zamknij

Wiadomości

Rusza budowa parkingu wielopoziomowego przy ul. Hallera

2017-09-07, Autor: 

Rusza budowa parkingu wielopoziomowego przy ulicy Hallera w Rybniku. Inwestycja ta jest częścią projektu „Rzeczna”, zakładającego zagospodarowanie kwartału w ścisłym centrum miasta, między ulicami gen. Hallera, Raciborską i Pocztową oraz rzeką Nacyną.

Reklama

Realizacją zadania w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, zajmie się Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane „Erbud” z Rybnika, wybrane w ogłoszonym przez Rybnickie Służby Komunalne przetargu. Projekt i budowa parkingu kosztować będzie 19,4 mln zł. Na wykonanie zadania firma ma 400 dni.

Miejsca parkingowe rozmieszczone będą na 5 poziomach obsługiwanych przez rampę ślimaka,  wraz z możliwością parkowania na dachu obiektu. Parter w przyszłości umożliwiać będzie lokalizacje usług na poziomie przyziemia. W przygotowanej wcześniej koncepcji projektu uwzględniono ażurową elewację oraz kolorowe elementy stalowe nadające obiektowi indywidualny charakter.

Parking wielopoziomowy przewiduje 460 miejsc postojowych dla samochodów osobowych. Miejsca te nie zwiększą przestrzeni parkingowej w mieście, ale uporządkują śródmiejską przestrzeń zajmowaną do tej pory przez samochody. - Taki parking jest w mieście potrzebny. Po jego wybudowaniu będziemy mogli na znacznie mniejszej przestrzeni zaparkować taką samą ilość samochodów, a nawet  nieco zwiększyć zyski z tego terenu. – przekonuje prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

- Jednocześnie pojawi się możliwość zagospodarowania atrakcyjnej przestrzeni w centrum miasta, pełniącej dziś funkcję niezbyt efektownego placu parkingowego. Co ważne, w ramach projektu Rzeczna rozmawiamy z Funduszem Municypalnym i Bankiem Gospodarstwa Krajowego, w kierunku zabudowania tego terenu – to zaś będzie możliwe kiedy nie będzie tam samochodów. Przypomnę, że projekt parkingu jest też częścią programu mobilności miejskiej która wiąże trzy elementy: miejsca parkingowe, komunikację miejską i ścieżki rowerowe. To wszystko musi zadziałać wspólniedodaje prezydent.

Przygotowany przez miasto „Projekt Rzeczna”, którego częścią jest budowa parkingu wielopoziomowego, obejmuje również powstanie budynków mieszkalno-usługowych i Rybnickiego Centrum Edukacji Artystycznej z salami wystawienniczymi oraz stworzenie nowego układu komunikacyjnego.

Całość inwestycji realizowana będzie w oparciu o środki z budżetu miasta oraz dotacje zewnętrzne, o których przyznanie Rybnik sukcesywnie się ubiega. 

Oceń publikację: + 1 + 135 - 1 - 20

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (25):
  • ~kred 2017-09-07
    08:15:46

    58 46

    No w końcu! Jeszcze niech zagospodarują dziury przy UM i będzie git.

  • ~Gruby21 2017-09-07
    08:22:38

    39 54

    Ludzie! Jakie centra edukacji? W centrum brakuje fajnych mieszkań!!

  • ~Artur Rumpel 2017-09-07
    08:25:10

    58 37

    @GONZOF Od budowania mieszkań są prywatni deweloperzy. Centrum edukacji jest dużo sensowniejszą inwestycją miejską.

  • ~rob78 2017-09-07
    09:08:43

    58 83

    Arteks, to wyskakuj z "moto-kultem" w centrum miasta :) Czekamy...

  • ~LEMUR 2017-09-07
    09:13:43

    64 17

    Czy ten wielopoziomowy parking będzie w zastępstwie tego aktualnego czy jako uzupełnienie, a aktualnemu dodatkowo zostanie wyrównana i odnowiona nawierzchnia?

  • ~ 2017-09-07
    09:29:52

    39 9

    Taki parking prezydent Kuczera przed wyborami obiecywał.Gdyby jeszcze to nieszczęsne przejscie pod stacją na Paruszowcu.......... no trochę mnie poniosło z rana.

  • ~Bogdan Ficon 2017-09-07
    09:33:06

    23 13

    A może tak pomyśleć o parkingach kubturowych mechanicznych których w większych miastach bedzie coraz więcej bo chyba jednak będą bardziej wydajne jesli chodzi o liczbę miejsc a także bezproblemowe znalezienie miejsca parkingowego

  • ~Grisza 2017-09-07
    10:39:50

    28 90

    Dzięki tej inwestycji uporządkujemy w końcu jedno z centralnych miejsc w mieście, miasto będzie mogło po otwarciu parkingu bez obaw podnieść ceny (za jakość miejsca parkingowego w samym centrum się płaci), w końcu koszt inwestycji w przeliczeniu na jedno miejsce parkingowe to około 40 tysięcy złotych. Zwrócić się nie zwróci, ale jakość przestrzeni publicznej w centrum ma swoją cenę.

  • ~mariusz64 2017-09-07
    10:41:02

    32 68

    Nareszcie pożądny parking w centrum, a i teren po "starej garbarni" przestanie straszyć dziadostwem. Miasto zaoszczędzi na hasiu, bo nie trzeba będzie już dosypywać w wieczne dziury. :)

  • ~ 2017-09-07
    10:58:30

    33 56

    jak mam wjeżdżać na dachy schodzić na dół potem znów się wdrapywać szukać auta to wolę jechać rowerem mniej się zmęczę

  • ~Arteks 2017-09-07
    11:26:58

    27 58

    Trwają prace nad nowelizacją ustawy o parkingach. Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą miały o wiele większe uprawnienia zarówno w wyznaczaniu stref parkowania jak i w kwotach pobieranych za parkowanie. Max. godzina parkowania nie będzie już wynosić 3 zł ale 9 zł. W przyszłości być może Rybnik będzie mógł robić dobry interes na parkingach. A ja liczę, że po wybudowaniu tego nowoczesnego o którym mowa w artykule, poznika kilka szpecących czy niepotrzebnych lub uciążliwych parkingów. Przykładowo na Miejskiej koło UM auta notorycznie blokują przejazd aut na prawym pasie. @grisza @przekliniak - mądrze piszecie. Nie da się ograniczać ruchu aut w centrum miasta bez wszechstronnych działań także taryfowych czy prorowerowych.

  • ~Grisza 2017-09-07
    11:38:30

    Z ciekawostek inwestycyjnych, które się jeszcze nie pojawiły w mediach - miasto Rybnik ogłosiło wczoraj przetarg na prace projektowe dotyczące powstania pływalni ekologicznej, łączącej w sobie elementy pływalni i kąpieliska wraz ze zjeżdżalniami wodnymi, natryskami, biczami wodnymi i fontannami na terenie ośrodka MOSiR w Rybniku - Kamieniu oraz ogłoszony został przetarg na koncepcję zagospodarowania stawów "Szachta" w tejże dzielnicy. Zatem Kamień ponownie odżyje.

  • ~charlie 2017-09-07
    11:38:55

    89 28

    To już kolejna decyzja Prezydenta miasta, która podkreśla, że Prezydent jest hipokrytą. Gdyby Pan Kuczera stwierdził, "budujemy parking w centrum miasta" to uznałbym go co najwyżej za niespełna rozumu, ale gdy ten sam Pan Kuczera stwierdza najpierw, "wyprowadzamy ruch samochodów z centrum miasta" a następnie, że "budujemy w centrum parking" to już nie jest tylko obawa o stan umysłu Prezydenta, ale także dowodzi jego hipokryzji.

    Od razu przypomniała mi się argumentacja dotycząca rowerów miejskich a dokładniej dlaczego one nie powstaną na razie w Rybniku. Jak stwierdził Pan Prezydent Kuczera, nie powstaną bo nie ma wystarczającej ilości dróg rowerowych w mieście. Jednocześnie ten sam Pan Prezydent namawia dzieci żeby jeździły do szkół rowerami, nawet im stawiając wiaty przy, których mogliby ten rower zostawić. Może takie prywatne rowery mają jakieś supermoce, których rowery miejskie by nie posiadały i potrafią poruszać się bez wystarczającej ilości dróg rowerowych...

    Jednak wracając do parkingów to żeby była jasność. Parkingi tego typu POWINNY a nawet MUSZĄ powstawać, ale jeśli chcemy wyprowadzać ruch samochodów z centrum to nie mogą powstawać w centrum. Oczywiście, że większość ludzi chce parkingu w centrum bo są za leniwi na inne rozwiązanie. Myślę, że dobrym rozwiązaniem mogłyby być takie parkingi np. jeden przy obwiedni północnej, dla osób wjeżdżających od strony Gliwic czy Katowic. Drugi przy obwiedni południowej dla ludzi wjeżdżających od Wodzisławia i Raciborza a trzeci np. Na terenie za Ryfamą, dla ludzi wjeżdżających czy to od Żor czy nawet od Katowic. To w połączeniu w kursowaniem autobusów co 5 minut, ZA DARMO, dla osób zostawiających tam swój samochód, mogłoby dać zamierzony efekt czyli CENTRUM BEZ SAMOCHODÓW. Jednocześnie można by powoli zamykać niektóre ulice w centrum dla ruchu aut. Natomiast nie widzę takiej możliwości kiedy w centrum jest parking, do którego trzeba dojechać. Jest to działanie nielogiczne.

  • ~Arteks 2017-09-07
    11:58:06

    30 54

    @charlie01 - powiem ci, że taki model o jakim piszesz funkcjonuje w wielu niemieckich, szwajcarskich czy skandynawskich miastach. Ludzie mogą zostawić auta na bezpłatnych parkingach położonych przy dworcach S-bahn lub pętlach tramwajowych na przedmieściach. Wielu z tego korzysta, transport publiczny jeździ często i zawsze ma kogo wozić. Ale... w centrach miast też są wielopoziomowe parkingi (zazwyczaj dość drogie ale sporo osób z nich też korzysta co muszę obiektywnie przyznać). Po prostu każdy woli co innego. W Rybniku nie mamy tramwajów więc trudno przekonywać ludzi do przesiadki na autobusy. Ale już na pociągi będzie można bo od czerwca 2018 znacząco poprawi się oferta kolejowa między Rybnikiem a Wodzisławiem, a na tej trasie mamy dużą dzielnicę Niedobczyce czy Radlin. Od strony Katowic czy Raciborza już teraz jest dobra i bardzo się dziwię niektórym SRB, że nie jadą autem do Leszczyn czy Czerwioonki, a dalej szybszym pociągiem. Wolą stać w korkach na Mikołowskiej i... narzekać. U nas nie da się zrobić rewolucji ze względu na fanatycznych wyznawców "moto-kultu". Ale małymi krokami można coś poprawiać i podcinać im skrzydła. Wspomniany nowy parking w centrum miasta może być pretekstem do likwidacji kilku małych parkingów - co oczyści trochę miejsca z aut i będzie z korzyścią dla naszego centrum patrząc na to globalnie.

  • ~Andrzej Ogórek Dzienkowski 2017-09-07
    12:34:46

    16 7

    LEMUR czytanie ze zrozumieniem szkoła podstawowa klasa 3 może 4 albo 2

  • ~charlie 2017-09-07
    13:23:27

    22 28

    O.k @Arteks, mogę przyznać Ci rację. Z tym, że taki parking jak już wcześniej pisałem mógłby powstać na terenie za RYFAMĄ. To też centrum miasta. 5 minut od dworca PKP, 10 minut od UM czy rynku. Do tego mogłaby powstać droga łącząca ul. Chrobrego (właśnie w miejscu RYFAMY) przez ul. Dworcową aż do Piłsudskiego. Co spowodowałoby łatwiejszy dojazd od ul. Obwiednia Południowa (czyli dla osób dojeżdżających od Wodzisławia i Raciborza) bez konieczności zwiększenia intensywności ruchu na ul. Kościuszki. Od strony Żor czy Katowic dojazd oczywisty, który także nie powodowałby potoku samochodowego w ścisłym centrum. Natomiast od Gliwic ul. Wielopolską (do dzisiaj nie rozumiem dlaczego nie powstały tam dwa pasy w każdym kierunku) wraz z przebudową skrzyżowania z ul. Mikołowską i dalej ruch jak w przypadku samochodów jadących od A1.

    W tym co jest nam tutaj proponowane uzyskamy na pewno. Zwiększony ruch samochodów na ul. Wiejskiej, Reymonta, Raciborskiej, rzecz jasna Hallera, Gliwickiej, Łony, 3 Maja, Chrobrego w jego południowej części, Miejskiej i kilku innych. Nie zmieni się nic...

  • ~ 2017-09-07
    13:23:34

    51 1

    Arteks i jego moto kult i skandynawskie parkingi... ilość aut elektrycznych w Norwegii, gdzie aktualnie jestem, pozytywnie poraża. Dużo elektrycznych aut tu jeździ a ruch w ścisłym centrum jest mocno ograniczony. W takim Stavanger rzut beretem od starówki jest i parking wielopoziomowy i dworzec autobusowy Kolumbus. Tramwajów nie ma, ludzie jeżdżą autami, taksówkami i autobusami. Ilość aut w Niemczech pomimo ogromu P+R poraża - w Berlinie i Frankfurcie w centrum miasta jest tyle aut, że to aż niewiarygodne. No i jeszcze jedna rzecz - tam "centrum miasta" różni się od naszego czy skandynawskiego modelu (Bergen, Drammen czy Stavanger mają ogólnie mocno ograniczony ruch kołowy w mieście).

    Mnie ciekawi, co Arteks będzie plótł, jak u nas w końcu auta elektryczne będą na tyle popularne, że stać na nie będzie więcej osób. Osobiście wolę własny transport. Choćbym miał pod chatą podłączać do prądu np. Twizy czyLeaf to do zbiorkomu, z którym mi wiecznie nie po drodze, nie przesiądę się. A do centrum wybieram się najczęściej z buta.

  • ~Rafał Semeniuk 2017-09-07
    15:17:55

    16 10

    Dwie kondygnacje w dół i mamy Europę zachodnią. A nie kolorowe elewacje. Poza tym już widzę barierki na torze gdzie chodzą piesi i zajścia w przeciwnych kierunkach. Ps. Kto odpowiada za ułożenie zajścia do parku Czempiela od strony Andersa? Dlaczego jest ułożone przeciwnie do toru chodzenia? Nie szło zrobić w miejscu starych schodów też kostki brukowej. Idiotyzm!

  • ~truman20 2017-09-07
    15:19:46

    73 13

    ~Arteks - godzina parkowania 9zł w kraju gdzie ludzie zarabiają tyle na godzinę. Budować parking za 20 baniek żeby odstraszać ludzi cenami a potem będzie stał pusty... To chyba nie tędy droga?

  • ~ 2017-09-07
    16:59:28

    25 8

    @ Rafał Semeniuk - polecam przyjrzeć się, co ta "Europa zachodnia" buduje: Norwegia, Finlandia, Francja, Anglia, Włochy - budują parkingi poziomowe, na powierzchni. Wybudowanie parkingu podziemnego jest nieporównywalnie droższe. Chyba, że buduje się w zabytkowej/starej tkance miejskiej - to wtedy tak.

    @ truman20 - przecież nie będziesz tam stać cały dzień. Wysoka cena za parkowanie ma odstraszyć ludzi od bezsensownego (czytaj: niepotrzebnego") jeżdżenia do ścisłego centrum. Idę o zakład, że parking pusty stać nie będzie.

  • ~Arteks 2017-09-07
    18:18:35

    13 60

    @Rafał - w Europie Zachodniej są zarówno podziemne jak i wielopoziomowe parkingi. Ale czy w jednym czy drugim trzeba dość słono zapłacić aby parkować. Z tego co słyszałem grunty w okolicy Hallera są przeplatane ciekami wodnymi. Pewnie dałoby się tam zbudować podziemny parking ale byłoby to bardzo drogie w budowie i utrzymaniu. Co nie znaczy, że inne miejsca się do tego nie nadają. :) W Rybniku mamy jeden podziemny parkingu - pod biurowcem K1. @truman20 - w tym kraju różnie ludzie zarabiają. W Rybniku jest kilkanaście salonów samochodowych gdzie sprzedaje się nowe auta. W cenach takich jak w zachodniej Europie. I są chętni. Natomiast te 9 zł to maksymalne widełki z myślą o np. Warszawie gdzie taka cena wcale nie byłaby przesadzona. Zarówno 3 zł jak i 9 zł to skrajności, pierwsza za niska, druga za wysoka. Parkowanie na tak nowoczesnym, monitorowanym parkingu jak ten budowany może wiązać się ze szczególnym upodobaniem go właścicieli tych lepszych aut. Moim zdaniem 5 zł za godzinę parkowania na tak dobrym parkingu i w tak dobrym miejscu byłaby akceptowalna. Dzisiejsze technologie umożliwiają też np. ruchome ceny - w zależności od pory dnia czy np. zapełnienia miejskich parkingów. Jeśli w danym dniu jest jakaś impreza na Rynku - parkowanie może być droższe itd. Dlaczego miasto ma nie zarabiać na przyjezdnych? @pääkäyttäjä - ale co mają elektryczne auta do miejsc parkingowych? Też je potrzebują, a powierzchnia w centrum miasta jest bardzo cenna. Szkoda jej na "składowiska" aut - nawet tych lepszych, elektrycznych. Niedawno czytałem, że Oslo likwiduje parkingi w centrum miasta (być może chodzi nie o wszystkie ale o przyuliczne). W Sztokholmie tylko połowa mieszkańców ma auta. W Bergen o którym wspominasz są trolejbusy, a niedawno wybudowano też linię tramwajową obsługującą przedmieścia i aglomerację - tak aby wykluczyć z centrum jak najwięcej aut.

  • ~crafter800 2017-09-07
    18:42:15

    55 7

    do końca kadencji obecnego prezydenta został rok ciekawe czy wywiąże się z pozostałych obietnic wyborczych.

  • ~moniczak 2017-09-08
    10:04:00

    16 9

    obecnie ciężarówki, kampery, koparki, itp, mogą parkować na tym parkingu, a potem co?

  • ~Zoltan666 2017-09-09
    12:02:06

    8 7

    A ja myślałem, że to jeden z szejków do których w poprzedniej kadencji latał Śmigielski, postanowił zrobić biznes w Rybniku. Czyli nadal jesteśmy kilkadziesiąt baniek do tyłu na tej "promocji miasta".

  • ~Wioletta Czesław Pochopień 2017-09-17
    09:13:30

    0 1

    to mi się podoba

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5074