zamknij

Wiadomości

Rowerzyści! Powstają nowe drogi rowerowe w centrum. Gdzie dokładnie?

2017-09-26, Autor: 

Dobra informacja dla rowerzystów. Wczoraj (25 września) ruszyły prace związane z budową dróg rowerowych w centrum miasta.

Reklama

Prace realizawane przez Rybnickie Służby Komunalne dotyczą ul. 3-go Maja a następnie ul. Bolesława Chrobrego, Piłsudskiego, Pl. Armii Krajowej, Pl. Mikołaja Kopernika. W związku z wprowadzaną zmianą organizacji ruchu spodziewajmy się niewielkich utrudnień na wymienionych ulicach.

- Wytyczanie nowych dróg rowerowych będzie polegało na częściowej wymianie nawierzchni asfaltowej oraz nowym oznakowaniu pionowym i poziomym- wyjaśnia Agnieszka Skupień, asystent prezydenta miasta Rybnik.

Oceń publikację: + 1 + 43 - 1 - 27

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (28):
  • ~colombo01 2017-09-26
    10:46:29

    63 6

    przydałaby się wymiana całej nawierzchni... i jeszcze zastosowanie ciągłości ścieżek rowerowych.

  • ~jorg 2017-09-26
    11:34:21

    70 11

    Zamiast wymalować piękny pas dla rowerów tak jak na ulicy Rybnickiego wydaje się MILIONY na czerwony asfalt :P Mam nadzieję że dziury na wiosnę RSK zalepi też czerwonym asfaltem.

    Poza tym brawo :)

  • ~ 2017-09-26
    18:18:19

    13 28

    ☘️☀️❤️

  • ~Tadeusz Kiełkowski 2017-09-26
    19:12:39

    33 21

    Mnie jako rowerzyście zdecydowanie odpowiadają bitumiczne pobocza oddzielone od jezdni oznakowaniem poziomym.

  • ~Arteks 2017-09-27
    11:45:03

    9 46

    @jorg - żadne miliony. Robią to RSK niewielkim kosztem. Wymiana asfaltu w tym miejscu była konieczna bo przy jego krańcach są największe koleiny i ubytki. Bądź bardziej życzliwy inwestycjom rowerowym które w budżecie przeznaczanym na drogi stanowią ułamek procenta. ;)

  • ~Esprit 2017-09-27
    12:44:31

    54 8

    Topograficznie Rybnik nie jest przyjazny rowerzystom, zbyt wiele jest wzniesień, które dla przeciętnego rowerzysty stanowią wystarczający powód, by z roweru zrezygnować. Ponadto "taki mamy klimat", że czas użytkowania rowerów jest bardzo ograniczony. Oczywiście maniacy rowerowi powiedzą, że im to nie przeszkadza, ale tych maniaków w stosunku do ogólnej liczby mieszkańców jest garstka. Obawiam, się, że wycinanie pasów ruchu kosztem miejsc parkingowych nie poprawi sytuacji kierowców, którzy, nota bene, nie mają już praktycznie żadnych możliwości bezpłatnego parkowania w mieście, jak ma to miejsce w innych miastach na prawach powiatu. Czy utrudnianie życia kierowców powoduje, że miasto jest przyjazne swoim mieszkańcom i przyjezdnym? Obawiam się, że nie i mam rację. A cała ta akcja z rozwojem komunikacji rowerowej, a także autobusowej przypomina mi strzelanie z armaty do wróbla. Ja z samochodu nie zrezygnuję, chociaż na rowerze potrafię sprawnie się poruszać, a to dlatego, że samochód jest dla mnie wygodniejszym środkiem transportu. .

  • ~jorg 2017-09-27
    12:50:50

    39 0

    Masz rację nie miliony, a inwestycją rowerowym jestem bardzo życzliwy, ulica Rybnickiego to wspaniały początek i tak miało iść dalej. ale czerwona masa to pomysł hymm..., co najmniej niezrozumiały.

    1. połączenie technologiczne pomiędzy starą masą i nową to zawsze newralgiczne miejsce trudne do uszczelnienia szczególnie gdy stara nawierzchnia jest spękana a biorąc pod uwagę że RSK od wielu lat nie nauczyło się prawidłowego stosowania taśmy uszczelniającej ( dają ją poziomo zamiast pionowo) to miejsce penetrowania wody i dziur na wiosnę.
    2. Czerwona masa jest kilkukrotnie droższa niż czarna i daje głowę że w razie awarii sieci lub łatania dziur RSK nie zamówi 2 taczek czerwonej masy:P
    3. Jakakolwiek zmiana organizacji ruchu przy czerwonej masie jest utrudniona - łatwiej poprawić malowanie ( sfrezować i malować na nowo) niż poprawiać kolorowy bitum.

    Dlatego popieram inwestycje rowerowe ale z głową, a nie układanie czerwonej masy pośrodku starej spękanej na starej podbudowie ;)

  • ~Arteks 2017-09-27
    18:29:58

    6 53

    @esprit - gdybyś to napisał w czasach rowerów typu Wigry to bym ci przyznał rację ale współcześnie możesz sobie dobrać rower do swoich potrzeb, a w Rybniku i ogólnie na południu Polski która jest mocno pofałdowana, każdy sprzedawca roweru doradzi ci jaki kupić, który będzie z jednej strony spełniał kryteria trekkingowo-miejskie ale nadawał się też np. na takie trasy jakimi obfituje nasze miasto czyli "w górę i z górki". Nie mamy takie klimatu jak Francja, Belgia czy Holandia ale wiesz mi, że jak byłem na krótkim urlopie feryjnym w Austrii i odwiedziłem Graz - temperatura była grubo poniżej zera, a rowerzystów było multum. Niektórym się chciało na rowerze dojeżdżać do przystanków tramwajowych czy kolejowych by dalej jechać transportem publicznym. Na parkingu rowerowym koło dworca było chyba z 200 rowerów... Nie wiem co się tam dzieje latem. ;) Wycinanie miejsc parkingowych jest bardzo słuszne bo mamy ich w centrum za dużo. Niedawno nawet radny Wojaczek z opozycji (która ma prawo krytykować rządzących) stwierdził, że wiele parkingów świeci pustkami. Każdy to widzi, że po 15.00 parkingi są puste i tak naprawdę jest to marnotrastwo przestrzeni publicznej która mogłaby być lepiej zagospodarowana zamiast na parkingi. Pomijam już to, że w Polsce parkowanie jest zbyt tanie - co zachęca kierowców do zagracania centrów na wiele godzin. Nawet w Czechach parkingi są dużo droższe niż w Polsce. W Ostrawie za pół godziny parkowania w centrum zapłaciłem 3,20 zł, a w turystycznej Karlovej Studance za chyba 3 godziny ok. 16 zł. U nas byś powiedział, że to "zdzierstwo" tam rodzaj przecedzania kierowców - "każdy jest gościem ale lepiej aby przyjechał na rowerze czy autobusem, a jeśli nie niech przyjedzie autem ale gmina na tym rzeczywiście zarabia". U nas parkingi są traktowane ze strony państwa/miast jak... pomoc społeczna.

  • ~ 2017-09-27
    19:27:03

    41 0

    w niektórych miastach, np Gdańsku,który niestety bije na głowę nasze miasto pod względem infrastruktury rowerowej, od lat wszystkie pasy rowerowe i tylko one dla odmiany od innych, także przejść przez jezdnię, są w kolorze czerwonym, dodatkowo są oddzielone co najmniej krawężnikiem od od chodników czy pasów dla samochodów, do tego tworzą spójną całość, może kiedyś i u nas doczekamy czegoś takiego, u nas z kolei, widząc to co dzieje się na pasie rowerowym na Kościuszki, obawiam się pieszych chodzących całą szerokością zarówno chodnika, jak i pasa dla rowerów

  • ~Esprit 2017-09-27
    20:08:04

    47 3

    Arteks, Rybnik w porównaniu z Ostravą to prowincja. Rybnik nie może odstraszać mieszkańców innych miast do pobytu w naszym mieście. Ciekawe czy przypadkiem zamknięcie delicji nie miało przyczyny w braku bezpłatnych miejsc parkingowych. A opinia kalfaktora nie jest dla mnie miarodajna. Nigdy nie widziałem go jeżdżącego na kole (oczywiście powyżej 5 km). Np. z Chwałowic do centrum miasta.

  • ~Arteks 2017-09-27
    20:25:52

    6 52

    @esprit - a Karlova Studanka to nie jest prowincja hehehe? A wiesz dlaczego Ostrawa nie jest prowincją - bo stale dba o nowoczesne rozwiązania komunikacyjne. Tam np. pod centralną galerię handlową dociągnięto linię trolejbusową, a na inwestorze wymusili projekt długiej kładki nad drogą do... dworca autobusowego i kolejowego. Poza tym nie znam w Ostrawie w centrum żadnych nowych inwestycji parkingowych - poza wspomnianą galerią handlową za to ciągle coś inwestują w transport zbiorowy... Widziałeś centra przesiadkowe na Svinovie albo Hranecniku? Ja widziałem i byłem pod ogromnym wrażeniem. :) Czy nie warto się uczyć od większych i bardziej rozwiniętych dobrych rzeczy, zamiast popełniać błędy i brnąć w zacofaniu o motokulcie który w wielu miejscach jest od dawna passe. Wiesz, nam powinno zależeć, żeby ludzie chętnie przebywali w Śródmieściu - ale wcale nie muszą nam go zagracać autami. A jeśli już chcą to mogą zaparkować na nowoczesnych płatnych parkingach w Focusie, Plazie, Brudnioka, Kościuszki, Curie-Skłodowskiej czy naprzeciw ZUS, a wkrótce na miejskim wielopoziomowym. Natomiast auta nie mogą mieć priorytetu. Jedno auto przywiezie nam 1-2 osobę do miasta i potem będzie stało kilka godzin. W tym czasie z tego samego kierunku może przyjechać kilkanaście autobusów z 40 osobami w środku, każdy. Co efektywniejsze - sam sobie odpowiedz. To samo z rowerami - ile rowerów pomieścisz w miejscu jednego auta? Poza tym pomyśl, że w Śródmieściu mieszkają ludzie - i to ich interesy powinny być najważniejsze, a nie ludzi z SRB, SWD, SZO, SJZ którzy są naszymi gośćmi lub pracują czy załatwiają swoje sprawy w mieście. To nasi podatnicy muszą mieć priorytet w poprawie komfortu życia, a nie zmotoryzowani goście.

  • ~brusli 2017-09-28
    10:57:13

    58 4

    Panie Arteks, jesteś chory i nie wiem jak Panu pomóc. W każdym wpisie brednie, które ciężko czytać.
    Jeżdżę rowerem- dość często, ale nie zawsze. Taką mam pracę. Ścieżki rowerowe powinny być wszędzie, jednym z miejsc, na które czekałem jest właśnie ulica 3 Maja. Brakuje mi jeszcze pasa dla rowerów na ulicy Piłsudskiego od dworca PKP do ulicy 3 Maja, na Chrobrego, Powstańców, Byłych Więźniów- dużo by pisać. Ale gdzie rozum z tym frezowaniem i kolorowym asfaltem (na drodze, która w całości nadaje się do remontu). Gdzie rozum z blokowaniem miejsc parkingowych przez stojaki rowerowe (obok Focusa mamy teraz stale pusty "parking" dla rowerów w zatoczce zaprojektowanej i zbudowanej pod znacznie większe obciążenia a samochody parkują 10 metrów dalej na nieprzystosowanym chodniku). Rozum jest potrzebny a nie chore pomysły urzędników popierane przez wszechwiedzącego Arteksa (który był w Ostrawie- brawo).

  • ~Arteks 2017-09-28
    11:23:38

    6 54

    @brusli - jednej zatoczki dla aut ci szkoda w sytuacji kiedy w okolicy masz kilkaset miejsc parkingowych... Takie typowe utyskiwanie motokultystów na problem który nie istnieje. Nauczcie się też jednego - miasto to nie tylko drogi. Można remontować te które były zniszczone w całości jak Grunwaldzka czy Rudzka ale takie drogi jak 3 Maja wcale nie muszą być kompleksowo modernizowane. Szkoda pieniędzy! Lepiej je przeznaczyć na inwestycje dla rowerów, nowe wiaty przystankowe, nowe kursy autobusowe czy remonty chodników. A ulicę można naprawić doraźnym frezowaniem i nowymi dywanikami asfaltowymi.

  • ~ 2017-09-28
    13:24:43

    49 2

    ~brusli - 100% masz racji, jestem tego samego zdania co Ty. Z Arteksem nie ma co dyskutować on ma swoje wizje, które większość tu komentujących kwestionuje i obala. W zatoczce parkingowej na 3-go te stojaki na rowery od początku istnienia świecą pustkami, ale byle zabrali duże miejsce parkingowe, za to teraz tak jak piszesz samochody parkują kawałek dalej na chodniku dla pieszych - brawo pomysłodawcy!
    Arteks - nie po to ludzie mają i po dwa, trzy samochody żeby jezdzic autobusami, nie każdemu pasują godziny wszystkich kursów w danych kierunkach z przerwami czasem i 2 godzinnymi. Nie każdy porusza się rowerem - chciałem zauważyć !
    Co do ścieżek rowerowych na 3-go Maja śmiesznością są sfrezowane te dwa pasy asfaltu z brzegu drogi na tak dziurawej i nierównej całej nawierzchni tej ulicy. Od skrzyżowania 3-go Maja z Chrobrego w kierunku Piłsudskiego szczególnie lewy pas nadaje się cały do remontu z frezowaniem i do nowego położenia asfaltu a nie dziura w dziurze, łata w łacie.

  • ~Arteks 2017-09-28
    13:33:35

    4 50

    @bartezz - ale ludzie niech sobie jeżdżą gdzie chcą tymi 2-3 autami (swoją drogą mamy bardzo bogate społeczeństwo skoro stać je na taką ilość aut). Nikt przecież tego nie zabrania. Ale sam zauważ, nie widzisz nic złego w tym aby bogacić koncerny motoryzacyjne, oligarchów rosyjskich i szejków arabskich. Ale jak przychodzi do płacenia za parkowanie w swoim własnym mieście lub regionie to... ty czy taki pprywatne albo brusli, chcielibyście to za darmo i dąsacie się, że jakieś jedno czy dwa miejsca zostały zabrane kierowcom a oddane pieszym i rowerzystom. Gdzie miejsce na jakąś przyzwoitość, patriotyzm i równouprawnienie dla innych mieszkańców miasta? Czyż nie jest tak, że motokultyści są bardzo egocentryczni i nie liczą się z innymi? Całe szczęście, że to się zmienia! Czas się pogodzić z tym, że władze miasta rzeczywiście zaczynają dbać już nie tylko o interes kierowców ale też innych grup mieszkańców. Mi się to bardzo podoba. :D A wy musicie się oswajać z nową rzeczywistością.

  • ~Arteks 2017-09-28
    13:37:03

    5 49

    @bartezz - a popierasz takie łamagi które parkują na chodniku i blokują przejście dla pieszych mimo, że kawałek dalej mają kilka parkingów do wyboru?

  • ~ 2017-09-28
    13:55:20

    49 1

    Arteks - tu nie chodzi o oswajanie się z nową rzeczywistością, tu chodzi o zachowanie zdrowego rozsądku ! tam gdzie te samochody parkują na chodniku za tymi zatoczkami parkingowymi, nie łamią przepisów dlatego gdyż : nie ma tam zakazu parkowania, druga kwestia - wolno parkować na chodniku gdy nie zabraniają tego znaki drogowe ale musi być 1.5 dla pieszych. Tam w tym przypadku jest zachowane nawet więcej niż ustawowe 1.5 metra dla pieszych !

  • ~Arteks 2017-09-28
    14:48:39

    2 48

    @bartezz - a powiedz mi w czasach kiedy niczego nie robiono dla rowerzystów - widziałeś zdrowy rozsądek? Właśnie polityka zrównoważonego transportu ma to do siebie, że zawiera kompromis między motoryzacją indywidualną, a innymi środkami przemieszczania się. Nie wiem czy nie potrafisz jasno wyrazić tego co chcesz czy nie ale pragnę zauważyć, że napisałeś: "(...) za to teraz tak jak piszesz samochody parkują kawałek dalej na chodniku dla pieszych - brawo pomysłodawcy!". No więc jednak sam zauważasz, że niektórzy parkują tam gdzie nie powinni - skoro sam to zjawisko poniekąd krytykujesz. Mamy w Rybniku taką ogromną ilość miejsc parkingowych, że likwidując ich trochę - nikt na tym nie straci, a może niektórzy przekonają się, że pracując w centrum, nie muszą przyjeżdżać do pracy autem lub mogą go zaparkować gdzieś na obrzeżach miasta i przejść się pieszo. Wcale nie muszą jechać rowerem czy autobusem jeśli nie chcą.

  • ~frms 2017-09-28
    15:38:10

    44 4

    Czy pomysłodawca tych ścieżek się zastanowił że to skrajnie niebezpieczne miejsce dla rowerów połączone z pasem drogowym i przy okazji wdychanie spalin prosto z tłumików całkiem za darmo ; )

  • ~ 2017-09-29
    00:19:47

    24 2

    Arteks - ale my nie mieszkamy we Włoszech czy w żadnym ciepłym kraju, że rowerami jezdzi się cały rok! przyjdzie teraz jesienna słota i zima i rowery idą w odstawkę. Uświadom to sobie, że Rybnik to nie żadne duże miasto np. jak Praga, żeby auta zostawiać na peryferiach i do centrum jechać busami. Na Chrobrego już jest sfrezowany asfalt od góry aż po skrzyżowanie z 3-go Maja, zabrane są wszystkie miejsca parkingowe i pod Urzędem Miasta są już zaznaczone linie na asfalcie pod ścieżkę. Przecież te miejsca parkingowe istniały od xxx...lat i dobrze spełniały swoją funkcję przynoszą c dochód dla miasta.
    Panie oficerze rowerowy - rowery nie są w Rybniku najważniejsze, a proponowałbym się zainteresować ścieżkami poza centrum gdzie jest ich najwięcej a są, niektóre w fatalnym stanie np. szlak rowerowy zielony wjazd od ul. Stawowej do trasy Paruszowskiej - stan opłakany, dziś tam jechałem i czułem się jakbym slalomem przejeżdżał przez poligon wojskowy, błoto, koleiny miejscami na 0.5 metra głębokie, wystające płyty betonowe z ziemi. Takich ścieżek w takim złym stanie jest więcej.

  • ~ 2017-09-29
    00:27:01

    26 3

    Dodam jeszcze, że 3-go Maja jest jednokierunkowa dla samochodów a dla rowerzystów ścieżki mają być w obydwu kierunkach, jestem ciekawy ile zdarzeń drogowych z rowerzystami będzie przez to w tak bliskim sąsiedztwie z samochodami...

  • ~Arteks 2017-09-29
    00:36:22

    2 34

    @bartezz - bingo! Masz rację, faktycznie miejsca parkingowe na Chrobrego od Sanitasu w górę przeszły do historii. :))))) Sam tam jechałem dzisiaj i potwierdzam. Nareszcie jak w zachodnich miastach!!! To, że coś funkcjonowało xxx lat nie jest żadnym dowodem na to, że ma tak być nadal. Do wielu rzeczy które wnoszą coś pozytywnego - trzeba się przyzwyczajać. Masz rację, Praga to metropolia ale Katowice? Nie są metropolią - a właśnie budują kilka centrów przesiadkowych na obrzeżach miasta bo chcą w niedalekiej przyszłości wywalić auta z centrum miasta. A równouprawnienie rowerzystów to trend europejski i działanie na uprzyjaźnianie miasta. Będą wypadki? A teraz ich nie było? Jeden z trzecim kierowcą spowodują wypadek, zapłacą odszkodowanie rowerzyście, pożyją trochę bez prawa jazdy - to się nauczą. Jeśli ktoś myśli, że w Danii czy Niemczech wszystko na początku było idealnie to też się myli. Wiem od znajomych, że w pierwszych latach wprowadzania dróg rowerowych w centrach dochodziło do częstych potrąceń rowerzystów przez auta lub pieszych przez rowerzystów. Ale... nauczymy się wszyscy.

  • ~ 2017-09-29
    00:58:32

    25 3

    Arteks - równie dobrze winę za wypadek może ponieść rowerzysta a nie kierowca ;-) nie ciesz się na zapas - nie mów hop póki nie przeskoczysz, chciałem Ci przypomnieć, że za rok są wybory na prezydenta miasta i wszystko może ulec jeszcze zmianom ;-)))))

  • ~Arteks 2017-10-04
    18:29:33

    2 6

    Ale się dzisiaj uśmiałem z głupoty i naiwności naszych kierowców którzy chyba myślą, że pasy dla rowerów to taki gadżet który władze miasta zrobiły tylko z okazji dnia bez samochodu. No bo po zalaniu nowym asfaltem i uprzątnięciu bramek oddzielających pas rowerowy od drogi na Chrobrego - auta jakby nigdy nic sobie parkują na... drodze rowerowej. Nawet nie można dokończyć malowania, a co dopiero mówić o ich oficjalnym otwarciu... Ale straż miejska i policja w końcu ruszą z odsieczą. Sami rowerzyści znajdą też porady na youtube jak się sprzeciwiać kierowcom-matołom parkujących swoje auta na drogach i ścieżkach rowerowych. ;)

  • ~Arteks 2017-10-04
    18:30:27

    2 5

    @bartezz - a więc bitwa nie jest jeszcze rozstrzygnięta ale dni dominacji parkujących aut na Chrobrego raczej są policzone. ;)

  • ~ 2017-10-05
    21:50:31

    1 0

    "Ale się dzisiaj uśmiałem z głupoty i naiwności" osoby, która chyba myśli, że pas czerwonego asfaltu od razu staje się pasem rowerowym, auta jakby nigdy nic sobie parkują nie na... drodze rowerowej jak sugeruje, ale na wyznaczonych miejscach parkingowych, na co wskazują umieszczone tam znaki, kolor asfaltu nie ma tu znaczenia . " Ale straż miejska i policja w końcu ruszą z odsieczą" mogą co najwyżej sprawdzić uiszczenie opłaty parkingowej przez kierowców." Sami rowerzyści znajdą też porady na youtube jak się sprzeciwiać kierowcom-matołom parkujących swoje auta na drogach i ścieżkach rowerowych. ;)" tylko że tam nie ma drogi row

  • ~ 2017-10-05
    21:52:11

    2 0

    rowerowej, dlatego namawianie do niszczenia cudzego mienia przez osoby o charakterze niespełnionego ormowca, powinno być surowo karane

  • ~Arteks 2017-10-05
    22:05:33

    3 7

    @ursus - wiem, że jeszcze nie ma ale błędem ze strony miasta jest to, że wywalili ogrodzenia oddzielające przyszłą drogę. Natomiast mam prawo śmiać się z naiwności kierowców którzy wykorzystują być może ostatnie dnie na parkowanie w tym miejscu i "ogromne oszczędności" w wysokości aż 2,50 zł za godzinę bo w tym miejscu jest zepsuty parkomat... Zdaje się, że w podobnym kierunku co Rybnik idą Katowice. Na dłuższej od Chrobrego ul. Curie-Skłodowskiej w samym centrum będzie kontrapas rowerowy i zmiana z drogi dwukierunkowej na jednokierunkową. A co do namawiania to warto czasami pdglądnąć jak radzą sobie w innych miastach z niesubordynowanymi kierowcami. Widzisz w tym jakiś problem?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4881