zamknij

Wiadomości

Rośnie oburzenie śląskich polityków po wyroku SN. Nie przebierają w słowach

2013-12-11, Autor: 
Nie cichnie dyskusja po ubiegłotygodniowym wyroku Sądu Najwyższego w sprawie narodowości śląskiej. Na forach internetowych i na Facebooku śląscy politycy i publicyści nie kryją swojego oburzenia.

Reklama

W ubiegły czwartek Sąd Najwyższy orzekł, że Ślązaków nie można uznać za odrębny naród i dlatego Stowarzyszenie Osób Narodowości Śląskiej nie powinno być zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym pod taką nazwą.

Do dziś nie milkną komentarze w tej sprawie. Prezentujemy opinie kilku osób, które również w naszym serwisie wielokrotnie zabierały głos w sprawach narodowości śląskiej i języka śląskiego:

Jerzy Gorzelik - szef Ruchu Autonomii Śląska na blogu:

- Sądowe orzeczenie nie powstrzyma procesów tożsamościowych, które dokonują się na Górnym Śląsku. Spowoduje jedynie radykalizację postaw i zatruje relacje między większością a mniezością. Reprezentująca państwo instytucja przejęła wykluczającą narrację nacjonalistycznych publicystów. Nic dziwnego zatem, że wielu Ślązaków wątpi dziś w to, czy po drugiej stronie jest partner gotowy do dialogu. W tej sytuacji apolskość części z nich i przekonanie o lichości polskiego państwa przerodzić mogą się w antypolskość i postrzeganie Rzeczypospolitej jako wroga. Zamykając kolejne furtki, ograniczając możliwość legalnego realizowania śląskich pragnień, państwo wchodzi na ścieżkę konfrontacji. Polsko, nie idź tą drogą! W tym konflikcie nie będzie zwycięzców.Kazimierz Kutz - senator, w Gazecie Wyborczej:

- Ślązacy powinni się teraz wk***ć (...) Wyrok Sądu Najwyższego, czyli najwyższej władzy sądowniczej w kraju, jest właściwie przestrogą, ostrzeżeniem przed Ślązakami, których uznano za zagrożenie dla integralności kraju. To naruszenie godności Ślązaków!

Marek Plura - poseł, na Facebooku:

- To, co już obserwujemy, czyli mobilizacja wśród Ślązaków, to jest właśnie ten moment, ten sygnał, po którym Ślązacy powinni się zjednoczyć i zadbać o swoje miejsce w kraju, zaangażować się w działalność społeczną, stworzyć swoje komitety, wnieść o znowelizowanie ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych.

Paweł Polok - szef Ruchu Autonomii Śląska w Rybniku na Facebooku:

- Myślałem, że bękart wersalski (a, sorry, Polska) już mnie niczym nie zaskoczy. No bo w końcu jak tu przebić najdroższe w Europie autostrady, NFZ odmawiający leczenia ciężko chorych, prezesa partii "patriotycznej", który nie zna słów hymnu czy ministra finansów, który podnosząc podatki obniża jednocześnie wpływy do budżetu i jeszcze się temu dziwi.
Ale tym razem to - za przeproszeniem - państwo dało dupy do bólu. Pokazało, że w Sądzie Najwyższym nie ma prawników-fachowców, tylko dyspozycyjni funkcjonariusze. Takie Józki Musiołki 30 lat później. Dobrze, że Ojciec już nie żyje i nie musi oglądać takiego skur…..a. Dowidzeniasiępaństwu.

Jerzy Gorzelik na Facebooku o opinii Szczepana Twardocha:

Szczepan Twardoch, wkurzony na kompromitujące Sąd Najwyższy orzeczenie w sprawie Stowarzyszenia Osób Narodowości Śląskiej, walnął na FB między oczy tekstem: "Pier...l się, Polsko!". I ustawiła się kolejka rozmaitych "patriotów", gotowych wylać na pisarza kubły pomyj, inni wypisali się z grona jego znajomych, jeszcze inni zapowiedzieli bojkot jego twórczości. Cóż za zniewieściałe, przeczulone na własnym punkcie towarzystwo! Chciałbym wszystkim tym mięczakom, cieplarnianym patriotom, łzawym obrońcom dobrego imienia RP uzmysłowić - reprezentujący Rzeczpospolitą Polską Sąd Najwyższy obraził właśnie kilkaset tysięcy obywateli. Bluzg Szczepana to przy tym niewinny wyraz dezaprobaty.

Czy podzielacie ostre w formie i treści opinie na temat wyrok Sądu Najwyższego? Czekamy na Wasze zdanie w tej sprawie.
Oceń publikację: + 1 + 37 - 1 - 12

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (33):
  • ~hoym 2013-12-11
    07:55:22

    31 0

    Pan Polok używając określenia "bękart wersalski" bardzo służy sprawom Śląska. Jako Ślązakowi od pokoleń jest mi po prostu wstyd.

  • ~Mariano_Italiano 2013-12-11
    08:01:42

    6 2

    My Gorole mieszkające tu apelujemy o mniejszość Gorolską na Śląsku ;) Pozdro

  • ~miastowy 2013-12-11
    08:23:13

    18 0

    Z tym całym narodem śląskim to jest ciężka sprawa. Z jednej strony czuje się górnoślązakiem i uważam, że autonomia regionu nie jest pomysłem samym w sobie złym. Z drugiej jednak strony ciężko mi powiedzieć "j**** polskę" czy bękart wersalski zwłaszcza, że od urodzenia wpajało mi się polskość. Myślę, że panowie politycy działają troszkę zbyt ostro i taka radykalizacja może spowodować złą atmosferę wokół Ślązaków w Polsce.

  • ~ 2013-12-11
    08:29:15

    2 9

    Autonomia a niezależność to są dwie różne sprawy. I Panom RASiom chodzi o niezależność, chociaż nazywają to autonomią. Tak samo jak faszystów nazywa się obecnie antifą. Automia - tak. Niezależność - nie. A wszystkim sympatycznym Panom RASiom proponuję sprawdzić w słowniku języka polskiego, co znaczy "większość". Ewidentnie myli im się z "mniejszością". Jak dzieciom w podstawówce ">" myli się z "

  • ~Rexio 2013-12-11
    08:39:09

    7 2

    Wstyd to powinno być za państwo, które ogranicza wolność stowarzyszania się. Bękart wersalski to naprawdę delikatne określenie. No ale RP szacunku do Ślązaków nie ma już od dawna (pytanie, czy kiedykolwiek miała).

  • ~Arteks 2013-12-11
    09:20:56

    0 1

    Sprawy narodowościowe są mi obojętne, a do końca nie wiem czy 100 lat temu na Śląsku poza Niemcami, Polakami, Żydami i Czechami byli ludzie którzy określali swoją narodowość jako śląską? Trochę to wątpliwe. Z drugiej strony problem ten dedykuję mieszkańcom którzy głosują w wyborach na jakichś lalusiów z partii politycznych, którzy zamiast walczyć o sprawy ważne dla Śląska "nic nie mogą" lub nie chcą robić zamiast wybierać ludzi którzy kochają ten region ponad wszystko i mogliby rzeczywiście go reprezentować i dla niego pracować. Sami jesteśmy sobie winni, mając w sejmie tak słabą reprezentację, a w sejmiku ludzi którzy swoimi decyzjami skompromitowali i ośmieszyli Śląsk na arenie ogólnopolskiej (Koleje Śląskie czy Stadion Śląski).

  • ~raas 2013-12-11
    09:54:33

    1 1

    @~SirMorgoth Poczytaj raczej o tym co to jest antifa hyhy ,bo nazywacz antyfaszystów faszystami .....

  • ~Tomek_81 2013-12-11
    10:08:02

    7 0

    ~Arteks Podaj w końcu jakieś nazwiska, nie duś tego w sobie, oświeć nas, prosimy

  • ~cezar2009 2013-12-11
    10:40:19

    16 1

    A co na to nasza poseł z Rybnika Kluzik-Rostowska? Dalej wybierajcie ludzi przywiezionych w taszach z Warszawy to bydymy mieli g....o a nie Śląsk. Chciałbym poznać również zdanie w tej sprawie pana Krząkały, pana Janika, pana Piechy i innych parlamentarzystów z naszego regionu.

  • ~Arteks 2013-12-11
    14:36:11

    0 8

    @tomek_81 - to ty podaj jakieś nazwiska poza Plurą, Bieńkowską, Zdziebłem czy Kutzem które w parlamencie zrobiłyby coś dobrego dla Śląska? A przecież parlamentarzystów w Warszawie z naszego regionu jest od groma i trochę. Tak jak powiedział wczoraj Gorzelik - ludzie mogą masowo zagłosować na RAŚ, pod warunkiem że RAŚ przygotuje bardzo dobrą ekipę. Na mój głos mogą liczyć zarówno jeśli chodzi o sejmik jak i o sejm. Warunek - wartościowi ludzie występujący z ich listy. @przemo7 - jeśli ci się nie podoba rybnik.com.pl to po co tu jeszcze piszesz? ;)

  • ~norton 2013-12-11
    14:39:05

    13 0

    Gdybym Cię osobiście Pawełku nie znał to uwierzyłbym, że wiesz co piszesz - ale niestety mam tę nieprzyjemność Cię znać. Głupawy listonosz w serialu to naprawdę była dobra rola dla Ciebie. Kolejny raz powołujesz się na Twego Ś.P. ojca gdy nie masz co mądrego napisać...

  • ~Rexio 2013-12-11
    15:34:07

    0 17

    Norton, aniołku, zawsze zastanawiałem się, gdzie są ludzie, którzy w podstawówce nie opanowali nauki czytania. Już teraz wiem. Przeczytaj jeszcze raz mój wpis, spróbuj zrozumieć i wtedy się odezwij.

  • ~ 2013-12-11
    16:02:03

    9 0

    Polok co za cham skończony. W końcu pokazał się z prawdziwej strony.

  • ~p1chrunch 2013-12-11
    16:12:18

    4 0

    Zwracam uwagę, że wyrok jest sformułowany ze względu na unitarny charakter państwa w Polsce, zapisany w 3. artykule Konstytucji, zatem nie byłoby to możliwe. Gorzelik żądał zaś autonomii w latach 90 - tych nie tyle dla Śląska, co "dla siebie i swoich przyjaciół".

    Sam rozpad dzielnicowy Polski zaczął się w 1138 roku na mocy testamentu Bolesława Krzywoustego. Ale (pardon, niestety) ingerencję w terytorium Polski zapoczątkował akurat Bolesław Rogatka, książę śląski w Legnicy, sprzedając Ziemię Lubuską arcybiskupowi magdeburskiemu (później ten sam arcybiskup oddał tą ziemię do Branderburgii), a później książę mazowiecki, nadając ziemię chełmińską Krzyżakom. Ci zaś stworzyli falsyfikat, nadający im własność Ziemi Chełmińskiej i podbitych Prus.

    Jak mam oceniać Gorzelika? To jest to samo, co Bolesław Rogatka. Takim osobom dziękuję.


    „Szanując przekonanie części Ślązaków o ich pewnej odrębności, wynikającej z kultury i regionalnej gwary, nie można jednak zaakceptować sugestii, iż tworzy się naród śląski, bądź już istnieje” – oświadczył Sąd Najwyższy. Jak dodał, dążenie do uzyskania autonomii i poczucia pełnego władztwa osób „narodowości śląskiej” na terenie Śląska należy ocenić jako dążenie do osłabienia jedności oraz integralności państwa polskiego, co jest sprzeczne z zasadą wynikającą z art. 3 Konstytucji RP.

    Ludzie, kurde, co jest z wami? Chcecie RFN do Bugu i przejęcia polskiej bankowości przez i tak silny ród Rotszyldów z Frankfurtu? Kraj wam obrzydł?

  • ~rybnikus 2013-12-11
    18:01:42

    15 1

    "- Myślałem, że bękart wersalski (a, sorry, Polska) "
    To mówi wszystko o szacunku tych "folksdojczy" do Polski!

  • ~Eberhard Mock 2013-12-11
    18:48:27

    15 0

    Po pierwsze Paweł Polok to żaden polityk, a tym bardziej śląski. Taką wypowiedzią wywołuje skutek dokładnie odwrotny do zamierzonego. Do tego żałosne odwołanie do śp. ojca, co za żenada... Pan Kutz jak zwykle... O reszcie nie nawet wspominam. Generalnie Panowie siebie warci. Jak już Wam się uda zorganizować ten Śląsk, z takimi ludźmi na czele to ja się wyprowadzę do Sosnowca.

  • ~ 2013-12-11
    19:11:00

    0 3

    Polacy na śląsku przepraszają Polskę za pseudo niemieckie bękarty żyjce na śląsku nie czujce sie Polakami...

  • ~wiktor wektor 2013-12-11
    19:41:04

    3 1

    Zniszczenie państwa polskiego oznaczało usunięcie" jednego z najbardziej bezsensownych czynów Wersalu"-słowa Hitlera.
    "Pokraczny twór traktatu wersalskiego,żyjący z ucisku niepolskich narodowości"-słowa Mołotowa.Widac skąd Polok bierze przykłady.Pretensje do wujka Adolfa że przegrał wojnę i nie zrobił z "polaczków" podludzi i niewolników

  • ~miastowy 2013-12-11
    19:43:39

    3 0

    jak zwykle zarzuty o niemieckości... W sumie to nudne, jak pieron. To że ja osobiście nie jestem, do końca przekonany o potrzebie kraju "Górny Śląsk" nie powoduje, że można kogoś tu obrażać. Zapewniam Was, że dzisiejsi górnoślązacy są już na maksa spolonizowani w porównaniu do swych dziadków i pradziadków. Jest parę krajów, które nawet w Europie do niedawna nie miały, nigdy niepodległości, a dziś są niezależnymi republikami. Ludzie tworzą naród, a nie żadne sejmy czy sądy innych krajów. Gdyby to zależało od Rosji, prawdopodobnie Polski by nie było. Do dziś w świadomości Rosjan, Polska to kraj przejściowy z którym nie trzeba, ba.. nie należy! się liczyć bo podnosi się jego rangę. Proszę tych zagorzałych polskich patriotów o zapoznanie się z definicją narodu. Mówicie, że nie mamy języka ? gwara śląska, wasserpolnisch, godka ślonsko jeden czort jak to nazwiemy.. jest niczym innym jak dialekt szwajcarski (Schwyzerdütsch), który tez nie jest urzędowym językiem, a mimo to większość rodowitych szwajcarów w kantonach niemieckich używa tej właśnie mowy. Decyzji sądu się nie dziwie, bo jest to polski sąd i było by nierozważne z ich strony przyjmować, że około 1 mln mieszkańców, jest mniejszością narodową.

  • ~Don C. 2013-12-11
    20:15:15

    1 4

    Powiedzcie mi jedno-P Polok jest jedną z ikon Rybnika tak jak jego ojciec.Pytanie jest takie-dlaczego po nim tak jedziecie?Dlaczego w wyborach nie głosujecie na niego tylko na babsko z Warszawy co ma was w d****?

  • ~elegant 2013-12-11
    20:39:01

    7 0

    Panie Polok ma pan rację pana ojciec rzeczywiście przewraca się w grobie ( niech mu ziemia lekką będzie)i to za pana przyczyną.Jak to jest? Kandydował pan do Senatu RP jednocześnie ,której pan nienawidzi.Dziwie się co pan tu jeszcze robi?wśród nas Polaków.Pan nawet nie kryje ,że pan nami gardzi.My Polacy z tej ziemi się wywodzący wstydzimy się za pana.

  • ~Eberhard Mock 2013-12-11
    21:38:09

    5 0

    Jeszcze mam jedno pytanie do tych co opluwają tu Polskę. Czy ta zła Polska czegoś Wam zabrania? Czy są np kary za jedzenie rolady z kluskami i modrą kapustą w niedzielę? Czy "pogodać sie" możecie jedynie w konspiracji i ukryciu przed polską agenturą? Sorry Panowie, ale nie wiadomo o co Wam właściwie chodzi. Bijecie pianę i tyle.

  • ~miastowy 2013-12-11
    21:44:56

    4 1

    Wiadomo, że należy zachować proporcję ale W. Korfanty (3 kadencje) też był posłem Reichstagu zanim odłączył Śląsk od Prus i przyłączył do Polski. Tu gwoli zarzutu o brak konsekwencji, ale na tym analogia się kończy .

  • ~auralfloat 2013-12-12
    09:37:11

    1 2

    I zgadzam się z sądem, bo nie istnieje naród śląski. Grupa ludzi rdzennie urodzona na Śląsku (zaznaczam, że z dziada pradziada jestem stąd) chce się uważać za naród, a nie spełnia podstawowych wyznaczników, jak język. Jest gwara, ale to nie język. Gwara śląska kojarzy mi się z niechlujstwem językowym i prostactwem. Widać, że domagający się stanowienia narodu śląskiego mają zamierzenia czysto polityczne i takowe implikacje.

  • ~miastowy 2013-12-12
    10:24:09

    0 2

    Szwajcaria, Austria, Belgia, Słowacja, Holandia, Irlandia, Szkocja, a nawet Stany USA (to tylko z krajów cywilizowanych) nie posiadają swojego odrębnego języka, a jeśli posiadają to jest jakiś archaiczny język którym mało kto się posługuje. Na tym tle gwara/język śląska nie wygląda tak źle. Znajdź definicję proszę, gdzie kryterium koniecznym jest posługiwanie się tym samym językiem. Głównym narodotwórczym czynnikiem jest wspólna historia i dziedzictwo kulturowe (nawet jeśli jest plebejskie), poczucie wspólnoty oraz kraina (teren). Przykro się słucha jak tak oceniasz, jakby nie było, dziedzictwo swoich przodków, uważając ich za prostaków.

  • ~auralfloat 2013-12-12
    12:20:23

    0 1

    ~miastowy, szwajcarska odmiana francuskiego, włoskiego czy niemieckiego różni się od hohdeutsch, o retoromańskim pewnie nie słyszałeś, podobnie jest z niemieckim w Austrii. W Belgii, obok odmiennych francuskiego i niemieckiego urzędowym jest także flamandzki, na Słowacji jest język słowacki (przed podziałem na Czechy i Słowację, wschodnia Czechosłowacja posługiwała się "od zawsze" słowackim). Holandia i Irlandia - mają swoje języki narodowe zakorzenione w historii - holenderski (niderlandzki) a także fryzyjski, irlandzki - kolejny przykład żywego języka celtyckiego, podobnie szkocki - który jest żywy (nazwy miejscowości w dwóch językach). Stany Zjednoczone to odrębny przykład bo to kraj złożony z imigrantów. Pomijam fakt istnienia tysięcy języków poszczególnych grup etnicznych Indian. A a propos kryterium - język, jego posługiwanie się jest podstawowym wyznacznikiem istnienia narodu, obok własnego terytorium (nie zawsze, jak rzeczywistość pokazuje), historii, poczucia przynależności. Mówią o tym dziesiątki etnologicznych opracowań.

  • ~miastowy 2013-12-12
    12:43:53

    0 0

    Oprócz tego, że świetnie obsługujesz wikipedie co ma dowodzić twój wpis ? Że niby język śląski (tu podpowiedz do wiki -hasło:"etnolekt śląski") nie jest zakorzeniony w historii ? Sam pewnie za chwilę przeczytasz, część językowców uważa go za język z grupy słowiańskich, a wszystko zależy od woli politycznej. Jak sam sprytnie przeredagowałeś , w tychże krajach obowiązują różne języki, dlatego w niczym to nie odbiega od sytuacji w Szwajcarii czy Belgii, gdzie świetnie funkcjonują różne ludy/narody, które jednak uznaje się za jeden kraj. Podobnie było na Górnym Śląsku przed powstaniami. Abstrahując, już od tego, uważam że samym (zwykłym) Ślązakom nie zależy szczególnie na odrębnym państwie, bo dotychczas odnajdowali się i dalej odnajdują w innych systemach narodowościowych. Politycy typu Gorzelik, Kuc, czy Polok szukają raczej rozróby, aby czymś się wykazać i zaistnieć na rynku politycznym. Proponuje przeczytać ciekawy art/referat o tej naszej tożsamości, który dość trafnie oddaje poczucie zwykłego Ślonzoka. http://gu.us.edu.pl/node/243051

  • ~auralfloat 2013-12-12
    13:03:17

    0 0

    Nie, nie posługuję się wikipedią, tylko wiedzą zdobytą podczas studiów. Oczywiście gwara śląska jest zakorzeniona w historii, ale nie ma ona tak długiej jak sam język polski, od którego wyszła. Historyczne naleciałości słowiańskich języków i niemieckiego "spowodowały" powstanie tejże gwary. Polacy mają język ponadregionalny - ogólnonarodowy, zaś gwary są odmianami języka ogólnego, występując w ograniczonym terenie i nie podlegają regułom norm poprawnościowych. Różnicą jest także fakt, że gwara nie jest pisana, tylko mówiona, w przeciwieństwie do języka narodowego. A to, że grupa ludzi urodzona na Śląsku czuje się narodem to ich sprawa. Mają poczucie tożsamości, wspólną historię, ale nie mają języka, tylko wrażenie jego istnienia. W Szwajcarii, Belgii etc. narody mają swoje języki i ich dialekty, stanowią także naród Belgów, Szwajcarów etc.

  • ~markrotka 2013-12-12
    13:11:54

    5 1

    oto Polska właśnie! a my trzymamy tych darmozjadów przy korycie. My, bo na nich głosujemy. Od lat te same ryje!

  • ~ 2013-12-12
    14:08:35

    1 0

    Tak se to czytom te komentarze i co mie yno nachodzi to to wiela to wszelki i maści goroli Gumóła z Gierkiem skludzyli na Ślonsk . Po tych to wpisach widać jako gangryna musi nosić Ślonsko źymia największy erzac z bękarta wersalskigo muszymy tu trowić .

  • ~ 2013-12-12
    18:55:00

    3 1

    Niestety, samym "biadoleniem" Śląska nie da się zmienić. Żeby zmienić Śląsk, trzeba zadbać o rodzinę śląską, gospodarkę śląską, kulturę śląską, i etc. Żeby to zrobić, TRZEBA pójść za przykładem Wielkopolan i księdzem Piotrem Wawrzyniakiem.

  • ~ssij banana 2013-12-23
    23:45:56

    1 1

    Złodzieje !!!

  • ~ 2015-01-14
    22:18:29

    0 0

    O czym oni godajom,jedyn jak gorol(bez obrazy górali mom w zocy)drugi jak folksdojcz;my Hanysy som inksi.Możno mynksi duchym ale stali w tym co robiymy.Tu jest nasz faterland(po polsku ni ma czegoś takigo,oni majom yno OJCZYZNA,tako wielko nie do ogarnycio)taki mały ale nasz.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4858