zamknij

Wiadomości

Rondo Orzepowickie w końcu połączy się ze Storczyków. Są pieniądze na łącznik

Bartłomiej Furmanowicz 2022-05-17, Autor:  Bartłomiej Furmanowicz

Koniec z „drogą widmo”, wychodzącą z ronda Orzepowickiego. Jeszcze w tym roku ma ruszyć procedura przetargowa, która wyłoni wykonawcę łącznika ul. Góreckiego z ul. Storczyków. Inwestycja ma kosztować 14,25 mln złotych.

Reklama

Rok temu poruszyliśmy temat „drogi widmo” w dzielnicy Orzepowice. Minęła dekada od powstania obwodnicy Rybnika, a ul. Góreckiego (na wysokości ronda Orzepowickiego) w dalszym ciągu nie została połączona ze Storczyków. Wtedy w magistracie dowiedzieliśmy się, że jest już plan i dokumentacja techniczna budowy łącznika. Wtedy problemem były pieniądze, a w zasadzie ich brak »Miasto chce w końcu połączyć rondo z drogą w Orzepowicach«

Tym razem jednak jest inaczej. Na ostatniej sesji rady miasta w punkcie dotyczącym wieloletniej prognozy finansowej pojawiło się hasło o budowie i rozbudowie ul. Storczyków w Rybniku wraz z rozbudową skrzyżowania z ul. Energetyków (łącznik ul. Góreckiego – Energetyków). W skrócie – „odnoga” ronda Orzepowickiego w końcu połączy się z drogą prowadzącą m.in. do szpitala i dalej do ul. Rudzkiej oraz Żołędziowej – w kierunku centrum Rybnika.

Jak wyjaśnia nam Jacek Hawel, naczelnik Wydziału Dróg UM w Rybniku, miasto otrzymało dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, w wysokości 1,93 mln zł na tę inwestycję.

Jest to część środków niezbędnych do realizacji inwestycji, której wartość kosztorysowa wynosi 14,25 mln zł. Wszczęcie procedur przetargowych nastąpi w drugiej połowie tego roku, z terminem zakończenia zadania w roku 2023 (zgodnie z założeniami finansowymi Wieloletniej Prognozy Finansowej) – wyjaśnia.

Przy okazji zapytaliśmy się też o znacznie dłuższy łącznik pomiędzy ul. Storczyków a rondem Wawok przy ul. Rudzkiej. Tam też zjazd ze skrzyżowania prowadzi w łąki. Tu jednak nie mamy dobrych informacji.

Jeśli chodzi o temat kontynuacji przebiegu ul. Storczyków i połączenia z ul. Rudzką (czwarty wlot istniejącego ronda tzw. z kolarzami), na chwilę obecną nie jest to brane pod uwagę, ze względu na wysokie koszty konieczności zaprojektowania drogi, wypłaty odszkodowań i ostatecznie realizacji tej inwestycji – dodaje Jacek Hawel.

Oceń publikację: + 1 + 30 - 1 - 15

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (16):
  • ~polk 2022-05-17
    09:40:46

    67 11

    Kilometr autostrady wg GDDiK kosztuje od 29mln do 41mln, tutaj za 200m łącznika 14mln.
    Takie coś ino w Rybniku.

  • ~jaro_t 2022-05-17
    10:32:43

    30 1

    Idąc za "ciosem", należałoby połączyć ulicę Storczyków z rondem Wawok na Obwiedni Północnej. Tu koszt będzie jeszcze wyższy, bo trzeba wybudować most nad Nacyną.

  • ~Arteks 2022-05-17
    10:59:59

    41 30

    14 milionów zł na odcinek drogi która prawie nic nie da... To taki przykład jak z łatwą ręką wydaje się pieniądze na drogi. Na kładki, przejścia podziemne dla pieszych, poprawę bezpieczeństwa - środków nie ma.

  • ~Arteks 2022-05-17
    11:10:56

    13 41

    @jaro_t - budujemy w Rybniku nowe drogi od 30 lat, a korki i problemy z ruchem wcale się nie zmniejszają? Dlaczego? Znawcy transportu mówią, że każdy nowy odcinek drogi i możliwość nowego trasowania przyciąga nowych kierowców i kolejne auta... Kongestia na całego. ;(

  • ~exx 2022-05-17
    12:00:49

    50 3

    Arteks zrozum że u nas w Rybniku jedynie mieszkańcy centrum mogą w miarę sprawnie dojechać do pracy. Ten kto mieszka na peryferiach zamiast 20-30min w swoim aucie ma tracić ponad godzinę i minimum jedną przesiadkę żeby komu zrobić dobrze? Najpierw trzeba ludzi zachęcić sensownymi godzinami polączeń. A nie że ktoś wychodzi z pracy o 15, a autobus ma 15.05 i następny za 40 min. Dlatego właśnie na domkach mają po trzy samochody.

  • ~Dador 2022-05-17
    12:34:25

    32 20

    Spełnia się czarny sen orzepowiczan. Z tego co wiem, ta droga ma bardzo małe poparcie wśród mieszkańców dzielnicy. Nikt tam za bardzo nie chce, by dzielnicę przecinać nowa jezdnią. Czy jest potrzebna? De facto nie. Lepiej byłoby przerzucić środki na Mikołowska lub Zebrzydowicką. No ale to subiektywne zdanie.

  • ~Arteks 2022-05-17
    12:58:07

    12 25

    @exx - akurat ta droga w żaden sposób nie pomoże dojeżdżającym, a utrudni życie tam mieszkającym o czym wspomina @dador. Co do alternatywnego dojazdu nie ma jednakowych sytuacji bo niektórzy mieszkają w domu koło przystanku skąd autobusy jeżdżą np. co 10 minut - a i tak na placu są... 2-3 auta i odwrotnie są osoby które muszą iść kawałek na przystanek i dojeżdżać autobusem/pociągiem bo jest np. zdrowiej... Jedno jest pewne - czym więcej aut, tym nie będzie wcale szybciej. O tym przekonują narzekania kierowców na korki i informacje z Radia Kierowców które codziennie wylicza litanię zakorkowanych ulic i zjazdów w całym województwie... Rybnik też się tam często pojawia.

  • ~MArudzia 2022-05-17
    19:32:22

    13 1

    Do Arteksa
    Piszesz o kładkach, to Ci podpowiem , juz jedną kładkę mamy - i co ???
    Jaśnie państwo - młodzież, woli iść jak cielątka przez pasy, zamiast śmigać właśnie kładką

  • ~Arteks 2022-05-17
    20:29:41

    3 15

    @MArudzia - ale to nie jest dowód na to, że kładki są niepotrzebne. Jeśli zostały pasy przy kładce to coś tu jest nie tak... To trochę tak jak wybudowano parking wielopoziomowy, zostało przez pewien czas błotne klepisko i... byli chętni do tego aby zostawiać auto na klepisku. Pasy koło tej kładki miały być zlikwidowane. Wtedy kładka spełniałaby swoją funkcję.

  • ~sxe 2022-05-17
    22:18:35

    8 2

    ARTEKS - korki po otwarciu drogi regionalnej wyraźnie się zmniejszyły, mało kto o tym mówi , bo zapewne się już przyzwyczaili, że mają super drogę , a korki przy obi oraz do ronda kamyczek z kwk chwalowice i od prostej to juz historia
    Pamietam również jak krytykowałeś rondo przy wyjeżdzie tej drogi z obwiednią , lecz wszystko funkcjonuje prawidłowo(krótki korek na 2 min do ronda wodzisławskiego-tylko 15-16)
    Natomiast droga z artykułu to nieporozumienie
    Ul borki znakomicie wystarcza i dublowanie tej drogi 100m dalej to nieporozumienie
    Juz ok 5 lat temu przeszedlem sie od ronda i zauwazylem 2 zabudowane posesje na tym wytyczeniu co lekko zwieksza budzet o ok 1.5 mln

  • ~Arteks 2022-05-17
    22:34:57

    2 14

    @sxe - na chwilę, w czasie pandemii się zmniejszyły. Teraz już wracają nawet na wspomnianym przez ciebie Rondzie Chwałowickim. Korki mają tendencję do przemieszczania się. Jak się wybuduje kawałek nowej drogi to ona odciąża na jakiś czas miejsca z dotychczasowymi korkami by powodować korki w innych miejscach. To się wiąże z dwoma czynnikami: aut nie ubywa i zjawisko KONGESTII. Pięknie to też jest widoczne w kontekście A4, DTŚ czy A1 - przez pierwsze lata istnienia, absolutna rewelacja i pozornie "rozwiązany węzeł gordyjski". Mija kilka lat i na tych drogach tłok, a na wyjazdówkach i węzłach korki. Dzisiaj np. zjazd na A1 ok. 15.30 na węźle Żory sięgał... połowy MOP!!! Jeszcze parę lat temu co najwyżej 100-200 metrów. Tylko dobry transport zbiorowy jak na zachodzie i zastopowanie suburbanizacji miast oraz drogie parkingi w centrach. Inaczej będzie tylko gorzej...

  • ~sxe 2022-05-17
    22:56:00

    9 0

    arteks - nie przekonałeś mnie , korki na kamyczku sporo mniejsze i covid czy jego brak nic nie zmienil . Ludzie jezdza samochodami i nawet paliwo za 10zl tego nie zmieni , A1 w Zorach to problem sąsiadów , bo pas do Rownia i dalej do Rybnika świeci pustkami (o czym na pewno się przekonałeś wracając do domu)

  • ~Arteks 2022-05-17
    23:25:12

    0 13

    @sxe - nie przekonałem cię do czego? Kwestionujesz korki w Rybniku? To trochę jak ci którzy kwestionują... zimowy smog. ;) Mi osobiście korki zwisają bo nie jeżdżę codziennie samochodem i nie dojeżdżam do pracy poza Rybnik. Wiele rzeczy załatwiam pieszo, a na wycieczki i urlopy nie potrzebuję auta. Natomiast płacz kierowców na korki w powiązaniu z nieobliczalną stratą czasu jest zauważalny i to wizualnie kiedy taki korek mijam lub w nim stoję oraz w komentarzach. Dowiedziałeś się na czym polega kongestia? Nie, to pogrzeb w sieci i poczytaj. Miasta na zachodzie też budowały nowe drogi - do pewnego momentu kiedy stwierdzono, że to jest bez sensu. Zaczęły więc inwestować w alternatywne środki transportu. Niektórych to nie przekonało ale... korki zaczęły znikać. Motoryzacja w obecnej formule za 10 lat będzie historią. Piszesz, że nawet 10 zł nie przekona. Jesteś pewien, że auto będzie brane na poważnie np. na wyjazdy urlopowe? Dzisiaj słyszałem sondę na stacji benzynowej i kierowcy mówili, że przestaną autem jeździć daleko, co najwyżej tylko tam "gdzie trzeba".

  • ~Arteks 2022-05-17
    23:36:00

    1 11

    @sxe - pas w kierunku Rybnika pustszy - to fakt. Ale od MOP do wyjazdu na ten podział (pas na Rybnik i Żory) to przyznasz, spory odcinek wspólnego stania. Jeszcze do niedawna to się nie zdarzało. A dzisiaj ani nie koniec tygodnia, ani jeszcze nie była to najgorsza godzina bo przypuszczam, że po 16.00 jest jeszcze gorzej. Motoryzacja nie rozwiązuje problemu przemieszczania się... w gęsto zaludnionych regionach. Ba... nie tylko nie rozwiązuje ale komplikuje.

  • ~THE Bill 2022-05-18
    07:14:27

    2 5

    To jest droga znikąd do nikąd. Odciąży jedynie nieznacznie ulicę Borki i karetki będą miały łatwiejszy wyjazd w tą stronę miasta. Szkoda pieniędzy.. a już totalnym absurdem będzie łączenie jej dalej do Obwiedni. Drogi most nad Nacyną gdzie obok mamy ładny i szeroki na Rudzkiej, i dodatkowo krzyżowanie się z bulwarami, które cieszą się ogromną popularnością.

  • ~rzyt 2022-05-18
    09:06:24

    4 0

    Jak widzę korek na Rowień to jadę Świrklany...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za aquaparkiem w Rybniku?





Oddanych głosów: 1259