zamknij

Wiadomości

Rok temu otwarto Drogę R-P do Żor. A co z odcinkiem do Niewiadomia?

2021-04-10, Autor: 

Dokładnie 10 kwietnia 2020 roku dopuszczono do ruchu rybnicki odcinek Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna w kierunku Żor. A co z brakującym odcinkiem od Węzła Wodzisławskiego w kierunku Niewiadomia? Nie ma pewników, pozostają tylko pytania.

Reklama

Rok temu o godzinie 12.00 rybnicki magistrat dopuścił nową obwodnicę do ruchu. Mieliśmy okazję już wcześniej nią jeździć z Jackiem Hawlem, naczelnikiem Wydziału Dróg UM w Rybniku. Udaliśmy się też w podróż rowerem. Przez krótki czas była to najlepsza droga rowerowa na świecie.

Przypomnijmy, budowa rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna ruszyła w kwietniu 2017 roku, choć jej ślad można znaleźć już na mapach w latach 70. ubiegłego wieku. Projektowanie, liczne konsultacje, zabieganie o dofinansowanie, wreszcie sama budowa – ten wieloletni proces inwestycyjny zaowocował wreszcie finałem, w postaci przeszło 10-kilometrowej, obwodnicy Rybnika.

Największa jak dotąd w historii Rybnika inwestycja drogowa obejmowała:

- 10,2 km trasy dwujezdniowej

- 860 m Drogi Śródmiejskiej

- 13 obiektów inżynieryjnych (11 wiaduktów i 2 mosty)

- 5 bezkolizyjnych węzłów drogowych

- liczne ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, sieć kanalizacji deszczowej, przepusty i przejścia dla zwierząt.

Łączna wartość projektu wynosiła 433.700.000 zł, ale 289.989.933 zł z tej kwoty to najwyższe w historii miasta dofinansowanie z funduszy europejskich.

Jednakże mówimy tutaj tylko o jednej połowie sukcesu. Co z drugim etapem obwodnicy ciągnącej się od Węzła Wodzisławskiego w kierunku Niedobczyc i Niewiadomia? To pytanie o tyle zasadne, ponieważ zaawansowane prace prowadzi również Racibórz, któremu zależy na szybkiej komunikacji w stronę Rybnika i autostrady A1.

Wiadomo, że szacunkowy koszt 2,7-kilometrowej trasy dwujezdniowej wynosi około 200 mln złotych. Jak na razie trasa kończy się na skarpie tuż za wiaduktem przy ul. Wodzisławskiej.

Kiedy ruszy dalszy ciąg inwestycji? Minął rok, a nadal nic nie wiadomo.

- Bacznie obserwujemy wszystkie ogłaszane konkursy na dotacje, jednak mimo wcześniejszych zapowiedzi okazuje się póki co, że szczegóły konkursów nie pozwalają na dofinansowanie inwestycji drogowych dla miasta na prawach powiatu, a takim jest Rybnik. Bywa też tak, że jest zapowiedź konkursu, a po zapoznaniu się z warunkami okazuje się, że nie ma możliwości dofinansowania dróg – wyjaśnia Agnieszka Skupień.

Nasza rozmówczyni zapewnia, że miasto posiada przygotowany projekt budowy i wykupiło nieruchomości na tresie dalszego odcinka drogi.

- Śledzimy na bieżąco wszystkie programy z dotacjami i szukamy środków zewnętrznych na dofinansowanie tej inwestycji. Marszałek i wojewoda wiedzą o takiej potrzebie – dodaje rzecznik UM.

Często jeździcie rybnickim odcinkiem drogi Racibórz-Pszczyna? Macie jakieś uwagi co do niej?

Oceń publikację: + 1 + 60 - 1 - 17

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (67):
  • ~tosia10 2021-04-10
    18:32:14

    12 54

    Taka uwaga: zjazd w Niedobczycach na pierwszym zakręcie w prawo ograniczenie 70 km/h mocno przesadzone. Jak ktoś nie zna trasy to może skończyć na barierkach

  • ~ 2021-04-10
    18:59:17

    Ci którzy mieszkają obok dróg dojazdowych do obwodnicy , przeklinają dzień w którym oddano ją do użytku . Ruch zwiększył się o 100% patroli żadnych jeszcze na tych drogach nie widziałem . Dzisiaj w sobotę zamiast cieżarówek motocykliści grzeją silniki i testują tłumiki .
    Za chwilę ktoś nie wytrzyma i zacznie się u na Ameryka , zaczniemy do nich strzelać .

  • ~Rolniczek 2021-04-10
    19:11:15

    53 17

    Dzięki tej drodze etat ma dwóch policjantów jedzących najczęciej tą drogą, srebrna ASTRA z nr rej zaczynającym się na SG. Chętnie poznalibyśmy statystykę policji: ile na tej trasie Policja zarobiła kasy?!

  • ~Maksymilian Popeć 2021-04-10
    19:19:41

    Ta obwodnica to najgorsze co mogło się nam przytrafić. Pierwszy raz w życiu zgadzam się z @zak

  • ~Leon59 2021-04-10
    19:39:41

    92 19

    Zak
    Skoro na obwodnicy się ruch zwiększył, to gdzie ińdziej się zmniejszył, i inni się cieszą.
    Ale pisząc taką bzdurę że na obwodnicy po oddaniu o 100% ruch zwiększył się to tylko ty możesz napisać!
    Raczej wiadomo że skoro nie było obwodnicy to nikt tam nie jeździł.

  • ~Arteks 2021-04-10
    19:47:06

    50 52

    Była szansa na to aby ten odcinek podpiąć do programu 100 obwodnic. Niestety posłowie z PiS z naszego regionu nie zaangażowali się w lobbing zwyczajnie przesypiając szansę na to. Inni się angażowali i dopilnowali aby miasta i miasteczka z ich okręgów takie inwestycje otrzymali.

  • ~Arteks 2021-04-10
    19:49:32

    45 46

    @Maksymilian @zak - jest taka znana zasada, "wszyscy chcą nowych dróg ale nikt nie chce przy nich mieszkać". Myślę, że wszyscy się z tym zgodzimy. Nowoczesne drogi to straszny hałas i wiele innych uciążliwości. Namawiajmy władze miasta aby w ramach równowagi inwestowali w miejsca rekreacji, zieleń, transport publiczny czy drogi rowerowe.

  • ~ 2021-04-10
    20:49:06

    34 52

    @Leon- ślepy jesteś , czy czytać nie umiesz ze zrozumieniem ? nie na obwodnicy ruch się zwiększył , a na drogach dojazdowych . Nie mam nic przeciwko obwodnicy , ale o kontrole na drogach dojazdowych , szczególnie ciężarówek , które nie respektują znaków zakaz wjazdu dla samochodów cieżarowych . U mnie ten znak połowa kierowców cieżarówek ma głęboko ... tych 10 plusujących też nie umie czytać ze zrozumieniem, albo mnie nie lubi :)

  • ~deuter 2021-04-10
    20:49:50

    51 35

    ZAK gdyby pisiory ją wybudowały to byłbyś wniebowzięty, i wychwalał ją..... A tak spraw się rypła, wszyscy zadowoleni i to Cię boli :) i to strasznie boli :) No teraz możesz pojęczeć w komentarzu :) Peace!

  • ~qdobp 2021-04-10
    20:54:14

    9 22

    mam nadzieję że odstrzelą jako pierwszego de..la który zbiera tu najwięcej minusów, oczywiście że nie życzę cI nic złego zak

  • ~Pawel Krys 2021-04-10
    21:24:42

    41 30

    Arteks
    Ciesz sie że nas do 100 obwodnic nie podpieli, bo bo dziś dzień zamiast drogi trawa by rosła.
    Te 100 obwodnic to tylko dla ciemnego luda pożywka. Tak jak miliony elektrycznych aut, helikoptery, mieszkania itd.

  • ~artefaks 2021-04-10
    21:27:28

    15 16

    Zak. ja cię lubię. Nie wpadaj w depresję

  • ~Pawel Krys 2021-04-10
    21:28:40

    48 38

    Zak
    Milicja nie ma czasu ani ludzi na kontrole bo muszą smoleńskiego pomnika pilnować i baby pałować.

  • ~artefaks 2021-04-10
    21:45:54

    23 17

    Arteks by drogę pochwalił. Ale nie może zdzierzyć tego że prowadzi do Żor gdzie jest powiązana z siecią autostradową :)

  • ~Olaf100 2021-04-11
    00:09:03

    23 10

    Jezdze ta droga już 4 razy dziennie jak czytam te DURNE komentarze typu ZAK to mam chętkę iść i wsadzić go do swojego auta i wysadzić miedzy zjazdem na Gotaryowice i Chwalowice
    Będzie z ciebie kolego mokra plama, z 100-200 samochodów które tam jadą przez minutę
    A ta podobno STRBRNA ASTRA ma na końcu X

  • ~Gibon 2021-04-11
    00:09:40

    14 50

    Podsumowując...

    1. Służby w tym mieście mają kompletnie w nosie hałas komunikacyjny generowany przez bandę kierowców, którzy jeżdżą bez tłumików albo suną bez opamiętania.
    2. Droga RDRP to w skrócie zmarnowane miliony ton ropy, asfaltu i CO2, WYCIĘTE BEZPOWROTNIE dziesiątki tysięcy drzew, zniszczone bezpowrotnie tysiące siedlisk naturalnych w lasach, przez które przebiega, setki milionów wyrzuconych w błoto pieniędzy na start, dziesiątki milionów złotych kosztów utrzymania rocznie, nie szkoda Wam? Naprawdę warto? Zgadzam się w 100% z @Zak.

    Za równowartość tej drogi można bylo wybudować 1000 mieszkań dla 3000 osób, które mogły zamieszkać w zrewitalizowanym za ułamek tej kwoty centrum miasta, jeśli do pracy mają za daleko.

  • ~Olaf100 2021-04-11
    00:10:36

    9 14

    Podaje to bo uważam że są tam żeby kosić bo durne ograniczenia są w ruchu przy drodze expres z płotem i bezkolizyjnymi zjazdami
    Sami się z tego śmieją jak mandaty się leja

  • ~Olaf100 2021-04-11
    00:11:43

    14 11

    @Gibon wody się napij i nie kozacz

  • ~Franek7 2021-04-11
    07:00:09

    37 25

    Bardzo dobrze, że dzięki ówczesnemu rządowi PO-PSL rozpoczęto budowę tej drogi bo była potrzebna a PiS jedyną drogę jaką wybudował w swojej kadencji to droga do chałupy pani Szydło.

  • ~Franek7 2021-04-11
    07:15:22

    41 21

    Musicie brać przykład z europosła PiS Ryszardzie Czarneckiego. On potrafi jeździć po drogach które nie istnieją samochodem, który dawno został zezłomowany.

    Parlament Europejski nakazał zwrot 100 tysięcy Euro Ryszardowi Czarneckiemu z PiS. Czarnecki deklarował, że jeździ do miasta, w którym nie mieszkał, i to samochodem, który od lat był skasowany. Unijny OLAF przekazał raport dotyczący kosztów podróży Czarneckiego polskiej prokuraturze już w 2019

    Sami złodzieje w tym PiSuarze...

    Oczywiście Polska prokuratura umorzy to postępowanie bo po to jest Ziobro.

  • ~artefaks 2021-04-11
    09:04:14

    9 18

    ,,Wicemarszałek Sejmu został w czwartek zapytany przez reporterkę, czy kiedykolwiek jechał kabrioletem zimą. - Ja nigdy. Ale różne są dziwactwa - odpowiedział Ryszard Terlecki dopytywany o kolegę z ugrupowania. "
    @Franek . To się nazywa poświęcenie. W służbie Jego Królewskiej Mości J.K. był gotowy pomaszerować do Brukseli nawet pieszo. Ale to się dzieje na podkarpaciu które jest krainą cudów. Szczepią jedną strzykawką. Cyganie wieszają się przecząc grawitacji na płasko.
    Ale taki Rzeszów się sprzeciwił i chce dać skutecznie kopa jedynie słusznej i sprawiedliwej. I stawiają u siebie drogowskazy :Jarosław , Przemyśl , Medyka. A stary okultysta się boi tam pojechać osobiście

  • ~artefaks 2021-04-11
    09:17:15

    7 17

    @Franek. Nie doszacowałeś do końca możliwości jedynie słusznej i sprawiedliwej .Wybudowałi też 2 km. drogi od ławeczki przy sklepie P. Więckowskiej do leśnej osady pewnego gentelmena z funduszów Lasów Państwowych ( Jerusal grał w serialu Wilkowyje )
    https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1970056,1,pusty-zakaz-lotow-nad-domem-zbigniewa-ziobry.read
    Oraz zamknięto oczywiście nad lasem przestrzeń powietrzną.

  • ~Franek7 2021-04-11
    09:35:36

    22 23

    I jeszcze ku pokrzepieniu serc:

    Według analiz zamówionych przez Nowogrodzką, partia Jarosława Kaczyńskiego wkrótce będzie mogła liczyć na 19% poparcia. Na pierwszym miejscu znajduje się Polska 2050 Szymona Hołowni a do Sejmu dostałyby się jeszcze Plaftorma Obywatelska, Lewica, PSL oraz Konfederacja.

    Jarosław Kaczyński miał się wściec po zobaczeniu tych prognoz i grozi wcześniejszymi wyborami wszystkim, którzy kwestionują jego pomysły. A wokół prezesa PiS robi się coraz gęstsza atmosfera, bo nawet bliscy współpracownicy oskarżają go o podejmowanie błędnych decyzji.

    Fatalny humor Kaczyńskiego powiązany jest m.in. z Danielem Obajtkiem bo to właśnie ujawnienie spraw majątkowych prezesa Orlenu doprowadziło do potężnych tarć w koalicji i erozji poparcia elektoratu.


    Jak widać koniec PiSu blisko. Jeszcze trochę ukradną i trochę rozdadzą ale widać, że każdy dzień przybliża nas do końca PiSu.

  • ~Franek7 2021-04-11
    09:39:18

    24 29

    Wczorajsze obchody rozszerzonego samobójstwa Lecha Kaczyńskiego wyglądały jakby okupant w obcym wrogim kraju organizował jakąś imprezę. Milicji i wojska więcej niż w stanie wojennym. Widać boją się przebudzenia narodu...

  • ~ 2021-04-11
    10:00:03

    16 18

    Widać , że większość tu piszących nie mieszka w Rybniku , bo nie mają pojęcia o ruchu na drogach dojazdowych.

  • ~ 2021-04-11
    10:05:46

    17 16

    @Olaf- to może ty i 4 razy obok mnie przejeżdzasz jesli tą obwodnicą jeżdzisz i robisz głupie przegazówki , zamiast 50 jeżdzisz 70 i masz mieszkańców mieszkających przy drogach w doopie . Wiesz , jeśli tak robisz , to łeb bym ci urwał.

  • ~artefaks 2021-04-11
    10:10:47

    10 17

    Nie oglądałem wczorajszego superdzieła . Ale słyszałem dyskusję suwerena, jak szczegółowo omawiał scieżkę dźwiękową z okrzykami ofiar. Nawet rodzina Gosiewskich która jest znana z wieloletniej sympatii do PISu. Wyraża tu głębokie oburzenie

  • ~artefaks 2021-04-11
    10:21:24

    6 17

    @Zak. Co złego to nie ja. Używam zazwyczaj automatu , to nawet nie zawsze zauważam na którym biegu jadę . Przegazówka ? o ile pamiętam robiło się to w bardzo starych samochodach bez zsynchronizowanej skrzyni biegów.
    Czym Ty jeździsz ?. Bo widzę że to może być stara kultowa zabytkowa fura

  • ~Leon59 2021-04-11
    10:50:39

    16 14

    ~zak 2021-04-11 10:00:03
    Po to są obwodnice oby odciążyć ruch w centrum

    A jak ci nie pasuje to napisz do twojego prezesa że auta ci mir domowy zakłócają.
    Albo jako pisowiec należy ci się dom za 5% ceny w lesie.

  • ~ 2021-04-11
    11:03:48

    14 9

    @Leon - zgodnie z twoją logiką , to musiałbym stać przy drodze i bić brawo tym cieżarówkom które przekraczają przepisy , bo na obwodnice jadą . Jak mi auta przejeżdzające obok mojego domu przeszkadzają , to to mówię , zabronisz mi , bo ty 4 razy obok mnie jeżdzisz ? ale ty pewnie w bloku mieszkasz.

  • ~Arteks 2021-04-11
    11:05:26

    7 18

    @artefaks - ale te masz idiotyczne przypuszczenia. Dlaczego miałoby mi przeszkadzać, że jakaś droga prowadzi w kierunku Żor? Jeśli czasami korzystam z A1 zimą to właśnie wolę jechać przez węzeł Żory i potem nową drogą dzięki czemu omijam najbardziej zadymione wioski od Bełku do Przegędzy. Dzięki temu, że przy nowej drodze nie ma chałup - unika się też jazdy w dymie.

  • ~artefaks 2021-04-11
    11:13:23

    7 17

    @Leon59. Proszę nie kpij z biednego człowieka . Który nie dość że ma w domu wściekłą macicę ( przepraszam za ten zwrot , ale to tylko cytat z samego autora). Jego ukochana partia leci w sondażach na łeb , na szyję. To jeszcze koło niego śmigają samochody. To grozi pogłębieniem dysfunkcji narządów psychogennych. Dlatego powinniśmy dla tego Człowieka być mili , nie licząc zupełnie na coś w zamian

  • ~artefaks 2021-04-11
    11:15:02

    3 14

    Arteks , właśnie dałem Ci plusika :)

  • ~ 2021-04-11
    11:32:51

    13 11

    @artefaks - i tak sobie manipulujesz , jak to Palikot powiedział ciągle kłamcie to w końcu uwierzą , bo ja nigdy nie napisalem "wściekłe macice " jak już to osoby z macicami , a co do tego co masz w domu , to po sobie sądzisz , bo ty modny jestes i masz pewnie wściekłego k***** nie lituj się nademną ,
    a raczej nad sobą .

  • ~artefaks 2021-04-11
    11:58:38

    3 14

    @Zak napisałeś że wujek google przesyła Ci jakieś przesłania ?
    Czy nie pora przejść na duck ducka ? ruskiego yandexa ,nie mówiąc już o bajeczkach z baidu....
    Byłeś tak przekonywujący . Że prawie uwierzyłem. No prawie .
    No i cytujesz słowa Zorża hrabiego Ponimirskiego .
    No Zak Jesteś Wielki. Powiedz jeszcze że czytałeś Siłę Duchowej Inteligencji Tony Buzana . To rozłożysz mnie na łopatki
    Jesteś naprawdę wielki. Czyżbyś potajemnie oprócz soku z buraka pociągał również potajemnie soku z brzozy ? I wiesz że akurat teraz trwa w Rosji sezon na pobieranie soku z brzozy ?
    A sok z brzozy to tylko jest dla towarzyszy z komitetu centralnego...

  • ~artefaks 2021-04-11
    12:06:53

    4 16

    * Zak ,,nademną " piszemy rozdzielnie. Dlatego mam powody by się litować nad Tobą. To taka troska. Gdybyś nie wiedział

  • ~Ja_2 2021-04-11
    12:22:36

    19 3

    Oj Panowie z PLATFUSEM znowu bajki piszecie :) Za czasów PREZYDENTA Fudalego, głównym założeniem drogi P - R, oczywiście oprócz udrożnienia centrum miasta i usprawnienia komunikacji między Rybnikiem a sąsiadującymi z nim miejscowościami i miastami było oczywiście skomunikowanie atrakcyjnych terenów inwestycyjnych w Gotartowicach pod pierwszą z prawdziwego zdarzenia SSE w Rybniku. Dzisiaj to wstyd, gdyż na dokończenie drogi ( odcinek jedno jezdniowy!) potrzeba raptem tylko 200 mln a Rybnik nie potrafi sobie z tym poradzić. Także nie ma si~ czym chwalić. Echo w sprawie SSE a wszystkie sąsiadujące z Rybnikiem miasta już dawno aktywnie ściągają inwestorów, którzy wybierają np. Czerwionkę zamiast Rybnika. WSTYD!!! Przypomnę, że na koniec kadencji PREZYDENT Fudali zostawił np 60 mln złotych na kontach na ewentualny tzw. zwrot podatku górniczego i przepraszam na co te środki poszły? Na czerwoną farbę w centrum i zakorkowanie miasta?? Macie się czym / kim chwalić?? artefaks - znowu byki, tym razem z wiedzy. Na pewno Pani Więckowska??

  • ~ 2021-04-11
    12:24:26

    14 7

    @artefaks - ale ty oczytany jesteś , podziwiam , ja nawet ćwiartki tego co ty nie przeczytałem . Nie mogłem czytać w pracy , przełożeni nie pozwalali .Przepraszam , ze uraziłem twoją inteligencję pisząc nademną razem , poprawię się . wiesz to taki błąd niedouczonego , jak wy to celebryci określacie "idioty"

  • ~artefaks 2021-04-11
    12:34:34

    3 13

    @Zak . Co Ty miałeś za fajną pracę że nie czytałeś ? Mnie przełożeni wręcz zmuszali do ciągłego czytania instrukcji ,prowadzenia korespondencji i wielu tym podobnych bzdurnych rzeczy. Jeśli tego nie miałeś ( teraz emeryt jak rozumiem ? ) To byłeś naprawdę szczęśliwym człowiekiem.
    Ale gdybyś zajrzał np. do modlitewnika to jedna z popularniejszych modlitw zawiera frazę ,,zmiłuj się nade mną" I ty się też zmiłuj nade mną ateistą ,trollem i przedstawicielem totalnej opozycji

  • ~artefaks 2021-04-11
    12:44:29

    3 17

    @Ja_2. Mieć platfusa nie zwalnia od merytoryki. W wermachcie symulanci z platfusem dostawali specjalne wkładki do butów. A w armii CK w celach terapeutycznych stosowano podwójną lewatywę.
    Z drogi Racibórz -Pszczyna jest gotowy jedynie odcinek w Rybniku ( Arteks ma rację). Więc na wyrost jest ferowanie brakiem kompetencji władz Rybnika. Ostatnio coś ruszyło w Raciborzu. Jak połączą dłuższe odcinki. To nie będzie konieczności dojeżdżania pobocznymi dróżkami. Co bardzo denerwuje jednego z Kolegów. Którego to bardzo denerwuje i tą frustrację przenosi do swoich komentarzy. Zak .Trzymaj się mocno :)

  • ~Ja_2 2021-04-11
    12:49:21

    17 3

    Franek 7 Jak to było ze szczepieniem Twojego idola, który do władzy dojdzie być może jak zapowiadają sondaże w roku 2050... Nie było to tak, że zapowiadał, że broń Boże nie odebrałby szczepionki seniorowi... Czyli co?? WIARYGODNY CZŁOWIEK :) MOŻE W 2050 he he he...

  • ~Ja_2 2021-04-11
    12:53:22

    15 3

    artefaks.... wehrmachcie może... co do R - P... chodzi o Gotartowice, gdzie dawno jest wszystko skończone i SSE, która jest niezbędna dla upadającego Rybnika!

  • ~Arteks 2021-04-11
    12:56:01

    3 14

    @Ja_2 - ja też mam sentyment do Fudalego podobnie jak ty i bardzo go szanuję. Ale nie możesz mówić o jakimś zasobie finansowym po Fudalim skoro Kuczera wybudował tę bardzo kosztowną drogę! Każdy samorząd po takiej inwestycji będzie "spłukany". Zobaczymy czy inwestorzy zainteresują się terenami wokół drogi i czy będą jakieś efekty. Wszystkie miasta wokół Rybnika ściągają inwestorów - a jakoś w żadnym z nich nadal nie ma ani jednej reprezentacyjnej firmy która zasłynęłaby produkcją czegoś niezwykłego lub potrzebnego dla każdego z nas. Raczej lądują tam firmy których nie chcą w GOP obrabiające plastik lub pakowalnie i montownie. Naprawdę nic ciekawego jak na XXI wiek. W czasach Fudalego wybudowano w Rybniku fabrykę gazów medycznych - które w czasie pandemii ratują życie mieszkańcom całej Polski. Mało ale za to jak niesamowity inwestor!!! @artefaks - dla mnie te plusy/minusy nie mają większego znaczenia ale jeśli dla ciebie mają to czasami mogę ci dać bo potrafisz dość zabawnie konfrontować dziwaka z Żoliborza. ;) I niestety tylko za to bo nic innego tu nie wnosisz.

  • ~Arteks 2021-04-11
    12:58:58

    2 20

    @Ja_2 - jeśli dla ciebie Rybnik jest upadający to co powiedzieć o kilkuset innych miastach i miasteczkach tego kraju które albo nie mają już przemysłu albo żyją tylko z turystyki - przez kilka miesięcy w roku... W naszym regionie mieszka 600 tys, ludzi, a sensowne miejsce pracy można znaleźć tylko w Rybniku, Raciborzu lub JSW.

  • ~artefaks 2021-04-11
    12:59:22

    3 17

    @Ja.2. Po co te manipulacje ze szczepieniem Hołowni . Zapisał się i otrzymał miejsce w kolejce zgodnie z systemem informatycznym zarządzanym przez jedynie słuszną partię. Ten sam system rzucił więcej szczepionek do Rzeszowa. A że niestety rządzący totalnie ( ale ładne słowo ) sobie z tym nie radzą . Więc nie posłali razem ze szczepionkami strzykawek . Więc szczepili jedną . Dlatego czysto retoryczne pozostaje zadanie pytania . Czy to jest wina totalnej opozycji , czy też raczej Totalnej Władzy nie radzącej sobie z najprostszymi zadaniami ?

  • ~artefaks 2021-04-11
    13:19:28

    5 15

    @Arteks . Ten zabawny dziwak sprawia, że my nie żyjemy w zabawnym świecie. Ale dyktatorzy najbardziej boją się ośmieszenia. Hitler drżał przed Chaplinem .W w-wie walczono z okupantem satyrą ( zakazane piosenki) A komuna została wykpiona i przygotowana przez pomarańczową alternatywę do ostatecznej destrukcji .
    Czy coś wnoszę do dyskusji , czy nie wnoszę ,to jest Twoja osobista ocena.
    Co się tyczy SSE to nie wygląda to tak jak było w założeniach. W wytwórni gazów technicznych ( czy medycznych ? nie słyszałem) Pracuje jak pamiętam 7 osób. Jest to oczywiście więcej jak nic. Ale nie jest to imponujące .
    W Żorach tych ,, byle jakich " firm jest o wiele więcej i dzięki przemyślanej długoletniej strategii Prez. Sochy wyszli oni z ,,Totalnej " biedy i sporo moich znajomych jeździ do pracy do Żor. Nie patrzmy z zawiścią co się dzieje u sąsiadów. Ale to u nas powinno wyzwolić u nas impuls i zmobilizować do działania

  • ~artefaks 2021-04-11
    13:29:22

    4 14

    ,, ja nawet ćwiartki tego co ty nie przeczytałem "
    @Zak. Rozbawiłeś mnie tak , jak tylko Ty możesz to zrobić.
    Przypomniałeś skecz kabaretu Tey w którym to oni namiętnie czytali.
    Jeśli sobie przypominam to czytali połówkami.
    Ćwiartka zaś jest bliższa rosyjskiej inteligencji i jest wlewana do literatek.
    Zak . Nie powiesz chyba że po napisaniu tak wielu pięknych tekstów nie jesteś literatem ?

  • ~Arteks 2021-04-11
    13:53:06

    0 21

    @artefaks - już wiele dyskusji było na ten temat i nic nowego nikt nie wymyśli nawet ty... Nikt nigdy nikt nie potrafił wskazać atrakcyjnych miejsc pracy w Żorach bo ich nie ma. A co do liczebności zakładów to kiedyś była lista pracodawców. W Żorach największym pracodawcą był Urząd Miasta. Wierzysz, że firma produkująca gazy dla całej Polski nadal zatrudnia 7 osób (tyle samo co kiolkanaście lat temu) w sytuacji kiedy jedna z rybnickich piekarni zatrudnia 200? Masz rację, że Żory wyszły z biedy bezrobocia tak jak większość miejscowości w Polsce w których uruchomiono strefy. Ale w strefach nie ma pracy dla ambitnych osób, szczególnie w porównaniu do większych miast które mają zawsze bardziej różnorodny rynek pracy. W Rybniku nigdy nie padł cały przemysł i zawsze były miejsca pracy także w dziedzinach takich jak administracja, medycyna, transport, górnictwo, energetyka, nowe technologie, usługi. Do Rybnika dojeżdża się też do dobrze płatnych miejsc pracy na stanowiska menadżerskie, zarządcze, kierownicze. W Żorach nie ma takich miejsc. Rybnik był, jest i będzie lepszy i to niech sąsiedzi się martwią o różnice i braki jakie mają wobec lepszych. :D

  • ~artefaks 2021-04-11
    14:41:18

    11 6

    @Arteks nie wiem w co wierzysz i chciałbym abyś to Ty miał rację.
    W Zorach powstał cały system nowoczesnych przychodni zdrowia , gabinetów specjalistycznych , przychodni sportowych kończąc na dobrze funkcjonującym szpitalu i hospicjum .
    Cała masa firm spedycyjnych ,magazynowych i handlowych . Którymi nie wiem dlaczego gardzisz . Bo dają ludziom pracę i przynoszą miastu dochód. W Żorach z tego sfinansowano i zbudowano cały system dróg i obwodnic.
    Zjawiskowo wygląda Żorska starówka.
    Mylisz się również co do stanowisk menadżerskich , biur projektowych itp. Jeśli zapadnie np. decyzja o likwidacji Twoich ukochanych borsigów i budowy nowych systemów. To kluczowe decyzje zapadną w Żorach
    Takim kolejnym zapyziałym do tej pory miasteczkiem które się gwałtownie buduje i rozwija jest Knurów . O Raciborzu sam wspomniałeś . Ale to raczej obrzeża Raciborza. W Jastrzębiu oprócz blokowisk i przemysłu węglowego nie ma prawie nic .Może z wyjątkiem Zdroju który mi się podoba. Ale to za mało by pociągnąć miasto. Pozostaje Rybnik i Wodzisław .A Wodzisław też się jakby budził z letargu. Nie zapominajmy też o Gliwicach do których wyremontowano drogę. Więc nie wpadajmy w samo zachwyt bo sytuacja staje się trudna i nie liczmy też jedyna słuszna sypnie nam jakimiś większymi środkami.
    Więc wypadałoby zabrać się do roboty. Czego przykładem jest nowa droga. Aby więcej
    Duża piekarnia ? Co by to miało być Niewelt ?
    Dobre i to , ale to nie są wymarzone stanowiska pracy

  • ~artefaks 2021-04-11
    14:54:21

    2 13

    @Ja_2. Dorota Chotecka -Pazura i grana przez nią postać sklepowej . Nie oglądam od lat qwizji . Dlatego możesz mieć uciechę że złapałeś mnie na drobnym przekręceniu nazwiska fikcyjnej postaci. Liczy się kontekst wypowiedzi
    Jeszcze raz gratuluję .

  • ~Ja_2 2021-04-11
    14:58:38

    18 0

    Arteks. Bez urazy, jednak nawet mniej inteligentny od Ciebie internauta zapewne zauważa kometną pustynię inwestycyjną w Rybniku. Zapewne zauważy też, że stoimy w miejscu czyli cofamy się, gdzie nawet w Wodzisławiu prężnie działa SSE z około 30 firmami. Także tego... Należy obecnie Rybnik zauważać jako zaściankowe miasteczko ze Śródmieściem, gdzie sklepy zostały w większości zamknięte i w niektórych przypadkach dosłownie zabite dechami i zamknięte na kłódkę. SSE to motor napędzający gospodarkę miejską, co oczywiście przekłada się bezpośrednio i pośrednio na wszystko pozostałe. 2 plus 2 to cztery, chyba, że tworzysz filozoficznie dla tego prostego działania podkłady z matematyki wyższej gdzie wynik wyjdzie 5. Szerszych horyzontów życzę. A nam wszystkim zakończenia niezwłocznego obecnej kadencji prezydenta i skutecznego działania na rzecz miasta. Dzisiaj to Rybnik jest sypialnią dla sąsiednich miast, gdzie Rybniczanie dojeżdżają do pracy do Gliwic, do Czerwionki, do Wodzisławia, Raciborza, czy Knurowa. Ślepy by to zauważył (!) - nie obrażając oczywiście osób niewidzących.!

  • ~Arteks 2021-04-11
    15:27:13

    1 17

    @artefaks - kolejny clownowy komentarz z twojej strony bo przychodnie w Rybniku istnieją od kilkudziesięciu lat, mamy dwa specjalistyczne szpitale wojewódzkie, a hospicjum jest praktycznie w budowie. W Żorach nie ma czegoś ważnego dla żywych lub osób po wypadkach - brakuje SOR... Ale najbardziej mnie bawi twoja opinia o "zjawiskowej starówce" w Żorach - z jednymi z najbrzydszych, bezstylowych kamieniczek w Polsce. Żory to jedno z najbardziej karykaturalnych miejscowości Śląska. Może tobie właśnie podoba się to połączenie kiczu, bylejakości i przeciętności? Tam nawet urząd miasta znajduje się w byłym hotelu robotniczym z braku reprezentacyjnych miejsc które ma każde nawet przeciętne miasto.
    W Żorach nie zapadają żadne decyzje odnośnie Rybnika - a w Rybniku a jakże. Wielu żorzan w Rybniku otrzymuje decyzje które ważą się z ich egzystencją lub działalnościć np. korzystając z naszych szpitali, ZUS, NFZ, sądu czy Sanepidu. Słusznie piszesz, że te okoliczne miasteczka budzą się z letargu. Rybnik z takiego letargu obudził się z 200 lat temu. Dlaczego uważasz, że w Messer pracuje 7 osób i to w czasie pandemii gdzie wszystkie media podkreślają gigantyczne zużycie tlenu i innych gazów ratujących życie ludzi pod respiratorami? Możemy być dumni, że w Rybniku produkuje się prąd, gazy medyczne czy tworzy się programy dla szpitali. W tym samym czasie w Żorach produkuje się wycieraczki, których nie opłacało się już dłużej produkować w Chinach. Tam wolą produkować panele słoczeczne czy karty graficzne... Żory to dla nas sypialnia. @ja_2 - ja nie jeżdżę, ty nie jeździsz, artefaks nie jeździ więc przestańmy z tym ubolewaniem odnośnie dojazdów do innych miast za pracą kiedy jest jej pełno u nas. Nie wyżywaj się w tym temacie na Kuczerze bo za Fudalego padały te same zarzuty. Wielu krytykowało go za rozwój handlu który dał wielu kobietom bardzo atrakcyjne i prestiżowe miejsca pracy, lepsze niż na produkcji. Poza tym to do Rybnika większość przyjeżdża, a nie odwrotnie. Wspomniałeś o centrum, w okolicznych miast od lat nic się tam nie dzieje, więc to o nich musiałbyś powiedzieć, że tam nie ma nic nowego. U nas powstają hotele, nowe kamienice, jak w prawdziwych miastach powstały galerie, budowany jest nowy biurowiec. Jesteśmy jedynym poza Katowicami miastem w którym można w centrum zaparkować na nowoczesnych parkingach wielopoziomowych. W Rybniku powstanie wkrótce wyższa szkoła medyczna, Politechnika Śląska zapowiedziała otwarcie w Rybniku centrum naukowego dla inżynierów, koło bazylik teren kupił hotel 5 gwiazdkowy, koło K1 powstaje nowy biurowiec. Takich inwestycji w okolicy nie ma - bądź uczciwy w ocenie.

  • ~Ja_2 2021-04-11
    15:52:02

    17 0

    Arteks to się nazywa megalomania! To z Rybnika uciekają ludzie do pracy w okolicznych miastach. Czytasz ogłoszenia o poszukiwanych pracownikach w Rybniku? Dominuje sprzedawca, magazynier, ochroniarz itp. Zadowala Cię to? Przepraszam., co za bajki z budowami opowiadasz? Na razie się planuje! Jakie kurna hotele i kamienice!? Może mówimy o innym Rybniku? Jak na razie owszem wyburzono i to sporo zabytków w tym kamienic. Np. przy Focusu, gdzie MIAŁ właśnie powstać hotel, druga przy Bazylice gdzie MA powstać hotel. Pożyjemy, zobaczymy. Kto dzisiaj w Rybniku inwestowałby w hotele? Nie jest to pranie pieniędzy? Wyburzono dwa historyczne dworki, jeden w Zamysłowie, drugi przy ulicy... Dworek! Przepraszam, gdzie te nowe kamienice i hotele? Masz klapki na oczach i bronisz prezydenta 0,49? Jak dla mnie to za dwa lata nie będzie czego zbierać. Emeryci i pustostany! Dobrej niedzieli i uczciwej analizy sytuacji życzę!

  • ~Ja_2 2021-04-11
    15:57:29

    16 0

    Arteks. I Wszystko jasne. Czy to nie Ty ostatnio ostro wypowiadałeś się ws. parkingu prawie na rynku, że jest to brak spójności działania Kuczery, odnośnie polityki multi kulti, gdzie z jednej strony wyrzuca samochody z centrum a z drugiej buduje parking, na którym mało kto chce parkować, przynosi straty poprzez koszty i kosztował 20 mln? A teraz chwalisz go za ten parking? Przepraszam, że pytam, czy Twoje nazwisko nie zaczyna się przypadkiem na K?

  • ~Arteks 2021-04-11
    15:57:35

    0 14

    @ja_2 @artefaks - wróćmy do głównego tematu - rocznicy oddania superdrogi w naszym mieście. Dlaczego obwodnica w Rybniku to droga o parametrach autostrady z węzłami bezkolizyjnymi, 4 pasami ruchu, bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, a w Żorach obwodnica i ciąg dalszy drogi zwanej Pszczyna-Racibórz ma ronda i wygląda jak każda przeciętna droga jak na zdjęciu przy artykule:
    https://www.tuzory.pl/wiadomosci,nielegalne-wyscigi-na-obwodnicy-miasta-zderzyly-sie-dwa-motocykle-i-osobowka,wia5-3266-5633.html
    To samo w Jastrzębiu, a w Wodzisławiu brak obwodnicy.

  • ~Arteks 2021-04-11
    16:07:56

    0 15

    @Ja_2 - to ty masz klapki na uszach. Za Fudalego było według ciebie wszystko idealnie, a teraz wszystko jest źle. A prawda leży oczywiście po środku. Nie tylko się planuje. Tylko obecnie buduje się kilka kamienic (na 3 Maja, na Białych), a jedna z nich (koło parkingu wielopoziomowego) została wybudowana w zeszłym roku, pod koniec roku cały parter był już wynajęty pod różną działalność co nie dziwi. Najemcy cenią sobie obiekty nowe lub wyremontowane. Może właśnie dlatego tak dużo remontów kamienic obecnie w centrum. Odnośnie parkingu nie ma żadnej sprzeczności w tym co pisałem o niespójności polityki Kuczery. Bo jeśli się wybudowało nowoczesny wielopoziomowy parking w centrum to powinno się kilka innych parkingów w centrum zamknąć. Mamy w centrum Rybnika za dużą ilość miejsc parkingowych - co jest jednym z powodów do zapychania się Śródmieścia i śródmiejskich ulic autami. Ty nie wierzysz w nowy hotel, a ja wierzę tak samo jak od zera powstały Ambrozja czy Pod Młynem. Takich procesów nie ma w okolicznych miasteczkach. Tam jeśli coś powstaje to jest to zazwyczaj hangar na przedmieściach do którego szuka się taniej i niewykwalifikowanej siły roboczej. Taki rybnicki Biostat kiedyś zatrudniał kilka osób, teraz ponad 100, stając się jednocześnie placówką naukową. Ty tego nie zauważysz bo to... nie hangar strefowy... A jednak to w Biostacie pracę znajdują osoby które dzięki takiej firmie nie muszą dojeżdżać do Katowic mając ciekawą i rozwojową pracę na miejscu.

  • ~Ja_2 2021-04-11
    16:24:47

    13 0

    Arteksie rozwaliłeś system ha ha ha ha.... Podajesz jako przykłady pro, powszechnie negowane antyinwestycje ??? Kamienica na Chrobrego gdzie koszt 1mkw po bardzo złym projekcie doszedł chyba do dwukrotności ceny budowy 1mkw w Rybniku? Bravo Rybnik! :(. Na 3 maja dopiero się buduję, zobaczymy co wyjdzie w praniu! Na Białych chyba nie wiesz o czym piszesz! Kto w UM wydał na to zgodę! Zniszczona działka zabudowana w 80 % to sukces. Barak, który nazywasz kamienicą, gdzie w mikromieszkaniach bez balkonów wła#cicoel chce wcisnąć pewnie z 500 Ukraińców w ramach 28 dzielnicy? Biedni Ci ludzie i biedni sąsiedzi. Da to dodatkowych kilkaset aut w ścisłym centrum. Zadowolony?? :(. Same super inwestycje. Tylko dla kogo? Dla mieszkańców? Dla miasta? Chyba dwa razy NIE!

  • ~Arteks 2021-04-11
    16:36:55

    0 14

    @Ja_2 - nie hahahaj tak bo nie podawałem przykładu kamienicy z Chrobrego - chociaż dobrze, że mi przypomniałeś o kolejnej inwestycji. To dobrze że miasto remontuje swoje zasoby. A co do tego za ile - to osobny temat. W podawanych przez ciebie za przykład pieniądze wyrzuca się w błoto na miejską spółkę operującą Twinpigs. Czyli u nas będziemy mieli wyremontowaną ładną przedwojenną kamienicę o przesadzonych kosztach, tam mają pieniądze wyrzucane na etaty i coś zbędnego. 500 Ukraińców w centrum miasta?! Poważnie?! To byłaby rewelacja!!! Bo każdy Ukrainiec da przy okazji zarobić sklepom w okolicy, a ponieważ Ukraińcy to mieszczuchy to chętnie pójdą też w weekend do parku, nad fontanne, do kina czy na koncert. :) To byłaby wspaniała informacja - jeśli jest w niej jakaś nutka prawdy. Dlaczego uważasz to za barak? Normalny miejski budynek. Jeśli chodzi o warunki mieszkaniowe to mieszkańcy Żor i Czerwionki mają jedne z najgorszych warunków mieszkaniowych w Polsce:
    https://www.tuzory.pl/wiadomosci,zory-z-najgorszymi-warunkami-mieszkaniowymi,wia5-3266-20217.html

  • ~Ja_2 2021-04-11
    16:42:33

    16 0

    Arteks. Nigdy nie mówiłem, że za Fudalego wszystko było super bo nie było, jednak z perspektywy czasu i lat mogę śmiało powiedzieć, że różnica jest ogromna na korzyść Fudalego. Z czego to wynika? Fudali był przedsiębiorcą i miał gospodarskie podejście do miasta a Kuczera był nauczycielem co w moim odczuciu zdecydowanie przełożyło się ( jako brak tego właśnie biznesowego podejścia), na obecną sytuację miasta. Mógł korzystać z pomocy dobrych doradców, to sprowadził kolejnego historyka na swojego zastępcę. Dramat w mojej ocenie. Znam wielu pracowników UM. Chodzą obecnie do pracy bo muszą... Długo by opowiadać, co wynika z ich relacji. Homo homini lupus! Upadają ostatnie zakłady przemysłowe w tym mieście, nawet te z ponad 100 letnią historią stają się... historią. Vide Ryfama vel Kopex. Przejrzyj na oczy i uszy. Chyba już czas opuścić ten las... :(

  • ~Arteks 2021-04-11
    17:01:54

    0 15

    @Ja_2 - ja myślę podobnie o rządzących. Mam do nich szacunek mimo ich błędów. Zarówno Fudali jak Kuczera mają/mieli dobre i kiepskie pomysły. Piszesz o tym, że upadła Ryfama - a dlaczego chcesz winić za to władze miasta?!?!? Poza tym upadła Ryfama, masz rację - ale nie upadły: kopalnie, zakłady energetyczne, Sygnały, Hydrotech, Rettig, DB Cargo, PKP Cargo, Messer, Lubar, Prefrow, Ecol, Aksel, Ice Group, Greif, Tenneco, OPA-ROW, Pak Druk, Tesko-Steel, Getex, Doosan-Babdock, Hamster, Promar i wiele, wiele innych firm produkcyjnych czy usługowych. Dlaczego więc chcesz się skupiać na jednym nieszczęśliwie zarządzanym zakładzie??? Rybnik to bardzo silny ośrodek przemysłowy. Ale przecież to nie wszystko bo mamy też wielospecjalistyczne szpitale, sądy różnych instancji, firmy informatyczne i graficzne, biura projektowe. Sam się zdziwiłem jak przeczytałem niedawno, że rybnicka firma wygrała konkurs na projekt nowego dworca w Częstochowie, a inna robi grafikę dla najpopularniejszego w Polsce systemu płatności - Blik... Świat się zmienia, Rybnik idzie do przodu - tylko niestety niektórzy mieszkańcy się nie zmieniają i chcą kopcić w swoich kominach lub... marzą o strefowych montowniach - czyli "hicie" z połowy lat 90.

  • ~Ja_2 2021-04-11
    17:03:12

    14 1

    Barak i to jeszcze gdzie! Vise a Vise Bazyliki. Kto tam o tym kurna decyduje? 7 letni Franek, czy architekt miejski? Sorry ale gdzie zysk, gdzie 500 obcokrajowców będzie siedzieć przy fontannie, sprowadzi do do centrum kilkaset samochodów - najczęściej starych diesli? Wiem o tym budynku uwierz mi, więcej od Ciebie, mało tego byłem w nim w środku. Mikromieszkanka, gdzie można stłoczyć ogromną ilość osób pod wynajem, to wg Ciebie dobre mieszkania. W żadnym nie ma balkonu. Klaustrofobia. Budynek na budynku na małej działce. Broń Boże nie kamienica. Wg mnie barak! Także chyba rozumiem decyzję więkdszo#ci pracowników Wydziału architektury UM o odejściu z pracy. Coś jest na rzeczy!

  • ~Arteks 2021-04-11
    17:27:52

    0 13

    @Ja_2 - a na Parkowej to też dla ciebie barak? Za Fudalego była tam wieczna ruina, teraz piękny obiekt mieszkaniowy. A Juliusz? Kiedyś się nie dało bo to i tamto, a za Kuczery - nie tylko przepiękny obiekt ceglany z połowy XIX wieku - ale też przyciągające turystów instytucje w środku. :D Oczywiście, że można by zrobić coś więcej lub bardziej się angażować. Też mi się wydaje, że z centrum Rybnika dałoby się wycisnąć więcej niż robią to obecne władze ale powinno nas cieszyć, że ciągle się tam coś zmienia i mimo wszystko pięknieje. Bardzo szkoda Świerklańca ale mam nadzieję, że zgodnie z deklaracją miasto pomoże, a właściciel go odbuduje. Kamienice o wyglądzie Świerklańca najbliżej Rybnika znajdziemy w Gliwicach czy Katowicach.

  • ~Arteks 2021-04-11
    17:31:10

    2 12

    @Ja_2 - co powiesz o budynku na Świerklańskiej. Przez lata opustoszała rudera, a teraz ładnie prezentujący się Dom Samotnej Matki? Nic się nie dzieje? Trzeba czasami się wsłuchiwać w potrzeby. W czasach Fudalego ludziom bardzo zależało na nowoczesnych miejscach handlu ale już obecnie wielu zwraca uwagę na potrzebę rozwoju przestrzeni zielonej czy np. infrastruktury dla rowerów. Kiedyś zamykano przedszkola i żłobki, teraz się je buduje.

  • ~Ja_2 2021-04-11
    18:05:11

    13 1

    Śwuerkańska na razie na plus, choć nie znam finansów! Parkowa ? Przecież to prywatny inwestor nie miasto. Nie ma to jak pławić się w cudzej chwale :) Juliusz?? mówisz serio? Fudali wystrzegał się go jak ognia, bo to stałe koszty z takim wykorzystaniem jakie zaproponowało miasto. Mamy w Rybniku bardzo dobrze działające muzeum miejskie. Po co komu na siłę potężne sale wystawiennicze z historii medycyny czy też przyrodnicze na koszt podatnika?? Sam remont 31 mln. Tak wiem więksxo#ć z UE, jednak sporo wkładu własnego. Remo t tak, wykorzystanie NIE! Z moich obserwacji w mojej ocenie to kukułcze jajo zostało podrzucone za 1 zł przez starostę z PO prezydentowi z PO na nasz garnuszek i tyle. Zła polityka miasta. Muzeum zabrano ich sale wystawiennicze na wystawy czasowe a tworzymy sztuczne wystawy nie związane z miastem i regionem? Coś tu nie halo!

  • ~adam tyran 2021-04-11
    18:08:41

    16 0

    A może których z urzędasów albo Was odpowie na jedno moje pytanie:
    Dlaczego odcinek już wybudowanej drogi dwujezdniowej (10,2km) z 11 wiaduktami i 2 mostami kosztował 433.700.000 zł a projektowany odcinek o długości 2,7 i to jednojezdniowej ma kosztować około 200 mln. zł? Z tego co pamiętam z wizualizacji to mają tam powstać mosty czy wiadukty na lokalnymi uliczkami itp. A może te 2,7 km to tylko mosty i wiadukty? Może jest gdzieś wizualizacja tego etapu ? Jakoś miasto jej nigdzie nie pokazuje.

  • ~hub381 2021-04-12
    09:53:39

    1 5

    Tu muszę poprzeć OLAFA 100 ! Tak ten ZAK, to pisowski Miękiszon z Niewiadomia albo Niedobczyc ? To chłopski filozof i na gó...e się zna ale bazgra....

  • ~ 2021-04-12
    14:10:26

    5 3

    @hub- czyli mieszkańcy z Niewiadomia i Niedobczyć , to gorszy sort wg. ciebie ? to pewnie Boguszowice , Paryż też , tylko centrum się liczy ?
    och ty nazisto , rasisto , faszysto ... to ja jestem bardziej tolerancyjny od ciebie :) głupi jesteś nie ?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3556