zamknij

Wiadomości

Radny: stwórzmy miejską spółkę komunikacyjną. Miasto: czemu nie?

2021-09-09, Autor: 

Czy w Rybniku powstanie nowa spółka miejska? Zajęłaby się obsługą linii autobusowych. Taką propozycję wysnuł radny Łukasz Kłosek. Co ciekawe, miasto nie mówi „nie”. Mało tego, temat jest już analizowany!

Reklama

Przed południem informowaliśmy Was o kolejnych problemach w komunikacji zbiorowej. Na ulice Rybnika i powiatu nie wyjechały wczoraj i dzisiaj autobusy Vbusa. Nieoficjalnie mówi się o tym, że firma ma problemy finansowe. Wg dyrektora ZTZ w Rybniku, problem powinien rozwiązać się w przyszłym tygodniu »Część autobusów znów nie wyjechała na ulice Rybnika. Dlaczego?«

Do tematu odniósł się radny Łukasz Kłosek.

- Dziś i wczoraj na rybnickie drogi znowu nie wyjechało kilka autobusów. Zresztą nie pierwszy raz. Wynika to z problemów firm, które świadczą usługi dla miasta. O ile w wakacje nie stanowi to aż takiej uciążliwości, o tyle w roku szkolnym wszystko powinno chodzić jak w szwajcarskim zegarku – napisał na wstępie w mediach społecznościowych.

Przedstawił też pomysł na rozwiązanie problemu.

- Moim zdaniem powinniśmy na poważnie rozważyć powołanie miejskiej spółki do obsługi przynajmniej części linii autobusowych, skoro podmioty prywatne po raz kolejny zawodzą. Teraz Vbus wcześniej Transgór - pamiętacie zapewne aferę z gazowcami, które nie mają gdzie tankować - zaznaczył radny.

Łukasz Kłosek przypomniał, że ostatni przetarg na obsługę przewozów będzie kosztował Rybnik 127 mln zł.

Co na to magistrat? Agnieszka Skupień, rzecznik Urzędu Miasta w Rybniku zauważa, że rozważania radnego idą w dobrym kierunku.

- Od kilku miesięcy projekt miejskiej spółki komunikacyjnej jest już analizowany w magistracie. Pomysł niesie ze sobą wiele korzyści dla miasta, no a przede wszystkim dla pasażerów. Daje też możliwości pozyskania różnych form dofinansowywania zewnętrznego – wyjaśnia.

Nasza rozmówczyni zaznacza jednak, że jest jeszcze za wcześnie dla magistratu, by zdradzać szczegóły.

- Jeszcze nie pora, jeszcze nie czas, chcemy się do tego projektu dobrze przygotować – dodaje.

Jak sądzicie? Czy powołanie nowej spółki miejskiej rozwiąże problemy komunikacji autobusowej w Rybniku?

Oceń publikację: + 1 + 47 - 1 - 21

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (34):
  • ~Arteks 2021-09-09
    18:39:14

    29 54

    Bardzo dobra idea na którą zwracałem uwagę już od paru lat. Miejski PKM to większe możliwości pozyskania środków unijnych na wymianę taboru, możliwość tanich kredytów z różnych funduszy związanych z ochroną środowiska. Najważniejszy pożytek to częściowa niezależność od przewoźników zewnętrznych i w razie jakichś sytuacji strajkowych - alternatywa. Dawno podawałem przykłady Tychów, Gliwic, Sosnowca, Bielska, Katowic gdzie takie spółki istnieją już od lat - z pożytkiem dla tamtejszych samorządów.

  • ~snupi36 2021-09-09
    20:17:59

    66 19

    No super pomysł, będą nowe posady dla swoich - prezes, zastępca, naczelnicy itp., itd...

  • ~Longina b 2021-09-09
    20:31:24

    42 20

    Jeszcze taksówki miejskie.Pomysł z serialu zmiennicy.Typowa walka o posady.

  • ~Arteks 2021-09-09
    20:39:55

    29 36

    @snupi36 @Longina b - wszystko można zniżyć tylko do posad, a jednak w większości polskich miast są miejskie spółki zajmujące się taborem komunikacji miejskiej. W Rybniku prezydent Makosz miał fajne intencje bo chciał ratować firmy przewozowe z Rybnika: PKS i Transgór? Czy to się udało? No i podczas gdy inni masowo wymieniali tabor na nowy, nasze firmy sprowadzały używane Karosy z Czech. Miejska spółka taborowa w mniejszym stopniu narażałaby też na koszty związane z inwestycjami w tabor. Spółki podlegają innym przepisom. Widać, że nie macie pojęcia o tym co piszecie.

  • ~Lateks 2021-09-09
    21:33:30

    36 15

    Pomysł by mi się podobał gdybym mógł zostać prezesem w tej spółce.
    Obawiam się że nowy zarząd prezes itp już jest wybrany...

  • ~dzideq 2021-09-09
    22:04:12

    32 17

    A w nowej firmie kierowcą powinien być pan pod pseudo 0.49 i odpracować swoje błędy

  • ~ 2021-09-09
    22:44:23

    16 8

    A co na to Balcerowicz?

  • ~rzyt 2021-09-10
    07:31:57

    21 8

    ~Arteks, kierowcom spółki miejskiej wpiszesz w umowę zakaz strajku i protestów? Chyba że uważasz miejski budżet za wykonany z gumy.

    Czy miasto planuje dla pracowników akcję ziemniaki na zimę?

  • ~rob78 2021-09-10
    08:18:00

    26 5

    Wszystko co państwowe i ma prezesa, v-ce prezesa, dyrektorów kierowników itp. jest 10 razy droższe w utrzymaniu niż w prywatnych rękach.

  • ~Moneta 2021-09-10
    08:25:40

    0 3

    @rob78

  • ~Moneta 2021-09-10
    08:39:07

    10 12

    @rob78
    Ktos ci do glowy natłukł manifest kapitalistyczny, ale go nie poddałeś testowi.
    1. Spólki "państwowe" choć samorzad to nie to samo działają według swojego statutu - zależy jak go się ułoży. Mogą działać dokladnie na tych samych zasadach jak firmy prywatne na wolnym rynku. Możesz zapisać na jakich zasadach są podwyżki a kiedy ich nie ma.
    2. Jeśli wypracowany zysk nie idzie do kieszeni udziałowcow a jest reinwestowany - masz lepszą jakość usług i pieniądze na wypłaty.
    3. Jeśli tak jest jak mówisz - wyjaśnij mi dlaczego WIelka Brytania ma najgorsze linie kolejowe w europie zachodniej - choć są prywatne. Powinny być o niebo do przodu przed niemieckimi czy francuskimi a są lata świetlne w tył - nie ma nawet szybkich kolei.
    żeby ci ten argument obalić podam przykład. Jeden z operatorów na południu UK był najgorszy w kraju - spóżnienia, brudne pociągi, pociągi nie wyjeżdżające wogóle. Zostal przejęty z mocy prawa przez samorząd na 2 lata (nie można było na dłużej). Firmę postawiono na nogi - najlepsza w kraju. Okazało się, że z 23 mln funtów zysku ponad 20 milionów szło na dywidendy akcjonariuszy - a niecałe 3 były reinwestowane w firmę. I tyle... Niestety firma poszła (z mocy prawa) w prywatne ręce i jest znowu gorzej...

  • ~rob78 2021-09-10
    08:50:38

    17 7

    @Moneta, nie wiem skąd sie urwałeś i co mnie obchodzi kolej w UK.
    Komuna Ci sie marzy i powrót PGR`ów;) Tu masz przykład z Polski, ba nawet z Rybnika, a nie z UK.
    https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,miasto-rybnik-buduje-mieszkania-2-razy-drozej-niz-deweloperzy,wia5-3273-46622.html
    Popatrz np. na kopalnie prywatne i państwowe widzisz różnice? Państwowe=niczyje można zadłużać i doić ile wlezie.

  • ~Moneta 2021-09-10
    09:09:23

    16 5

    @Rob78
    Dobrze, że wspomniałeś PGR y. Zostały zlikwidowane odgórnie przez Balcerowicza - nie dano im działać na wolnym rynku. Fakt były żle zarządzane ludżmi, którzy o wolnym rynku nie mieli pojęcia, ale nie wszystkie - na Opolszczyżnie sobie radziły i przynosiły zyski. Jeden nawet chyba działa do teraz. - Nie dano im szansy - przeczekayby do czasów EU i nie byłoby dramatów ludzkich.
    Mogę ci podać zylion przykładów żle zarządzanych firm prywatnych - ale nie twierdzę, że wszystko co prywatne to złe.

  • ~rob78 2021-09-10
    09:25:05

    21 3

    Źle zarządzana firma prywatna to koniec firmy i bankructwo. Źle zarządzane firmy państwowe to zmiana prezesa(+ milionowe odprawy), restrukturyzacja, zadłużanie i dofinansowanie z budżetu czyli naszych podatków .

  • ~Arteks 2021-09-10
    09:29:14

    6 17

    @rob78 - a jednak większość miast ma takie spółki i one się bronią. Chociażby lepszej jakości autobusami niż często oferują przewoźnicy prywatni. Źle trochę rozumiesz ideę bo nikt nie chce całkowitej rezygnacji z przetargów i konkurencji. Jakiś procent obsługi linii zostanie ale jeśli miasto będzie miało swoją spółkę, przewoźnicy mogą oferować wtedy lepsze ceny dla miasta w przetargach. @rzyt - nie słyszę aby w Gliwicach czy Katowicach nie wyjeżdżały jakieś autobusy na trasy tak jak w Rybniku czy Żorach - z powodu tego, że jakiś przewoźnik prywatny nie ma odpowiedniej ilości kierowców. Ale tam mają swoje PKM.

  • ~Moneta 2021-09-10
    09:43:27

    9 9

    @rob78
    Żle zarządzana firma prywatna to bankructwo - ty chyba kpisz!!! Myli ci się IDEALNY WOLNY RYNEK - z mokrych snów Korwina - którego nigdy, nigdzie nie byłoz rzeczywistością.
    Prywatne firmy zupełnie bez krępacji wyciągają łapki po pieniądze podatnika - gdy grozi utrata tłustych posadek.
    Przykład - system bankowy 2008-2010 - credit crunch "jesteśmy zbyt wielcy by upaść" -setki banków wykupione za pieniądze podatnika, dofinansowane - społeczeństwa USA UE do teraz nie odzyskały włożonych miliardów dolarów w ratowanie tych molochów.
    Przykład - firma transportowa - wybuch pandemii - geniusz biznesu Richard Branson (Virgin Atlantic) - jak pierwszy żebrak błagał rząd o kase - na szczęście powiedziano mu, żeby prosił o wsparcie dla swoich linii lotniczych rząd Kajmanów - gdzie płaci podatki.
    Nie mówię już o dotacjach do stref, umarzaniu należnych podatków etc. Potem się ludzie dziwią, że drogi dziurawe i brak lekarzy...

  • ~adamus85 2021-09-10
    10:00:03

    8 1

    A co jest złego w wypłacaniu zysków z działalności. Po to się wkłada pieniądze do firmy, żeby na niej zarobić. Prywatne zawsze będzie lepiej działać, niekoniecznie w odczuciu konsumenta. Jasne Państwowa spółka może i złote klamki zamontować w autobusie, bo ich będzie na to stać ostatecznie i tak płacą za to wszyscy czy chcą czy nie. Prywatny przewoźnik będzie się starał maksymalizować zysk i wykonywać na minimalnym akceptowalnym przez klientów poziomie. Wy wszyscy wymagacie od innych żeby wam dostarczali świeżutkie nowe nieużywane autobusy a sami kupujecie używane auta bo twierdzicie, że was nie stać. Możecie brać tak jak przewoźnicy kredyty na samochód a potem jeść chleb z pasztetem, ale chyba nie o to chodzi. Każdy szuka stosunku ceny do jakości i na tym polega wolny rynek. Arteks co złego, że jeździły stare Karosy, jeśli bez zbytnich wydatków można było mieć 10 autobusów zamiast nowego merca. Tak teraz jeżdzą fajne autobusy, ale może to przez oszczędności, które kiedyś zostały uzyskane. Nikt nie bierze pod uwagę przeszłości a to ona ma największy wpływ na teraźniejszość. Dla tych co zachwalają Państwowe koleje jakiegokolwiek kraju, chciałbym przypomnieć, że one w większości nie wybudowały ani 1% tych linii. Większość została wybudowana przez prywatnych inwestorów w 19 wieku bez udziału Państwa, a potem dopiero zostały przejęte przez nie gdy się okazało, że dzięki nim można szybciej wojsko przewieźć i łatwiej się zabijać. Dlatego pewnie UK nie ma państwowej kolei bo tam nie było takiej potrzeby. Niech miasto pozostanie dostawcą infrastruktury a nie wchodzi na rynek i nie robi nieuczciwej konkurencji. Ja bym się bardziej zastanowił, czy nie zlikwidować ZTZ i dać dowolność w układaniu lini i godziny kursowania autobusów. Jest system rejestracji liczby pasażerów w autobusie i może miasto powinno płacić za każdego pasażera a nie za przejechane kilometry. To by zachęciło do jak najlepszego dopasowania połączeń i godzin celem maksymalizacji zysków. Zrzucić to na przewoźnika, zrobi to dobrze będzie miał więcej kasy, gorzej jego problem. Żeby nie wykluczyć pewnych obszarów miasta dodałbym różne stawki za każdy przystanek, żeby zachęcić do obsługi mniej uczęszczanych miejsc, może pojechałyby tam busy ? Oczywiście bez przesady, bo zgadzam się z Arteksem mieszkasz na za..piu to się licz z konsekwencjami, na pewno więcej by jeździło autobusów w centrum. A tak nie ma żadnej odpowiedzialności za to czy rozkład jazdy jest dobry czy nie. Przewoźnicy się cieszą bo tylko sobie jeżdzą tak jak im karzą i nic się od niech nie wymaga (oprócz autobusów). ZTZ rozkłada ręce, że przecież nie da się ułożyć dobrego rozkładu. Oczywiście, że się nie da. Nikt nie jest w stanie powiedzieć jak powstaje ołówek a co dopiero, jak ludzie by chcieli podróżować skąd dokąd i o której.

  • ~Arteks 2021-09-10
    10:08:19

    3 11

    @adamus85 - może to nie na temat odnośnie tej kolei w UK o czym wspomniał @moneta ale prywatna infrastruktura kolejowa zupełnie się nie sprawdziła. Państwo przejęło ją z powrotem po spektakularnych katastrofach kolejowych spowodowanych - niedbałością ze strony prywatnych właścicieli. Ja jestem zwolennikiem wolnego rynku - ale nie mam nic przeciwko aby za niektóre rzeczy odpowiadało państwo. Przykładowo jak się jedzie A4 - to w znacznie lepszym stanie są odcinki państwowe niż prywatne(!) Kiedy u nas jeszcze po ulicach jeżdziły Karosy, PKM Gliwice czy PKM Katowice już wtedy kupowały pierwsze Solarisy... Spółki miejskie mają wiele rynkowych narzędzie do działania i jeśli są dobrze zarządzane potrafią nawet miastu przynosić zyski. A to chyba zgodne z zasadami kapitalistycznymi czyż nie?

  • ~Moneta 2021-09-10
    10:14:32

    1 4

    @Adamus85
    No smialo - stawiasz tezy, ktorych boja sie piewcy kapitalizmu - zawsze mowili, ze prywatne jest lepsze dla konsumenta niz publiczne - a tu zonk - piszesz prawde - prywatne jest lepsze dla wlasciciela - a konsument niech sie buja.
    Nie na darmo w Szwecji jest najlepsza satysfakcja z zycia wedlug wszelkich badan - bo jest balans - i firmy prywatne zarabiaja i jest solidny sektor publiczny.
    Transport publiczny jest dla ludzi a nie ludzie dla transportu.
    Linie kolejowe w UK sprywatyzowala Thatcher (Byc moze John Major - ajko kontynuator) i sa zartem na swiecie. I tak la lepsze niz w Stanach - tam chyba zawsze byly prywatne - wiec prawie nie istnieja....

  • ~rob78 2021-09-10
    10:51:55

    7 2

    @Moneta, temat dotyczy naszego lokalnego rybnickiego podwórka, a Ty mi tu jedziesz po brytyjskich torach, Bransonie na Kajmanach, Bankach, Szwecji i lądujesz w USA;) Wróć do Rybnika. To dlaczego miasto buduje 2x drożej niż prywatny deweloper by to wybudował z tych samych materiałów. Z transportem byłoby to samo.

  • ~Arteks 2021-09-10
    11:03:32

    4 10

    @rob78 - no więc nie obracajmy się tylko "na własnym" podwórku ale wyjdźmy poza Rybnik i popatrzmy na inne miasta. Nasz prezydent uczestniczy w wielu różnych spotkaniach w ramach Związku Miast Polskich itd. Może sprawdzić jak funkcjonuje taka miejska spółka np. w Gliwicach czy Bielsku i jaki to ma wpływ na możliwości tworzenia lepszej komunikacji. Jeśli jest szansa, że to coś poprawi to dlaczego nie spróbować? Model Makosza ma już 30 lat, a dawne molochy transportowe z Rybnika już nie istnieją albo chylą się ku upadkowi.

  • ~rob78 2021-09-10
    11:50:25

    12 3

    @Arteks, jeśli miasto zrobi to lepiej i taniej niż prywatny przewoźnik, to prosze bardzo, wg. mnie skończy sie jak z budową mieszkań. Dobra, Wy tu gadu, gadu, a ja biore rower i cisna na grzyby do lasu;)

  • ~Moneta 2021-09-10
    11:53:09

    3 4

    @Rob78
    Najpierw stawiasz teze, ze prywatne firmy działają lepiej (wszędzie - postawiłeś ogólną tezę) a kiedy ją podważam konkretnymi przykładami to wykręcasz kota ogonem i piszesz, że prywatne firmy działają lepiej - ale tylko w Rybniku...
    To nie jest dyskusja - to są sztuczki erystyczne (nieuczciwe), które świadomie, albo nie stosujesz...

  • ~rob78 2021-09-10
    12:08:01

    6 3

    @Moneta, Ty mi dajesz przykłady z całego świata, a ja Ci pisze o miejskiej developerce w Rybniku i górnictwie w Polsce. Daj jakieś przykłady z Polski. Czy nie masz pojęcia co się tu dzieje? Ja zostaje przy swoim. W POLSCE firmy prywatne są lepiej zarządzane niż państwowe. Ty możesz uważać dokładnie odwrotnie, Twoja sprawa.

  • ~Moneta 2021-09-10
    12:09:15

    4 6

    @rob78
    Ciśnij do lasu - póki jest państwowy.
    Sprywatyzują to będziesz płacił abonament 50 zeta za 3 wjazdy na miesiąc do 10 KM. Jak se wykupisz pakiet za 160, będziesz mógł pól koszyka grzybów nazbierać...

  • ~adamus85 2021-09-10
    15:08:39

    3 2

    ~Moneta
    Nie ma nic złego, że prywatny właściciel robi z swoja firmą co chce, najpierw musi do niej dojść, zdobyć klienta a nie zrobi tego w myśl bujaj się konsumencie. Jeśli by tak było to w prywatnych gabinetach lekarskich powinieneś stać w poczekalni a w ogóle to na dworze, bo przecież konsument się nie liczy. Prywatny właściciel nie kupi niczego co mu się nie opłaci. Państwowy szpital kupuje zaś sprzęt za miliony złoty bo akurat na to dostaje pieniądze (z naszych podatków, żeby nikt nie myślał, że to spada z nieba, albo jakaś dobrotliwa partia mu daje) a potem stoi prawie niewykorzystany. Ale wszyscy mówimy, że przecież prywatny by tego nie kupił. No nie kupi bo musi konkurować o ograniczone zasoby z Państwowym szpitalem, który ma powiedzmy "nieograniczony" budżet. Wy jak chcecie wydać pieniądze na coś to musicie je zarobić od innych uczestników rynku, Państwowe firmy mogą je sobie "dodrukować" i przelicytować każdego. Obecnie nie ma wolnego rynku a spółki prowadzone przez samorządy tam gdzie powinna być konkurencja jeszcze bardziej go niszczą. Gdyby TP (gimby może nie wiedzą) była dalej jedynym dostawcą usług telekomunikacyjnych, to by większość z was pewnie dzisiaj nie mogła się wypowiedzieć, bo by ich modem nie potrafił po starym kablu otworzyć połączenia. I też kiedyś nikt sobie nie wyobrażał, że może być więcej takich operatorów i wszyscy dalej będą zarabiać.
    BTW
    nikt sobie nie wyobrażał, że można ludziom nakazać chodzić w maseczkach po dworze ( i to nie antysmogowych) :)

  • ~adamus85 2021-09-10
    15:21:25

    2 2

    ~Moneta
    Jeszcze jedna rzecz. Niech się pierwszy w pierś uderzy, co nie leciał tanimi liniami lotniczymi. Czemu takimi a nie np Państowym Lotem, gdzie jest obiadek i inne duperele. Dlaczego mimo wszystko wybiera ciasnotę zamiast komfortu. Dobrze, że chociaż w lotach była jakaś konkurencja, bo ja pewnie przez to bym do pewnych miejsc nie poleciał. Oczywiście ten prywatny ma gdzieś konsumenta bo dla niego liczy się tylko zysk, a on mimo wszystko go wybiera chociaż ma lepszą alternatywę. Pewnie by i poleciał te 2 godziny, stojąc przy kiblu (to i tak mniej niż PKP nad polskie morze), żeby tylko zapłacić za to parę groszy. Polecam zapoznać się z 4 sposobami wydawania pieniędzy Miltona Friedman. Nie będę kopiować, kto chce to znajdzie ale tam jest wszystko opisane dlaczego urzędnicy nie są w stanie zaspokoić w sposób efektywny naszych potrzeb.

  • ~snupi36 2021-09-10
    18:15:37

    5 2

    do ~Arteks
    To chyba raczej Ty nie wiesz o czym piszesz. Albo jeszcze gorzej - bredzisz .

  • ~Arteks 2021-09-10
    18:36:22

    3 7

    @rob78 - i jak grzybobranie? A co do tematu to pytasz @monetę o przykłady z Polski, a ja ciebie chciałbym zapytać czy znasz znasz dużo miast poza Rybnikiem które nie miałyby spółki komunikacyjnej?

  • ~Arteks 2021-09-10
    18:37:59

    2 9

    @snupi36 - ja zawsze, ty nie bardzo skoro do tak długiej dyskusji masz do napisania tylko jakiś wkręt do mnie. ;) Kuczera przynajmniej nie zatrudnia rodziny - tak jak politycy PiS. ;)

  • ~rob78 2021-09-11
    10:05:29

    6 0

    @Arteks, a tam zaraz grzybobranie;) Była wycieczka rowerowa, a przy okazji zebrałem pare sztuk i były w śmietanie na kolacje. Co do pytania, to nie interesuje sie tematem komunikacji miejskich i nie korzystam. No chyba, że jestem np. we Wrocławiu, nie ma wyjścia tam, sie autem nie da jeździć, ale tramwaje działają bardzo dobrze:)A kto tym taborem zarządza to nie mam pojęcia...

  • ~jestemzerybnika 2021-09-11
    12:07:34

    3 0

    Płakać się chce ...Co następne PGR???!!!
    Pomysł Radnego Kłoska trafiony jak jego pomysł na przystanek przy ZUS... miały być setki podróżnych a nikt z niego nie korzysta.
    Czasem wydaje mi się że Radny Kłosek służy tylko do "wypowiadania" taki pomysłów i testowania reakcji Rybniczan

  • ~rzyt 2021-09-11
    16:42:14

    9 0

    ~Arteks, wiesz jak długo się czeka na przyłącze wody przez "prywatną" spółkę PWiK w Rybniku? Czy uważasz, że to spółka o prawdziwych prywatnych korzeniach? A może to przepoczwarka, która ma problem z protestami pracowników. RSK to raj zadowolonych pracowników wg Ciebie? Nauczyciele chyba też są pracownikami Pana prezydenta...sytuacja także nieciekawa, bo dłużej już nie da się zwalać wszystkiego na rząd.
    Naprawdę wolałbym motywować nauczycieli niż budować mieszkania socjalne w takich cenach.
    Do tego "optymizmu" szczególnie płacowego szybko przyłączą się kierowcy nowo powstałej spółki same "K", bo teraz każdy chce.

  • ~Arteks 2021-09-11
    19:44:16

    1 10

    @rob78 - czyli lepiej abyś częściej jeździł na grzyby niż się wypowiadał w tematach o których nie masz pojęcia. I mógłbyś jeszcze zabrać ze sobą @kulfoniastego i @rzyta... A łatwiej wymienić miasta które nie mają swoich PKM bo jest ich tak mało... Piszesz, że po Wrocławiu nie da się autem jeździć. Fanatycy blachosmrodów powiedzieliby, że się da. ;) Swoją drogą we Wrocławiu jest miejska spółka MPK. :)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3534