zamknij

Wiadomości

Radny: studenci nie chcieli opłat za parkowanie. Są zbyt wysokie!

2013-03-28, Autor: 
Władze miasta już kilka tygodni temu podjęły decyzję o wprowadzeniu odpłatnych abonamentów za parkowanie na Kampusie. Sprawa wciąż jednak budzi kontrowersje. Były student Kampusu, a dziś radny – Dariusz Laska, apeluje o obniżenie zapowiadanych opłat.

Reklama

Przypomnijmy, władze miasta zdecydowały się ograniczyć parkowanie osób postronnych na Kampusie, poprzez wprowadzenie opłat abonamentowych dla studentów i pracowników Zespołu Szkół Wyższych (czytaj więcej).

Decyzja ta wywołała oburzenie studentów. W ich imieniu postanowił interweniować były student rybnickiego uniwersytetu, radny Dariusz Laska. W sprawie zniesienia opłat abonamentowych dla studentów i pracowników trzech uczelni złożył do prezydenta interpelację. W odpowiedzi dowiedział się, że władze Rybnika decyzji nie zmienią. – Z wnioskiem o uporządkowanie spraw związanych z parkowaniem pojazdów na tym parkingu wystąpili sami zainteresowani, czyli studenci i władze uczelni – pisze w zastępstwie prezydenta Ewa Ryszka.

– Z informacji, które otrzymałem władze uczelni poprosiły miasto o pomoc, ale nie o wprowadzenie opłat dla studentów. Uważam, że problem parkowania osób postronnych na Kampusie można byłoby rozwiązać w całkiem inny sposób, na przykład wprowadzając karty parkingowe wydawane w dziekanatach na czas studiów. Studenci zapłaciliby wówczas jednorazową opłatę około 5 - 7 złotych za wydruk takich kart – proponuje radny.

Radny dopytywał też urzędników, w jaki sposób zostaną zagospodarowane pieniądze z abonamentów. – Pomyślałem, że zgromadzone środki mogą zostać przeznaczone na rozwój Kampusu, jednak na ostatniej sesji rady miasta dowiedziałem się, że trafią one do ogólnego worka z pieniędzmi miasta. Jednym słowem, miasto chce zarabiać na studentach – komentuje radny Laska.

Informację o przekazaniu środków do budżetu miasta potwierdza rzecznik prasowy magistratu. – Nie możemy wskazać bezpośrednio, na co te opłaty zostaną przeznaczone, gdyż zgodnie z ustawą o finansach publicznych (art. 42 ust. 2) środki publiczne pochodzące z poszczególnych tytułów nie mogą być przeznaczane na finansowanie imiennie wymienionych wydatków (tzw. zasada jedności budżetu) – tłumaczy Lucyna Tyl.

Z końcem marca ma zostać rozstrzygnięty przetarg na dostawę abonamentowego systemu parkingowego. Robotnicy montują już przy wjeździe i wyjeździe z Kampusu szlabany. Mimo to, radny Laska ma nadzieję na zmianę decyzji w sprawie odpłatności za parking. – Urząd miasta ciągle ma możliwość znaczącego obniżenia opłat. Liczę, że głos środowiska studenckiego zostanie wysłuchany – mówi.

Czy optymizm radnego Laski jest uzasadniony? – Studenci muszą uczyć się zdrowych zasad ekonomii i wolnego rynku. W życiu wszystko kosztuje i nic nie jest za darmo – mówił na lutowej sesji rady miasta prezydent Fudali.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 9

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (34):
  • ~jojo 2013-03-28
    07:36:58

    0 0

    Widać z tego,że Fudali nie będzie startował w następnych wyborach na prezydenta Rybnika.

  • ~bonifacy 2013-03-28
    07:53:47

    0 0

    Za moich czasów obowiązkowo były karty parkingowe dla studentów... co z tego, skoro i tak można każdą, z karta czy bez, mógł tam bez problemów parkować (jeśli jeszcze było miejsce)... gdzie wtedy była straż miejska??

  • ~superelektro 2013-03-28
    08:13:05

    0 0

    Wie ktoś jak wysokie te opłaty miały być ?

  • ~ 2013-03-28
    08:17:45

    0 0

    Karta parkingowa abonamentowa = 30,00zł na miesiąc!

  • ~Maniak 2013-03-28
    08:19:11

    0 0

    Widze ,ze arogancja wladz miasta nie zna granic. Prezydent pewnie bedzie startowal na wiejska bo z takim doswiadczeniem i podejsciem mandat ma jak w banku.

  • ~ 2013-03-28
    08:41:46

    0 0

    Uważam, że to dobry pomysł na "przyciągniecie" do Rybnika tak istotnych dla miasta grup społecznych: 1. Pracowników naukowych (którzy"radośnie" z drugiego końca Ślaska dojeżdżają na zajęcia) 2. studentów. Zarówno jedni jak i drudzy miewają zajęcia w Katowicach, Gliwicach i Rybniku (czasami w tym samym tygodniu, często jednak w module zaledwie 2-3 dni na miesiąc) zatem taką opłatę parkingową miesięczną zapłacą z radością zarówno w Rybniku jak i w Gliwicach.

  • ~ 2013-03-28
    08:43:42

    0 0

    dlaczego wszystko chcecie za darmo? świata się rozwija, aut przybywa, paczka fajek kosztuje 13z,piwo 3zll (wiem nie kazdy pali,pije).
    moim zdaniem sa jakieś granice wiecznego "nie"

  • ~czeski1 2013-03-28
    08:52:49

    0 0

    FUDALEC - niech już skończy się nam ten ucisk: ciągłe podwyżki (cen wody, podatków, biletów komunikacji miejskiej itp). Totalna kompromitacja FUDALEGO poprzez wprowadzenie - UWAGA - w budynku UM opłat za wpłaty podatków do kasy miasta !!!!(SKANDAL); Totalna kompromitacja przy remoncie 3 km drogi (uwaga, za chwilą na nowo zamkną). Totalna kompromitacja w pozyskaniu jakiegokolwiek inwestora (pomijam wycieczki włodrstwa do Cannes i Emiraty). Totalna kompromitacja w szeregu innych kwestach - niech np. koś obiektywnie oceni gdzie miast przygotowuje tereny pod budowę jednorodzinną, robi drogę, przygtowuje uzbrojenie i sprzedaje te działki (tak się dzieje w cywilizowanych kraracjh). FUFADLI - KOŃCZ JUŻ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ~veryoriginalnick1 2013-03-28
    09:05:16

    0 0

    Podobno sprawę parkingu zawalili sami studenci, a dokładnie osoby odpowiedzialne za przesłanie projektu płatnego parkingu do Urzędu Miasta - nie wykazali się żadną inicjatywą, nie mieli żadnych pomysłów jak sprawę rozwiązać (pomysły są teraz, trochę po niewczasie), no więc urzędnicy wzięli sprawę "w swoje ręce". A swoją drogą, opłata nie jest powalającą i jeśli kogoś stać na samochód i dojazdy na uczelnię, to powinno go też być stać na parking - jeśli nie, zawsze można przesiąść się do komunikacji miejskiej, tudzież na rower.

  • ~ 2013-03-28
    09:09:07

    0 0

    Najlepiej zarabia się na tych co nie zarabiają!! Właśnie w taki sposób podcina się studentom skrzydła w tej zawszonej polsce!

  • ~ 2013-03-28
    09:32:39

    0 0

    Czegoś tutaj nie rozumiem. Skoro kogoś stać na utrzymanie auta (paliwo, przeglądy, filtry, oleje itd) to nie stać go wydać 30 PLN miesięcznie na parkowanie? To też jest opłata za utrzymanie auta. A jeśli jeździ autem to mieszka poza obszarem na którym może spokojnie dojechać autobusem czyli ma przynajmniej kilka kilometrów w jedną stronę a przy takich kosztach dojazdu koszt parkingu nie powinien stanowić problemu. Bo jak to jest, stać Cię na auto a nie stać na parking? To chodź pieszo albo jeździć rowerem lub komunikacją miejską. Chyba, że trzeba się pokazać że ma się auto.

    Inna sprawa jest taka, że dlaczego władze kampusu (czy też samorządu studentów) nie wyszły z inicjatywą uporządkowania parkowania na tym parkingu? Wyszły z czymś takim? Bo jakoś nie słyszałem. Wtedy problem by zniknął.

    A poza tym jak w CH Plaza i CH Focus Mall wprowadzili opłaty to ludzie nie przestali do nich chodzić a przynajmniej jest nie zaparkować...

  • ~mewa74 2013-03-28
    09:36:51

    0 0

    Krzysiek Czernik, kup sobie w aptece środek przeciwko wszawicy, a potem spakuj walizkę i jedź tam gdzie kraj nie będzie zawszawiony. Nikt Ci nie broni studiować za granicą i nikt Cię na siłę w Polsce (tak, nazwy państw pisze się wielką literą. Studenci mają maturę, to i podstawy ortografii nie powinny być im obce) nie trzyma.

  • ~ 2013-03-28
    09:48:09

    0 0

    Jeden gorzoł mniej i macie abonament !

  • ~isia104 2013-03-28
    09:50:43

    0 0

    Studiuję piąty rok na Kampusie, nigdy nie płaciłam za parking, choć nerwy mi puszczały, jak nie było miejsca do zaparkowania! I teraz mając wykłady 4 razy w miesiącu mam zapłacić 30 zł???? Zdzierstwo!!! A jeżeli chodzi o teksty typu: stać Cię na samochód,to na opłaty też ble ble ble...Darujcie sobie, bo od tego właśnie są samochody,żeby dojeżdżać do danego celu i po to właśnie mam starego opla, żeby dojechać na uczelnię między innymi!!!

  • ~grzesnick 2013-03-28
    09:50:54

    0 0

    rozumiem, że rządzący nami ignorant zacznie płacić teraz za korzystanie ze służbowego auta do celów prywatnych. Czy pan Fudali płacił za naukę?

  • ~veryoriginalnick1 2013-03-28
    10:02:37

    0 0

    isia104 zawsze możesz zaparkować na parkingu miejskim, może wyjdzie taniej? Nikt nie mówi, ze auta nie są po to by z nich korzystać, ale to korzystanie wiąże się z pewnymi opłatami i każdy, kto ma samochód powinien mieć tego świadomość. Czepiacie się urzędników, a prawda jest taka, że to sami studenci wysłali do UM prośbę o wprowadzenie płatnego parkingu na terenie uczelni (władze wcześniej w to nie ingerowały), ale zapomnieli biedni zaznaczyć, że oni chcą mieć za darmo, co urzędnicy skwapliwie wykorzystali.

  • ~grzesnick 2013-03-28
    10:22:33

    0 0

    veryoriginal - za kasę nie znaczy porządnie. Wystarczyło wprowadzić karty parkingowe za studentów za kilka złotych. Teraz parkowało się tam bo było za darmo i blisko do rynku. Tyle, że to trzeba pomyśleć.

  • ~ 2013-03-28
    11:41:46

    0 0

    @isia14,
    "bo od tego właśnie są samochody,żeby dojeżdżać do danego celu i po to właśnie mam starego opla, żeby dojechać na uczelnię między innymi!!!"
    Czyli idąć Twoim tropem rozumowania paliwo do auta, ubezpieczenie, przeglądy i części zamienne też powinny być za darmo??? No bo przecież masz auto to Ci się należy?

  • ~ 2013-03-28
    14:19:37

    0 0

    @owen jest zasadnicza różnica między wydatkami WYMAGANYMI w celu utrzymania auta a 30 zł co miesiąc na zaparkowanie auta na parkingu 2-3 razy w tygodniu. Tym bardziej jeśli nie pracujesz i twoja rodzina nie śmierdzi kasą. Studia inżynierskie - 3.5 roku nauki za które nikt mi nie zapłaci, które trzeba przeżyć i zaliczyć, a miasto Rybnik tak mocno mnie zachęca do studiowania że mam ochotę rzucić to w cholerę i pracować jako sprzątacz czy sprzedawca. Komu jak komu, ale miastu akurat powinno zależeć na prawidłowym rozwoju przyszłych pracowników. Argumenty typu "auto zawsze kosztuje" może i mają nieco sensu, ale wchodzą na zupełnie inny temat, pomijalny w aktualnej sytuacji. Osobiście abonament nie bolałby mnie tak bardzo gdyby miasto przemyślało jakiś typ jednorazowej opłaty, gdyż na uczelnie nie dojeżdżam codziennie i te 30 zł najzupełniej poszłyby w błoto. Czy to jest logiczne podejście władz do oświaty? Według mnie - raczej nie.

  • ~mbarfan 2013-03-28
    15:17:44

    0 0

    Ja nie zapłacę ani złotówki za parkowanie pod uczelnią, skoro płacę 2400zł czesnego rocznie, mam prawo wymagać parkingu bezpłatnie. Jakoś na innych uczelniach jest są rozwiązania, by parkowały tam tylko osoby upoważnione. W Rybniku można zrobić szlabany z czytnikiem legitymacji studenckiej, kto ma to wjedzie a kto nie ma ten nie wjedzie i się skończy parkowanie "starzyków" co na targ i w inne miejsca przyjeżdżają. Prezydencie Fudali, proszę pokazać mi w którym mieście tak pazernie kasuje się wszystkich za wszystko? Mam nadzieję, że następne wybory to będzie Pana sromotna porażka.

  • ~Studentka_Kampusu 2013-03-28
    15:32:57

    0 0

    Tak, zapłacę 30zł za abonament. Oczywiście. Przecież mam zajęcia na kampusie aż 1 dzień w tygodniu (1,5h)!

  • ~veryoriginalnick1 2013-03-28
    16:06:04

    0 0

    Doprawdy, wypowiedzi niektórych studentów zwalają z nóg - obawiam się, że zetknięcie z rzeczywistością po skończeniu studiów będzie dla Was ciężkim szokiem. Skoro parkujesz tam raz w tygodniu, przez półtorej godziny, to może warto skorzystać z parkingu miejskiego - wyjdzie taniej. A skoro ktoś inny parkuje 2-3 razy w tygodniu, a narzeka, że rodzina groszem nie śmierdzi, to proponuję w pozostałym wolnym czasie poszukać jakiejś pracy, zdobędziesz nie tylko kasę na abonament bez dodatkowego obciążania rodziców, a i doświadczenie, żeby później mieć co wpisać w CV. Nie wydaje mi się, żeby trzeba było od razu rzucać studia i zamiatać ulice. Za moich czasów na studia większość dojeżdżała komunikacją miejską, 80% ludzi na drugim roku miało już dodatkową pracę - i wyobraź sobie Jakubie - nikt nam za studiowanie nie płacił. No chyba, że dostało się stypendium. A tak w ogóle to uważam, że pomysł z płatnym parkingiem dla studentów i pracowników jest zły, ale jak już pisałam, sami jesteście sobie winni. Trzeba było do miasta wyjść z konkretną propozycją,wykazać trochę inicjatywy, a nie pójść najłatwiejszą drogą i prosić ich o wprowadzenie opłat -jak chcieliście, tak zrobili. Teraz będzie Wam ciężko to odkręcić.

  • ~ 2013-03-28
    16:42:55

    0 0

    Oczywiście, "znajdź sobie pracę, dorób, zdaj dzienne studia". Cut the crap proszę ja was. 1 rok studiów + praca -> nierealne, i każdy uczeń politechniki jest tego świadom. I skończcie to porównywać do "po studiach". Jestem studentem -> sprawa dotyczy mnie jako studenta a nie dziennie pracującą osobę. Widać różnicę?

  • ~mewa74 2013-03-28
    17:05:16

    0 0

    Naprawdę, coś strasznego, pracować na I roku studiów.
    Kiedyś studia trwały 5 lat i na pewno nie były łatwiejsze od obecnych. Jak ktoś załapał się na stypendium, to był szczęściarz inni starali się pracować, choćby po to, by odciążyć rodziców lub mieć kasę na własne wydatki. Korzystało się z komunikacji, mieszkało w akademiku i nikt nie narzekał, że nie stać go na parkowanie.

  • ~ 2013-03-28
    17:51:34

    0 0

    Przepraszam, co do obecnej sytuacji mają "wasze czasy"? Bo ja oczekuję że świat się rozwija. Poza tym, skoro studia nie trwają już 5 lat to może dlatego materiał 1 roku jest przytłaczający? Nie orientujecie się jak jest tutaj i teraz, ale wypowiadacie się bo jesteście rocznikowo wyżej? Powiem więcej, dla mnie nie jest problemem abonament, owszem mam lekką dorywczą pracę, stać mnie. Co wcale nie umniejsza faktu że rada miasta wyrywa (bo inaczej tego nie określę) parking dla studentów. Ponad 100 miejsc parkingowych będzie za 30 zł miesięcznie, bez jednorazowych opłat? Nah, przewiduję że max 20-30 miejsc będzie zajęte a reszta się będzie kurzyć. Ale kogo to obchodzi.

  • ~cige 2013-03-28
    18:01:13

    0 0

    MAM NADZIEJĘ ŻE WRESZCIE NA WYBORACH PRZEGONI SIĘ TE "T.W.A" JAKIE JEST W URZĘDZIE !!!! LUDZIE OBUDŹCIE SIĘ DO JASNEJ CIASNEJ. A pani niedoRZECZNIK SKOŃCZ WRESZCIE PIEPRZYĆ GŁUPOTY, kiedyś był program "NA KAŻDY TEMAT" - nadawała byś się tam.

  • ~Studentka_Kampusu 2013-03-28
    18:24:35

    0 0

    do ~veryoriginalnick1
    Dlaczego mam gdzieś parkować, płacić i jeszcze kawał drogi iść skoro parking mam pod uczelnią? Miały być jakieś zezwolenia, a nie płatny parking. Nawet wypisywałam jakieś podanie o to.
    Zastanawiam się dlaczego, skoro uważasz pomysł z płatnym parkingiem dla studentów i pracowników za zły, atakujesz nas studentów?
    Większość z nas o pomyśle dowiedziała się zapewne 'po fakcie'. Skoro studiowałeś w innych czasach to proszę nie wypowiadaj się na nasz temat tak negatywnie. Nie znasz dzisiejszych realiów. Nie studiujesz teraz. Studia nie są łatwe.
    Kto chce pracuje, ale niekoniecznie chce swoje pieniądze wydawać na parking, który do tej pory był darmowy.
    Nie wiem jak inni studenci, ja będę szukać jakiegoś parkingu za darmo. Na wycieczkę rowerem mam po prostu zbyt daleko.

  • ~ 2013-03-28
    20:58:54

    0 0

    W życiu wszystko kosztuje i nic nie jest za darmo tak? no spoko to dajcie 100 zł na parking i basta niech miasto pożre więcej kasy, podcierajcie se nia dupy, bo chyba nic innego z nia nie robicie ...
    Dobry pomysł z wyrobieniem kart nawet 20 zł by mogła kosztować, ale po co, co miesięczne opłaty 30 zł, ja np bywam na UE 10 razy w miesiącu, z czego połowa jeździ kumpela a połowa ja, i co za 5 razy mam wykupować abonament 30 zł...brawo. Pomysł ze szlabanami jest super, bo przynajmniej nikt spoza uczelni nie będzie parkował, ale to chyba chodzi o wykluczenie innych, a nie nas nakładając nam takie opłaty...

  • ~Arteks 2013-03-28
    22:01:03

    0 0

    Drodzy studenci. Zamiast utyskiwać pomyślcie, jest kilka rozwiązań: 1) abonament 30 zł i problem z głowy, osoby które jeżdżą w 2-3 osoby dodatkowo podzielą między siebie ten koszt 2) ktoś kto przyjeżdża na 2-3 godziny raz w tygodniu może zaparkować w Plazie lub na miejskim parkingu, wyjdzie go to po 3-6 zł czyli faktycznie taniej niż abonament 3) dla sknerusów też jest rozwiązanie, ok. 4 min pieszo spacerkiem od kampusu jest spory parking bezpłatny (Cmentarna/Kotucza) 4) do Rybnika z wielu kierunków można dojechać komunikacją publiczną, studenci mają 50% zniżki, a więc są przez państwo "dopieszczani" i mogą korzystać z tej formy dojazdu. Czy tak trudno pomyśleć zamiast narzekać? Aha, i wcale nie mówię że to musi kosztować na miesiąc 30 zł. Nie wiem kto akurat tyle wymyślił. Ale obawiam się, że jakby cena wyjściowa była ustalona na 10 zł też byłyby jęki... Czasem na jeden weekend przeciętny student który chce się zabawić lub iść na jakiś koncert czy do kina wyda więcej niż 50 zł...

  • ~ 2013-03-28
    22:41:25

    0 0

    Kolejna odpowiedź typu "znajdźcie inne rozwiązanie, poradźcie sobie". Czyli było super, rada miasta zmaści to w 100% BO TAK, a my - studenci - mamy to przełknąć i dostosować się. Żelazna logika.

  • ~templariusz 2013-03-28
    23:30:50

    0 0

    Agnieszka Kupczak => WIOCHA.PL albo ŻAL.PL - ciekawe co studiujesz, podcieranie?

  • ~superelektro 2013-03-29
    09:10:23

    0 0

    Tak się zastanawiam czy zmiana systemu opłat na np. miesięczny abonament 45 zł i jednorazowy wjazd za powiedzmy 3 czy 4 zł wymagała by zwołania nadzwyczajnego posiedzenia sejmu, czy tylko w Rybniku jest to niemożliwe. Tym sposobem ktoś kto chce tam stawać sporadycznie zaoszczędzi trochę kasy a inny zapłaci za cały miesiąc i będzie się cieszył.

  • ~ 2013-03-29
    10:28:05

    0 0

    @Templariusz Pokazałeś teraz klasę godną studenta medycyny. Gratuluję komentarza.

  • ~smerfetka 2013-04-05
    11:32:43

    0 0

    Oczywiście wszyscy, którzy tam nie studiują są najmądrzejsi i najsprawiedliwsi. "Stać was na samochód to płaćcie" - większości rodzice utrzymują samochód. "Nie podoba się to komunikacja miejska" - 1) niektórzy w ogóle nie mają połączenia do Rybnika 2) kursy są tak poobcinane, że czasem widzę czekających na uczelni do wieczora... "Znajdzcie prace" - okej, a gdzie? Jest przecież tyleee ofert pracy na część etatu, że nie wiem na co się zdecydować... Poza tym mając w sesji 6 egzaminów prawdopodobnie zawaliłabym obie rzeczy. Parking miał być dla studentów, uważamy, że nam się należy za darmo i to co zrobili to CZYSTE ZŁODZIEJSTWO!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4965