zamknij

Wiadomości

Radny chciałby spalarnię śmieci w Rybniku. Co na to miasto?

2019-11-22, Autor: 

Wczoraj rada miasta przegłosowała podwyżkę cen odbioru odpadów. Dyskusja przed podjęciem decyzji była długa i burzliwa. Ciekawy pomysł podsunął radny Karol Szymura. Jego zdaniem w Rybniku powinna powstać spalarnia śmieci. Co na to magistrat?

Reklama

Stało się. Od nowego roku płacimy więcej za odbiór odpadów, czyli 22 złote w przypadku, gdy segregujemy śmieci i 66 złotych, gdy tego nie robimy. Przy takich tematach dyskusja zazwyczaj jest długa i burzliwa. Tak było i tym razem.

Wśród wielu głosów pojawił się ciekawy wątek. Poruszył go radny PiS – Karol Szymura.

- Dlaczego nie mamy w Rybniku spalarni śmieci? To może być istotna sprawa dla rybniczan – wyjaśnił.

Nie określił, w którym dokładnie miejscu taka spalarnia mogłaby się znajdować. Na pytanie radnego prezydent Piotr Kuczera odpowiedział pytaniem.

- Czy jest pan za spalarnią śmieci w Rybniku? W jakiej dzielnicy chce pan ją zorganizować? Jutro w mediach będą fajne nagłówki: radny Szymura chce spalarni – zwrócił się w stronę radnego.

Jak wytłumaczył następnie prezydent, temat powstania takiej instalacji pojawiał się już w przeszłości w miastach naszego regionu – m.in. w Wodzisławiu Śląskim, czy Rudzie Śląskiej.

- Mieszkańcy tych miast protestowali przeciwko takiemu pomysłowi. Chcę jednak zwrócić uwagę, że dzisiaj dyskutujemy nad odpadami, a nie spalarnią – zauważył Piotr Kuczera.

Prezydentowi odpowiedział radny Szymura.

- Chcę, żeby powstała spalarnia. W Wiedniu taka jest i nie śmierdzi, nie przeszkadza ludziom, a zapewni bezpieczeństwo energetyczne – dodał.

Karol Szymura złożył też wniosek formalny, by podnieść stawkę za niesegregowanie odpadów z 66 do 88 złotych.

- Dbamy o ekologię naszego miasta. Myślę, że niedopuszczalne jest to, byśmy nie segregowali śmieci – tłumaczył swój wniosek.

Na te słowa również zareagował prezydent Rybnika.

- Z jednej strony słyszę od państwa, że wysokość opłat jest za wysoka, a tu pada propozycja jeszcze wyżej kwoty – odparł.

Wniosek radnego PiS przepadł w głosowaniu.

Wymiana zdań pomiędzy Karolem Szymurą a Piotrem Kuczerą przyniosła jednak temat, który warto przedyskutować. Czy spalarnia śmieci mogłaby powstać w Rybniku?

Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu przyznaje, że spalarnia to byłoby z pewnością świetne rozwiązanie dla Rybnika, mielibyśmy źródło ogrzewania i jednocześnie zniknąłby problem ze składowaniem śmieci.

- Jednak rodzi się pytanie kto i za co ma tego rodzaju rozwiązanie sfinansować, i kolejne pytanie, w której dzielnicy ją wybudujemy? Taki pomysł pojawił się w Wodzisławiu Śląskim i Rudzie Śląskiej i został oprotestowany przez mieszkańców. Mimo tego, że wszyscy słyszą , że w Wiedniu jest w centrum miasta i da się, to pytanie czy my, jako społeczeństwo jesteśmy na to gotowi? W zeszłym tygodniu media podały informację, że Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce budowy spalarni odpadów, jest na etapie przygotowania i analiz - mówi.

Ten wątek został poruszony na portalu Śląski Biznes. Więcej możecie przeczytać >>Metropolia daje zielone światło dla spalarni odpadów. „Jedyne rozwiązane dla góry śmieci”<<

A Wy co sądzicie na ten temat?

Czy jesteś za spalarnią odpadów w Rybniku?




Oddanych głosów: 2762

Oceń publikację: + 1 + 86 - 1 - 15

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (40):
  • ~Barakuda 2019-11-22
    09:47:04

    PiS to stan umysłu...

  • ~ka22 2019-11-22
    09:55:05

    Jestem za spalarnią. Jest masę miejsc w mieście, gdzie można ją postawić, choćby stare wysypisko na Ligocie.

  • ~imrahil 2019-11-22
    09:58:40

    spalarni nie będzie. Polacy sami wolą swoje śmieci spalać, szczególnie że nie ma przy tym strat przesyłowych. a tak poważnie - spalarnia to fajne rozwiązanie, w UK są ich dziesiątki.

  • ~Dawid Dziwoki 2019-11-22
    09:59:09

    Bardzo dobry pomysł ze spalarnią. A co do segregacji odpadów, ma to jakis sens? W gospodarstwach domowych segregują rezta to p******i, z odbierającymi włącznie.

  • ~bikerek 2019-11-22
    10:04:04

    12 4

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Dawid Dziwoki 2019-11-22
    10:06:10

    72 14

    Mamy Wosia ministra środowiska, może by załatwił jakieś środki

  • ~bikerek 2019-11-22
    10:09:28

    Kiedy będzie pełny zapis sesji Rady Miasta ?

    Zamiast napisać którzy radni głosowali za taką podwyżką opłat za śmieci i czym motywowali swoją decyzję, to piszecie o spalarni wrzucając że RM podwyższyła opłaty.

    Może napiszecie kto głosował za podwyżką cen i jak przebiegała ta sesja.

  • ~wodecki 2019-11-22
    10:43:18

    101 4

    Skoro jest aż tak dużo śmieci w Rybniku a jest tym bardziej ze czasami są wywożone do Raciborza lub Knurowa to tym bardziej by miasto musiało pomyśleć o takiej spalarni. I mieszkańcy by skorzystali bo można by ogrzewać mieszkania.

  • ~ 2019-11-22
    10:45:32

    59 14

    Drodzy Radni umiecie jeszcze spojrzeć w lustro? Żagle wam wyrosły na plecach, jak zawieje tak się ustawiacie.

  • ~Arteks 2019-11-22
    11:09:21

    81 30

    Przestarzałe kopciuchy ludziom nie przeszkadzają, a spalarnia miałaby przeszkadzać? W Wiedniu jedna jest prawie w centrum miasta, a powietrze jest jak w kurorcie.

  • ~hub381 2019-11-22
    11:09:45

    Jestem za spalarnią a wyborne miejsce jest między ulicami Miejską i 3-go Maja, za prezydium(gdzie jest parking).I będzie lepiej niż w Wiedniu.
    Propozycja nie do odrzucenia.

  • ~odl 2019-11-22
    11:22:10

    69 6

    w artykule jakoś brakło mi informacji o tym, że opłaty za śmieci wzrosły m.in. właśnie dlatego, że spalarni nie ma..

  • ~Andrzej M. Kawula 2019-11-22
    11:28:16

    14 48

    skąd miliony na spalarnie , skąd miliony na zagospodarowanie ??spalarnia w centrum miasta to wariata sen...
    http://www.zb.eco.pl/inne/spalarni/arg.htm

  • ~Jan R. 2019-11-22
    11:35:53

    28 53

    Spalarnia odpadów jak najbardziej, lecz pomysł radnego jest totalnie nieprzemyślany. Lepiej gdyby uprzednio zasięgnął informacji od fachowców. By spalarnia miała sens to powinna obsługiwać kilka albo kilkanaście miast i gmin. Przywołany Wiedeń różni się tym od Rybnika, że ma prawie 2 mln mieszkańców zasiedlających zwartą zabudowę miejską. Czyli sens ma budowa spalarni wg założeń Metropolii G-Z. W Rybniku nie widzę odpowiedniej lokalizacji, rację ma Prezydent Kuczera. Ps. Spalarnia produkuje też odpady, które trzeba będzie zagospodarować.

  • ~rodzyn 2019-11-22
    11:46:20

    59 8

    Najlepszym miejscem jest teren elektrowni. I tak najstarsze kotły idą na złom.

  • ~Kurt_Wallander 2019-11-22
    11:53:07

    69 3

    Wyjątkowo się z PiS zgodzę - spalarnia będąca w rękach Wien Energie w Wiedniu, zasila w ciepło część miasta (wydajność - 450 MW). Z tym, że Austria to kraj, w którym do recyklacji poddaje się niemalże wszystko... w Wiedniu, średnia opłata rocznie to 200 EUR za śmieci. Mają 19 centrów recyklingu oraz RUCHOME centra zbiórki. Mnie najlepszym pomysłem w tym wszystkim było... zbieranie zużytego oleju jadalnego - Wiedeń przerabia olej na biopaliwo.

    Posegregowane odpady ze zbiórki, trafiają do miejskiej sortowni, to co się nie nadaje - jedzie do spalarni. Z kompostu produkują ziemię ogrodniczą...

    Można? Można. My Austriakom do pięt długo nie dorośniemy. W jednym z Kuczerą się zgodzę: w tym zaściankowie będzie problem z wybraniem miejsca pod taką spalarnię.

  • ~rzyt 2019-11-22
    11:55:57

    69 10

    @Arteks tym razem masz rację. Bo narazie to prezydent uruchomił swoją własną spalarnię wstydu. Bez wizji, bez sensu z alibi "bo tam się..".
    Tylko ludzie o nieograniczonej wyobraźni byli motorami rozwoju. Myślenie o spalarni jest w obecnym czasie bardzo ważne w aspekcie czystości powietrza. Ale jak parklety, centra przesiadywania dla "rybnickich elyt", drogi farbowane są ważniejsze od dobra dla większości mieszkańców to należy zadać sobie pytanie - co Pan tam robi?

  • ~Arteks 2019-11-22
    12:03:36

    12 63

    @rzyt - akurat "farbowane" drogi są dla większości mieszkańców bo większość mieszkańców ma rowery. ;) W czasach Fudalego - było odwrotnie, ciągle krytykowano władze za brak rozwiązań i projektów dla rowerzystów. Masz krótką pamięć? Poza tym co wspólnego mają pasy dla rowerów ze spalarniami. Możesz podać jaki byłby koszt wybudowania takiej spalarni?

  • ~Lokalny 2019-11-22
    12:20:49

    30 4

    Dobry pomysł. Najlepiej znaleźć do tego prywatną firmę, która to postawi i miasto jeszcze będzie miało z tego tytułu pieniądze z podatków.

  • ~rzyt 2019-11-22
    12:44:01

    61 5

    @Arteks, co ma wspólnego...Rybnik się starzeje pomimo inwestycji w rowery. Starsi ludzie preferują już bardziej wychwalaną przez Ciebie KM. Zresztą tłoku na "farbie" nie widać. Fudali wiedział co jest pilniejsze i nie zawracał sobie głowy sprawami mniej istotnymi; po prostu miał nosa do rządzenia. Z wielu jego decyzjami też można było się nie zgadzać ale on to brał "na klatę".
    "Co mają farbowane pasy..." odpowiem Ci jak to wygląda z logicznego patrzenia na ten problem. Chcesz jeździć w smrodzie i w śmieciach podziwiając rosnącą górę na wysypisku to Twoja sprawa. Ja wolę patrzeć perspektywicznie i temu zaradzić. Burmistrz Weber wybudował kanalizację w Rybniku, która służyła do niedawna. Fudali też wziął na barki budowę nowej sieci, która będzie służyć wtedy kiedy nas już nie będzie.
    I tu jest odpowiedź na pytanie skąd wziąć pieniądze na budowę spalarni. Coś co ma służyć wielu pokoleniom niech też obarcza naszych następców czyli kredyt na określoną celową inwestycję, którego spłata będzie rozłożona w długim czasie. Ludzie biorą kredyty hipoteczne na 30 lat, a miasto nie może?
    Kończę, bo nie jestem doradcą Kuczery, a on i tak prześpi tą kadencję.
    @Arteks, najlepsze ścieżki zaczynają na Paruszowcu w stronę Żor, Kamienia i Zalewu.

  • ~Leoncio Almeida 2019-11-22
    12:51:10

    69 7

    Prezydent w przypadku kopalni paruszowiec najpierw był "za", potem "przeciw". Jeśli chodzi o spalarnie to teraz jest "przeciw", potem będzie "za", a jeszcze później dowie się z gazety, że spalarnia jednak nie powstaje, choć on 2 lata wcześniej podpisał przecież list intencyjny.
    Niestety takiego specjalistę od wszystkiego, wypowiadającego się na tematy, o których jako nauczyciel historii nie ma zielonego pojęcia, sami sobie wybraliśmy. Udanego weekendu życzę!

  • ~blackboy_aj 2019-11-22
    12:54:24

    19 38

    Radny chyba jest świadom, że to jego partia PIS jest po części opowiedzialna za te podwyżki więc powinien zrobić wszystko, aby takich podwyżek nie było, a nie mydlić oczy spalarnią. Zresztą proponuję zasugerować tam na górze program "Spalarnia +" - spalarnia w każdej gminie i niech "państwo" go sfinansuje

  • ~spirit-of-the-town 2019-11-22
    13:08:15

    15 20

    Nowoczesna spalarnia pewnie nie śmierdzi, ale trzeba przecież do niej dowieźć i tymczasowo składować śmieci, o tym skrzętnie zapomniano dodać.

  • ~Ślepko Władysław 2019-11-22
    13:26:13

    39 6

    Brak analiz podniesienia opłat .Podwyżka była już zaklepana przed sesją rady miasta .Pierwsze się analizuje za i przeciw ,potem ogłasza się przetarg .Rybnik zrobił to w odwrotnej kolejnośći

  • ~rzyt 2019-11-22
    13:31:19

    24 2

    @spirit, masz rację ale teraz też śmieci w specjalistycznych samochodach bywają się po mieście. A zobacz sobie jak na Transgórze są składowane "sortowane" i ile worków plastikowych po wietrze fruwa w okolicy. Ale, nie powiem, sprzątają i za to im chwała.
    Trzeba przed krytyką zadać sobie pytanie skąd te śmieci? NASZE!!!

  • ~Janusz_Cebularz 2019-11-22
    13:39:19

    47 2

    Spalarnia śmieci to tańszy wywóz odpadów, można generować prąd ze spalania, można wykorzystywać ciepło do ogrzewania miasta. Śmieci można skupywać z innych miast i na tym zarabiać. No ale żaden polityk się tego nie podejmie bo jeszcze go od koryta odsuną.
    https://miastojestnasze.org/wielofunkcyjna-spalarnia-odpadow-w-kopenhadze/ - "Copenhill jest dostępną przestrzenią publiczną, wyposażoną w ściankę wspinaczkową, kolejkę linową, ścieżkę do joggingu, kawiarnię oraz plenerową siłownię. Łącznie 16 000 m2 przestrzeni rekreacyjnej dostępnej dla mieszkańców i dla turystów."
    Da się? No ale lepiej tworzyć góry śmieci i zakopywać. Albo podpalać wysypiska co ostatnio jest modne w całm kraju.
    Ludzi trzeba edukować a nie pozwalać, żeby motłoch decydował o zanieczyszczeniu środowiska.

  • ~rybnikus 2019-11-22
    15:32:10

    22 7

    A może zamiast kopalni postawić tę spalarnię? Bo jak nie kopalnia, nie dla energii jądrowej to na rogatkach Rybnika należy postawić napis, UWAGA, wjeżdżasz do skansenu.

  • ~ 2019-11-22
    16:52:00

    27 6

    Zdecydowanie popieram! Wg mnie to jest właśnie ekologia a nie składowanie milionów ton w piętrach i zatruwanie wód gruntowych.
    Ktoś się wysilił i pomyślał zamiast iść na łatwiznę i podnosić stawki za wywóz odpadów.

  • ~peha 2019-11-22
    19:36:24

    21 1

    I pomyśleć że są w Europie kraje np. Dania które cierpią na deficyt śmieci bo wszystko zużywają nowoczesne spalarnie produkując energię cieplną i elektryczną.

  • ~Jacek Kamiński 2019-11-22
    19:49:02

    8 5

    do hub 381:
    "Prezydium" nie ma już od czasów PRL-u. A lokalizacja tam spalarni wygenerowałaby ogromny ruch śmieciarek - ale chyba o tym nie pomyślałeś, prawda?

  • ~hromqwe 2019-11-22
    20:03:40

    12 6

    Oj widzę ,że włodarze Miasta chcą rewolucji jak w Francji ,Ale znając Nasz naród nie będzie tak łaskawy i nie ograniczy się tylko do burzliwych manifestów.Jak ktoś organizuje ,pisać przyłączam się ,jako aktywny działacz ,kolor kamizelki wybierzcie Wy organizatorzy

  • ~hromqwe 2019-11-22
    20:17:27

    25 11

    Ludzie wyjdźmy na ulice , 22 zł za osobę za śmieci . 5 osobowa rodzina 110 zł miesięcznie za śmieci .Dlatego demograficznie się niszczymy .kolejne dziecko 22 zł x12 =264 zł x 18 lat minimum ,będzie u mnie mieszkało =4752 zł .Pierdziele całe potomstwo ,jak za śmieci tyle kasy trzeba oddać .Ile osobnik od 1-18 produkuje śmieci -Tyle ile rodzice mu kupią .Bogatszy kupuje w h.j a biedniejszy prawie nic .Co jest Kur.a grane

  • ~qwer 2019-11-22
    20:54:32

    5 25

    No Pana radnego ułańska fantazja poniosła.

  • ~artefaks 2019-11-23
    08:32:16

    22 3

    Witam
    W sytuacji jakiej się znalazł Rybnik , poniekąd na własne życzenie.
    Czyli brak realizacji wyprowadzenia ciepła z elektrowni. Na dyskusję o tym zmarnowano prawie 30 lat, Choć od początku było wiadomo że ze względu na koszty realizacji i cenę ciepła po uwzględnieniu kosztów amortyzacji stawiało tą inwestycję jako nie wykonalną. Teraz na szybko stawia się na modernizację ciepłowni w Chwałowicach. Ciepłownia ta ze względu na warunkowe dopuszczenia środowiskowe i takież dopuszczenia dozorowe nie nadaje się do modernizacji. Również skomplikowane są akty własności z tego obiektu. Co może wykluczać wyburzenie i postawienie na tym miejscu nowego obiektu.Postawienie spalarni +biogazowni+uzyskanie metanu ze składowiska śmieci daje szansę na rozwiązanie problemu. W wersji rozszerzonej do wykorzystania jest metan z kopalń i gaz koksowniczy z Radlina. Jak długo w Rybniku będą dominować głosy dyletantów typu byłego komendanta MO i dominującego tu samozwańczego komentatora ( wiadomo o kogo chodzi) to mieszkańcy Rybnika , a w szczególności mieszkańcy bloków mogą za chwilę nie być w komfortowej sytuacji.Ale na razie orkiestra gra i jest bita piana przez demagogów....
    Było nie było. pomysł wybudowania spalarni jest bardzo dobry

  • ~jardem 2019-11-23
    18:03:53

    12 0

    Witam, bardzo dobry pomysł panie Karolu. Takie spalarnie są na całym świecie, a mnie jedna zainspirowała - mianowicie byłem w Kopenhadze i widziałem spalarnię śmieci w centrum miasta, która ogrzewa połowe miasta, a jej kształt jest wykorzystany również w inny sposób. Proszę zobaczyć, przeczytać i udostępnić wszystkim kogo znacie.
    https://miastojestnasze.org/wielofunkcyjna-spalarnia-odpadow-w-kopenhadze/

    Bardzo dobry pomysł, trzymam kciuki.

  • ~rybnikus 2019-11-23
    21:46:40

    12 3

    ~jardem, wszystko i wszędzie jest możliwe, w Rybniku wszystkiemu winien jest PIS. Takie pomysły są ośmieszane i wydrwione przez Kuczerę i sługusów bo to PIS a mieszkańcy i tak będą płacić bo kto inny?.

  • ~rzyt 2019-11-23
    22:18:12

    9 4

    Żeby w Hossie była hossa to trzeba podnieść ceny. Przechowalnia POlityków musi jakoś funkcjonować. Może tam trzeba szukać przyczyn wzrostu kosztów Panie Karolu. Inwestycje w takie przedsięwzięcia to dla rozleniwionych urzędników ciężki problem. Tłumaczenie wszystkiego rządem, PIS-em jest bardzo wygodne. Nie zdziwiłbym się gdyby próbowano sprzedać wodociągi, bo jest to łakomy kąsek. Forma prawna PWiK jest do tego przygotowana, a "wyparowany" VAT z poprzednich lat trzeba gdzieś przeprać. Pilnie należy obserwować co dzieje się w Warszawie, bo to samo zaraz znajduje się w Rybniku. Czy to jest małpowanie? Parklety i piaskownice....co dalej Panie Trzaskowski i Kuczera?
    Czajka i ekologiczne zasilenie Odry?

  • ~Zbigniew Martyniak 2019-11-24
    10:51:35

    11 0

    Brawo panie Karol Szymura. Wiem dużo na ten temat. Spalarnie są ekologiczne i nie smrodzą. Dają prąd i ciepło odpadowe, które mogą być wykorzystane w przemyśle a dla ludności za połowę ceny jako odpad!!! Są gotowe rozwiązania i tanie!!!
    Proszę o kontakt.

  • ~Hania Henzel 2019-11-25
    21:12:50

    3 0

    Male miasto Iserlohn pod Dortmundem ma spalarnie w samym centrum nic nie capi bo tu mieszkam i wiem , do tego bloki sa ogrzewane wlasnie spalarnia nie czaje dlaczego jeszcze sie ktos wougule zastanawia nad takim rozwiazaniem

  • ~Jacek Jan Kowalski 2019-11-30
    19:05:44

    3 0

    jestem za spalarnią jeśli rybnik tego nie zrobi to ten smród z boguszowskiego wysypiska zasmrodzi cały region

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4858