zamknij

Wiadomości

Radni jeżdżą autobusami i rozdają pasażerom ankiety. Komisja Rewizyjna sprawdza komunikację miejską

2025-03-17, Autor:  lk

Dziś rano (17 marca) członkowie Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Rybnika wsiedli do autobusów komunikacji miejskiej, by osobiście sprawdzić jakość transportu publicznego i zebrać opinie pasażerów. Radni, uzbrojeni w ankiety, rozmawiali z mieszkańcami na temat ich doświadczeń związanych z podróżowaniem po mieście.

Reklama

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, Andrzej Sączek, podkreślił, że celem kontroli jest uzyskanie rzeczywistego obrazu funkcjonowania komunikacji miejskiej.

– Chcemy przeprowadzić wśród mieszkańców korzystających z rybnickiej komunikacji miejskiej ankiety, by poznać ich opinie – mówił Sączek.

W badaniu zawarto zarówno pytania zamknięte dotyczące jakości przejazdów, dostępności autobusów czy rozkładu jazdy, jak i pytania otwarte, które dają pasażerom możliwość wyrażenia swoich uwag i propozycji zmian.

W skład komisji kontrolującej dzisiejszy przejazd weszli radni reprezentujący różne środowiska polityczne: Andrzej Sączek (PiS), Andrzej Wojaczek (radny niezależny), Tadeusz Białous (KO), Marek Florczyk oraz Paweł Wawrzyn (Wspólnie dla Rybnika).

– Polityka powinna zejść tutaj na dalszy plan. Jesteśmy zespołem kontrolującym Wydział Komunikacji i zależy nam, aby opinie mieszkańców trafiły do decydentów – podkreślił Marek Florczyk.

Problemy zgłaszane przez mieszkańców

Radni przyznają, że wśród mieszkańców pojawiają się różne skargi dotyczące komunikacji miejskiej.

– Najczęściej dotyczą one rozkładu jazdy, zachowania kierowców, którzy czasem rozmawiają przez telefon, oraz kwestii ogrzewania zimą i klimatyzacji latem. Mamy też sygnały, że niektóre kursy są niewygodne lub przepełnione – wyjaśnia Andrzej Sączek.

Wśród tematów poruszanych w ankiecie znalazły się również ceny biletów oraz propozycja wprowadzenia bezpłatnej komunikacji miejskiej.

– Będziemy analizować, czy jest to realne i jakie byłyby konsekwencje takiej zmiany – zauważył przewodniczący komisji.

Podczas przejazdu radni sprawdzali również jakość nowoczesnych autobusów elektrycznych i wodorowych.

– Mamy piękne autobusy, elektryczne, wodorowe, małe mikrusy. Chcemy zobaczyć, jak funkcjonują w praktyce – podkreśla Sączek.

Jednym z kluczowych aspektów kontroli jest również dostępność biletów, sposób ich zakupu i dystrybucja. Radni zamierzają sprawdzić, czy obecne rozwiązania są wygodne dla mieszkańców i czy wprowadzane zmiany rzeczywiście poprawiają komfort podróżowania.

Ankieta internetowa dla wszystkich mieszkańców

Z myślą o osobach, które nie korzystają dziś z komunikacji miejskiej, radni przygotowali również ankietę online, dostępną na profilu Wspólnie dla Rybnika.

 - Chcemy, aby każdy mieszkaniec miał możliwość wypowiedzenia się w dogodnym dla siebie czasie. Wyniki będą zliczane i analizowane w czasie rzeczywistym, a nasze wnioski przekażemy władzom miasta – mówi Paweł Wawrzyn.

– Chodzi o to, aby jak najlepiej dostosować transport publiczny do potrzeb mieszkańców – podkreśla Marek Florczyk.

Kontrola radnych potrwa do godzin popołudniowych, a jej wyniki zostaną podsumowane w raporcie końcowym, który trafi do Wydziału Komunikacji. Wszystko po to, by udoskonalić rybnicką komunikację miejską, która ma służyć jak najlepiej mieszkańcom.

Jak Wy oceniacie komunikację miejską w Rybniku? Czego jej brakuje? Co byście zmienili?

Jeździcie komunikacją miejską w Rybniku?








Oddanych głosów: 1102

Oceń publikację: + 1 + 11 - 1 - 30

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (12):
  • ~Stepheck 2025-03-17
    11:58:38

    4 1

    KMR to nazwa jednego Z trzech operatorów! Komisja Rewizyjna kontroluje Wydział Komunikacji a dzisiaj radni jechali komunikacją miejską… Z artykułu inaczej to wynika…

  • ~Arteks 2025-03-17
    12:50:16

    16 10

    Co w tym jest nadzwyczajnego aby robić o tym artykuł? Codziennie tysiące osób korzystają z miejskich autobusów w Rybniku i powiecie. Radni nie tylko mogą ale powinni raz na jakiś czas sprawdzić jak się jedzie autobusem, a nie tylko wozić się autami. Ja podpowiadam czym radni mogliby się zająć. Otóż autobusy rybnickie obsługują także powiat rybnicki i nawet powiat wodzisławski i raciborski. Tymczasem to rybniczanie finansowali inwestycje pokroju: stacja wodorowa, zajezdnia z nowymi instalacjami elektrycznymi, zakupy nowego taboru. To KMR musi się starać o kierowców i załatwiać całe trudne przetargi, wnioski, papierologię. Czy radni nie mogliby podnieść tematu aby powiat SRB i okoliczne gminy płaciły nie tylko wozokm (koszty eksploatacji) ale również uczestniczyły w kosztach inwestycyjnych. To wielce niesprawiedliwe, że tylko mieszkańcy Rybnika ponoszą wydatki inwestycyjne, a korzystają z tego wszyscy.

  • ~Francik049 2025-03-17
    15:21:07

    11 3

    Drugi równie ciekawy wariant ankiety powinien być skierowany do tych co nie korzystają z miejskiej komunikacji stawiając pytania o przyczyny tego stanu, wtedy wyniki ankiety dały by pełniejszy obraz badanego zagadnienia.

  • ~opeltest 2025-03-17
    20:28:39

    12 4

    saczek z limuzyn do autobusa pajac jakich mało

  • ~Arteks 2025-03-17
    20:59:54

    4 8

    @Francik049 - takie ankiety były i to stosunkowo niedawno na miejskim portalu (w zeszłym roku). Ty jak zawsze chcesz coś proponować - co już dawno jest przeprowadzone. A może jesteś zwyczajnie niewyspany stąd taki refleks szachisty? ;)

  • ~Francik049 2025-03-17
    21:18:51

    8 3

    Arteks nie rozumiem prymitywnych przytyków, tylko tyle potrafisz ?
    oficjalne ankiety na temat komunikacji miejskiej były robione, jak sam zauważyłeś, ale jak niektórzy radni chcą robić swoje, to niech robią, ale kompleksowo, szkoda że nie wszyscy są w stanie to zrozumieć, a wtedy pozostają im prymitywne zaczepki, na które jak widać nie pomaga ani sen, ani zabawa kolejką

  • ~Arteks 2025-03-17
    21:56:12

    3 10

    @Francik049 - właśnie tego nie rozumiały zupełnie władze PiS. Ok. 12 milionów ludzi w Polsce nie ma komunikacji publicznej aby dojechać na zakupy, do miasta wojewódzkiego, do lekarza specjalisty, do szkoły średniej, a PiS zaoferował im... CPK jako dojazd do lotniska z którego mają odlatywać samoloty do Nowego Jorku, Tokio, Kairu czy Los Angeles... I to było niezrozumienie potrzeb. Po rezygnacji z idiotycznych "szprych" do Giżycka projekt nabiera możliwości, sensu i priorytetów.

    Nie dziwię się, że nie zatrybiłeś tego bo nie mówi się o tym jakoś głośno. Dla takich osób jak ty przydałoby się powtarzać takie informacje. Drugi tor z Katowic Ligoty do Orzesza już jest w fazie projektowej. A nowa ekipa PO zdążyła już ogłosi przetarg i odebrać pierwsze 3 sztuki Impulsów2. To nie jest do końca, że linia jest jednotorowa bo od Jaśkowic do Ligoty są dwie trasy: przez Mikołów i przez Tychy. To rzadkie w skali kraju aby na trasie 45 km można było pociągiem jechać dwoma trasami w podobnym czasie jazdy.

  • ~Francik049 2025-03-17
    22:29:06

    7 3

    Arteks nie podniecaj się że taki tor jest "już" w fazie projektu, takie coś powinno powstać co najmniej kilkanaście lat temu, tymczasem pamiętam jak kolej szła w drugą stronę i zlikwidowała mijankę w Bradzie która potem odbudowywała, co z tego że od Jaśkowic jest alternatywa, jak wystarczy jak coś się wydarzy pomiędzy Leszczynami a Jaśkowicami i i tak wszystko stoi, we wszystkich tych sytuacjach najbardziej cierpią pasażerowie w trakcie przejazdu, bo z braku możliwości objazdu muszą czekać na zorganizowanie ZKA, a tego nie zrobi się w godzinę, a zakup nowego taboru jest naturalnym zjawiskiem, bez względu na opcję przy żłobie, także nie ma się czym podniecać, a prymitywne przytyki pozostawię bez komentarza

  • ~Arteks 2025-03-17
    22:42:46

    2 11

    @Francik049 - a kto się podnieca?! Niby ja? Używasz słów które nie pasują, być może z racji twojego ubogiego języka. ;) Na polskie standardy obecna oferta kolejowa dla Rybnika jest dużo lepsza niż w w wielu miastach tej wielkości. W Polsce są miasta ok. 100 tys. które nie są węzłami, nie mają zaplecza, nie są zelektryfikowane jeśli chodzi o kolej lub w ogóle nie mają pociągów dalekobieżnych. W Polsce jest 80 tys. Jastrzębie czy 60 tys. Łomża które marzyłyby choćby o... jednym jednoperonowym przystanku i kilku pociągach na dzień.

    Natomiast zawsze coś można poprawić. Fachowcy mówią, że największym wąskim gardłem regionu są dwa tory z Katowic do Ligoty, a nie jednotor do Rybnika gdzie mimo dodaniu ok. 10 par pociągów w ostatnich kilku latach wszystko się mieści.

    Zakładanie, że się coś wydarzy jest bez sensu. Jak dochodzi do jakiegoś poważnego wypadku - obydwa tory są pozbawiane ruchu. Na autostradzie A1 jest aż 6 pasów a ile razy w miesiącu wstrzymywany jest ruch w jedną ze stron...

  • ~Francik049 2025-03-17
    23:22:32

    8 3

    próbujesz swoje ubogie myślenie przerzucić zarzucając mi ubogi język, nic nowego
    bądźmy szczerzy, oferta dla Rybnika poprawiła się nie przez jakąś szczególna sympatię władz i kolejowych decydentów dla naszego miasta, tylko dlatego że dotychczasowy kierunek na południe (Zebrzydowice - Petrovice) się zapchał, do tego część połączeń z Katowic do Chałupek i tak omija Rybnik i jest wytrasowana przez Gliwice i Racibórz, a idąc tokiem myślenia jaki prezentujesz czy Pszczyna była lepiej traktowana od nas, bo miała atrakcyjniejsze połączenia, a rzeczywistość wynikała tylko z jej położenia przy ważnej i ruchliwej linii,
    dobrze też wiesz że Jastrzębie samo odcięło się od kolei, bo kiedy zaczęły się poważne inwestycje w remonty, to oni na miejscu linii kolejowych wybudowali sobie rekreacyjne ścieżki rowerowe;
    wystarczy wyjechać poza województwo śląskie by zobaczyć że trakcja elektryczna nie jest standardem na sieci PKP, a raczej jej brak, ewentualnie występuje tylko na głównych liniach, a i tak nie wszystkich, problem polega na tym , że podczas reformy PKP spółki pasażerskie w szaleńczym amoku złomowały wszystkie możliwe lokomotywy spalinowe a obecnie nie mają czym jeździć, stąd np nie możemy liczyć na powrót relacji w kierunku zachodnim, jak kiedyś przez Rybnik do Jeleniej Góry, właśnie dlatego liczba połączeń na liniach niezelektryfikowanych jest uboga, zwłaszcza dalekobieżnych bo lokalne realizowane są często za pomocą szynobusów czy wagonów motorowych kupowanych przez urzędy marszałkowskie,
    czy zakładanie, że się coś wydarzy jest bez sensu jak sugerujesz ? dopóki wszystko bezawaryjnie funkcjonuje jest w miarę ok, ale praktyka pokazuje że wystarczy potrącenie lub nawet niewielka awaria i jadący już są uziemieni i skazani na wielogodzinne oczekiwanie na ZKA lub radzenie sobie na własna rękę, a pozostali na objazdy

  • ~Arteks 2025-03-17
    23:40:13

    3 12

    @Francik049 - bądźmy szczerzy - chce ci się pisać takie nudne wywody? Ja tego nie przeczytam i nie wiem czy ktokolwiek. Mnie satysfakcjonuje pozycja Rybnika jako ważnego ośrodka na mapie połączeń kolejowych. Jeszcze 15 lat temu tak nie było. No ale ranga miasta urosła. Poprawił się standard torowisk w różne strony i samej stacji. Polska zaczęła czerpać z dobrych transportowych wzorców zachodu i więcej łoży zarówno na inwestycje jak i na tabor i ilość pociągów. Czasami potencjał jest tylko trzeba go wykorzystać. Tak się stało w przypadku Rybnika. Gdyby nie 8 lat PiS - byłoby jeszcze lepiej. W ich czasach nastąpiła całkowita stagnacja jeśli chodzi o zakupy i naprawy taboru kolejowego.

  • ~Francik049 2025-03-18
    10:27:54

    3 0

    Zieew

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czego brakuje Wam nad Zalewem Rybnickim?















Oddanych głosów: 854