zamknij

Wiadomości

Racibórz chce zakazu palenia węgla. Rybnik się przyłączy?

2019-10-30, Autor: 

Gdyby to się udało, sąsiedni Racibórz byłby pierwszym miastem w województwie śląskim, gdzie obowiązywałby zakaz spalania węgla. Taki postulat pojawił się na raciborskiej komisji ds. czystego powietrza. Popiera go prezydent Dariusz Polowy. Co na to mieszkańcy Rybnika od lat walczący o czyste powietrze?

Reklama

Racibórz chce zakazu palenia węgla!

Pierwszym miastem, który wprowadził na swoim terenie zakaz spalania paliw stałych jest Kraków. W danej stolicy Polski takie obostrzenie obowiązuje od 1 września 2019 roku.

O wprowadzeniu takiego samego prawa zaczyna mówić coraz więcej samorządów, w tym Racibórz. Dwa dni temu (28 października) raciborska komisja ds. czystego powietrza rekomendowała prezydentowi Raciborza - Dariuszowi Polowemu „podjęcie działań zmierzających do wprowadzenia zakazu spalania paliw stałych w Raciborzu po 2025 roku, a tam, gdzie nie ma możliwości wpięcia się do sieci ciepłowniczej lub gazowej dopuszczenie możliwości spalania pelletu, ale tylko do 2028 roku”.

Komisja ds. czystego powietrza, której przewodniczy Dawid Wacławczyk powołana została w lutym 2019 r, jako gremium doradcze prezydenta, a jej głównym zadaniem jest utworzenie w Raciborzu strefy wolnej od spalania węglem.

- Wprowadzenie takiego restrykcyjnego zakazu to bezsprzeczna korzyść dla środowiska i naszego zdrowia, ale też nie lada wyzwanie dla mieszkańców, wspólnot mieszkaniowych, przedsiębiorców, jak i gminy, w której zasobach pozostaje ok. 1200 mieszkań komunalnych z ogrzewaniem piecowym. Do tego dochodzi kwestia konieczności rozbudowy sieci gazowniczej i PEC na terenach dotychczas nimi nieobjętych. Analiza skutków ekonomicznych i logistyczna proponowanych rozwiązań powinna potrwać nie dłużej, niż do końca 2019 roku

- czytamy w komunikacie Urzędu Miasta w Raciborzu.

Gdyby naszym sąsiadom udałoby się wprowadzić takie prawo, Racibórz byłby pierwszym miastem w województwie śląskim z zakazem palenia węgla!

Działający m.in. w rybnickim CRIS-e Piotr Dominiak działał w zespole powołanym przez prezydenta Polowego.

- Pomysł zakazu spalania węgla pojawił się w zasadzie rok temu. Jego „przekucie” zajęło najwięcej czasu. Trzeba było przekonać najpierw samego siebie, potem innych. Przedstawiliśmy pomysł prezydentowi, zdaje sobie sprawę z ciężaru zobowiązania. Zadeklarował, że będzie nad tym pracował

- usłyszeliśmy od naszego rozmówcy.

Rybnik patrzy z zazdrością?

Ten temat jest bliski Rybnikowi. To przecież w naszym mieście podczas każdego sezonu grzewczego dochodzi do wielokrotnych przekroczeń norm jakości powietrza. Mało tego, w 2018 roku byliśmy jednym z liderów w smogowym rankingu.

Jak podkreśla Zdzisław Kuczma, Rybnicki Alarm Smogowy od dłuższego czasu postuluje za tym, by zakazać spalania węgla w Rybniku.

- Nie ma innej drogi na osiągnięcie dopuszczalnych norm jakości powietrza jak eliminacja węgla z domowych kotłowni. To, że zastępujemy kotły bezklasowe kotłami o wyżej klasie – nie ma sensu w przypadku Rybnika. Podobnie jak w Krakowie, gdy tylko u nas spada prędkość wiatru, od razu robi się tragedia. Ilość zanieczyszczeń nie może jednak zależeć od wiatru

- tłumaczy Zdzisław Kuczma.

Dlaczego koncepcja, która pojawiła się w Raciborzu spodobała się naszemu rozmówcy.

- Nie boję się tego mówić otwarcie. Podobno w Rybniku mamy około 18 tys. kopciuchów. Gdybyśmy je wszystkie zgazyfikowali poprzez piec gazowy, to ilość zanieczyszczeń pod względem pyłów byłaby mniejsza niż jeden kocioł 5 klasy! Jeden kocioł 5 klasy na węgiel emituje tyle pyłu co około 25 tys. kotłów gazowych

- podkreśla.

Jak dodaje Zdzisław Kuczma, mamy około 60% domów w Rybniku z możliwością podpięcia się do sieci gazowej lub ciepłowniczej.

- Wystarczy wprowadzić prawo nakazujące podpięcie się mieszkańców do sieci gazowniczej lub ciepłowniczej i problem mamy załatwiony w 60%. Nie może jednak być tak, że radni miasta wprowadzą zakaz, a tuż obok działa program Czyste Powietrze, gdzie dopłaca się do kotłów węglowych

- słyszymy od naszego rozmówcy. Jego zdaniem w takich wypadkach program staje się bezsensowny.

Działaniom mieszkańców Raciborza przygląda się i kibicuje Emil Nagalewski z projektu Wyjście Smoga.

- Po pierwszym września i wprowadzeniu zakazu spalenia węgla w Krakowie, sytuacja się zmieniła. Otrzymaliśmy dowód, że da się taki zakaz wprowadzić i że ma sens. Mamy dowód, że świat na węglu się nie kończy. Kraków przetarł drogę innym i czekaliśmy na kolejne miasto które zainteresuje się tematem. Fajnie, że pierwszym śląskim miastem jest Racibórz

- wyjaśnia Emil Nagalewski.

Jego zdaniem o zakazie spalania węgla powinniśmy mówić też w Rybniku.

- Nie ma innej drogi. Dotychczasowe działania nie przynoszą rezultatów. To jest tak naprawdę kosmetyka, która nie ma wpływu na zanieczyszczenie powietrza. Jesteśmy nadal w czołówce pod tym względem. Musimy zacząć dyskutować, ale nie nad tym „czy”, ale „kiedy” wprowadzić zakaz

- dodaje.

Rybnik też chce zakazu spalania węgla?

Jak dowiadujemy się od przewodniczącego Rady Miasta Rybnika – Wojciecha Kiljańczyka, dyskusja na temat zakazu spalania węgla również rozgorzeje w Rybniku.

- Rybnicka Rada Kobiet chce złożyć postulat wprowadzenia zakazu spalania paliw stałych w Rybniku. Planuję w tym celu przekazać go do dwóch komisji: ochrony powietrza, ekologii i przemysłu, a także zdrowia i pomocy społecznej. Chciałbym, by te dwie komisje się spotkały i ustaliły fakty. Chcę też zaprosić ekspertów zewnętrznych

- słyszymy od Wojciecha Kiljańczyka.

Jeżeli postulat znajdzie poparcie wśród rady miasta, będzie skierowany do Sejmiku Województwa Śląskiego w formie petycji. Dlaczego tak?

- Radni w Katowicach będą musieli rozpatrzyć petycję, a podjętą przez nas uchwałę - niekoniecznie

- tłumaczy.

Niestety, Wojciech Kiljańczyk nie ma dobrej informacji dla osób, które walczą o zakaz spalania węgla w Raciborzu.

- Nieoficjalnie dowiedziałem się, że taki pomysł przepadnie w sejmiku wojewódzkim

- dodaje.

Co na temat zakazu spalania paliw stałych sądzi prezydent Piotr Kuczera? Do tematu będziemy wracać.

Swoje zdanie możecie wyrazić w poniższej sondzie.

Czy w Rybniku powinien obowiązywać zakaz spalania węgla?




Oddanych głosów: 5869

Oceń publikację: + 1 + 76 - 1 - 113

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (58):
  • ~Alpha 2019-10-30
    16:07:29

    To jedyna możliwa do obrania droga. Im szybciej wszyscy się z tym pogodzimy tym lepiej dla zdrowia własnego i naszych dzieci. Już prawie wszystkie cywilizowane państwa UE ogłosiły daty odejścia od węgla. Polskę również to też czeka. Obstawiam, że za 20 lat nie będzie już żadnej kopalni na Śląsku. Możemy tyle lat czekać i pozwalać instalować kotły piątej klasy bez podajnika lub całkowicie odejść od spalania węgla w domach już wcześniej.

  • ~ 2019-10-30
    16:10:06

    Super! Brawo!! Malymi krokami moze wreszcie wyjdziemy z tej epoki kamienia lupanego. Moze wreszcie rozsadek, zdrowie i czystosc zwycieza

  • ~waldus 2019-10-30
    16:12:07

    Co z tego ze Rybnik wprowadzi zakaz palenia weglem jak wieksza czesc dzielnic nie ma gazu ani ciepla z PECu. To co ludzie zamarznac maja? Niech miasto zapewni mieszkancom dostep do alternatywnego zrodla energii cieplnej a potem niech mysli o zakazach.

  • ~Mariusz Grodecki 2019-10-30
    16:22:44

    ~Alpha za 20 lat nie będzie żadnej kopalni powiadasz? Jeśli jesteś taki dobry w obstawianiu, to jaką alternatywę proponujesz dla np. prętów zbrojeniowych które używa się nawet w najbardziej ekologicznych domach? Gałązki bambusowe? Warto trochę głębiej spojrzeć i odkleić naklejkę dla hasła "węgiel powoduje smog". Mamy przykład mlekiem i miodem płynącego Krakowa jakoś nie widzę tabunu wprowadzających się tam ludzi. Jeśli w Raciborzu zakażą palić węglem, Rybniku, Żorach, Wodzisławiu ... to SMOG będzie dalej, tak jak wspomnianym Krakowie. A kopalnie będą dalej fedrować, bo węgiel jest potrzebny. Do czego? To już zadanie domowe dla eko wojowników dla których specjalnie powstaje ekologiczny prąd w gniazdku.

  • ~Alpha 2019-10-30
    16:40:55

    @Mariusz Grodecki - Tak, nie będzie na Śląsku węgla. Energetyka przestanie go potrzebować, a lokalna produkcja będzie niesamowicie droga w porównaniu do importu z Rosji czy Kolumbii (już dzisiaj się to ledwo opłaca, tylko dzięki trzymaniu za mordę państwowych spółek, które kupują lokalny węgiel drożej niż mogłyby zaimportować). Proponuję poczytać o piecach łukowych - tam produkuje się na prawdę świetne pręty - i to bez użycia węgla! :)

  • ~Mael 2019-10-30
    16:41:03

    Jeśli pensja minimalna w Raciborzu sięga 2000 Euro to nie dziwię się takiego stanowiska.

  • ~ 2019-10-30
    16:59:17

    "chce", "zakazuje". A potrafi coś więcej, bo tyle to przedszkolak potrafi i to gratis. Np.: rozbudować sieć ciepłowniczą, umożliwić podłączenie do niej dużych budowli? Spółdzielnia lub właściciel kamienicy może nie być zainteresowany podłączeniem do sieci ciepłowniczej lub odmówić mieszkańcowi zgody na przeróbkę na ogrzewanie gazowe. Nie macie regulacji, nie robicie NIC. Tylko głupkowate hasła i zakazy.

    "gdzie nie ma możliwości wpięcia się do sieci ciepłowniczej lub gazowej dopuszczenie możliwości spalania pelletu, ale tylko do 2028 roku"
    A potem co? Elektrownie atomowe?

  • ~Sandicate 2019-10-30
    17:02:22

    57 76

    ~Mariusz Grodecki Co to za pierdoły? Co mają pręty zbrojeniowe do smogu w Rybniku? Smog jak najbardziej jest z węgla, a właściwie to smog pochodzi ze spalania węgla w paleniskach domowych. Ilość smogu (czyli właściwie w naszym przypadku ilość niespalonych części węgla w powietrzu) zależy również od tego w jaki sposób ktoś spala ten węgiel, a najlepiej to widać jak wieczorem człowiek przejdzie przez jakiekolwiek osiedle domków jednorodzinnych. Na każdym znajdzie się jakaś fujara, której z komina leci czarny lub brunatny dym i ma w głębokim poważaniu jego szkodliwość. Oczywiście, że należy zakazać palenia węglem, ale trzeba zapewnić alternatywę. Na początek kontrole i wysokie mandaty (bo nikt sam nie zacznie spalać efektywniej, bo niby po co, przecież on tak pali 30 lat i nikt mu nigdy nic nie powiedział...) i podwyższenie ceny węgla dla odbiorców indywidualnych (np. Poprzez wprowadzenie dodatkowej daniny) , potem podpięcie do gazu i ciepła sieciowego i mamy sukces! Niestety na razie tylko się o tym mówi i pozoruje działania, a tak naprawdę to nic się szczególnego nie robi... Nie rozumiem też przywołania Elektrowni. Co ma elektrownia do smogu? Elektrownie usuwają pył ze spalania węgla ze skutecznością ok. 99,7%. Jak to powiedział mój kolega, taka elektrownia to właściwie w swojej najbliższej okolicy oczyszcza powietrze z pyłu.

  • ~master4k 2019-10-30
    17:09:21

    47 71

    @ Alpha

    "Już prawie wszystkie cywilizowane państwa UE ogłosiły daty odejścia od węgla. Polskę również to też czeka. Obstawiam, że za 20 lat nie będzie już żadnej kopalni na Śląsku.".

    Cywilizowane tak, ale te jedynie aspirujące do cywilizowanych już niekoniecznie. Jeżeli ludzie od polityków stale słyszą, jakim niesamowitym skarbem jest węgiel i jaką nam daje niezależność energetyczną, to potem nie dziwi histeria pt. jeśli zamkną w Polsce kopalnie, to będzie katastrofa dla regionu, kraju, a może nawet całego świata. Faktycznie jesteśmy wyjątkowi, bo inni zamykają lub już dawno pozamykali kopalnie bez sentymentów. I co? I teraz żałują, że zrobili to tak późno. Oni też do wydobycia dopłacali latami, chociaż tak samo jak u nas było nieopłacalne.

    @waldus

    Jakie masz ogrzewanie w aktualnym miejscu zamieszkania? Jakie ogrzewanie mają Twoi sąsiedzi? Dzielnica? A całe miasto? Piszesz z kraju, który nauczył się na własnych błędach, jak bardzo spalanie węglą gdzie popadnie i w czym popadnie to no joke. Różnica jest taka, że tam nikt nie mydlił ludziom oczu opowiadając bajki o tym, jakim to wielkim skarbem narodowym jest węgiel i że bez niego nie da się żyć. Nie dość, że nie mydlił, to jeszcze opracował i wdrożył program gazyfikacji. Ale do tego trzeba mieć pomysł i polityczne jaja, których naszym decydentom po prostu brakuje.

    @ Mariusz Grodecki

    Pytanie retoryczne: a czy prąd się produkuje tylko z węgla? W mniejszych Czechach mają dwie elektrownie atomowe. Na jeszcze mniejszej od Polski Słowacji też dwie. Tylko my jesteśmy dumni z naszych skansenów energetycznych. Atom nie pasuje? W Danii miesiąc temu po raz pierwszy udało się zapewnić 100% zapotrzebowania na prąd energią pochodzącą wyłącznie z wiatru. Za niedługo planują sprzedaż tak uzyskanej energii do Niemiec. A może energia solarna? Chiny w tamtym roku uzyskały 175.018 MW z energii słonecznej i dynamicznie rozwijają ten segment, bo to się zwyczajnie opłaca. Kto by kiedyś pomyślał, że największy truciciel świata inwestuje w rozwiązania ekologiczne. Słońce też nie pasuje? To może woda? W samej Szwecji jest 12 elektrowni wodnych dających ca 4.500 MW. Jakoś bez węgla też się da wyżyć, więc błagam nie strasz czymś, co nie jest straszne.

    Pytanie mam: czy fakt zatrudnienia w Polskiej Grupie Górniczej pomaga w obiektywnej ocenie problemu smogu czy nie?

  • ~exx 2019-10-30
    17:15:12

    84 26

    To ktoś ma inwestować w piec na pellet 10tys. zł na 8lat? Czy wy macie ludzi za idiotów? A później co? Oczywiście tego nikt nie wie, takich ludzi wybiera się do rządzenia. Wstyd!
    Cena peletu też pójdzie w górę i koszt ogrzewania wzrośnie o 50%. O kaloryczności nie wspominam.
    W sumie to możemy podziękować tym z deputatem i tym z niskim poziomem IQ to oni zgotowali nam ten los.

  • ~Mariusz Grodecki 2019-10-30
    17:26:24

    41 27

    ~master4kz z z zasady nie prowadzę dialogu z ludźmi bez tożsamości, a skoro przetrzepałeś moje konto na Facebooku szukając argumentów to mniemam że z imienia i nazwiska również mogłeś udzielić mi odpowiedzi. Puki co stanęliśmy na stali produkowanej z wiatru, słońca i wody ... już bardziej przekonywujący jest scenariusz filmu science fiction.

  • ~Jacek Kamiński 2019-10-30
    17:45:47

    23 33

    Do Mariusz Grodecki:
    Dziwny to przykład Krakowa, gdzie zaledwie miesiąc temu zakazano używania paliw stałych i od razu miałyby "tabuny" się osiedlać.
    Faktem jest jednak ciągły wzrost tamtejszej populacji, a u nas kilkunastoprocentowy spadek.

  • ~Lahcim 2019-10-30
    17:45:57

    78 28

    Zakaz palenia węglem powinien już dawno byc w nowych domach

  • ~master4k 2019-10-30
    17:52:10

    25 41

    @ Mariusz Grodecki

    Tak, zajrzałem, ale za pośrednictwem FB Ci raczej nie odpiszę, gdyż takowego nie posiadam. I tym bardziej jestem zdziwiony, że mając rodzinę zdajesz się lekceważyć problem. Wyglądasz na rozsądnego człowieka, więc tym bardziej jestem zaskoczony Twoją postawą. Taka sytuacja jaką mamy od lat nikomu nie służy i wszyscy bez wyjątki kiedyś zapłacimy za to większą lub mniejszą cenę. Czas przestać się oszukiwać, że akurat nas ten problem nie dotyczy.

    "Puki co stanęliśmy na stali produkowanej z wiatru, słońca i wody ... już bardziej przekonywujący jest scenariusz filmu science fiction."

    Tu masz absolutną rację. Tylko, że ja w żadnym z akapitów o stali nie napisałem ani słowa. A tak BTW. Czy koniecznie musimy utrzymywać przy życiu wszystkie działające kopalnie, żeby nam prętów zbrojeniowych nie zabrakło? Myślę, że jedna by w zupełności wystarczyła.

    Skoro (jak samemu kategorycznie twierdzisz) smog nie bierze się z węgla, to chętnie dowiem się jakie jest jego źródło. Bo ja innego zasadniczego źródła tego problemu nie znam.

  • ~rybnikus 2019-10-30
    18:08:28

    70 30

    Kiedy zakaz pierdzenia bo to metan?

  • ~slawek287 2019-10-30
    18:10:04

    79 61

    A palnijcie wy sie wszyscy w łeb...śląsk węglem stoi a wy to zakażecie zresztą róbcie co chcecie i tak nikt nie poprawi jakości powietrza...jeden pożyje 90 lat drugiego zeżre rak trzeci dostanie udaru itd, itp. bele sie o czymś godo, a tymczasem trza iść przyłożyć bo mi wygaśnie

  • ~minowa 2019-10-30
    18:13:00

    Najpierw rura z gazem plus przyłącze pod każdy dom lub ciepłociąg plus przyłącze I TO ZA DARMO - z programów antysmogowych, następnie 2 lata czasu na podłączenie i dostosowanie instalacji w domu A POTEM DOPIERO MOŻECIE SOBIE ZAKAZYWAĆ !!

  • ~vv 2019-10-30
    18:51:20

    17 5

    Jak nie wiesz co zrobić powołaj komisję. Tu chyba jest panika bo chcą aż dwóch. Zakaz spalania węgla i innych stałych i inwestycja w rurę gazową w każdej ulicy.

  • ~Przyjaciel4567 2019-10-30
    18:51:48

    66 17

    PIERW ZRÓBCIE WSZĘDZIE NA CAŁYM RYBNIKU PRZEŁĄCZĘ TO MOŻE ZE TRWAĆ KILKA LAT A POTEM MOŻECIE MYŚLEC O ZAKAZIE WĘGLEM A NIE TERAZ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ~pprywatne 2019-10-30
    18:55:03

    30 22

    Ile razy pisałem, że to jedyne wyjście... Tutejsi jednak uważają, że wymiana pieców węglowych na inne węglowe to lepsze rozwiązanie.

  • ~ 2019-10-30
    19:10:06

    40 51

    Witam, wszystkim którzy mówią, że nie ma żadnej opcji poza ogrzewaniem węglem, pelletem, gazem z gazociągu i ciepłem systemowym przypominam, że jest także energia elektryczna, zazwyczaj dostępna w każdym domu. Zasilana nią pompa ciepła (np. powietrzna) wcale nie generuje gigantycznych kosztów jak chodzi o ogrzewanie domu, a montaż też nie jest extremalnie drogi. Dodatkowo w przyszłości można zamontować panele fotovoltaiczne i częściowo samemu produkować energię elektryczną. Jeżeli prąd nie odpowiada jest możliwość instalacji zbiornika na gaz skroplony LPG, są zbiorniki, które instaluje się pod ziemią i jego obecność w niczym nie przeszkadza. Także zawsze jest wyjście i węgiel aktualnie nie jest ani najtańszą ani tym bardziej najwygodniejszą opcją ogrzewania domu.

  • ~ 2019-10-30
    19:12:03

    41 61

    Panie Prezydencie Piotrze Kuczera, proszę lobbować wspólnie z kolegami z Raciborza! Najwyższy moment aby w domach jednorodzinnych zakazać stosowania kotłów na paliwa stałe, które zupełnie nie przystają do aktualnych realiów.

  • ~Kwinto 2019-10-30
    19:54:41

    47 65

    Kraków aktualnie zielny, Rybnik już purpurowy, ale Ślązaków nie stać na inne ogrzewanie grunt to jechać trzy razy na wczasy i mieć trzy auta na placu. Jak wprowadzili kanalizację też było płaczu co nie miara, bo nikogo nie stać, teraz nikt nie wyobraża sobie mieć szamba na placu. Po prostu trzeba wprowadzić zakaz od powiedzmy 2022r i koniec kropka.

  • ~Fidzi 2019-10-30
    20:10:25

    60 22

    Jeszcze raz PRZYPOMINAM:
    Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie dzielnice miast lub gminy powiatów mogą w drodze referendum odłączyć się od dotychczasowej jednostki samorządowej i przyłączyć do jednostki ościennej.
    Jak od Rybnika odłączą się dzielnice domów jednorodzinnych, to zostaną: rynek, bloki i... zadowolony Arteks :)))
    Ja jestem z poza Rybnika, ale mam pytanie do Was rybnickich właścicieli domów:
    jak długo wytrzymacie tą nagonkę (śmieci, piece, samochody etc.)?

  • ~Michael Alexander 2019-10-30
    20:16:30

    28 6

    ~waldus
    Przy okazji ostatniej rewitalizacji centrum Rybnika każdemu właścicielowi kamienicy PEC proponował przyłącze.
    Zgadnij, ilu skorzystało?
    Pięciu.

  • ~Arteks 2019-10-30
    20:26:00

    18 36

    @Fidzi - artykuł jest o Raciborzu, więc zapytaj władze Raciborza i raciborzan czy ci z dzielnic peryferyjnych jak Sudół czy Markowice będą chcieli się odłączać od miasta czy przyjmą tę uchwałę z ulgą. Czy oderwanie się od miasta zatrzymałby proces wypierania węgla? Raczej nie bo kto z młodych chciałby umierać za węgiel czy z mieszkańca miasta stać się mieszkańcem wsi?! Za 10 lat nikt nie będzie chciał palić w piecu - nie z powodów ekonomicznych tylko z powodu komfortu życia. Młodzi ludzie będą chcieli żyć u nas tak samo jak ich rówieśnicy za granicą. Na Śląsku secesja udała się do tej pory jedynie w przypadku Wodzisławia i Będzina. Udała się administracyjnie ale czy udała się ekonomicznie? Wystarczy się wybrać do Rydułtów, Pszowa albo Wojkowic aby zobaczyć jak tam postępuje pauperyzacja i powolny upadek. A to nie dziwi z prostego powodu. Tylko duże miasta są w stanie realizować tak duże projekty jak kompleksowa budowa kanalizacji, organizowanie własnej komunikacji miejskiej czy budowa obwodnicy autostradowej jaka ma miejsce w Rybniku. :) Duży może więcej co świetnie widać w naszym regionie. I dlatego w ostatnich latach następuje w wielu miastach proces przyłączania gmin, które chcą być pod płaszczykiem miasta, a nie odwrotnie. Konkretne przykłady to rozwój terytorialny Rzeszowa, Opola, Koszalina czy Zielonej Góry.

  • ~minowa 2019-10-30
    20:40:59

    4 4

    Kwinto, a zobacz sobie teraz RADOMSKO

  • ~minowa 2019-10-30
    20:44:25

    38 9

    @Arteks, a Radlin po odłączeniu rozkwita. Piekne tereny sportowe na familokach przy kopalni, teżnia z dodatkami duzo wczesniej niz w Rybniku, nie ma płatnych parkingów. Da się ?

  • ~Arteks 2019-10-30
    21:01:39

    15 36

    @minowa - jaki ty widzisz rozkwit w Radlinie? Tężnia to jedyna rozpoznawalna inwestycja w ciągu 22 lat istnienia miasteczka. Innych brak. Nie ma żadnych miastotwórczych pomysłów, a okolice przystanku kolejowego toną w błocie, chaszczach i ciemnościach - jak na wsi pod Biłgorajem. Wstyd, że przez 22 lat samodzielności nie potrafi się zadbać o bądź co bądź reprezentacyjne miejsce... Parkingi może i są bezpłatne - dzięki temu główna ulica Korfantego to jedno wielkie złomowisko po jednej i drugiej stronie. W dodatku przejeżdżając tam nigdy nie ma się pewności czy znajdzie się jakieś wolne miejsce. I władze miasta o tym wiedzą bo mieszkańcy się skarżą: https://www.nowiny.pl/90434-radlin-slynie-z-darmowych-parkingow-do-czasu.html Nie wiem dlaczego nie rozumiesz prostej zasady - jeśli popyt jest większy niż podaż to należy go jakoś ograniczyć. Taryfikator opłat jest najlepszym sposobem na to. W Rydułtowach i Pszowie jest jeszcze gorzej.

  • ~Don C. 2019-10-30
    21:01:56

    30 18

    Co ci zieloni ekoterroryści z wami robią? Tymczasem wcale im nie przeszkadzają pierdyliardy ton plastiku i innego trującego dziadostwa. Ciekawe kto wam postawi elektrownię atomową w Racku czy Rybniczku?

  • ~ 2019-10-30
    21:07:00

    19 18

    ~minowa: Zgadza się, dziś, teraz Radomsko ma bardzo złe odczyty, ale co to zmienia ? To nie jest kwestia zakazania węgla tylko w Raciborzu czy Rybniku, węgiel to przeżytek w małym ciepłownictwie. W naszym klimacie i realiach absolutnie się nie nadaje do ogrzewania domów jednorodzinych, nie tylko w Rybniku, na Śląsku ale w całej Polsce. Powinniśmy zrezygnować jak najszybciej z ogrzewania domów jednorodzinnych indywidualnymi źródłami ciepła opalanymi paliwami stałymi bo są alternatywy i nie są wcale poza zasięgiem finansowym. Węgiel jako źródło energii w elektrowniach, ciepłowniach czy hutach jeszcze przez lata będzie dominował, bo trudno tam o alternatywę to raz a dwa to nie one nas aktualnie trują. Nas Polaków, nie ważna czy na Śląsku czy w Radomsku czy pod Słupskiem gdzie też aktualnie jest tragiczny odczyt.

  • ~Arteks 2019-10-30
    21:07:25

    13 28

    @Don C. - chyba nie wiesz o kim tak piszesz. Naprawdę nie wypada... W Raciborzu rządzi lubiana przez ciebie "dobra zmiana". ;)

  • ~ 2019-10-30
    21:13:48

    14 18

    ~Don C. - Jaki Twoim zdaniem byłby sens opisywania problemów wynikających z spalania węgla w domowych kotłowniach pod artykułem o problemach wynikających z nadmiernego używania plastiku przez nasze społeczeństwo ? Oba problemy są ważne, ale aktualnie w Polsce zrobiliśmy dużo więcej jak chodzi o segregację i zbiórkę śmieci niż z ucywilizowaniem indywidualnych kotłowni.

  • ~ 2019-10-30
    21:22:13

    21 19

    Na tą chwilę jesteśmy w ogonie Polski, lub też w niechlubnej czołówce jak chodzi o jakość powietrza. Kraków dał dobry przykład, w momencie ogłoszenia taki zakaz wydawał się nierealny w polskich warunkach, ale udało się. Biorąc pod uwagę powyższe kibicuję Raciborzowi i liczę na włądze Rybnika, aby lobbując za zakazem paliw stałych w indywidualnych domowych kotłowniach, z ogona Polski przeniosły te miasta do chlubnej czołówki, której zależy na zdrowiu i wygodzie jego mieszkańców. Panie Piotrze Kuczera, zaliczył Pan wcale nie tak dawno poważną wpadkę wizerunkową jak chodzi o Pana osobę, niech Pan się wysili i zadba o wizerunek miasta i robi co się da aby wyeliminować paliwa stałe z rybnickich kotłowni.

  • ~rybnikus 2019-10-30
    21:23:01

    16 3

    Don. C ja sobie nawet nie wyobrażam tego kwiku, gdyby w Rybniku PIS chciał wybudować elektrownię atomową.

  • ~waldus 2019-10-30
    21:41:15

    24 6

    ~master4k: Zakaz spalania bez alternatywy grzewczej to hipokryzja i to niewazne czy mieszka sie za granica, w miescie czy tez na wsi. Czyste powietrze tak ,ale z rozsadnym i realnym planem, a nie z groteskowym "zakazem spalania". Apropo gazyfikacji ... twoja unia chce zrownac gaz z weglem pod wzgledem szkodliwosci. Tak wiec, juz dzis mozna instalowac pompy ciepla i budowac pasywne domy, bo gaz zaraz opodatkuja tak , ze sie odechce.

  • ~dnanwn660 2019-10-30
    21:46:41

    35 7

    Sprawa jest prosta. Niech państwo zrobi coś z cenami gazu tak żeby każdy z miłą chęcią przełączył się na gaz A nie został do tego zmuszony. Zakaz węgla? Ok ale dla wszystkich - cieplownie również (czyli dla mieszkańców bloków również. Tak zgadza się wy również macie ciepło z węgla A nie ze ściany czy tam z grzejnika!)

  • ~rybnikus 2019-10-30
    21:55:37

    13 20

    ~dnanwn660. Ciepłownie i elektrownie mają filtry, kumasz aż tyle?

  • ~Bernard Jona 2019-10-30
    21:55:53

    27 12

    Jak każdy Rybniczanin chciałbym oddychać czystym powietrzem jednak jak słyszę głosy o wprowadzeniu jakiegoś nakazu likwidacji kotłów węglowych to jestem pełen obaw. Gospodarkę nakazowo- rozdzielczą już kiedyś przerabialiśmy i skończyło się to prawie bankructwem państwa.
    Nakazy są najgorszym rozwiązaniem
    problemów. Tak jak polska krajowa energetyka nie jest wstanie od razu zrezygnować z węgla, tak samo i właściciele domów z kotłami węglowymi tego
    nie są wstanie szybko zrobić.
    Inwestycja wymiany kotła plus wcześniej ocieplenie domu to koszt kilkudziesięciu tyś. Zlotych. Liczba ocieplanych domów ciągle i szybko rośnie co widać w całym mieście.
    Potem przyjdzie też czas na wymiany kotłów na np. gazowe ale nie odwrotnie. Gazociągi jednak nie wszędzie są w mieście dostępne i co wtedy robić? Nadal węgiel?

  • ~Fidzi 2019-10-30
    22:04:10

    31 8

    - Arteks
    Masz rację: "duży może więcej".
    Tylko każdy kto tworzy "dużego" musi tolerować wady i zalety poszczególnych członków tworzących dyży konglomerat.
    Zauważ, że Rybnik od właścicieli domów jednorodzinnych ma duże dochody z podatku od nieruchomości, z podatku PIT (osoby majętne; piastujące wysokie stanowiska urzędowe, sądowe, gospodarcze itp w większości mieszkają w dzielnicsch i gminach podmiejskich), z podatku CIT (dużo firm ma swoje siedziby poza centrum miasta.
    Jak bez tych dochodów wyglądałby Rybnik?
    Wszystko co szkodzi środowisku jest złe, ale żeby to zmienić trzeba ewolucji, a nie rewolucji ("rewolucja swoje dzieci zjada").
    Fanatykom polecam pozbyć się wszystkiego co zostało wyprodukowane ze szkodą dla środowiska i zrezygnować ze wszystkiego co środowisku oraz zdrowiu szkodzi. Zacznijmy od ubrań, smartfonów, pojazdów silnikowych i.... wróćmy nadzy do jaskiń!!!
    We wszystkim trzeba umiaru i rozsądku. Zamiast obrażać ludzi trzeba: edukować, tworzyć alternatywne możliwości (chciałabym mieć gaz) i dać ludziom takie zarobki, żeby nikomu nie chciało się babrać w sadzy, pyle i popiele dla kilku zaoszczędzonych złotych.

  • ~dnanwn660 2019-10-30
    22:04:48

    10 13

    ~rybnikus wiem że "mają" filtry. A jesteś pewien że wszystko dziala tak jak należy? Przecież sami cytuję "Czytelnicy alarmują: kopalnia Chwałowice truje"

  • ~ 2019-10-30
    22:12:04

    19 16

    Fidzi, ja zarabiam grubo ponizej sredniej krajowej. I nie wyobrazam sobie truc ludzi i srodowiska. Tak, gaz nie jest tani. Ale nie jest tez tanich mnostwo rzeczy, z ktorych na pewno korzystasz. Czas sie obudzic i nie byc swinia. * nie, czas edukacji juz minal. Byl to stracony czas, bo widac ze np tobie nic nie dal

  • ~rybnikus 2019-10-30
    22:16:10

    10 6

    ~dnanwn660, są specjalne systemy kontrolne niezależne od Rybnika, ale ty wierzysz w spiski PISu.

  • ~dnanwn660 2019-10-30
    22:21:00

    16 7

    Tak, tak. Głosujcie dalej na tego waszego "Putina" to za parę lat będziecie płacić za każde pierdnięcie. A za wasze pensje będziecie w stanie kupić 2 chleby i ćwierć masła (obym się mylił). Z fanatykiem nie pogadasz ...

  • ~ 2019-10-30
    22:30:05

    15 16

    Nie zawiodlem sie: jest i minowa walczac dzielnie o swoj smrod :) A dlaczego niby przylacze ma byc za darmo? Twoj dom przeciez. Tez mam dom i place za swoje wydatki. Moze jeszcze ci wkazd do garazu wybrukowac za darmo?

  • ~Arteks 2019-10-30
    22:37:54

    8 26

    @Fidzi - te wysokie dochody z podatków od budynków jednorodzinnych to kompletny mit. Największe dochody miasta mają z kamienic, zakładów pracy, marketów i bloków - szczególnie tych wysokich. I to bardzo łatwo można udowodnić bo przykładowo gdyby domy były tak dochodowe to śląskie, duże wsie musiałyby być w czołówce Polski pod względem dochodów bo mamy jedne z najgęściej zaludnionych i największych wsi w kraju. Tymczasem wcale tak nie jest. Jedyna wieś z naszego regionu jaka znalazła się w setce najbogatszych w Polsce to Marklowice... Wszystkie inne daleko w tyle bo... z podatków od domów gminy mają relatywnie mało pieniędzy. W czołówce są te gminy które mają na swoim terenie zakłady pracy, pensjonaty, hotele, ośrodki sportowe itd. A taki powiat rybnicki jest jednym z najbiedniejszych powiatów w Polsce(!).

  • ~Kuba Sławek 2019-10-30
    23:10:40

    30 16

    Ogrzewanie gazowe jest bardzo drogie w mieszkaniu,a co dopiero w domu.Już widzę chetnych właścicieli na ogrzewanie domu gazem.

  • ~withings 2019-10-30
    23:13:23

    13 8

    @Mariusz Grodecki: "Mamy przykład mlekiem i miodem płynącego Krakowa jakoś nie widzę tabunu wprowadzających się tam ludzi."

    Tylko w pierwszym półroczu tego roku Kraków zyskał 3770 nowych mieszkańców. Dla porównania w Rybniku ubyło 377 osób, w Gliwicach 652, w Katowicach 874, w Bytomiu 820, w Zabrzu 568. W całym województwie śląskim w pół roku ubyło 9474 mieszkańców, w małopolskim przybyło 4286.

  • ~Arteks 2019-10-30
    23:19:28

    20 26

    @withings - i to popatrz, ludności w śląskich miastach ubywa mimo, że rynek pracy na Śląsku wcale nie jest zły, ba... mamy najlepszą sytuację na w tej dziedzinie od lat 90. Oczywiście może mieć wpływ na to także jakość powietrza ale dla przeciętnego właściciela pieca to nie ma żadnego znaczenia. Liczy się tylko on i jego taniość oraz to że zawsze się paliło "wonglym"... Dla takich osób patriotyzm miejski czy regionalny nie istnieje. ;(

  • ~adiqq 2019-10-31
    08:51:56

    12 3

    @Arteks - nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, dlaczego Marklowice są tak wysoko w tym rankingu - stawiam dolary przeciw orzechom, że to dlatego, że 2 kopalnie pod tą gminą fedrują....i z tego tytułu gmina ma duże dochody. Dla porównania, sprawdź jak wygląda sytuacja w gminach,gdzie jeszcze całkiem niedawno była eksploatacja, a od jakiegoś czasu jej nie ma....to nie powinno być trudne.

  • ~ 2019-10-31
    09:11:00

    21 1

    Widzę że tak że skrajności w skrajności idziemy. Przez wiele lat propagowane było u nas palenie węglem w domach, mimo że wiadome było od 60 lat że spalanie go w taki sposób mocno wpływa na zanieczyszczenie powietrza, tak teraz zabronić chcemy wszystkich paliw stałych.
    Powiedzcie mi co Wam tak przeszkadza spalanie suchego drewna w domach w kominkach? Kraje o wysokiej świadomości ekologicznej jak kraje skandynawskie jakoś problemu nie mają ze spalaniem drewna w kominkach, Niemcy także. Gdyby wszyscy dookoła zamiast węglem palili drewnem byłbym nawet szczesliwy. A u nas tak od skrajnosci do skrajności. Nie dałoby się tak ustalić polityki ekologicznej na 20 czy 30 lat do przodu i się jej trzymac a nie popadać z jednej skrajności gdy ktoś wstanie lewa noga w drugą skrajnośc gdy ktoś wstanie prawa? Naprawdę tak trudno w UM jest działać a nie gadać o smogu od 5 lat?
    Wystarczyło wtedy się zająć ustaleniem terminu że w roku 2019 czy 2020 wycofujemy się w węgla w domowych paleniskach. Dzisiaj mielibyśmy efekty tego a właściciele domów 5 czy 6 lat na wymianę. Ale nie, lepiej było przez 5 lat mówić że "ja nic nie mogę"...

    A ludzie z alarmu smogowego mogliby się nauczyć czym się różni piec od kotła. Bo trudno brać poważnie co mówią i ich szanować gdy nie rozróżniają takich podstawowych pojęć...

  • ~grzegorz410 2019-10-31
    09:22:59

    3 14

    adiqq - a zastanawiałeś się dlaczego w Marklowicach są takie wysokie dochody pomimo tego że górnictwo jest trwale nierentowne od 30 lat ? Może dlatego że mieszkańcy tych biednych gmin muszą dopłacać ze swoich podatków na wydumane roszczenia płacowe górników - i może dlatego są biedni

    https://www.forbes.pl/gospodarka/ile-doplacamy-do-gornictwa/sftjl1v

  • ~Arteks 2019-10-31
    11:00:22

    9 8

    @Kuba Sławek - po co więc ludziom duże domy? Dlaczego chcą mieć coś na co ich nie stać? Zachcianka? Dzisiaj nikt nie chce już mieszkać z rodzicami więc te wielkie kloce jakie budowano od początku lat 80. są po części pustostanami. Po wyprowadzce dzieci zostaje 1 lub 2 osoba na 200 metrowym domu. Do umycia jest 10 i więcej okien, utrzymywanie pomieszczeń w których się nie przebywa, walka z grzybem, walka z popiołami, ciapranie się z węglem itd. Na starość zamiast cieszyć się wreszcie wolnym czasem - to na Śląsku spędza się go w kotłowniach... Ludzie na zachodzie mieszkają przeważnie w wielorodzinnych ogrzewanych sieciowo budynkach, mimo dużo wyższych zarobków.

  • ~adiqq 2019-10-31
    11:16:14

    4 1

    @grzegorz410 - mylisz pojęcia. Jedno z drugim nie ma nic wspólnego. Górnictwo może być trwale nierentowne (a akurat w przypadku KWK ROW jest zupełnie odwrotna sytuacja!) - a przedsiębiorca i tak będzie musiał odprowadzać daninę do budżetu centralnego i budżetu gminy.
    To są naprawdę spore kwoty - była okazja poczytać o tym przy okazji zwrotu nienależnie naliczonego podatku od wyrobisk górniczych...

  • ~Yashou 2019-10-31
    11:38:47

    15 5

    1. Nowe domy - pozwolenia tylko na gaz, prąd, pompy ciepła. Dopłaty do fotowoltaiki i kolektorów - oraz innych mądrych źródeł.
    2. Stare domy i/lub domy bez gazociągów przerabiać na pellet (do czasu wybudowania infrastruktury), dopłaty do gazu, do filtrów kominowych (alternatywnie)
    3. Budować małe elektrociepłownie, ciepłownie, spalarnie śmieci (ekologiczne), wysokotemperaturowe, z filtrami - zasilające całe dzielnice, schowane gdzieś w drzewostanach, podziemne, porośnięte trawą (jak w Kopenhadze, Wiedniu, Krakowie, Olsztynie)
    4. Węgiel kamienny wydobywać tylko do przemysłu, dla koksu, dla zgazowywania itp. Z brunatnego zrezygnować.

  • ~grzegorz410 2019-10-31
    11:44:31

    6 2

    adiqq - tak tylko że te miliardy mogły być spożytkowane dla dobra całego społeczeństwa - wyobraź sobie ile km autostrad szybkich kolei, szpitali szkół itd można by za to wybudować, A tak poszło na zaspokojenie żądań wiecznie nienażartej grupki osób

  • ~sympatykrybnika 2019-10-31
    14:33:04

    2 1

    ~Yashou – To co w tych 4 punktach wymieniasz jest słuszne i wprost niezbędne,
    ale nie wiem jak Ty sobie wyobrażasz realizację.
    Jaki widzisz montaż finansowy dla tych przedsięwzięć? Skąd wziąć „kasę”?
    Przed wyborami budżet był zrównoważony. A dzisiaj? Nowe daniny, nowe podatki.
    Jak ustawić priorytety? Co z opieką medyczną społeczeństwa? Co z edukacją młodzieży? Co z klimatem, w tym brakiem wody, stepowieniem kraju, rolnictwem?
    itd. ...

  • ~pako 2019-10-31
    16:18:09

    9 3

    Jakakolwiek będzie decyzja, powinna nastąpić szybko. I to z mocą długoterminowego obowiązywania. Bo jeżeli ktoś obecnie wymieni piec za duże pieniądze np na eko-groszek. który obecnie jest uznany za legalny, a za rok powiedzą, ze po 2025 będzie już nielegalny to ja dziękuje. Skąd np emeryt ma brać taką kasę. Kupiłem stosunkowo niedawno kocioł żeliwny, który miał wytrzymać 50 lat i już muszę go wyrzucić. Nie chcę za parę lat być w podobnej sytuacji. Ekolodzy twierdzą, że również gaz jest rozwiązaniem przejściowym, i po węglu kiedyś przyjdzie czas na zakaz ogrzewania gazem.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3598