zamknij

Wiadomości

Przejście pod dworcem kolejowym po remoncie. Jak teraz wygląda?

2015-02-12, Autor: 
Nie tak dawno, bo w styczniu 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły remont przejścia pod torami w stacji Rybnik. Jak teraz się prezentuje?

Reklama

Przypomnijmy, że we wrześniu ubiegłego roku pisaliśmy o tym, że brudny i słabo oświetlony tunel pod torami przy dworcu PKP (łączący centrum z dzielnicą Meksyk) nie zachęcał mieszkańców i pasażerów do korzystania z tego skrótu – zwłaszcza po zmroku. Miało się to zmienić wraz z remontem, który planowały Polskie Linie Kolejowe.

Jacek Karniewski z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformował, że prace w tym miejscu zakończyły się w styczniu 2015 roku.

Remont obejmował:

1. Wykonanie odwodnienia poprzez zabudowę na stałe pompy w studzience przejścia pod torami wraz z odprowadzeniem wody do studzienki odwadniającej całą stację Rybnik.
2. Poprawienie ułożenia oraz wymianę uszkodzonych płyt ceramicznych posadzkowych w przejściu pod torami (zostały zabudowane na podłożu betonowym).
3. Uzupełnienie brakujących płyt granitowych na ścianie elewacyjnej przejścia.
4. Remont stopni schodów wejściowych na perony i schodów prowadzących do wyjścia na ul. Kolejową.
5. Uzupełnienie ubytków w tynku oraz pomalowanie sufitów przejścia.
6. Wymiana całego oświetlenia (nowe lampy) w przejściu podziemnym.
7. Usunięcie graffiti ze ścian całego przejścia.

- Wszystkie wyżej wykonane prace znacznie poprawiły funkcjonalność i estetykę przejścia pod torami, a także komfort i bezpieczeństwo podróżnych oraz mieszkańców Rybnika, korzystających na co dzień z tego przejścia, które spełnia również rolę łącznika pomiędzy dwoma dzielnicami miasta – powiedział Jacek Karniewski.

Remontem zajęła się firma Banimex Sp. z o.o. za około 450 tys. złotych.

Polskie Linie Kolejowe mają jeszcze w planach m.in. przebudowę peronów wraz z wiatami oraz wyposażenie w małą architekturę – nowe tablice informacyjne, ławki czy kosze. Inwestycja ta ma zostać zrealizowana w trakcie rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Nędza-Chybie, z planowanym terminem realizacji na lata 2016 – 2018.

Przejście pod dworcem kolejowym po remoncie. Jak teraz wygląda? Zobaczcie.

Oceń publikację: + 1 + 10 - 1 - 6

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (32):
  • ~ 2015-02-12
    10:41:47

    7 0

    punkt 7 planu remontu- nie do końca chyba zrealizowany bo grafit dalej w niektórych miejscach jest.

  • ~raffo85 2015-02-12
    12:07:04

    59 1

    pozamiatali i umyli ściany - za 450tys.zł :)

  • ~Arteks 2015-02-12
    12:22:31

    1 15

    @raffo85 - nie wiem czy to jest sporo kasy za tak dużą powierzchnię. Zwykłe umycie małego nagrobka to ok. 200 zł, a tutaj likwidowano grafitti poza myciem i uzupełniano glazurę na podłodze. Nareszcie to będzie przynajmniej jakoś normalniej wyglądało i wara od tego przejścia sprejowce bo na dworcu jest monitoring, w dodatku SOK i ochrona dworca. No chyba że macie za dużo kasy. ;P Natomiast dla rozczarowanych warto podkreślić że to był tylko lifting. Prawdziwa przebudowa rybnickiej stacji nastąpi w latach 2016-17 w czasie modernizacji linii kolejowej Nędza-Rybnik-Chybie. Liczę że w ramach tego projektu władze miasta dogadają się z koleją odnośnie poszerzenia i pogłębienia wiaduktu na Chwałowickiej, a także przedłużenia przejścia podziemnego pod ul. Piłsudskiego tak aby podróżni nie musieli przechodzić przez tą ruchliwą ulicę i blokować przy okazji ruchu. Przebudowa rybnickiej stacji daje pretekst to całkowitej rewitalizacji okolicy naszego dworca, budowy subregionalnego centrum przesiadkowego i wyburzenia okolicznych budynków które z naszym miastem już za bardzo nie licują (szczególnie ten szpetny ZGM-owski budynek który graniczy z peronem 1 jest naprawdę straszny!). Panie Student - od pana szczególnie oczekuję działań rewolucyjnych a okolica dworca to prawdziwe i zarazem interesujące wyzwanie dla takich właśnie ludzi którzy są z wykształcenia architektami. Polecam np. jako przykład centrum przesiadkowe Ostrava-Svinov które powstało na bazie starego niefunkcjonalnego dworca.

  • ~ 2015-02-12
    12:37:57

    1 31

    I tak to bedzie zbombione jak przez grafficiarzy tak samo przez wandali. tyle w temacie. Rybnik powinien brac przykład z innych sląskich miast gdzie jest legalizacja dla grafficiarzy by ozdobić tak smetne miejsca jak PKP. Inne miasta idą do przodu a Rybnik się cofa w tył. Zobaczymy czy za rok bedzie tam tak ładnie :-) - jak jest przedstawione na zdjęciach i w artykule.

  • ~sianio 2015-02-12
    12:45:26

    21 0

    I tak po ciemoku wolał bym obejść to naokoło.

  • ~Arteks 2015-02-12
    12:50:55

    0 6

    @Gazda - tak można brać przykład ale po pierwsze dla prawdziwych graficiarzy, a nie beztalencia, po drugie akurat nie na takiej glazurze jak ta w tym przejściu. Bardzo dobrym pomysłem było oddanie graficiarzom znającym się na rzeczy przystanków betonowych. Nawet znajomym spoza Rybnika się to podobało - taki nasz wewnętrzny ciekawy pomysł. :) Natomiast z tym chodzeniem w przód to muszę ci powiedzieć, że np. w Berlinie grafitti było szalenie modne w latach 80. czy 90. a teraz już się przejadło i co raz mniej tego jest. Myślę że moda na grafitti trochę minęła tak samo jak na chodzenie w kapturach i dresach - co raz mniej takich subkultur widać na ulicach - i nie mówię tylko o Rybniku. Bywam w Warszawie, Krakowie, Katowicach.

  • ~ 2015-02-12
    12:58:53

    17 0

    ps. a kamery są?

  • ~Arteks 2015-02-12
    13:01:09

    1 1

    @badabum - tak, przynajmniej jedna na pewno jest.

  • ~ 2015-02-12
    13:07:54

    5 0

    Arteks - masz racje że w PL to jest troche umarłe.. ale niema gdzie kto malować przez takie nieudacznictwo dochodzi do dewastacji mienia i elewacji ... a co do graffiti w PKP to mówie o graficiarzach z prawdziwego zdarzenia z całego śląska. bo organizacja takiej imprezy to nic trudnego. mikołów, tychy mysłowice zabrze nie miały z tym problemu. i idąc takim PKP jest gdzie oko zawiesić. a nasze Rybnickie PKP bedzie i tak ojscane obesrane popisane i na to nie bedzie siły ani S.O.K ani inne środki ochrony.

  • ~Lucky1777 2015-02-12
    14:28:45

    6 0

    Tam dawno temu miała być kamera. Może i nie doszło do zabicia człowieka przez kibiców.

  • ~ 2015-02-12
    15:35:20

    8 0

    haha to był ten wielki zapowiadany remont? przecież tam się kompletnie nic nie zmieniło byłem ostatnio to się zastanawiałem kiedy w końcu zaczną a to już po :D

  • ~ 2015-02-12
    15:40:21

    18 0

    Pół miliona złotych kosztuje umycie grafiti ,wymiana dwóch płytek w podłodze i pozamiatanie?Arteks skoro będzie niby wielka przebudowa za rok to po co ten niewidzialny lifting za pół bańki?

  • ~exx 2015-02-12
    17:14:58

    14 0

    Chyba wszyscy byliby zadowoleni gdyby graficiarze przeniesli swoje dzieła na fotoradary.

  • ~malagula 2015-02-12
    17:46:49

    15 0

    Chyba jednak brakło wyobraźni - ludzie podróżują również z dziećmi - a zjazdów na wózek nie ma.Schodów sporo - do tego bagaż - a bywa, że kobieta musi gdzieś jechać sama.Wiem, można poprosić o pomoc - ale wystarczyło pomyśleć...

  • ~Arteks 2015-02-12
    20:18:30

    0 7

    @chochlik - reprezentujesz typowe polskie niezadowolenie i malkontenctwo. Nie robią czegoś - źle, zrobią - to jeszcze gorzej. Przejście podziemne to było najsłabsze miejsce naszej stacji bo sam budynek i jego wnętrze wygląda ok, był zresztą kilka lat temu remontowany. Tam się zbierała woda, płytki, latały, było brudno i ciemno. Bardzo dobrze że to podrasowano, wyczyszczono i lepiej oświetlono. Tak samo zrobiono w Katowicach przed budową nowego dworca, najpierw wyczyszczono przejścia, a po kilku latach całkowicie je zmodernizowano przy okazji budowy nowego dworca. Rok czy dwa to szmat czasu i wolę aby już obecnie to miejsce wyglądało lepiej bo nie jest to miłe jak ktoś przyjeżdżał do Rybnika po raz pierwszy pociągiem i musiał przechodzić przez przejście w tak złym stanie. Liczę że po tej dużej modernizacji za 2-3 lata, przejście będzie już wygląda europejsko z wygodami także dla niepełnosprawnych.

  • ~Arteks 2015-02-12
    20:19:33

    0 6

    @malagula - za 2 lata problem ma być rozwiązany bo większe dworce muszą być dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, windy prawie na pewno się pojawią. Będą także wysokie perony tak jak w Katowicach.

  • ~lukrecja50 2015-02-12
    22:43:52

    6 0

    ~Arteks - marzy Ci się rozkopanie okolic dworca,żeby miasto zrobiło tunel pod ulica Piłsudskiego i wiadukt w kierunku Chwałowic ok. Rybnicki dworzec jest na razie zadbany, czas by kolej wzięła się za remonty lub wyburzenia innych dworców w opłakanym stanie a nie na rozkopywanie miasta żeby polepszył się widok rybnickiego dworca. Ja z dzieciństwa pamiętam zadbane małe dworce, domki dróżników obsadzone kwiatami z firankami w oknach i to jeszcze z czasów gdy szlabany opuszczano kręcąc korbką. teraz dróżnik naciska guzik i guzik robi, na peronie małego dworca ani liście nie zamiecione jesienią, ani śnieg nie odgarnięty zimą. Na trasie Rybni -Racibórz wszystkie dworce straszą ruderami. Za czasów PKP można było zadbać, teraz nie ma poczekalni, wc, jednym słowem głód smród i ubóstwo. Strach po zmroku iść koło tych dworców, nie mówiąc o korzystaniu z nich. Może napiszesz kiedy te wszystkie firmy na które podzieliło się stare PKP wezmą się za remonty, porządki na stacjach kolejowych. Parę lat temu podróżowałam po Czechach- tam jest dużo starych dworców, ale w każdym jest czysto, można kupić bilet, napić się herbaty czy kawy- nie to co u nas.

  • ~Evelina87r 2015-02-13
    06:36:27

    6 1

    Tak, tak wszechwiedzący Arteks-ie windy cytuję "prawie na pewno się pojawią" hahaha dobre prawie na pewno

  • ~ 2015-02-13
    07:46:00

    7 0

    Arteks fajnie że umyli i pozamiatali ale mnie się rozchodzi o cenę tej inwestycji co tam kosztowało pół miliona złotych PKP ma takie bogate?

  • ~werkk 2015-02-13
    09:47:03

    3 0

    Arteks pomysł bardzo fajny ale na to potrzeba pieniędzy a 20 lat rządów AF doprowadziło do takiego zadłużenia miasta ze nie spamiętamy się nawet za 20 lat. Wiec tego typu pomysły pozostaną w strefie marzeń. A co do remontu odcinka przejścia to nie zasługa UM tylko radnego dzielnicy Meksyk.https://www.facebook.com/rybnikrybnikrybnik/posts/1519117814969935

  • ~Arteks 2015-02-13
    10:24:53

    0 5

    @werkk - trochę zaklinasz rzeczywistość bo Rybnik ma bardzo dobrą sytuację finansową (gdyby tak nie było, nie możnaby myśleć o realizacji tak gigantycznych projektów jak chociażby droga Pszczyna-Racibórz). O dobrej sytuacji finansowej miasta wyrażał się sam prezydent Kuczera. Napisz konkretnie co masz na myśli, pisząc o dużym zadłużeniu bo w tabeli zadłużenia, Rybnik zajmuje bardzo niskie miejsce w porównaniu do innych... Fudali trzymał na wodzy wydatki miasta i mimo różnego rodzaju inwestycji i spektakularnej poprawie stanu dróg w naszym mieście w ostatnich latach, sytuacja budżetowa miasta jest bardzo dobra. To sąsiedzi należą do najbardziej zadłużonych miast w Polsce i tam nie mają co myśleć przez najbliższe lata o jakichkolwiek inwestycjach - co ciekawe kilka lat temu byli podawani przez ciebie i twoje środowisko jako przykład zarządzania. Ale to świadczy też o tym, jak niewielkie pojęcie mieliście o zarządzaniu i ekonomii, i jak bardzo myliliście się w ocenach - ty i twoi różni aktywni na forach znajomi. Rybnik może zrealizować wiele - tym bardziej że w przypadku centrum przesiadkowego i uporządkowaniu całej strefy dworca dofinansowania unijne mogą sięgać nawet 85%.

  • ~Arteks 2015-02-13
    10:28:34

    0 3

    @lukrecja50 - nie wiem czy ma sens rozmowa z tobą bo jesteś dość nierzetelna w tym co piszesz. Na trasie Rybnik-Racibórz nie wszystkie dworce są ruderami bo Rybnik Niedobczyce, Rybnik Niewiadom, Rydułtowy czy Racibórz Markowice wyglądają w miarę normalnie (chyba nawet lepiej niż rybnicki Urząd Skarbowy!) a dworzec w Suminie przeszedł w zeszłym roku całkowitą metamorfozę i obecnie jest prawdziwą perełką architektury z lat 20. Natomiast masz rację że kiedyś dworce były generalnie bardziej zadbane, wszędzie były kasy, klomby, ławki - a postsolidaruchy wmawiają ludziom, że za komuny wszystko było źle. Niestety ale nie chcą się przyznać że w niektórych dziedzinach życia naszego państwa doszło w ostatnich kilkunastu latach do strasznej degrengolady.

  • ~Arteks 2015-02-13
    11:03:00

    0 1

    @lukrecja50 - zapomniałem dodać, że także dworzec Sumina Wieś jest w przyzwoitej formie z czynną poczekalnią!

  • ~werkk 2015-02-13
    14:17:23

    3 0

    Arteks warto poczytać - http://www.twojradny.rybnik.pl/informacje/zobacz/budzet-na-2015 ; http://bip.um.rybnik.eu/docs/2015/02/10/file_1770770.pdf

  • ~lukrecja50 2015-02-13
    16:03:50

    1 0

    ~Arteks jakieś 3 lata temu jeździłam często na trasie Rybnik -Racibórz i wtedy sytuacja stanu dworców według mnie była tragiczna. Czas i technologia płynie do przodu i rozumiem,że zamiast kartonowego biletu mamy wydruk z komputera czy jakiejś elektronicznej maszynki u konduktora, ale na dworcach powinny istnieć toalety dla podróżnych, a nie tylko na nielicznych stacja otwarte poczekalnie. Dworzec Rybnik-towarowy straszy od lat, nawet normalnego rozkładu jazdy tam nie ma , jedynie kartka wielkości zeszytu przyklejona do szyby ( była kiedyś teraz nie wiem). Po mojemu to budynek dworca jest wizytówka, zaproszeniem do skorzystania z usług kolei, tak jak porządek i czysta szyba wystawowa w sklepie zachęca do wejścia. Nie stać kolei na remont, na sprzątaczkę -ok niech rozbiorą ruiny dworców, położą kostkę brukową, zasieją trawę a na peronie postawią wiatę z nazwą dworca i będzie to zwykły przystanek kolejowy. Tak np maja w Czechach- są miejscowości jakieś małe z normalnym przystankiem takim jak autobusowy.

  • ~Arteks 2015-02-13
    17:17:06

    0 1

    @lukrecja50 - akurat Rybnik Towarowy jako stacja czyli perony, przejście podziemne przejdzie głęboką modernizację w tym roku w związku z modernizacją linii Rybnik-Chałupki. Natomiast budynek dworcowy należy pewnie do PKP Nieruchomości i to tam powinnaś słać jakieś zażalenia. Natomiast tak jak już wspomniałem kilka dworców na tej trasie nie wygląda najgorzej, a Sumina przeszła remont kapitalny w zeszłym roku.

  • ~gienektd 2015-02-13
    17:30:24

    4 0

    Zrobiłbym to za połowę tej kasy

  • ~ 2015-02-16
    07:33:16

    2 0

    Ponieważ nie ma drakonskich kar dla "graficiarzy"i innego motłochu przejscie za jakies pół roku wróci do fatalnego stanu.Tylko brutalna siła może zapobiec ziszczeniom

  • ~Czesław Gojny 2016-07-05
    15:55:04

    1 0

    Czy jest tam monitoring? powinien być

  • ~morfeus12 2017-09-28
    21:19:36

    1 1

    Co tu chwalić.. Choćby cały ten peron byl w złocie to i tak ludzie nie przesiądą się do kolei bo dalej wlecze się tak samo jak od wielu lat, nadal pociągi jeżdżą z Rybnika do Katowic dłużej niż przed wojna... Do czasu aż nie zostanie wykonany drugi tor na całej długości trasy Rybnik- Katowice i podróż nie skróci się do przynajmniej 30 minut wydawanie milionów na wycinanie drzew i remontowanie infrastruktury mija się z celem!

  • ~Arteks 2017-09-28
    21:46:01

    1 1

    @morfeus12 - kolej nadal się wlecze np. do Pszczyny, nie jest zbyt szybka do Raciborza ale do Katowic, Wrocławia czy Warszawy czasy jazdy są bardzo atrakcyjne. Większość pociągów osobowych które zatrzymują się na każdym przystanku trasę Rybnik-Katowice pokonują obecnie w ok. godzinę. Ale przyśpieszona Vladislavia jedzie już tylko 51 minut. Pospieszny pociąg IC Porta Moravica z jednym postojem w Tychach 42 minut. Czyli ten pospieszny pokonuje trasę między Katowicami a Rybnikiem już w takim czasie jak auto jadąc przepisowo A1 + A4 z tym, że on jeszcze zatrzymuje się w Tychach, a autem się nie zatrzymujesz nigdzie. Warto jednak dodać, że korki na wyjazdach z autostrad, a także w centrum Rybnika i Katowic nieco niewelują te uzyski czasowe samochodu - jeśli jedziemy w godzinach szczytu. Gwarantuję ci, że gdyby pociągi jeździły co pół godziny i były zestawione tylko z nowego taboru typu Flirt czy Impuls - ludzie chętnie przesiedliby się z aut. Przynajmniej ci którzy pracują/mieszkają 1 km od dworca kolejowego bo z innymi gorzej. Jeśli nie z powodów finansowych to ludzie zrobią to ze względu na bezpieczeństwo i wygodę. W dzisiejszych czasach w pociągu można wykorzystywać każdy współczesny sprzęt typu laptop, smartfon. Można oglądać film, grać w grę, pisać maile, sprawdzać wiadomości czy przygotowywać coś do pracy lub spać... Dlatego w krajach bogatych pociągi już dawno wróciły do łask i jeżdżą pełne.

  • ~Arteks 2017-09-28
    21:47:35

    1 1

    No i jeszcze jedno - po to wydawana jest kasa na infrastrukturę aby... skracać czasy jazdy. Budowa mijanki Brada też do tego się przyczyni. :)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5075