Pamiętacie, jak pisaliśmy o „dziwactwach” w miejskiej komunikacji? Okazało się, że w przypadku osób z niepełnosprawnościami dla kontrolerów ważniejsze są ich e-karty niż orzeczenia o sytuacji zdrowotnej. Teraz w tej sprawie wypowiada się Krzysztof Wiśniewski, prawnik współpracujący z Polskim Związkiem Niewidomych. Zawarł kilka ciekawych spostrzeżeń.
Przypomnijmy, w połowie grudnia 2024 roku poruszaliśmy temat związany z osobami niepełnosprawnymi, które korzystają z komunikacji miejskiej w Rybniku. Krzysztof Kazek, bezpartyjny radny Rybnika zwrócił się do prezydenta z prośbą o wyjaśnienie zasad w odniesieniu do osób niewidomych i niedowidzących.
W ostatnim czasie zgłosiła się do mnie osoba niewidoma (dane osoby podlegające ochronie RODO), która korzysta z komunikacji miejskiej na terenie Rybnika. W trakcie kontroli biletów, kontroler zażądał od tej osoby okazania imiennej e-karty i stwierdził, że dokument w postaci: legitymacji osoby niepełnosprawnej (która jednoznacznie określa stopie niepełnosprawności) oraz legitymacji Polskiego Związku Niewidomych nie uprawniają do korzystania na terenie Rybnika z darmowej komunikacji – wskazał wtedy radny.
Jak dodał Krzysztof Kazek, „jednocześnie kontroler oświadczył, że podczas kolejnej kontroli osoba niewidoma zostanie ukarana mandatem karnym za brak jednorazowego biletu lub imiennej e-karty”.
Prezydent w zasadzie zgodził się z radnym – oznajmił w odpowiedzi, że dokumentem przewozu jest ważna e-karta, bilet jednorazowy lub bilet zakupiony poprzez urządzenie mobilne.
Biorąc pod uwagę powyższe, posiadanie jedynie legitymacji czy orzeczenia o niepełnosprawności nie uprawnia do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów. Ponadto, sama legitymacja osoby niepełnosprawnej jest dokumentem potwierdzającym jedynie, że jej właściciel posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności. Na jej podstawie kontroler nie ma możliwości weryfikacji posiadania uprawnień jej właściciela czy uprawnień właściciela wraz z opiekunem do bezpłatnych przejazdów określonych Regulaminem – odpowiedział prezydent Rybnika.
Rybnik.com.pl z kolei spostrzegł, że inni przewoźnicy działający w województwie śląskim, jak np. Zarząd Transportu Metropolitarnego, Międzygminny Związek Komunikacyjny czy Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej – nie wymagają od osób z niepełnosprawnościami posiadania swoich e-kart. Dla nich dokumentami wiążącymi są orzeczenia o niepełnosprawności czy legitymacje wydane np. przez Polski Związek Niewidomych.
Więcej przeczytacie »Radny mówi o "dziwactwach" w miejskiej komunikacji. E-karta w Rybniku ważniejsza od legitymacji i orzeczenia osoby niepełnosprawnej?«
Pod koniec poprzedniego artykułu poinformowaliśmy Was, że tym tematem zainteresowaliśmy też Polski Związek Niewidomych. Niedawno otrzymaliśmy odpowiedź od Krzysztofa Wiśniewskiego, prawnika, który współpracuje z PZN. Odnosi się na wstępie do ustawy z 20 czerwca 1992 roku o ulgowych przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego. W skrócie: wysokość ulg w biletach dla pasażerów i ich przewodników, opiekunów oraz wykaz dokumentów „które to prawo poświadczają, mogą być regulowane w dowolny sposób przez samorządy”.
Mimo pozostawienia pełnego pola swobody co do ukształtowania polityki ulg i zniżek w komunikacji miejskiej, większość samorządów hojnie czerpie ze wspomnianej już ustawy ulgowej powielając jej regulacje w postanowieniach stosownych uchwał i regulaminów. Dzieje się tak nie tylko ze względu na regulacje ogólnokrajowe, lecz również na już utrwalony zwyczaj prawny, a także ze względu na fakt, iż komunikacją miejską mogą poruszać się osoby niewidome zamieszkujące na innym obszarze kraju – tłumaczy Krzysztof Wiśniewski.
Dodaje, że zdarzają się jednak samorządy, które regulują kwestię uprawnień ulgowych w komunikacji miejskiej w sposób odmienny, wykorzystując możliwość samodzielnego kreowania polityki zniżek i zwolnień od opłat za korzystanie z komunikacji miejskiej.
Jednym z popularnych rozwiązań jest obowiązek posiadania dedykowanych kart miejskich wydawanych na podstawie orzeczeń bądź legitymacji potwierdzających niepełnosprawność pasażera. Część samorządów, które wprowadziły takie dokumenty na swoim obszarze tylko na ich podstawie zezwala na korzystanie z ulg w komunikacji miejskiej, inne stosują szeroki katalog dokumentów, które to uprawnienie potwierdzają. Niektóre samorządy przyznają prawo do bezpłatnych przejazdów przewodnikom, którzy ukończą 18 lat – kontynuuje prawnik współpracujący z Polskim Związkiem Niewidomych.
Krzysztof Wiśniewski skupia się następnie na analizie regulaminu przewozu osób, obowiązującego w Komunikacji Miejskiej Rybnik.
Należy stwierdzić, iż regulacje dotyczące dokumentów potwierdzających prawo do bezpłatnego podróżowania komunikacją miejską są niespójne. Skoro jako dokumenty potwierdzające to uprawnienie honorowane są legitymacje poselskie i senatorskie oraz książki inwalidy wojennego (wojskowego) to tym bardziej należałoby uwzględnić legitymacje osoby niepełnosprawnej w stosownym wykazie. Uznanie wspomnianej legitymacji jako dokumentu uprawniającego do bezpłatnych przejazdów oraz rozszerzenie katalogu dokumentów o orzeczenia potwierdzające niepełnosprawność w dużej mierze ułatwiłoby korzystanie z komunikacji miejskiej osobom niewidomym – zauważa prawnik.
Jego zdaniem nietrafiony jest również argument, iż na podstawie legitymacji osoby niepełnosprawnej nie można potwierdzić jej uprawnień.
Legitymacja wystawiana jest na podstawie orzeczenia, zaś zasady i podstawa jej wydania zostały określone w przepisach prawa. Skoro e-karta imienna wydawana jest na podstawie orzeczenia to również legitymacja osoby niepełnosprawnej powinna być dokumentem uprawniającym do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską w Rybniku – zaznacza Krzysztof Wiśniewski.
Dodaje na koniec, że pozostaje kierowanie apeli do władz miejskich o wprowadzenie większej elastyczności w przepisach regulaminu przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym w Rybniku.
Skierowaliśmy się z otrzymanym pismem do Komunikacji Miejskiej Rybnik z prośbą o zajęcie stanowiska. Wczoraj (3 lutego) otrzymaliśmy wiadomość. Jest światełko w tunelu.
Komunikacja Miejska Rybnik Sp. z o.o., po przeanalizowaniu wpływających uwag, przygotowała propozycję zmian zapisów w obowiązującym Regulaminie przewozu osób i przekaże je do akceptacji Prezydenta Miasta Rybnika – czytamy w odpowiedzi.
Spółka zaznacza, że jedna z projektowanych zmian dotyczy właśnie przyznania uprawnienia do darmowych przejazdów osobom niezdolnym do samodzielnej egzystencji na podstawie e-karty, legitymacji osoby niepełnosprawnej lub orzeczenia.
Czekamy zatem na zmianę w regulaminie przewozu osób.
Tagi: niewidomi Rybnik, osoby niewidome, Krzysztof Kazek, Piotr Kuczera, komunikacja miejska Rybnik, Zarząd Transportu Metropolitarnego, Międzygminny Związek Komunikacyjny
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Jejkowice mają Miss Śląska. Sara Stempka okrzyknięta najpiękniejszą mieszkanką województwa
29031Śmiertelny wypadek w Wilczej. Zginął rybniczanin
26841Plac Wolności z poczekalnią. Czy spełnia oczekiwania mieszkańców? Nie owijają w bawełnę (wideo, zdjęcia)
24595Mężczyzna został przygnieciony przez pojazd na skupie złomu
21744Na tych ulicach nie będzie prądu nawet przez 9 godzin. Zobaczcie harmonogram przerw
19383Endoproteza kolana - co warto wiedzieć?
+403 / -29Bohaterski kierowca autobusu doznał udaru. Rodzina walczy o jego powrót do zdrowia
+164 / -12"Malinką" z Rybnika do Wisły. Polregio połączył opolskie z Beskidem Śląskim
+151 / -7Ta sprawa znajdzie finał w sądzie? Związkowcy mówią o mobbingu w kopalni: „Dyrekcja zamiata sprawę pod dywan”
+102 / -15Mobbing na KWK Jankowice? Były zarzuty, było postępowanie wyjaśniające. Co ustalono?
+83 / -18„Dlaczego pan Nawrocki mieszkał za moje pieniądze w hotelu?” Spięcie na konferencji PiS-u
37Grzegorz Braun mówił w Rybniku o „froncie gaśnicowym”. „Miejsce ślązakowców - piątej kolumny - jest w więzieniach”
28Nowoczesne centrum przesiadkowe w Jejkowicach - otwarte
26Szkoły i przedszkola w Rybniku odczują demograficzną zapaść. W planach likwidacje
24Łukasz Kohut o Braunie i jego „ślązakowcach”: pana miejsce jest na Kremlu
24Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Karolina# 2025-02-04
09:29:51
posiadam ustawowe prawo do ulgowych przejazdów, jestem rybniczanką, e-karty nie posiadam i nie będę posiadała, bo nie korzystam z komunikacji miejskiej codziennie, to absurd. Ustawodawca daje mi uprawnienie do ulgowych przejazdów, Prezydent i spółka miejska nie może mi ich odbierać, ani wyznaczać dodatkowych wymogów. W tym przypadku do jawna dyskryminacja określonej grupy beneficjentów, bo nie dotyczy wszystkich grup uprawnionych do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów.
~Pedzel 2025-02-04
10:49:55
„ Spółka zaznacza, że jedna z projektowanych zmian dotyczy właśnie przyznania uprawnienia do darmowych przejazdów osobom niezdolnym do samodzielnej egzystencji na podstawie e-karty, legitymacji osoby niepełnosprawnej lub orzeczenia.”. Mam nadzieję że to nie jest ostateczna wersja gdyż nie ma uwzględnionych opiekunów tych osób tak jak to jest w innych miastach tj. np Kraków Gdańsk Warszawa czy Wrocław gdzie obowiązkiem opiekuna jest tylko posiadanie wieku minimum 18 lat.