zamknij

Wiadomości

Potencjał tkwi wzdłuż autostrady – samorządowcy podsumowali projekt za prawie 3 mln złotych

2015-09-03, Autor: bf
W miniony czwartek (27 sierpnia) w zakładzie produkcyjnym firmy Tenneco w Stanowicach odbyło się spotkanie podsumowujące projekt, do którego przyłączyło się kilka gmin Subregionu Zachodniego. Temat spotkania? Diagnoza potencjału rozwojowego wzdłuż autostrady A1. Co ustalili samorządowcy? 

Reklama

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele partnerskich samorządów realizujących projekt tj. Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, Gminy Godów, Gminy Gorzyce, Miasta Jastrzębie-Zdrój, Gminy Mszana, Gminy Świerklany oraz Miasta Żory. Miasto Rybnik (lider projektu) reprezentował Janusz Koper – zastępca prezydenta.

- To, co dzisiaj podsumowujemy, jest jednym z etapów współpracy samorządów zlokalizowanych wzdłuż autostrady A1, które poszukują tego co nas łączy, a nie tego, co mogło nas dzielić. Został ponadto opracowany plan transportowy dla dosyć zakorkowanego Rybnika, jako stolicy subregionu. Inne miasta też skorzystały z tego programu. Myślę, że diagnoza potencjału rozwojowego obszaru pokazuje kierunek prowadzonych działań do powstania np. nowych zakładów pracy i innych przedsięwzięć – powiedział Janusz Koper.

Wartość całego („Diagnoza potencjału rozwojowego obszaru funkcjonalnego zlokalizowanego wzdłuż autostrady A1 na terenie subregionu zachodniego województwa śląskiego”) projektu wynosił 2 802 859,76 zł, w tym:

- dotacja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego: 2 522 573,78 zł – 90% (w tym: 85% Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, 15% budżet państwa),
- wkład własny partnerów projektu: 280 285,98 zł – 10%.

Ponad 2,8 mln złotych? Dlaczego tak drogo? Jak wyjaśnili przedstawiciele samorządów biorących udział w projekcie, gminy być może wykonałyby dokumentacje, ale w dużo mniejszym zakresie, bez np. dokumentacji teletechnicznej, gazowej czy kanalizacyjnej. Dodatkowo inwestorzy wymagają uzbrojenia terenu. - Musimy być konkurencyjni, by ich zachęcić do siebie – tłumaczyli.

Natomiast Grzegorz Wolnik, pełnomocnik burmistrza Czerwionki-Leszczyn dodał, że sama dokumentacja projektowa pochłania 5-7, a czasem więcej procent całej inwestycji. - Jeżeli ktoś planuje uzbrojenie kilku hektarów, to dokumentacja techniczna swoje musi kosztować. To nie jest jakaś czysta dywagacja, ale konkretne przykłady – powiedział.


Głównym celem planowanego przedsięwzięcia było wdrożenie podejścia funkcjonalnego w planowaniu rozwoju oraz zintegrowane podejście do miejskiego obszaru funkcjonalnego z Rybnikiem jako ośrodkiem regionalnym.

Powyższy cel główny został osiągnięty poprzez cele szczegółowe:

1. Wyznaczenie granic (delimitacja) miejskiego obszaru funkcjonalnego – jest to istotny element realizacji celu głównego w szczególności w kontekście powstałej autostrady A1, której budowa zmieniła, zmodyfikowała powiązania funkcjonalne istniejące do tej pory w regionie (powiązania te skupiły się w znaczącym stopniu wokół powstałej drogi stąd konieczne było przeprowadzenie analiz, badań).

2. Identyfikacja wspólnych celów rozwojowych dla określonego obszaru funkcjonalnego - jest to istotny warunek wdrożenia podejścia funkcjonalnego, planując rozwój nie wystarczy skupić się na jednej jednostce samorządu terytorialnego, kluczem do sukcesu jest określenie potencjałów rozwojowych całego istniejącego obszaru funkcjonalnego. Tylko dzięki temu możliwe jest osiągnięcie efektu synergii na danym obszarze.

3. Przygotowanie dokumentacji technicznej przez każdą z gmin uczestniczących w projekcie - dla inwestycji realizującej kierunki rozwoju obszaru funkcjonalnego wyznaczone określone zostaną najistotniejsze kierunki rozwoju danego obszaru funkcjonalnego, a partnerzy projektu wybiorą jeden ich zdaniem najistotniejszy kierunek i dla inwestycji realizujących ten kierunek opracowane zostaną dokumentacje techniczne w zakresie niezbędnej infrastruktury drogowej i komunalnej.

4. Wzmocnienie pełnionych przez Rybnik funkcji miejskich oraz rozbudowa powiązań funkcjonalnych między miastem a otoczeniem – będzie to możliwe po delimitacji obszaru funkcjonalnego oraz określeniu zasięgu jego wpływu (pierwszym działaniem w kierunku osiągnięcia tego celu było zainicjowanie przez Rybnik realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia i pełnienie funkcji Wnioskodawcy/Lidera w projekcie); opracowanie dokumentacji technicznej dla przedsięwzięć inwestycyjnych o tym samym charakterze wzmocni relacje gmina-wieś, wzmocni efekt realizacji tych inwestycji, który będzie odczuwalny przez mieszkańców całego obszaru funkcjonalnego, wspólna przedsięwzięcie umocni istniejące i stworzy nowe relacje pomiędzy samorządami.

- Powyższe opracowanie komunikacyjne pomoże nam, ponieważ od grudnia będzie możliwość składania wniosku i aplikowania o środki pomocowe dla naszego głównego zadania – budowy drogi Pszczyna-Racibórz. Jest to wymóg komisji europejskiej. Gdybyśmy takiego opracowania nie mieli, moglibyśmy być odrzuceni, albo stracilibyśmy dużą pomoc finansową – wyjaśnił zastępca prezydenta Rybnika.

Z kolei Grzegorz Wolnik podkreślił o dużym potencjale autostrady. - Ale cała reszta nie zrobi się sama. Przede wszystkim trzeba promować i pokazywać dobre przykłady. One już dzisiaj są, pojawia się jedna, druga, trzecia firma, którą zresztą widać z autostrady, to zjawiają się kolejni chętni. Co prawda na początku są maile i telefony, ale przynajmniej co dziesiąty kontakt kończy się spotkaniem i ewentualnymi przybliżeniami co do współpracy – powiedział Grzegorz Wolnik.

Pełnomocnik burmistrza zdradził, że gmina jest po rozmowach w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej z paroma firmami (z branży spożywczej oraz maszyn do przemysłu spożywczego) zainteresowanymi działalnością w naszym regionie. - Niektóre sprawy są tak zaawansowane, że prowadzimy podziały geodezyjne terenów, na których mają te firmy powstać – dodał.

Co więcej, mieszkańcy naszego regionu nie muszą martwić się bramkami na autostradzie. - Z tego, co słyszymy, ma ich nie być do 2018 roku. Tak naprawdę to nie opłaty są barierą, ale same bramki, które generowałyby zastój, co byłoby absurdem – powiedział Grzegorz Wolnik.

Obecnie partnerzy projektu kończą prace nad dokumentami. Jak dowiadujemy się z rybnickiego magistratu, w wyniku realizacji projektu opracowano dokumentacje projektowe dotyczące budowy dróg dojazdowych do terenów inwestycyjnych, uzbrojenia terenów poprzemysłowych, opracowano Studium Transportowe Aglomeracji Rybnickiej oraz Lokalne Programy Rewitalizacji.

>>Prezentacja podsumowująca projekt<<

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (29):
  • ~Marcin74 2015-09-03 18:01:14

    Jeśli ktoś wie więcej to niech pomoże mi zrozumieć bo się gubię. Wydane zostało prawie 3 mln zł na: 1. Przygotowanie dokumentacji tech. (to jest ok. to kosztuje choć tak naprawdę każda z gmin ma swój wydział, który takie coś przygotowuje więc płacą sami sobie?) -niech to kosztowało 1 mln zł. 2. Wyznaczenie granic obszaru funkcjonalnego – czego?! Przecież to czysty bełkot! 3. Identyfikacja wspólnych celów… - czyli jak? Urzędnicy się spotkali i sprawdzili, czy mają wspólne cele i czy się ich realizacja styka. Ok… ile to trwało? 30 min żeby porównać dokumenty? 4. Wzmocnienie funkcji miejskich, rozbudowa powiązań pomiędzy miastem a otoczeniem – czyli co? Wydano miliony zł na wielką snopowiązałkę? Kilometry drutu skoro wzmocnili i powiązali? Pytanie brzmi: NA CO POSZŁO 3 mln zł ?!! Urzędnicy bełkot uzasadniający wydawanie pieniędzy mają opanowany do perfekcji. Wstyd dla dziennikarzy, że nie drążą tematu!

    21 0
  • ~walek 2015-09-03 18:03:10

    Rybnik nie ma dobrych dróg dojazdowych do autostrady i w tym jest jest problem.

    14 0
  • ~Arteks 2015-09-03 18:16:28

    @walek - to chyba mieszkamy w innym Rybniku - dojazd Żorską do A1 to prawdziwa przyjemność dla każdego kierowcy :))) Mikołowska na terenie Rybnika też nie jest w jakimś złym stanie. A do Świerklan wkrótce dość dobry dojazd zapewni droga przez zwał z wyremontowaną Jastrzębską. Nie ma problemu.

    0 18
  • ~Escape 2015-09-03 19:24:04

    dlaczego minusujecie kolegę Arteksa. ma 120 % racji
    do Bełku z 10 km dobrej prostej, dobrej drogi, do Gliwic ze 20 km kapitalnej drogi. + te inne wjazdy , parę minut i gnasz ile masz mocy.
    nad morze, na ukraine, do Niemiec.

    0 10
  • ~GieKSa2 2015-09-03 19:42:26

    tylko taki maleńki warunek: wyjazd musi nastąpić między 20:00 a 5:00.......

    23 0
  • ~ 2015-09-03 20:09:31

    Najprostszą metodą poznania warunków panujących w gospodarce na terenie Rybnika i okolic jest zaproszenie 20 największych pracodawców, 20 z najbogatszych, 20 właścicieli średnich firm oraz 20 przedstawicieli małych przedsiębiorstw istniejących od minimum 8 lat na rynku. Po co? Ponieważ znają realia rynku, zasoby ludzkie. Wiedzą co jest motorem napędowym a co kieruje ich do uciekania z częścią kapitału poza Rybnik. Posiadają kontakty i wiedzą co myśli się o Rybniku jako miejscu do inwestycji. Anonimowa ankieta, możliwość wypowiedzi --> porównanie wyników i wyciągnięcie wspólnego mianownika. Co do dróg to przyznaję, że stan się poprawia, ale mimo to ograniczenia prędkości robią swoje. Z Katowic do Stanowic 22minuty a ze Stanowic do Rybnika kolejne 25? Coś tu chyba jest do poprawy. Na Mikołowskiej lewoskręt i prawo skręt na Sosnową a później na Kamień skoro nie da się zrobić 2 pasów przez las. To samo w Przegędzy na wysokości skrzyżowania do Leszczyn.

    7 0
  • ~Arteks 2015-09-03 20:40:32

    @niedzwiedz1231 - jakie firmy uciekają z Rybnika, mógłbyś podać jakieś przykłady bo nie wiem o czym mówisz? Tenneco nie uciekło z Rybnika tylko zbudowało tam kolejny, trzeci już swój zakład. Drogi mamy świetne, natomiast problemem jest zbyt duża liczba aut i degradacja transportu publicznego w całym ROW co generuje bardzo duży ruch w naszym mieście. Jak to rozwiązać - nic nowego nie powiem: przywrócić transportowi zbiorowemu należną mu rangę oraz wprowadzać w życie zasady zrównoważonego transportu. Ja mam znajomych w Warszawie którzy świetnie zarabiają, pracują na stanowiskach kierowniczych i jakoś nie jest to dla nich "poniżające" że dojeżdżają do pracy metrem, pociągiem czy autobusem. A u nas - spójrzcie czasami jak to wygląda - nawet fryzjerka czy pracownica kasy w markecie bardzo często jeździ autem... Budowa nowych dróg bez zmniejszania ruchu nic nie da - popatrzcie na Obwiednią czy przedłużenie Chrobrego - zatykają się tak samo jak stare drogi.

    0 12
  • ~GieKSa2 2015-09-03 20:56:46

    arteks czemu pokazujesz swoją pogardę dla ludzi? To twoje słowa: " nawet fryzjerka czy pracownica kasy w markecie bardzo często jeździ autem..." a te kobiety nie po to pracują, żeby do pracy dojeżdżać dwie godziny, bo Rybnik jest zatkany!!! Poza tym prawie cała Polska jedzie do Zakopanego wiedząc, że powroty będą żmudne, a jednak jadą...arteks fałszywy "naprawiaczu świata" -zabronisz im?

    11 0
  • ~Arteks 2015-09-03 21:17:11

    @GieKSa1 - ale trzeba naprawdę być chorym człowiekiem żeby w mojej wypowiedzi dopatrywać się jakieś pogardy w stosunku go kogoś... Zwracam tylko uwagę, że problemem Rybnika nie jest to że ma za mało dróg bo ich gęstość i alternatywność różnych kierunków jest bardzo dobra. Problemem jest zbyt duża ilość aut i to że jeżdżą nimi osoby które nie musiałyby tego robić. W okolicznych miejscowościach różnie podchodzi się do transportu - w niektórych trochę lepiej (Rydułtowy czy Czerwionka), w niektórych gorzej (Żory czy Jastrzębie). Z niektórych można przynajmniej dojechać pociągiem ale są też tak zapyziałe że nie mają pociągów... Nikomu nic nie zabronię - tylko niech ludzie zaczną myśleć czy faktycznie muszą jechać autem, a nie rowerem, autobusem czy pociągiem. No i niech urzędnicy zaczną myśleć np. tworząc taryfy przejazdowe i opłaty parkingowe. Te pierwsze są zbyt drogie, a te drugie zbyt tanie. Integrację taryfową samorządowcy obiecują od 15 lat i nie potrafią się między sobą dogadać - na złość pasażerom.

    0 9
  • ~antyfudali 2015-09-03 21:21:50

    No tak, i tradycyjnie zamiast rozstrzygnąć,na co właściwie poszło te prawie 3mln,znów dyskusja na temat komunikacji.

    4 0
  • ~Arteks 2015-09-03 21:34:34

    @anty.fudali - ale w zasadzie tu nie ma za bardzo o czym dyskutować. Dzisiaj rozmawiałem z przedstawicielką handlową z płn. Polski - jest zachwycona drogami na całym Śląsku (przesadza bo są miasta i powiaty gdzie drogi są w opłakanym stanie np. SWD, SBE, SRC czy SZY) i to potwierdza prawie każda osoba z innych regionów PL. Z jednej strony to dobrze świadczy o regionie ale z drugiej strony niestety potwierdza, że inwestując ogromne pieniądze w drogi - zyskujemy wizerunkowo ale wcale nie poruszamy się znacząco szybciej, no może z niewielkimi wyjątkami bo np. z Rybnika do Ostrawy faktycznie jedzie się dzięki A1 szybciej niż DK78. Ale jeśli chodzi o te wydatkowane 3 mln to też jestem trochę zdziwiony... Na jakiś dokument i opracowanie dać 3 mln? Czy to nie przesada w sytuacji kiedy inwestor doskonale wie gdzie jest autostrada, a gdzie jej nie ma...

    0 4
  • ~song 2015-09-03 21:45:15

    Panie ! Ty widzisz, a nie grzmisz. Moja ograniczona inteligencja nie ogarnia kompletnie tego bełkotu. O co im chodzi ?. Pozostaje tylko pytanie czy to przede wszystkim zasługa debatujących czy błyskotliwego redaktora. A najlepsza jest ta śmieszna kolorowa mapka, na której nie narysowano przedmiotowej autostrady. Panowie "lecicie w gumę" żeby nie powiedzieć dosadniej.

    9 0
  • ~jaro_t 2015-09-03 21:55:14

    Tylko obwodnice Rybnika pomogą naszemu miastu. Jak czytam wnioski kierowcy autobusa, który pisze że nie trzeba nowych dróg, to odpowiedź jest oczywista. W Polsce bez samochodu jesteśmy jak bez nóg... Przecież każdy z nas, choćby po śrubkę musi jechać do marketu budowlanego - i na co mam czekać - na autobus podmiejski?? Jeszcze raz: nowe drogi i nowe przecinki, które będą upłynniać ruch w centru miasta są JEDYNYM rozwiązaniem: Kamień-Golejów, Mikołowska-Żorska, Gliwicka-Rudzka itd. A dojazdy do autostrady dwupasmowe. Pozdrawiam.

    3 0
  • ~GieKSa2 2015-09-03 22:00:06

    arteks znów ci nerwy puszczają( taki twój standard jak i mocodawców). Wyobraź i pomyśl(to nie boli) sobie, że są jednak osoby dojeżdżające do pracy z Zamysłowa, czy innych dzielnic...tak, tak to też jest Rybnik, którzy muszą dojechać na czas do pracy, a komunikacja miejska im tego nie gwarantuje

    0 0
  • ~ 2015-09-03 22:28:37

    Drogi na Śląsku może i są świetne (sam nie od jednej osoby słyszałem), ale drogi w Rybniku mają tylko nową nawierzchnię i nie ma się czym zachwycać. Żorska, zamiast 2 pasów w każdym kierunku, ma tylko lewoskręty i 100000 rond... czy w ten sposób wyprowadza się ruch z miasta?? zmarnowane miejsce i pieniądze... w czym problem, by wydać kilkanaście milionów więcej i zrobić coś raz a porządnie. pewnie przez parę ładnych lat nie można ruszyć żadnej z dróg (dobudować jezdnie) z uwagi na środki unijne. A 3 miliony ? no właśnie... na strategie, na plany, na cele... na dokumentację, która zostanie odłożona na półkę w przepełnionym archiwum. jest zaplanowany budżet to trzeba pieniądze wydać, bo inaczej liczby się nie będą zgadzać.

    9 0
  • ~Arteks 2015-09-03 22:34:29

    @jaro_t - trzeba nowych dróg i trzeba działania na rzeczy dobrej komunikacji miejskiej czy rowerów. Chcesz przykładu to popatrz na jakieś filmiki z miast niemieckich czy skandynawskich które od 30-40 lat wdrażają zasady zrównoważonego transportu, dbają o komunikację publiczną, nie powiększają liczby miejsc parkingowych, zamieniają ulice w centrach na deptaki i... wiele miast zmniejsza ilość samochodów. W Monachium w ostatnich latach wyrejestrowano 100 tys. samochodów! Niemieckie miasta stają się coraz cichsze i co raz bardziej przyjazne mieszkańcom. I teraz popatrz na filmiki z Egiptu, Wietnamu albo Ukrainy - tam się nie dba o transport publiczny, korki są na każdym kroku, każdy jeździ jak chce i staje gdzie chce, hałas i zanieczyszczenie w miastach ogromne, kompletny chaos. A Rybnik jest świetnym przykładem na to że nowe drogi nie poprawiają sytuacji - Góreckiego, Obwiednia, przedłużenie Chrobrego, przedłużenie Wielopolskiej - wszędzie są korki mimo tego że wybudowano nowe drogi. Dlaczego? Bo nie wdraża się zasad zrównoważonego rozwoju i zrównoważonego transportu. Jakieś światełko w tunelu dla Rybnika jest bo przynajmniej ma powstać płd. obwodnica miasta, kolej będzie remontować wszystkie linie kolejowe wokół Rybnika, a drogami rowerowymi wreszcie w naszym mieście zajął się jakiś ekspert. Ale niestety doraźnych pomysłów na poprawę na już urzędnicy nie mają. Dojazdy z Zamysłowa akurat nie jest zły i autobusy tam jeżdżą często - nie masz pojęcia o Rybniku...

    4 0
  • ~Arteks 2015-09-03 22:50:29

    @martt9 - wielopasmowość dróg w centrach miast do niedawna było atutem ale czy to się czasem już nie zmienia bo niedawno czytałem opracowanie w którym eksperci sugerują likwidację ruchu na szerokich Alejach Jerozolimskich i pozostawienie tam tylko tramwajów, służb miejskich, pojazdów uprzywilejowanych i rowerów... Jak widzę np. niesamowity ruch w Żorach na czteropasmówkach między tymi blokami to naprawdę co raz bardziej cieszę się że na Nowinach tego nie ma i za to jest więcej drzew wzdłuż dróg, a także miejsce na potencjalne drogi rowerowe. Wielu ludzi ciągle żyje zachwytem moto-rozwoju lat 90. ale to już na zachodzie jest przeżytek. Tam ludzie wiedzą kiedy używać auta, a kiedy komunikacji publicznej czy roweru. U nas jeszcze niektórzy robią wielkie oczy ale szczerze mówiąc poziom wiedzy w tych tematach wzrasta. Ja to obserwuję chociażby na tym forum. Dzięki temu że ludzie jeżdżą na zachód za pracą, na studia, staże czy wycieczki - widzą jak tamtejsze miasta funkcjonują i... że tam się da żyć bez auta.

    1 0
  • ~ 2015-09-03 23:34:28

    Porównanie Rybnika z Warszawa lub Monachium jest poprostu bezbłędne... Dobijamy możliwościami do Metropolii... A teraz realnie o Rybniku. Wiec drogi dojazdowe sa w dobrym stanie technicznym, ale z niska przepustowością i ograniczeniami predkosci. Rozbudowa i modernizacje o których pisałem jak najbardziej konieczne i realne dla budżetu. Tenneco sie rozwija w Stanowicach i w razie zmiany koniunktury pewnie najpierw zredukuje koszty... W końcu maja teraz własny plac i hale. Mniejsze i średnie przedsiębiorstwa uciekają z inwestycjami poza miasto, bo kapitał musi pracować. Skoro opłaca sie inwestować w innych miastach bo daje to większy dochód to pytanie brzmi czemu nie w Rybniku? Jest problem z parkowaniem na paruszowcu wiec może czas zrobic badanie skad dojeżdża najwiecej pracownikow i podstawić im autobus?

    0 0
  • ~Arteks 2015-09-03 23:46:33

    @niedzwiedz - świetne porównanie bo wzór trzeba czerpać od najlepszych a nie najgorszych, byle jakich czy słabych. Zadaje ci drugi raz pytanie, na czym opierasz swoje przypuszczenia że biznes ucieka z Rybnika? Jakiś czas temu w innej dyskusji poruszany był problem inwestycji i Rybnik był w czołówce nakładów inwestycyjnych. To chyba było za 2013 rok. Jak będę miał chwilę czasu - pogrzebie w danych GUS i chętnie zobaczę jak to miało miejsce za kolejny rok. Ale przynajmniej chce mi się szukać takich danych, a nie "strzelać z luftu". Pokaż mi drugą taką inwestycję poza Katowicami jak biurowiec i inwestycja firmy Kłosok w Rybniku. Jakoś inwestorowi z Żor nie przeszkadza nawet ciągle zakorkowane Rondo Kamyczek i często zakorkowana Obwiednia... Odnośnie badań preferencji pracowników - gdzie dojeżdżają i czym - nikt się tym nie interesuje a już na pewno nie Urząd Miasta. Nasz szanowny ZTZ nie zauważył że już od lat 90. na kopalniach obowiązuje 4-zmianowy system pracy pod który rozkłady autobusów w ogóle nie są dostosowane. No ale takich niestety mamy "miszczów" i "znafcuf" w tej instytucji która zabiera z budżetu miasta co roku 14 mln - drugie tyle ma z biletów...

    0 4
  • ~ 2015-09-04 14:25:28

    ~Arteks i ~Escape - Wasze wpisy świadczą że nie poruszacie sie po drogach Rybnika w godzinach największego ruchu. Trasa na Żory ma oblężenie w okolicach Tesco i Makro i to jest część drogi do autostrady. Trasa n Belku do Rybnika - Panowie przejedzcie się nią ok godz. 15.30 lub 16.30 i 17.30 - wjazd do Rybnika fatalny, zakorkowane. na Wodzisław non stop korki. Drogi mamy dobre ale organizacja ruchu - ciągle do poprawy.

    3 0
  • ~antyfudali 2015-09-04 14:29:36

    Widzę zero poprawy,na temat dosłownie kilka postów. Zawsze mi się zdawało,że budowa autostrady to duża inwestycja i musi być dobrze zaplanowana. A skoro tak,to projekt takowej autostrady musi uwzględnić takie czynniki jak na przykład sieć gazowa czy kanalizacyjna. Innymi słowy - teren w pobliżu autostrady już dawno powinien być dokładnie rozpoznany. No to czego oni szukali za taką kasę? Rozkopywali ten teren w poszukiwaniu rur czy zatrudnili stado różdżkarzy? Ja tu widzę tylko stek nic nie znaczących słów,jakieś abstrakcyjne wyjaśnienia,że jakość musi kosztować,a finalnie pokazują mapkę, która za taką kasę to i małpa by narysowała. Na co konkretnie została więc wydana ta kasa i w jaki sposób ma się niby zwrócić? W przeciwnym razie zwyczajnie wyrzucono tę kasę w błoto.

    5 0
  • ~Marcin74 2015-09-04 15:30:57

    ~anty.fudali – masz 100% racji. Właśnie na tym cały czas jadą urzędnicy wyrzucający bezkarnie miliony w błoto oraz pakując miliony bezpośrednio w siebie i w infrastrukturę dotyczącą bezpośrednio tylko urzędników. Ludzie nie pytają na co KONKRETNIE zostało wydane 3 mln zł, tylko zaczynają dyskusję na temat komunikacji ignorując najważniejsze. Tymczasem znowu urzędnik wydał miliony uzasadniając to jakimś zbiorem frazesów a za chwilę ten sam urzędnik będzie tłumaczył, „że się nie da bo nie ma na to środków”. Nigdy nie należy zapominać, że urzędnik pełni rolę służebną w stosunku do nas, że zawsze! powinien czuć na swoim karku oddech ludzi zadających pytania, drążących temat wydawanych pieniędzy bo to nie są pieniądze urzędu czy urzędnika. To są nasze pieniądze tylko powierzone urzędnikom i każda złotówka powinna być jasno/ do końca i publicznie rozliczona rozwiewając wszystkie wątpliwości pytających. Wszystkie! Nawet te bezsensowne! Bo to obywatel ma prawo pytać a urzędnik OBOWIAZEK odpowiedzieć. Tylko ludzie (nawet dziennikarze) rzadko pytają, urzędnicy to wiedzą i czują się zupełnie bezkarni.

    6 0
  • ~Arteks 2015-09-04 18:17:52

    @rosthost - ty nieuważnie czytasz moje wpisy, ja stwierdzam fakt, dojazdy do autostrad z Rybnika mamy bardzo dobrej jakości i bardzo wygodne. Natomiast aby poprawić płynność ruchu trzeba go ograniczyć, a nie narzekać że są korki! I tu kłania się zapomniana w Rybniku i w większości miast Śląska polityka zrównoważonego transportu. Bez niej nie da się niczego poprawić. A jedną z podstaw powinno być uświadamianie także samych kierowców. Niektórzy muszą korzystać z auta - niektórzy niekoniecznie. @anty.fudali @marcin74 - politycy i samorządowcy mieli na to wiele lat. Autostrada A1 była planowana jeszcze w czasach PRL. Już chyba z 6 lat jest po oddaniu odcinka do Rybnika i dopiero teraz tworzy się jakieś dziwne opracowania i plany za ...3 mln zł. Znowu ktoś świetnie zarobił na przekazaniu samorządowców oczywistych oczywistości związanych z możliwościami jakie daje bliskie położenie autostrady.

    0 4
  • ~superelektro 2015-09-04 19:40:10

    Tym razem chyba przeskoczyłeś sam siebie. cytuję : Natomiast aby poprawić płynność ruchu trzeba go ograniczyć, a nie narzekać że są korki! koniec cytatu. Rozumiem że płynność była by świetna gdyby zabronić ruchu w ogóle. To tak jak jak dowcipem o zdrowiu. Życie jest dla organizmu ludzkiego bardzo szkodliwe. Najzdrowiej było by nie żyć. Aby naprawdę poprawić płynność ruchu to stawia się na kilka dni na skrzyżowaniu ludzi potrafią logicznie mysleć i oni podadzą jak na talerzu co należy zrobić aby można było jechać płynnie i bezpiecznie.

    0 0
  • ~Gryjta 2015-09-05 07:18:31

    panie arteks muszę panu przypomnieć, że władze Rybnika UKRADŁY nazwę Rybnik na zjeździe z autostrady Bełkowi!!! Bo mały? Bo Rybnik jest bogaty? Bo Rybnik ma "arteksów"? I mnie się tak wydaje, że choćby za to wielu pana tak "minusuje"(jako pieszczocha i lizusa władzy panującej, bo Rybnika "zminusować" jest dosyć trudno

    4 0
  • ~walek 2015-09-05 12:07:47

    "panie arteks muszę panu przypomnieć, że władze Rybnika UKRADŁY nazwę Rybnik na zjeździe z autostrady Bełkowi!!!"
    .
    W dodatku do Rybnika jedzie się w męczarniach.

    3 0
  • ~ 2015-09-06 11:47:14

    Jestem z Żor, więc niejako na „gościnnych występach. Zainteresowała mnie tu dyskusja. Te prawie trzy mln. zł to strata pieniędzy, a ble-ble, jest im potrzebne by to zagadać. Fakt, że przy autostradzie są tereny inwestycyjne wie każdy sołtys, inwestorzy nie przychodzą tylko dla tego że są tereny inwestycyjne. A może by tak wszystkie nasze miasta i gminy wystąpiły wspólnie o nadanie statusu obwodnicy centralnej dla autostrady A1 na odcinku od węzła Pyrzowice do węzła Mszana na takich samych zasadach jak jest autostrada A4 od węzła Sośnica do węzła Kleszczów?! To byłoby dobre działanie zarówno na rzecz inwestorów jak i mieszkańców. Przez Rybnik, prawie równolegle biegnie bezpłatna, również dla TIR-ów DK-78. Wspólnie wszyscy powinniśmy się domagać, by autostrada w pobliżu naszych miast miała status bezpłatnej obwodnicy centralnej. I jeszcze jedno. O jakiej aglomeracji Redakcja pisze dając jej nazwę „Aglomeracja Rybnicka”? Są dwa rodzaje aglomeracji, monocentryczna z jednym głównym miastem i policentryczna, z kilkoma ważnymi ośrodkami miejskimi zwana konurbacją, np. Konurbacja Górnośląska, Konurbacja Zatoki Gdańskiej czy aglomeracja bicentryczna Bydgosko-Toruńska. Zespół naszych miast na pewno nie jest aglomeracją monocentryczną, więc określenie „Aglomeracja Rybnicka” jest tylko balsamem na rozbuchane aspiracje niektórych. Ja się spotkałem z podobnym określeniem "Aglomeracja Żorska". I jest to taki sam składnik naszej aglomeracji policentrycznej, jak i "Aglomeracja Rybnicka".

    2 0
  • ~Arteks 2015-09-06 18:50:20

    @Józef Brzozowski - w różnych ważnych dokumentach dla województwa używa się określenia Aglomeracja Rybnicka, wiele firm używa nazwy Okręg Rybnicki. Najmniej używana nazwa chociaż również poprawna to Subregion Zachodni. Żory powinne się cieszyć z tego że leżą koło Rybnika (lub w Aglomeracji Rybnickiej) bo przeważnie są mylone z Żarami. W środowisku pasjonatów komunikacji które dobrze znam, nadal popularnym określeniem naszych okolic jest ROW (bardzo dużo ludzi z Warszawy używa takiego określenia mimo że u nas niechętnie się je widzi). @Gryjta - nazwy węzłów nie nadawały miasta czy gminy ale Ministerstwo Infrastruktury. W Warszawie doskonale wiedzą gdzie jest Rybnik i Mszana (chociażby ze względu na słynny most), za to mogli nie wiedzieć gdzie jest Bełk czy Wodzisław. @walek - dla kierowcy z Rybnika dojazd do autostrad to przyjemność, dwie świetnie wyremontowane drogi dojazdowe, trzecia w trakcie. Dla porównania nawet Gliwice nie wyremontowały na swoim terenie DK78 którą można dojechać do A4. Z Jastrzębia czy Wodzisławia do autostrady prowadzi podziurawiona droga wojewódzka która jest w dużo gorszym stanie niż trasa 925 i jakoś nie słychać narzekania na zły dojazd. Rybnik świetnie się przygotował do uruchomienia autostrady, a droga 925 nie jest w gestii miasta (poza jego granicą).

    0 5
  • ~walek 2015-09-07 06:34:46

    Faktycznie droga pięknie wyremontowana, a jeśli trafi Ci się traktor od Bełku to jeszcze nie tak tragicznie bo przynajmniej na krótkim odcinku, ale za tirem już jedziesz na trójce aż do samego Rybnika i jeszcze masz możliwość postać w korkach.

    3 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy to dobrze, że konferencja "Tęczowa zaraza - antychrześcijańska rewolucja w Polsce” nie odbyła się?




Oddanych głosów: 2257