zamknij

Biznes

Polski Ład. Domy bez pozwolenia to totalny chaos grożący katastrofą – grzmią architekci

2021-08-31, Autor: 

Budowa domu bez zbędnej biurokracji i pozwoleń o powierzchni do 70 m kw. i powierzchni użytkowej do 90 m kw. – taka jest jedna z propozycji Polskiego Ładu. Brzmi atrakcyjnie, prawda? - Brak nadzoru może doprowadzić do katastrofy budowlanej – przestrzegają architekci.

Reklama

Prócz nowelizacji prawa budowlanego umożliwiającej budowę domu o pow. 70 m kw. w podstawie, bez pozwolenia na budowę i kierownika budowy, premier Mateusz Morawiecki zapowiedział też bazę gotowych projektów architektonicznych za złotówkę.

Dom bez pozwolenia - to będzie totalny chaos

- Pierwsza myśl to, że wracamy do czasów poprzedniego ustroju, kiedy centralizowano wszystko co się dało. Druga myśl to, kto weźmie odpowiedzialność za realizację inwestycji. Inwestor? Przecież często nie ma on odpowiedniej wiedzy na temat budowy domu. Wykonawca? Przecież to będzie totalny chaos! - mówi jeden ze śląskich architektów.

Jego opinie pokrywają się ze stanowiskiem Izby Architektów Rzeczpospolitej Polskiej oraz Klubu Przedsiębiorców BCC.

- Z mojego doświadczania projekt budynku o tak małym metrażu zdarza się bardzo rzadko. Wbrew pozorom 70 m kw domu to niewiele, a inwestor decydując się na budowę domu ponosi i tak duże ryzyko, wobec czego często decyduje się na budowę domu o większym metrażu. Nie wierzę, aby głównym problemem dla naszej branży w tej sytuacji były indywidualne kwestie finansowe. Widzę tu wiele innych poważniejszych niebezpieczeństw formalno - prawnych, które w sposób istotny mogą wpłynąć na funkcjonowanie szeroko rozumianego rynku projektowo-realizacyjnego - dodaje.

5 zagrożeń domów bez pozwolenia

Rozmówca ŚląskiegoBiznesu nie znajduje żadnych plusów w budowie domów bez pozwolenia do 70 m kw. Za to negatywów widzi sporo.

- Po pierwsze, ze względu na brak nadzoru organów architektoniczno-budowlanych nad lokalizacją budynku na działce, uniemożliwia się stronom udziału w postępowaniu administracyjnym np. w przypadku przesłaniania lub zacienienia działki sąsiedniej.

Po drugie możliwa jest „patodeweloperka” w przypadku dysponowania nieruchomością o odpowiedniej wielkości.

Po trzecie brak fachowego nadzoru nad realizacją prac budowalnych przez uprawnione do tego osoby (kierownik i autor projektu) może prowadzić do poważnych wątpliwości co do zakresu odpowiedzialności za potencjalne błędy projektowe lub realizacyjne, które mogą prowadzić do awarii bądź katastrofy budowlanej.

Po czwarte ograniczenie prowadzenia działalności gospodarczej przez projektantów w związku z państwową ingerencją w wolny rynek – to tak jakby „postawić” obok prywatnego zakładu fryzjerskiego państwowy, który będzie świadczył usługi z 99% bonifikatą.

Po piąte tego typu zabudowa nie będzie obligowała inwestora do respektowania warunków prawnych (MPZP, WZ), określających zasady kształtowania przestrzeni, co w praktyce będzie prowadzić do przestrzennego nieładu – wylicza.

Architekt: taniej nie będzie

Nasz rozmówca nie podziela też argumentu rządzących, że ograniczenie biurokracji pozwoli zaoszczędzić na kosztach.

- W dzisiejszych czasach ceny materiałów budowlanych to często „ceny dnia”. Osoby decydujące się na budowę domu muszą liczyć się z niemałymi kosztami realizacji inwestycji, a cena projektu budowlanego to ułamek kwoty, którą muszą wydać podczas budowy własnego domu. Nie wspomnę już o fakcie, że większość z nich musi w pierwszej kolejności zakupić działkę, która jest dla nich sporym wydatkiem.

Projekt typowy a tania budowa to dla mnie oksymoron. Wystarczy spojrzeć na kwestię dostosowania budynku do panujących lokalnie warunków śniegowych, wiatrowych lub gruntowych. Aby projekt był uniwersalny musi być w swojej istocie dostosowany do wszelakich warunków panujących w naszym kraju, co oznacza że inwestor z Katowic będzie musiał wybudować dom taki sam jak inwestor z Suwałk – to znaczy z przewymiarowaną konstrukcją. A co z problemem powszechnych u nas szkód górniczych? Gdzie w tym oszczędność? - pyta retorycznie architekt.

Ponury żart ekonomisty?

Co ciekawe, zapowiedzi rządu krytykują eksperci różnych branż, nie tylko bezpośrednio związanych z budownictwem. Dla przykładu Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. A. Smitha uważa, że rząd chce dać za mało wolności:

„Dlaczego budowa własnego domu miałaby być możliwa bez pozwolenia do 70 metrów kwadratowych, a z poddaszem to i nawet 90 metrów, a nie zniesie się w ogóle tego czysto biurokratycznie wydumanego limitu, aby Polacy mogli budować domy wielopokoleniowe?”

- Mam nadzieję, że to był ponury żart. Ciężko mi komentować takie tezy jeżeli wiem, że są one nierealne do zrealizowania. Idąc drogą absurdu, dlaczego nie operujemy się sami czy też prowadzimy pojazdy bez uprawnień – przecież wadliwie zaprojektowany bądź też zrealizowany dom może tak samo zagrażać życiu lub zdrowiu – komentuje architekt.

Więcej na temat domów bez pozwolenia pisze ŚląskiBiznes.pl.

Oceń publikację: + 1 + 40 - 1 - 65

Materiał oryginalny: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,polski-lad-domy-bez-pozwolenia-to-totalny-chaos-grozacy-katastrofa-grzmi-architekt,wia5-2-5239.html

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (40):
  • ~Franek 7 2021-08-31
    15:36:21

    96 76

    Wszystko co wprowadza PiSuar to wielki chaos i jeszcze niczego nie zrobili dobrze.

  • ~Arteks 2021-08-31
    15:58:04

    60 90

    Już obecnie wiele dzielnic domkowych czy wsi na Śląsku wygląda tak bałaganiarsko i przypadkowo jakby ktoś zrzucał budynki z kosmosu. Żadnego zamierzenia urbanistycznego, żadnego porządku. Każdy buduje jak chce, w miejscu których chce i obiekt o wyglądzie jaki chce. Nawet nie chce mi się wierzyć, że może być jeszcze gorzej... ;(((

  • ~ 2021-08-31
    16:02:02

    70 36

    Ciekawe,że Piramidy,inne kilkusetlenie budowle dalej stoją.:)

  • ~exx 2021-08-31
    16:10:22

    55 79

    Arteks dokładnie tak jest. Jeden wystawi chatę z drewna, drugi coś na kształt bunkra, trzeci a'la chata góralska. A w tym wszystkim domki pamiętające Gierka. Płoty to samo. Betonioki, stalowe, jakieś siatki z kamieniami. Żadnego ładu i estetyki. Ja rozumiem, że można nie mieć gustu i powkładać wiatraczki do ogródka albo lampki za 2zł, ale pewien standard powinien być obowiązkowy. Żeby to nie wyglądało jak na tureckim bazarze.

  • ~Jaro Brzoza 2021-08-31
    16:33:34

    Arteks na Twoim osiedlu wcale nie jest lepiej, na 7 piętrze okno brązowe, na drugim antracyt itp. ;)

  • ~Franz Kawka 2021-08-31
    16:36:10

    61 46

    Franek jak to niczego pisuar nie zrobił dobrze? Dał 500+ na dziecko, 20 milionów na ojca i 2 miliardy na maliniaka.

  • ~Arteks 2021-08-31
    16:43:35

    34 66

    @Jaro Brzoza - osiedla są jednak przynajmniej zaprojektowane przez urbanistów. Nadaje się im po termomodernizacji jakieś określone malowanie, budynki wyglądają jak nowe, dachy są proste. Nie dopuszcza się idiotycznych rozbudów/dobudówek jak w przypadku zabudowy jednorodzinnej. Widać w tym jakiś projektowy zamysł - zbliżony do tego jaki się spotka za granicą. W przypadku dzielnic domkowych - ok. też widać zamysł np. w dzielnicy Północ. Jak się ją ogląda z góry - widać, że to ktoś tę zabudowę jednorodzinną zaprojektował. Ale niestety nie można tego powiedzieć o większości innych przypadków. I nie chodzi nawet o kolor okna czy budynku... O ogólny chaos stawiania budynków. Nawet do miniaturowych wąskich dróżek się tak niektórzy przyzwyczaili, że w dyskusji o niej bronili czegoś - co przecież komplikuje życie na codzień np. przy dostawach, mijaniu się itd. A co do koloru okien to bezguście niestety w Polsce wcale nie omija blokersów - dlatego i na blokach czasami pojawiają się takie udziwnienia.

  • ~ 2021-08-31
    17:01:18

    63 32

    Panie Arteks dyc to juz jest KARYGODNE ,by Twoje mieszkanie bylo inaczej umeblowane niz sasiada,z jakiej paki co 2gie auto jest innego koloru,bo jakzez to byloby po komuchowemu gdy wszystko by bylo jednakowe.:)

    Marzą wam sie takie czasy co?:"Automaty liczą, liczą,liczą Liczą cały czas. Automaty liczą na człowieka. Automaty liczą, programują, Odgarniają śnieg, Liczną liczbą liczą Obliczenia. Automaty liczą, mylą się, A powinny nie, Automaty automatyzują. Automaty szybko niszczą się, Niszczą się, Ale znowu się reprodukują. My nie wiemy nic, My wolimy śnić, Niech automat wszystko robi sam, Wiemy jednak, że Przyjdzie kiedyś dzień, W którym zwykłym automatem Staniesz się też Ty. Wielkie automaty liczą nas, Segregują nas, Małych ludzi, co je obsługują, Wykonują rzędy długich liczb, Niewiadomych liczb, Oznaczają nas symbolem x."

    Pozdrawiam.:)

  • ~Lateks 2021-08-31
    17:02:24

    49 17

    Jak nigdy to zgodzę się z Arteksem,
    "Po piąte tego typu zabudowa nie będzie obligowała inwestora do respektowania warunków prawnych (MPZP, WZ), określających zasady kształtowania przestrzeni, co w praktyce będzie prowadzić do przestrzennego nieładu – wylicza właściciel Pracowni Architektury projekt 44 240."
    A gdzie dziś się przestrzega MPZP, WZ ? No litości pan architekt widzi zagrożenie dla swojej działalności i nagle dostrzega że warto by było mieć i stosować MPZP? A dziś bez tych przepisów i tak mamy wolną amerykankę, w parku stawia się sklep wielkopowieszchniowy i parking. a na osiedlu Arteksowym mamy z jednej strony króliczoki na 10 pięter, z drugiej szeregowce, a po środku i dookoła powpychane domy jednorodzinne. Prawda taka że dziś człowiek buduje dom, a za rok dwa może 5 się okaże że ma za oknem fabrykę, osiedle, autostradę i pod tym wszystkim będzie fedrować gruba.
    Nawet UM z radnymi na czele się chwali że w Stodołach zmieniono MPZP tylko dlatego że ktoś kupił cysterski dworek...
    Ciężko w tym wszystkim obwiniać ludzi, skoro UM wydaje 800tys. zł na "remont" jednego mieszkania w starym familoku na Paruszowcu....
    kiedy ludzie chcą gdzieś mieszkać "na swoim"

  • ~Arteks 2021-08-31
    17:24:52

    11 38

    @lateks - no widzisz, czasami potrafimy się zgodzić, jeśli tylko na boku zostawiasz uprzedzenia i złośliwostki. Zgadzamy się jednak tylko w niektórych sprawach czyli "bałaganizacji" bo ogólnie ja jestem za rozwojem. Jeśli ktoś w miejscu stadniny chce budować hotel, restaurację i osiedle deweloperskie to ja jestem za bo mamy XXI wiek! Stadniny niech sobie są na wsiach w miejscach z dala od dróg i tam gdzie konie mogą się wylatać, a jeźdźcy spokojnie pogalopować, a nie przy gęstej zabudowie mieszkaniowej! Wyjaśnie też, że te domy jednorodzinne na Nowinach istniały przed powstaniem osiedla i widocznie ich właściciele nie chcieli się wyprowadzić, zdając sobie sprawę, że bloki przyniosą im wszystko co miejskie i nowoczesne: telefony, sklepy, przystanki autobusowe, żłobki, przedszkola, szkoły, poczty itd. I tak się faktycznie stało. Teraz widać powolne usuwanie zabudowy jednorodzinnej z osiedla. Albo wykupują je deweloperzy czy markety albo ci którzy chcą postawić w danym miejscu nowy dom burząc stary.

  • ~ 2021-08-31
    17:26:01

    65 17

    co was to obchodzi kto co na swojej działce ma

  • ~Arteks 2021-08-31
    17:27:58

    21 45

    @franca77 - niestety ale PiS chciałoby stworzyć automaty które by im przytakiwały, głosowały jak chce prezes. A tu rozczarowanie bo nawet w senacie nie ma już automatyzmu... Społeczeństwo też wiele razy pokazało, że nie da się sterować "automatycznie".

  • ~Arteks 2021-08-31
    17:31:08

    18 49

    @scully - dużo nas obchodzi bo potem zwyczajnie jest... chaotycznie i brzydko. To trochę tak jak ktoś kiedyś pokazał jak wygląda ulica z nadmiarem bannerów i reklam i bez tego. Nie pamiętam aby komukolwiek podobała się wersja z nadmiarem. Tak samo w budownictwie. Większości z nas nie podoba się ten chaos - niewiele możemy jednak z tym zrobić jeśli nie będzie odpowiednich, narzuconych rozwiązań urzędowych.

  • ~ 2021-08-31
    17:49:09

    49 25

    Temu architektowi ,co tak GRZMI,chcę oświadczyć że w życiu NIE skorzystam z jego usług.hej:)))

    Panie Arteks zdecyduj się pan czy jesteś ZA rozwojem,czy za destrukcją i dyktaturą z czasów POPSL?
    Czasem tak myślę,czy nie pasowałaby ci POsada w KRLD jako Kim Dzong Du?:)))
    Pozdrawiam

  • ~Gibon 2021-08-31
    21:02:28

    41 3

    Szanowny Panie architekcie, ot prawda jest taka, że projektanci już wiele lat temu zaczęli się puszczać dla pieniędzy, urbanistów w tym kraju od wielu lat nie ma. Rządzi pieniądz i wydaje mi się, że te przepisy jako, że dotyczą małych domków do 90m2 niewiele już pogorszą... Polacy nie myślą o ładzie przestrzennym tak samo jak nie myślą o ochronie środowiska. Bardzo mi przykro, że Pan taki rozczarowany klimatem w jakim przyszło projektować i żyć. Taki mamy klimat. Poza tym, wszedłem sobie na Waszą stronę i te projekty też każdy z innej parafii więc chyba po wprowadzeniu tych przepisów nic się na gorsze nie zmieni. I tak ostatecznie decyduje budujący co będzie budował.

  • ~Franek 7 2021-08-31
    21:28:16

    30 11

    Ja tam jestem za wolnością. Moj dom ma się podobać mi a nie urzędnikowi czy sąsiadowi…. A zwolenników jednolitości zapraszam na osiedla familoków w Chwałowicach albo do Nikiszowca. Podoba się wam?

  • ~artefaks 2021-08-31
    22:11:59

    12 5

    Piękne
    https://wydarzenia.interia.pl/swiat/news-chiny-wyburzyli-15-wiezowcow-w-45-sekund,nId,5454275
    Przywrócili ład architektoniczny

  • ~Andrzej Jarzębiński 2021-08-31
    22:28:41

    7 28

    "Przestrzenny nieład" to nie jest problem - bo i tak jest burdel. Najpoważniejsze problemy to punkty 3 i 2. Taki domek wybudowany z byle czego, gdzie inżynierem, projektantem i wykonawcą może być absolwent 6 klasy podstawowej szkoły specjalnej z pewnością będzie stanowił zagrożenie zarówno dla mieszkańców tego budynku jak i dla otoczenia.

  • ~Arteks 2021-08-31
    22:39:08

    6 20

    @artefaks - bo robią pewnie miejsce na 20 nowocześniejszych i wyższych wieżowców... Wieżowce zawsze były i będą symbolem nowoczesnych miast na całym świecie. @Andrzej - zgadzam się ale to jeszcze nie jest problem. Gorsze są te dobudówki i rozbudówki wedle pomysłów Janusza i Grażyny. Po prostu wychodzą z tego arcymaszkary.

  • ~rosthost1 2021-08-31
    22:51:29

    25 5

    Moja działka mój dom moje prawa -halo jak inni mają mieć prawo dobdecydowanianobsobie to dlaczego niebo domu na swojej działce. WOLNOSC W UE!!

  • ~Andrzej Jarzębiński 2021-08-31
    22:54:09

    7 16

    Małe sprostowanie... nie chodziło o "inżyniera" ale o "kierownika budowy"... no i mam jeszcze taką małą refleksję Arteks nad tym na czym mieszkańcom miasta zależy... Wszyscy skupiają się nad "ładem". Ten wątek nie ma znaczenia w Rybniku bo tutaj Ładu nie ma! Na wsi sto lat temu, ktoś (właściciele Huty i Kopalń) zastawili miasto. Budowano familoki dla pracowników, potem była tzw. komuna która stawiała swoje "betonowe apartamenty". I to jest cały urok urbanistyczny Rybnika - przekrój od 18 wieku do dzisiaj. I tu nie ma problemu - jest po prostu burdel - lub artystyczny nieład. Problemem jest to, że taki "budowlaniec" zorganizuje np. ogrzewanie gazowe na propanbutan z ciągiem tradycyjnym (czyli "do góry") ... no i mamy BUM.

  • ~Arteks 2021-08-31
    23:03:03

    4 16

    @Andrzej - wszystko to co projektowane według jakiegoś założenia urbanistycznego wygląda całkiem dobrze np. popatrz na kamienice w Śródmieściu z różnymi ładnymi gmachami które składają się na całość, na familoki w Chwałowicach czy Niedobczycach, na domki w dz. Północ albo szeregowce na Zawiszy Czarnego. Bloki też czy to Tysiąclecia, Dworek, Nowiny, Wrębowa, Os. Południe - całkiem to przyzwoicie wygląda. Są jakieś proporcje, alejki, proste ulice, dużo zieleni, zachowane są jakieś zasady równoległości, oddalenia jednego obiektu od drugiego. Co ciekawe osiedla bloków przeważnie nie przylegają do ruchliwych ulic - czego nie można powiedzieć o dzielnicach domkowych typu Ochojec, Golejów, Popielów - przeciętych głównymi drogami. Nie wiem czy jeździsz po świecie ale poza Polską (z naciskiem na Śląsk) nigdzie nie spotkałem tak brzydkich wiosek jak u nas. Natomiast jeśli chodzi o miasta to polskie/śląskie nawet jeśli są zaniedbane to urbanistycznie prezentują się dość ciekawie i różnorodnie.

  • ~ 2021-08-31
    23:24:33

    27 12

    Panie Andrzej Jarzębiński,a pan ma POzwolenie na trąbkę,że nią gra,dyć to też może być zagrożeniem dla pana i otoczenia,gdy zacznie pan nią wymachiwać.
    Czy nie POwinien pan przynajmniej SKOŃCZYĆ tą szkołę specjalną,by na tej trąbce grać?
    Wy lemingi mocie już galaretkę zamiast mózgu.
    Powiedzcie Indianom,Eskimosom i innym Nomadom że muszą mieć setkę POzwoleń i drugą setkę pieczeci przybitych przez takich lemingow jak ten architekt,pan i pan Arteks,by mieć gdzie 4litery ogrzać i Was PO prostu SPŁODZIĆ?
    .Zapytajcie się swoich dziadków,czy kiedyś trzebabyło mieć "tonę"POzwoleń,by Wasi "starzy" wybudowali dla Was ziemiankę?
    Wy PO prostu macie dyrdum myrdum na punkcie wszelakich papierków,pieczątek itd,bez tych papierków POzwoleń PO prostu życie straciło by dla Was sens.
    Przypuszczam że wy wszyscy przeciwnicy Polskiego Ładu bylibyście jak najbardziej ZA,gdyby nie uderzało to w wasze lemingowe EGO i wasze interesiki!
    A już takie stwierdzenie że GWARANTEM bezpiecznej budowli jest KIEROWNIK budowy to macie przykład ze "Świerklańcem".
    Masakra gdzie Wyście się lemingi jeszcze uchowali?:)))
    Pozdrawiam.

  • ~Andrzej Jarzębiński 2021-08-31
    23:29:25

    10 16

    Arteks... cieszę się że przyszło mi prowadzić korespondencję z osobą inteligentną :) jednocześnie będę się upierał... gdyż nie uważam, że Śląsk poza tym co zaprojektowała i wybudowała tutaj Republika Weimarska do 1922 roku ma jakąś organizację urbanistyczną.. no sorry. Byłem np. w Monachium widziałem jak to wygląda. Jeżdżę trochę po świecie i widzę... My tu mamy Argentynę. Tak jak pisał Rosthost1 - jego ziemia - jego buda - jego zasady. Czy wysadzi w powietrze sąsiadów bo mu się wydaje, że ogarnął ogrzewanie gazowe? to nie ma znaczenia... No i git!

  • ~Andrzej Jarzębiński 2021-08-31
    23:31:44

    5 22

    ~Franca77 - się przedstaw najpierw ... zresztą i tak się dowiem ktoś jest.

  • ~Andrzej Jarzębiński 2021-08-31
    23:34:28

    2 21

    a potem tutaj upublicznię Twoje dane.

  • ~Andrzej Jarzębiński 2021-08-31
    23:37:47

    3 22

    I zrobię to ... masz to u mnie jak w BANKU :)

  • ~ 2021-08-31
    23:40:20

    23 7

    Panie Andrzeju,czytać pan nie umi,dyć JESTEM przedstawiony,duch do pana nie pisze.
    Ale Lionel Messi będzie na pana zły.
    Urządzaj se człowieku na swojej POsesji jak chcesz i co chcesz tam rób,ale na litość Boską NIE MASZ PRAWA narzucać innym swojego widzimisię.
    Pozdrawiam.

  • ~Andrzej Jarzębiński 2021-08-31
    23:44:44

    6 27

    Jurto rano zrobię sobie wycieczkę do PrOkuratury.

  • ~ 2021-08-31
    23:48:08

    25 6

    Panie Andrzeju POwodzenia,miłego spaceru ino nie zaPOmnij o trąbce.
    Pozdrawiam.

  • ~Andrzej Jarzębiński 2021-08-31
    23:49:03

    3 32

    Nie Stary! Przegiąłeś Pałę! Jutro idę do Prokuratora i on będzie decydował co z tym fantem zrobić. Obrażasz mnie , przeszkadzasz w kulturalnej dyskusji... z całym szacunkiem... przegięcie pały. Gliny Cię wyciągną z tej Twojej nory - i ja napiszę kim jesteś.

  • ~Andrzej Jarzębiński 2021-08-31
    23:50:49

    3 31

    Ja na Twoim miejscu to bym tej nocy zasrał pościel.

  • ~ 2021-09-01
    00:12:22

    32 5

    Hihi Panie Andrzeju ja juz PO 1szej pana grozbie w/s do mnie ZARAZ narobilem POd siebie ale na SWOIM terytorium i Panu NIC do tego,WOLNOSC Tomku w SWOIM domku,ok:)))
    Pozdrawiam.

  • ~imrahil 2021-09-01
    07:21:44

    16 9

    chodzi tylko kasę. w tej chwili i tak robione są na odwal za grubą kasę - architekci niczego nowego od czasów komuny się nie nauczyli w kwestii energooszczędności. 90% z nich wypuszcza buble. brak nadzoru nad budową? przecież i tak go nie ma (jest fikcyjny). kierownik budowy w ramach tej całej godziny spędzonej w sumie na budowie przez cały jej okres mógłby udzielić kilku porad. zwykle tego nie robi, a jeśli zrobi to gada bzdury. dzięki takiemu zespołowi architekt + kierownik + wykonawca, dzisiaj mój znajomy pompuje wodę z piwnicy wymarzonego domu w kredycie, do tej piwnicy znosi węgiel (do nowego domu!), latem w domu gorąco, dom ma cały w mostkach termicznych, płaci za grzanie kilka razy więcej niż ja prądem.

  • ~Kśek 2021-09-01
    08:42:35

    22 2

    Uwielbiam straszenie phokuhatuhą.

  • ~ 2021-09-01
    10:16:39

    10 3

    "Po piąte tego typu zabudowa nie będzie obligowała inwestora do respektowania warunków prawnych (MPZP, WZ), określających zasady kształtowania przestrzeni"
    A dlaczego?
    Co ma brak pozwolenia do nie respektowania obowiązujących aktów prawnych?
    Wybudujesz niezgodnie z obowiązującym prawem = nakaz rozbiórki lub przerobki aby spełniac wymagania. W czym problem?
    Są budowle czy mała architektura która nie wymaga zgłoszenia i zezwolenia a jednak ma być postawiona zgodnie z prawem, niezależnie czy inwestor go zna czy nie.

    A kto weźmie odpowiedzialność?
    Inwestor tylko i wyłącznie. Nie rozumiem problemu?

    @Arteks,
    "Już obecnie wiele dzielnic domkowych czy wsi na Śląsku wygląda tak bałaganiarsko i przypadkowo jakby ktoś zrzucał budynki z kosmosu. Żadnego zamierzenia urbanistycznego, żadnego porządku. Każdy buduje jak chce, w miejscu których chce i obiekt o wyglądzie jaki chce. Nawet nie chce mi się wierzyć, że może być jeszcze gorzej... ;((("

    No popatrz, i to w czasach gdy są pozwolenia na budowę takie rzeczy się dzieją. Czyli wniosek z tego że problem leży gdzieś indziej. Np. w tym że wydając pozwolenia na budowę musisz spełniać tylko sprawy formalne a nie ma ogólnych dla miasta czy dzielnicy wymagań miejskiego architekta czy urbanisty.

  • ~ 2021-09-01
    10:23:29

    12 3

    @Arteks,
    Domki w dzielnicy północ mają sensowny układ architektoniczny?
    No bez jaj. Tam jedyna wspólna cecha go niewielkie działki po 500-600m2, o których sam mówiłeś jakiś czas temu że to za mało dla domku, a każdy dom jest inny. Nawet ulice sensu nie mają bo jedne są z chodnikami a drugie bez.
    Styl też bez szału: tutaj szeregówki, tam klocki z płaskim dachem, obok dom z wieżyczka, chwilę dalej 2 piętra + poddasze a obok parterowy. Do tego obok 4 piętrowe bloki.
    Jak to jest sensowny układ architektoniczny to wychodzi że cały Rybnik taki układ posiada :-)

  • ~Arteks 2021-09-01
    11:36:40

    1 10

    @kulfoniasty - nie oceniam wielkości działek, a te są klaustrofobicznie małe - typowe na Śląsku i jego dużą gęstość zaludnienia. Oceniam jakiś porządek i jakiś zamysł w tym widać. W większości innych domkowych dzielnic czy wiosek - nie ma tego zupełnie. Twoja polemika to jedyna możliwość twojego zaistnienia - obojętnie pod którym nickiem. ;)

  • ~ 2021-09-01
    12:52:00

    8 2

    Arteks,
    " te są klaustrofobicznie małe - typowe na Śląsku i jego dużą gęstość zaludnienia."
    Zasmucę cię ale w Krakowie też takie są.

    Natomiast to że są małe wynika z polityki sprzedającego, obowiązującego prawa oraz podejscia kupujących

  • ~rzyt 2021-09-01
    17:58:54

    10 3

    ~Andrzej Jarzębiński; dlaczego Pan obraża państwową instytucję i służących tam ludzi? Może prokurator upiecze dwie pieczenie na jednym ogniu, bo ja nie życzę sobie policjantów wyzywać od glin.

    Pozdrawiam i życzę więcej zimnej głowy...

    P.S. Może jakieś przeprosiny...?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5315