zamknij

Wiadomości

Polska w czołówce pod kątem liczby tornad i trąb powietrznych. Jak wypada Śląsk?

2021-07-25, Autor: 

W Polsce w XXI wieku było ponad 300 tornad i trąb powietrznych, co sytuuje ją w europejskiej czołówce – tak wynika z danych Europejskiej Bazy Danych o Gwałtownych Zjawiskach Atmosferycznych (ESWD). Największym zagrożeniem są jednak grad i ulewy. Porywisty wiatr i silny deszcz, zdarzają się w Polsce 10 razy częściej niż tornada.

Reklama

Kilka dni temu pisaliśmy o szerokim i nisko zawieszonym leju kondensacyjnym nad Żorami. Sieć Obserwatorów Łowców Burz jest wręcz pewna, że dotknął on ziemi i wyrządził niewielkie szkody »O krok od tornada w regionie! Łowcy burz: lej dotknął ziemi«

Czy pojawianie się tornad/trąb powietrznych to coś powszechnego w Polsce? Eksperci z porównywarki rankomat.pl przeanalizowali anomalie pogodowe, które mogą mieć znaczenie w kontekście ochrony nieruchomości. Dane w ujęciu rocznym i dwudziestoletnim zarówno w Polsce, jak i w Europie pochodzą z Europejskiej Bazy Danych o Gwałtownych Zjawiskach Atmosferycznych.

Około 18 tornad w Polsce co roku

Polska jest w czołówce Europy pod kątem liczby tornad i trąb powietrznych – wynika z danych Europejskiej Bazy Danych o Gwałtownych Zjawiskach Atmosferycznych (ESWD). W latach 2001-2020 odnotowano łącznie 359 tego typu zjawisk atmosferycznych. To więcej niż w Wielkiej Brytanii (345) czy na Ukrainie (303).

Najwięcej tornad i trąb powietrznych wystąpiło przez ostatnich 20 lat na terenie Rosji (2312), Włoch (1530) i Niemiec (992). Wyjątkowo dużo również w niewielkich powierzchniowo Chorwacji (317), Holandii (264) i Danii (220).

Tylko w zeszłym roku w Polsce, na podstawie danych ESWD, odnotowano 3866 niebezpiecznych zjawisk atmosferycznych. Tornada i trąby powietrzne wystąpiły 16 razy. Mniejszą częstotliwość miały trąby pyłowe (5) i gwałtowne śnieżyce (3).

Tornada i trąby powietrzne takie jak w Czechach pod koniec czerwca są medialne i rzadkie podobnie jak katastrofa samolotu. Znacznie częściej występują zjawiska pochodne, czyli porywisty wiatr i silny deszcz, które w Polsce zdarzają się 10 razy częściej niż tornada.

W porównaniu z liczbą tornad silne burze wystąpiły 194 razy, duży grad (o średnicy gradzin co najmniej 2 cm) 567 razy, silny deszcz 845, a porywisty wiatr (powyżej 25 m/s) aż 2236 razy przez cały rok 2020.

Niebezpieczne województwa z dostępem do morza

Występowanie tornad na terenie Polski nie rozkłada się równomiernie. Najwięcej tornad i trąb powietrznych odnotowano w województwach północnych, a dokładniej tych, które graniczą z linią brzegową. Zarówno w województwie pomorskim, jak i zachodniopomorskim to po 54 zjawiska przez 20 lat – wynika z danych ESWD.

W pozostałych województwach to przedział między 20 i 30, jak w warmińsko-mazurskim (30), kujawsko-pomorskim i łódzkim (po 23) oraz wielkopolskim (21). Obszarem o najmniejszej liczbie tornad w XXI wieku jest opolskie (10). Z kolei w województwie śląskim odnotowano w XXI wieku 17 tornad i trąb powietrznych.

Ubezpieczenie od skutków tornada

Tornada i trąby powietrzne to spore zagrożenie dla nieruchomości. Dom i mieszkanie można chronić finansowo przed skutkami anomalii. W tym celu wystarczy ubezpieczenie w wariancie podstawowym z pakietem zdarzeń losowych. Podstawa będzie chroniła konstrukcję budynku i elementy przymocowane na stałe jak ogrodzenie czy antena. Dla zwiększenia zakresu o ochronę wyposażenia czy stłuczenie szyb należy dobrać odpowiednie rozszerzenia.

- W ofercie ubezpieczycieli rzadko można spotkać się z definicją tornada i trąby powietrznej. Towarzystwa najczęściej wymieniają silny wiatr, ulewny deszcz i uderzenie pioruna jako zjawiska towarzyszące tornadom. Taka polisa kosztuje już poniżej 100 zł rocznie - wyjaśnia Michał Ratajczak, ekspert rankomat.pl.

Towarzystwa ubezpieczeniowe z roku na rok wypłacają coraz więcej odszkodowań z tytułu polis majątkowych (bez uwzględnienia komunikacyjnych). Według raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń w 2020 r. to łącznie 7,7 mld zł, podczas gdy jeszcze w 2010 r. kwota ta wynosiła 4,9 mld zł.

Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (25):
  • ~Kwinto 2021-07-25
    11:55:09

    23 1

    Nie od dziś wiadomo że w naszym regionie kluczowe znaczenie ma Brama Morawska .
    Najbardziej energetyczne masy powietrza napływają do Polski z południa. Burze powstają nad Alpami i przemieszczają się na północ oraz wschód, wykorzystując naturalne uwarunkowania terenu. „Jedną z takich dróg jest własnie Brama Morawska – obniżenie terenu między Karpatami i Sudetami, przez które burzom łatwiej się przedostać.
    Mieliśmy kilka mocnych akcentów z dużym gradem własnie od południa, szczególnie w latach 2013-15 pogoda nie oszczędzała Chałupek, Wodzisławia czy Rybnika.
    Ostatnie lata mamy za to coraz więcej nawałnic z zachodu, które wyjątkowo często nabierają siły w okolicach Nędzy i Szymocic. Okoliczne lasy są dowodem na to co potrafi zrobić wiatr powstający na linii szkwału.
    Zauważyłem, że ostatnia burza była wyjątkowo szkodliwa, oberwało sporo dębów szczególnie w lasach Rudzkich ale nie tylko.

  • ~artefaks 2021-07-25
    12:16:36

    13 5

    @Kwinto zgadzam się z opinią. Rybnik na szczęście jest położony w dolinie i przez to nieco osłonięty przed nawałnicami. Najgorzej tu jest w dzielnicach południowych np. Niewiadom, Wrębowa.
    W czasie ostatniej pamiętnej nawałnicy został uszkodzony np. teren zabytkowej kopalni Ignacy. Został zniszczony budynek w którym mieścił się kort , sztygarka. A w sztygarce znajdowała się makieta kościoła św. Antoniego zbudowana przez P. Smołkę.

  • ~Monika898 2021-07-25
    13:04:43

    1 5

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2021-07-25
    13:41:56

    4 9

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2021-07-25
    13:49:46

    8 27

    Panie Kwinto,mam pytanie,czy ta Brama Morawska też uległa ogolnemu otumanieniu,że klimat w Rybniku się "zmienia"?
    Czyżby zmieniła swoje miejsce leżakowania?
    NIE istnieje coś takiego jak ZMIANA KLIMATU,bo termometr ma dopiero chyba niecale 200lat a internet ze 40ci.

  • ~Kwinto 2021-07-25
    14:23:05

    15 1

    ~artefaks myślę że duże znaczenie ma zalew rybnicki, zresztą ci co mieszkają blisko zawsze mówią że nawałnice omijają przyległe dzielnice.
    Burze mają swoje stałe trasy, zazwyczaj to:
    Ostrawa-Chałupki Rybnik-Gliwice..
    Beskidy- Pszczyna - Tychy
    (opcjonalnie)
    Beskidy -Jastrzębie - Żory
    Kędzierzyn- Kuźnia Raciborska- Nędza -południowe dzielnice Rybnika -Żory
    Oczywiście dotyczy to zwykłych burz, bo jeśli ruszy jakiś MCS który po drodze dobuduje się po bokach, to mamy szeroki układ na kilkadziesiąt kilometrów, jak niecałe dwa tygodnie temu.

  • ~ 2021-07-25
    14:59:10

    3 27

    Panie Kwinto-pan myśli?Normalnie SZOK!
    SKĄD pan wie że burze mają tę samą trasę,od Jackowskiego czy może Donalda Tuska,a może od Królewny Śnieżki,lub np.Albert Arnold Gore lub Sorosa?
    Panie Kwinto,jeśli znajdzie pan na Saharze JEDNO wilgotne ziarenko piasku,czy wtedy też oglosisz pan światu że przed tysiącem lat tam deszcz spadl,i pan wie,że to był deszcz,a nie śnieg ,a może grad,a moze tambylec sie po prostu wysikał?
    Pozdrawiam.

  • ~artefaks 2021-07-25
    15:39:27

    14 0

    @Kwinto. Zgadzam się że zalew Rybnicki ma wpływ. Oddziałuje bardziej niż by to wynikało z jego wielkości (jest podgrzewana woda przez elektrownię)Ale z racji ukształtowania i położenia w osi zachód wschód . Bardziej rozbija on fronty idące z zachodu ( ruchy coriolisa). Niż te idące z południa od bramy Morawskiej. Zalew też ma duże znaczenie przy malejącej pokrywie śnieżnej i niskich opadach. Niestety pustynniejemy.

  • ~artefaks 2021-07-25
    15:43:16

    12 3

    Smołka coś się tak zezłościł ? Amaisy cię pogryzły ?

  • ~ 2021-07-25
    16:01:16

    3 25

    Artefaksie ten LILIPUCI Zalew Rybnicki ma wpływ ale na ER,chlodząc jej generatory prądu,byś Ty mógł z tego prądu korzystac i pisać na smartfonie głupoty większe od "Szczerze"DT.:)))
    Gdzie Wy Lemingi żeście do szkół chodzili i co tam robiliście na lekcjach?
    Masakra ta dzisiejsza Młodziezowka PO!
    W moich czasach to by Was Lemingi zagięła i owinęła wokół palca byle 6cio latka z przedszkola.:)))

  • ~artefaks 2021-07-25
    17:33:26

    20 4

    @Smołka. Większego idiotyzmu dawno nie czytałem ,, generatory elektrowni są chłodzone wodą z zalewu "
    Ale tak głupi to może być tylko organicznie tępy wyznawca sekty piss

  • ~ 2021-07-25
    17:39:50

    3 15

    Artefaksie to PO CO Gierek kazał wybudować sztuczny zbiornik obok ER,czyżby był tak przewidujący że pomyślał o Tobie,bys se mogł ryby połowic,albo się wypluskać???:)))
    Przed wybudowaniem ER NIE było Zalewu.!

  • ~artefaks 2021-07-25
    17:51:48

    19 0

    @P. Smołka. Zbiornik zaczęto budować od 1968 . Więc to nie kazał Gierek ,lecz Wiesław.
    Woda z zalewu nie służy do chłodzenia generatorów. Generator jest urządzeniem które produkuje bezpośrednio prąd. I jeśli potrzeba go chłodzić to robi się to wodorem który to gaz nie przewodzi prądu.
    Woda z zalewu służy do chłodzenia kondensatorów , w układzie na wyjściu pary przepracowanej w części niskoprężnej turbiny parowej.

  • ~polk 2021-07-25
    18:18:10

    19 0

    Kazik Twoje komentarze dobitnie pokazują jaki z Ciebie ignorant. Chłopaki piszą rzeczy bardzo ciekawe a Ty wyskakujesz z durnymi komentarzami.
    Jeśli masz odrobinę przyzwoitości powinieneś już zamilknąć bo Artefaks zaorał Cię konkretnie.
    Zarzuciłeś mu kończenie niewiadomo jakich szkół a sam pokazujesz jaki jesteś zubożały intelektualnie.

  • ~ 2021-07-25
    18:21:42

    0 17

    Brawo panie Artefaksie,nawet odpowiedziales sobie sam na dręczące Cię wątpliwości.Chylę czoła.

  • ~ 2021-07-25
    18:57:31

    3 23

    Panie polk proszę o przykład tego jego mnie "zaorania".
    A czegoś tu kiedykolwiek pożytecznego się mogl dowiedzieć z tych "teorii"lemingow,co nie mają pojęcia o niczym innym ino jak zatrollować,by ktoś im dał "plusika",lub w grze kto wymyśli lepszą bajeczkę nt."Co znajduje się pod lodowcem na Antarktydzie, lub kto mieszka na Ciemnej stronie Księżyca?
    Panie polk,czy ty nie zauważyłeś że tu pisze dużo uPOśedzonych ludzi?(hmm być może nawet ze mną?).
    Gwarantuję Ci tu się NIE dowiesz NICZEGO,więcej niż co cie w przedszkolu nauczono.
    Banda trolli,których poprosisz o FUNDAMENTALNE pytanie np.ctj NARÓD,to cię z błotem zmieszają że szok,bo oni nie są narodowcami.,a Narod rządzi TYLKO wtedy gdy jego ulubieńcy wygrają,a gdy przeciwnicy to by ich z uśmiechem na ustach ukatrupili.
    Niestety takie czasy że jakby przyszło oddać krew za Ojczyznę, to sami dziadkowie i rezerwiści by walczyli,a te lemingi by się pytały obcej dywersyjnej stacji TVN,z kim walczą i i do kogo mają strzelać,a po co a na co?
    W końcu w tym całym zamęcie sami by sie wpierw rozpłakali jak H2050 by po chwili se w "łeb"strzelic!
    To jest po prostu MASAKRA ,by ktokolwiek zaprzeczał porządkowi prawnemu w Polsce,bo akurat jego sPOnsorzy zostali przez NARÓD odsunięci od "koryta".
    Pozdrawiam i sorry że się tak rozPISałem.
    Pozdrawiam.

  • ~ 2021-07-25
    19:11:30

    3 18

    Panie polk zacytuje fragment tego art.
    "Eksperci z porównywarki rankomat.pl przeanalizowali anomalie pogodowe, które mogą mieć znaczenie w kontekście ochrony nieruchomości. Dane w ujęciu rocznym i dwudziestoletnim zarówno w Polsce, jak i w Europie pochodzą z Europejskiej Bazy Danych o Gwałtownych Zjawiskach Atmosferycznych"

    Teraz poproszę Ciebie o odpowiedz ctj ta "porównywarka "rankomat"?Co z tego zdania i badania wynika ,czy dowiedziales się czegoś czego bys nie wiedzial wcześniej i jaki ma rachunek prawdopodobienstwa badanie 20lat w 4mlrd lat historii Ziemi,gdy ją wogole człowiek miał CZYM badac tj.ok 300lat a ta reszta 3 999 999 700 lat tj mały pikuś wobec dzisiejszej "wiedzy".

  • ~artefaks 2021-07-25
    21:02:57

    12 2

    @Smołka . W czasach kiedy nasz kraj był jeszcze normalną demokracją porównywarka rankomat służyła do wyboru lokat , ubezpieczeń itp. Na tej podstawie obywatele podejmowali bezpieczne decyzje alokacji swojego ciężko zarobionego kapitału.
    Po dojściu do władzy dojnej żadna lokata po decyzji tkzw glapy z NBP o zerowych stopach procentowych przy jednoczesnej hiperinflacji nie pozwala ludziom na zachowanie siły nabywczej swoich dochodów. Dojna zmiana w ten sposób kradnie ludziom ich ciężko zarobione środki przy aprobacie tępych baranów z jedynie słusznej i sprawiedliwej . Którzy to idioci przyklaskują nie zauważając nawet że są w tej chwili rżnięci. A Smołka tu perroruje że rankomat służy do porównywania prognoz pogody. Tak Kazimierzu rankomat pokazuje że jedynie słuszna gnije i znajduje się na równi pochyłej...

  • ~polk 2021-07-25
    22:30:12

    10 2

    Kazik zaorał Cię jeśli chodzi o wiedzę na temat zalewu, dlaczego powstał i czemu służy. Ukończyłeś szkoły a mimo to głupoty piszesz o chłodzeniu turbin.
    Kwinto też podał fakty, które można łatwo sprawdzić, ale Ty jesteś mądrzejszy i trzeba człowieka objechać.
    Z jednym się tylko z Tobą zgadzam, no może z dwiema rzeczami, mianowicie, że przyznałeś, że jesteś upośledzony i że "Narod rządzi TYLKO wtedy gdy jego ulubieńcy wygrają,a gdy przeciwnicy to by ich z uśmiechem na ustach ukatrupili"

  • ~ 2021-07-26
    01:32:03

    3 9

    Aha panie polk,ja myślałem że oni dyskutują nad globalnymi zmianami klimatu,a okazało się że nad tym,czy w lesie panuje inny mikroklimat niż na betonowym rynku,lub czy zalew ma wplyw na pogode większy czy mniejszy od Bramy Morawskiej?:))
    Panie Artefaks,ja nie mówiłem że Edward osobiście machał łopatą,przy budowie ER,tak samo jak DT nie brudził sobie osobiście rąk burząc lub wyprzedawając kilka tysięcy zakładów pracy.
    Gdyby "Natura chciała to by sama dziurę pod zalew wykopała"!
    Gdyby Edward miał wtedy przeciwko sobie dzisiejszą łopozycję,to w Pl,panowalby dalej głód,analfabetyzm a na ulicach jezdzilyby furmanki.
    Ciekawe czy wtedy ktoś by się odważył powiedzieć że budowa ER to megalomania, gigantomania i że wogole niepotrzebnie wyrzucona kasa w dziurę w ziemi,lub ze przeciez jest niedaleko elektrownia w bratniej
    Czechoslowacji,ciekaw jestem co by z takim delikwentem zrobiono,no bo przecież nie dostałby jakiegos intratnego"stołka" w Moskwie, co to to nie,prawda?

    Dyskusja jest o zmianie klimatu w Polsce z powodu dzialalnosci człowieka,to proszę sobie teraz wyobrazić jakie zmiany i czy wogóle wyobrazalne zajdą,gdy już przeciwnicy węgla wylącżą ER i resztę elektowni weglowych ,a na ich miejace postawią kilka milionow wiatraków,co wtedy będzie miało bardziej destrukcyjny wpływ na klimat i czy POwieszą propagatora zamiany istniejących elektrowni na OZE?
    Bo wtedy to juz bedzie"musztarda po obiedzie".

    Panie Artefaks,a stwierdzeniem że za Tuska była lepsza demokracja niż teraz,toś mnie pan rozjechal niczym walec:).
    Pozdrawiam.

  • ~ 2021-07-26
    01:58:01

    3 14

    Artefaks napisal"Większego idiotyzmu dawno nie czytałem ,, generatory elektrowni są chłodzone wodą z zalewu "
    Ale tak głupi to może być tylko organicznie tępy wyznawca sekty piss"

    Panie Artefaks wg Wiki woda chłodzi BLOK energetyczny!
    Doczytaj sobie CO wchodzi w skład "bloku energetycznego" a potem się tu"wymondrzaj":)

  • ~artefaks 2021-07-26
    12:16:14

    5 2

    P. Smolka. Piszesz wyraźnie ,,woda z zalewu chłodzi generatory". Oprócz elementarnych braków w wykształceniu technicznym. Macie Smolka elementarne braki w języku polskim. Więc nie ,,wymodrzaj się" Jak sam dosłownie to piszesz

  • ~artefaks 2021-07-26
    12:32:21

    7 2

    Panie Smolka.,,nawet za Tuska". Jak się włożyło coś do banku to otrzymywało się odsetki powyżej stopy inflacji. Tak samo było też za Gierka,Jaruzelskiego,nawet Gomułki. Tylko najwybitniejszą jedynie słuszną władza bezczelnie kradnie ciężko wypracowane przez ludzi zasoby poprzez inflacji. Niemiło mi to Smolka mówić ,ale zachowujesz się jak owca z folwarku zwierzęcego . A niedawno miałem Was jeszcze za mądrzejszego od Rybnikusa

  • ~ 2021-07-26
    13:00:35

    1 7

    Artefaks napisał-"nawet za Tuska Jak się włożyło coś do banku to otrzymywało się odsetki powyżej stopy inflacji. Tak samo było też za Gierka,Jaruzelskiego,nawet Gomułki."

    Jakim trzeba być ŁGARZEM żeby napisać takie brednie?
    Ale "szkoła"tuska kłamaniu z rana,kłamaniu wieczorem,nie idzie w las jak widac!

  • ~Marco2 2021-07-29
    00:42:01

    0 0

    to horror

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3593