zamknij

Wiadomości

Pociągi do Wodzisławia i Pszczyny uratowane!

2011-03-17, Autor: 
Obie strony „kolejowego konfliktu” potwierdzają: jest kompromis w sprawie finansowania kolei w województwie śląskim. To oznacza, że w naszym regionie nie zostaną zlikwidowane ani pociągi z Rybnika do Chałupek ani z Rybnika do Pszczyny.

Reklama

Przypomnijmy, do wczoraj realna była wizja, że od 22 marca przestaną jeździć pociągi z Rybnika do Wodzisławia oraz z Rybnika do Pszczyny. Wszystko dlatego, że kolejowa spółka Przewozy Regionalne zażądała od władz województwa śląskiego dodatkowych 50 milionów złotych za wożenie pasażerów na Śląsku. W negocjacjach marszałek województwa był pod ścianą, bo przewoźnik groził likwidacją najpierw 100, a później 60 kursów.

Wczoraj finał miały rozmowy marszałka Adama Matusiewicza z prezes Przewozów Regionalnych – Małgorzatą Kuczewską-Łaską. Na szczęście dla pasażerów obu stronom udało się dojść do kompromisu. Samorząd województwa zapłaci przewoźnikowi wyższą stawkę, ale na razie Przewozy Regionalne otrzymają tylko połowę żądanej kwoty, czyli ok. 79,5 mln złotych, bo obie strony podpiszą tylko półroczną umowę.

 

Choć umowa w tej sprawie nie została jeszcze podpisana (ma to nastąpić w piątek), to fakt zawarcia kompromisu potwierdziła nam rzeczniczka prasowa Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych – Magdalena Tosza.

 

Takie ustalenia oznaczają, że do czerwca urząd marszałkowski zyskał czas na przeprowadzenie szczegółowego audytu usług świadczonych przez Śląski Zakład Przewozów Regionalnych. Urzędnicy chcą się lepiej przygotować do podpisania umowy na kolejne pół roku.

 

W międzyczasie władze województwa chcą wystartować z własną spółką – Koleje Śląskie. Przejmie ona w pierwszej kolejności połączenia na linii Gliwice – Katowice – Częstochowa. Następnie Koleje Śląskie mają realizować kolejne połączenia. - Im wcześniej Koleje Śląskie rozpoczną pracę, tym lepiej dla pasażera – powiedział marszałek Adam Matusiewicz.

 

Taką decyzję marszałka chwali Łukasz Wała – prezes Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska, który w wywiadzie dla nas rekomendował samorządowi województwa wprowadzenie konkurencji w przewozach regionalnych. - Zaletą powołania własnej spółki jest pozbycie się całej „czapy administracyjnej”, czyli m.in. niedogodności związanych z funkcjonowaniem związków zawodowych – mówił Łukasz Wała.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (21):
  • ~qwerty 2011-03-17
    08:12:45

    0 0

    Koszty utrzymania polaczen to taka sama rzecz jak koszty utrzymania drogich wodociagow. Co jakis czas zgadzamy sie na uleganie szantazowi niezreformowanych kolei, ktore nie chca sie zrestrukturyzowac i stac sie tansze, bo latwiej jest zagrozic, ze polaczen nie bedzie i zadac coraz to wiekszych sum na utrzymanie.

  • ~morfeus12 2011-03-17
    08:31:24

    0 0

    PO wyborach i tak zlikwidują te połączenia... Nie bez powodu podpisali umowę tylko na pół roku.

  • ~hermann 2011-03-17
    08:41:49

    0 0

    No właśnie: koszty utrzymania.Jak te połączenia mają być rentowne skoro składem na ok 150 osób jedzie 5-ciu pasażerów w dodatku z ogrzewaniem na maxa i oświetleniem w ciągu dnia. Szynobusy na tory na takich trasach! motorniczy z konduktorem zakładają spółkę i sami dbają o powierzone mienie!

  • ~qwerty 2011-03-17
    09:43:41

    0 0

    tylko wtedy w takiej spolce nie sa potrzebne zwiazki zawodowe i inne raki zrace kolej. nie jest tez potrzebnych 10 pracownikow nic nie robiacych, bo we wlasnej spolce maszynista i konduktor beda dbali o wydajnosc pracy. ale latwiej jest nic nie robic i trzymac wszystkich w szachu pod szantazem "jak nie dacie pieniedzy to nie bedzie jazdy". ja bym dal pieniadze tlyko pod warunkiem przedstawienia realnego planu racjonalizacji zatrudnienia, reorganizacji pracy. i co miesiac bym sprawdzal wykonanie tego planu pod grozba cofniecia dotacji.

  • ~Arteks 2011-03-17
    11:04:12

    0 0

    @qwerty - nawet jeśli porównasz wodociągi do kolei to nie wyjdzie to samo równanie bo wodociągów przynajmniej nikt nie chce zlikwidować, a w przypadku kolei mamy od kilku lat tę samą mydlaną operę w której jedna strona z drugą nie bardzo się potrafi dogadać, a największe straty ponoszą mieszkańcy którzy mają co raz gorsze możliwości korzystania z tego alternatywnego środka transportu wobec zatłoczonych śląskich dróg. Jeśli problem miał być rozwiązany przez usamorządowienie ruchu lokalnego to dlaczego władze województwa przez ostatnie lata nic nie robiły w tym kierunku aby przeprowadzić audyt kosztów PR, opracować strategię funkcjonowania transportu publicznego, zorganizować ekonomiczniejszy tabor na linie z mniejszym potokiem pasażerskim, stworzyć prawdziwie samorządową kolej, uporządkować rozkłady i zmienić negatywny wizerunek kolei? Przecież wojew.: Zachodniopomorskiemu, Opolskiemu, Wielkopolskiemu, Kujawsko-Pomorskiemu udało się uporządkować kolej u siebie. Tam już od kilku lat nic się nie likwiduje ale reaktywuje, dodaje pociągów, kupuje nowy tabor. Śląsk to zaścianek w tej dziedzinie mimo, że byliśmy wzorem funkcjonowania transportu jeszcze kilkanaście lat temu. Mam wrażenie, że nowy marszałek coś chce robić w tej dziedzinie, jeśli doprowadzi do jakiegoś kompromisu i zacznie zastępować Przewozy Regionalne Kolejami Śląskimi to już będzie sukces. Piszesz o związkach, że nie są potrzebne, a nawet markety czy fabryki w strefach mają związki. O tym decydują pracownicy.

  • ~charlie 2011-03-17
    11:31:02

    0 0

    hermann ma rację. Nie rozumiem po co te składy są takie długie. Przecież kto tam jeździ do tych Chaułpek? Walnąć z dwa wagony i starczy. Widać że nie ma kto zarządzać koleją. A i jak zawsze przy okazji kolei pytam retorycznie, co z Hutnikiem i pociągiem do Warszawy?...

  • ~qwerty 2011-03-17
    11:52:38

    0 0

    Arteks - jak zwykle nie zrozumiales o co chodzi. Zwiazkow nie bedzie potrzeba, jesli uzyje sie rozwiazania zaproponowanego przez hermanna. Ale rozumiem, ze likwidacja zwiazkow to cios w Twoja ciepla posadke, na ktorej nie musisz nic robic oprocz prowadzenia rozowego PR swoim panom. Ciezko byloby Ci wrocic do roboty - rozumiem to.

  • ~EP07-135 2011-03-17
    12:37:18

    0 0

    Qwerty prosiłem Cię żebyś się w tematach transportu zbiorowego lepiej nie wypowiadał. To że byłeś kiedyś moderatorem na DC++ i to że teraz jesteś w młodzieżówce PO wcale nie oznacza że działanie w polityce upoważnia Cię do znajomości tematu. Popełniasz ten sam błąd co decydenci kolejowi przekładając kolej na politykę a nie ekonomię.

    Maszynista i konduktor niech zakładają spółkę i kupią sobie szynobus? Dobre, ale tylko laik może coś takiego zaproponować. Transport kolejowy od transportu drogowego różni się tym, że nowe pociągi nie stoją na półkach w sklepie i ich cena diametralnie różni się od busów czy autobusów. Autosana kupisz juz za pare tysięcy złotych... a autobus szynowy to koszt ok 3 -5 mln pln za sztukę, a koszt przejechania 1 km pociągu a autobusu to też dość konkretna róznica w cenie.

    Wiecej Ci opowiadał o transporcie nie będę, może lepiej wróć i zajmij się dynamiką obwodów elektrycznych ?

  • ~hermann 2011-03-17
    17:41:11

    0 0

    ~EP07-135 dbać o powierzone mienie to nie to samo co kupić...

  • ~ziupo 2011-03-17
    19:43:04

    0 0

    A skąd mają wziąć to "mienie"? Pokaż mi gdzie rozdają gotowe składy za darmo, albo nawet za półdarmo. Nie dość, że potrzeba taboru, to jeszcze po czymś tym taborem trzeba jeździć, a takie PLK może dowolnie kształtować ceny, ponieważ jest niezależną spółką i dla przykładu wcale nie musi zgodzić się na udostępnienie swoich torów dla jakiejś małej firmy z 1 czy 2 szynobusami. Gwoli ścisłości nie tylko PLK "ma tory".

  • ~auralfloat 2011-03-17
    20:38:58

    0 0

    Odległość Rybnik - Pszczyna czyli 36 km bodajże jest pokonywana w ponad 60 min. Wychodzi na to, że będzie respirowane połączenie o średniej prędkości kolarza szosowego. Po co wogóle takie połączenie? Poprawić PKS i busy do Żor i Pszczyny, a dalej do Brzeszcz, Oświęcimia i Krakowa wreszcie. Charlie - czy chcesz pociągu złożonego z 1 wagonu klasy 1. z przedziałami i reszty jak zwykła osobowa 2. klasa (tak , właśnie taki pociąg jeździł z Raciborza do Warszawy i Olsztyna)??

  • ~charlie 2011-03-17
    20:45:00

    0 0

    Do Chałupek nie jest potrzebny pociąg z wagonami pierwszej klasy. A do Warszawy wydaje się, że jakikolwiek jest potrzebny.

  • ~qwerty 2011-03-17
    20:54:55

    0 0

    zamiast co roku inwestowac grube miliony w nierestrukturyzowane od lat przedsiebiorstwa, lepiej zainwestowac te pieniadze w spolke, ktora bedzie imala to "mienie" i po wyliczeniu odpowiednio kosztow amortyzacji + obslugi technicznej bedzie dzierzawila je innym spolkom. W ten sposob niebezposrednio bedzie mozna "skredytowac" zakup taboru spolkom operujacym polaczenia. Nie wiem czy takie dzialanie byloby prawnie dozwolone, ale skoro Urzad Marszalkowski moze zkaladac spolki transportu, to moze jest jakas mozliwosc zrobienia tego w ten sposob.

  • ~qwerty 2011-03-17
    20:56:35

    0 0

    Problemem jak zawsze beda zwiazkowcy z nierestrukturyzowanych zakladow, z zalogami kilkukrotnie wiekszymi, niz potrzeba. Bo oni w KAZDYM PRZYPADKU PROBY RESTRUKTURYZACJI, ktora dla wiekszosci z nich skonczy sie po prostu zwolnieniem z pracy, beda wychodzili i blokowali tory, palili opony w Katowicach czy Warszawie. Przyklady z innych regionow nie sa adekwatne, bo tam przedsiebiorstwa byly o wiele mneijsze, przez co latwiejsze do restrukturyzacji.

  • ~wilhelm 2011-03-17
    22:53:10

    0 0

    Jak samorząd wystartuje ze swoją spółką to już to widzę co się będzie działo. 3 kadencje i czapa administracyjna będzie co najmniej taka sama jak w PR. Samorządowcy wywodzący się ze związków będą mieli wesołą emeryturę na koszt podatnika. Tu trzeba raczej nauczyć się pisać sensowne przetargi. Np piszemy przetarg na obsługę połączenia Katowice-Rybnik-Wodzisław na 5 latek począwszy od 2015r. Rozstrzygamy przetarg do grudnia 2012. W ten sposób nowy przewoźnik ma 3 lata na zebranie taboru i gwarancję zysków przez 5 lat przez co ma szansę na kredyt z banku na tabor. Do tego nie potrzeba wielkiego gracza, żeby wygrać, w zależności od trasy 1,2 max 3 maszyny wystarczą do obsługi. Dla pasażera to bez różnicy ile firm jeździ po województwie, a dla samorządu jedna pokusa nadużywania władzy mniej.

  • ~qwerty 2011-03-17
    23:08:06

    0 0

    no niby tak, ale w takim przypadku moze sie okazac, ze wszystkie przetargi wygra DB, nawet jesli pojedzie "po kosztach". a zrobi to tylko po to, zeyb sobie "zaklepac" obecnosc. I wtedy polscy przewoznicy (nawet jesli jeszcze nie istneija) nawet nie maja co startowac.

  • ~Lateks 2011-03-18
    00:57:58

    0 0

    Drodzy specjaliści jeżeli macie takie informację to odpowiedzcie na tą magiczną zagadkę, ile do jasnej ch...ry kosztuje przejazd pociągiem. Dokładnie mi chodzi jaką kwotę trzeba mieć żeby przejechał pociąg z miasta A do miasta B bo jak muszę jechać przepełnionym pociągiem kilkaset/ kilkadziesiąt km to mnie krew zalewa że ktoś biadoli że to się nie opłaci, kurde nowy Mercedes też kosztuje kilka mln zł,
    a jakoś nikt nie płacze i się je kupuje no może poza PKS-em bo się opłaci wozić ludzi. To jest śmiechu warte jak kiedyś w 1h15min zajechałem do Pszczyny na rowerze. a Dziś demon szybkości robi to w 1h 05min, sądzę że tam nie ma torów i dlatego to tak długo trwa, ale do Katowic przez 4 lata remontowali tory i pociąg jeździ tak jak jeździł przed wielkim remontem 1h 30min
    Jeżeli województwo ma mi dopłacać do takiego transportu to poważnie się zastanawiam co by było gdyby te pieniądze poszły na Autokary dla Inter Busów chyba by im złote klamki montowali...

  • ~semaforek 2011-03-18
    01:00:03

    0 0

    Co w tym złego że wygra DB? Poza tym nie jest to taki łakomy kąsek dla prywatnych przewoźników. Pamiętaj też że wprowadzenie nowego przewoźnika nie rozwiązuje wszystkich problemów, a może tworzyć nowe. Potrzebny jest przede wszystkim koordynator. Ze zbyt długimi składami to też nie jest takie proste. Na przykład tańszy jest pociąg prowadzony pojedynczym EN57 niż skład lokomotywa+1wagon. Nie rozumiem do czego pijesz 'qwerty' odnośnie innych regionów, tam w przewozach regionalnych nie wydarzyło się nic specjalnego.

  • ~ziupo 2011-03-18
    15:39:28

    0 0

    Qwerty - niestety w obecnej sytuacji prawnej nie można ot tak zabrać PR czy IC maszyn. Jedyna możliwość, jaka teraz przychodzi mi do głowy, to ogłosić upadłość i wyprzedać majątek spółek, ale nikt w PKP * się na to nie zgodzi.         wilhelm - trzeba czekać na otwarcie rynku i nowych, prywatnych przewoźników,zapewne zagranicznych. Póki o samorządów ani nawet województwa nie stać na normalne [p o p r a w n e] funkcjonowanie takiej spółki.

  • ~hermann 2011-03-18
    20:29:02

    0 0

    ~ziupo tabor należałby do nowej spółki Urzędu Marszalkowskiego a obsługa do firmy "motorniczy i konduktor" zysk:każdy pracuje na swoje konto tzn. minimalizuje koszty.Problem torów jest odrębny.

  • ~wszystko.ok. 2011-03-21
    23:30:44

    0 0

    nie zgadzam się z wami, przeciez w rybniku kiedys bylu szynobusy. mialy obslugiwac trasy nieoplacalne. z tego co wiem, to jedna trasa miala byc rybnik-sumina, rybnik- jastrzenie. co sie stalo. sprzedali je. bo po co miasto mialo by inwestowac w kolej- szybszą i tańszą skoro mozna dofinansowac busy drogowe. nasz szanowny prezydent mysli tylko przed wyborami- a jezeli jest taki mocny w pozyskiwaniu dofinansowan z unii to moze by sie zastanowil nad polaczeniami do suminy, wodzislawia, jastrzebia itp. kwestia kolei to jest tylko jedna zasadnicza zmiany- do wladzy dopuscic kolejarzy, ktorzy znaja sie na swojej robocie, a nie artyste plastyka na prezesa- gdzie po byle jakiej awanturze wychodzi ze jest kolegą premiera. uwazam ze polska kolej da sie uratować. trzeba troszke zainwestować aby poskladac te klocki do kupy, nie poddawac sie i walczyc. po za tym za 2 miesiące transport drogowy stanie sie nioplacalny, jak bena bedzie po 8 zł. i co zostaje.... zostaje kolej... a jak trwoga to do BOGA....NIECHWLADZA POMYSLI TAK JAK JA I KOLEJ BEDZIE NASZYM NAJWIEKSZYM SKARBEM. NIE CHOWAJMY JEJ ZA ZYCIA.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4920