zamknij

Wiadomości

Po Rybniku jeździ 5 nowych autobusów. Będzie ich więcej

2018-10-12, Autor: 

W Rybniku pojawiło się 5 nowych autobusów, które wyparły pojazdy wysokopodłogowe. Ostatnie jelcze bez niskiej podłogi zakończyły swoją służbę we wrześniu. Po mieście jeździ nowoczesny tabor, w którym za jazdę zapłacimy zwyczajną kartą płatniczą.

Reklama

Wprowadzenie pięciu nowych autobusów do eksploatacji przez rybnicki Transgór spowodowało, że w końcu na naszych drogach przestały się w ogóle pojawiać autobusy wysokopodłogowe. Ostatnie kilka jelczy bez niskiej podłogi zakończyło swoją służbę we wrześniu.

Transgór, w ramach obowiązującej umowy z miastem, jest zobligowany do sukcesywnej wymiany taboru. – Te pięć autobusów jest częścią większej dostawy – tłumaczy Janusz Koper, zastępca prezydenta miasta. – Ciągle jeszcze tabor pozostawia sporo do życzenia, ale jest on sukcesywnie odnawiany. W dalszej kolejności kasowane będą najstarsze egzemplarze.

Łącznie do miasta ma przyjechać piętnaście nowych autobusów. To znane z naszych dróg pojazdy czeskiej marki SOR. Od początku użytkowania są wyposażone we wszystkie współczesne udogodnienia, a także – co najważniejsze – w nowe urządzenia systemu biletowego. Można w nich płacić bezpośrednio kartą bankową, a bilet przyjmuje formę wirtualną.

- Takie rozwiązanie jest dziś koniecznością – mówi Piotr Kuczera, prezydent miasta. – Wiele osób dziś w ogóle nie używa gotówki, a drobne sprawunki załatwia po prostu „kliknięciem” karty bankowej w czytnik. Dlaczego w autobusach miałoby być inaczej? Dlatego zdecydowaliśmy się doposażyć wszystkie autobusy w nowy system.

Dziś w każdym kursie można zapłacić zbliżeniowo kartą bankową – przy kierowcy znajduje się specjalny kasownik, umożliwiający płatność zbliżeniową. Nie potrzeba żadnego biletu, system rejestruje po prostu transakcję.

- To było duże wyzwanie – podkreśla Kazimierz Berger, dyrektor ZTZ. – W nowych przetargach wymagaliśmy już tego systemu, teraz zakończyliśmy doposażanie tych autobusów, które już jeździły po rybnickich ulicach. Cała operacja była rozłożona w czasie, ponieważ niepodobna wyłączyć nagle wszystkie autobusy. Z wozami rezerwowymi to prawie setka pojazdów, a przecież prace instalacyjne to nie tylko fizyczne zamontowanie kasowników, ale też wymiana oprogramowania – tłumaczy.

- Ten krok naprzód - mówi prezydent Kuczera – jest znakiem czasów. Kasownik do bankowych kart zbliżeniowych nie zajmuje tyle miejsca, co tradycyjny biletomat, nie trzeba uzupełniać papieru w drukarce. Nieustannie doskonalimy system sprzedaży, a wprowadzone teraz udogodnienia jest ważnym etapem. Docelowo chcemy zintegrować całą komunikację w subregionie, a nowy system biletowy znacznie przybliża nas do tego celu – podsumowuje prezydent.

Oceń publikację: + 1 + 52 - 1 - 26

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (21):
  • ~KSnake 2018-10-12
    08:36:00

    99 2

    Super. To teraz niech zarząd ZTZ posłucha ludzi, którzy jeżdżą, albo chcieliby jeździć komunikacją miejską, i dostosujcie rozkład jazdy do realnych potrzeb pasażerów.

  • ~oko 2018-10-12
    08:45:34

    46 27

    Jak jest się czym chwalić to się się chwalimy, jak nie ma to milczymy...super zasada BRAWO. Szkoda, że nikt nie napisał artykułu o tych starych śmierdzelach, które także są w taborze ZTZ, niektóre mają nawet czarne tablice...jakim cudem?? Ostatnio taki jechał Raciborską...siwo jak z komina Janusza (to jest ta walka ze smogiem naszego prezyydenta, aut do miasta najchętniej by nie wpuszczał, ale takie badziewie co smoli za 20 samochodów to nie problem) , kierowca jechał jakby cała droga była jego...zwalniał przyśpieszał, zatoczki omijał delikatnie zwalniając, korkując tym samym całą raciborską...aż w końcu klęknął. Nie dziwię, nie jeden silnik by nie wytrzymał przy takim trybie jazdy. Zresztą, nie tylko ten kierowca autobusu ma jakieś dziwne nawyki...oczekują, że ludzie będą ich wpuszczać kiedy wyjeżdżają z zatoczki, ale kiedy oni jadą, za nimi sznur aut to czasem zatoczki omijają, kiedy spokojnie mogli by wjechać. Kolejna sprawa to to co KSnake napisał....jedziesz Raciborską a tam w jedną stronę dwa autobusy dwóch linii....a później przez godzinę zapomnij, że z Niewiadomia się wydostaniesz.
    Fajnie, że jest się czym chwalić...ale to powinno być normą, więc co tu w sumie chwalić?? Takim sposobem można by każdego głaskać po głowie tylko dlatego, że przestał robić źle

  • ~Rafał Szymura 2018-10-12
    09:22:38

    47 22

    Tak na poważnie po co pobierać opłaty bilety skoro i tak trzeba dopłacić 80% kosztów ztz?
    Nie lepiej nie kupować tych kasowników i zaoszczędzić pieniądze na wzór Żor?

  • ~polk 2018-10-12
    09:22:56

    92 1

    Szkoda,że nikt nie zapytał dlaczego bilety opłacane kartą płatniczą są droższe niż normalnie? Kupując bilet u kierowcy, ZTZ twierdził, że bilet jest droższy bo wymaga angażowania kierowcy i zakup u niego biletu generuje spóźnienia autobusu. Ok, to mogę zrozumieć. Ale teraz, kiedy place kartą, dlaczego jest drożej? Ktoś powie, że prowizja ale przypominam, że od czerwca tego roku, po wprowadzeniu w Polsce dyrektywy PSD II, pobieranie prowizji przy płatnościach karta jest niezgodne z prawem.

    Zatem droga redakcjo proszę zapytać ZTZ dlaczego płacą kartą, place więcej? Kasownik jest ten sam więc czym różni się odbicie e-karty od odbicia karty debetowej i dlaczego to drugie jest droższe?

  • ~kierowca bombowca 2018-10-12
    09:59:13

    12 7

    to wszystkie banki, polcardy itp działają niezgodnie z prawem, ciekawe

  • ~orka 2018-10-12
    10:07:57

    32 13

    Te nowe autobusy to mam nadzieje panie prezydencie elektryczne lub CNG, a nie śmierdzące DIESLE

  • ~ 2018-10-12
    13:47:17

    36 5

    A ja już miałam nadzieję, że w Rybniku będą jeździć, tak jak np. w Katowicach nasze piękne SOLARIS-y :(

  • ~secretkey 2018-10-12
    13:56:47

    5 5

    @polk http://www.ztz.rybnik.pl/news,4/4095,platnosci-zblizeniowe-juz-w-rybnickich-autobusach.html Wychodzi że cena jest taka sama jak za tradycyjny bilet czy bilet kupiony przez urządzenia mobilne.

  • ~secretkey 2018-10-12
    13:58:57

    19 2

    @Ja_Ga Solaris jest już hiszpański. To tak na marginesie. ;-)

  • ~ 2018-10-12
    14:22:07

    21 12

    widać że powcy lubią inwestować we wszystko co zagraniczne zamiast wspierać rodzimy przemysł mam nadzieję że to wozidło jest chociaż ekologiczne a nie na silnik diesla

  • ~pprywatne 2018-10-12
    14:25:42

    10 6

    Jak nazwa wskazuje, taki pieszy przy spotkaniu z nim londuje automatycznie na SOR.

  • ~polk 2018-10-12
    15:16:34

    15 0

    @secretkey a tu masz cennik ZTZ http://www.ztz.rybnik.pl/subpages,16,cennik-biletow.html, z którego wynika, że bilet z e-karty kosztuje 3 zł w pierwszej strefie a przy płatności kartą 4 zł. Aplikacje mobilne to inna sprawa. E-kartę i debetową odbijasz na tym samym kasowniku więc skąd ta różnica?

  • ~simonkos12 2018-10-12
    15:47:49

    20 7

    A ja się pytam dlaczego nie Solarisy? Dlaczego nie dajemy zarobić swoim? No i oczywiście przed wyborami trzeba się czymś pochwalić., nie? Nagle masa artykułów, miasto zakupiło, miasto otworzyło, bla bla bla.

  • ~Grisza 2018-10-12
    16:59:06

    13 3

    Rafał Szymura, podaj dane na podstawie których piszesz, że wpływy ZTZ to zaledwie 20% kosztów jego funkcjonowania, a pozostałe 80% i tak pokrywamy z budżetu miasta. Według danych za 2012 rok koszty wyniosły niespełna 28 milionów złotych, a przychody 17 milionów złotych (co daje około 39% dopłaty z budżetu miasta). Czyżby dziś, tak jak piszesz było to już 80% ? Porównanie do Żor jest nie na miejscu. Koszt bezpłatnej komunikacji miejskiej w Żorach to kwota rzędu 3 milionów zł rocznie, podczas, gdy rybnicka komunikacja miejska kosztuje rocznie około 30 milionów złotych. Zatem nasza jest 10-krotnie droższa od Żor. My dziś więcej dopłacamy do płatnej, niż Żory na swoją bezpłatną.

  • ~THE Bill 2018-10-12
    17:11:21

    22 4

    Te SOR City są okropne! Komfort jazdy jest tragiczny. Silniki działają na tak niskich tonach że szyby drżą jak bus jedzie. Raz nim jechałem i to z tyłu. Tragedia. Własnych myśli człowiek nie słyszy.

  • ~farjestad 2018-10-12
    19:50:27

    14 11

    bezpłatne bilety to podstawa!!!! neich jakies dofinansowanie antysmogowe biorą. jeśli będzie jedziło mniej aut, ludzie będą zdrowsi mniej L4 mniej raka płuc i chorób związanych ze smogiem, dzieci będa się lepiej rozwijały znajdą lepsza pracę(teoretycznie jeśli polska przestanie marnować kapitał ludzki)zapłaca wieksze podatki, a teraz jaki ja mam interes żeby jechac autobusem? z jankowic zapłace 8 zeta tam i z powrotem, kilometr mam do przystanku a autem jade kiedy chce za ten sam koszt tyle że 1 osoba jedzie autem i robie korki itd

  • ~ 2018-10-13
    09:12:29

    13 0

    w Gdyni jeżdżą od lat autobusy na metan (CNG) a u nas jak przed laty króluje ekologiczny olej napędowy, włodarze bierzcie przykład z lepszych, nie trzeba wcale kosmicznych, drogich ale kontrowersyjnych (pomijany milczeniem temat utylizacji zużytych akumulatorów trakcyjnych) technologii, by autobusy były mniej uciążliwe dla środowiska, do taki krok wymusiłby wybudowanie stacji tankowania pojazdów CNG, co wpłynęłoby na zainteresowanie tego typu pojazdami (obecnie barierą jest brak możliwości ich tankowania w naszej okolicy)

  • ~Rafał Szymura 2018-10-13
    19:44:01

    3 3

    ~Grisza jak słusznie zauważyłeś ciężko poszukać informacji na temat kosztów komunikacji miejskiej. Ba nawet w projektach budżetu miasta ciężko to wszystko policzyć. Co z tego że mamy wpływy z biletów, skoro samo utrzymanie E-karty, kasowniki, punkty poboru opłat, serwery, kontrole biletów kosztują nie mało... To też są koszty za które płaci każdy podatnik, obojętnie czy cały system będzie utrzymywany przez UM czy też przez ZTZ. Jedyny problem z bezbiletową komunikacją miejską jest taki że to na pewno zachęci ludzi to jazdy autobusem. Wtedy wydatki na kursy wzrosną. Ale po co wydawać miejskie pieniądze na specjalne ekspertyzy Specjalistów jak to dobrze jest korzystać z komunikacji miejskiej. Dla mnie rozwiązania są dwa: albo nie dopłacamy do komunikacji i staramy się żeby utrzymała się z wpływów z biletów (co oczywiście spowoduje że to upadnie) albo wychodzimy z założenia że to konieczne i utrzymujemy ją całkowicie z pieniędzy mieszkańców miasta zmniejszając korki i ruch samochodów. INTER-BUS prowadzi linie autobusowe bez jakiejkolwiek dopłaty dlatego że to się opłaci...
    I ludzie sami chcą z tego korzystać i płacić. U nas dużo się mówi a efektem jest to że łatwiej i taniej jest jechać własnym samochodem.

  • ~secretkey 2018-10-13
    22:18:19

    2 5

    @polk W stosunku do e-karty masz rację jest drożej ale w pierwszym poście porównywałeś do zakupu za gotówkę. Opłata interchange od transakcji kartą to obecnie od 0,2% do 0,3% od kwoty transakcji. Czyli płacisz tyle co przy zakupie gotówkowym ale ZTZ dostaje mniej o wartość opłaty - czyli nie płacisz więcej. Dodatkowo te wspomniane przez Ciebie 3zł w pierwszej strefie na e-karcie obowiązuje tylko kiedy przy wyjściu "odbijesz" e-kartę, prawda??? Jedynie pierwszy kasownik ma możliwość dokonania transakcji kartą płatniczą.

  • ~secretkey 2018-10-13
    22:49:36

    9 1

    @Rafał Szymura Jeśli powołujesz się na przykład Żor to porównaj proszę ilość wozokilometrów które realizuje żorska komunikacja z naszą rybnicką, sprawdź ilość linii i częstotliwość kursowania. Całkiem niedawno Pszczyna uruchomiła po raz pierwszy komunikację miejską. Tam też są bilety i oczywiście dofinansowanie - co akurat nie dziwi bo przynajmniej w pierwszym okresie żaden przewoźnik by nie wyżył tylko z biletów. No ale to małe miasteczko. Ty serio chcesz porównywać komunikację międzymiastową (INTER-BUS) z komunikacją miejską? Spytaj w Inter-busie o bilet z ulgą ustawową.

  • ~Bartek Malina 2019-02-18
    14:17:15

    3 0

    to dlaczego niemiałobyć darmowej komunikacji miejskie?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5306