zamknij

Biznes

PLK przywraca ruch na ważnej śląskiej linii

2015-05-12, Autor: 
25 milionów złotych przeznaczą na rewitalizację linii 149 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dzięki temu między Leszczynami a Knurowem zostanie przywrócony ruch kolejowy. O około 2 godziny skróci się czas przejazdu między Rybnikiem a Gliwicami. Ten ważny dla transportu towarowego odcinek ułatwi przewoźnikom połączenie między południem a północą kraju.

Reklama

Efektem inwestycji Polskich Linii Kolejowych będzie przywrócenie ruchu na linii 149 między Knurowem a Leszczynami. - Linia ta ma bardzo ważne znaczenie w transporcie towarowym. Stanowi podstawowa trasę przewozu węgla z kopalń Rybnickiego Okręgu Węglowego. Z Gliwic do Rybnika przejazd skróci się o ponad 2 godziny. Dzięki rewitalizacji odcinka, pociągi będą mogły jechać krótszą o 50 km trasą zamiast dotychczasowej przez Kuźnię Raciborską i Rudzieniec Gliwicki. Usprawni to połączenie Śląska z portami w Świnoujściu, Szczecinie i Gdyni – wyjaśnia Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK S.A.

30 kwietnia Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z firmą Skanska na przebudowę linii numer 149. Rewitalizacja nieczynnego od 2008 roku, ponad 6 kilometrowego odcinka, obejmuje wymianę toru, 4 rozjazdów, przebudowę sieci trakcyjnej oraz remont 4 przepustów i wiaduktu.Na odnowionym odcinku pociągi będą mogły jeździć z prędkością 70 km/h. Koszt inwestycji wynosi prawie 25 milionów złotych. Prace rozpoczną się jeszcze w maju i potrwają do końca roku.

- Jeszcze w tym roku PLK zrewitalizują dwie linie towarowe na Śląsku. Trwają procesy przetargowe na rewitalizację linii nr 200 i nr 141. Pomiędzy Gliwicami a Gliwicami Sośnica PLK zamierza wymienić 13 rozjazdów i sieć trakcyjną na prawie 12 kilometrowym odcinku. Na ten cel zapewniono 34 miliony złotych. Na linii Panewniki – Radoszowy między stacjami Katowice Ligota i Zabrze Makoszowy zostanie przebudowany 3 kilometrowy odcinek toru, przejazd kolejowy i dwa rozjazdy. Zarządca infrastruktury planuje na ten cel wydać ponad 10 milionów złotych – dodaje Jacek Karniewski.
Oceń publikację: + 1 + 10 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (11):
  • ~___ 2015-05-12
    16:01:20

    5 0

    nie napisano tylko, że przejazd w Kamieniu będzie wtedy bardziej zamknięty, niż otwarty (przy panujących obecnie zasadach zamykania na 5 minut przed pociągiem), co spowoduje zakorkowanie Mikołowskiej przez nagromadzone samochody chcące skręcić do Kamienia, w takim układzie połączenie miasta z autostradą to mżonka

  • ~ 2015-05-12
    17:16:16

    12 0

    a czy są jakieś szanse na reaktywację połączenia pasażerskiego z Knurowa do Rybnika?

  • ~Arteks 2015-05-12
    17:41:10

    2 3

    To cieszy, że nasz węzeł kolejowy będzie udrożniony. Niedawno pisałem, że czeka nas multum prac rewitalizacyjnych i modernizacyjnych. Za kilka lat kolej będzie wyglądać równie dobrze jak drogi w okolicy. @___ - masz rację że ruch kolejowy będzie się tam zwiększał, tylko od grudnia ma przybyć 9(!) pociągów w kierunku Katowic, a przecież udrożnienie linii przez Knurów będzie oznaczać zwiększenie liczby pociągów towarowych. Ale to nie jest problem kolei która zabezpiecza przejazd i zatrudnia swoich pracowników. To problem dla miasta. Nie wydaje mi się jednak aby w kierunku Kamienia ruch samochodów był tak gigantyczny aby trzeba było budować tunel lub wiadukt. @Mateusz - to będzie możliwe bo remoncie linii aby wróciły pociągi z Rybnika do Gliwic. Władze Gliwic, Knurowa, Czerwionki-Leszczyn i Rybnika mogłyby wspólnie lobbować w tej sprawie we władzach województwa. Byłoby to drugie sensowne szynowe połączenie GOP z ROW.

  • ~DonPedro 2015-05-13
    00:54:36

    4 2

    Express widmo: Rybnik - Gliwice 2 h przez szkody górnicze i księżycowe krajobrazy. Kto jeździł ten wie co to za fenomen. Ryle nawet na Makoszowy tym cudem nie chciały się telepac. Obłożenie w porywach do 5-7 pasazerow. Jeśli nawet zeszliby do 1,2 h podroży to komu chciałoby się zasuwac z dworca np. na Politechnikę jak busem dojada szybciej i pod sam cel. Dojazd dla masochistow lub miłośników kolei.

  • ~Arteks 2015-05-13
    01:17:47

    4 0

    @DonPedro - to prawda, tam była prędkość masakryczna ale teraz po remoncie dość znacząco się skróci. Księżycowe krajobrazy? To może być dodatkowa atrakcja bo drugiej takiej linii kolejowej w Polsce nie ma. :) Jeśli zeszliby do czasu jazdy nie dłuższego niż 40 minut to byłoby ok. Z dworca na polibudę codziennie drepcze kilkaset osób które dojeżdżają do Gliwic z różnych kierunków na dworzec PKP - tak więc to nie byłby problem. Z rybnickiego dworca na kampus też jest dość znaczny kawałek, a sporo ludzi zasuwa codziennie. Wystarczy tylko się przejść Wieniawskiego po przyjazdach pociągów z różnych kierunków. I w jednym i w drugim przypadku możnaby się przesiąść na autobus gdyby te jeździły tam gdzie jest potrzeba i tam gdzie jest wspólna taryfa tak aby nie trzeba byłoby kupować osobnych biletów. Na razie dla KZK GOP czy ZTZ to czarna magia której nie rozumieją lub udają że nie rozumieją. W każdym razie wznowienie normalnego ruchu pasażerskiego na tej linii byłoby pożądane po jej całkowitej modernizacji.

  • ~Arteks 2015-05-13
    01:27:55

    2 0

    @DonPedro - kiedy zawieszano w 2001 roku linię kolejową do Tych Miasta też podobno jeździło tam tylko po kilka osób, powodem była niewielka prędkość, kiepskie rozlokowanie przystanków, fatalny rozkład. Dzisiaj kiedy rozwiązano te problemy i pociągi jeżdżą co pół godziny - frekwencja w pociągach wynosi od 200 do 300 osób! To jest jakiś pierwszy na Śląsku przykład-dowód że ludzie wrócą do pociągów nawet jeśli przez lata ich nie było - jeśli przewoźnik i organizator zapewnią dobrą ofertę pod każdym względem. W Tychach się to udało. Może się to udać także przy innych liniach kolejowych biegnących wzdłuż generatorów ruchu lub łączących większe miasta.

  • ~mb3366 2015-05-13
    06:50:01

    6 0

    Arteks - ruch kolejowy niech sie zwieksza nie mam z tym problemu, ale patologia jest to co napisał ___. W Rybniku na przejazdach kolejowych zamyka się szlabany kilka minut przed przejazdem pociagu. Tak samo wyglada to na Piaskach / Silesii. Ukształtowanie terenu akurat na Piaskach pozwalaloby zrobic przekop pod torami, co rozwiązuje problem w 100%. W Kamieniu co prawda troche gorzej bo torów jest więcej ale położenie tego skrzyżowania tuż koło torów jest na tyle nieszczęsliwe, że w mojej ocenie to już dawno miało byc przebudowane.

  • ~THE Bill 2015-05-13
    08:29:58

    1 0

    ~____ a teraz postaw się w miejsce pracownika odpowiadającego za bezpieczeństwo na przejeździe w Kamieniu - widzi korek i pajaców, którzy zatrzymują sie na torach. Zbliża się pociąg, a rogatek nie da się zamknąć. To co ma robić? Zamyka wcześniej, żeby mieć spokój. Winni są sobie kierowcy, którzy nie potrafią poczekać kilku minut i przez to stoją dłużej. Jednakże faktem jest, że brakuje alternatywnego połączenia Kamienia z ul. Gliwicką np. Jeśli jednak ma to się odbywać kosztem wycięcia lasu to jest przeciwny.

  • ~mewa74 2015-05-13
    08:39:39

    7 0

    Może czas najwyższy przywrócić linię kolejową do Wisły. Kiedyś była idealna dla chcących pochodzić sobie po okolicznych górach. Wycieczki szkolne mogłyby z niej spokojnie korzystać.

  • ~markiz 2015-05-13
    11:52:16

    2 0

    Trochę dziwna ta rewitalizacja. 70 km/h? Skoro są takie podziały to może wystarczy 40 km/h? i koszt będzie o połowę mniejszy i wypadków pewnie mniej?

  • ~Arteks 2015-05-13
    12:12:22

    0 0

    @markiz - 70 km/h w okolicy kopalń, mam nadzieję że na pozostałej części linii będzie więcej. @mewa74 - linia do Wisły jest przejezdna ale z bardzo niską prędkością. Gdyby puścić pociąg z Rybnika do Wisły obecnie to jechałby 2,5 godziny... Kto tym by jeździł? To już lepiej poczekajmy na efekty modernizacji bo linia do Wisły będzie remontowana tak samo Rybnik-Żory-Chybie. Za jakieś 3 lata można będzie można w każdym kierunku jadąc z Rybnika poruszać się po nowych torach z normalnymi prędkościami. Np. z Rybnika do Chybia ma być 120 km/h. A więc wtedy do Wisły dojedziesz w nieco ponad godzinę. Będzie sens uruchamiania tam pociągów. @mb3366 - są specjalne instrukcje dotyczące tego kiedy zamykać i otwierać przejazd. W tej chwili np. na Piaskach czeka się długo bo linia jest zdekapitalizowana, a dróżnik musi go zamknąć wkrótce po otrzymaniu dyspozycji o jadącym pociągu z Gotartowic albo RBA (nastawni dysponującej w Rybniku). Nie wiem czy komuś się to przydarzyło ale w Kamieniu teoretycznie mogą zatrzymać kierowców nawet 4 pociągi (jeden z Katowic do Rybnika, drugi z Rybnika do Katowic, trzeci w kierunku elektrowni, czwarty towarowy w kierunku Rybnika po przejechaniu osobowego). W takim przypadku współczucie dla tych którym się śpieszy...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5052