zamknij

Wiadomości

Platforma Obywatelska chce wsparcia rządu w walce ze smogiem. Jakie ma pomysły? (wideo)

2017-11-03, Autor: 

- Potrzeba określenia norm jakości paliw, trzeba zakazać prowadzenia sprzedaży odpadów powęglowych, a także wprowadzić osłony socjalne – takie postulaty padły z ust polityków PO – marszałka Wojciecha Saługi i posłanki Gabrieli Lenartowicz. W miniony poniedziałek (30 października) odbyła się konferencja poświęcona nowemu projektowi uchwały Platformy. 

Reklama

W konferencji pt. „Skuteczna polityka antysmogowa” brał udział m.in. marszałek województwa śląskiego – Wojciech Saługa, posłanka na Sejm RP Gabriela Lenartowicz i prezydent Rybnika – Piotr Kuczera. Organizatorzy spotkania chcieli zaprezentować projekty aktów prawnych mających na celu minimalizowanie występowania złej jakości powietrza podczas sezonu grzewczego.

Jak przyznaje Wojciech Saługa, działająca uchwała antysmogowa w naszym województwie to dopiero początek walki o czyste powietrze w regionie. - Jednak od początku uważamy, że samorządy same sobie z tym nie poradzą. Potrzebne jest wsparcie parlamentu. Domagamy się norm jakości paliw, zakazu prowadzenia sprzedaży odpadów powęglowych, zmian w prawie budowlanym, a także osłon socjalnych – wymienia marszałek województwa.

>>Szukasz ekologicznego ogrzewania? Sprawdź katalog firm<<

Z kolei posłanka PO – Gabriela Lenartowicz zauważa, że palenie złej jakości paliwem nie wynika z nieświadomości ludzi, ale ich sytuacji ekonomicznej. - Polacy mają prawo do czystego powietrza, musi ich na to stać. Konsultujemy ustawę nazwano roboczo „o czystym powietrzu”, która zakłada, że ze środków publicznych asygnować będziemy 0,5 PKB, tj, 10 mln zł. Taka suma jest potrzebna, by skutecznie walczyć ze smogiem – wyjaśnia.

O czym jeszcze mówili nasi rozmówcy? Tego dowiecie się oglądając przygotowany przez nas materiał wideo:

Oceń publikację: + 1 + 17 - 1 - 82

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (36):
  • ~Extraliga_1 2017-11-03
    16:42:17

    8 lat smrodzili a teraz naszła ich refleksja...

  • ~Kwinto 2017-11-03
    17:14:36

    48 84

    Extraliga_1 taka refleksja naszła też obecny rząd, że trzeba stawiać na węgiel i głębiej wchodzić w d... rylom bo za dwa lata wybory. Ach teraz to już się będzie oddychać jak w Szwajcarii

  • ~endrju 2017-11-03
    19:08:54

    Ten artykuł to stek niekompetentnych bzdur !!! Skoro 1% PKB to około 17 miliardów złotych , to od kiedy 0,5% PKB Polski to 10 milionów złotych ??? Ja rozumiem , że 8 lat rządów PO-PSL spowodowało brak logicznego myślenia ale żeby aż tak ??? Ciekawe ile inicjatyw "czyste powietrze" POpartych konkretnymi działaniami (i pieniędzmi) przez te 8 lat skalało się PO ? - odpowiedz - ZERO !!!!!! Fajnie się opowiada bajki jak się jest w opozycji - OBŁUDNICY I HIPOKRYCI !!!

  • ~halupczok1 2017-11-03
    19:14:09

    82 6

    Co to - chyba WYBORY za pasem !

  • ~imrahil 2017-11-03
    19:22:42

    94 12

    co za bzdury. tyle lat rządzili i nic w tej kwestii nie zrobili. PiSu nie lubię, ale przynajmniej wprowadzili normy dla produkowanych kotłów. a ostatnio zapowiedzieli program dla najbardziej zanieczyszczonych miast. w uchwale antysmogowej też nie przeszkadzali. a PO? władze miasta są z PO i nawet nie potrafią zmienić MPZP, żeby nie instalowano paliw stałych w nowych domach. dziwne, że np. w Słupsku, Krakowie i wielu innych miejscowościach to nie problem

  • ~Takja 2017-11-03
    19:23:16

    48 3

    Do wyborów jeszcze trochę czasu, kto ich tam wie kiedy ruszą z kampanią

  • ~Stanisław Nowak 2017-11-03
    19:28:58

    54 10

    Dziś chcą być na pierwszej linii walki ze smogiem i obrony słabszych ekonomicznie przed skutkami przez siebie i PiS uchwalonej ustawy anty smogowej. Ze strony organizacji pozarządowych otrzymaliście mnóstwo konkretnych opracowań - wystarczy wejść na stronę www,nwsd.pl . Skorzystanie z proponowanych rozwiązań tam zawartych stworzyłoby od natychmiast, efektywną ekonomicznie i skuteczną ofensywę walki ze smogiem. Nie chcieliście nawet przesunąć do 1 stycznia 2018 . terminu spalania resztek mułu i flotu z poprzedniego sezonu grzewczego i macie bubel prawny . Trzeba patrzeć realnie i dalekowzrocznie, bo pierwszym zadaniem kierownictwa jest przewidywać . Ten wysiłek umysłowy był dla was za duży przez wszystkie lata rządzenia. Mamy to co mamy , głównie za sprawą POPISU , a nie ogółu palących w piecach . Większość emitentów spalin jest zmuszona poprzez ubóstwo energetyczne do takich , a nie innych zachowań. Proszę pod tą grupę palaczy nie podciągać debili palących plastyki itp.

  • ~dizers 2017-11-03
    19:30:29

    42 3

    obecnych 12 osób , zainteresowanych 4 , reszta siedzi na fejsie

  • ~tuptyś 2017-11-03
    19:36:41

    Panie Kuczera
    Żeby skutecznie walczyć ze smogiem to trzeba:
    1. zakończyć patologiczne dotowanie solarów które działają w lecie a nie w zimie więc nie zmniejszają emisji a nabijają kasę określonym grupom
    2. zauważyć takie nowości jak domowy elektrofiltr kominowy za 3,5 tyś
    3. nie wystarczy zabronić spalania górniczych odpadów w piecach a nauczyć ludzi w ogóle palenia w piecu. Najlepiej odgórnie. MÓJ SĄSIAD PALĄC WĘGLEM POTRAFI DYMIĆ LEPIEJ NIŻ CAŁA KOKSOWNIA.
    4. pilnie należy uciepłownić miasto ciepłem z El Rybnik. Rury dawno miały zostać pociągnięte do centrum
    5. należy wdrożyć program podłączenia domów do sieci ciepłowniczej w cenach motywujących użytkownika
    Przede wszystkim należy działać a nie pierdo...ć w kółko że walczymy ze smogiem. Żeby stwierdzić że jest smog nie potrzebuję waszych zasra...ych czujników, wystarczy nos.

  • ~Tadeusz Kiełkowski 2017-11-03
    20:07:46

    87 10

    Znamy pomysły PO. emerytura dla jednych w wieku 43 lat dla innych 67.

  • ~pprywatne 2017-11-03
    20:18:19

    19 49

    Narzędzie zbrodni normalnie zostaje skonfiskowane. Więc jeśli piec służył do spalania śmieci powinno się go konfiskować.
    Myślę, że znacząco by takie rozwiązanie poprawiło nam powietrze...

  • ~exx 2017-11-03
    20:51:59

    28 24

    A dlaczego nie zakazać palenia latem ? Będziemy mieli chociaż te 5 miesięcy czysciejsze powietrze. Dotacja zamiast na solary to na podgrzewacz i boiler, raz, że mniej się wyda na rodzinę w stosunku do solara a dwa, że z pewnością będzie to lepszy efekt niż te kilka domów z solarami na dziś.

  • ~x.treme 2017-11-03
    21:08:40

    42 11

    ~tuptyś dobrze napisane

    Pier...o smogu a co z dofinansowaniem na termomodernizacje? Z tego co widzę są wnioski do pobrania na 2017 czyli co, nasze miasto spłukane a w innych jakoś dają radę?

    Dobrze że mam jeszcze 50 ton mułu;) patrząc na domy wokół muszę przyznać, że walczę ze smogiem jako nieliczny.

  • ~waldus 2017-11-03
    21:24:18

    47 7

    po uslyszeniu "potrzembe sa duze pieniadze" wylaczylem i pomyslaem ... qrcze znowu beda nas skubac. no bo za te ich cudowne pomysly zaplaci podatnik. . wystarczy zniesc akcyze i vat na gaz a problem smogu rozwiaze sie sam. i to do 3-5lat. w zamian za zniesienie vatu, zamknac kilka urzedow z tym od pracy na czele i sie budzet zbilansuje. do tego najlepiej zniesc podatek dochodowy ... i bylo by po problemie. niestety to pobozne zyczenie. jak system sie zabiera za smog tzn bedzie bolec, ale nie ich ... tylko nas.

  • ~ 2017-11-04
    01:45:07

    25 9

    Proponuję uchwalić specustawę nakazującą aby wiał codziennie lekki Zefirek. Wszak wiatr z zachodu zawsze czystszy będzie. Jeżeli nie pomoże, należy obłożyć sankcjami określone kręgi oraz zbadać, co temu wiatrowi przeszkadza, i kto go opłaca aby nie wiał. Najlepsza będzie ku temu komisja śledcza. Tak bym to widział na najbliższe pięć lat... Aaa... i na wszelki wypadek obłożyć podatkiem wszystkich właścicieli budynków wyższych niż jedna kondygnacja. Jako rekompensatę za blokowanie przepływu mas powierza. Rekompensata pójdzie na walkę ze smogiem. W szczególności na działanie komisji śledczej. Podatek czasowo, z możliwością przedłużenia w razie nagłej konieczności.

  • ~ 2017-11-04
    05:57:50

    22 3

    No to jak Platforma chce to na pewno nie dostanie

  • ~rys51 2017-11-04
    08:13:52

    42 5

    Wystarczy ,że partia rządząca przestanie na ekologi zarabiać !!
    VAT na gaz i ciepło systemowe ma wynosić 0%. W ciągu max 3 lat problem będzie prawie,że rozwiązany. VAT dziś wynosi 23 % !!!

  • ~ 2017-11-04
    09:34:50

    64 5

    przez 8 lat własnych rządów na to nie wpadli, a teraz będąc w opozycji doznali nagłego olśnienia

  • ~1sas1 2017-11-04
    17:34:34

    5 30

    ~tuptyś żeby, jak napisałeś/łaś "uciepłownić miasto ciepłem z El Rybnik", trzeba zbudować stacje wymienników ogrzewane parą z upustów turbin (o ile rybnickie turbiny takowe posiadają). W związku z tym elektrownia automatycznie będzie produkowała mniej prądu to ktoś za to zapłaci...

  • ~Barbara Kr 2017-11-04
    22:02:21

    35 7

    Może też najdzie ich refleksja na temat durnie rozmieszczonych ścieżek rowerowych po centrum miasta ... aż strach pomyśleć co będzie się na wiosnę działo ...

  • ~pprywatne 2017-11-05
    00:35:48

    27 6

    ~Barbara Kr - Rowerzyści będą padać jak muchy, a winni będą oczywiście kierowcy bandyci.

  • ~Adam Borowski 2017-11-05
    02:46:50

    26 2

    Szkoda, że ta Platforma nie postulowała takich żądań gdy była u władzy !
    Platformo myślicie, że ludzie są idiotami ?

  • ~Arteks 2017-11-05
    16:11:22

    8 25

    @BarbaraKr @pprywatne - nie byłoby żadnego postępu jeśli mielibyśmy czegoś nie robić z powodu jakichś oferm - czy to za kierownicą auta czy roweru. To ofermy niech się dostosują do reszty społeczeństwa, a nie odwrotnie. A może tak jak niektórzy SRBowcy podobno omijają skrzyżowanie Mikołowskiej z Wyzwolenia, tak będą omijać te ulice gdzie są kontrapasy i drogi rowerowe. ;) To nie będzie łatwe zadanie bo z roku na rok ma ich przybywać. :)

  • ~ 2017-11-05
    17:25:23

    8 9

    arteks skąd u ciebie tyle nienawiści dla ludzi/kierowców z SRB,SWD,SZO? Poza tym my po prostu jesteśmy o" piętro" wyżej od kierowców/arteksów z Rybnika, bo na każdą nową sytuację na drodze w Rybniku potrafimy znaleźć substytut i to raczej rybniczoki będą wypadać gorzej w statystykach, bo to wy jeździcie na pamięć, a my musimy być czujni i przeważnie jesteśmy...

  • ~Arteks 2017-11-05
    17:58:35

    8 14

    @sceptyk3 - czasami napiszę jakiś sarkazm ale powiedzmy, że to 1-2% moich wypowiedzi. Natomiast ty nie dość, że prawie w każdym swoim wpisie próbujesz hejtować innych to jeszcze masz czelność wmawiać mi cechy, których u mnie nie ma. Gdzie ty widzisz moją nienawiść? Poczytaj i popytaj rybniczan co sądzą (na podstawie swojego doświadczenia) o kierowcach z blachami SRB czy SWD. Substytut w kontekście jazdy po drogach? Raczej powinieneś napisać alternatywa. Na przyszłość - nie używaj słów których znaczenia bo nie dodaje ci to powagi tylko naraża na śmieszność. ;)

  • ~pprywatne 2017-11-05
    18:03:16

    13 3

    Ciekaw jestem, czy w razie czego można też do odpowiedzialności pociągnąć tego, który zaprojektował te dróżki rowerowe, szczególnie skrzyżowania.
    Czy może jednak to jak zwykle kierowca będzie winien, że tylko dwoje oczu mu wyrosło...

  • ~Arteks 2017-11-05
    18:17:01

    5 19

    @pprywatne - za wypadki na polskich drogach odpowiadają projektanci dróg, producenci aut czy jednak użytkownicy? ;) Jeśli uważasz, że jakaś droga rowerowa została wytyczona niezgodnie z polskimi przepisami - możesz to zgłosić organom kontrolnym.
    Natomiast warto abyś pamiętał w razie gdyby zdarzyło ci się być sprawcą wypadku wobec rowerzysty czy pieszego co ci grozi według kodeksu karnego: "art. 177 par. 1. kk, jeżeli uszczerbek na zdrowiu jaki poniósł rowerzysta jest w stopniu średnim, a jest nim naruszenie czynności ciała lub rozstrój zdrowia, który trwa powyżej 7 dni i nie jest uszczerbkiem ciężkim. Karą za to przestępstwo może być kara pozbawienia wolność do lat 3. W najgorszym wypadku, jeżeli rowerzysta doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, kara pozbawienia wolności może wynosić aż 8 lat! Przy lekkim uszczerbku na zdrowiu pokrzywdzonego, zdarzenie takie jest jedynie wykroczeniem i grozi ci za niego co najwyżej mandat." Dzięki drogom rowerowym w centrach miast - zazwyczaj spada liczba wypadków bo kierowcy jeżdżą wolniej i ostrożniej. :D

  • ~ 2017-11-05
    19:01:00

    13 3

    Jak byli u władzy to myśleli o swoich portfelach a teraz chcą wydawać nie swoje pieniądze. Oj nie wstyd będzie mi głosować na pisiokow

  • ~Bolo1990 2017-11-05
    19:03:44

    20 6

    Dajcie mi tyle zarobić co prezydent Rybnika czy jakiś inny poseł to se kupie piec na gas i nie będzie smogu rozwiązanie proste jak budowa cepa.

  • ~laguna 670 2017-11-05
    19:40:52

    18 7

    Witam popieram tuptysia ma rację .Garstka ludzi posiada resztki flotu lub mułu z poprzedniego sezonu reszta pali drewnem peletem i tym wspaniałym węglem z którego miały być zapachy że aż miło wyjść na spacer z dzieckiem i co się dzieje WIĘKSZY SMRÓDDD JEST NIŻ BYŁ W ZESZŁYM ROKU GDY LUDZIE PALILI FLOTEM I MUŁEM .TAK PANIE KUCZERA WIĘCEJ KASY WYWALAĆ NA CZUJNIKI DOTACJE SOLARÓW KTÓRE ZIMĄ I TAK NIC NIE DAJĄ BO I TAK TRZEBA ROZPALIĆ W PIECU BY SIĘ WYKĄPAĆ W CIEPŁEJ WODZIE.MOŻE ZAMIAST TAKICH GŁUPOT ROZPROWADZIĆ JEDNAK Z TEJ ELEKTROWNI NITKI PO CAŁYM TERENIE WTEDY EFEKT BYŁBY WIDOCZNY I ODCZUWALNY DLA MIESZKAŃCÓW .NIE LEPIEJ ROZP.......Ć PÓŁ MIASTA BY POROBIĆ ŚCIEŻKI DLA ROWERÓW WTEDY SMOGU NIE BĘDZIE ,A ZA JAKIŚ CZAS PRZEKOPAĆ TO WSZYSTKO ZNÓW BY POCIĄGNĄĆ NITKĘ CIEPŁOCIĄGU Z ELEKTROWNI I ROBIĆ ROBOTĘ DWA RAZY A PRZY OKAZJI NABIĆ KOMUŚ KASY ZA PIENIĄDZE PODATNIKÓW .NO TAK INTERES SIĘ MUSI KRĘCIĆ COŚ ZROBIĆ DO OKNA ZA JAKIŚ CZAS ZNÓW PRZEKOPAĆ ITD ROBOTA SIĘ MUSI RODZIĆ.

  • ~laguna 670 2017-11-05
    19:45:18

    4 3

    POPIERAM TYPUSIA :)

  • ~laguna 670 2017-11-05
    19:52:05

    21 5

    WRACAJAC DZIŚ Z BAZYLIKI PRZEJEŻDŻAJĄC OBOK PLAZY NIE BYŁO WIDAĆ PRZECHODNIÓW NA PASACH TAKI SMOG SKĄD PYTAM ???????PRZECIEŻ TO CENTRUM MIASTA CZYM TAMMMM SA OPALANE BUDYNKI SKORO WSZYSCY TWIERDZA ŻE SMRODZĄ TYLKO POSESJE JEDNORODZINNE BO PALA BYLE CZYM .

  • ~ 2017-11-05
    20:16:18

    9 6

    @laguna670 odnośnie kąpania się w ciepłej wodzie z rozpalaniem w piecu myślisz trochę jakbyś żyła przed wojną... Wtedy nie było bojlerów elektrycznych czy ogrzewaczy przepływowych. A jeśli chodzi o budowę ciepłociągów byłbym za ale pod jednym warunkiem - obowiązkowego podłączania się budynków tak jak w przypadku kanalizacji. Bo po co budować coś drogiego dla miasta co będzie potem bezużyteczne jeśli przyłączy się tylko co trzeci budynek?

  • ~pprywatne 2017-11-06
    01:21:50

    13 1

    ~Arteks - Nie wiem czy te ścieżki są zaprojektowane wg jakichś standardów i nie wiem czy takowe istnieją, ale należało by się kierować rozsądkiem. To co widzę na skrzyżowaniu Chrobrego i 3 Maja to woła o pomstę do nieba. Jak ma wyglądać skrzyżowanie Reymonta z Jankowicką, też sobie tego nie wyobrażam jak to ma funkcjonować.
    Po prostu szkoda mi rowerzystów i kierowców. Nie jestem przeciwnikiem rowerów i ścieżek rowerowych, tylko niech ktoś się tym zajmie, kto ma chociaż trochę wyobraźni, bo teraz to jest robione raczej tylko na pokaz...
    Oby moje przepowiednie odnośnie wypadków się nie sprawdziły.

  • ~adiqq 2017-11-06
    07:47:06

    2 4

    @orient - pełna zgoda co do budowy tej sieci - tylko tutaj jest trochę inna sytuacja. Nie jestem pewny, czy miasto może zmusić ludzi do przyłączenia się do tej sieci, obawiam się że nie...i tutaj jest pies pogrzebany.

    A ci co piszą o zniesieniu akcyzy i podatków z gazu - że niby problem smogu zniknie to chyba żyją w alternatywnej rzeczywistości...

  • ~imrahil 2017-11-06
    09:03:48

    2 3

    ~adiqq - dokładnie, to nie sprawa cen gazu czy innych mediów, tylko mentalności. to jak z gotowaniem na piecach węglowych przez niektórych. taniej wychodzi na prądzie (sprawność), a i tak gotują na węglu. poza tym widać po nowych domach, gdzie kotłownia węglowa jest rozwiązaniem nieekonomicznym, a i tak większość takie sobie sprawia, bo nie wyobraża sobie że można taniej i wygodniej.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5296