zamknij

Biznes

PKP w końcu chce zrobić porządek z dworcami

2013-03-19, Autor: 
Władze PKP rozpoczynają wyprzedaż niszczejących od lat budynków dworcowych. Jeśli nie znajdą się chętni kupcy, kolejowa spółka zaproponuje ich przejęcie samorządom.

Reklama

W Polsce znajduje się ok. 2,5 tysiąca dworców kolejowych. Czynnych jest ledwie 600, a tylko 200 służy do obsługi ruchu międzyregionalnego. Jak w większości przypadków wygląda 1900 nieużytkowanych dworców, widział chyba każdy z nas.

> Tak wygląda zdewastowany dworzec na Paruszowcu

Władze PKP w końcu zabrały się za rozwiązanie problemu popadających w ruinę dworców. Tłumaczą, że przez wiele lat nic się nie działo z tymi budynkami, ponieważ urzędnicy borykali się z uregulowaniem spraw własnościowych. Grunty, na których stoją dworce, należały do kilku właścicieli.

Teraz większość z dworców została lub zostanie wystawiona na sprzedaż. – Jesteśmy spółką prawa handlowego, więc nim przekażemy te budynki na cele społeczne, musimy podjąć próbę ich komercjalizacji – tłumaczy Jarosław Bator - Dyrektor Zarządzający ds. Nieruchomości Grupy PKP S.A.

Dopiero kiedy próba sprzedaży się nie powiedzie, PKP zaproponuje samorządom przejęcie dworców za symboliczną złotówkę. Tak na przykład stanie się z dworcem w Żorach. Kolej kończy negocjacje z żorskim magistratem, które zamierza wyremontować dworzec i wynajmować pomieszczenia na mieszkania i biura.

> Jest szansa, że żorski dworzec kolejowy wypięknieje

Z kolei na przejęcia dworca w Suminie zdecydowało się Starostwo Powiatowe w Rybniku. Po przejęciu obiektu starostwo wyremontuje poczekalnię dworca, ale nie tylko. - Obiekt znajduje się na skrzyżowaniu popularnych szlaków rowerowych. Zamierzamy stworzyć tam punkt informacji turystycznej. Wynajem pomieszczeń zaproponujemy też organizacjom pozarządowym - mówi starosta rybnicki Damian Mrowiec.

Rybniczan jednak najbardziej interesuje los zabytkowego dworca na Paruszowcu. Jarosław Bator potwierdził, że kolej nosiła się z zamiarem wyburzenia zdewastowanego obiektu. Zgody na to nie wyraził jednak konserwator zabytków. – Ten dworzec nie może być sprzedany ani przekazany gminie, ponieważ znajduje się na czynnym szlaku komunikacyjnym, na tzw. międzytorzu. W tym roku zarezerwujemy pieniądze na wykonanie niezbędnych prac, aby nadal nie niszczał, a w kolejnych latach musi zostać wyremontowany przez PKP – zapowiedział dyrektor Bator. W tym roku ma się rozpocząć również remont dworców w Pszczynie, Ligocie i Gliwicach.

Poseł Marek Krząkała, na zaproszenie którego władze PKP przyjechały do Rybnika spotkać się z samorządowcami, zwraca też uwagę, że komercjalizacji dworców nie sprzyja polskie prawodawstwo. Na dworcach bowiem nie można sprzedawać alkoholu. Tym samym wynajmem powierzchni w budynkach dworcowych nie są zainteresowane restauracje, dla których sprzedaż napojów alkoholowych jest niezbędnym elementem działalności. – W Nadrenii-Westfalii widziałem wiele zrewitalizowanych dworców, w których ulokowane są cieszące się dużą popularnością restauracje. Dopóki nie zniesiemy tej bariery, z pewnością nie doczekamy się porządnych lokale gastronomicznych na polskich dworcach – stwierdza poseł, który zapowiedział interpelację w tej sprawie.

Oceń publikację: + 1 + 11 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (13):
  • ~qwerty 2013-03-19
    10:01:17

    0 0

    Fudali raczej nie bedzie zainteresowany kupnem/przejeciem tego dworca.

  • ~r1 2013-03-19
    10:50:44

    0 0

    Następnym razem zanim dodasz swój wiele wnoszący do tematu komentarz, przeczytaj uważnie tekst. Egzamin gimnazjalny 2012 ponoć wymagał czytania ze zrozumieniem (ponoć). Pozdrawiam.

  • ~blink 2013-03-19
    13:03:01

    0 0

    Dworzec na Paruszowcu został zdewastowany w czasach świetności dyskoteki Vega, która znajdowała sie niedaleko. Gdyby wtedy cos miasto z tym zrobiło to teraz nie musieliby się tą, niestety, ruiną.

  • ~lukaszn84 2013-03-19
    14:40:00

    0 0

    W tym kraju zwanym polską nic się nikomu nie opłaca. Nieraz wystarczy dobrze pomalować, pozbyć się dziur w elewacji i milej popatrzeć. Odświeżenia potrzeba stacji na Paruszowcu ale i przydałoby się czyszczenie przejść podziemnych na dworcu w Rybniku !!!!!

  • ~kaktusnadłoni 2013-03-19
    18:15:22

    0 0

    Nie wiem czy sprzedaż gorzały na dworcu kolejowym jest ważna. Mnie interesuje inna kwestia. Dlaczego gmina ma płacić PKP za budynek dworca, skoro PKP nie budowało go a otrzymało go za darmo od skarby państwa. Większość naszych dworców jest totalnie zrujnowana, dzięki niedbalstwu PKP. Gminy powinny nieodpłatnie przejąć te ruiny, bo i tak duże pieniądze muszą przeznaczyć na odbudowę. Nie jestem prawnikiem, ale chyba jest paragraf za sprzedaż nie swego mienia bez zgody właściciela?

  • ~piotrekdec 2013-03-19
    20:17:58

    0 0

    "Nie jestem prawnikiem, ale chyba jest paragraf za sprzedaż nie swego mienia bez zgody właściciela? " dekret Bieruta ;)

  • ~Arteks 2013-03-19
    21:30:48

    0 0

    Muszę pochwalić Krząkałę, że miał dobry pomysł z konferencją na ten ważny a zarazem drażliwy temat. Może nie udało mu się sprowadzić do Rybnika ministra Nowaka ale dyrektora z PKP Nieruchomości sprowadził czym zainteresował rzeszę samorządowców jacy przybyli na spotkanie prawie z połowy województwa. Mareczek ma u mnie plusa :) W TVT mówili, że dyrektor osobiście widział dworzec na Paruszowcu i trudno aby nie zaczął po takiej wizycie coś z tym fantem zrobić. Cieszę się, że nazwał ten obiekt "zabytkowym". Może wreszcie do PKP Nieruchomości dotarło, że ten obiekt jest unikalny jeśli chodzi o sieć PKP. @blink - tak masz rację i niestety nikt wtedy w żaden sposób nie interweniował jak podrybnicka pijana młodzież wracając rano z Vegi niszczyła ten dworzec. Pewnie dzisiaj mają po 30 i więcej lat i jest im za to wstyd do jakiego stanu go doprowadzono. @qwerty - co do Paruszowca to nie doczytałeś ale ja sam jestem ciekawy czy miasto przejmie dworzec R-k Towarowy i R-k Gotartowice. Obiekt w Gotartowicach jest w dość dobrym stanie, a Towarowy w bardzo dobrej lokalizacji. Jeśli wykażą się jakąś inwencją mogliby wymyśleć dla nich nowe funkcje nie wyłączając przy tym poczekalni. No i nie ma co ukrywać, że budynki te jeśli przeszłyby renowację - mogłyby dobrze promować miasto. Towarowy poza tym że leży przy liniach kolejowych w kierunku Chałupek i Raciborza to dodatkowo leży przy drodze krajowej 78 po której przejeżdża mnóstwo pojazdów.

  • ~werkk 2013-03-20
    07:48:18

    0 0

    A co z częścią podziemną dworca w Rybniku tam to dopiero jest ruina, a korzysta z przejścia podziemnego codziennie kilka tysięcy ludzi.

  • ~Arteks 2013-03-20
    10:27:44

    0 0

    @werkk - namów poślątko aby zainterweniowało w sprawie tego przejścia. Nie wiem czy władze miasta cokolwiek w tej sprawie robią. Wiem, że jakiś radny z Meksyku ciągle zwraca uwagę na ten problem ale chyba nie tam gdzie powinien. Należy ono do PKP PLK które dostało od Tuska sporo pieniędzy na remonty. Niech to wreszcie wyremontują i założą tam wraz z miastem monitoring. Będzie bezpieczniej i przejście przestanie być dewastowane.

  • ~300trojan 2013-03-20
    14:09:51

    0 0

    Kompletna bzdura z tym niszczeniem dworca za czasów Vegi.W tamtym okresie ten dworzec już wyglądał strasznie i był ruiną.W nocy strach był sie tam zapuszczać.Byle bzdure napisać i udawać znawce.

  • ~ 2013-03-20
    18:58:03

    0 0

    Haha zabawne, poseł koalicji rządzącej stwierdza, że komercjalizacji dworców nie sprzyja polskie prawodawstwo, ale jednocześnie milczy o tym, że obecnie jego partia mogłaby zmienić bez żadnego problemu. Czyli tak: pomysł dobry, ale rząd nie chce się nim zająć. Why?

  • ~ 2013-03-21
    21:32:24

    0 0

    @Rafał Poźniak, niestety ale temat prawodastwa w kwestii dworców i nieruchomości kolejowych nie jest taki super jak temat In-vitro, legalizacji związków partnerskich czy fotoradarów. Więc zainteresowanie koleją pojawia się w czasie strajku czy jakiejś większej wtopy. Dla normalnego życia politycznego kolej i jej problemy po prostu nie istnieją, dlatego poziom usług jest taki jaki jest i nie zanosi się na to aby ktokolwiek zainteresował się tym tematem głębiej na dłuższą metę ;)

  • ~ 2013-03-21
    21:34:47

    0 0

    Chciałem jeszcze dodać, że w takich Niemczech utrzymywanie, remontowanie i modernizowanie kolejowych korytarzy transportowych wraz z dworcami jest wpisane do konstytucji, jako podstawowy element integralności państwa :)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5069