W Polsce znajduje się ok. 2,5 tysiąca dworców kolejowych. Czynnych jest ledwie 600, a tylko 200 służy do obsługi ruchu międzyregionalnego. Jak w większości przypadków wygląda 1900 nieużytkowanych dworców, widział chyba każdy z nas.
> Tak wygląda zdewastowany dworzec na Paruszowcu
Władze PKP w końcu zabrały się za rozwiązanie problemu popadających w ruinę dworców. Tłumaczą, że przez wiele lat nic się nie działo z tymi budynkami, ponieważ urzędnicy borykali się z uregulowaniem spraw własnościowych. Grunty, na których stoją dworce, należały do kilku właścicieli.
Teraz większość z dworców została lub zostanie wystawiona na sprzedaż. – Jesteśmy spółką prawa handlowego, więc nim przekażemy te budynki na cele społeczne, musimy podjąć próbę ich komercjalizacji – tłumaczy Jarosław Bator - Dyrektor Zarządzający ds. Nieruchomości Grupy PKP S.A.
Dopiero kiedy próba sprzedaży się nie powiedzie, PKP zaproponuje samorządom przejęcie dworców za symboliczną złotówkę. Tak na przykład stanie się z dworcem w Żorach. Kolej kończy negocjacje z żorskim magistratem, które zamierza wyremontować dworzec i wynajmować pomieszczenia na mieszkania i biura.
> Jest szansa, że żorski dworzec kolejowy wypięknieje
Z kolei na przejęcia dworca w Suminie zdecydowało się Starostwo Powiatowe w Rybniku. Po przejęciu obiektu starostwo wyremontuje poczekalnię dworca, ale nie tylko. - Obiekt znajduje się na skrzyżowaniu popularnych szlaków rowerowych. Zamierzamy stworzyć tam punkt informacji turystycznej. Wynajem pomieszczeń zaproponujemy też organizacjom pozarządowym - mówi starosta rybnicki Damian Mrowiec.
Rybniczan jednak najbardziej interesuje los zabytkowego dworca na Paruszowcu. Jarosław Bator potwierdził, że kolej nosiła się z zamiarem wyburzenia zdewastowanego obiektu. Zgody na to nie wyraził jednak konserwator zabytków. – Ten dworzec nie może być sprzedany ani przekazany gminie, ponieważ znajduje się na czynnym szlaku komunikacyjnym, na tzw. międzytorzu. W tym roku zarezerwujemy pieniądze na wykonanie niezbędnych prac, aby nadal nie niszczał, a w kolejnych latach musi zostać wyremontowany przez PKP – zapowiedział dyrektor Bator. W tym roku ma się rozpocząć również remont dworców w Pszczynie, Ligocie i Gliwicach.
Poseł Marek Krząkała, na zaproszenie którego władze PKP przyjechały do Rybnika spotkać się z samorządowcami, zwraca też uwagę, że komercjalizacji dworców nie sprzyja polskie prawodawstwo. Na dworcach bowiem nie można sprzedawać alkoholu. Tym samym wynajmem powierzchni w budynkach dworcowych nie są zainteresowane restauracje, dla których sprzedaż napojów alkoholowych jest niezbędnym elementem działalności. – W Nadrenii-Westfalii widziałem wiele zrewitalizowanych dworców, w których ulokowane są cieszące się dużą popularnością restauracje. Dopóki nie zniesiemy tej bariery, z pewnością nie doczekamy się porządnych lokale gastronomicznych na polskich dworcach – stwierdza poseł, który zapowiedział interpelację w tej sprawie.
Tagi: dworzec kolejowy, dworzec, dworzec PKP, dworzec na Paruszowcu, Jarosław Bator, Marek Krząkała, Damian Mrowiec
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Jest pozwolenie na budowę. Handel przy ul. Żorskiej w końcu ma odżyć (wizualizacje)
39313Import węgla zablokowany. Normy zapasów przekraczają 200 proc.
7043"Babciowe" - dobra zmiana na rynku pracy? "Czas zweryfikuje"
2491ZUS: spadła liczba cudzoziemców. Widać to w obszarze obsługiwanym przez Rybnik
1857"Wzrost we wszystkich kluczowych pozycjach". Digitree Group oszacowała dane finansowe za 2023 rok
1634Jest pozwolenie na budowę. Handel przy ul. Żorskiej w końcu ma odżyć (wizualizacje)
+208 / -42Lokalna edycja globalnego konkursu IT!
+12 / -0ZUS: spadła liczba cudzoziemców. Widać to w obszarze obsługiwanym przez Rybnik
+10 / -2"Wzrost we wszystkich kluczowych pozycjach". Digitree Group oszacowała dane finansowe za 2023 rok
+2 / -0Import węgla zablokowany. Normy zapasów przekraczają 200 proc.
+17 / -24Import węgla zablokowany. Normy zapasów przekraczają 200 proc.
17ZUS: spadła liczba cudzoziemców. Widać to w obszarze obsługiwanym przez Rybnik
5Jest pozwolenie na budowę. Handel przy ul. Żorskiej w końcu ma odżyć (wizualizacje)
5Lokalna edycja globalnego konkursu IT!
0"Babciowe" - dobra zmiana na rynku pracy? "Czas zweryfikuje"
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~qwerty 2013-03-19
10:01:17
Fudali raczej nie bedzie zainteresowany kupnem/przejeciem tego dworca.
~r1 2013-03-19
10:50:44
Następnym razem zanim dodasz swój wiele wnoszący do tematu komentarz, przeczytaj uważnie tekst. Egzamin gimnazjalny 2012 ponoć wymagał czytania ze zrozumieniem (ponoć). Pozdrawiam.
~blink 2013-03-19
13:03:01
Dworzec na Paruszowcu został zdewastowany w czasach świetności dyskoteki Vega, która znajdowała sie niedaleko. Gdyby wtedy cos miasto z tym zrobiło to teraz nie musieliby się tą, niestety, ruiną.
~lukaszn84 2013-03-19
14:40:00
W tym kraju zwanym polską nic się nikomu nie opłaca. Nieraz wystarczy dobrze pomalować, pozbyć się dziur w elewacji i milej popatrzeć. Odświeżenia potrzeba stacji na Paruszowcu ale i przydałoby się czyszczenie przejść podziemnych na dworcu w Rybniku !!!!!
~kaktusnadłoni 2013-03-19
18:15:22
Nie wiem czy sprzedaż gorzały na dworcu kolejowym jest ważna. Mnie interesuje inna kwestia. Dlaczego gmina ma płacić PKP za budynek dworca, skoro PKP nie budowało go a otrzymało go za darmo od skarby państwa. Większość naszych dworców jest totalnie zrujnowana, dzięki niedbalstwu PKP. Gminy powinny nieodpłatnie przejąć te ruiny, bo i tak duże pieniądze muszą przeznaczyć na odbudowę. Nie jestem prawnikiem, ale chyba jest paragraf za sprzedaż nie swego mienia bez zgody właściciela?
~piotrekdec 2013-03-19
20:17:58
"Nie jestem prawnikiem, ale chyba jest paragraf za sprzedaż nie swego mienia bez zgody właściciela? " dekret Bieruta ;)
~Arteks 2013-03-19
21:30:48
Muszę pochwalić Krząkałę, że miał dobry pomysł z konferencją na ten ważny a zarazem drażliwy temat. Może nie udało mu się sprowadzić do Rybnika ministra Nowaka ale dyrektora z PKP Nieruchomości sprowadził czym zainteresował rzeszę samorządowców jacy przybyli na spotkanie prawie z połowy województwa. Mareczek ma u mnie plusa :) W TVT mówili, że dyrektor osobiście widział dworzec na Paruszowcu i trudno aby nie zaczął po takiej wizycie coś z tym fantem zrobić. Cieszę się, że nazwał ten obiekt "zabytkowym". Może wreszcie do PKP Nieruchomości dotarło, że ten obiekt jest unikalny jeśli chodzi o sieć PKP. @blink - tak masz rację i niestety nikt wtedy w żaden sposób nie interweniował jak podrybnicka pijana młodzież wracając rano z Vegi niszczyła ten dworzec. Pewnie dzisiaj mają po 30 i więcej lat i jest im za to wstyd do jakiego stanu go doprowadzono. @qwerty - co do Paruszowca to nie doczytałeś ale ja sam jestem ciekawy czy miasto przejmie dworzec R-k Towarowy i R-k Gotartowice. Obiekt w Gotartowicach jest w dość dobrym stanie, a Towarowy w bardzo dobrej lokalizacji. Jeśli wykażą się jakąś inwencją mogliby wymyśleć dla nich nowe funkcje nie wyłączając przy tym poczekalni. No i nie ma co ukrywać, że budynki te jeśli przeszłyby renowację - mogłyby dobrze promować miasto. Towarowy poza tym że leży przy liniach kolejowych w kierunku Chałupek i Raciborza to dodatkowo leży przy drodze krajowej 78 po której przejeżdża mnóstwo pojazdów.
~werkk 2013-03-20
07:48:18
A co z częścią podziemną dworca w Rybniku tam to dopiero jest ruina, a korzysta z przejścia podziemnego codziennie kilka tysięcy ludzi.
~Arteks 2013-03-20
10:27:44
@werkk - namów poślątko aby zainterweniowało w sprawie tego przejścia. Nie wiem czy władze miasta cokolwiek w tej sprawie robią. Wiem, że jakiś radny z Meksyku ciągle zwraca uwagę na ten problem ale chyba nie tam gdzie powinien. Należy ono do PKP PLK które dostało od Tuska sporo pieniędzy na remonty. Niech to wreszcie wyremontują i założą tam wraz z miastem monitoring. Będzie bezpieczniej i przejście przestanie być dewastowane.
~300trojan 2013-03-20
14:09:51
Kompletna bzdura z tym niszczeniem dworca za czasów Vegi.W tamtym okresie ten dworzec już wyglądał strasznie i był ruiną.W nocy strach był sie tam zapuszczać.Byle bzdure napisać i udawać znawce.
~ 2013-03-20
18:58:03
Haha zabawne, poseł koalicji rządzącej stwierdza, że komercjalizacji dworców nie sprzyja polskie prawodawstwo, ale jednocześnie milczy o tym, że obecnie jego partia mogłaby zmienić bez żadnego problemu. Czyli tak: pomysł dobry, ale rząd nie chce się nim zająć. Why?
~ 2013-03-21
21:32:24
@Rafał Poźniak, niestety ale temat prawodastwa w kwestii dworców i nieruchomości kolejowych nie jest taki super jak temat In-vitro, legalizacji związków partnerskich czy fotoradarów. Więc zainteresowanie koleją pojawia się w czasie strajku czy jakiejś większej wtopy. Dla normalnego życia politycznego kolej i jej problemy po prostu nie istnieją, dlatego poziom usług jest taki jaki jest i nie zanosi się na to aby ktokolwiek zainteresował się tym tematem głębiej na dłuższą metę ;)
~ 2013-03-21
21:34:47
Chciałem jeszcze dodać, że w takich Niemczech utrzymywanie, remontowanie i modernizowanie kolejowych korytarzy transportowych wraz z dworcami jest wpisane do konstytucji, jako podstawowy element integralności państwa :)