Zakończyła się zmiana organizacji ruchu na ul. Żorskiej w Rybniku. Od ronda Boguszowickiego („z wagonikami”) do ronda Gotartowickiego („Ulotność”) ciągną się po obu stronach poboczy pasy dla rowerzystów. Zlikwidowano za to pasy ruchu dla samochodów, pomagające wyprzedzać cięższe i wolniejsze pojazdy. Przejechaliśmy się zmodernizowanym odcinkiem ul. Żorskiej. Zobaczcie wideo i zdjęcia.
O tym informowaliśmy Was już kilka miesięcy temu. W maju tego roku wspomnieliśmy, że Urząd Miasta w Rybniku ogłosił przetarg na przebudowę ul. Żorskiej od Ronda Boguszowickiego go granic miasta.
Pisaliśmy też, co się ma zmienić na Żorskiej. W projekcie zapisano to krok po kroku w następnym artykule z września, dotyczącym już rozpoczętych prac »Utrudnienia na ul. Żorskiej. Będą wyznaczone pasy rowerowe«
Rybnicki magistrat poinformował na początku tego miesiąca, że zakończyła się zmiana organizacji ruchu na tej ulicy. Pojechaliśmy więc zobaczyć, co uległo przeobrażeniu. Od razu oczy kierowców zwracają uwagę pasy ruchu dla rowerzystów znajdujące się po obu poboczach jezdni. Ich początki i końce wymalowane zostały czerwoną farbą. Co jakiś czas możemy też natrafić na znaki poziome, symbolizujące drogę rowerową.
Druga ważna rzecz – koniec z pasami ruchu dla samochodów, dzięki którym dało się wyprzedzić inne, wolniejsze pojazdy.
Na trzeci element zwracają uwagę przede wszystkim mieszkańcy tej ulicy. Od teraz nie muszą kierować się do najbliższego ronda, by zmienić kierunek ruchu. Na środku jezdni znajdziemy pasy przerywane, a to oznacza, że kierowcy mogą skręcić w prawo, jak i w lewo.
Z efektów prac zadowolona jest część internautów, która wyraziła swoją opinię w mediach społecznościowych pod postem UM Rybnika:
- Szkoda, że w innych częściach miasta, oznaczenie poziomie dróg pamięta czasy Józefa Makosza. A co do tej trasy rowerowej to na plus.
- Brawo Rybnik, tak powinny wyglądać ścieżki rowerowe i wyglądają w cywilizowanych krajach.
- Szacun za tą modernizację, pieszy nietknięty, rowerzysta ma drogę rowerową, a auta mają przerywaną linię i można z jednego i drugiego kierunku wyprzedzać i nie trzeba zawracać na rondach.
Z drugiej strony pojawiły się głowy, że nie wszędzie prace wykonano z dbałością. Komentujący zwrócili uwagę na stan nawierzchni:
- Pomysł świetny, wykonanie niestety fatalne. Przez partactwo zniszczono jedną z najlepszych nawierzchni w mieście, bo komuś się za nisko frez opuścił przy usuwaniu starego oznakowania poziomego.
- Jak to koniec inwestycji? Teraz czas na reklamacje uszkodzonej nawierzchni... Czekamy na zimę i lód w tych dziurach po frezowaniu... Miało być pięknie wyszło jak zawsze.
- A kierowcy mają długo jeździć i niszczyć opony po tej tarce, która powstała po frezowaniu?
Pojawił się też komentarz odnośnie samej organizacji ruchu dla rowerzystów:
- Dość ryzykowne zwężenie i zakończenie drogi rowerowej przed każdym skrzyżowaniem.
Przejechaliśmy się ul. Żorską po modernizacji. Zobaczcie wideo i zdjęcia.
Jaka jest Wasza opinia? Jeździ się lepiej, gorzej? Też zwracacie uwagę na widoczne miejsca po frezowaniu? Dajcie znać!
---
Wartość zamówienia zgodnie z przetargiem określono na sumę 774 466,07 złotych (bez VAT). Z VAT: 909 tys. zł.
Tagi: ul. Żorska, zamiana organizacji ruchu Żorska, drogi rowerowe Rybnik, droga rowerowa Żorska, droga Rybnik, ronda Rybnik
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Jejkowice mają Miss Śląska. Sara Stempka okrzyknięta najpiękniejszą mieszkanką województwa
29016Śmiertelny wypadek w Wilczej. Zginął rybniczanin
26579Plac Wolności z poczekalnią. Czy spełnia oczekiwania mieszkańców? Nie owijają w bawełnę (wideo, zdjęcia)
24595Mężczyzna został przygnieciony przez pojazd na skupie złomu
21740Na tych ulicach nie będzie prądu nawet przez 9 godzin. Zobaczcie harmonogram przerw
19378Endoproteza kolana - co warto wiedzieć?
+403 / -29Bohaterski kierowca autobusu doznał udaru. Rodzina walczy o jego powrót do zdrowia
+164 / -12"Malinką" z Rybnika do Wisły. Polregio połączył opolskie z Beskidem Śląskim
+151 / -7Ta sprawa znajdzie finał w sądzie? Związkowcy mówią o mobbingu w kopalni: „Dyrekcja zamiata sprawę pod dywan”
+102 / -15Mobbing na KWK Jankowice? Były zarzuty, było postępowanie wyjaśniające. Co ustalono?
+83 / -18„Dlaczego pan Nawrocki mieszkał za moje pieniądze w hotelu?” Spięcie na konferencji PiS-u
37Grzegorz Braun mówił w Rybniku o „froncie gaśnicowym”. „Miejsce ślązakowców - piątej kolumny - jest w więzieniach”
28Nowoczesne centrum przesiadkowe w Jejkowicach - otwarte
26Szkoły i przedszkola w Rybniku odczują demograficzną zapaść. W planach likwidacje
24Łukasz Kohut o Braunie i jego „ślązakowcach”: pana miejsce jest na Kremlu
24Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~kokosz321 2024-11-05
17:29:58
Może ktoś i to wytłumaczy bo nie ogarniam:
w latach 2006-2007 wykonano remont i przebudowę ul. Żorskiej mającej na celu "poprawienie płynności ruchu i zwiększenie bezpieczeństwa" miasto dostało z Urzędu Marszałkowskiego środki pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego (czyli z UE).
Po kilkunastu latach ktoś robi dokładnie coś odwrotnego:
1. Pogarsza płynność ruchu (zmniejszenie liczby pasów ruchu oraz dodanie lewo skrętów ograniczających ruch).
2. Pogarsza bezpieczeństwo ( lewoskręty są traktowane w statystykach jako pogorszenie bezpieczeństwa, ograniczenie liczby pasów również, dodanie ścieżek rowerowych graniczących z pasami ruchu drogowego które nie mają kontynuacji przed rondami też nie są bezpieczne!).
Powyższe zaprzecza sensowi poprzedniej inwestycji.
Do tego miasto płaci za wykonnie tego malowania MILION złotych gdzie ktoś ewidentnie spartolił robotę poprzez nieumiejętne frezowanie farby.
Uszkodzenia nawierzchni idą w MILIONY. Bo to jest bezpowrotnie uszkodzona nawierzchnia która jest nie do naprawienia. Trzeba wykonać NOWĄ.
KTO PONIESIE KONSEKWENCJE TEGO DZIAŁANIA!??? To absurd i skandal.
Do dewastacja, niszczenie, i wandalizm w jednym.
Jestem przeciwnikiem PIS. Ale to co miasto odwaliło w tym przypadku powinno być aferą na skalę kraju.
Chore ambicje rowerowe nie tylko wprowadzają już zamieszanie i horrendalne wydatki, teraz wpływają i pogarszają już życie innych.
WSTYD.
~truman20 2024-11-05
17:51:26
Awaryjne hamowanie na tych frezach będzie niezłym widowiskiem, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Jedna opona zachowa się jakby była łysa a druga jakby jechała po pucpapiorze... Piyknie i uśmiechnięto.
~Maksymilian Popeć 2024-11-05
18:11:25
@kokosz321 - ale jesteś z Rybnika, czy spod mazurskiej wiochy? Bo jak z Rybnika i nie wiesz, że koło 2010r pociągnięto A1 pod Rybnik i ruch na Żorskiej drastycznie się zwiększył, to pachnie mi to, delikatnie mówiąc, sklerozą... Ażeby nie tworzyły się korki przy autobusach, cieżarówkach itp poszerzono drogę i zrobiono miejsca do wyprzedzania (a w praktyce miejsca dla policji, do łapania łosi, którzy przekroczyli prędkość o 15km/h przy wyprzedzaniu) Czyli działo się to o czym pisza wszyscy od dawna - nowe drogi generują coraz większy ruch. Teraz, gdy wybuliliśmy dziesiątki milionów na równoległą drogę RP do A1, ruch na Żorskiej się zmniejszył i można tam wrócić do normalnej "wiejskiej" drogi. Ale jednocześnie na drogach dojazdowych do RP robili ostatnio to samo, co na Żorskiej 2006-2007r, czyli poszerzali, generując jeszcze większy ruch w innym miejscach miasta.
~Maksymilian Popeć 2024-11-05
18:20:42
A i jeszcze jedno, co roczne utrzymanie obecnego odcinka RP kosztuje koło 1mln złotych. Czyli dokładnie tyle ile kosztowało ta inwestycja na Żorskiej, a która jest pierwszą inwestycją w naszym mieście, która nie uprzykrza życia rowerzystom! Należy mocno przyklasnąć i mieć nadzieję, że kolejne inwestycje również będą robione z głową.
~tuptyś 2024-11-05
18:35:07
Taki shit tylko u nas by chrobrego urzędas
~extraliga_2 2024-11-05
18:54:29
Jeżdżę na rowerze rekreacyjnie. Ten odcinek pokonuję albo równoległą drogą albo dalszą przez las na Paruszowiec. Na tej nowej trasie się nie pojawię bo żadna przyjemność jechać obok ciężarówek w upale.
Na całej nowej trasie po obu stronach biegnie praktycznie NIEUŻYWANY chodnik, więc gdy kiedyś musiałem tam jechac to jechałem chodnikiem.
Niech teraz pomysłodawca weźmie urlop latem i liczy rowerzystów. Tylko niech nie śpi bo tego jedynego może przegapic.
~Zoltan666 2024-11-05
19:26:39
Korzystając z okazji zapytam ponownie. Kiedy w końcu miasto wyremontuje chodniki wzdłuż Raciborskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Kotucza do ronda Levin!? Te stare, krzywe i połamane płyty chodnikowe pamietają jeszcze czasy PRLu! Czy ten chodnik to jakiś zabytek? Po drugiej stronie ronda Levin w kierunku Raciborza nawierzchnia zostala wymieniona dwukrotnie! Najpierw położyli kostkę którą po krótkim czasie zdjęto i zastapiono asfaltem. O co w tym chodzi do ch#&@??
~geolog 2024-11-05
20:01:03
~Maksymilian Popeć - Nie żartuj sobie kolego! Jak to nie uprzykrza życia rowerzystom? Te pasy nie mają jeszcze miesiąca a już na kilku odcinkach więcej na nich piasku niż asfaltu (jeżdżę tamtędy codziennie gdy nie pada), a będzie jeszcze gorzej bo służby komunalne nie czyszczą pasów dla rowerów. Poza tym pas rowerowy, który pojawia się i znika co kilkaset metrów stwarza skrajne niebezpieczeństwo dla podróżujących rowerem.
Ta "inwestycja" to pieniądze wyrzucone w błoto, zarówno z punktu widzenia rowerzystów jak i kierowców. (Mam nadzieję, że osoby za to odpowiedzialne dostaną takiej sraczki, że jelita wyjdą im na drugą stronę.)
~Mozart1 2024-11-05
20:51:52
www nieoddamymiasta
Rybnik w gronie 13 miast w Polsce zagrożony na wpisanie do utworzenia strefy czystego transportu.
Więcej info wpisując nie oddamy miasta w przegladarkę.
~Mozart1 2024-11-05
20:53:48
Rząd Donalda Tuska zakończył właśnie prace nad projektem ustawy, która ZOBOWIĄZUJE miasta zamieszkiwane przez więcej niż 100 tys. osób do tworzenia tzw. Stref Czystego Transportu. Obowiązek ma początkowo objąć cztery duże miasta. Ale jeśli przyjąć aktualne pomiary emisji, na takie rozwiązanie wkrótce będzie skazane nawet kilkanaście polskich miast! O czym władze nie chcą głośno mówić? Wyjaśniamy!
Projekt ustawy 22 października 2024 roku został przyjęty przez Rady Ministrów. Jeśli zapisy przyjmie Sejm i staną się one obowiązującym prawem, to takie miasta jak: Częstochowa, Tarnów, Rzeszów, Kielce, Bydgoszcz, Łódź, Bielsko-Biała, Białystok i Szczecin – notujące zbyt wysokie emisje średnioroczne NO2 w stosunku do nowych norm unijnych, które mają w najbliższych latach wejść w życie – będą musiały wprowadzić na swoim terenie Strefy Czystego Transportu. A do ustawienia się w „kolejce do SCT” – z racji notowanych granicznych wartości emisyjnych – zmuszone mogą być także Rybnik i Włocławek.
~Mors 2024-11-05
22:35:10
Obecnie na ul Żorskiej można skręcać w lewo do każdej posesji,ale znaki zabraniają skręcania do lasu.
~polk 2024-11-05
23:21:17
Idiotyzm jakich mało, szczególnie te ciągle kończące się ścieżki i zaczynające paręnaście metrów dalej. Absolutnym crème de la crème jest wysepka z przejściem dla pieszych koło lotniska.
A najlepsze jest to, że jadąc dziś wieczorem mijałem rowerzystę, który nadal jechał tak jak wcześniej jeździli, czyli poboczem:D
~rosthost1 2024-11-06
07:57:49
Maksymilian Popeć - ale jesteś z Rybnika, czy spod mazurskiej wiochy? droga RP do A1 nie jest równoległą do Zorskiej. Odciążyła ruch jeśli idzie o samochody z dzielnic południowych i centrum. Z Żorskiej korzystają dzielnice północne , zachodnie i wschodnie Rybnika. Wjazd z dzielnic Piaski, Ligota, Gotartowice i innych obok na obwodnice RP mija się z celem patrząc na korki.
~polk i ~geolog słusznie zauważają że znikające pasy dla rowerów i włączające rowerzystów na pas dla samochodów to nic ze zrównoważonym rozwojem nie ma wspólnego. Teraz klnąć będą i rowerzyści, i kierowcy samochodów.
A mistrzostwem jest pozostawienie przystanku i zlikwidowanie pasa dla rowerów na wysokości lotniska od strony Żor. Wystarczyło przesunąć przystanek o metr w stronę lasu i zachować ciągłość ścieżki.
~Maksymilian Popeć 2024-11-06
08:25:11
@geolog - Jeździlem Żorską na rowerze jeszcze w tamtym wieku, jeździłem rzadko bo ze strachem po zrobieniu trzech pasów, kiedy ta droga stała się skrajnie antyrowerowa. Obecne rozwiązanie to najlepsze jakie mogło zostać tam zrobione. Psioczenie, że pasy się urywają przed rondami sugeruje, że jesteś jakimś niedzielnym rowerzystą (bez urazy i bez złośliwości)
Tak, piach na pasach rowerowych jest problemem i niekiedy stwarza niebezpieczeństwo ale to trzeba naciskać (zgłaszać) na służby komunalne aż w końcu oni także będą traktować te pasy jak drogę a nie psioczyć tu zupełnie bez efektu.
@rosthost1 - gdyby DR zabrała całkiem ruch z Żorskiej, to można by zupełnie zlikwidować ruch samochodowy na niej. Ale każdy kto mieszka w Rybniku wie, że tak nie jest... Więc po co te twoje pitolenie? Jest dobra pogoda, wyjdź raz auta i idź na rowere albo do lasu na spacer, to lepsze niż pisanie kocopołów.
~polk 2024-11-06
08:48:36
@Maksymilian Popeć @geolog ma rację, pasy też się kończą przed przystankami a nie tylko przed rondami.
Druga sprawa jeździłeś, skoro bałeś się jeździć Żorską po remoncie to raczej Ty jesteś niedzielnym rowerzystą a nie on. Jazda Żorską przed remontem to był koszmar, niekiedy trzeba było wyjeżdżać na pół pasa, bo były muldy z asfaltu przy krawężnikach lub dziury. Po remoncie to już była bajka dopóki nie zaczęli odpie..ć ze ścieżkami od centrum. Kupę lat jeździłem do roboty na kolarce, ale jak narobili ścieżek lewa-prawa-lewa-prawa do tego bez przejazdów rowerowych, że trzeba było zsiadać z roweru na przejściu dla pieszych to się tylko człowiek wkurzać zaczął i przesiadł na auto.
~Maksymilian Popeć 2024-11-06
09:23:06
@polk - Dziury, muldy itp - tak kiedyś wyglądały wszystkie drogi. Normalnie, gdy nie dało się blisko krawężnika jechało się środkiem pasa i nie było problemów. Po remoncie i zrobieniu pasu do wyprzedzania, często było tak, że kierowca auta, które chciało wyprzedzić rowerzystę, gdy orientował się, że sam jest wyprzedzany, mijał tego rowerzystę na żyletki. A i nie muszę dodawać, że auta nierzadko latały tam pod 100-kę - na obydwu pasach.
Co do innych DR zrobionych po chodnikach, często wespół z pieszymi i skaczącymi jak pijany raz na jedną, raz na drugą stronę - to pełna zgoda. Dlatego ta DR na Żorskiej tak mi się podoba - bo nie uprzykrza życia rowerzyście. Nie rozumiem, jak osoba, która dużo jeździła na rowerze może tego nie widzieć...
~Arteks 2024-11-06
10:33:54
Bardzo dobra decyzja i inwestycja! Jeśli szerokość drogi lub szerokość chodnika to umożliwia - powinno się wydzielać trasy dla rowerzystów którzy mają takie samo prawo do korzystania z dróg jak kierowcy aut.
@rosthost1 - zadaj takie pytanie swoim kumplom z PiS. Przeważnie zwolennicy PiS to albo polska wieś albo ludzie z miast ale tzw. "wiochmeni". Tacy nie rozumieją potrzeb innych, trendów, zmian mentalnościowych. A świat się zmienił i jeśli Kaczyński czy ty tego nie widzicie - to wasz problem.
~polk 2024-11-06
10:37:03
@Maksymilian Popeć Żorska w Rybniku zaczyna się za rondem z kulami a nie od Raszowca.
Jeździłem rowerem z okolic Reymonta. Zanim nie powstały "ścieżki" jechałem Reymonta w dół, później koło policji, dalej pkp, Kościuszki, koło ryfamy wyskakiwałem na rondzie z kulami. Później Żorską cały czas prosto.
Teraz zobacz jak tą trasa dziś wygląda gdy są ścieżki, ciągle przejazdy przez drogę, zatrzymywania, skakanie po różnych stronach. Wtedy zatrzymywałam się tylko na światłach na Kościuszki i koło starego Tesco teraz ciągle trzeba zwalniać, bo co chwilę przejazd albo piesi. Czas przejazdu się wydłużył i to mocno, więc nie mów mi, że ścieżki coś poprawiły. Może dla tych co jeżdżą rekreacyjnie, ale na pewno nie dla tych co jeżdżą rowerem do pracy. Ja właśnie z tego powodu zrezygnowałem z dojazdu rowerem do pracy.
~norton 2024-11-06
11:25:47
Nie podoba się. Zniszczenie wierzchniej warstwy asfaltu jest karygodne! Można było wykorzystać jeden z chodników zamiast zabierać kawałek pasa ruchu dla samochodów.
Pamiętam gdy likwidowano lewoskręty podczas poprzedniego nie tak dawnego remontu. Likwidowano je dla bezpieczeństwa...
~xerim 2024-11-06
12:29:55
Cofnęliśmy się do wielu lat wstecz, gdy przed przebudową był jeden pas. Nie po to wówczas wydano ciężkie pieniądze na gruntowną przebudowę Żorskiej i polepszenie płynności oraz przepustowości ruchu by znowu przywrócic ją do stanu jak było pierwyj. Jak wspomniano wyżej mam nadzieję, że tą fuszerkę "tarkę" sfrezują do równego asfaltu.
~Maksymilian Popeć 2024-11-06
12:36:05
@polk - no przecież przynałem ci w tej kwestii rację. Wszystko co było zbudowane niby dla rowerzystów, było zrobione pod samochody, ażeby pozbyć się nas z dróg, a wykonanie było robione pod 10-letnie dzieci jadące do szkoły ale już nie pod dorosłych rowerzystów, którzy chcą się szybko przemieszczać. Ja także i z tego powodu przestałem jeździć prawie na rowerze. Ale główny powód to dramatyczny wzrost ilości aut, często smrodzących gorzej jak syrenki i trabanty, agresywna, jazda młodych kierowców i "niepełnosprawność" starszych - oczy, refleks, ruchy itp., wszędobylskie śmieci. A tereny zielone do których często jeździłem zdewastowane/przejęte przez śmieciarzy, quady / crossy, mafię LP i mafię łowiecką, do tego chaotyczne, koszmarne rozlewanie się miasta. Lepiej już było... dlatego ta Żorska to taki promyczek nadzei, tylko co z tego, jak przestałem już jeździć.
~geolog 2024-11-06
16:17:48
~Maksymilian Popeć - absolutnie się z Tobą nie zgodzę. Żorska w poprzedniej wersji była ulicą przyjazną dla rowerzystów - kierowcy samochodów zawsze mieli dużo miejsca na ominięcie rowerzysty, a rowerzysta jak już na Żorską wjechał, to jechał nią i nie musiał co chwila odwracać głowy o 180 stopni (co na rowerze nie jest takie proste).
(Opinia niedzielnego rowerzysty - 7200 km w 2024 r.)
I wciąż rośnie.
~Maksymilian Popeć 2024-11-06
18:26:18
@geolog- jeśli rowerzysta ma problem obejrzeć się, czy go akurat nie zaczyna wyprzedzać auto, to lepiej ażeby nie wyjeżdżał w ogóle na drogi publiczne - przy KAZDYM skręcie w lewo trzeba wykonać taki ruch, przed wyciągnięciem łapy. A jak ktoś ma naprawdę problem z ocinkiem szyjnym, tu już dziesiątki lat temu wymyślono coś takiego jak lusterko - tak, do roweru także.
~mp3playerfan 2024-11-06
23:06:51
Bareja wiecznie żywy. Idealnie pasuje tu:
„To jest miś na miarę naszych możliwości. My tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom! Mówimy: to jest nasz miś, przez nas zrobiony i to nie jest nasze ostatnie słowo!”