zamknij

Wiadomości

PAS alarmuje: wymiana kotłów w Rybniku stoi w miejscu

2020-12-29, Autor: 

„Kopciuchy”, czyli pozaklasowe kotły na węgiel i drewno, stanowią główną przyczynę zanieczyszczenia powietrza w Polsce. Niestety tempo ich wymiany stoi w miejscu. Polski Alarm Smogowy sprawdził jak wygląda wymiana kotłów w miastach wojewódzkich oraz miejscowościach z tzw. listy WHO – najbardziej zasmogowanych miast Europy. Powolne tempo wymiany kotłów pokazuje, że działania antysmogowe nie są priorytetem ani największych miast, ani najbardziej zanieczyszczonych gmin.

Reklama

Spośród miast wojewódzkich rekordowo dużą liczbę kotłów wymieniono w Krakowie (4188), w którym od września 2019 roku obowiązuje zakaz palenia węglem i drewnem. Na drugiej pozycji znalazł się Wrocław (1442), a na trzeciej Katowice (1213), w których pozostało jednak bardzo dużo kotłów do likwidacji – około 20 000. Dół listy miast wojewódzkich to Zielona Góra, która w zeszłym roku wymieniła zaledwie 78 kotłów, Białystok (62) i Gorzów Wielkopolski (41). Z danych nadesłanych do PAS wynika, że tylko połowa miast wojewódzkich posiada informacje o liczbie kotłów przeznaczonych do wymiany.

Jeszcze gorzej jest w miastach z listy najbardziej zanieczyszczonych miast (lista WHO) – tylko 20 z nich policzyło swoje „kopciuchy”. Oznacza to, że w tych miejscowościach trudno mówić o jakimkolwiek planie działań, pomimo że w większości województw obowiązują uchwały antysmogowe, nakazujące likwidację przestarzałych, wysoko emisyjnych pieców i kotłów na węgiel i drewno.

W województwie śląskim wśród miast z listy WHO powyżej 100 tys. mieszkańców w likwidacji kopciuchów przodują Gliwice (2090 wymienionych kotłów). Dalej są Katowice (1213), Dąbrowa Górnicza (824), Sosnowiec (695), Rybnik (365) i Bielsko-Biała (327). Na liście miejscowości liczących od 30 do 100 tys. mieszkańców znajduje się Wodzisław Śląski (284 wymienione kotły), Knurów (127) i Żywiec (75). Prześwietlono także sytuację w mniejszych miejscowościach województwa (do 30 tys. mieszkańców) z niechlubnej listy WHO, na której znalazła się Pszczyna (142 wymienione kotły) i Godów (15).

– Porównanie liczby wymienionych kotłów do całkowitej liczby przeznaczonej do wymiany pokazuje, że tempo jest niesatysfakcjonujące. Likwidacja kopciuchów musi przyspieszyć, bo zgodnie z uchwałą antysmogową w województwie śląskim jeszcze tylko przez rok będzie można korzystać ze starych, czyli ponad 10-letnich urządzeń grzewczych. Później ich użytkowanie stanie się nielegalne. Miejmy nadzieję, że w najbliższych miesiącach posiadacze kopciuchów dokonają koniecznych zmian, nie będą nas dłużej truć, a siebie nie będą narażać na kary – mówi Emil Nagalewski, koordynator Polskiego Alarmu Smogowego w województwie śląskim.

Przypomnijmy, że już na początku 2020 alarmowaliśmy, że Rybnik nie ma szans wymienić wszystkich kopciuchów. Jak widać, powyższe dane tylko potwierdzają to, co już pisaliśmy >>Liczby nie kłamią. Rybnik nie zdąży wymienić 18 tys. kopciuchów<<

– Wysyłając zapytania do gmin spodziewaliśmy się, że liczba wymienionych kotłów nie będzie znacząca, ale to co zobaczyliśmy w odpowiedziach pokazało kompletny kryzys w obszarze wymiany przestarzałych kotłów w Polsce – powiedział Andrzej Guła, lider Polskiego Alarmu Smogowego.

– Jest bardzo źle. Prawie wszystkie analizowane miejscowości wymieniły nieznaczny odsetek kotłów na węgiel i drewno. W porównaniu z zeszłorocznym raportem PAS liczba wymian kotłów nie uległa znaczącej poprawie. Bez zaangażowania w działania antysmogowe na każdym szczeblu, będziemy czekać jeszcze wiele lat zanim powietrze w Polsce zacznie spełniać normy. Pamiętajmy też, że z powodu oddychania zanieczyszczonym powietrzem każdego roku przedwcześnie umiera 46 tysięcy obywateli.

Ciekawe, że jeśli w gminach i miastach wymieniano kotły to korzystano głównie z gminnych programów dotacyjnych, a nie z rządowego Programu Czyste Powietrze. We Wrocławiu z dotacji gminnych wymieniono 1427 kotłów, natomiast w ramach PCZP zaledwie 15. Podobnie jest w pozostałych miejscowościach. W Warszawie w 2019 r. z PCZP skorzystało 10 osób. Tak niska popularność PCZP świadczy o bardzo niskiej wiedzy o rządowym programie dotacyjnym, który niejednokrotnie ofiaruje wyższe wsparcie od programów gminnych.

W opinii PAS niedostatki w działaniu Programu Czyste Powietrze oznaczają potrzebę szerokiej i skutecznej kampanii informacyjnej oraz jak najszybszego dokończenia reformy tego programu: dołączenie wsparcia dla osób najuboższych i budynków wielorodzinnych oraz włączenie sektora bankowego w dystrybucję środków. Ważne jest też wspieranie gmin w rozpowszechnianiu PCZP.

Z drugiej strony znaczne przyspieszenie tempa wymiany wymaga mocnego zaangażowania się gmin w działania antysmogowe: szerokie informowanie mieszkańców o tym że w zależności od województwa za rok, dwa lub trzy lata użytkowanie „kopciuchów” będzie nielegalne, uruchamianie gminnych punktów dostępu do Programu Czyste Powietrze i zachęcanie mieszkańców do wymiany ogrzewania oraz prowadzenie skutecznej kontroli palenisk.

Dane Polskiego Alarmu Smogowego pochodzą z odpowiedzi nadesłanych do PAS z urzędów miast i gmin oraz NFOŚiGW (dane za 2019 r.)

Wszystkie grafiki w wysokiej jakości do pobrania TUTAJ.

--

Przypominamy, że w Rybniku i całej Polsce trwa akcja społeczna Karny Kopciuch. To akcja pomocy obywatelom zatruwanym przez swoich sąsiadów. Zgłoszenia kopcących budynków przyjmowane są poprzez formularz na stronie www.karnykopciuch.pl.

Organizatorem akcji Karny Kopciuch jest grupa medialna tuPolska. Akcję wspierają partnerzy – firmy i organizacje ekologiczne:

Partnerami medialnymi akcji są:

Chcesz dołączyć do akcji? Napisz na adres [email protected]. Możesz też wesprzeć akcję Karny Kopciuch poprzez portal Zrzutka.pl:

Oceń publikację: + 1 + 24 - 1 - 49

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (39):
  • ~ 2020-12-29
    09:03:27

    79 75

    Oj, Gienek na pewno nie wymieni kotla. Czym potem by smrodzil?? On kocha ten syf, kocha truc ludzi. I zaraz bedzie płakał, ze nie ma pieniedzy na wymianę, bo trzeci samochód cham musi miec

  • ~Jedynie Prawdziwy Polak 2020-12-29
    09:38:48

    65 97

    W niedzielę z rana do kościółka na rytualne modły, potem w miłości bliźniego zatruwanie jego dzieci rakiem syfem z kotła... Oto polska Anno Domini 2021, jak zwykle zaścianek Europy ....

  • ~Przyjaciel4567 2020-12-29
    09:57:57

    67 5

    Czemu stoją z wymianą w Familokach jak maja wymieniać w Paruszowcu Chwałowicach Niewiadomiu Niedobczycach i Czerwionka Leszczyny bo tam są piece na węgiel !!!

  • ~Natalka616 2020-12-29
    10:02:35

    125 3

    Zdecydowaliśmy się z mężem na morderczy kredyt na pompę ciepła i fotowoltaike do końca roku miałam mieć wymienionej źródło ciepła a jednak ciągle czekam na pisemne potwierdzenie z czystego powietrza żeby wziąć kredyt dla beneficjentów.

    Nie dziwię się że to wszystko tak opornie idzie ta cała walka z kopciuchami...

  • ~ 2020-12-29
    10:26:21

    68 7

    tymczasem Tychy realizują u siebie program który
    "W ramach Projektu planowany jest zakup i montaż 960 sztuk instalacji Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) w/na budynkach mieszkalnych, niemieszkalnych lub na gruncie.

    Mieszkańcy biorący udział w Projekcie będą mogli ubiegać się o dofinasowanie:

    - 647 szt. instalacji fotowoltaicznych,

    - 97 szt. instalacji solarnych

    - 72 sz. instalacji powietrznych pomp ciepła do ciepłej wody użytkowej

    - 127 szt. powietrznych pomp ciepła do centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej,

    - 17 szt. kotłów na biomasę.

    Mieszkańcy po zrealizowaniu planowanej inwestycji otrzymają refundację w wysokości 100% poniesionych kosztów kwalifikowanych."
    (cytat pochodzi ze strony UM Tychy )
    jak skromnie przy tym wypada, będąca dla niektórych powodem do dumy "miasto z ikrą"

  • ~MatiW 2020-12-29
    10:32:12

    65 55

    Wymiana kotłów stoi bo taką mamy mentalność. Akcja ze szczepionkami też to pokazuje. Nie zaszczepie się bo nie, bo nie wiem co jest w tej szczepionce, bo mi rogi urosną itp. Smogu ludzie też nie widzą i nie czują, w choroby nie wierzą, bo przecież z dziada pradziada palili syfem i żyją. Żadne starania miasta tu nie pomogą.

  • ~Arteks 2020-12-29
    11:00:54

    38 58

    Twój piec - twój problem!!! Było kilka lat na to aby go wymienić i nadal jest jeszcze czas. @MatiW - ale mamy też do czynienia z mentalnością "skąpiradeł". Nie sądzę aby ktoś chciał zapłacić karę 500 zł po 1.01.21 tylko za to, że ma niezgodny z uchwałą antysmogową piec. Wtedy może prysnąć cały mit poświęcenia się i życia w brudzie dla zaoszczędzenia kilkudziesięciu zł miesięcznie. @pasażer - Tychy to miasto bloków i to prawdopodobnie w całości podłączonych do co. Tam nie ma tak jak w innych śląskich miastach familoków, nie ma kamienic. Skoro miasto nie musi inwestować w swoje zasoby może się pobawić w Świętego Mikołaja. Ale dlaczego miałyby to robić władze Rybnika w którym jak policzono jest jeszcze 14 tys. kopcących chałup? Poza tym po co dublować państwowy projekt "Czyste powietrze"?

  • ~Pawel Krys 2020-12-29
    11:23:47

    86 24

    Ludzie kasy nie mają, czekają nas chude lata! każdy chce mieć czysty luft, ale kosztem czego? jedzenia? leków?
    Latem rządzący mówili że:
    "Nie zgodzimy się na żadne podwyżki podatków - zapewniał w lipcu 2020 r. minister finansów Tadeusz Kościński. Przytakiwał mu premier Morawiecki, prezydent Duda oraz cały rząd. Niestety, z tych słów po 6 miesiącach niewiele zostało. W przyszłym roku, wzrośnie lub pojawi się kilkanaście podatków. "

  • ~wojaz 2020-12-29
    11:35:15

    53 49

    Już dzisiaj miasto powinno przeprowadzić spis kto i kiedy powinien wymienić piec i poinformować każdego mieszkańca Rybnika o tym. I jasno powiedzieć że od 01.01.2021 będzie raz w miesiącu przeprowadzać kontrolę czy dane osoby wymieniły piec. Jeżeli nie to kara 500zł minimum i tak co miesiąc. Sytuacja sama by się rozwiązała

  • ~hub381 2020-12-29
    11:37:20

    56 20

    Dofinansować wyższą kwotą a problem zniknie.

  • ~Pawel Krys 2020-12-29
    11:54:09

    66 21

    ~wojaz
    A jeżeli by tobie ktoś powiedział wymień auto na elektryczne albo na takie Euro 6
    albo co miesiąc 5 stów kary?

  • ~ 2020-12-29
    12:03:45

    50 32

    @Pawel krys- nie przesadzaj z tą biedą , obok mnie smrodzą ludzie mający pieniądze. Co rusz zmieniają auta i na wczasy zagraniczne ich stać , ciekawe , że na piec nie stać ? to ludzi typu - tylko kara i nakaz zmusi mnie do działania.

  • ~dr_Moriarty 2020-12-29
    12:22:21

    68 5

    Arteksie drogi, nie zgodzę się z tym, że miasto nie powinno dublować programu "Czyste powietrze". Jak najbardziej powinno, a efektem powinno być przyspieszone tempo wymiany smrodzących "pieców". Problemem Rybnika - pierwszym, najważniejszym i kluczowym dla życia i zdrowia mieszkańców - jest smog. I to nie jakiś tam smog. Tylko zanieczyszczenie powietrza na poziomie nawet nie europejskim, ale światowym. Rybnik jest miastem, które brudem i smrodem w powietrzu dorównuje najbardziej zanieczyszczonym metropoliom trzeciego świata, w których ludzie wypróżniają się na ulice. To miasto jest śmiertelnym zagrożeniem dla swoich mieszkańców. A każdy włodarz, który z tym nic nie robi, moim zdaniem po prostu przykłada do tego stanu rzeczy rękę.

    W UM powinien być licznik kopciuchów do wymiany i codziennie powinien iść o ileś tam cyferek w dół. Prezydium powinno codziennie rano patrzeć w lustro i zadawać sobie pytanie: ile kopciuchów dzisiaj wymieniliśmy? Tymczasem, o ile mi wiadomo, miejski fundusz na wymianę został zlikwidowany. A miasto i tak na nic nie ma pieniędzy. Taki fundusz posiada każde poważniejsze miasto w województwie. I jak wynika z artykułu, to właśnie on funkcjonuje najlepiej.

    Powtórzę jeszcze raz: największym i czołowym problemem tego miasta jest śmiertelny smog. Działalność władz Rybnika powinna obejmować w takiej sytuacji tylko działania ramowe. Reszta budżetu powinna dotować wymianę starych kopciuchów. I to bezdyskusyjnie. Tymczasem rzeczywistość jaka jest każdy widzi. Wyłączone w lecie fontanny i kładka na Nacynie która stoi od lutego. Aha i kamienne cokoły za dziesiątki tysięcy.

  • ~ 2020-12-29
    12:27:47

    34 10

    Dofinansowanie, decyzja to nie problem. Problemem jest brak chętnych do realizacji zleceń. Większość firm nie przyjmuje zamówień na wymianę aż do połowy przyszłego roku.
    Nie trzeba być dziennikarzem śledczym żeby dojść do tych informacji.

  • ~Arteks 2020-12-29
    12:29:39

    10 34

    @dr Moriarty - bardzo szanuję twoje wypowiedzi i zgadzam się, że smog jest nadal poważnym problemem. Jeśli jednak uważasz, że dorównujemy miastom trzeciego świata - to powiedz to właścicielom chałup. Wielu z nich - także tych wypowiadających się tutaj - jeszcze nie pogodziło się z tym, że tak naprawdę mieszkają w slamsach. Niektórzy to zrozumieli i dlatego poza wymianą pieca, planują też remonty budynków. Niektórzy zaczęli je burzyć słusznie uważając, że szkoda pakować pieniądze w rozpadający się budynek. Pamiętaj, że życie miasta to nie tylko powietrze. Będziemy ładować kasę tylko w piece to co pozostanie z budynków po tym okresie? Fajnie się ogląda to co wybudowano w czasach pruskich, za Webera, w PRL. Warto aby obecne władze też pozostawiły na przyszłość jakieś ładne obiekty, przy okazji rozwijając architektonicznie miasto.

  • ~dr_Moriarty 2020-12-29
    13:19:33

    21 5

    W porządku, Arteksie, może z tym budżetem może mnie poniosło. Niemniej istnienie takiego funduszu w tak zanieczyszczonym mieście powinno być wręcz statutowe. Nawet miasta z dużo lepszym powietrzem go posiadają. Tymczasem Rybnik, który już memicznie wręcz pojawia się w czołówce każdych zestawień sobie go po prostu zlikwidował, zrzucając wszystko na program rządowy. Tak podkreślana co chwila samorządność na tym nie polega. Dotychczasowe "działania" UM w tym zakresie uważam prywatnie za daleko niewystarczające. Swoją drogą, gdyby Rybnik przez kilka lat skupił się tylko na wymianie pieców, to moim zdaniem efekt były szybki i trwały.

    Owszem, ja wiem, że sytuacja bierze się z oporności tych, którzy chcą żyć w brudzie byle było taniej. Tylko powtarzanie, że ludzie sami sobie zgotowali ten los niczego nie zmieni. Tu trzeba działać a nie umywać ręce. Potrzebna jest metoda kija i marchewki. Kijem mogłyby być dodatkowe ekologiczne podatki dla pieców węglowych, zaś marchewką - fundusz na ich wymianę. Niestety, jak widać, włodarze mają inne priorytety.

    Ciekaw jestem jak będzie wyglądało egzekwowanie uchwały antysmogowej. Czy UM stworzy specjalne patrole ekologiczne w ramach Straży Miejskiej? Czy wyposaży je w drony? Coś mi mówi, że nie.

  • ~Fenrir 2020-12-29
    14:08:09

    17 27

    Mam nadzieję że tym razem nikt nie wpadnie na pomysł wprowadzania taryfy ulgowej dla tzw. biednych i będą nakładane kary już w pierwszym dniu gdy obecne smrodziuchy przestaną być legalne. I żadnego tłumaczenia że kogoś nie stać bo jak nie ma na piec to nie musi mieszkać w prywatnym domku ewentualnie niech mieszka bez ogrzewania. Nie mają na wymianę pieców to niech sprzedają chałupy i idą na mieszkania albo marzną w nieogrzewanych domach.

  • ~Kwinto 2020-12-29
    15:01:35

    21 29

    A już wiosną zacznie się płacz - jak mam wymienić piec, skoro żadna firma nie ma wolnego terminu. W zasadzie każdy cwaniak który dalej odciska wymianę pieca prawdopodobnie się zdziwi, bo porządne firmy mają pozajmowane terminy na rok do przodu.
    Popieram poprzedników, żadnego przedłużania terminów itd.. od 2022r kary po 5000tys.

    ---------------------------
    ~Pawel Krys 2020-12-29 11:23:47
    Ludzie kasy nie mają, czekają nas chude lata...

    Jeden z bardziej żałosnych wpisów tego roku! O wymianie pieców wiadomo od kilku lat, był czas się przygotować.

  • ~MaciejK 2020-12-29
    15:16:33

    24 24

    Mam nadzieję, że będą dotkliwe kary dla prymitywów, którzy nadal chcą nas truć

  • ~MaciejK 2020-12-29
    15:20:58

    16 25

    Myślałem, że nigdy tego nie napiszę, ale zgadzam się z Zakiem. Oczywiścioe, że tych ludzi stać. Tylko wolą wydawać na coś innego.

    Ja też wolę wydawać na coś innego, a jednak grzeję dom ekologicznie. Nie truję nikogo. Za to sponsoruję wywóz popiołu smrodziarzom. Jeszcze z kasy miejskiej mam im sponsorować wymianę pieców?? Mi nikt nie zasponsorował mojego pieca. I niczego innego też nie. Nie umiesz żyć bez smrodu, to się wynieś do jakiegoś chlewu w Bułgarii, a nie kopć mi w okna, chamie

  • ~MTWWD 2020-12-29
    15:49:44

    26 6

    Jo bych co najwyżyj dodoł nowy kocioł ale stary to bych zostowił se bo ni ma rzech pewin co bydzie. Jak nie bydzie gazu abo prondu to se bedziecie grzoć. Abo jak zrobiom prond ino do zaszczepionych.

  • ~artefaks 2020-12-29
    16:06:39

    11 5

    Borsig dał nam przykład jak wymieniać kotły mamy.
    Arteks dobrze grzeją i taki fajny kawał to historii.
    To takie kotłowe wunderwaffe

  • ~spirit-of-the-town 2020-12-29
    16:35:40

    10 1

    Skąd takie dokładne dane? Skąd wiadomo, że ktoś wymienił na nowy piec, pompę, itp?

  • ~adamczykhenryk1 2020-12-29
    17:07:09

    3 5

    Moja ferszmida kopci od 1220 r . baterie ,gaz , węgiel ?

  • ~szaranowicz 2020-12-29
    17:26:06

    9 3

    Zapraszam Golejów ul. Turystyczna i Za Wiaduktem.
    Program Karny Kopciuch to fikcja, najlepiej jakby im przynieść do biura kopcący piec i jego właściciela.

  • ~Arteks 2020-12-29
    17:47:47

    7 24

    @PawełKrys - w Rybniku nieruchomości są drogie. Jeśli kogoś naprawdę nie stać na inwestycję, zawsze może sprzedać taką nieruchomość, przenieść się na mniejsze mieszkanie. Ktoś ją kupi i albo zburzy albo zainwestuje. Zostawmy już te bajki i mity, że kogoś nie stać. Kopciucha też trzeba co kilka lat wymieniać bo się rozciekają - szczególnie te tanidła Made in Janusch. @MaciejK - zgoda za jednym wyjątkiem. W Bułgarii ludzie nie dziadują. Większość ogrzewa się gazem mimo, że zarobki dużo niższe, bezrobocie dużo większe. Ale rodziny sobie tam bardzo pomagają. Wzorcowe kraje dla naszych dziadów to: Mongolia, Korea Północna, Albania, Chiny, Bośnia i Serbia. Tam nadal podobnie jak na Śląsku piece są "trendy". Tylko tam...

  • ~artefaks 2020-12-29
    20:23:38

    9 5

    Arteks . Zapomniałeś dodać Republikę Nadniestrzańską , Ługańską , Donbas. Tam również borsigi się dobrze mają.

  • ~Arteks 2020-12-29
    20:39:50

    3 20

    @artefaks - to chyba nie doceniasz regionów dawnego ZSRR. Może i jest tam biedniej i topornie ale ludzie swoją godność mają, a postęp szanują. Podobno piece na węgiel czy drewno używa się jeszcze w jakichś kilkudomkowych wsiach położonych z dala od magistral gazowych. Reszta już dawno zapomniała o węglu, tym bardziej, że większość Ukraińców mieszka w miastach. Niestety ale uzależnione od węgla miejscowości, dzielnice czy ulice to ewenement zacofania na skalę europejską by nie powiedzieć światową.

  • ~ 2020-12-30
    09:21:01

    3 1

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2020-12-30
    09:57:56

    5 7

    Rybnikcompl mam rozumieć, że chronicie smrodziarzy.
    Dlaczego nie można ujawniać nr domów smrodziarzy to nie podlega pod RODO

  • ~ 2020-12-30
    15:06:50

    1 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2020-12-30
    22:46:05

    3 0

    ~Arteks
    te 14 tyś to z fusów po kawie ? niedawno na tym portalu czytaliśmy że źródła ciepła są u nas niezinwentaryzowane

  • ~ 2020-12-30
    22:55:57

    1 0

    tak jak pisze ~dr_Moriarty dla władz problem likwidacji źródeł smogu powinien być priorytetem, tymczasem jak wyglądają działania naszych władz, każdy widzi
    do wspomnianego przeze mnie tyskiego przykładu miasto dołożyło aż 12% z miejskiej kasy, to chyba niewiele na wymierne działanie
    mała dygresja, skoro Tychy potrafią załatwić taką dotację z zewnątrz, to dlaczego nasze miasto, znane w kraju z największego smogu, tego nie potrafi ?
    a to dlatego, że by coś załatwić, to niejednokrotnie trzeba ruszyć się z prezydenckiego fotela i zapukać to tych czy innych drzwi, tajemnicą poliszynela jest fakt, że wiele kluczowych spraw załatwia się podczas rozmów kuluarowych, niekoniecznie z przedstawicielami własnej partii, niestety nasz prezydent jedyne co uprawia to medialny lans z partyjnymi kolegami, na każdym możliwym kroku pokazując pogardę dla rządzącej partii, dysponentów wspomnianych środków, skutki tych lekkomyślnych dla miasta działań odczuwamy niestety wszyscy

  • ~Arteks 2020-12-30
    23:27:23

    0 6

    @pasażer - jeśli chcesz zaprzeczać danym które padają z naszego Urzędu Miasta - to podaj jakieś inne wraz z źródłem. Jeśli nie masz to musisz zaakceptować te przerażające, że mamy aż 14 tys. kopcących chałup (łącznie z twoją). To robi to wrażenie bo tyle naszych domostw dosłownie zatrzymało się w cywilizacyjnym rozwoju na XIX wieku... Wcale nie dziwi to, że efekty tego zacofania są odczuwalne tak jak dzisiaj wieczorem kiedy mówiąc bez ogródek - ŚMIERDZI. Uczepiłeś się tych Tychów, tak jakby Rybnik nie finansował działań poprawiających ochronę środowiska lub ignorował możliwości zdobywania środków na poprawę powietrza. Robi to cały czas, a efekty są małe bo największe zanieczyszczenie powodują prywatne chałupy. Być może największą zmianę odczujemy już w przyszłym sezonie grzewczym bo najstarsze kopciuchy mają być zakazane. A co do walki o dotację to też udało się dostać dotację np.: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,ponad-1200-kopciuchow-do-likwidacji-miasto-dostanie-30-baniek,wia5-3266-43697.html

  • ~Edward Jastrzembski 2020-12-31
    09:30:34

    0 2

    Karaniem i szkalowaniem nic się nie wskura.
    Straconego czasu już się nie cofnie.
    Co było to złe...teraz o dziwo ...dobre.
    Komu ludzie mają wierzyć tym co chcą dać
    czy tym co się odowiedziało krytykować.

  • ~ 2020-12-31
    10:28:37

    3 0

    Arteks
    skoro w naszym mieście nie przeprowadzono inwentaryzacji źródeł ciepła, to podawane przez UM "dane " mają taką wartość, jak prognoza pogody na kolejny rok, a cytowanie ich i traktowaniu jako wyrocznia przez Ciebie, świadczy co najwyżej o zaślepieniu umysłowym
    a co do mojego domu (nie chałupy jak sugerujesz, wiem takie nawyki wynosi się z domu rodzinnego, wolę nie myśleć skąd pochodzisz), to nie wiem czy wiesz, ale pompa ciepła nie kopci, ba nie używa nawet komina do swojej pracy, no ale skoro wiesz lepiej czym ogrzewam swój dom, Twoja sprawa, na Twoim miejscu skłoniłbym się do refleksji, których Ci brakuje, w jaki "nowoczesny i ekologiczny" sposób ogrzewany jest Twój blok, niestety próby odwrócenia uwagi od problemu, poprzez próby kierowania problemu w stronę prywatnych domów niczego nie zmienią, wkrótce jedynymi sprawcami kopcenia będą użytkownicy bloków z Tobą jako ich obrońcą na czele, możesz sobie pisać do woli że Borsig jest eko, ale rzeczywistości nie zmienisz
    miasto owszem dostało dotację, w całości przeznaczoną na inwestycje w SWOICH zasobach, z którymi nie daje sobie rady z powodu niegospodarności na własnym podwórku
    żałosne że będą to praktycznie jedyne środki w mieście przeznaczone na termomodernizację komunalnych zasobów
    no ale jak buduję się najdroższe w kraju mieszkania komunalne, nie dziwi nic

  • ~Arteks 2020-12-31
    11:45:58

    1 6

    @pasażer - ty jesteś zaślepiony i to dosłownie gorzej niż komuniści z czasów Jaruzelskiego którzy byli świadomi końca systemu. Do ciebie jeszcze chyba naprawdę nie dotarło, że epoka bezkarności w truciu innych się kończy. Możesz nie przyjmować danych z urzędu, możesz pisać te swoje pierdy broniące smrodzenia i nie akceptować zasad społecznych jak jakiś egoista-ignorant. Ale nawet choćbyś chciał żyć jak węglowy dziad do końca swojego życia - bo tak cię wychowano - to niestety nawet na twój piec przyjdzie kres i kiedyś wyląduje na złomie. Moja ciepłownia nie jest moim problemem - tylko problemem właściciela. Obecnie ma przynajmniej filtry. NIGDY nie słyszałem aby ktoś z Chwałowic skarżył się na jakikolwiek smród z ciepłowni bo go zwyczajnie nie ma. Ty kopcisz bez żadnego filtra i przykładasz się do rybnickiego smrodu w pełni świadomie, kupując - O ZGROZO - w 2017 piec węglowy! O czym sam się pochwaliłeś nie dostrzegając w czymś takim obciachu...

  • ~ 2021-01-02
    22:14:48

    4 2

    ~Arteks
    napisałeś o mnie
    " Ty kopcisz bez żadnego filtra i przykładasz się do rybnickiego smrodu w pełni świadomie, kupując - O ZGROZO - w 2017 piec węglowy! O czym sam się pochwaliłeś nie dostrzegając w czymś takim obciachu"
    gratuluję, widać wiesz o mnie więcej niż ja sam, przyznam się że na to bym nie wpadł, widać zapalczywa nienawiść względem mojej osoby odebrała Ci już i tak nieliczne resztki rozsądku zalewając umysł jadem, tworząc nie pierwszy już raz coraz to nowsze wymysły na mój temat, jesteś jednocześnie wybitnym przykładem, jak zamknięcie w czterech ścianach blokowej klitki może działać destrukcyjnie na zdrowie psychiczne

  • ~maxobob 2021-04-28
    22:41:43

    1 0

    W RYBNIKU JEST PROBLEM Z GOSDPODARZEM, tego miasta to co wybrane to hańba i potwarz. Nic więcej nie pisze kto rozumny, rozumie ,a kto nie, to w smogu będzie siedzieć!!!!A ja z nim szkoda !!!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5298