zamknij

Wiadomości

Parkowanie pojazdu na pasie rowerowym? SM: takie sytuacje nie są nam obce

2024-06-03, Autor:  lk

Dziś Światowy Dzień Roweru. Jednoślad niby mały i zwinny, jednak niektórymi ścieżkami nie pojedzie... Uniemożliwiają to kierowcy samochodów, którzy zajmują pas rowerowy do parkowania swojego pojazdu. Czy jest to zgodne z prawem? 

Reklama

3 czerwca przypada Światowy Dzień Roweru. Ustanowione w 2018 roku święto pozwala docenić poruszanie się rowerem, który nie ma problemu z korkami, czy parkowaniem. Kierowcy samochodów w Rybniku, jak się okazuje, nie zawsze zauważają oznakowania poziome ścieżek rowerowych i to już jest problem. Jednak, czy każdy pas rowerowy jest ścieżką rowerową?

Kotraruch dla rowerów nie jest ścieżką rowerową

W niedzielę (2 czerwca) otrzymaliśmy od czytelnika zdjęcia zaparkowanych samochodów wzdłuż pasa wyznaczonego dla rowerzystów. Sytuacja miała miejsce w centrum Rybnika, na ulicy Szczęść Boże. Sznur samochodów zajmował część drogi przeznaczony dla osób poruszających się na rowerach. Takie zachowanie kierowców wpływa na bezpieczeństwo rowerzystów. Mieszkańcy i użytkownicy dróg muszą wiedzieć, że nie każda część drogi oznakowana jako pas do jazdy rowerem jest ścieżką rowerową. Dokładnie wyjaśnia nam to oficer rowerowy Miasta Rybnik.

- Na ul. Szczęść Boże wyznaczony jest tzw. kontraruch, który umożliwia jazdę rowerem „pod prąd” na drodze jednokierunkowej dla samochodów. Na tej drodze również obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Po wskazanej przez czytelnika stronie jezdni mogą parkować pojazdy, ponieważ oznakowanie tego nie zabrania (w przeciwieństwie do drugiej strony jezdni). Czytelniczka może sugerować się znakiem poziomym P-27 (tzw. „sierżant rowerowy” – rower z dwoma daszkami), który wskazuje rowerzystom kierunek i tor ruchu. Nie jest to znak wskazujący na przebieg w tym miejscu drogi dla rowerów ani pasa dla rowerów jak wskazuje czytelniczka. Znak ten jest przydatną informacją zarówno dla rowerzystów, jak i kierowców. Informuje rowerzystów np, że mogą poruszać się w kierunku przeciwnym do ogólnego kierunku ruchu, a kierowców samochodów ostrzega o możliwości pojawienia się rowerzysty z naprzeciwka. Dodatkowo na końcu i początku ulicy zastosowano czerwone nawierzchnie wraz ze znakami pionowymi w newralgicznych miejscach skrzyżowań. Takie rozwiązanie poprawia bezpieczeństwo i uniemożliwia parkowanie pojazdów w pobliżu skrzyżowań (zgodnie z przepisami parkowanie w takich miejscach jest i tak zabronione) - mówi Łukasz Karbowiński, Oficer rowerowy Miasta Rybnik.

Rowerzysta korzystający z możliwości jazdy „pod prąd” zgodnie z przepisami ogólnymi powinien poruszać się możliwie najbliżej prawej krawędzi jezdni w kierunku, w którym się porusza. Jeśli jednak jakiś pojazd jest zaparkowany wzdłuż jezdni, rowerzysta jest zobowiązany go ominąć. Biorąc pod uwagę powyższe, Łukasz Karbowiński wykazuje, że pojazdy na ul. Szczęść Boże są zaparkowane prawidłowo, zaś rowerzysta ma prawną możliwość skrócenia sobie drogi i jazdy możliwie najbliżej swojej prawej strony, jadąc "pod prąd".

Parkowanie pojazdów na ścieżkach rowerowych jest problemem

Mimo że sytuacja parkowania samochodów widoczna na zdjęciach jest prawidłowa, Straż Miejska w Rybniku informuje nas, że jest problem z parkowaniem pojazdów na ścieżkach rowerowych.

- Otrzymaliśmy wczoraj (2 maja) późnym wieczorem zgłoszenie o nieprawidłowo zaparkowanych samochodach na ulicy Szczęść Boże. Dzisiaj rano, od razu po odprawie patrol udał się na wskazaną ulicę, jednak nie potwierdzili nieprawidłowego parkowania. Muszę jednak powiedzieć, że jest problem z parkowaniem pojazdów w rejonie śródmieścia, na ścieżkach rowerowych i takie sytuacje nie są nam obce — mówi Dawid Błatoń, rzecznik prasowy SM w Rybniku.

Dbając o bezpieczeństwo mieszkańców, strażnicy proszą o zgłoszenia takich sytuacji, a najlepiej wysyłanie zdjęć źle zaparkowanych pojazdów, co będzie skutkowało wszczęciem postępowania, celem ukarania kierowcy.

- Prosimy mieszkańców, aby w takiej sytuacji przesyłali do nas zdjęcia źle zaparkowanych samochodów, a my na tej podstawie będziemy wszczynali postępowanie — zwraca się do mieszkańców Dawid Błatoń.

Ustanowienie Światowego Dnia Roweru przez ONZ ma zachęcać państwa członkowskie m.in. do poprawy bezpieczeństwa drogowego i włączenia go do zrównoważonej mobilności oraz planowania i projektowania infrastruktury transportowej, w szczególności poprzez politykę i środki służące aktywnej ochronie i promowaniu bezpieczeństwa pieszych i ruchu rowerowego, z myślą o szerszych skutkach zdrowotnych.

Jednak by tak było, przepisy drogowe muszą znać i przestrzegać wszyscy uczestnicy dróg.

Ciekawostką jest, że do ustanowienia tego święta przyczynił się Polak były kolarz polskiej kadry olimpijskiej, profesor socjologii w Montgomery College w Rockville Leszek Jan Sibilski. Był on głównym promotorem święta na forum OZN.

__

Przypominamy, jakie zalety posiada wyznaczenie kontrapasa i kontraruchu:

  • Kontakt wzrokowy rowerzysty i kierującego pojazdem z naprzeciwka pozwala obu uczestnikom ruchu dostosować się do sytuacji na drodze. Badania niemieckie wskazują, że ruch rowerowy „pod prąd” jest bezpieczniejszy niż „z prądem”.
  • Jazda pod prąd ulicą o niewielkich prędkościach pozwala omijać ulice i skrzyżowania niebezpieczne dla rowerzystów, co znacznie poprawia bezpieczeństwo.Kontraruch i kontrapas to rozwiązania komunikacyjne pozwalające w sposób legalny pokonać trasę w najkrótszy możliwy sposób.
  • Niektórzy uważają takie rozwiązania za niebezpieczne, ale statystyki tego nie potwierdzają. Miasta, które wprowadzają takie rozwiązania, nie odnotowały zwiększonej liczby zdarzeń, a większość zauważyła poprawę w tej kwestii.
  • Kontraruch jest powszechnie stosowany w Niemczech, Holandii i Francji, gdzie w tej ostatniej istnieje nawet obowiązek stosowania takiego rozwiązania na drogach jako domyślnego przez zarządców dróg.
Oceń publikację: + 1 + 11 - 1 - 8

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (9):
  • ~polk 2024-06-03
    16:51:37

    25 11

    Niedouczony czytelnik, zapewne bez prawa jazdy, wysyła zdjęcia czegoś czego nie ma a Wy robicie o tym artykuł? Chyba tylko po to, by piętnować takie zachowania pseudo aktywistów.
    To zgłoszenie idealnie pokazuje roszczeniowość niektórych rowerzystów, bez znajomości podstawowych przepisów.

  • ~Maksymilian Popeć 2024-06-03
    17:10:57

    21 1

    @polk - Bardzo dobrze, że temat jest poruszony, bo zapewne większość rowerzystów oraz kierowców samochodów nie znała aspektów prawnych związanych z kontraruchem.
    A tak, przy okazji wypadało by także zaznajomić pracowników SM z przepisami odnośnie jazdy rowerem po drodze w przeciwnym kierunku (z drugiej strony) niż biegnie droga dla rowerów czy droga rowerowo-piesza.

  • ~polk 2024-06-03
    17:29:10

    10 3

    @Maksymilian w sumie masz rację, ignorantów nie brakuje, może nawet sygnalista doczyta co nieco.
    Swoją drogą kierowcy też nie rozumieją, że rowerzysta może jechać drogą mimo ścieżki rowerowej, tak jak rowerzyści nie rozumieją, że ścieżki rowerowe też są kierunkowe i jadąc "pod prąd" stwarzają zagrożenie. Często na Wodzisławskiej widzę rowerzystów jadących w stronę Plazy lewą stroną.

  • ~zbik 2024-06-03
    17:41:38

    13 9

    Straz miejska w Rybniku to specjalisci w obserwowaniu przez monitoring niepelnosprawnych i karaniu ich.

  • ~baal-zevuv 2024-06-04
    09:24:57

    6 0

    "Zgodnie z przepisami, gdy na trasie rowerzysty jest dostępna droga rowerowa, w kierunku, w którym się porusza, to ma on obowiązek z niej korzystać. Jeśli zamiast jazdy po ścieżce rowerowej zdecyduje się jechać ulicą, wówczas naraża się na mandat w wysokości 100 zł. Dokładny zapis artykułu 33 ust."

  • ~major666 2024-06-04
    10:40:13

    4 1

    Ja bym bardziej zainteresował się "normalnymi" ścieżkami rowerowymi, a nie kontrapasami wprowadzającymi chaos na drodze.
    Polecam zaobserwować co się dzieje w rejonie przedszkola na ul. Mikołowskiej 32 przed godziną 8, gdzie notorycznie pojazdy parkują prostopadle do ścieżki rowerowej wystając częścią samochodu na ścieżkę - czasem zajmują nawet połowę pasa, stwarzając REALNE zagrożenie dla rowerzystów (jak i siebie samych).

  • ~rudobrody 2024-06-04
    11:04:42

    4 1

    @baal-zevuv,
    To jest martwy przepis (a kara śmiesznie niska). Tak samo jak martwymi przepisami są te o obowiązeku poruszania się po chodniku z prędkością zbliżona do pieszego, bezwzględnemu ustępowaniu mu pierwszeństwa czy obowiązku stosowania się do znaków drogowych oraz sygnalizacji świetlnej na drogach rowerowych.

    W mojej opinii jest to wprowadzone na zasadzie "jakby coś się stało to przecież jest to zapisane w przepisach".
    Ale tego nikt nie egzekwuje... Poza tym sprawcę trudno znaleźć i udowodnić mu że to on itd...

    A żeby nie było że narzekam tylko na rowerzystów to w stosunku do kierowców samochodów też tak mogę napisać. Np dzisiaj w tym samym miejscu co w poprzednich dniach był zaparkowany samochód 50cm (tak pół metra) od pasów - pod prąd do kierunku jazdy. I co? Nic. Jutro pewnie też tak będzie. To samo dotyczy nie pozostawiania 1,5m wolnego chodnika - także nie jest to egzekwowane więc ludzie stają autami na chodnikach zostawiając czasem aż 25 cm wolnego. Dzień w dzień.
    Tak samo jak nie widziałem egzekwowania zakazu parkowania poza miejscem wyznaczonym w strefie zamieszkania (o egzekwowaniu pierwszeństwa pieszego tam czy ograniczenia prędkości do 20km/h nawet nie warto pisać...).

  • ~gueneverepurple 2024-06-04
    15:33:45

    0 1

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ondreacrimson 2024-06-05
    13:18:28

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za bezpłatną komunikacją miejską w Rybniku?




Oddanych głosów: 542