zamknij

Wiadomości

Panattoni Park: ile pieniędzy i miejsc pracy przyniesie Rybnikowi ta inwestycja?

2022-04-05, Autor: 

Wczoraj (4 kwietnia) gruchnęła wiadomość. Tajemniczym inwestorem, który zakupił 40 ha terenu przy ul. Włościańskiej jest firma Panattoni Polska. We wczorajszej informacji magistratu zabrakło jednak kluczowych kwestii. Co z tej inwestycji będzie miało miasto? Jakie pieniądze zyska Rybnik? Ile osób znajdzie zatrudnienie?

Reklama

To już wiecie, w poniedziałek poznaliśmy nazwę firmy, która wykupiła (za 20 mln zł) 40 ha terenu w pobliżu drogi Racibórz-Pszczyna. To firma Panattoni – lider rynku nieruchomości przemysłowych w Europie, nabył grunt w Rybniku i zapowiada stworzenie nowoczesnego centrum Panattoni Park Rybnik »Panattoni Park Rybnik – to powstanie na wykupionych 40 ha«

We wcześniejszej informacji magistratu zabrakło jednak przedstawienia kluczowych kwestii. Po pierwsze, jakie wpływy z podatku od gruntów wpłyną do miasta z tytułu pojawienia się nowego inwestora? Po drugie, ile osób znajdzie dzięki temu zatrudnienie?

Jak wyjaśnia Dawid Strupowski z Wydziału Analiz Urzędu Miasta Rybnika, zgodnie z treścią ogłoszenia o przetargu inwestor musi wybudować drogę dojazdową oraz w poszczególnych latach zabudować teren budynkami (docelowo w terminie 7 lat co najmniej 40% terenu przeznaczonego pod produkcję i usługi).

Stawka podatkowa będzie się zmieniać w następnych latach, ale w uproszczeniu uwzględniając powierzchnię terenu oraz powierzchnię budynków szacujemy, że docelowo (przy pełnej realizacji inwestycji) z tytułu podatku od nieruchomości budżet miasta zyska rocznie ponad 4 mln zł – mówi Dawid Strupowski.

Co do miejsc pracy, urzędnik nie posiada na razie takich informacji.

Wspólnie z inwestorem będziemy informować jakie firmy będą się pojawiać na tym obszarze gospodarczym i jakie zatrudnienie jest przez nie przewidziane – dodaje.

Temat porusza też portal Śląski Biznes, który skontaktował się z Anitą Pietrykowską, rzecznik prasową Panattoni.

Redakcja: proszę powiedzieć m.in. dlaczego firma zdecydowała się na ten grunt?

Anita Pietrykowska: Rybnik i Górny Śląsk to bardzo ważny hub dystrybucyjny dla Europy Środkowo-Wschodniej, zapewniający doskonałe połączenie m.in. z Czechami, Słowacją, czy Niemcami. Ponadto liczba blisko 4,6 mln mieszkańców w regionie i idący za tym dostęp do wykwalifikowanej kadry pracowniczej stwarzają doskonałe warunki do zwiększenia powierzchni zarówno produkcyjnej, magazynowej, jak i biurowej. Zakupiony przez nas grunt w tej lokalizacji skupia w sobie atrakcyjność regionu - bliskość aglomeracji śląskiej oraz granicy Polsko–Czeskiej.

Czy obiekt będzie funkcjonował pod brandem Panattoni i np. będzie wynajmowany innym podmiotom?

Wszystkie nasze parki logistyczne funkcjonują pod brandem Panattoni i przeznaczone dla wielu najemców.

A może będą państwo budować pod konkretnego najemcę?

W tej chwili nie mamy konkretnego najemcy, co nie znaczy, że on się nie pojawi przed rozpoczęciem prac budowlanych.

Kiedy inwestycja zostanie zrealizowana?

Start inwestycji planowany jest na drugi kwartał przyszłego roku. Wtedy rozpoczniemy budowę 50 000 m kw. Trudno w tej chwili przewidzieć, kiedy inwestycja zostanie zrealizowana.

Oceń publikację: + 1 + 37 - 1 - 41

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (44):
  • ~Adam Nowak 2022-04-05
    11:13:41

    52 61

    Następne hektary drzew do wycięcia. Ekologia.
    Tak Kuczera walczy ze smogiem. Co te biedne drzewa panu zrobiły że tak pan je nienawidzi ?
    Nie ma sensu likwidować starych pieców skoro miasto robi wszystko aby w Rybniku zawsze był smród. W takich magazynach pracę znajdzie kilku stróżów nocnych i kilku operatorów wózków widłowych i to pewnie po znajomości.

  • ~MatiW 2022-04-05
    11:42:54

    62 25

    Od zawsze właściwie zarówno portal rybnik.com.pl jak i inne oraz komentujący zarzucali jedno: brak inwestorów w mieście na miarę tego co mają Żory. Jak pojawił się Panattoni, czyli gigant to słyszymy: będą wycinać tereny zielone (pytanie kto kiedykolwiek był w tych samosiejkach), czy będą miejsca pracy, czy miasto zyska? No to o jakiego inwestora wam wszystkim chodzi?!

  • ~Humble 2022-04-05
    11:47:30

    37 28

    Do Adam Nowak: puknij się w głowę. To nie są lata 90. czy nawet początek wieku, gdzie pracę stróża załatwiłoby się po znajomości, bo teraz nikt nie chce pracować, albo nie ma pracowników. Emeryt górniczy nie pójdzie na stróża za 4.000 brutto. Inwestycja Panattoni bardzo cieszy, bo to duża inwestycja w Rybniku, jakiej nie było od lat, tylko żeby pracownicy się znaleźli.

  • ~Arteks 2022-04-05
    12:02:30

    20 57

    @MatiW - niektórzy zarzucają brak nowych inwestorów ale w swoim zaślepieniu nie widzą tego, że Rybnik ma od lat solidny rynek pracy, który stale się rozwija i to prawie w każdej dziedzinie. Nie rozumiem jak można mając elektrownie, zachwycać się montownią nakrętek? Żory obrały kierunek nie na jakość tylko na cokolwiek bo przed powstaniem stref nie mieli niczego! Rybnik w obecnej sytuacji może sobie bardziej grymasić i wybierać. Powierzchnia magazynowa przyda się naszym przedsiębiorcom, którzy już istnieją w tym mieście. Większości nie chodzi o inwestorów tylko... dokopywanie Kuczerze tak jak kiedyś dokopywano Fudalemu. Pamiętam jak szydzono z inwestycji Fudalego, a przykładowo w jego czasach powstał nieduży zakład Massera - ale jak kluczowy w czasie pandemii kiedy dostarczał tlen i gazy dla chorych na covid w całym kraju!

  • ~Wronus Adamus 2022-04-05
    13:31:23

    39 6

    Arteks Panattoni Park Żory już działa od 2019 roku na powierzchni 84000 m2. Zajmuje tereny w pobliżu KSSE. Rybnik trochę po tyłach kolego, może za dużo grymasił.

  • ~Arteks 2022-04-05
    13:49:58

    14 42

    @Wronus - a czemu go powiększyłeś dwukrotnie? Według danych jakie podaje Pannattoni to w Żorach mają 36,5 tys. m kw? Żorski przesadyzm czy pomyłka? Czasami warto poczekać i budować coś z głową. Najlepszy przykład to obwodnice naszych miast. Żory były pierwsze i wybudowały sobie... obwodnicę jednojezdniową z rondami, światłami i przejazdem kolejowym po środku. Rybnik wolał poczekać i wybudował coś porównywalnego z DTŚ w centrum GOP. :) Żory zrobiły sobie BKM z... Kapenkami i białoruskimi MAZami. Rybnik poczekał i powołał własną spółkę, a po mieście jeżdżą już przegubowe Solarisy elektryczne. W Żorach inwestowali anonimowi koreańczycy, a w Rybniku sam Solorz... Lepiej czasami poczekać.

  • ~Wronus Adamus 2022-04-05
    14:17:04

    34 4

    Arteks nie wiem skąd masz dane ale ja mam z oficjalnej strony Panattatoni "Żory to dynamicznie rozwijające się miasto, które cieszy się zainteresowaniem wielu inwestorów z Polski i zagranicy. Wychodząc naprzeciw rosnącemu zapotrzebowaniu na powierzchnię magazynową, Panattoni oferuje dwa nowoczesne budynki magazynowe klasy A o powierzchni prawie 84 000 m²." Docelowo ma powstać powierzchnia ponad 85000 m2. Żory nie chciały czekać bo dziei temu mają już inwestorów, którzy płacą do miejskiej kasy podatki. Elektryczne autobusy w Katowicach są od kilku lat. Solorz to jeszcze nic nie zainwestował a jedynie chce zainwestować.

  • ~Wronus Adamus 2022-04-05
    14:22:54

    41 10

    Z drugiej strony to lepiej mieć fabrykę nakrętek zamiast kolejną Biedronkę. Poza elektrownią i Purmo to w Rybniku są tylko Biedronki i Lidle

  • ~Arteks 2022-04-05
    14:27:59

    6 36

    @Wronus - ze strony reklamującej wolną powierzchnię:
    https://magazyny.online/centrum-logistyczne/panattoni-park-zory-zory-ul-familijna-2568?gclid=EAIaIQobChMIvPDo5fT89gIVCBF7Ch09kQpZEAAYBCAAEgIopvD_BwE

    Ty zawsze dobrze się orientujesz w żorskich tematach. Czy mógłbyś podać ile obecnie osób pracuje w Panattoni Żory? To prawda, że w Katowicach mają spółkę miejską od lat i wcześniej kupili autobusy elektryczne. Rybnik podąża więc w dobrym kierunku. W Żorach w komunikacji miejskiej jeżdżą... białoruskie Mazy na diesel. To jest dopiero wspieranie wschodnich reżimów.

    Odnośnie podatków to słabo jakoś ci żorscy inwestorzy płacą te podatki skoro Żory są stale jednym z najbiedniejszych miast województwa jeśli chodzi o dochody. Co roku media podają listę i niestety co roku Żory są w towarzystwie Piekar Śląskich i Siemianowic w ogonie listy.

  • ~Arteks 2022-04-05
    14:46:36

    7 37

    @Wronus - w Żorach Biedronka jest najlepiej płatnym pracodawcą w mieście więc nie żartuj sobie z Biedronek, a przemysł nie istnieje. Są tylko sprowadzone z Azji montownie i jedna pakowalnia. Koło fabryki nakrętek jest też... hurtownia majtek na strefie. Czy rybnickie hurtownie których jest multum potrzebują stref? W Rybniku jedna kopalnia zatrudnia więcej ludzi niż cała strefa. Mamy poważny przemysł, duże firmy budowlane, projektowe, transportowe, co raz więcej ciekawych firm usługowych, urzędy państwowe charakterystyczne dla miast wojewódzkich, firmy które wytwarzają coś z czego każdy korzysta, a nawet kopalnie. Żory ze swoimi montowniami, hurtowniami i pakowalniami mogą imponować ...mieszkańcom Suszca czy Pawłowic. Na mapie Rybnika Panattoni nic nie zmieni bo takich powierzchni magazynowych jest multum. W Żorach to była budząca emocje ogromna nowość.

  • ~Abisall 2022-04-05
    15:23:54

    20 2

    @ Arteks - Wronus ma rację w Żorach docelowo będzie ~85 000, a na teraz jest te 36 500 ( co łatwo można sprawdzić w ogłoszeniu jakie podlinkowałeś) całkowitej powierzchni - ile w tym magazynowej jest/ będzie faktycznie to ciężko powiedzieć bo tu mówią o 45 000 tam zaś o 80 000
    W Rybniku jak już powstaną te magazyny to wielką przewagą będą tory kolejowe - dlatego też podejrzewam że głównym najemca będzie tam DB Schenker bo są "za płotem" i maja już całkiem rozbudowaną u siebie infrastrukturę
    To co budzi nadzieję, o ile będzie egzekwowane to to co w informacji o sprzedaży tego terenu padło "a także w poszczególnych latach zabudować teren budynkami (docelowo co najmniej 40% terenu przeznaczonego pod produkcję i usługi). "

  • ~Arteks 2022-04-05
    15:32:52

    7 30

    @abisall - zawsze twierdziłem, że komplementarnym centrum magazynowym będzie takie które ma dostęp do drogi i jednocześnie kolei. Imponuje mi to co jest w Gliwicach Sośnicy i liczę po cichu, że PKP Cargo zbuduje coś takiego w Rybniku. List intencyjny w tej sprawie z Urzędem Miasta jest podpisany. Chodzi o inny teren w pobliżu stacji towarowej. :)

  • ~rzyt 2022-04-05
    18:29:23

    17 0

    Szkoda, że nasze fundusze emerytalne nie inwestują dla przyszłych i obecnych emerytów.
    W Polsce dalej panuje przekonanie, że kapitał zagraniczny jest lepszy i przychodzi do nas z miłości.
    A to jest nic innego tylko skalkulowany biznes.
    A polski emeryt? Będzie zawsze problemem.

  • ~1floyd 2022-04-05
    19:33:43

    12 1

    Już kilka razy pisałem, ale napiszę jeszcze raz. Lata temu włodarze Rybnika popełnili kardynalny błąd, że nie zbudowano węzła autostradowego np. w Kłokociniu. Bo właśnie bliskość węzła była powodem powstania nowej filii TENECO w Stanowciach. Żorska strefa też na tym korzysta. Gdyby taki węzeł, był w tym miejscu w Rybniku, to dzięki bliskość linii kolejowej i autostrady mogło powstać centrum już kilka lat temu

  • ~Arteks 2022-04-05
    21:23:13

    5 27

    @1floyd - filii Tenneco szkoda bo mogła cała firma być w Rybniku ale prawdę mówiąc w żorskiej strefie nie powstało nic co mogłoby zaskoczyć. Same montownie, magazyn i pakowalnie... Nic na miarę słynnego Opla z Gliwic. Dzisiaj rybnicki biznes jest już tak silny, że sam buduje różne ciekawe budynki. To już nie te czasy, że koniecznie potrzebujemy Azjatów aby wybudowali nam coś co u nich się nie opłaci z pracą na umowy śmieciowe...

  • ~ 2022-04-05
    22:50:34

    23 4

    @MatiW " No to o jakiego inwestora wam wszystkim chodzi?!"

    Nie chodzi o "inwestora" tylko o inwestycję, która wygeneruje miejsca pracy a takiej w Rybniku nie ma i chyba nie będzie z obecnie rządzącymi miasta ignorantami.
    Inwestorem może być np.: nabywca lasu, z którego potem będzie pozyskiwał drewno albo nabywca działki w centrum miasta, który sprzeda bajeczkę o hotelu i dzięki temu nabędzie działkę za pół ceny.

    Osobiście czekam na inwestycję w usługi i produkcję na poziomie miasta powyżej 20 000 mieszkańców a nie postawienie dużej hali magazynu i zatrudnienie kilku emerytów górniczych do jej pilnowania. Jak do tej pory największym pracodawcą (bezproduktywnym inwestorem) w tym mieście jest Urząd Miasta i jego przybudówki.

  • ~Arteks 2022-04-05
    23:21:59

    1 27

    @mui - ale po co nam wielkie inwestycje generujące nowe miejsca pracy skoro... w Rybniku od lat brakuje rąk do pracy bo demografia jest nieubłagalna, a większość firm przechodzi boom inwestycyjny i ciągle zatrudniają nowych pracowników. Nowi inwestorzy to bolączka miejscowości w których NIE MA wcale zakładów lub gdzie zakłady przemysłowe zniknęły w czasach transformacji gospodarczej np. w Żorach, Czerwionce, Pszowie, Świętochłowicach itd.

  • ~pewnie_zajety 2022-04-06
    08:48:51

    26 0

    ~Arteks, sam sobie odpowiedziałeś - brakuje rąk do pracy.
    Dane za 2020:
    saldo migracji wewnętrznych wynosi dla Żor: 340 - zewnętrznych 25
    saldo migracji wewnętrznych wynosi dla Rybnika: -511 - zewnętrznych 4.
    Pomimo Twojej propagandy jak pięknie mamy w Rybniku i jak Żory są zacofane to jednak ludzie wprowadzają się tam a uciekają z Rybnika.

    Po pierwsze, wielu którzy ze mną studiowali albo zostali w mieście w którym studiowali albo przenieśli się do Krakowa, Gliwic, Katowic, Częstochowy.
    Rybnik nie ma za wiele do zaoferowania komuś z inż lub mgr, magazyny i markety to nie jest miejsce dla takich ludzi.
    Żory mają dużo małych biznesów, pochodź po uliczkach, pooglądaj w internecie, biura projektowe, inżynieryjne, prywatne kliniki i przychodnie - tego jest więcej niż w Rybniku. Jak w Rybniku zamknie się kopalnie to można go zwinąć w pare lat, centrum po kartkach w każdym oknie widać, że zwija się już.
    Co do magazynów to się zdecyduj, chwalisz Rybnik jaki to super inwestor i inwestycja a wyśmiewasz Żory, że mają tego samego inwestora i inwestycje.

  • ~Arteks 2022-04-06
    10:15:13

    0 21

    @pewnie_zajęty - przekręcasz nie tylko moje wypowiedzi ale też dane. Wcale nie wychwalam nowej inwestycji w Rybniku bo jest dla mnie przeciętna (za to korzystna dla władz miasta, którym już nie będzie można zarzucać, że nie ma nowych inwestorów). Za to faktycznie jestem dumny z różnorodnego rynku pracy jakie oferuje nasze miasto - lepsze od niektórych miast wojewódzkich. A to różnica. Wcale nie wyśmiewam Żor tylko prostuje zachwyt niektórych osób kilkoma montowniami, pakowalnią i hurtownią w strefie. Taki @bartezz w swojej desperacji dodaje nawet Żorom zakłady z Warszowic hehehe Mały biznes w Żorach? Mały biznes jest wszędzie. Akurat jeśli chodzi o Żorach ocena jest łatwa - nie ma tam w ogóle struktury gdzie mógłby się znależć. Miniaturowa starówka, osiedla bloków bez jakichś większych pawilonów, brak biurowców miejskich, brak miejskich gmachów. W Rybniku mamy jeden z największych w województwie cechów rzemiosła i mnóstwo różnych kompleksów małych firm, hurtowni, biurowców. Co do migracji to jak możesz podawać przykłady miast które poziom migracji mają na poziomie Rybnika? Rybnik -3, Gliwice -3,4, Katowice -2,4, Częstochowa 3,3. Czyli chcesz powiedzieć, że te miasta też nie są atrakcyjne i z nich uciekają? Jak to jest, że wszyscy uciekają z Rybnika - a nasi młodzi ludzie "atakują" wszystkie możliwe konkursy, estrady, programy rekreacyjne? Rybnik to niesamowicie żywotne miasto, a jedną z podstaw wygodnego życia tego miasta jest... dobry rynek pracy. Do niedawna trochę ludzi odpływało nam do okolicznych wiosek, gdzie można taniej wybudować domek. Lukę z nadmiarem wypełnią... Ukraińcy. :D

  • ~Arteks 2022-04-06
    10:45:58

    0 19

    @pewnie_zajęty - twoja troska o kopalnie jest słuszna. Bo w jednej tylko kopalni razem z firmami podwykonawczymi pracuje więcej ludzi niż... w całej żorskiej strefie. Ale... wcale nie wiadomo czy po agresji Rosji, wydobycie w Polsce nie będzie wydłużone. Poza tym Rybnik ma obiecaną sporą kasę z UE na transformację miast górniczych. Sytuacja może być niezwykle ciekawa. Bo w interesie naszego państwa może być przedłużenie żywotności kopalni, a z drugiej strony miasto może korzystać z dodatkowych unijnych funduszy na rozwój. :DDD Śmieszny jest twój tekst, że w Żorach jest więcej przychodni. Na jakiej bazie taki wniosek? Tam nawet szkół ponadpodstawowych jest malutko, malutki miejski szpitalik czyli nawet w sferze zdrowia i oświaty miejsc pracy jest mniej. Dosłownie w każdej dziedzinie widać zapóźnienia z przeszłości i brak potencjału. Warto również wspomnąć, że wielu Żorzan pierwszy szybki internet otrzymało dzięki rybnickim firmom: Leonowi i Rybnetowi, a wiadomości o swoim mieście mogą śledzić dzięki rybnickim gazetom, radiu i portalom internetowym.

  • ~pewnie_zajety 2022-04-06
    10:47:16

    20 0

    ~Arteks
    Czyli to, że dzieci mieszkańców Rybnika, które zdobywają wykształcenie, wyjadą ale zostaną zastąpieni Ukraińcami jest super. Rzeczywiście perspektywy Rybnika są co raz lepsze. Liczby i tabelki będą Ci się zgadzać tylko efekt marny. Dla Ciebie Rybnik żyje, tylko popatrz na to kim, widać ludzi w wieku licealnym, potem Ci ludzie już w Rybniku widoczni nie są bo wyjeżdżają.

    Szukasz pawilonów, biurowców i gmachów miejskich ale nie widzisz, że kilkanaście małych budynków daje więcej. To nie są metropolie, które muszą mieć wielkie biurowce w jednym miejscu bo całe miasto stoi zakorkowane. Przejście czy przejazd z biura do urzędu, innego biura, klienta zajmuje kilka minut a większość spraw da się załatwić online. Nie widzisz firm projektowych, inżynieryjnych, programistycznych mających kilku-kilkunastu ludzi, którzy potrzebują tylko komputery do pracy a zarabiających kilka średnich krajowych bo po prostu nie obracasz się w takich kręgach.
    Z nowoczesnych biznesów to tylko kilka Software Housów mamy w Rybniku czego nie ma w Żorach, jeszcze.

    Zobacz sobie w pakietach medycznych gdzie jest więcej miejsc w Rybniku (Liftmed i ewentualnie Borki) czy w Żorach gdzie tego jest cała masa łącznie z nowoczesnym HELIMED.
    Spróbuj coś zamówić z jedzenia. W Rybniku teraz masz wybór między pizzą a kebabem, ewentualnie sushi czy Santorini a było tego dużo więcej. W Żorach odwrotnie, nie było nic a teraz wybór jest całkiem ciekawy.
    Deweloperzy stawiający w Żorach osiedle za osiedlem też pewnie mają mniejszą wiedzę na temat gdzie ludzie będą chcieli mieszkać.
    Na samym OLX zobacz ile tych biur w Rybniku masz do wynajęcia i ile biznesów ludzie odstąpią, chyba nie tak kolorowo w Rybniku te biznesy mają. No ale mamy tenneco.

    Żyjesz w swojej bańce już jakiś czas i nawet to, że mało kto się z Tobą zgadza nie powoduje u Ciebie jakiejkolwiek refleksji.

  • ~rzyt 2022-04-06
    10:47:32

    21 0

    ~Arteks, jak Rybnik jest tak dobrym miastem dla młodych, wykształconych to dobrym przykładem jest fakt, iż zastępcy prezydenta są spoza Rybnika.
    Sorry niektórzy już stali się "rodowitymi" rybniczanami.

    W Rybniku brakuje rąk do pracy bo mieszkańcy pracują w Żorach, a do Stanowic na zmiany jadą tabuny aut z Rybnika. To jest powód braku rąk do pracy. A mamy jeszcze Eko Okna wywożące do montowni okien. Wg tego widać, że oferta Rybnika jest słaba i mało konkurencyjna.

  • ~Arteks 2022-04-06
    11:13:25

    0 16

    @pewnie_zajęty - żyjesz w matriksie i dlatego zauważasz jakąś jedną prywatną klinikę w Żorach (odpowiednik mamy w Rybniku). Natomiast Żory nie mają odpowiedników np. wielkich szpitali wojewódzkich, specjalistycznych przychodni. Tam nie ma nawet fitnesu na poziomie tego z K1... Jeśli jacyś młodzi ambitni ludzie wyjadą z Rybnika to mają po co wrócić bo dobre miejsca pracy w wielu instytucjach, na stanowiskach kierowniczych, inżynieryjnych, projektowych - są zwyczajnie zastępowalne. Do Żor nie ma po co wracać - bo tam czegoś takiego nie ma, a strefówki zarządzane są zza granicy. Oni tu potrzebują co najwyżej nadzór. Odnośnie jedzenia to już totalnie pojechałeś. Na Rynku w Żorach jest jeden fast-fud i jedna restauracja. Najsłynniejszym żorskim lokalem jest... bar mleczny. Nie ma tam klubów, a jedyny pub prowadzi świetny gość (z którym był wywiad na tuzory). Powiedział, że robi to jako... dodatkowy etat bo z samego pubu w Żorach by się nie utrzymał. Widocznie młodzi ludzie z Żor albo wolą spotykać się w innych miastach albo... ich już jest tak mało że nie są w stanie zapełnić żorskich pubów. W Rybniku mamy restauracje z kuchnią: indyjską, gruzińską, chińską, amerykańską, grecką, japońską, włoską czyli jak przystało na normalne duże miasto. W Żorach można zjeść tylko to co wszędzie: pizzę, kebaba i pierogi... Świetnie, że wszedłeś na grunt gastronomiczny bo w tej dziedzinie Żory to TOTALNA PORAŻKA. Przejdź się przez tamtejszą starówkę. Myślę, że to może mieć powiązanie z brakiem ludzi w Żorach. Ci bogatsi pracują poza Żorami i korzystają zwyczajnie z oferty innych miast. Kochasz Żory - dziel się tym z innymi ale... nie zestawiaj ich z miastami. One mogą zaimponować komuś z Pawłowic albo Suszca.

  • ~Arteks 2022-04-06
    11:18:49

    0 19

    @rzyt - no to sam widzisz, że Rybnik oferuje dobrze płatne miejsca pracy nawet w urzędzie czy spółkach - skoro tak dużo ludzi spoza Rybnika zajmuje kierownicze stanowiska. Tabuny aut to jadą rano do Rybnika i zawalają każdy możliwy parking bo Rybnik oferuje to czego nie oferuje Czerwionka, Wodzisław, Żory i cała okoliczna pustynia zawodowa...

  • ~pewnie_zajety 2022-04-06
    11:37:14

    18 0

    ~Arteks
    Twój problem jest taki, że albo widzisz centrum albo strefy, nic innego dla Ciebie nie istnieje. To co w Żorach blisko starówki rzuca się w oczy to samochody premium, których w Rybniku aż tak często nie spotykam, widocznie w Żorach jednak mieszkają ludzie zarabiający.
    Nie wiem na ile masz aktualne dane na temat tych restauracji bo bardzo dużo z nich w Rybniku upadło a w Żorach przeciwnie.
    Przejedź się Aleją Zjednoczonej Europy jak nie wiesz gdzie jest w Żorach fitnes. Co jest specjalnego w fitnesie w K1? To, że w ciągu 5 lat to już 3 właściciel a poprzedni się wycofują z tego biznesu?
    Mówisz o szpitalu do którego ratownicy odradzają transportu proponując Żory, Wodzisław czy Jastrzębie? W którym jakość jest co raz gorsza a ludzie boją się tam dostać, żeby nie trafić na czołówki dzienników jako przykłady zaniedbań?
    Rybnik dostanie pieniądze na restrukturyzacje i co zrobi jak wszystkie grunty na których może coś zrobić sprzeda na blaszane hale?
    Mówisz o miejscach pracy na państwowych posadach w urzędach od których każdy ambitny z wiedzą i chęcią rozwoju ucieka do sektora prywatnego bo zarabia się tam x razy więcej? To mamy w Rybniku do zaoferowania dla kogoś z jakimkolwiek wykształceniem - pracę w budżetówce?

  • ~Dador 2022-04-06
    11:45:50

    16 0

    ~pewnie_zajety
    Oczywiście masz rację, że deweloperka aktualnie aktywnie działa w Żorach. Tyle, że główny powód takiego stanu rzeczy, to pokłosie sytuacji w UM Rybnik. Niestety rybnicki magistrat dołączył do grona miast, w których to petent jest dla urzędnika, a nie odwrotnie. Panuje tu taka sama buta i wyższość jak w Gliwicach czy Katowicach. Zgoła odmienne podejście ma właśnie UM Żory. Można wejść łatwo w buty deweloperów i pomyśleć, dlaczego wybierają właśnie Żory na miejsce swoich inwestycji. Przykład z życia codziennego - wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę - Rybnik nawet 6 m-cy, Żory do 1 m-ca czasu. Przecież te 5 m-cy poślizgu, to już wystawiony stan surowy. Taki inwestor w 1 rok chce oddać w stanie deweloperskim nieruchomość, zarobić i zaczynać budowę gdzie indziej. Znam co najmniej 2 rybnickich deweloperów, którzy w Rybniku kończą stare projekty i front robót przerzucili właśnie na Żory. Podobno tam jest teraz zatrzęsienie z budowami. Wystarczy też zobaczyć, ile w ciągu ostatnich 3 lat wybudowano mieszkań w Żorach. Orla, Jastrzębia, Sokola, Aleja AK - tam zamieszkały setki ludzi. W planach są tam jeszcze 2 bloki (może się budują, dawno tam nie byłem). Jeśli ktoś twierdzi, że Żory się nie rozwijają, to musi wyjść z piwnicy. Za to Rybnik przeszedł z fazy progresu w fazę stagnacji. Takie są fakty.

  • ~ 2022-04-06
    11:46:47

    18 0

    ~pewnie_zajety - wszyscy wiemy, że Rybnik może się uczyć od Żor budowania stref ekonomicznych bo ma ją jedną ledwo ledwo, na której jest raptem kilkadziesiąt miejsc pracy do Żor pod tym względem nie wiem czy kiedykolwiek dorówna??.... Nie warto dyskutować z nawiedzonym, jego nienawiść do Żor jest silniejsza od niego samego :)
    Arteks - Żory też mają swoje fitnesy, mają aquapark z mnóstwem atrakcji jakiego Rybnik może pozazdrościc tylko Żorom :D
    Żory mają Sport Klinikę, do której jeżdżą sportowcy nie tylko z Polski ale i Europy :DDD

  • ~Arteks 2022-04-06
    11:58:13

    0 20

    @pewnie_zajęty - na jakiej podstawie napisałeś jako "nowy" w dyskusji, że "Żyjesz w swojej bańce już jakiś czas i nawet to, że mało kto się z Tobą zgadza nie powoduje u Ciebie jakiejkolwiek refleksji." No chyba, że nie jesteś tu nowy tylko stanowisz kolejne wcielenie któregoś z trolli i hejterów którzy piszą te same smęty pod kilkoma nickami aby się uwiarygadniać... Istotnie, np. tzw. obrońcy smrodu nie zgadzają się ze mną. Nie zgadzają się też z zapisami uchwały antysmogowej, nie zgadzają się z eksperami i co z tego? Zwyczajnie żyjemy jakby w osobnych epokach ale to nie ja, tylko oni muszą się dostosować. Te żorskie samochody premium pochodzą zapewne z... salonów samochodowych w Rybniku bo do tej pory poza Fiatem, żaden ze znanych koncernów motoryzacyjnych nie chciał mieć salonu na terenie Żor. Wolą prestiżowy Rybnik. :) Swoją drogą w Rybniku są też ASO do których jeździ każdy kto ma nowy samochód. A te ASO zgarniają najlepszych fachowców z okolicy więc można powiedzieć, że dla miłośników nowoczesnej motoryzacji, Rybnik to centrum dla okolicy. :) Wykorzystywanie chwilowych problemów szpitala do siania defetyzmu o mieście - tylko źle o tobie świadczy. Każdy szpital w województwie częściej lub rzadziej przechodzi kryzysy spowodowane albo kiepskim kierownictwem albo ogólnie kiepskim polskim systemem. Przykładowo Szpital Psychiatryczny ma co raz lepszą sytuację, a niedawno otwarto oddziały dla osób z depresjami po covid i Centrum Pomocy Psychiatrycznej dla pacjentów z całego województwa. Odnośnie fitnes i ogólnie klubów sportowych to nie ma porównania. Zwyczajnie u nas jest ich więcej i są bogatsze. Piszesz że niektórzy uciekają do sektora prywatnego - ale nie piszesz, że niektórzy sobie chwalą. Przecież w każdym dużym, mieście są poważne instytucje, u nas też. W dziedzinie rozwoju takich urzędów mamy stały postęp. Za Fudalego udało się do Rybnika ściągnąć Urząd Celny (a obecnie KAS), a w czasach Kuczery Sąd Okręgowy. W Żorach można o czymś takim pomarzyć. W każdej dziedzinie od gastronomii po przemysł i od usług po budżetówkę - Żory są słabsze od Rybnika. Takie są fakty. Żory mogą imponować i dawać przykład Pszowowi lub Pawłowicom, nie nam. Sorry.

  • ~Arteks 2022-04-06
    12:08:44

    0 19

    @bartezz - w naszych szpitalach państwowych i prywatnych też się leczą ludzie z całej Polski. Tylko, że u nas takie placówki dają przy okazji znacznie więcej miejsc pracy. Nie chcesz to nie dyskutuj, szczególnie, że nie masz argumentacji tylko krzyki, przesadyzmy i kłamstwa - jak w przypadku dokoptowania do Żor Lakmy... Strefy nie są potrzebne Rybnikowi do rozwoju - co pokazuje nawet ten artykuł i potencjał. Żorska strefa to nadal mniej miejsc pracy niż... jedna rybnicka kopalnia. To trochę tak jak mrówka do słonia. ;) Natomiast Żory mogą zazdrościć Rybnikowi czegoś co buduje się przez wieki - ważnych instytucji, miejskości, różnorodnego rynku pracy, gmachów, liderowania w regionie, dobrej jakości transportu i wiele, wiele innych rzeczy... Żory to słabiutkie miasto k. Rybnika.

  • ~pewnie_zajety 2022-04-06
    12:17:52

    18 0

    ~Arteks
    Nigdy do Ciebie nie pisałem ale komentarze czytałem. Nie jesteś tak ważny, żeby mieć swoich prześladowców, którzy zakładają w kółko nowe konta, żeby zrobić Ci na złość.
    Twoje działania smogowe w wielu przypadkach pochwalam.
    Co do salonów samochodowych zgoda, mamy bardzo dużo a Żory chyba tylko Euromot. Nie wiem dlaczego, może dlatego, że auta kupuje się dość rzadko więc można się do Rybnika pofatygować raz na 3-4 lata. Z tymi specjalistami to troszkę nie wiesz co mówisz bo prawdziwi specjaliści nie pracują w ASO tylko warsztatach, które się specjalizują w konkretnych naprawach czy modyfikacjach, ASO wymienia części i leci zgodnie z instrukcją producenta.
    Zwróć uwagę na te tabuny samochodów które rano jadą do Rybnika, o czym wspomniałeś. Jadą na większe parkingi jak ten z Carrefoura, gdzie ludzie z kilku samochodów przesiadają się do jednego i jadą do pracy w Gliwicach czy Katowicach.
    Czepiłeś się szpitali i urzędów i to ciągniesz bo nie masz nic innego. Fakt jest taki, i wielu ludzi na to Ci zwraca uwagę a próbujesz tego nie widzieć lub nie rozumiesz - Żory się rozwijają a Rybnik zwija.
    To, że jest większy bo ma pare urzędów więcej czy szpital, które powstały bardzo dawno nie ma związku a tylko pokazuje, że nie jest to wykorzystywane a Żory mimo tych braków wynikających z dawnych lat potrafią być lepszym miejscem do życia, po prostu.
    Na prawdę nie wiem dlaczego te fitnesy tak ciśniesz jak nie ma żadnej różnicy a nawet częściej jakieś formy aktywności jak squash znajduję w Żorach.

  • ~Arteks 2022-04-06
    19:20:33

    0 14

    @pewnie_zajęty - wielu kompletnie niezorientowanych którzy np. mieszają Warszowice z Żorami lub którzy podają za przykład dla Rybnika żyjącej strefy na Wygodzie w której jest... mniej firm niż na naszym Paruszowcu, nie mówiąc już o porównaniu ilości miejsc pracy. Nie wiem czy wiesz, że władze Żor wysyłają do tej strefy tylko 3 kursy BKM na dobę!!! Chyba zdając sobie sprawę z niewielkiej liczby pracowników. Po co więc nam specjalne strefy skoro mamy poważne firmy-konkrety, a ostatnio każdy przetarg kończy się sprzedażą terenu pod kolejne firmy? Dojazdy między miastami na Śląsku to rzecz normalna ale po co ktoś z Rybnika ma dojeżdżać do innego miasta za miejscami pracy które są u nas? Rozumiem dojazd z Żor do Rybnika bo tam miejsca pracy w wielu dziedzinach zwyczajnie nie występują ale odwrotnie? Myślę, że to może dotyczyć jednostek. Ja cisnę na fitnesy bo taki model jak w K1 to model miasta-korpo gdzie w jednym biurowcu można pracować, a po pracy się relaksować... W Żorach nie ma biurowców - ok ale też ze słyszenia wiem, że mieszkańcy wolą dojeżdżać do rybnickich bo jest większy wybór i są nowocześniejsze. Piszesz, że Żory się rozwijają, a Rybnik zwija - a jakieś przykłady na tą śmiałą tezę? Z Żor masz 4 pociągi Kolei Śląskich na dobę, a weekendy przerwa w kursowaniu 12 godzin. Droga obwodnicowa ma się nijak w stosunku do tego jaką wybudował Rybnik. W Śródmieściu Rybnika ciągle się coś buduje, coś remontuje, żorskie dawno umarło, nie budzi respektu nawet u Żorzan. W Rybniku powstają nowe hotele, w Żorach można o tym pomarzyć. U nas mamy postęp w powierzchni biurowej, firmach usługowych, deweloperce. My mamy kluby w których bawi się ponad 500 osób w weekendy, w Żorach mają pub którego właściciel musi dorabiać bo nie utrzymałby się z samego jego prowadzenia. U nas pojawiają się nowe instytucje, tam stagnacja stosowna do małych miasteczek... U nas zaczęły jeździć elektryczne Solarisy, po Żorach można podróżować małymi Kapenkami lub... białoruskimi dieslowymi Mazami... Żory się rozwijają czy raczej próbują odbudować miejsca pracy które straciły w transformacji? U nas imprezy rozrywkowe czy sportowe które przyciągają ludzi z całego Śląska, w Żorach ciche i spokojne imprezy dla Żorzan... Przejedź się kiedyś i porównaj sobie ruiny dawnej Kopalni ZMP i porównaj to z wzorcową rewitalizacją Rybnika. Porównaj sobie co Żory zrobiły z budynkiem dawnego szpitala (w jego miejscu jest pusty plac którego nikt nie chce), a to jak Rybnik zagospodarował szpital na Rudzkiej czy Juliusza. Wiem, że duży może więcej i dlatego... warto mieszkać w dużym. :DDD Chcesz więcej przykładów czy wystarczy już... miażdżenia naszego ubogiego sypialnianego sąsiada?

  • ~ 2022-04-06
    20:19:40

    15 0

    Arteks - Baranowice są tak sklejone z Warszowicami w miejscu gdzie jest strefa jak u nas dzielnica Północ ze Śródmieściem w miejscu gdzie znajduje się szpital na Gliwickiej - paniał ty w końcu czy dalej będziesz doszukiwał się drobnostek? Pomyłki tobie też się zdarzają więc przy najbliższej okazji też ci wypomnę twoje potknięcie.
    Wspominasz o ZMP Żory - tam na byłym terenie kopalni też jest kilka firm: firma górnicza, firma produkująca folie, produkcja dywaników, w tym dwie bardzo duże firmy - ocynkownia GAL i firma transportowa PIAST CARGO.
    Nie wychwalaj Juliusza bo miały tam powstać mieszkania dla biednych, inne koncepcje też były i wszystko spaliło na panewce. Hotel przy Bazylice też miał powstać i skończyło się tylko na pustych słowach - widocznie inwestorzy nie widzą w Rybniku potencjału skoro tyle jest pustych lokali do wynajęcia i do sprzedania w śródmueściu Rybnika a chętnych na nie brak.

  • ~pewnie_zajety 2022-04-06
    20:36:22

    12 1

    dobrze ~Arteks, masz racje, w Rybniku jest super tylko ludzie się wyprowadzają nie doceniając rzeczy które są ważne dla Ciebie. Nie widzę sensu dalszej dyskusji, bo jej po prostu nie ma. Czas pokaże gdzie w przyszłości będzie mieszkało więcej ludzi z wyboru.

  • ~Arteks 2022-04-06
    20:45:16

    1 12

    @bartezz - Radlin też jest "sklejony" z Rybnikiem, a nie jest mi potrzebne w dyskusjach przypisywanie ich kopalni i innych poważnych zakładów jakie tam są. Oczywiście, że pomyłki się zdarzają każdemu - do tej pory do żadnej nigdy się nie przyznałeś. Więc jeśli uznajesz pomyłkę z Lakmą to będzie pierwszy taki przypadek w naszych dyskusjach. Oczywiście odbieram to pozytywnie bo lepiej się do czegoś przyznać niż tkwić w uporze. Inną twoją pomyłką jest uznawanie Wygody za "wielką strefę". Ona jest bardzo przeciętna. Tam kilkaset pracowników - tylu ile... w naszym DB Schenker. Firmy na dawnej kopalni - ok ale jeśli ktoś z Europy chce zobaczyć piękno śląskiej ziemi i to jak można zagospodarować dawne kopalnie na nowe cele to musi przyjechać do Gliwic, Zabrza, a wkrótce do Rybnika. Żorskie ZMP wygląda trochę jak jakaś zamknięta kopalnia w Donbasie... Byłeś tam kiedykolwiek?
    O hotele się nie obawiaj. Obecnie budują się dwa (Kotucza i Rudzka), a ten koło bazyliki też prędzej czy później się zacznie. Widzę, że pojawił się znowu twój ulubiony temat pustych lokali który występuje w każdym dużym mieście. Szczególnie w tych których lokali użytkowych jest mnóstwo, a sporą część handlu zabrały śródmiejskie galerie. Jednak co nasza dyskusja to masz ode mnie "niedobre" dla ciebie wieści. Właśnie otwarł się naprawdę duży salon modowy na początku ul. Wodzisławskiej. Tak dużego sklepu nie znajdziesz np. w centrach Żor czy Wodzisławia. Nie ma takich lokali...
    Popatrz jaka się "święci" restauracja w Świerklańcu. Drugiej takiej w zabytkowej kamienicy o tak dużej powierzchni - w naszym regionie nie spotkasz:
    https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,dolacz-do-rodziny-inowino-juz-w-maju-startuje-nowy-projekt,wia5-3320-51800.html

  • ~Arteks 2022-04-06
    20:52:16

    0 13

    @pewnie_zajęty - wszędzie się ludzie wprowadzają i wyprowadzają. W Polsce zarówno nasze województwo jak i cały kraj był do niedawna na minusie. Szansą na poprawę tej sytuacji są... emigranci z Ukrainy, a w przyszłości zmieni to moda która wyprowadza ludzi z miast do wsi (istniejąca tylko w Polsce!). Cieszę się z Ukraińców poczwórnie - mają miejską mentalność, nie są roszczeniowi, docenią każde miejsce pracy, nie mają tu aut. :D Natomiast ty postawiłeś tezy o zwijaniu/rozwoju które obaliłem bardzo prosto bo Żory rozwijają jedynie strefy - jak każde strefowe miasteczko. Natomiast w innych dziedzinach przeżywają albo stagnację albo regres. Dość powiedzieć, że przejęty przez miasto dworek o kubaturze malutkiej kamienicy czekał na swój remont 10 lat. Żorskie śródmieście w ogóle się nie rozwija, rewitalizacje - 20 lat za Rybnikiem, a miejsca pracy tylko w montowniach i pakowalniach. Jeśli już czymś się fascynować to przemianami jakie dokonują się w Katowicach, a te bardzo mi imponują. Mimo tak szerokim przemianom nawet Katowice są na minusie zarówno w migracjach jak i w ilości mieszkańców...

  • ~pewnie_zajety 2022-04-06
    20:58:00

    12 0

    tak ~Arteks, zakończmy tą dyskusje bo już widzimy o co Ci chodzi. Najlepsi są mieszkańcy którzy nie mają niczego, muszą mieszkać w mieszkaniach socjalnych ewentualnie mieszkaniach w bloku i pracować w czymkolwiek co tylko się napatoczy. Wszyscy mający jakieś inne zdanie, aspiracje, ambicje czy umiejętności albo mają samochód to niech spadają na wieś. Nic nowego już tutaj nie wniesiemy więc zakończmy bo po prostu przykro się czyta co piszesz.

  • ~Arteks 2022-04-06
    21:05:05

    0 13

    @bartezz - ktoś kupił i remontuje kamieniczkę na Sobieskiego w której od lat lokale były puste (obok Coccodrillo). Ogólnie kamienica w Rybniku na sprzedaż to sensacja. Jeśli się jakaś pojawia - od razu znajduje nabywcę tak jak w tym przypadku. Zdarzają się też kamienice w kiepskim stanie ale np. z nieuregulowanym stanem własnościowym. Ani ich nie można sprzedać ani kupić... Strzelasz, strzelasz - ale zawsze na niecelnie. Jakbyśmy grali w jakieś gry - zawsze byś ze mną przegrał. ;P Albo jesteś niesamowicie zacietrzewiony albo twoja wiedza o naszym regionie jest równa zeru...

  • ~Arteks 2022-04-06
    21:07:14

    0 15

    @pewnie_zajęty - mogłeś nawet nie rozpoczynać bo tak prawdę mówiąc nie miałeś nic merytorycznego do przekazania. A twoje tezy o zwijaniu się czy traceniu mieszkańców - same się obaliły. Wystarczyło zajrzeć do rocznika GUS i wystarczyło przyjrzeć się co "rozwija się" u sąsiadów, a co stoi w miejscu. W przyszłości nie marnuj swojego i mojego czasu i nie wyskakuj z dyrdymałami...

  • ~ 2022-04-06
    21:29:37

    10 0

    Arteks - na Wodzisławskiej to wiem, że otworzył się salon mody Lazar w miejscu gdzie był kiedyś salon fryzjerski Laurent, to że w Stodołach buduje się hotel to również wiem, ale na Kotucza - hotel się buduje??? niby, w którym miejscu?
    Czyli otworzył się jeden salon mody a nadal pozostaje około 30 (!) pustych lokali do wynajmu i do sprzedania. Ostatnio rozmawiałem ze znajomym przedsiębiorcą to stwierdził, że nawet nie ma telefonów w sprawie ogłoszenia sprzedaży lokalu w śródmieściu a na witrynie widnieje kartka z dużym napisem "DO SPRZEDANIA" - i brak chętnych.. Nie mów takich rzeczy, że ten hotel obok Bazyliki prędzej czy później zacznie się budować bo na razie w tej sprawie jest cisza a wszyscy nabrali wody w usta. Ja też mogę ci mówic, że w Żorach prędzej czy później powstanie budynek na miarę Sky Towera - ale czy finalnie powstanie....tego nie wiedzą najstarsi górale :DDD

  • ~Arteks 2022-04-06
    21:38:58

    1 11

    @bartezz - gdybyś mieszkał w Rybniku widziałbyś dźwig na Kotucza - widać go z wielu różnych miejsc miasta od paru tygodni. ;) Nikt nie wspominał o Sky Tower w Żorach, a teren pod hotel koło bazyliki zwyczajnie został zakupiony z takim zamiarem, są wizualizacje obiektu. 30 pustych lokali na 30 lokali to byłby problem ale na kilkaset?! Ja też rozmawiałem ze znajomymi z różnych miast, także większych od Rybnika. Pytam ich o sytuację lokalową. Wszędzie jest tak samo. Popandemiczne rezygnacje z prowadzenia biznesów są dość powszechne. Miejmy nadzieję, że to się unormuje w ciągu roku-dwóch. Z drugiej strony jakaś liczba lokali musi być pustych bo nadpopyt spowodowałby wzrosty czynszów, a tak mamy do czynienia z konkurencją i szukaniem najemców. Natomiast jak widzisz, pojawiają się nowi najemcy. Już w kilku wpisach podałem przykłady z ostatnich tygodni. :))) Ten salon modowy jest szczególny bo przez lata znajdował się na peryferiach i był nastawiony na kierowców, teraz otwiera się na pieszą klientelę. :)

  • ~pewnie_zajety 2022-04-06
    21:44:24

    7 1

    ~bartezz to nie ma sensu.
    My wiemy co ludzie mówią i czują - jak im się gdzie żyje, gdzie wolą mieszkać. Słyszymy co mówią przedsiębiorcy, widzimy potwierdzenia tego w ogłoszeniach - to wszystko nie prawda, w GUS wyszło inaczej.
    Prawda jest taka, że jest siłownia w biurowcu (i to już w XXI wieku taki luksus) a w innych miastach to siłownię mają jak kopią kartofle w polu, gabinetów prywatnych i klinik też nie mają tylko teleporady z Rybnickiego szpitala.
    Deweloperzy budują osiedla w Żorach z litości i rozdają za darmo mieszkania biedakom, których na roboty wożą do Rybnika czerwonymi ogórkami.
    Biznes w Żorach też ludzie prowadzą charytatywnie a zarabiają na jego utrzymanie w Rybniku.
    Nie marnujmy Panu czasu.

  • ~ 2022-04-06
    21:45:20

    9 2

    Arteks - dźwig widziałem na Kotucza stoi blisko oszklonego budynku gdzie są pomniki i dentyści - natomiast nie miałem wiedzy co tam ma powstać.

  • ~ 2022-04-06
    21:55:50

    11 3

    Arteks - no jasne gdybyś grał ze mną w gry to oczywiście musiałbyś wygrywać bo inaczej tupałbyś nóżkami jak mały chłopiec :)) nawet gdybyś przegrywał to robiłbyś to tak by udawać, że wygrywasz - znamy bardzo dobrze twoje odwracanie kota ogonem. Narcyzm aż bije od ciebie na odległość - tego nie da się nie wyczuć od ciebie....

  • ~rzyt 2022-04-07
    08:05:54

    5 0

    ~Arteks, mam pytanie nie na temat. Czy przed wejściem do tego budowanego hotelu na Kotucza będą stały kolejne dwa zwierzaki z kamienia?
    A może powstanie balkon ala Romeo i Julia? Wszak Rybnik zasługuje na niekonwencjonalną architekturę.

    P.S. Pozdrawiam przy okazji rybnicki Wydział Architektury...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5285