zamknij

Wiadomości

Oto nowy dyrektor ZTZ w Rybniku!

2019-10-31, Autor: bf, źródło: UM Rybnik

To już wiecie - nowym dyrektorem Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku został wyłoniony w konkursie na to stanowisko Łukasz Kosobucki. Wiemy, jak wygląda i co najważniejsze – jakie cele przed sobą stawia!

Reklama

Przypomnijmy, nie tak dawno, bo w sierpniu informowaliśmy Was o tym, że na emeryturę odchodzi dotychczasowy dyrektor ZTZ – Kazimierz Berger.

Jako pierwsi informowaliśmy Was też, że nowym szefem Zarządu Transportu Zbiorowego został Łukasz Kosobucki. Więcej przeczytacie w artykule >>Jest nowy dyrektor ZTZ! Ma bogate CV<<

Łukasz Kosobucki rozpoczął pracę w rybnickim ZTZ wczoraj, chociaż początek jego kariery zawodowej miał miejsce również w Rybniku.

- Wychowałem się w Tychach, w tym mieście mieszkam wraz z żoną i dwójką synów. Całe życie zawodowe i naukowe jestem związany z transportem, a w większości z przewozem osób. Pierwszą moją poważną pracą była praca właśnie w ZTZ w Rybniku ponad 10 lat temu. Ukończyłem Wydział Transportu na Politechnice Śląskiej, gdzie obroniłem pracę dyplomową nt. wykorzystania danych pochodzący z systemu elektronicznej karty miejskiej funkcjonującej Rybniku

– wspomina początki swojej pracy Łukasz Kosobucki.

- Podczas pracy zawodowej w Komunikacyjnym Związku Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego mogłem wykorzystać zdobytą wiedzę do konstruowania oferty przewozowej na terenie prawie 30 gmin

- dodaje nowy szef ZTZ.

Ostatnim miejscem pracy był Urząd Miasta Katowice, gdzie Łukasz Kosobucki pracował na stanowisku kierownika referatu i zastępcy naczelnika Wydziału Transportu. Był również członkiem kilku zespołów realizujących projekty naukowo badawcze z zakresu transportu.

- Taki przebieg nauki oraz kariery zawodowej dał efekt synergii: teoria – praktyka. Swoją wiedzą dzielę się również ze studentami – w wolnym czasie prowadzę zajęcia ze studentami na dwóch uczelniach

- dowiadujemy się.

- Stanowisko Dyrektora Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku to kolejny krok do tego, aby wykorzystać dotychczas zdobyte doświadczenie i jak największym stopniu przyczynić się do efektywnego funkcjonowania systemu transportu zbiorowego w Rybniku. Oczekiwania są bardzo duże, jednak jako typowy koziorożec jestem uparty w dążeniu do realizacji celów, jakie się przede mną stawia

– mówi Kosobucki.

---

O zmianach w rybnickim transporcie z prezydentem Piotrem Kuczerą rozmawia Bartosz Mazur główny specjalista ds. transportu w rybnickim magistracie.

Bartosz Mazur: Panie Prezydencie, temat nowego dyrektora Zarządu Transportu Zbiorowego to może nie „czerwony pasek”, ale dało się wyczuć duże napięcie, choćby w licznych komentarzach internautów. Niejednokrotnie wskazywano na różnych faworytów. Teraz gdy emocje już opadły, prosimy o pierwsze wrażenia z konkursu.

Piotr Kuczera: Od samego początku byłem twardym zwolennikiem pełnej transparentności. Chęć wyłonienia nowego dyrektora Zarządu Transportu Zbiorowego w otwartym konkursie to świadoma polityka miasta, mająca na celu pozyskanie jak najlepszych kandydatów. Nikomu nie zamierzam zamykać drzwi. Formuła się sprawdziła, skuteczna też okazała się promocja konkursu – jestem bardzo zadowolony z dużej liczby złożonych ofert.

No właśnie. Choć wszyscy najbardziej wyczekują zwycięzcy, to warto wspomnieć kilka słów o samym procesie rekrutacji. Czy dużo osób zgłosiło akces na stanowisko dyrektora?

Dostaliśmy sześć ofert – oceniam, że to dużo. Dla mnie to wyraźny sygnał, że idziemy w dobrym kierunku, ponieważ odbieram to tak, że są osoby, które doceniają różne działania miasta i chcą się włączyć w politykę zrównoważonej mobilności. Także fakt, że wśród kandydatów znaleźli się nie tylko Rybniczanie, potwierdza, że nasze miasto jest postrzegane jako rozwijające się, jako dające możliwości rozwoju zawodowego.

Czyli były osoby spoza miasta?

Tak, i to nie tylko z najbliższej okolicy. Zgłosili się też kandydaci z Metropolii oraz z Krakowa. Wszystkim w tym miejscu bardzo dziękuję za udział, za poświęcony czas. Oczywiście znakomicie by było, gdyby można wybrać wszystkich i korzystać z doświadczenia wszystkich, ponieważ każdy z kandydatów i kandydatek inaczej rozkładał akcenty.

Panie Prezydencie, a czy Pan miał jakiegoś swojego faworyta, czy też swoich faworytów?

Zarządzanie komunikacją miejską w naszym mieście to bardzo odpowiedzialne zadanie. Konkurs tego rodzaju nie zdarza się co dzień i też od samego początku bardzo poważnie podchodziłem do tej sprawy. Uczuliłem członków komisji rekrutacyjnej, by zgodnie ze swoją oceną wybrali najlepszego kandydata. Nie miałem żadnych preferencji, chodziło mi o to, aby była to osoba, która będzie w najlepszym stopniu wypełniać powierzone zadania. Z tego, co wiem, wybór nie był łatwy.

Pewne procedury konkursowe wynikają wprost z ustawy o pracownikach samorządowych, ale ostateczna decyzja zawsze należy do prezydenta.

Owszem, ale też trzeba mieć zaufanie do ludzi. Gdyby we wszystkich sprawach miał decydować prezydent, to byłoby to ręczne sterowanie, a nie samorząd (śmiech). Szeroki skład komisji pozwolił na zobiektywizowane spojrzenie, dlatego jestem pewny, że wybrano najlepszą kandydaturę, choć rzeczywiście różnice punktowe były niewielkie.

I w efekcie dyrektorem zostanie pan Łukasz Kosobudzki. Czy można prosić o więcej szczegółów?

Wydaje mi się, że to rzeczywiście jest bardzo dobra kandydatura. Solidne wykształcenie transportowe idzie tu w parze z doświadczeniem w branży. Pan Łukasz miał też możliwość kierowania zespołami ludzkimi, co jest bardzo ważnym elementem zarządzania. Na jego korzyść przemawia też to, że – choć krótko – pracował też w ZTZ, dodatkowo wykorzystywał dane z naszego systemu e-Karty w swojej pracy magisterskiej. Zatem nie jest „żółtodziobem” w zakresie rybnickiej komunikacji miejskiej i szybko się zaaklimatyzuje. Ale już samo to pokazuje, jak bardzo świat poszedł do przodu, bo dziś do zarządzania konieczne jest integrowanie danych także z innych systemów sprzedażowych, choćby ze smartfonów.

Jakie zadania przed nowym dyrektorem?

Może nie straszmy tak na początek pana Łukasza (śmiech), ale zadań jest sporo. Trzeba z jednej strony uporządkować takie bieżące sprawy, żeby nie było tak, że na przykład jakaś wiata stoi krzywo przez pół roku i nie ma żadnej reakcji, ale też właśnie teraz zaczyna się poważna dyskusja na temat nowej perspektywy finansowej UE. Być może dla pozyskania nowego taboru konieczne jest wprowadzenie formuły partnerstwa publiczno-prywatnego w umowach. Jeśli koszt autobusu wodorowego z uwzględnieniem dofinansowania unijnego byłby nawet niższy, niż klasycznego „diesla” to trzeba dobrze rozważyć rachunek ekonomiczny tego całego biznesu. A to tylko wycinek problematyki transportu publicznego w ramach zrównoważonej mobilności.

Oceń publikację: + 1 + 50 - 1 - 24

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (14):
  • ~frbro 2019-10-31 15:54:45

    Kompetencje ma. Oby udało mu się w tym mieście sprawić, że komunikacja będzie faktyczną alternatywą dla samochodu.

    85 9
  • ~Krisss 2019-10-31 16:02:43

    Niech zacznie od nauczenia kierowców autobusów miejskich kultury bo ci są wybitnie bezczelni i chamscy. To nie wina pasażerów że mają tak nędzną pracę.

    71 33
  • ~tosia10 2019-10-31 16:08:50

    A co z korektą rozkładu jazdy? ZTZ miało przyglądać się przez pierwszy miesiąc " szkolny" i wprowadzić poprawki

    51 14
  • ~Przemo30 2019-10-31 18:34:30

    Kierowcy w rybniku to niestety w 99 % sfrustrowani ludzie. Przykład z dziś kierowca z autobusu lini 46 na placu wolności nie otworzy przednich drzwi mimo iż ludzie się ustawiali. Na dworze jeszcze zimno nie jest a oni grzeją jak opętani - a ty człowieku w kurtce się grzej.

    32 19
  • ~Bartek Malina 2019-10-31 18:56:37

    https://autoline.com.pl/-/autobusy-miejskie--c68
    to strona żeby gdzie miasto by mogłoby zakupić autobusy ekonomicznie to 1 rzecz
    2 wywalić 4 kierowców debili krótko mówiąc są beszczelni
    3 rzecz gdy pan łukasz , miasto rybnik i transgór zakupią więcej autobusów to można będzie wprowadzić kilka nowych kursów

    8 22
  • ~Bartek Malina 2019-10-31 18:58:34

    tosia 10
    https://autoline.com.pl/-/autobusy-miejskie--c68
    z tej strony gdyby skorzystali to by to zrobili miasto nie zrobi poprawek
    bo nie ma tyle autobusów

    8 11
  • ~Jan Kowalski 2019-10-31 18:59:31

    Przemo 30
    1 dzwi są tylko dla kupujących bilet za odliczoną gotówką - dla ślepych i słabo rozwiniętych wisi żółtą kartka ,pozdrawiam kierowca .

    36 13
  • ~Arteks 2019-10-31 19:32:42

    5 najważniejszych spraw dla dyrektora których nie załatwił poprzedni przez 19 lat swojego urzędowania: 1) nowy układ linii autobusowych umożliwiający bezpośredni dojazd z południa na północ miasta, ze wschodu na zachód, uproszczenie systemu linii 2) ograniczenie linii kończących bieg na Dworcu KM - jest ich tam za dużo, a kursy wożą po 1-2 osoby 3) zmniejszenie ilości linii, w zamian większe częstotliwości kursowania 4) uporządkowanie tabliczek przystankowych, wprowadzenie jakiegoś estetycznego nowego systemu informacji zgodnego z tak chwalonym wszędzie rybnickim SIW 5) tam gdzie się da wprowadzenie rozkładu cyklicznego 6) wprowadzenie wspólnego biletu miesięcznego w całym ROW dla wszyskich przewoźników od ZTZ, MZK po PK Racibórz, PKS Racibórz i Koleje Śląskie. To te najważniejsze na już. 7) Prawidłowe oznakowanie autobusów czyli podawanie przystanku początkowego i końcowego, a nie taki chaos jak obecnie.

    32 23
  • ~Miki7 2019-10-31 22:56:14

    8) Czytelne komunikaty na stronie internetowej oraz na przystankach. Nie wspominając o błędach i literówkach, jednak każdą zmianę należy ogłosić. Przykładowo, 52 - brak komuniaktu o przywróceniu stałej trasy. N2 - zniknęły rozkłady ze strony int i przystanków. Gdyby cofnąć się wstecz można by znaleźć więcej przykładów. Powinny zostać ustalone jakieś standardy, jak to ma miejsce w innych miastach, np. w Płocku, miasto podobnej wielkości - wzór do naśladowania (czytelne komunikaty, mapki, oznaczenia na autobusach o zmienionej trasie).

    19 6
  • ~znawca 2019-10-31 23:20:54

    Powodzenia!
    Jest Pan młodym ale doświadczonym człowiekiem. Wiążemy tu w mieście z Pana wyborem sporo nadziei. Proszę działać i zmienić rybnicką komunikację publiczna.
    Ps. Pochwała dla prezydenta. Żaden pociotek albo inny z układu nie został namaszczony tylko zdecydował konkurs i kompetencje! Brawo!

    30 8
  • ~obserwathor 2019-11-01 20:05:33

    może wśród wspomnianych "pociotków" nie było chętnych na to stanowisko ? bo z powodu widocznych efektów działań (lub ich braku), nie jest to stołek na spokojne "waletowanie"

    10 9
  • ~sympatykrybnika 2019-11-01 21:34:49

    ~obserwathor – a może to jest NOWA RZECZYWISTOŚĆ
    bez "pociotków" albo innych z układu i nie jest to stołek na spokojne "waletowanie".
    Czkam na działanie i zmianę rybnickiej komunikacji publicznej.

    4 6
  • ~rzyt 2019-11-02 22:08:37

    Życzę powodzenia, bo w innym przypadku zostaje nam tylko Arteks czyli specjalista od wszystkiego.

    9 1
  • ~~ursus 2019-11-02 23:54:42

    ~sympatykrybnika
    niedawna decyzja zatrudnienia spadochroniarza z Raciborza w jednej z miejskich spółek to tez jest " NOWA RZECZYWISTOŚĆ" ?

    7 4

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy to dobrze, że konferencja "Tęczowa zaraza - antychrześcijańska rewolucja w Polsce” nie odbyła się?




Oddanych głosów: 2679