Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami ostatniego grudnia 2019 roku wykonawca, firma Intercor, zakończył budowę ponad 10-kilometrowego odcinka drogi Racibórz-Pszczyna. Kiedy nią pojedziemy?
Do końca lutego tego roku, cały teren drogi pozostaje placem budowy, trwa sprzątanie, czyszczenie rowów, czyszczenie kanalizacji, przeprowadzana jest regulacja włazów dla sieci teletechnicznych, trwa konfiguracja oświetlenia. W teren ruszyli geodeci, którzy przeprowadzają inwentaryzację najważniejszych elementów. Inżynier kontraktu weryfikuje rozliczenia niezbędne do wystawienia końcowych faktur, a wykonawca weryfikuje końcowe faktury.
- Kiedy pojedziemy tą drogą, tak często pytają mnie mieszkańcy. To będzie chyba najtrudniejszy czas, bo wszyscy widzą, że inwestycja jest już gotowa, a jechać nie można – mówi prezydent Piotr Kuczera.
Zobacz także
– Potrzeba nam teraz wiele cierpliwości, trwa ostatnie sprzątanie, ale jednocześnie rozpoczęły się już żmudne procedury odbiorowe, mogą one potrwać około 3 miesięcy. Ja jednak bardzo się cieszę, że niemożliwe okazało się możliwe i droga, która kiedyś była tylko w planach, w końcu staje się rzeczywistością – mówi prezydent Kuczera.
Przypomnijmy, że całkowity koszt budowy tej jednej z najważniejszych inwestycji w dziejach rybnickiego samorządu to 433 mln złotych (w tym rekordowa dotacja z Unii Europejskiej - 290 mln zł), najdroższym elementem powstałej drogi była estakada, warta ok. 62 mln złotych. Powstało 11 wiaduktów i 2 mosty.
- Ta droga, to szansa na poprawę układu komunikacyjnego w mieście, bez tego nie mamy szansy na rozwój. Istotne jest również to, że gdybyśmy nie podjęli wysiłku budowy drogi teraz, to nie udałoby się to już nigdy później - zwraca uwagę prezydent - Pieniądze unijne były teraz, za chwilę ich nie będzie. Dzięki wysiłkowi wielu pracowników urzędu, udało nam się uzyskać jedną z najwyższych dotacji unijnych na Śląsku na inwestycje drogowe – podkreśla prezydent.
Przypomnijmy też, że Rybnik szuka finansowania na budowę kolejnego odcinka od ulicy Wodzisławskiej do ulicy Sportowej.
- Miasto jest przygotowane z projektem, zostały przygotowane uzgodnienia środowiskowe, jest pozwolenie na budowę, zrobiono wykupy nieruchomości i gruntów na tamtym odcinku, po to by w przyszłości teren był już przygotowany na rozpoczęcie prac – wyjaśnia Agnieszka Skupień, rzeczni UM w Rybniku.
Wybudowany, ponad 10 km odcinek drogi regionalnej będzie obwodnicą dla Rybnika, która częściowo rozładuje ruch w mieście i spowoduje, że znacznie skrócimy dojazd do autostrady.
- To droga główna przyspieszona, na której będziemy mogli poruszać się z maksymalną prędkością 100 km na godzinę, to oznacza, że szybko ominiemy ruch w mieście i znajdziemy się w Żorach – zapowiada Jacek Hawel naczelnik wydziału dróg – Przypominam jednocześnie, że na tej drodze nie będzie ruchu pieszych ani rowerzystów. Może to dobra okazja, by przypomnieć też, że aktualnie poruszanie po drodze jest zabronione, to wciąż jest plac budowy – przestrzega Hawel.
Prezydent Kuczera szuka też alternatywnego rozwiązania dla połączenia wybudowanej drogi z autostradą A1 od strony Żor. Aktualnie odpowiedź GDDKiA dotycząca bezpośredniego połączenia z autostradą jest negatywna, prezydent ma jednak nadzieję, że uda się wypracować dogodne rozwiązania, by w przyszłości stworzyć alternatywne połączenie.
Tagi: droga Racibórz-Pszczyna, droga Rybnik, inwestycja Rybnik, kiedy pojedziemy drogą Racibórz-Pszczyna, prezydent Piotr Kuczera, Jacek, Hawel
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Można wnioskować o 45 tys. zł na wymianę pieca. Kolejki nie ma
41804Wypadek w kopalni Chwałowice. Po rannego górnika przyleciał śmigłowiec LPR
41265Sport był jego pasją. Zmarł Ksawery Fojcik – nauczyciel i działacz sportowy
37145Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
29137W tym wypadku zginęła matka i jej 11-letnia córka. Policja prosi o pomoc (zdjęcia)
27092Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
+318 / -19Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
+187 / -2Rak wątroby u 12-latka. Filip z Jejkowic potrzebuje pomocy
+153 / -4Sport był jego pasją. Zmarł Ksawery Fojcik – nauczyciel i działacz sportowy
+141 / -10Wypadek w kopalni Chwałowice. Po rannego górnika przyleciał śmigłowiec LPR
+133 / -19Komisarz wyborczy: T. Pruszczyński zrzekł się mandatu radnego Rybnika. „Decyzję podejmę po II turze”
37Szczepan Twardoch kontra Maciej Kopiec. Poszło o Łukasza Kohuta. Pisarz doczekał się odpowiedzi europosła
26Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
25"Spokojna kampania, niewchodząca w merytorykę". Piotr Kuczera zadedykował zwycięstwo zmarłej siostrze
174,5 roku więzienia oraz 140 tys. zł grzywny dla byłego posła Grzegorza J.? Oskarżony prosi o uniewinnienie
11Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~deuter 2020-01-03
10:03:55
Pytanie powinno brzmieć nie kiedy ją pojedziemy, tylko gdzie my nią zajedziemy bo na pewno nie z Raciborza do Pszczyny....
~Olafik 2020-01-03
10:51:36
Co za bełkot, albo coś jest zakończone albo nie. Budowa trwała 2 lata, a odbiory 3 miesiące, fajne proporcje.
~entropia 2020-01-03
10:52:16
do Raciborza pojedziemy kiedy pojedziemy, póki co najważniejsze że spora część ruchu zacznie omijać Centrum, a z punktu widzenia mieszkańca Rybnika potencjalne korki na żorskich rondach są lepsze od obecnych korków na rybnickich rondach ;)
~ 2020-01-03
11:28:48
Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.
~Arteks 2020-01-03
11:35:15
@entropia - ciekawa uwaga. :) @deuter - zarówno do Raciborza czy do Pszczyny jest czym jechać. Nie wiem jak wy ale ja nie potrzebuję w tych kierunkach "ekspresowych dróg". Wystarczy mi to, że część ruchu skierowana zostanie poza centrum i dla biznesu poprawi się dojazd do autostrady. Poza tym nowa droga wreszcie udrożni niektóre miejsca. Obecnie między wiaduktem nad Chwałowicką, a wiaduktem na Wodzisławskiej nie było żadnej innej przeprawy dla aut nad torowiskami - co determinowało "ściąganie" w te miejsca aut z różnych kierunków przez co tworzyły się "wąskie gardła". Ciekaw jestem czy w związku z tym dojdzie do jakichś ograniczeń w ruchu w centrum miasta. Bo obiecane zmiany w parkowaniu po wybudowaniu wielopoziomowca pokazały, że prezydent jest tylko mocny w "gębie". Dużo obiecuje - mało realizuje.
~Abisall 2020-01-03
12:12:04
Ciekawe czy twierdzenie Lewisa-Mogridge'a będzie miało zastosowanie dla tej drogi. Dotyczy ono wprawdzie raczej dróg w miastach ale z ciekawością poobserwuję co to się tam dziać będzie.
~Marmro 2020-01-03
12:21:48
Jeśli chodzi o szybkie omijanie ruchu w mieście to chce zwrócić uwagę, że jadąc od Żor na samym końcu, na rondzie w ciągu DK78 na ulicy Wodzisławskiej ruch na Racibórz jest skierowany w kierunku......Centrum, ulicą Wodzisławską w stronę "super wąskiego gardła" w postaci wiaduktu kolejowego. Cały ruch do Raciborza, który dotąd nie był widziany na tym odcinku ul. Wodzisławskiej właśnie tam się pojawi i "szybko" ominie korki. Jeśli nawet kierowcy wybiorą alternatywę w postaci nowej drogi śródmiejskiej to rondo Płn. Irlandzkie zostanie bardzo mocno dociążone a już teraz tworzą się do niego spore korki. Reasumując: bez odcinka do ulicy Sportowej życzę powodzenia kierowcom i mieszkańcom Wodzisławskiej, czyli sobie niestety też :(
~krezus 2020-01-03
13:25:15
Marmro-I co z tego że dojedziesz do ul.sportowej jak i tak będziesz stał 'wieki'aby z niej wyjechać na ul.raciborską.Mieszkam bardzo blisko tego skrzyżowania i bardzo często widzę jak tworzą się tu korki kilkuset metrowe.Szczególnie rano i koło 14.00.
~Arteks 2020-01-03
17:58:52
@abisall - oczywiście, że tak bo to uniwersalne prawo. Kongestia przeważnie zaczyna się już zazwyczaj po roku od oddania jakieś nowej drogi do użytku. Tak było z A1, A4, DTŚ, a w przypadku Rybnika z Obwiednią czy wcześniej Kotucza. Tym bardziej, że w Polsce nadal proporcje są takie, że na drogi idzie większość pieniędzy z budżetu, a na transport publiczny raz na jakiś czas coś się "kapnie". W Rybniku w tym temacie jest jeszcze gorzej niż w innych miastach które przynajmniej inwestują w modernizację czy rozwój sieci tramwajowej czy wymianę swojego parku autobusowego. Rybnik tego od kilku dziesięcioleci nie robi, inwestując WYŁĄCZNIE W DROGI. Efekty widać chociażby w dyskusjach kierowców pod artykułami o modernizacjach/remontach czy budowie dróg - wieczne ich narzekanie na korki. A przecież korki to nie jedyny problem jaki powodują auta bo hałas, smog samochodowy, wypadki, ogromna przestrzeń marnowana na parkingi to konkretne uciążliwości jakie powodują auta. Dostrzegam oczywiście też zalety jak każdy kierowca - mobilność i niezależność - ale za jaką cenę?!
~ 2020-01-03
23:01:55
Podobaloby mi sie, zeby wszystkie jezdnie zamienic w kanaly wodne. Koniec z samochodami, tylko lodzie i gondole. I oczywiscie kontrapasy dla rowerow wodnych. Rybnik Wenecja polnocy.
~Gibon 2020-01-04
09:17:24
Po co komu ta droga?
~ 2020-01-06
23:53:57
Droga Rowień - Niedobczyce Paryż hehe :-) nawet w dzisiejszym telexpresie był urywek z Rybnika o tej drodze jakie budzi kontrowersje wśród ludzi i prowadzi do nikąd... Za to ile pięknych terenów zostało bezpowrotnie zniszczonych i ile kasy ta droga kosztowała... Tak jest się czym chwalić....