Zastanawiasz się, czy opony całoroczne są dla Ciebie? To dylemat wielu kierowców. Z jednej strony chciałoby się skorzystać z wygody użytkowania bieżnika wielosezonowego i nie stać w kolejkach w sezonie wymiany. Może nawet uda się zaoszczędzić przy tym przy okazji co nieco na oponach. Z drugiej strony pojawiają się obawy, czy jeden komplet na cały rok będzie w stanie spełnić wszystkie wymagania. Dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji, warto dobrze poznać różnice pomiędzy oponami letnimi a całorocznymi.
Opony letnie i całoroczne odróżniają się od siebie mieszanką gumową oraz wzorem bieżnika. W efekcie ich użyteczność zmienia się wraz ze zmianą warunków pogodowych i drogowych.
Letnie opony zapewnią wyższą wydajność w naprawdę gorące dni. Dzięki temu są bardziej odporne na przegrzewanie i lepiej znoszą kontakt z mocno rozgrzanym asfaltem. Nowe opony letnie możesz wygodnie dobrać na www.sklepopon.com/opony/letnie. Letni bieżnik ma minimalną liczbą nacięć, dzięki czemu wyjątkowo dobrze trzyma się drogi. Gładkie powierzchnie bloków bieżnika sprawiają jednak, że letnia opona natychmiast ślizga się, gdy nawierzchnię pokrywa śnieg i lód.
Bieżniki całoroczne mają wiele cech opon zimowych – m.in. zimowe nacięcia służące przyczepności na śniegu. Guma, z której wytwarzane są opony całoroczne, pracuje optymalnie w zakresie mniej więcej od -10 do +30 stopni Celsjusza. Na www.sklepopon.com/opony/caloroczne znajdziesz szeroki wybór opon całorocznych.
Przed zamianą opon letnich (i zimowych) na całoroczne warto przemyśleć sposób użytkowania auta. Należy przy tym wziąć pod uwagę ilość pokonywanych kilometrów, styl prowadzenia, a także to, gdzie najczęściej jeździmy. Podsumowanie tych trzech kwestii da pogląd na to, czy opony całoroczne sprawdzą się w naszym przypadku.
Opony całoroczne wydają się tańszym wyjściem niż sezonowe. I rzeczywiście w samochodach, które jeżdżą niewiele i pokonują rocznie małą liczbę kilometrów, mogą wyjść odczuwalnie taniej. Jednak wraz ze wzrostem rocznego przebiegu różnica zanika. Model całoroczny musi pracować przez 12 miesięcy, więc siłą rzeczy zużyje się szybciej. W efekcie kierowcy, którzy jeżdżą dużo, mogą znaleźć się w sytuacji, że tak czy siak, kupują nowy komplet np. co 2 lata – od ich preferencji zależy jedynie, czy będzie to model całoroczny, czy letni lub zimowy na zmianę.
Przy przebiegach na poziomie 4-7 tys. km rocznie opony całoroczne mają duże szanse na to, aby być optymalnym rozwiązaniem. Mogą sprawdzić się też przy około 10 tys. km rocznie. Natomiast przy pokonywaniu samochodem kilkunastu i ponad 20 tys. km opony całoroczne mogą przestać być korzystną opcją.
Opony letnie przewyższają swoim parametrami opony całoroczne – oczywiście tylko w warunkach letnich. Niemniej, jeżeli jednak nasz styl użytkowania samochodu wymaga możliwie wysokich parametrów w poszczególnych sezonach, to lepsze będą opony letnie i zimowe. Będzie to odczuwalne podczas szczególnie wymagających sytuacji – np. hamowanie awaryjne w wyjątkowo wysokiej lub bardzo niskiej temperaturze. Da się również odczuć różnicę w wykorzystaniu osiągów samochodu. Dlatego opony sezonowe lepiej sprawdzą się wśród kierowców, którzy cenią sobie dynamikę prowadzenia. Osoby o spokojnym i zrównoważonym stylu jazdy mają natomiast duże szanse na to, aby zaspokoić swoje potrzeby oponami całorocznymi.
Częsta jazda na trasie wiąże się zwykle z pokonywaniem większych rocznych dystansów. Oprócz tego zachowanie dynamiki jazdy na trasie wymaga czasem skuteczniejszego wykorzystania parametrów. Ponadto zmienne warunki sezonowe są bardziej odczuwalne na autostradach i bocznych drogach niż na dobrze utrzymanych ulicach miejskich. W efekcie do jazdy na trasie opony letnie i zimowe nasuwają się same. Podczas jazdy w mieście opony całoroczne mogą natomiast sprawdzić się naprawdę wyśmienicie – zapewnią wystarczająco dobre parametry bezpieczeństwa i a przy odpowiedniej dbałości i niskich przebiegach, jeden komplet może służyć przez całkiem spory czas.
Tragedia w kopalni Marcel: 34-letni górnik zginął pod ziemią
63837Po wypadku w kopalni Knurów-Szczygłowice: zmarł trzeci poparzony górnik
25667Planowane wyłączenia prądu: będzie ich „od zatrzęsienia” w Rybniku i powiecie rybnickim
22350Plac Wolności z poczekalnią. Czy spełnia oczekiwania mieszkańców? Nie owijają w bawełnę (wideo, zdjęcia)
22018Mężczyzna został przygnieciony przez pojazd na skupie złomu
20873Endoproteza kolana - co warto wiedzieć?
+295 / -20„Wiadomość dla inżynierów-imigrantów”. Rybnicki przedsiębiorca wywiesił nietypowy apel do cudzoziemców
+226 / -15"Malinką" z Rybnika do Wisły. Polregio połączył opolskie z Beskidem Śląskim
+148 / -7Prokuratura skierowała do sądu akt oskarżenia przeciwko byłemu urzędnikowi. Zarzuca mu znęcanie się psychiczne i fizyczne nad sekretarką
+109 / -6Ta sprawa znajdzie finał w sądzie? Związkowcy mówią o mobbingu w kopalni: „Dyrekcja zamiata sprawę pod dywan”
+102 / -15„Dlaczego pan Nawrocki mieszkał za moje pieniądze w hotelu?” Spięcie na konferencji PiS-u
37Karol Nawrocki rozpocznie tournée po naszym regionie. Wiemy, jakie miejscowości odwiedzi
33Czują się pominięci i oszukani przedwyborczymi obietnicami ws. CPK. „PiS był jaki był, ale przynajmniej istniał jakiś dialog”
29Nowoczesne centrum przesiadkowe w Jejkowicach - otwarte
26Episkopat Polski przeciwko jednej lekcji religii w szkołach. Rozporządzenie „jest aktem bezprawnym” (sonda)
19Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert