zamknij

Kultura, rozrywka i edukacja

Ogólnopolski Program Edukacyjny pt. „Być jak Ignacy” realizowany w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 12 w Rybniku

2020-11-26, Autor: 

W Szkole Podstawowej nr 12 w Rybniku realizują Ogólnopolski Projekt Edukacyjny pt. „Być jak Ignacy – Nauka to przyszłość”. 

Reklama

W Szkole Podstawowej nr 12 w Rybniku realizują Ogólnopolski Projekt Edukacyjny pt. „Być jak Ignacy – Nauka to przyszłość”.

„Być jak Ignacy – Nauka to przyszłość” to V edycja programu edukacyjnego dla szkół podstawowych, którego organizatorem jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Dla dzieci to nauka przez doświadczanie, niezwykłe eksperymenty i fascynujące zabawy kreatywne. W Szkole Podstawowej nr 12 w Rybniku program realizują Aleksandra Siwy i Małgorzata Pander oraz dziesięcioro uczniów klasy 6C i troje uczniów klasy 8B.

Założeniami programu jest promowanie wśród polskiej młodzieży i lokalnego środowiska, zasłużonych polskich naukowców, takich jak np. Ignacy Łukasiewicz, którego spektakularne odkrycie dotyczące znalezienia zastosowania dla ropy naftowej, wpłynęło na kształt współczesnej światowej gospodarki. Podczas poprzednich edycji uczniowie poznawali również takich naukowców, jak Maria Skłodowska-Curie, Mikołaj Kopernik i innych Polaków, których zasługi zapisały się na kartach historii.

– V edycja programu jest wyjątkowa, wraz z naszym wirtualnym przewodnikiem Ignacym oraz sympatycznym robotem Blue (R567), którzy utknęli w roku 2070, zastanawiamy się co możemy zrobić dziś, aby za 50 lat nasz świat nie był pozbawiony energii. Nasz przewodnik przekazuje nam informacje z przyszłości, w której brakuje energii na całym świecie, bo wykorzystano już wszystkie zasoby paliw kopalnych. Szukamy wspólnie pomysłów, aby naprawić tę sytuację – słyszymy w ZS-P nr 12.

Pierwsza część programu jest w całości poświęcona zagadnieniom energii. Uczniowie poprzez gry i zabawy edukacyjne dowiedzieli się, kiedy powstawały wiatraki oraz kiedy stworzono pierwszy silnik.

– Poznaliśmy również różne sposoby wykorzystywania energii ze źródeł odnawialnych takich, jak chociażby woda, wiatr, Słońce, czy biomasa. Uczniowie samodzielnie wykonywali doświadczenia np. tworzyli wulkan i wytwarzali prąd z ogórka, samodzielnie wykonywali również wiatraki, aby przekonać się, jak mogą one wytwarzać energię.

Uczniowie poznali również kilka sensacyjnych faktów z życia nauki. Dowiedzieli się między innymi, że w 2011 roku naukowcy amerykańskiego uniwersytetu Notre Dame wymyślili farbę solarną, która potrafi produkować słoneczną energię elektryczną. Kilka lat później naukowcy z Melbourne w Australii stworzyli jeszcze bardziej niezwykłą farbę, która przekształca wilgotne powietrze i promienie słoneczne w wodór, czyli w źródło czystej energii. Wodór może przyczynić się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych i ochrony środowiska, może służyć do napędzania pojazdów, wytwarzać energię elektryczną i ciepło.

– Dowiedzieliśmy się również, że można wytwarzać energię elektryczną, korzystając z różnicy temperatur między planetą Ziemią a schłodzoną głębią Kosmosu, a także, że możliwe byłoby pozyskiwanie energii z tak zwanej „czarnej dziury” są to jednak projekty wymagające rozwinięcia jeszcze bardziej zaawansowanych technologii. Istnieje jednak możliwość zbudowania elektrowni słonecznej na orbicie ziemskiej w kosmosie, ale jest to obecnie zbyt kosztowne rozwiązanie.

Uczniowie odznaczają się niezwykłą kreatywnością i z zapałem podchodzą do wyznaczanych zadań. Z zaangażowaniem wykonują doświadczenia w domu i przesyłają zdjęcia, filmiki. Biorą aktywny udział w zajęciach dodatkowych, choć to często oznacza wstawanie o wcześniejszej porze lub poświęcenie czasu wolnego.

– Chcielibyśmy pokazać, że dzięki dzisiejszym technologiom informacyjnym nauka nabiera nowego, często lepszego wymiaru. Projekty takie, jak V edycja programu „Być jak Ignacy” inspirują zarówno uczniów, jak i nauczycieli do podejmowania kreatywnych zadań i rozwijania świadomości ekologicznej wśród uczniów, jak i wśród lokalnej społeczności.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5296