zamknij

Wiadomości

Od niedzieli nowy rozkład PKP

2011-12-08, Autor: 
W nocy z soboty na niedzielę w życie wchodzi nowy rozkład jazdy pociągów. Najpierw dobre wiadomości: w nowym rozkładzie skróci się czas przejazdu między Rybnikiem a Katowicami (do 60-65 min.), a pociągi (z Katowic) odjeżdżać będą 16 minut po pełnej godzinie.

Reklama

Ostatni pociąg do Katowic o 21.24 będzie kursował codziennie, a nie tak jak obecnie – tylko w dni robocze. Utrzymano połączenia z Warszawą i Wrocławiem. Zła wiadomość niezmiennie jest jedna: ani PKP ani odpowiadający za kolej samorząd województwa nie rozwijają połączeń kolejowych w naszym subregionie.

Dość powiedzieć, że ilość pociągów na linii Rybnik Katowice (16) w nowym rozkładzie będzie o jeden mniejsza niż w zeszłym roku (17) i o dwa niż przed dwoma laty (18).

Jednak eksperci ze Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska, krytykują przewoźnika za co innego. - Uruchamiane są nowe pociągi tam, gdzie alternatywa autobusowego transportu miejskiego jest lepsza od kolejowej (np. Bytom-Gliwice), a nie wzmacnia linii które mają duży potencjał i łatwą do pokonania konkurencję transportu drogowego np. w relacji Katowice – Rybnik czy Katowice – Bielsko? Czy nie byłoby lepiej przeznaczyć tych środków na poprawę oferty tam gdzie małym kosztem można osiągnąć dużo większe korzyści, a alternatywą jest jedynie własny samochód? Na przykład wydłużając relacje pociągów o 1 kilometr, tak, by stał się możliwy dojazd do Bohumina – pyta retorycznie Łukasz Wała – prezes stowarzyszenia.

To pytanie skierowaliśmy do odpowiadającego za pociągi w naszym województwie Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. - Przewoźnik realizuje przewozy w takim zakresie, w jakim są dotowane przez samorząd województwa i nie ma możliwości rozwijania oferty w ramach otrzymywanych środków – powiedziała krótko rzeczniczka prasowa zakładu – Magdalena Tosza i tym samym odbiła piłeczkę w stronę Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

 

> Zobacz specjalną, przygotowaną przez nas tablicę odjazdów pociągów z Rybnika

 

Urzędnicy ze stolicy województwa przyznają, że współpraca z Przewozami Regionalnymi to droga przez mękę. Jak mówią, Przewozy Regionalne to spółka obciążona potężnym bagażem zadłużenia, ciągle zwiększają się koszty jej funkcjonowania, a zmniejszają przychody. Do tegp dochodzi skostniała struktura, wiekowy tabor i niezoptymalizowane zatrudnienie. - W praktyce współpracy oznacza to wysoki poziom roszczeń ze strony przewoźnika. W tym roku wnioskował o podwyższenie umownej kwoty dofinansowania o 50%. Należy zaznaczyć, iż mimo wielokrotnych wniosków urzędu marszałkowskiego Przewozy Regionalne nie przedstawiły szczegółowych danych uzasadniających tę podwyżkę – mówi Aleksandra Marzyńska – rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

Mało tego, urzędowi marszałkowskiemu trudno ustosunkować się do konkretnych pytań, dlaczego więcej pociągów jeździ np. w kierunku Bytomia, a nie Rybnika czy Bohumina, bo... Przewozy Regionalne dostarczyły projekt rozkładu jazdy bez kalkulacji i wyliczeń!

Mieszkańcom aglomeracji rybnickiej pozostaje więc czekać, aż spełnią się zapowiedzi marszałka województwa – Adama Matusiewicza, że całość przewozów w naszym regionie przejmie powołana przez samorząd spółka Koleje Śląskie. Spółka ta ma przejąć wszystkie połączenia od 2013 roku.

Czy możemy liczyć na to, że za rok na kolei skończą się przepychanki i będzie wiadomo kto odpowiada za sytuację w tak ważnej dla mieszkańców dziedzinie? - Od jakiegoś czasu widzimy że urząd marszałkowski aktywnie włącza się tworzenie rozkładu jazdy pociągów i to nas bardzo cieszy. Pomimo ogólnego „niedasizmu” w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych, widać jakieś pozytywne efekty tej aktywności. Nie możemy liczyć, że przejęcie przewozów przez Koleje Śląskie będzie panaceum na wszystko - na przykład może to nie rozwiązać problemu dojazdu do Czech. Znikną jednak najbardziej dotkliwe absurdy, takie jak tajne, bezpośrednie relacje (obecnie jeździ pociąg Rybnik-Kielce, który jest nieujęty w rozkładzie!), poprawią się skomunikowania i tabor – uważa Łukasz Wała.

Dodaje, że przy okazji urząd marszałkowski powinien zadbać, by system transportowy był spójny z innymi regionami otaczającymi nasze województwo. W tej chwili, na przykład, dojazd z Rybnika do oddalonego o 45 km Kędzierzyna-Koźla przypomina wyprawę za granicę państwa...

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (10):
  • ~ 2011-12-08
    07:25:23

    0 0

    PODKREŚLMY DUŻYMI LITERAMI TO NIE PKP A PRZEWOŹNIK i URZĄD MARSZAŁKOWSKI, przez takich ignorantów jak tutaj na portalu ludzie wszystko zganiają na PKP a to nieprawda PKP dzierżawi PRZEWOŹNIKOWI i wyłącznie tylko tory, ale nic więcej to PRZEWOŹNIK jest temu winien za to że są takie obskurne warunki w składach że same składy są takie jak za komuny że nic się nie zmienia ludzie to PRYWATA i nic więcej,z resztą jak większość naszego kraju to prywata. Zrozumcie to wreszcie i odczepcie się od niewinnych ludzi, którzy nie mają nic do powiedzenia bo pracują na państwowym a obrywają za PRYWATĘ (patrz Panie w okienkach na stacjach które są Bogu Ducha winne a obrywają za PRYWATNYCH sku..................ieli)

  • ~c182 2011-12-08
    10:25:37

    0 0

    a Przewozy Regionalne to nie spółka PKP, czyli przewoźnik?

  • ~ 2011-12-08
    11:34:46

    0 0

    dokładnie PKP nie ma nic z nimi wspólnego poza tym że dzierżawią tory i tabory dla nich

  • ~Fiodore 2011-12-08
    11:44:13

    0 0

    PKP to nie tylko PR, ale tez m.in IC i PLK. No i nikt w artykule nei psize ogolnie o PKP tylko o PKP PR, bo to ta spolka powinna przejsc restruktyryzacje. Poki co czekamy na KŚ i lepsza obsluge w naszym regionie.

  • ~ 2011-12-08
    11:48:29

    0 0

    Powiem tak to jest po prostu wprowadzanie w błąd ludzi przez media tak samo jak była afera z rozkładem jazdy w Katowicach czy innych miastach wszystko było zwalone na to że PKP nie potrafi ogarnąć tematu a to nie prawda gdyż PKP wywiesza rozkłady jazdy zgodnie z tym co im przesłali przewoźnicy,niestety w dzisiejszych czasach PKP to tylko nazwa tereny i budynki i nieliczni pracownicy którym zawdzięczamy bezpieczeństwo na torach czyli dróżnicy itp.

  • ~c182 2011-12-08
    11:56:43

    0 0

    Wojtek, ale kogo Ty nazywasz przewoźnikiem? Przecież przewozy obsługuje PKP Przewozy Regionalne. Jaki inny przewoźnik kolejowy wozi nas do Katowic?

  • ~Arteks 2011-12-08
    12:09:25

    0 0

    Wiele osób nie rozumie, że poprzedni rząd z nieudacznikiem Grabarczykiem bardzo niefortunnie "zreformował" kolej oddając przewozy lokalne samorządom wojewódzkim ale z balastem niezreformowanych Przewozów Regionalnych i z ich starymi długami. Z drugiej strony poc. posp. przekazano spółce PKP IC która je w dużej mierze "skasowała"... Ale jakimś światełkiem w tunelu jest postawa obecnego marszałka województwa który powołał Koleje Śląskie i pobudził do jakiegoś ożywienia także w betonowych strukturach PR. Jeśli o mnie chodzi to mi jest obojętne pod jakim szyldem będą jeździły pociągi byle byłoby ich dużo, jeździły w ciekawych relacjach i w miarę szybko. Czas jazdy pociągu z Rybnika do Katowic który zatrzymuje się na kilkunastu stacjach po drodze wynoszący 60-65 min. nie jest najgorszy, a dałoby się go jeszcze skrócić gdyby PKP PLK dokończyły remont na tej linii. Remont ciągnie się od 5 lat a jeszcze nie jest wszystko zrobione. Myślę, że miasta subregionu zachodniego oraz radni sejmiku mogliby tworzyć skuteczny lobbing na rzecz kolei - jako jedynej alternatywy wobec zatłoczonych dróg. Z kolei od posłów cały czas oczekuję lobbingu na rzecz połączeń dalekobieżnych które leżą w gestii Ministerstwa Infrastruktury. Pozwolę sobie zauważyć, że żaden nowy pociąg dalekobieżny w Rybniku się nie pojawił w przeciwieństwie do Chełma, Bytomia, Bielska, Jeleniej Góry czy Gorzowa które mogą cieszyć się nowymi pociągami dalekobieżnymi... Nie chodzi więc o brak pieniędzy ale raczej o dyskryminację.

  • ~ 2011-12-08
    15:57:17

    0 0

    co jeden to madrzejszy :) ja myslałem ze Przewozy Regionalne nie naleza już do grupy PKP...

  • ~ 2011-12-08
    16:23:07

    0 0

    Przewozy Regionalne nie należą już do grupy PKP. Intercity owszem.

  • ~Lateks 2011-12-08
    16:58:40

    0 0

    A jaka to różnica PKP przewozy regionalne, czy Przewozy regionalne? Jak dla mnie jedno i to samo, bajzel bajzel bajzel....

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4933