zamknij

Wiadomości

Od grudnia koniec szlabanów na A4. Oto co musisz wiedzieć o nowych metodach opłat

2021-11-30, Autor: 

Od 1 grudnia wchodzą ważne zmiany na państwowych autostradach. Odcinkami autostrad A4 Sośnica – Wrocław i A2 Konin Stryków będzie można przejechać bez szlabanów. Nadal jednak obowiązują płatności za korzystanie z tych dróg - za podróż zapłacimy elektronicznie lub kupimy bilet na stacji paliw. Ta rewolucja na państwowych autostradach rodzi wiele pytań.

Reklama

Ideą nowego systemu jest płacenie za przejazd elektronicznie za pomocą aplikacji e-Toll, w której można doładować swoje konto, a system pobierze odpowiednią ilość pieniędzy (szerzej o tym pisał portal Śląski Biznes).

Nowa wersja aplikacji: e-TOLL/bilet

Od 30 listopada ma być dostępna wersja aplikacji e-TOLL/bilet, w której po prostu będzie można kupić bilet na podróż konkretnym odcinkiem. Aplikacja będzie dostępna w 9 wersjach językowych: oczywiście w polskiej, ale również w angielskiej i w językach krajów, z którymi sąsiaduje Polska.

Daniel Rusak, zastępca dyrektora Departamentu Poboru Opłat Drogowych wyjaśniał, że aby kupić bilet wystarczy w aplikacji wybrać interesujący nas odcinek drogi, wskazać, czy chcemy na samochód, czy motocykl, podać nr rejestracyjny, wskazać punkt rozpoczęcia i zakończenia podróży, także deklarowaną godzinę rozpoczęcia podróży. Potem przechodzimy do płatności. Płacić można za pośrednictwem karty płatniczej lub BLIK. Bilet można zakupić na 60 dni przez planowaną podróżą.

- Bilet ważny jest przez 48 godzin od deklarowanej godziny rozpoczęcia podróży, co oznacza, że jeżeli chcieliśmy rozpocząć podróż o godz. 10.00, a zmienią nam się plany i rozpoczniemy o godz. 15.00, to nie ma żadnego problemu – mówi Daniel Rusak.

Dziś trudno wskazać, czy aplikacja będzie działać prawidłowo. Nie ma możliwości przetestowania jej w praktyce.

Padły pytania o płatność w przypadku, kiedy zjedziemy innym wjazdem, niż planowaliśmy. Na przykład z powodu przegapienia właściwego zjazdu, objazdu wymuszonego wypadkiem, czy po prostu zmiany planów. Otóż wystarczy dokupić bilet elektronicznie, lub na stacji paliw już po zakończeniu podróży. Będziemy mieć na to trzy dni. Tak samo po fakcie można zapłacić, jeśli podróż wypadnie nam w nocy z 30 listopada na 1 grudnia. Do trzech dni po przejeździe będzie można też zapłacić, jeśli w ogóle nie wykupimy wcześniej biletu. Więcej o tym piszemy w akapicie o weryfikacji opłacania przejazdów.

Jeśli nasza trasa będzie krótsza, wtedy niestety nie dostaniemy zwrotu części wartości biletu. Przedstawiciele Ministerstwa Finansów zaznaczali, że zwrócić możemy tylko niewykorzystany bilet, i to przed deklarowaną godziną rozpoczęcia podróży. Słowem, jeśli planowaliśmy wyruszyć do Wrocławia 1 grudnia o godz. 14.00, a nie pojedziemy i bilet będziemy chcieli zwrócić później, to należność nam przepadnie. Dlaczego? Tak przyjęto w przepisach.

Weryfikacja opłacania przejazdów

Do sprawdzania prawidłowości wnoszenia opłat służą urządzenia kontrolne zainstalowane w miejscach wjazdu i wyjazdu z autostrad oraz w pojazdach wykorzystywanych do kontroli poboru opłat drogowych. Za jazdę po państwowych odcinkach A2 i A4 bez wniesienia opłaty za przejazd, na właściciela lub posiadacza bądź użytkownika pojazdu nakładana jest opłata dodatkowa w wysokości 500 zł z terminem płatności 14 dni. Jeżeli opłata dodatkowa zostanie wniesiona w ciągu 7 dni od daty doręczenia wezwania, jej wysokość jest obniżona do 400 zł. Opłata dodatkowa nie będzie pobierana, jeśli w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu opłata za ten przejazd zostanie wniesiona poprzez zakup e-biletu autostradowego.

W przypadku kontroli realizowanej na drodze, na poczet opłaty dodatkowej może zostać pobrana kaucja, jeśli kierowca mieszka na terenie kraju, który nie jest związany z Polską umową lub porozumieniem o współpracy we wzajemnym dochodzeniu tej opłaty.

Kontrola wnoszenia opłat na autostradach może być realizowana przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, Policji oraz inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli braku ważnego e-biletu autostradowego lub urządzenia GPS przekazującego dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL (aplikacji e-TOLL PL, OBU/ZSL) na kierującego pojazdem zostanie nałożona kara grzywny w drodze mandatu karnego wysokości 500 zł. Mandatem karnym zagrożone jest również działanie kierowcy mające na celu uniemożliwienie właściwego odczytu tablic rejestracyjnych pojazdu (zakrywanie, ozdabianie, dodawanie dodatkowych znaków itp.).

Padły pytania o okres przejściowy, w którym w razie stwierdzenia braku zapłaty zamiast kar będą upomnienia. Dziennikarze argumentowali, że okres przejściowy obowiązywał jesienią, kiedy obowiązkiem e-TOLL objęte zostały auta ciężarowe. Okazało się, że nie będzie żadnego okresu ulgowego i kary będą naliczane od razu.

Bilet autostradowy będzie można kupić na wybranych stacjach paliw

Jak już informował Śląski Biznes, osoby, które nie chcą używać aplikacji do opłacenia przejazdu autostradą, będą mogły kupić bilet na stacjach paliw. Póki co będzie to możliwe od 1 grudnia na 100 stacjach sieci Orlen i od 9 grudnia na 20 stacjach Lotosu. A na innych? Na przykład w woj. śląskim ostatnią stacją paliw przed wjazdem na płatny odcinek A4 od strony Gliwic jest Shell w Rudzie Śląskiej. Jedyny Orlen bezpośrednio przy A4 znajduje się między Katowicami a Krakowem. Bliżej odcinka Gliwice - Wrocław stację tej sieci znajdziemy przy węźle Sośnica, już za zjazdem do centrum Gliwic. W centrum Katowic jest kilka stacji Lotos, ale też trzeba zjechać z A4.

To oznacza, że bezpośrednio przy autostradzie A4 od bramek w Mysłowicach do Gliwic nie znajdziemy dziś żadnej stacji, na której kupimy bilet autostradowy. Pierwszy Lotos znajduje się już za Gliwicami w kierunku na Wrocław, już na płatnym odcinku.

- Lista partnerów jest otwarta. Każdy może przystąpić, jeśli jest zainteresowany i spełni nasze warunki – mówi szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska. Zaznaczyła, że sama administracja też prowadzi rozmowy z potencjalnymi partnerami.

Lista partnerów ma być na bieżąco aktualizowana. Tomasz Pawelski, dyrektor Departamentu Poboru Opłat w KAS twierdzi, że lista partnerów będzie dostępna od 30 listopada na etoll.gov.pl.

- Stacje paliw, na których będzie można zakupić bilet autostradowy, będą odpowiednio oznaczone – dodaje dyr. Pawelski.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się w firmie Shell, że na stacjach tej sieci będzie można kupić bilet autostradowy, ale formalnego komunikatu nie ma jeszcze.

Bilet autostradowy z automatu w powijakach

Pojawił się też wątek automatów biletowych na stacjach umożliwiających samodzielny zakup biletu. Okazuje się, że Ministerstwo Finansów ogłosiło przetarg, jednak został unieważniony z uwagi na zbyt drogie oferty. Daniel Rusak mówi, że z początkiem 2022 roku będzie ogłoszony nowy przetarg na dostawę automatów biletowych, jednak nie był w stanie powiedzieć, kiedy zostałby rozstrzygnięty i kiedy urządzenia staną na stacjach paliw.

Obwodnica Gliwic pozostanie bezpłatna

Obecnie przejazd autostradową obwodnicą Gliwic, czyli odcinkiem Sośnica – Kleszczów jest bezpłatny. Przedstawiciele KAS zapytani, czy e-TOLL coś zmienia, czy kierowcy muszą się rejestrować, instalować aplikację, pobierać bilety 0 zł, mówią wprost – obwodnica pozostaje darmowa. - Kierowcy nie muszą nic robić chcąc jeździć tylko tym fragmentem autostrady – mówił Daniel Rusak.

Organizacja ruchu na A4 i A2

Nowy system opłat wymusza zmianę organizacji ruchu na punktach poboru opłat. W przypadku A4 na punktach poboru opłat Żernica w Gliwicach i Karwiany we Wrocławiu kierowcy będą korzystać z czterech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych. Z ruchu wyłączone zostaną środkowe pasy ruchu.

 

 

W przypadku A2 do dyspozycji kierowców przeznaczono po trzy skrajne prawe pasy ruchu na PPO Styków i PPO Żdżary. Z ruchu wyłączone zostaną środkowe pasy ruchu na tych PPO. Pasy zostaną oznakowane i wydzielone separatorami, a prędkość na nich zostanie ograniczona do 50 km/h. Szlabany zostaną podniesione, a z czasem zostaną zdemontowane. Podobnie, jak pozostała infrastruktura, tak, aby docelowo przejazd odbywał się głównymi pasami autostrady, a nie bocznymi.

Tomasz Pawelski mówił, że korzyści będą obopólne. Kierowcy zyskają możliwość płynnego przejazdu, co powinno zlikwidować dotychczasowy problem korków na bramkach. Administracji odejdzie natomiast koszt utrzymywania punktów poboru opłat.

Padły pytania, czy oddanie teraz trzech, czterech pasów ruchu będzie wystarczające? Daniel Rusak wyjaśnił, że liczba została wyliczona na podstawie badań natężeń ruchu i uzgodniona z GDDKiA. Podobnie rzecz się przedstawia z ograniczeniem prędkości. - Ta liczba gwarantuje, że przejazd będzie swobodny i gwarantuje bezpieczeństwo przy wjeździe na ciąg główny autostrady – mówił Daniel Rusak.

Szefowa KAS: to nie koniec pracy nad e-TOLL

Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej zapowiada, że to nie koniec prac nad systemem e-TOLL:

- Zapewniam, że 1 grudnia nie jest końcem prac nad systemem e-TOLL, chcemy go dostosowywać do potrzeb użytkowników, klientów - mówi.

Więcej szczegółów o nowościach na A4 i A2 znajdziecie w prezentacji Ministerstwa Finansów.

Oceń publikację: + 1 + 11 - 1 - 31

Materiał oryginalny: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,e-toll-na-a4-i-a2-w-pytaniach-i-odpowiedziach-nowy-system-placenia-za-autostrady-budzi-watpliwosci,wia5-1-5686.html

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (16):
  • ~Kurt_Wallander 2021-11-30
    13:34:46

    56 6

    Czy nie dało się tego bardziej skomplikować...? O winiecie gada sie już od dłuższego czasu, viaToll/viaAuto jako tako działało i wystarczyło to jakoś przepisać. Ale nie, durna aplikacja (kierowcy ciężarówek podobno narzekają) wymagająca dostępu do internetu i cały czas włączonej lokalizacji - a Czesi wprowadzili e-winietę. My się będziemy s...ć z aplikacją, która nie wiadomo, czy działa dobrze:

    "Znajdź aplikację. Wpisz PIN albo zaloguj się odcinkiem palca. "Przed wyruszeniem w drogę skonfiguruj swój przejazd" – klikam, by skonfigurować przejazd. Zaznaczam przejazd płatny. "Czy Twój pojazd przekracza kategorię wagową?" A skąd mam to wiedzieć? Potwierdzam. Klikam "Rozpocznij przejazd". "Aplikacji od dłuższego czasu nie udało się uzyskać informacji o lokalizacji". Super! Czyli działa, nie działa? Coś się zadziało. Jadę w kierunku bramki."

    Podajcie mi słownik przekleństw.

  • ~truman20 2021-11-30
    14:27:19

    42 5

    ~Kurt_Wallander - musi być jakiś okres przejściowy do właściwego i mądrego rozwiązania, które jest stosowane wszędzie, tylko nie w Polsce czyli rozwiązania prostego i skutecznego. Pomimo sprzeciwu ludzi wybudowano bramki, na których ktoś nieźle zarobił. Potem pomimo potężnych i wiecznych kłopotów z tymi bramkami właściciel miał to w d... byle kasa się zgadzała a ludzie nie mieli wyjścia i musieli się męczyć. Teraz znowu ktoś musi zarobić na bzdurnym systemie i jakiejś aplikacji, po czym wszyscy przez kolejne lata będą się męczyli z tym, żeby koniec końców jak już odpowiedni ludzie zarobią a wszyscy ludzie będą wystarczająco wku....wieni, to wprowadzą winiety i będą się uważali za bogów, jak to oni zarąbiście ułatwili ludziom przejazd wiecznie dziurawą autostradą.... To Polska właśnie.

  • ~norton 2021-11-30
    14:51:43

    41 6

    Korzystam z tego dziadostwa o d końca sierpnia. Jako osoba "ogarnięta" internetowo myślałem, że będzie ok. Pierwsze problemy pojawiły się momencie rejestracji Jakoś się udało po wielu próbach. Jechałem z Wrocławia do Gliwic - system naliczył jakiś zjazd w Oławie, który minąłem daleko. Kolejne razy liczyło już w porządku.
    Zastanawia dlaczego kolejny raz jestem traktowany jak oszust.
    Wg mnie wystarczyła by rejestracja w systemie, kamery skanujące rejestracje i gra.
    Ale nie...
    O winietach nawet szkoda wspominać bo ten sprawny i działający system stosowany jest w uczciwych państwach.
    Ale i tak najważniejsze jest, że zakupiono kilkaset samochodów do kontroli kierowców - aparat terroru i ucisku musi się nakarmić.

  • ~Wasz Stary 2021-11-30
    14:53:05

    24 2

    Podobno aplikacja Autopay (dotychczas tylko na A4 Katowice - Kraków oraz A1 do Gdańska) też będzie od 1go grudnia działać na tych odcinkach.

    Wszystkim polecam używać tej aplikacji - opłata pobierana w momencie przejazdu, bez przedpłat, bez śledzenia GPS i bez wszystkich tych wołających o pomstę do nieba absurdów, które mogło stworzyć tylko państwo polskie.

  • ~Stasek 2021-11-30
    16:01:17

    13 1

    Komu przeszkadzał viatoll?
    Autopay sprawuje się bez zarzutu. Rejestracja etoll dla osoby prywatnej to droga przez mękę, nie mowiac już o tym, że boję się wrzucić aplikację w tło, odebrać polaczenie , bo nie wiem czy dobrze zaliczy przejazd. Podobno autopay faktycznie będzie miał nakładkę etolla ale ma to być też uzależnione od GPS, zobaczymy.
    Pomijam tutaj temat osób, które chcąc ominąć korki pakują się na bramki na których dotychczas obowiązywał viaTOLL I autopay blokując w tym momencie przejazd... Pewnie teraz też znajdą się " niepounformowani" ....

  • ~Kurt_Wallander 2021-11-30
    19:23:34

    8 2

    Mój teść przy rejestracji nowego e-toll poległ na... profilu zaufanym. Machnął ręką, będzie jeździć "po staremu". Z chęcią skorzystam z Autopay, bo nawet wariant e-toll z kupnem biletu jakoś do mnie nie przemawia.

  • ~Lateks 2021-11-30
    20:36:47

    9 1

    "Za jazdę po państwowych odcinkach A2 i A4 bez wniesienia opłaty za przejazd, na właściciela lub posiadacza bądź użytkownika pojazdu nakładana jest opłata dodatkowa w wysokości 500 zł z terminem płatności 14 dni. Jeżeli opłata dodatkowa zostanie wniesiona w ciągu 7 dni od daty doręczenia wezwania, jej wysokość jest obniżona do 400 zł. Opłata dodatkowa nie będzie pobierana, jeśli w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu opłata za ten przejazd zostanie wniesiona poprzez zakup e-biletu autostradowego."
    Czyli profilaktycznie trzeba mieć 500 żeby w razie czego im zapłacić gdyby w systemie coś nie zadziałało, ale generalnie można najpierw pojechać a następnego dnia zapłacić... gorzej jak zgubimy dowód uiszczenia opłaty ;)

  • ~wolf67 2021-11-30
    21:01:06

    8 1

    Autopay też jest dopuszczony by nim płacić za przejazd BOŻE broń ten ich etoll poczytajcie se co piszą ludzie w komentarzach na temat tego dziadostwa a ocena to 1,2

  • ~ 2021-11-30
    21:14:12

    10 0

    a mogło być tak prosto (dla okazjonalnych użytkowników) zakładam konto i zasilam je pewną kwotą, do konta przypisuję rejestracje użytkowanych samochodów, w momencie wjazdu system zczytuje nr rejestracyjny, przy zjeździe system ponownie zczytuje nr rejestracyjny, oblicza koszt przejazdu i pobiera środki z konta
    ale po co ?

  • ~Arteks 2021-11-30
    21:36:43

    6 6

    Najprostszy system jaki jest znany to winiety, prosty i łatwy, stosowany w wielu krajach. Za to najbardziej prymitywny i trochę komiczny to właśnie bramki... Czasami nie warto było jechać autostradą by zyskany czas tracić na bramkach. To pomysł z lat... 30. minionego wieku z USA wprowadzony w XXI wieku w naszym zaściankowym kraju. Rozumiem. że za brak opłaty można być w tyle o 500 zł, a w przypadku kontroli policji jeszcze można dostać dodatkowo mandat o podobnej wysokości?

  • ~THE Bill 2021-12-01
    07:31:54

    7 1

    Jak dla mnie jedyny i sensowny sposób płatności to ten z AutoPay. Pobiera kwotę z konta za odcinek, który przejechałęm i koniec. Żadnej konieczności jeżdżenia na stacje, deklaracji na jakim odcinku, w jakim terminie, żadnych aplikacji. Etoll to dno i dwa metry mułu!

  • ~Karolina# 2021-12-01
    08:18:54

    9 1

    komu przeszkadzał viatoll? czemu go nie udoskonalili, skoro tyle lat działał? dlaczego postawiono bramki? ano - KASA. Kupiony viatoll -ek na własny koszt, 50 zł, poszedł do śmieci, to akurat były moje prywatne pieniądze, firma zarobiła, gdy mi go sprzedawała. A czemu nowe systemy? nowi ludzie, nowe firmy, teraz ktoś inny zarobi na kierowcach, bo ich najlepiej się "łupi". Bramki musiały być zlikwidowane, bo personelu czyli ludzi do pracy nie ma. I to cała filozofia, gdy przyjdzie nowa władza, będą nowe rozwiązania, pieniądze muszą być w ruchu

  • ~etet 2021-12-01
    08:20:10

    7 1

    Żeby tylko na ten darmowy odcinek od Sośnicy do Gliwic faktycznie nie trzeba było nic instalować. Zdarzały się jakieś losowe sytuacji, kiedy nie dało się zjechać na A1 i trzeba było jechać do bramek. A konieczność kupowania biletów to dla mnie, jako bardzo okazjonalnego użytkownika płatnych autostrad, straszne utrudnienie. Zwykle decyzję o pojechaniu taką drogą podejmuję dosyć spontanicznie i wolałem jednak po prostu zapłacić na bramce. Powinna być chociaż jedna dla takich jak ja.

  • ~moratorek 2021-12-01
    08:35:00

    9 3

    Dla mnie największym udogodnieniem nowego sytemu jest fakt, że mogę zapłacić już 60 dni przed planowaną podróżą oraz to że nie ma konieczności podawania ciśnienia w oponach mojego pojazdu w dniu przejazdu.

  • ~baal-zevuv 2021-12-01
    12:35:50

    7 3

    nie rozumiem problemu. Jadę autostradą i mam 3 dni na zapłacenie. Proste.

  • ~Dintojra 2021-12-01
    23:48:33

    3 2

    Potwierdzam, żart założenie, żart korzystanie... a spróbujcie przerzuć na inny smartfon :)
    Można było wprowadzić viatoll dla wszy7stkich... ale po co ? pociotki pisowców muszą zrobić, a jako że mało kumate, to mamy e-toll

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4894