zamknij

Biznes

Nie szynobusy, a Szybka Kolej Miejska połączy Rybnik z Wodzisławiem Śląskim

2017-02-25, Autor: 

W grudniu 2017 r., wraz z nowym rozkładem jazdy zwiększy się liczba połączeń kolejowych Rybnik – Wodzisław Śląski, a pełna kolej miejska ma ruszyć w czerwcu 2018 roku. To najważniejsze informacje przekazane przez prezydenta Wodzisławia Śląskiego Mieczysława Kiecę i prezydenta Rybnika Piotra Kuczerę 22 lutego na konferencji prasowej w Wodzisławskim Centrum Kultury.

Reklama

Połączenia kolejowe mają funkcjonować pod nowym szyldem – na razie roboczo nazywa się ją Szybka Kolej Miejska Rybnik – Wodzisław Śląski. To coś więcej, niż szynobusy, o których mówi się od 2015 roku.

Elfy lub Impulsy

Koleje Śląskie, które mają być operatorem połączeń, proponują wykorzystanie dwuczłonowych składów Elf2 z Pesy w Bydgoszczy, lub Impuls z nowosądeckiego Newagu. Producenci zachwalają te konstrukcje jako ciekawe wizualnie, nowoczesne, ciche, zdolne rozwijać 120 km/h, wyposażone w klimatyzację i wygodne fotele. O tym, które składy ostatecznie trafią na tory zdecyduje przetarg przeprowadzony przez Koleje Śląskie.

Grudzień i czerwiec

Wprowadzanie oferty potrwa etapami. Według zapewnień prezydentów Koleje Śląskie mają poprawić ofertę połączeń relacji Rybnik – Wodzisław Śląski 10 grudnia wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów. Kolej miejska ma ruszyć pełną parą 10 czerwca 2018 r., wraz z wejściem w życie korekty rozkładu jazdy.

Dwa na godzinę

Połączenia planowane są od wczesnych godzin rannych do późnego wieczora. W godzinach szczytu w dni robocze w każdą stronę mają odchodzić co najmniej dwa pociągi. W pozostałych porach w dni robocze oraz w dni wolne – jeden na godzinę. Składy mają pokonywać trasę Rybnik – Wodzisław w 17-18 minut.

Jakość od początku

- Ktoś zapyta, dlaczego dopiero od czerwca 2018? Otóż ze względu na tabor, związane z nim procedury przetargowe. Nie chcielibyśmy uruchamiać pełnej linii z wykorzystaniem starego taboru. Chcemy od razu zagwarantować mieszkańcom odpowiednią jakość – mówi Mieczysław Kieca.

Kilka niewiadomych

Zanim to jednak nastąpi, trzeba uzgodnić kilka kluczowych kwestii. Podstawową są koszty przedsięwzięcia. Jest to temat do uzgodnienia między władzami miast i marszałkiem województwa. - Rozmowy trwają. Marszałek Stanisław Dąbrowa był w tej sprawie w Rybniku i Wodzisławiu. Przedstawił ofertę, podtrzymuje chęć współpracy w tej dziedzinie – mówi Piotr Kuczera.

W ofercie jest przewidziane dofinansowanie do przewozów Kolei Śląskich w wysokości 600 tys. zł na rok 2018, Wyjdzie więc po 300 tys. zł na każde miasto. Założenie jest też takie, że jeżeli uda się zdobyć pasażerów, to dotacja się zmniejszy. - Myśmy tę ofertę przyjęli. Wymaga ona jeszcze akceptacji rad miejskich Rybnika i Wodzisławia Śl. - mówi Mieczysław Kieca.

Pogodzić interesy

Ważne będzie skorelowanie połączeń kolejowej linii miejskiej z połączeniami regionalnymi i ponadregionalnymi, także z przewoźnikami autobusowymi. Tutaj w grę wchodzi przynajmniej próba porozumienia się z MZK czy starostwem organizującym komunikację powiatową przy użyciu PKS Racibórz.

Po ile bilety?

Na razie nie ma nawet przybliżonego cennika. - Za szybko, aby o tym mówić. Na razie jest pytanie o pewną filozofię poruszania się. Czy samochód jest jedyną alternatywą? Czy chcemy pokazać, jak rozkładać akcenty w komunikacji w ramach naszego subregionu? Myślę, że dwa duże miasta: Wodzisław Śląski i Rybnik dają przykład, w jaki sposób można to robić. Sądzę, że będzie to swoisty test. Wierzę, że to po prostu wyjdzie. A wierzę dlatego, gdyż przykłady miast europejskich pokazują, iż rozbudowa sieci drogowej pewnym momencie się kończy i trzeba szukać alternatyw, które powinny być zebrane w dobrej ofercie komunikacji miejskiej. To musi być szybkie, pewne, oczywiście też nie za drogie. A uważam, że szynobus z jedną rzeczą sobie poradzi – z punktualnością, a to z punku widzenia mieszkańca jest istotne – wyjaśnia Piotr Kuczera.

Dlatego bardziej od ceny biletów istotniejsze wydaje się zbadanie możliwości wprowadzenia wspólnych taryf przez Koleje Śląskie, komunikacje autobusowe w Rybniku i Wodzisławiu oraz MZK i PKS Racibórz.

Uważacie, że uruchomienie szybkiej kolei miejskiej Rybnik – Wodzisław Śląski to dobry pomysł? Komentujcie. Każda opinia jest cenna.

Oceń publikację: + 1 + 161 - 1 - 16

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (16):
  • ~Tadeusz Kiełkowski 2017-02-25
    08:13:25

    52 12

    W Czeskiej Republice na takich trasach jeżdżą szynobusy by było taniej i nie woziło się powietrza. Gwarantuję, że średnio pojedzie 15 osób.

  • ~ 2017-02-25
    12:29:50

    15 21

    Nowy rekord PKP ( 2013 r ) Średnia prędkość 30 km/h!
    w Czerwiące-Leszczynach był Ekspres :)

  • ~ 2017-02-25
    12:30:24

    1 14

    Tadeuszu, przecież na zdjęciu w artykule są właśnie szynobusy...

  • ~ 2017-02-25
    13:18:57

    7 22

    Przepraszam mieszkańców za błąd powyżej .
    Jestem tak zafascynowany rekordami pociągów w Polsce że sobie bułkę szczeliłem :)

  • ~Tom_maroko 2017-02-25
    15:09:10

    22 1

    No to jeszcze przedłużyć do Jastrzębia i będzie super :) A tak poważnie, to konieczna jest integracja biletowa z ZTZ, MZK i komunikacją wodzisławską, z PKSem Racibórz też by było fajnie.

  • ~Grzegorz Barszcz 2017-02-25
    22:47:23

    6 3

    Rewelacja

  • ~Tomek_81 2017-02-26
    17:16:11

    12 9

    Chętnych na przyjazd do miasta nie ubędzie ( niestety) ale może za to co trzeci samochód to nie będzie SWD.

  • ~Arteks 2017-02-26
    18:01:59

    12 17

    To bardzo cieszy. Nareszcie jakieś nowe alternatywne idee transportowe poza drogami! :) Jeśli ma być tak jak w tym artykule to oczywiście warto poczekać do czerwca 2018 i ruszyć z projektem jak już będzie nowy tabor. Może już w ZTZ nie będzie wtedy Bergera i innych hamulcowych? @Tadeusz Kiełkowski - tak ale na liniach zupełnie lokalnych jak Studenka-Bilovec czy Opava-Hlucin. Na trasach łączących większe miasta jeżdżą normalne składy elektryczne zwane jednostkami. To nie chodzi o to aby motoraczek wiózł 15 osób ale aby taka jednostka wiozła 50 i więcej. @adamczyk - twoje wpisy zrozumie chyba tylko twój lekarz...

  • ~Grzegorz Maciejewski 2017-02-26
    22:51:49

    16 2

    Linia powinna być przedłużona do Czerwionki. Do Leszczyn jeździ mnóstwo ludzi.

  • ~THE Bill 2017-02-27
    07:50:55

    13 3

    Również uważam, że SKM powinna jeździć między Czerwionką, a Wodzisławiem. Po co ganiać autobusy przez las do Kamienia? Skomunikować autobusy z kursami pociągów pod dworcami. Przy okazji jeśli czytają to osoby odpowiedzialne za układ linii kolejowych czy będą połączenia Rybnik - Tychy? Pociągiem po remoncie można przejechać szybciej niż samochodem w tej relacji.

  • ~mb3366 2017-02-27
    11:44:10

    27 1

    Patrze i nie wierze!
    Wszystko ok, ale linia żeby spełniała swoej zadanie musi być przedłużona do Leszczyn, obejmując tym samym 2 duże zakłady Tenneco i Purmo. Inaczej linia ta będzie bezsensowną wydmuszką.
    Jak bardzo to jest potrzebne, zapraszam na Paruszowiec od 13 - 15. Liczba samochodów SWD przebija wszystkie inne. Więc jeśli ten pociąg ma coś pomóc, to musi uwzględnić także te zakłady pracy.

  • ~Orlik 2017-02-27
    21:26:56

    6 3

    Też mi się wydaje że bez obsługi Paruszowca to nie ma sensu. Centrum nie jest żadnym znaczącym generatorem miejsc pracy, uczniowie z tamtego kierunku to też jednostki.

  • ~Arteks 2017-02-27
    21:35:52

    15 9

    @orlik @grzegorz @The Bill - też zgadzam się z wami bo jeśli byłoby więcej pociągów do Leszczyn to obsługujemy także ruch z Leszczyn w kierunku np. Radlina czy Rymera - tam też jest dużo miejsc pracy tak samo jak na Paruszowcu. Mylicie się z niedocenianiem centrum. Razem z K1, urzędami, szkołami, instytucjami, centrami handlowymi - w promieniu 1 km od dworca głównego w Rybniku jest z 5 tys. miejsc pracy (jeśli nie więcej). Może tego nie doceniacie ale w ostatnich Nowinach czytałem, że w samym tylko rybnickim ZUS pracuje już 1200 osób (info z zeszłej środy a więc chyba aktualne). Oczywiście nie wiem jak te proporcje się rozkładają na ludzi dojeżdżających z Wodzisławia ale niechby to było 500 osób to byłoby kogo wozić nawet do samego centrum Rybnika. Natomiast co sądzicie o odtworzeniu linii kolejowej do Gliwic? Jeśli dobrze pójdzie to PKP PLK skończy w przyszłym roku remont tej linii. Czy pozwolimy aby linia służyła tylko ruchowi towarowemu? Tam przydałaby się też taka współpraca władz miasta i taki zapał jak w przypadku współpracy z prezydentem Wodzisławia.

  • ~Teddy 2017-03-07
    13:08:03

    1 6

    Whau!! A jakąż to strategiczną aglomeracją dla subregionu jest Wodzisław że się zabijamy o komunikację z nimi??? Wystarczy mi oszołomów z SWD w mieście i nie potrzebuję jeszcze emerytów, których przywiozą KŚ. Może by tak połączyć Rybnik z Gliwicami, żeby można było łatwiej dojechać do miasta na poziomie, gdzie jest szansa nawet poszukać pracy, a nie integrować nas z zadupiami???

  • ~Jarosław Polok 2017-03-26
    15:06:18

    1 0

    Witam dałoby rade stworzyć przystanek centrum dwu peronowy za byłym placem MZK od wiaduktu kolejowego w kierunku głównego dworca jakieś 50 metrów obejmujący nawet 3 linie 158, 159 i 875. Dodatkowo wskrzesić linie 875 do osiedla 1 Maja tam zrobić końcowy przystanek pociągów które kończą i zaczynają trasę w Wodzisławiu . Tą linię idzie pociągnąć do Jastrzębia Zdroju i jest brana pod uwagę przy ponownym włączeniu Jastrzębia do ruchu kolejowego pasażerskiego. W takim przypadku mamy wszystkie pociągi które są na głównym na przystanku centrum dodatkowo mamy połączenie peryferyjnego osiedla z dużą ilością ludzi oraz możliwość stworzenia przystanku niedaleko ulicy skrzyżowania Piaskowej i Władysława Syrokomli. Jest jeszcze jeden aspekt a mianowicie duża strefa przemysłowa po byłej kopalni w której kolej by była łakomym kąskiem dla przyszłych inwestorów. Dodatkowo do szybkiej kolei powinno się dołączyć miasto Żory a w przyszłości Jastrzębie w pętli zamknąć i co najmniej dwa składy na przeciw siebie jeżdżące.

  • ~Jarosław Polok 2017-03-26
    15:48:54

    0 0

    https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1w7R0DiaJqSrZhP7Ud1a_i4D4R0g&ll=49.98042657723116%2C18.506598449999956&z=13 tu propozycja łączenia Wodzisław Jastrzębie co mogło by stworzyć przyszłą pętlę.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5306