zamknij

Biznes

Nie szynobusy, a Szybka Kolej Miejska połączy Rybnik z Wodzisławiem Śląskim

2017-02-25, Autor: 

W grudniu 2017 r., wraz z nowym rozkładem jazdy zwiększy się liczba połączeń kolejowych Rybnik – Wodzisław Śląski, a pełna kolej miejska ma ruszyć w czerwcu 2018 roku. To najważniejsze informacje przekazane przez prezydenta Wodzisławia Śląskiego Mieczysława Kiecę i prezydenta Rybnika Piotra Kuczerę 22 lutego na konferencji prasowej w Wodzisławskim Centrum Kultury.

Reklama

Połączenia kolejowe mają funkcjonować pod nowym szyldem – na razie roboczo nazywa się ją Szybka Kolej Miejska Rybnik – Wodzisław Śląski. To coś więcej, niż szynobusy, o których mówi się od 2015 roku.

Elfy lub Impulsy

Koleje Śląskie, które mają być operatorem połączeń, proponują wykorzystanie dwuczłonowych składów Elf2 z Pesy w Bydgoszczy, lub Impuls z nowosądeckiego Newagu. Producenci zachwalają te konstrukcje jako ciekawe wizualnie, nowoczesne, ciche, zdolne rozwijać 120 km/h, wyposażone w klimatyzację i wygodne fotele. O tym, które składy ostatecznie trafią na tory zdecyduje przetarg przeprowadzony przez Koleje Śląskie.

Grudzień i czerwiec

Wprowadzanie oferty potrwa etapami. Według zapewnień prezydentów Koleje Śląskie mają poprawić ofertę połączeń relacji Rybnik – Wodzisław Śląski 10 grudnia wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów. Kolej miejska ma ruszyć pełną parą 10 czerwca 2018 r., wraz z wejściem w życie korekty rozkładu jazdy.

Dwa na godzinę

Połączenia planowane są od wczesnych godzin rannych do późnego wieczora. W godzinach szczytu w dni robocze w każdą stronę mają odchodzić co najmniej dwa pociągi. W pozostałych porach w dni robocze oraz w dni wolne – jeden na godzinę. Składy mają pokonywać trasę Rybnik – Wodzisław w 17-18 minut.

Jakość od początku

- Ktoś zapyta, dlaczego dopiero od czerwca 2018? Otóż ze względu na tabor, związane z nim procedury przetargowe. Nie chcielibyśmy uruchamiać pełnej linii z wykorzystaniem starego taboru. Chcemy od razu zagwarantować mieszkańcom odpowiednią jakość – mówi Mieczysław Kieca.

Kilka niewiadomych

Zanim to jednak nastąpi, trzeba uzgodnić kilka kluczowych kwestii. Podstawową są koszty przedsięwzięcia. Jest to temat do uzgodnienia między władzami miast i marszałkiem województwa. - Rozmowy trwają. Marszałek Stanisław Dąbrowa był w tej sprawie w Rybniku i Wodzisławiu. Przedstawił ofertę, podtrzymuje chęć współpracy w tej dziedzinie – mówi Piotr Kuczera.

W ofercie jest przewidziane dofinansowanie do przewozów Kolei Śląskich w wysokości 600 tys. zł na rok 2018, Wyjdzie więc po 300 tys. zł na każde miasto. Założenie jest też takie, że jeżeli uda się zdobyć pasażerów, to dotacja się zmniejszy. - Myśmy tę ofertę przyjęli. Wymaga ona jeszcze akceptacji rad miejskich Rybnika i Wodzisławia Śl. - mówi Mieczysław Kieca.

Pogodzić interesy

Ważne będzie skorelowanie połączeń kolejowej linii miejskiej z połączeniami regionalnymi i ponadregionalnymi, także z przewoźnikami autobusowymi. Tutaj w grę wchodzi przynajmniej próba porozumienia się z MZK czy starostwem organizującym komunikację powiatową przy użyciu PKS Racibórz.

Po ile bilety?

Na razie nie ma nawet przybliżonego cennika. - Za szybko, aby o tym mówić. Na razie jest pytanie o pewną filozofię poruszania się. Czy samochód jest jedyną alternatywą? Czy chcemy pokazać, jak rozkładać akcenty w komunikacji w ramach naszego subregionu? Myślę, że dwa duże miasta: Wodzisław Śląski i Rybnik dają przykład, w jaki sposób można to robić. Sądzę, że będzie to swoisty test. Wierzę, że to po prostu wyjdzie. A wierzę dlatego, gdyż przykłady miast europejskich pokazują, iż rozbudowa sieci drogowej pewnym momencie się kończy i trzeba szukać alternatyw, które powinny być zebrane w dobrej ofercie komunikacji miejskiej. To musi być szybkie, pewne, oczywiście też nie za drogie. A uważam, że szynobus z jedną rzeczą sobie poradzi – z punktualnością, a to z punku widzenia mieszkańca jest istotne – wyjaśnia Piotr Kuczera.

Dlatego bardziej od ceny biletów istotniejsze wydaje się zbadanie możliwości wprowadzenia wspólnych taryf przez Koleje Śląskie, komunikacje autobusowe w Rybniku i Wodzisławiu oraz MZK i PKS Racibórz.

Uważacie, że uruchomienie szybkiej kolei miejskiej Rybnik – Wodzisław Śląski to dobry pomysł? Komentujcie. Każda opinia jest cenna.

Oceń publikację: + 1 + 161 - 1 - 16

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (16):
  • ~Tadeusz Kiełkowski 2017-02-25
    08:13:25

    52 12

    W Czeskiej Republice na takich trasach jeżdżą szynobusy by było taniej i nie woziło się powietrza. Gwarantuję, że średnio pojedzie 15 osób.

  • ~ 2017-02-25
    12:29:50

    15 21

    Nowy rekord PKP ( 2013 r ) Średnia prędkość 30 km/h!
    w Czerwiące-Leszczynach był Ekspres :)

  • ~ 2017-02-25
    12:30:24

    1 14

    Tadeuszu, przecież na zdjęciu w artykule są właśnie szynobusy...

  • ~ 2017-02-25
    13:18:57

    7 22

    Przepraszam mieszkańców za błąd powyżej .
    Jestem tak zafascynowany rekordami pociągów w Polsce że sobie bułkę szczeliłem :)

  • ~Tom_maroko 2017-02-25
    15:09:10

    22 1

    No to jeszcze przedłużyć do Jastrzębia i będzie super :) A tak poważnie, to konieczna jest integracja biletowa z ZTZ, MZK i komunikacją wodzisławską, z PKSem Racibórz też by było fajnie.

  • ~Grzegorz Barszcz 2017-02-25
    22:47:23

    6 3

    Rewelacja

  • ~Tomek_81 2017-02-26
    17:16:11

    12 9

    Chętnych na przyjazd do miasta nie ubędzie ( niestety) ale może za to co trzeci samochód to nie będzie SWD.

  • ~Arteks 2017-02-26
    18:01:59

    12 17

    To bardzo cieszy. Nareszcie jakieś nowe alternatywne idee transportowe poza drogami! :) Jeśli ma być tak jak w tym artykule to oczywiście warto poczekać do czerwca 2018 i ruszyć z projektem jak już będzie nowy tabor. Może już w ZTZ nie będzie wtedy Bergera i innych hamulcowych? @Tadeusz Kiełkowski - tak ale na liniach zupełnie lokalnych jak Studenka-Bilovec czy Opava-Hlucin. Na trasach łączących większe miasta jeżdżą normalne składy elektryczne zwane jednostkami. To nie chodzi o to aby motoraczek wiózł 15 osób ale aby taka jednostka wiozła 50 i więcej. @adamczyk - twoje wpisy zrozumie chyba tylko twój lekarz...

  • ~Grzegorz Maciejewski 2017-02-26
    22:51:49

    16 2

    Linia powinna być przedłużona do Czerwionki. Do Leszczyn jeździ mnóstwo ludzi.

  • ~THE Bill 2017-02-27
    07:50:55

    13 3

    Również uważam, że SKM powinna jeździć między Czerwionką, a Wodzisławiem. Po co ganiać autobusy przez las do Kamienia? Skomunikować autobusy z kursami pociągów pod dworcami. Przy okazji jeśli czytają to osoby odpowiedzialne za układ linii kolejowych czy będą połączenia Rybnik - Tychy? Pociągiem po remoncie można przejechać szybciej niż samochodem w tej relacji.

  • ~mb3366 2017-02-27
    11:44:10

    27 1

    Patrze i nie wierze!
    Wszystko ok, ale linia żeby spełniała swoej zadanie musi być przedłużona do Leszczyn, obejmując tym samym 2 duże zakłady Tenneco i Purmo. Inaczej linia ta będzie bezsensowną wydmuszką.
    Jak bardzo to jest potrzebne, zapraszam na Paruszowiec od 13 - 15. Liczba samochodów SWD przebija wszystkie inne. Więc jeśli ten pociąg ma coś pomóc, to musi uwzględnić także te zakłady pracy.

  • ~Orlik 2017-02-27
    21:26:56

    6 3

    Też mi się wydaje że bez obsługi Paruszowca to nie ma sensu. Centrum nie jest żadnym znaczącym generatorem miejsc pracy, uczniowie z tamtego kierunku to też jednostki.

  • ~Arteks 2017-02-27
    21:35:52

    15 9

    @orlik @grzegorz @The Bill - też zgadzam się z wami bo jeśli byłoby więcej pociągów do Leszczyn to obsługujemy także ruch z Leszczyn w kierunku np. Radlina czy Rymera - tam też jest dużo miejsc pracy tak samo jak na Paruszowcu. Mylicie się z niedocenianiem centrum. Razem z K1, urzędami, szkołami, instytucjami, centrami handlowymi - w promieniu 1 km od dworca głównego w Rybniku jest z 5 tys. miejsc pracy (jeśli nie więcej). Może tego nie doceniacie ale w ostatnich Nowinach czytałem, że w samym tylko rybnickim ZUS pracuje już 1200 osób (info z zeszłej środy a więc chyba aktualne). Oczywiście nie wiem jak te proporcje się rozkładają na ludzi dojeżdżających z Wodzisławia ale niechby to było 500 osób to byłoby kogo wozić nawet do samego centrum Rybnika. Natomiast co sądzicie o odtworzeniu linii kolejowej do Gliwic? Jeśli dobrze pójdzie to PKP PLK skończy w przyszłym roku remont tej linii. Czy pozwolimy aby linia służyła tylko ruchowi towarowemu? Tam przydałaby się też taka współpraca władz miasta i taki zapał jak w przypadku współpracy z prezydentem Wodzisławia.

  • ~Teddy 2017-03-07
    13:08:03

    1 6

    Whau!! A jakąż to strategiczną aglomeracją dla subregionu jest Wodzisław że się zabijamy o komunikację z nimi??? Wystarczy mi oszołomów z SWD w mieście i nie potrzebuję jeszcze emerytów, których przywiozą KŚ. Może by tak połączyć Rybnik z Gliwicami, żeby można było łatwiej dojechać do miasta na poziomie, gdzie jest szansa nawet poszukać pracy, a nie integrować nas z zadupiami???

  • ~Jarosław Polok 2017-03-26
    15:06:18

    1 0

    Witam dałoby rade stworzyć przystanek centrum dwu peronowy za byłym placem MZK od wiaduktu kolejowego w kierunku głównego dworca jakieś 50 metrów obejmujący nawet 3 linie 158, 159 i 875. Dodatkowo wskrzesić linie 875 do osiedla 1 Maja tam zrobić końcowy przystanek pociągów które kończą i zaczynają trasę w Wodzisławiu . Tą linię idzie pociągnąć do Jastrzębia Zdroju i jest brana pod uwagę przy ponownym włączeniu Jastrzębia do ruchu kolejowego pasażerskiego. W takim przypadku mamy wszystkie pociągi które są na głównym na przystanku centrum dodatkowo mamy połączenie peryferyjnego osiedla z dużą ilością ludzi oraz możliwość stworzenia przystanku niedaleko ulicy skrzyżowania Piaskowej i Władysława Syrokomli. Jest jeszcze jeden aspekt a mianowicie duża strefa przemysłowa po byłej kopalni w której kolej by była łakomym kąskiem dla przyszłych inwestorów. Dodatkowo do szybkiej kolei powinno się dołączyć miasto Żory a w przyszłości Jastrzębie w pętli zamknąć i co najmniej dwa składy na przeciw siebie jeżdżące.

  • ~Jarosław Polok 2017-03-26
    15:48:54

    0 0

    https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1w7R0DiaJqSrZhP7Ud1a_i4D4R0g&ll=49.98042657723116%2C18.506598449999956&z=13 tu propozycja łączenia Wodzisław Jastrzębie co mogło by stworzyć przyszłą pętlę.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.