zamknij

Wiadomości

Nie ma 110 mln złotych w miejskiej kasie! Będą cięcia w budżecie

2019-11-20, Autor: 

Koniec z dofinansowaniem Szybkiej Kolei Miejskiej pomiędzy Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim. Miasto rezygnuje też w 2020 roku z budowy Centrum Edukacji Artystycznej oraz budynku senioralnego w Strefie Juliusza. To efekt niepokojącej sytuacji finansowej miasta, którą - jak mówi prezydent Rybnika -zgotował rząd. Czego się jeszcze dowiedzieliśmy dzisiaj od prezydenta Piotra Kuczery?

Reklama

Magistrat o nieciekawej sytuacji finansowej mówi już od dłuższego czasu. Jest ona związana z kilkoma istotnymi elementami, które jak zaznacza miasto – nie są związane z polityką samorządu, a tym, co narzuca rząd.

Dzisiaj prezydent Piotr Kuczera zorganizował konferencję w tej sprawie. Wiadomo, że budżet na 2020 roku będzie pod znakiem cięć i oszczędności.

Skąd problemy?

- Podstawowy powód takiego twierdzenia, to pieniądze, pieniądze i jeszcze raz pieniądze. Będziemy mieli 110 mln mniej do dyspozycji. Mogłyby być przeznaczone na różne rzeczy, np. 50 tężni solankowych, termomodernizację 50 szkół czy wybudowanie 300 placów zabaw – mówi.

Prezydent Kuczera zwraca uwagę, że podstawowy koszt, jaki musi ponosić miasto to oświata.

- Dopłata miasta do oświaty to 61 mln złotych – dodaje.

Piotr Kuczera wskazuje, że subwencja rządowa na oświatę w 2016 roku wynosiła 64%, w 2020 spadnie do 59%.

- Jak widać udział subwencji na oświatę w ostatnich latach nam spada – zaznacza.

Jednocześnie problem znajduje się też po stronie dochodowej. Mowa tu o ulgach w PIT – to dla ludzi dobra informacja, ale samorząd nie może liczyć na refundację kosztów

- To oznacza, że do budżetu miasta wpłynie o prawie 28 mln złotych mniej. Jednocześnie musimy odkładać pieniądze na depozyty bankowe, by poradzić sobie z podatkiem od wyrobisk górniczych. Podniesienie płacy minimalnej też wydaje się słuszne, ale musimy na to znaleźć 5,5 mln złotych. Muszę też znaleźć 5,6 mln złotych na zadania zlecone, czyli wykonywane w imieniu rządu – zauważa.

Piotr Kuczera wyjaśnia, że miasto stara się przeciwdziałać ciągle rosnącym zobowiązaniom wobec rządu bez ich finansowania

- Chciałem zaprezentować wezwanie do zapłaty za zadania zlecone. To zostało już skierowane na ręce pana wojewody. Za rok 2017 wyliczyliśmy kwotę na 640 000 złotych. To oczywiście tylko część. Całościowo te kwoty na 2020 rok będą wynosiły 5,6 mln złotych – mówi.

Przygotowywane jest też wezwanie do zapłaty na 2 mln złotych. Miasto musiało bowiem pokryć odprawy dla nauczycieli, dostosowanie szkół, wyposażenie w pomoce dydaktyczne.

- To kolejne pismo i kolejna sprawa, o którą będziemy walczyć prawdopodobnie na drodze sądowej.

Prezydent poruszył też wzrost płacy minimalnej.

- Cieszę się, że pracownicy dostają więcej, ale to wiąże się ze spłaszczeniem wynagrodzeń. Te kwoty stają się tak duże, że stanowią problem. To może być potężne wyzwanie dla Rybnika i innych miast – mówi.

Co więcej, jeżeli rząd zamierza - jak obiecał - podnosić nadal płącę minimalną, w 2022 roku, miasto Rybnik będzie musiało przeznaczyć na to kolejne 18 mln złotych!

Kolejna sprawa dotyczy podatku dochodowego. Magistrat wyliczył, że straci na tym 27,9 mln złotych.

- Miasto na prawach powiatu w każdej złotówce ma mniej więcej 49 groszy. To oznacza, że ulgi zaproponowane przez rząd z jednej strony słuszne, w żaden sposób nie zrekompensują samorządowi utraty dochodu. Do tego dochodzi zwolnienie podatkowe i ulga termomodernizacyjna – wyjaśnia Piotr Kuczera.

Prezydent poruszył ponadto temat zwrotu podatku od wyrobisk górniczych. Samorząd musi zapłacić 60 mln złotych. Dlatego przekazuje kwoty na depozyt. W roku 2020 planuje przesunąć 10 mln złotych.

Z czego rezygnuje Rybnik?

Piotr Kuczera wylicza, z czego miasto będzie musiało zrezygnować w 2020 roku. Mowa o nierealizowaniu wniosków rad dzielnic, mieszkańców.

- Zrezygnowaliśmy z dofinansowania kolei Rybnik-Wodzisław Śląski. Będzie mniejszy nakład na transport publiczny – wyjaśnia prezydent.

Miasto musi zrezygnować na razie z budowy Centrum Edukacji Artystycznej oraz budynku senioralnego w Strefie Juliusza.

Mniej pieniędzy pójdzie też na remont dróg. Nakłady na te inwestycje spadną z 6,2 mln złotych do 4,2 mln zł. Mniejsze nakłady będą przeznaczone na żłobki: z 2 mln do 1,2 mln zł.

W budżecie pozostaje: walka ze smogiem, droga Racibórz-Pszczyna, Strefa Juliusza, Projekt Rzeczna, remont Zabytkowej Kopalni Ignacy oraz budynki socjalne i komunalne przy Kolejowej i Kadłubka.

- Skupiamy się na tych rzeczach, które były priorytetami i mają finansowanie ze środków europejskich. Podsumowaniem niech będzie konstytucja. Może to zabrzmieć patetycznie, ale jest tam ważny zapis: „jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających zadań”. Taka była umowa, gdy zapisywano konstytucję – zauważa Piotr Kuczera.

Może być jeszcze gorzej

Zapytaliśmy się prezydenta, czy magistrat w ramach oszczędności rozważa redukcję etatów w magistracie i jednostkach miejskich.

- Na dzień dzisiejszy o redukcjach nie ma mowy, ale cały rok 2020 będzie poświęcony temu, by każdą instytucję przeanalizować pod względem etatowym i zadaniowym. Nie chcę straszyć, ale będziemy szukać oszczędności. To oznacza, że jeżeli sytuacja się nie poprawi, będziemy rezygnować z rzeczy, które wydawały się oczywiste, jak np. że nasadzenia kwiatów w Rybniku są 4 razy w roku, że ścinamy trawę raz na miesiąc. Może się okazać, że tych działań nie będziemy podejmować. To są te elementy, z których łatwo zrezygnować – tłumaczy.

Prezydent zastrzega, że jeżeli sytuacja finansowa miasta się nie poprawi, magistrat będzie musiał nanieść poprawki na to, gdzie wydać pieniądze.

Piotr Kuczera odniósł się też do podwyżki cen odbioru odpadów.

- Chcę to podkreślić, miasto na śmieciach nie zarabia. Nie możemy zarobić na tym ani grosza, a system musi się sam finansować. Zgodnie z ustawą musimy wyjść na zero. Magistrat ogłasza przetarg na odbiór odpadów i najczęściej zgłasza się tylko jedna firma. Oczywiście, mogę rozpisać kolejny konkurs, ale wiem, co się dzieje w regionie i jakie kwoty płacą mieszkańcy innych gmin – tłumaczy Piotr Kuczera.

Zaznacza, że żaden prezydent i włodarz gminy nie jest zadowolony z podwyżki.

- Niestety, ale panuje system zero-jedynkowy. Albo unieważniasz przetarg i ogłaszasz nowy, albo nie martwisz się tym, że przez jakiś czas śmieci nie są w ogóle odbierane. Tak czy inaczej, nie mam gwarancji, czy w nowym przetargu cena będzie niższa – dodaje prezydent Kuczera.

Szczegóły budżetu miasta na 2020 zostaną zaprezentowane 12 grudnia podczas sesji rady miasta.

Oceń publikację: + 1 + 45 - 1 - 210

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (124):
  • ~arkussinus 2019-11-20
    13:37:42

    panie arteks jak kilka miesięcy temu wspominałem o czekających Rybnik trudnościach finansowych, to o "mały włos"....znów dostałbym bana, ale już sobie na to nie pozwolę...

  • ~Krisss 2019-11-20
    13:42:51

    Oby było kilka milionów na Żużel bo to Najważniejsze!

  • ~magdalenap 2019-11-20
    13:45:13

    Ja proponuję więcej zainwestować jeszcze w ścieżki rowerowe i latarnie i słupki z logo Rybnika. Współczuję mieszkańcom Rybnika, że wybraliście sobie za prezydenta osobę o tak dziwnych priorytetach. No, ale zawsze można nie oddawać dziecka do żłobka za 800 zł, nie wracać do pracy i urządzać sobie przejażdżki rowerowe na kopalnię... Oj źle się dzieje w tym mieście.

  • ~pprywatne 2019-11-20
    13:47:31

    A, czy istnieje coś w tym kraju na co są pieniądze, oprócz kampanii wyborczych?

  • ~Krisss 2019-11-20
    13:49:22

    Darmozjady od 500+ niech sobie załatwią opiekunkę do swoich Kacperków i Kubusiów a nie płaczą że wiecznie im mało. Bezczelna rasa.

  • ~Qwety 2019-11-20
    13:54:52

    Jedyne, co jest łądne w Rybniku to właśnie nasadzane kwiaty, a rezygnacja z cięcia trawy to zaproszenie dla plagi kleszczy. A może jednak rezygnacja z kostki brukowej? Obserwują co się dzieje na skwerze przy Poczcie, po co tyle kostki? Człowiek powinien obcować z naturą, a nie z wszchobecnym betonem.

  • ~ 2019-11-20
    13:58:16

    To prawda. Fudali był jaki był, ale nie spieprzył miasta tak bardzo jak obecny prezydent na kturego tfu.. głosowałem. Te ścieżki, wpadka z.. wiadomo.

  • ~orka7 2019-11-20
    14:03:07

    Jaki pan taki kram.

  • ~MatiW 2019-11-20
    14:30:34

    Pieprzycie głupoty. To wina prezydenta, że PiS chce zarżnąć samorządy i dokłada im zadań? No Fudali był jaki był ale to on pobrał ten podatek...

  • ~j-u 2019-11-20
    14:31:05

    7 5

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~J-23 2019-11-20
    14:41:18

    Mim zdaniem na pierwszy miejscu powinna zostać ograniczona do "0" niegospodarność przez agenta 049. A co się stało z rezerwą budżetową, którą zostawił poprzednik i miała iść na spłatę długu po podatkach od wyrobisk górniczych?

  • ~Dawid Dziwoki 2019-11-20
    14:42:31

    Panie prezydencie, a kaj jest siano na termomodernizację osiedli, które Pan przerzucił na początku roku z dofinansowań dla domów jednorodzinnych na bloki?
    Czemu nie zbanujecie Krissa za obraźliwą wypowiedź? Kriss wiem, że gdybyś miał dziecko i 500+ to życie byś sobie ułożył, albo wpadł w ciąg alkoholowy, w realnym świecie opłacenie opiekunki do dziecka kosztuje jednak więcej...

  • ~Leoncio Almeida 2019-11-20
    14:46:42

    Skoro rząd daje 43 mln na edukację to trzeba zorganizować edukacją za 43 mln i poczekać na efekty. Jak dzieci będą chodzić do 50 osobowych klas w systemie 2 zmianowym, a nauczyciele zostaną bez wypłat to rząd zaraz znajdzie dodatkowe pieniądze albo straci poparcie. Nie rozumiem po co samorząd z naszych pieniędzy dopłaca do zadań rządowych.

  • ~ 2019-11-20
    14:47:18

    No i się zaczęło. Rząd wymyśla a miasta i wsie za to płacą. Podwyżki obawiam się będą coraz częściej i coraz wyższe. Tak to niestety już jest w ekonomii - jak rząd rozdaje to ktoś musi za to zapłacić.

    Polecam cytat: Nie ma czegoś takiego jak publiczne pieniądze. Jeśli rząd mówi, że komuś coś da, to znaczy, że zabierze tobie, bo rząd nie ma żadnych własnych pieniędzy. M. Thatcher

  • ~ 2019-11-20
    15:01:45

    No dobrze, mamy deficyt.
    A ja mam pytanie do Pana Prezydenta co zrobił żeby zwiększyć wpływu do budżetu miasta?
    Skoro z na każdej złotówce z podatku dochodowego ma 49 groszy to co zrobił UM żeby więcej ludzi rozliczalo podatek dochodowy w US Rybnik? Jakie są ułatwienia dla osób (żeby nie mówić przywileje) które chcą swoje podatek rozliczyc w Rybniku? Mają łatwiejsze przyjęcia dzieci do przedszkoli? Zniżki w opłatach za parkowanie? Krótsze terminy załatwiania spraw w UM?

    A podatek od wyrobisk górniczych. Sprawa od początku budziła wątpliwości stąd sprawy w sądzie. Wystarczyło poczekać z jego ściąganiem do uprawomocnienia wyroku to nie trzeba by teraz znajdować środków na depozyty.

    a co do UM - czy naprawdę praktycznie każda sprawę musi załatwiać pracownik? Nie dałoby się wprowadzić systemów komputerowych które przynajmniej część procesów mógłby zautomatyzować? Mimo platform OSKAR i SEKAP wiele spraw wymaga osobistej wizyty a nawet te które nie wymagają są załatwiane przez poszczególnego pracownika.

  • ~ 2019-11-20
    15:08:18

    Bardzo jest pan niegospodarny , panie Kuczera. To jak traktuje Pan podlegla panu oswiate to wola o pomste do nieba. Jednoczesnie wyrzucajac pieniadze na niepotrzebne przerabianie ladnego skweru czy niszczenie drog kontrapasami. Mysle, ze jest pan jednym z gorszych prezydentow w Polsce.

  • ~rybnikus 2019-11-20
    15:19:52

    Jaki pan to i taki kram.

  • ~Lateks 2019-11-20
    15:20:09

    70 25

    Z czego jednej strony nie rozumiem gdzie były te osoby które teraz krytykują UM w czasie głosowania wyborczego? A z drugiej czy kiedykolwiek UM miał jakiekolwiek oszczędności? Nikt normalny tak nie funkcjonuje tak jak Państwo i samorządy.

  • ~rybnikus 2019-11-20
    15:21:34

    I pomyśleć, że tyle innych samorządów daje sobie radę a w Rybniku bieda co raz większa.

  • ~ 2019-11-20
    15:28:26

    Panie prezydencie ta prezentacja płaczu i strat jest żałosna. Widać,że męczy się pan na stanowisku i przerastają pana obowiazki.

  • ~JulianUrsynNiemcewicz 2019-11-20
    15:37:43

    Trzeba przyznać, że demagogiem to PK jest przednim. 50 tężni? - chyba raczej 3 stawy, 2 dodatkowe sezony diagnozy i parklety dla lumpenproletariat. Centra przesiadkowo-alkoholowe i dodatkowe ścieżki rowerowe, akurat na sezon zimowy. Im mniej wolnych funduszy będzie miał ten "gospodarz", tym mniej się zmarnuje.

  • ~rybnikus 2019-11-20
    15:44:11

    56 44

    Spoko, ZZ PGE zażądały 12% podwyżek i znowu ten wstrętny PIS podniesie ceny prądu, ogrzewania i węgla dla ludności.

  • ~absurdalny 2019-11-20
    15:48:05

    Więcej piasku przed urzędem miasta.

  • ~bikerek 2019-11-20
    16:07:57

    21 6

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~bikerek 2019-11-20
    16:10:41

    Panie prezydencie Kuczera:
    - wincyj sezonów Diagnozy,
    - wincyj partletów
    - wincyj malowanek na drogach,
    - wincyj centrów przesiadkowych dla nie wiadomo kogo
    - wincyj marnotrawienia kasy,

  • ~bikerek 2019-11-20
    16:13:28

    22 7

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Sebastian Ryszka 2019-11-20
    16:20:10

    Pan Piotr Kuczera uzyskał 61,65% głosów ,jak poszli byś Cie do urn w 2018 roku ,to teraz nie musieli byś Cie narzekać .Polak myśli po szkodzie ,a można było temu zapobiec.a tak LIPA ,nawet syn Słynnego premiera powiedział ,że to była Lipa

  • ~minowa 2019-11-20
    16:23:23

    Ta kolej to był bezsens. Pociągi co 20minut a w każdym 1-2 pasażerów.

  • ~1234onet 2019-11-20
    16:28:27

    Pytanie czy leci z nami pilot jest w pełni zasadne. Proponuję na początek zrobić audyt miejskiej pracowni urbanistycznej . Ile kosztowały miejskie plany zagospodarowania ? , często robione dla 4 działek. Taki dobry Pełnomocnik T.C , że zmieni plan dla jednej osoby. Hmmm wiele pytań się nasuwa dlaczego tak się dzieje.Proponuję przeliczyć zużycie papieru , tuszów itp. Panie Prezydencie piszą o Panu " marionetka" i co Pan na to? .
    Pana nadrzędny priorytet to walka ze smogiem.

  • ~qwer 2019-11-20
    16:45:37

    Ciekaw jestem od kiedy to wiedzą w UM bo tak od razu brak 110 mln? A parkleciki wybudowaliśmy i tandetne ścieżki rowerowe też. Raczej najwyższy czas podać się do dymisji Panie 0.49.

  • ~polk 2019-11-20
    16:58:14

    Z pokorą i żalem przepraszam wszystkich mieszkańców Rybnika, że w ubiegłych wyborach samorządowych oddałem głos na tego Pana!

  • ~Jan R. 2019-11-20
    17:00:24

    49 79

    magdalenap, każdy kto by nie rządził będzie miał inne priorytety. Np. w przypadku kiedy rząd Polskiej Zjednoczonej Partii PiS obciąłby mi dochody to ja pozbawiłbym wszystkie kluby sportowe dotacji z miasta. A tak naprawdę pozbawiłbym ich dotacji nawet bez obciachu PZPPiS. Ciekawe kiedy skończy się ten eksperyment pn. kaczyzm?

  • ~akukuruku 2019-11-20
    17:02:10

    66 24

    Kiedy IMPICHMENT tego pana ze zdjęcia +25 "radnych?

  • ~pprywatne 2019-11-20
    17:05:22

    Ktoś pamięta ile kosztowało nowe logo Rybnika i to poprzednie z kolorowymi rybkami?
    Ktoś wie ile kosztowały czerwone malowidła na jezdni?

  • ~rybnikus 2019-11-20
    17:07:14

    65 37

    ~Jan R. kaczofobię da się leczyć, zachęcam.

  • ~polk 2019-11-20
    17:19:16

    65 15

    Kazo po co używasz słowa, którego nie znasz znaczenia?
    W Polskim prawie takie coś nie występuje!
    Ale podpowiem Ci, można to zrobić w referendum.
    "Jak stanowi art. 10 ust. 1 u.r.l. z inicjatywą przeprowadzenia referendum na wniosek mieszkańców jednostki samorządu terytorialnego wystąpić może:
    - grupa co najmniej 15 obywateli, którym przysługuje prawo wybierania do organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego, a w odniesieniu do referendum gminnego – także pięciu obywateli, którym przysługuje prawo wybierania do rady gminy;
    - statutowa struktura terenowa partii politycznej działająca w danej jednostce samorządu terytorialnego;
    - organizacja społeczna posiadająca osobowość prawną, której statutowym terenem działania jest co najmniej obszar danej jednostki samorządu terytorialnego.

    Może faktycznie czas na zbieranie podpisów i referendum?

  • ~akukuruku 2019-11-20
    17:35:31

    62 29

    Panie @polk-Referendum tj."pic na wode i fotomontaż"bo MUSI wziac w nim udział min.50%.
    Co z tego wyszlo gdy chyba w 2013 Warszawa zorganizowała referendum przeciwko HG.Waltz a w nim 98%opowiedziało sie ZA ODWOLANIEM HGW?
    Tj.zwykle "bicie piany".W Rybniku potrzebny jest albo Zarzad Komisaryczny albo CBA,CBŚP,NIK,ABW i WSZYSTKIE inne służby kontrolne aby coś sie zmieniło.Pozdrawiam.

  • ~Piotr Czaja 2019-11-20
    18:14:14

    26 52

    CBŚ też skorumpowane -wRybniku potrzebny jest szef NIK Banaś i stworzy Banananową - przepraszam Banasiową REPUBLIKĘ

  • ~Kwinto 2019-11-20
    18:16:33

    52 76

    Witajcie w państwie PIS-u.
    Czemu nie wystawić rachunku rządowi tak jak to zrobił prezydent Częstochowy? Wy naprawdę nie rozumiecie tej bezczelności rządu??
    Stawiam wszystkim piwo w knajpie -tylko wy za nie musicie zapłacić!

    -------
    ~magdalenap przestań już w każdy temat wkręcać ścieżki rowerowe bo to słabe jest.

  • ~Arteks 2019-11-20
    18:20:41

    37 91

    @arkussinus - a jednak bany cię trochę wychowały. Nie hejtujesz i nie trollujesz już tak często jak kiedyś i dowiedzieliśmy się dlaczego. :D Trudności finansowe mają wszystkie samorządy - to nie jest problem tylko Rybnika. Przykładowo w Warszawie braknie 1,2 mld zł i też są cięcia w planach. Wydaje mi się, że PiS sprytnie wykombinował działania, które na pozór pomagają ludziom (np. 500+, reforma edukacyjna, podwyżki dla nauczycieli) - by potem różnego rodzaju ich konsekwencje i niezadowolenie spadły nie na rząd i parlament tylko na samorządy i samorządowców. @Onyx01 - opodatkowanie wyrobisk górniczych to interpretacja prawa podatkowego z czasów 2004-11 czyli wtedy kiedy rządził Fudali. Faktycznie chciał dobrze dla swojego miasta powiększając wpływy. Ale niestety jego następca ma pecha, że musi to zwracać i to z odsetkami... Podobnie jak inne gminy górnicze które to naliczały. @owen - masz rację, że prezydent powinien szukać dodatkowych wpływów. Mógłby np. podnieść śmiesznie niskie opłaty abonamentowe za parkowanie w Śródmieściu, mógłby powiększyć strefę płatnego parkowania, mógłby zwiększyć kary za brak biletu parkingowego, mógłby podwyższyć podatki, mógłby podwyższyć bilety wstępu do miejskich placówek z których korzystają nie tylko mieszkańcy miasta. Mógłby wreszcie rozwinąć politykę mieszkaniową miasta zwiększając aktywność deweloperów.

  • ~spirit-of-the-town 2019-11-20
    18:28:25

    63 17

    Ważne że są pieniądze na nowe schronisko dla obszczanych bezdomnych leni

  • ~ 2019-11-20
    18:29:01

    69 12

    Nie usłyszałem najważniejszego, czy nadal będzie finansowanie prywatnych biznesów w UM - mam na myśli tzw. klubiki sportowe.
    Dlaczego nie ma słowa o cięciu zbędnych kosztów?

    Kiedy więc tak propagandowo zapowiadana redukcja zatrudnienia w UM? Firmy decydują się na ten krok w takich sytuacjach a nie tworzą nowe etaty.

  • ~ 2019-11-20
    18:33:41

    51 40

    Ludzie nie rozumieją jednego, że jeżeli ktoś dostał 500+ to z innej strony mu to zabiorą. Ba jak powiedziała nieodżałowana Margaret "Jeśli rząd mówi, że komuś coś da, to znaczy, że zabierze tobie, bo rząd nie ma żadnych własnych pieniędzy"

  • ~ 2019-11-20
    18:34:02

    71 22

    Arteks, przypomnę, że to PO nawoływało do 1000+ dla nauczycieli. Były pomysły sfinansowania strajkujących przez UM!
    Dostali podwyżki, ale tylko dzięki temu, że nie takie jakich sobie zażądali Rybnik jeszcze nie zbankrutował.

  • ~cyd 2019-11-20
    18:53:10

    66 22

    Bartek
    Masz rację, nasz rybnicki prezydent ma pecha - największego miał podczas pewnej rutynowe kontroli policyjnej i wtedy jak człowiek z klasą powinien abdykować bo jest osobą publiczną. Co do wychowywania przez bany to znamienne że PO cenzuruje, wprowadza ABW do mediów, strzela do górników, podpala ruską budkę przy ambasadzie, łamie konstytucję (Tak oni pierwsi wybrali sędziów TK na zapas).
    Iniemówcie o 500+ bo PO dawało więcej ale nikt im nie uwierzył.

  • ~konspolki 2019-11-20
    18:58:17

    81 15

    Aż płakać sie chce że nie będzie nowych
    50-ciu tężni. One są tak bardzo potrzebne.....

  • ~waldus 2019-11-20
    19:07:16

    79 30

    tak zazwyczaj się kończą rządy PeŁo ... wszędzie długi ... albo afery ...

  • ~Jan R. 2019-11-20
    19:08:27

    9 31

    Rybnikus czyli jest coś takiego jak kaczofobia?

  • ~Jan R. 2019-11-20
    19:11:05

    8 39

    Popieram Panią Jachirę.

  • ~ 2019-11-20
    19:18:56

    47 5

    @Arteks,
    Prawie się zgadzamy tylko ja pisałem o zwiększeniu wpływów nie kosztem mieszkańców a Ty chcesz to zrobić kosztem mieszkańców miasta przez podniesienie opłat i podatków. Dobry gospodarz miałby interes żeby jak najwięcej firm miało siedzibę w naszym mieście i tu placilo podatki, tak jak żeby robili to mieszkańcy. Jak widać naszemu prezydentowi na obu tych sprawach nie zależy...

  • ~Arteks 2019-11-20
    19:41:12

    16 42

    @owen - i tu się trochę mylisz... Bo jak miasto podnosi opłaty za wywóz śmieci lub wody - to niestety koszty ponoszą tylko mieszkańcy naszego miasta. Ale jeśli podniesiono by (śmiesznie niskie!) abonamenty za parkowanie w centrum czy rozszerzono strefę płatnego parkowania - to dotknęłoby to głównie wygodnych przyjezdnych. A w przypadku podniesienia opłat za brak biletu parkingowego - uderzono by w osoby nieuczciwe. Chciałbym uświadomić, że u nas nadal za brak biletu parkingowego grozi tylko 50 zł... Dla porównania jazda na gapę autobusem może się skończyć karą 160 zł, a postawienie auta w centrum miasta i olanie parkomatu to tylko 50 zł... i to pod warunkiem, że akurat służby zdążą dotrzeć i wystawić mandat. Co do biznesu to oczywiście popieram. Z tym, że czy Fudali albo Kuczera robili coś na przekór lokalnemu biznesowi? Czy oni przeszkadzali/ją go rozwijać? Niestety ale czytając wpisy wielu osób domagających się przez lata lepszej pracy od prezydentów albo lepszych zarobków mam prawo uważać, że dominuje u nas roszczeniowość i niestety niska przedsiębiorczość. Jest dużo gorzej niż np. na Podbeskidziu, Krakowie czy Trójmieściu gdzie ludzie są bardziej odważni i lepiej sobie radzą w gospodarce rynkowej.

  • ~trewq92 2019-11-20
    20:08:32

    7 1

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~rybnikus 2019-11-20
    20:36:45

    31 8

    ~Arteks, ilu przyjezdnych parkuje w Rybniku? A ja czasem muszę, podkreślam muszę, codziennie. Więc kto za to płaci?

  • ~Bernard Jona 2019-11-20
    21:01:49

    45 22

    Taka sama śpiewka jak wszędzie tam gdzie dorwała się do kierowania miastem Partia Opozycyjna. Tak jak całym krajem, czy tylko miastem to trzeba umieć rządzić!

  • ~Arteks 2019-11-20
    21:06:18

    6 43

    @rybnikus - ja nie muszę bo w większości przypadków mimo posiadania auta, do centrum idę pieszo, rzadko autobusem. Ale jeśli jadę autem/autobusem to satysfakcję mi sprawia to, że płacąc za przejazd/parking zostawiam pieniądze w swoim mieście. Warto abyś wiedział, że Ministerstwo Infrastruktury uznało, że opłaty za parkowanie i mandaty za ich brak są tak niskie, że właśnie w bieżącym roku po raz pierwszy podniosło kwoty maksymalne. Uznano, że obecne opłaty są zbyt niskie i ja się z tym zgadzam. Przykładowo parkując w samym środku miasta na parkingu niedaleko UM/3 Maja płaci się abonament w wysokości 70 zł... I zawsze jest pewne miejsce postojowe. W przeciwieństwie do Rybnika za parkowanie w centrum Gliwic kosztuje ok. 250 zł na miesiąc i bez pewności znalezienia miejsca - bo nie ma takich "złomowisk" jak u nas. Tam władze nie pozwalają na takie marnowanie powierzchni jak u nas już od czasów Makosza.

  • ~Arteks 2019-11-20
    21:07:50

    7 40

    i... bardziej potrafią dbać o interes ekonomiczny miasta. U nas był lament jak podniesiono opłaty do 70 zł. W Gliwicach akceptuje się opłaty ponad 3x wyższe.

  • ~arkussinus 2019-11-20
    21:16:51

    34 7

    panie arteks pańskie bany jak już to tylko czegoś mnie nauczyły. Wychowali mnie moi Rodzice i wierz mi, że zrobili to naprawdę dobrze, Smutne jest tylko to, że niewygodne komentarze usuwa się, a czasem komentujących też i tu.....niech młodzi widzą jak kiedyś było, ale co niestety się niewiele zmieniło( bo przeciwników nie wsadza się do więzień, albo nie wysyła "czesać" białe niedźwiedzie "przyjaciołom" ze wschodu). Ktoś jednak musi stawać naprzeciw wypowiedziom i to nie tylko pańskim, które obrażają innych, są sztucznie upiększane (umoczone) podtekstami rasistowskimi, ksenofobicznymi i zwykłymi wypowiedziami, w których inni odważyli się przeciwstawić narzucanym poglądom podając swoje argumenty. Jednakże przynajmniej się pan przyznał do szkodzenia banami i to może jednak jest jakis dobry znak??? Najgorsze jest jednak to, że z tej naszej pisaniny zadłużenie nie zmaleje

  • ~Mael 2019-11-20
    21:17:48

    49 11

    Stare przysłowie PO sprawdza się: "Nie ma i nie będzie pieniędzy"

  • ~ 2019-11-20
    21:18:39

    26 4

    @Arteks,
    Ty cały czas chcesz podnoszenia opłat. A ja bym chciał zrobić to na zasadzie: dla płacących podatki w Rybniku niższe koszty parkowania w centrum, dodatkowe punkty przy rekrutacji do szkół i przedszkoli czy nizsze bilety do teatrów, muzeów czy ośrodków sportowych.

    A co do kar za brak biletu to jest taki wyrok TSUE odnośnie zgłoszenia z Belgii (jeśli dobrze kojarzę) który podważa podstawę prawną kary za brak biletu że wzgledu na wykładnię że wejscie np. do pociągu oznacza akceptację regulaminu a brak biletu to jedynie brak papierka i jedynie co to trzeba go kupić bo umowa jest zawarta.

    A co do lokalnego biznesu. Mówisz nie przeszkadzał ani Fudali ani Kuczera? Czekaj czy to nie Fudali zorganizował praktycznie wszelkie możliwe hipermarkety niemal w centrum miasta? Czy to nie oni nie mieli zwolnień z podatków na 10 lat a lokalni takich przywilejów nie mieli? Ale niech będzie że to prawo wolnego rynku. A czy w Krakowie czy innych miastach są odważniejsi to skąd wiesz że ci odważni nie wolą mieć siedziby poza miastem Rybnik bo tam jest przyjaźniej?
    Ściągnięcie marketów do miasta to żaden sukces...

  • ~rybnikus 2019-11-20
    21:19:04

    37 7

    ~Arteks, myślicie tylko o sobie a nie o nas, mieszkańcach tego miasta, więc na wyborach wam to przypomnimy. Ja nie dla przyjemności muszę parkować blisko swoich spraw.

  • ~Wronus Adamus 2019-11-20
    21:52:04

    21 43

    No i ruszyli do boju wyznawcy dobrej zmiany. Choć rzadko zgadzam się z Arteksem teraz przyznaje, że ma rację. Samorządy w Polsce są obciążane nowymi zadaniami, rząd wprowadza refermy itp. niestety finansowanie spada na samorządy. Zastanawia mnie jedna rzecz dlaczego nagle źle zaczęło się dziać w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Gdańsku czy Rybniku? Wydaje mi się, że komuś zależy na wprowadzeniu zarządu komisarycznego w niektórych miastach Polski.

  • ~ 2019-11-20
    22:06:44

    39 14

    Wronus Adamus, wyciągasz zbyt dalekosiężne wnioski,bo Rybnik to nie "cała Polska". Nie słyszałem żeby jeszcze na innych portalach miast dziś napisali o tym, że ich miasto nie kontrolowało wydatków, wywalało kasę na "inwestycje" w stylu czerwone pasy na drodze i doprowadziło miasto do bankructwa.

  • ~ka22 2019-11-20
    22:22:43

    14 28

    Że też fanatyków pisu nie zastanawia, że np. taki Woś dla Raciborza dostał miliony z Funduszu Sprawiedliwości, tego samego, który hojnie sypie Rydzykowi.

  • ~cenzuraus 2019-11-20
    22:38:36

    8 3

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~rzyt 2019-11-20
    22:39:15

    34 10

    @Owen, Arteksowi proszę się nie przeciwstawiać bo dostaniesz uwagę do dzienniczka. Polityka oparta na nauczycielach kończy się klęską. Arteks wie o czym mówię. Największym problemem jest były nauczyciel zapatrzony w PO pracujący na etacie w samorządzie.
    Przykłady?

  • ~donia96 2019-11-20
    22:42:20

    38 10

    Tam gdzie rządzi w miastach PO tam same długi

  • ~Arteks 2019-11-20
    22:49:06

    7 33

    @arkussinus - pomawiasz innych o rzeczy których nie robią, a sam robisz gorsze nazywając nie tak dawno ludzi "ścierwem"... Twoja kolekcja różnych nicków i banów jest imponująca - dowodzi zarówno braku kultury jak i złych emocji jakie z ciebie wychodzą. @tf2 - trudno abyś tego dowiedział się na portalu rybnickim który jest dedykowany Rybnikowi. Kto ci jednak broni szukania informacji o innych miastach na innych portalach? O kłopotach budżetów samorządowych mówiło się już dawno. Skutki podwyżek dla nauczycieli i obniżki podatków - nie sposób było nie przewidzieć. W Warszawie braknie 1,2 mld. Czym miasto ma więcej szkół ponadpodstawowych i czym więcej nauczycieli - tym gorzej dla niego. A Rybnik przyciąga młodzież z całą okolicy bo ma chyba najbardziej różnorodną ofertę oraz najwięcej renomowanych liceów. @owen - jak najbardziej popieram twój pomysł aby rybniczanie mieli zniżki. Ale dlaczego przemilczałeś moją informację o Gliwicach gdzie w ścisłym centrum abonament na miesiąc kosztuje 250 zł. U nas 70 zł. Więc podnieśmy przykładowo abonamenty do 150 zł i dajmy rybniczanom 50% zniżki. Reperujmy finanse miasta - lenistwem wielu kierowców. Jeśli chodzi o biznes to ja słyszałem, że w strefach przemysłowych rzeczywiście były jakieś zwolnienia podatkowe ale dla marketów nic takiego nikt nie robi. A swoją drogą jakie miasto nie chciałoby mieć takich inwestorów zachodnich jak tych które wybudowały Plazę czy Focusa? To czysty zysk dla miasta pod każdym względem, szczególnie jeśli właśnie teraz mówimy o wpływach. Przecież podatek od nieruchomości płaci się od metra. Czym więcej wysokich budynków w mieście - tym większe wpływy do miejskiego budżetu.

  • ~Arteks 2019-11-20
    22:57:10

    9 34

    @rzyt - tak lepiej nie pisz bo mózg PiS czyli Kaczyński też przez pewien czas był nauczycielem. ;) Wielu polityków w parlamencie to nauczyciele. ;) Nasz były prezydent Makosz był nauczycielem, a w czasach kiedy prezydentem był Fudali, jego zastępcą była Kryszczyszyn - nauczycielka. Czemu nauczyciele mieliby gorzej sprawować funkcje kierownicze niż inne zawody? Możesz wyjaśnić zamiast pleść coś o jakichś dzienniczkach?

  • ~rzyt 2019-11-20
    23:23:20

    22 8

    @Arteks, dobrze, że wspomniałeś Kryszczyszyn, bo to jest wyjątek wśród nauczycieli - samorządowców. Chyba masz kompleks w stosunku do niej? Nauczyciel może być samorządowcem, ale samorządowiec-nauczyciel po kilku latach nie może być nauczycielem. Wiesz o czym piszę i wiesz co niektórych tak do bycia "samorządowcami" determinuje.
    Pozdrawiam

  • ~Arteks 2019-11-20
    23:30:19

    8 24

    @rzyt - to ty możesz mieć kompleksy wobec nauczycieli (i może nie tylko wobec nich). Ja nie zazdroszczę ani nauczycielom ani samorządom - jedni i drudzy mają przechlapane w polskiej niestabilnej rzeczywistości ekonomicznej ostatnich lat. Tu niczego nie można przewidzieć przy zmieniających się ciągle ustawach i regułach.

  • ~Przyjaciel4567 2019-11-21
    00:13:52

    33 8

    Pan Piotr Kuczera chce wszystko robić a nie paczy jak z pieniądzmi dysponować i potem brak pieniędzy !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ~rosthost1 2019-11-21
    02:31:44

    29 19

    MatiW 2019-11-20 14:30:34
    ''Pieprzycie głupoty. To wina prezydenta, że PiS chce zarżnąć samorządy i dokłada im zadań? No Fudali był jaki był ale to on pobrał ten podatek''
    Glupoty to wyszly w twoim komentarzu. Podatek od wyrobisk gorniczych wtedy braly wszystkie miasta i gminy. Ale nie wydawały tej kasy na Diagnozy i inne glupoty jak kopalnia Ignacy. Czekaly na decyzje NSA. Rybnik tez mial podobno za Fudalego rezerwe. CO SIĘ STAŁO Z NASZĄ KASĄ?

  • ~rosthost1 2019-11-21
    02:37:45

    46 7

    Rozumiem ze 0.49 w wyniku to tez wina rzadu, Diagnoze tez kazał rzad finansować. Kopalnia Ignacy pochłoneła moliony. I co dalej, wyglada fajnie i co????
    Subwemcja rzadowa wzrosla a miasto ma dziure. Wydaje sie tyle kasy ile sie ma w portfelu a nie dopłaca do inwestycji miliony - jak tunel na Paruszowcu!!!!

  • ~rosthost1 2019-11-21
    02:40:37

    41 7

    Mamy nowe logo Rybnika całe logotypy wymyslono za Kuczery. Wydano na to pieniadze. Po co????? Skoro teraz zarosniemy chwastami!!!

  • ~rosthost1 2019-11-21
    02:45:01

    27 9

    Rozumiem ze miasto NIE ZABLOKUJE budowy kopalni Bapro bo nie ma kasy!!!!! A winę i tak rząd się zwali.

  • ~rosthost1 2019-11-21
    02:52:46

    38 12

    pprywatne 2019-11-20 17:05:22
    ''Ktoś pamięta ile kosztowało nowe logo Rybnika i to poprzednie z kolorowymi rybkami?''
    Zdaniem PO i Wiosny to rzad kazał Rybnikowi zmienić logo. To wina rzadu!!!!!!

  • ~rosthost1 2019-11-21
    02:56:55

    27 11

    Donald Tusk został szefem Europejskiej Partii Ludowej. Wynik nie zostawił wątpliwości 93%. Zastanawiam sie gdzie wieksza komuna - w Polsce czy w Unii Europejskiej?

  • ~rzyt 2019-11-21
    05:44:34

    17 3

    @Arteks, raz piszesz, że wielu jest nauczycieli w parlamencie, sugerując ich przydatność tam. W kolejnym wpisie narzekasz na ciągłe zmiany prawa i niestabiność "zmiany ustaw i reguł", a ustawy to chyba posłowie z parlamentu "produkują".
    Miast może podobnie jak państwo zacząć pobierać dywidendy ze swoich spółek typu Hossa. Tam przyjmują do pracy "PO uznaniu". Czy tam nie widzisz konfliktu? Ja tak.
    @rosthost1, Bapro nigdy nie miało w planach budowy kopalni Paruszowiec. Oni załatwiają tylko papiery, by się z całą spółką sprzedać. I to nie po cenie kapitału założycielskiego. Bagetelizowanie, że spólka ma 10k kasy i nie wybuduje kopalni, jest zbyt optymistyczne.

  • ~cenzuraus 2019-11-21
    07:12:58

    7 2

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Jacek Kamiński 2019-11-21
    08:11:15

    12 23

    Do rosthost 1:
    Nazywanie UE komuną świadczy o gigantycznej niewiedzy lub bardzo złej woli. Takie sformułowania są obrazą dla kilkudziesięciu milionów ofiar śmiertelnych tego systemu. A wynik 93 % jest godny pochwały.

  • ~entropia 2019-11-21
    08:19:02

    15 16

    w kampanii wyborczej Prezes Polski obiecał że pieniądze się znajdą dla samorządów w których wygra Dobra Zmiana...a resztę się głodem weźmie, jak widać po wpisach wyborców Kuczery metoda Prezesa działa doskonale, Prezes to jednak ma łeb ! ;)

  • ~morfeus12 2019-11-21
    08:48:02

    12 4

    Oj tam nie ma kasy... Na pewno się znajdzie, jak znalazła się znacznie większa na naszą obwodnicę RDRP dla SWD I SZO to i na inne cele też się znajdzie ;)

  • ~biker74 2019-11-21
    08:49:52

    34 10

    A jeszcze dzisiaj na sesji Rady Miasta , radni PO i klubu sympatyków Piotra Kuczery dźwigną makabrycznie ceny za wywóz śmieci i winę również zwalą na rząd PIS.
    Wydadzą komunikat:
    "W 2020 za śmieci zapłacimy drożej. To skutek decyzji rządu o zmianie przepisów, w tym nowej ustawy o gospodarowaniu odpadami i rozporządzeń Ministra Środowiska oraz zmian gospodarczych" a prawda jest taka że:
    Jest tak, że umowy są podpisane na jeszcze rok czy 2, a samorządy wykorzystują okazję, że Warszawa podwyższa i one też. Autentyk. Powołują się na Warszawę...w całej Polsce..jeszcze mówią, że u nas to mniej,,,To powinni podnieść np po skończeniu danej umowy na wywóz. Cwaniaki. A jednocześnie tłumaczenia w samorządach, że mają czas np, na wprowadzenie kompostowników(to ma w założeniu obniżyć opłatę). Tu się nie spieszą, argumentując, że podpisali umowy np. na rok jeszcze, a od stycznia chcą podnosić tylko ceny.

    Tam gdzie rządzi PO i sympatyzujący z nią samorządowcy wszystko się zwala na rząd marnotrawiąc pieniądze na prawo i lewo.

  • ~pawelbudowa 2019-11-21
    08:56:27

    34 5

    Ten brak kasy.... Od początku. Jak dobrze pamiętam to kandydat na prezydenta P.Kuczera obiecał, że nie będzie zwiększać ilości etatów w UM. To ja się pytam co to za dodatkowe ponad 50 etatów + nowe działy bez których miasto sobie doskonale radziło ? Co to za inwestycje nikomu nie potrzebne ? Z skąd na to są pieniądze? Ile UM wydaje na te wymyślone z głowy etaty? Ile z tych stołków osadzonych jest rodziną, kolegami pana Prezydenta? Może by jakiś rachunek sumienia przez mieszkańcami? Chyba to było i jest kolega koledze a później " jakoś to będzie i tak to nie moje pieniądze". Proponuję pociągną do odpowiedzialności panującego Prezydenta skoro doprowadził do takiej sytuacji. Bo raczej domowym budżetem to tak nie operuje.

  • ~ 2019-11-21
    09:15:40

    16 4

    @Arteks,
    Gliwice i temat abonamentów. Ok.
    Jest pewna różnica między Rybnikiem i Gliwicami. W Gliwicach jeszcze 5 lat temu nie było płatnych publicznych parkingów w centrum tak jak strefy parkowania. A jednak im do centrum przyjeżdża trochę więcej osób ze względu na studentow.
    Czy ich opłaty/abonamenty za parkowanie są na odpowiednim poziomie - nie wiem więc się nie wypowiadam.

    A co do samej wysokości abonamentów. To co piszesz ma dobre i złe strony. Wysokie abonamenty nawet ze zniżką spowodują że każdy będzie stawiał auto na okolicznych ulicach a nie postawisz wszędzie znaków zakaz parkowania. A jeśli postawisz to spowoduje bunt mieszkańców którzy także chca gdzieś swoje auta postawic. Owszem możemy powiedzieć że skoro macie auto to się martwcie ale tutaj dochodzimy do drugiego problemu czyli sposobu działania komunikacji miejskiej. Często przejazd 4 czy 5km zajmuje nią 30 czy 40 minut a odjazdy tej samej linii są raz co 10 minut a raz co godzinę. Wybacz ale jak mam wybrac 10min autem vs 30 czy 40min autobusem i to poza godzinami szczytu to wolę wybrać auto a te 20 czy 30min wolę poświęcić na spacer z rodzina. Więc nie uważam aktualnej komunikacji miejskiej za alternatywe dla samochodów. A jak widać wzorce komunikacji miejskiej z wspomnianego już przez Ciebie Krakowa są w UM Rybnik obce. Dla przypomnienia tam komunikacja miejsca odjezdza co 10min w godzinach szczytu i co 20min poza nim.
    I żebyś nie mówił że nic w tej sprawie nie robię - swoją uwagę odnośnie częstotliwości odjazdów autobusów przekazałem do UM Rybnik, sami zresztą mnie o to zapytali. Jak widać moje zdanie nie znalazło u nich uznania...

  • ~Arteks 2019-11-21
    10:06:27

    4 20

    @owen - tak to prawda. Tam zaczęto pobierać opłaty dopiero kilka lat temu ale jak już zaczęto to z całego Śródmieścia i w odpowiedniej wysokości. Miasto się szanuje. U nas z tym trochę gorzej. Nie wiem dlaczego z jednej strony jesteś za zwiększeniem przychodów, a jak podałem przykład gdzie można szukać pieniędzy to szukasz argumentów na nie... Nie będą stawiać na zakazach bo... mogą też wzrosnąć mandaty (dzisiaj 50 zł, a według nowych widełek można pobierać nawet 200 zł). No i jeśli byłaby tak jak w Gliwicach strefa śródmiejska - to nie byłoby już możliwości niepłacenia za swoje auto. Co do autobusów to wszędzie na obszarze miasta nim dojedziesz. Trwa to dłużej? Coś za coś - jedziesz kiedy chcesz autem i zostawiasz go w samym centrum - płacisz za to. Logiczne? Jak najbardziej. Nie mam nic przeciwko aby mieszkańcy Rybnika mieli zniżki i to nie tylko na parkingi. :) Nawet mi się ten pomysł bardzo podoba.

  • ~arkussinus 2019-11-21
    10:49:58

    16 6

    panie arteks choć raz odpowiedź MERYTORYCZNIE na mój komentarz, raz naprawdę raz. Jeżeli zaś morderca, czy inny przestępca, któremu UDOWODNIONO WINĘ LUB SAM SIĘ PRZYZNAŁ do przestępstwa jest dla pana bohaterem, to ja i tak dalej na takie "coś" będę mówił ścierwo!!! I jeżeli ta moja opinia na temat degeneratów jest jedynym pańskim argumentem w dyskusji ze mną, to ją kończymy!!!

  • ~lewy_gwint 2019-11-21
    11:05:41

    13 2

    Arteks, od razu czuć, że nie masz pojęcia o mandatach za zakazu postoju lub zatrzymania. Za to jest 100zl i 1 pkt karny.

  • ~Arteks 2019-11-21
    11:14:26

    5 18

    @arkussinus - nazwałeś tak kibiców którzy byli na meczu w Rybniku, teraz z kolei sugerujesz, że to są mordercy, a nikt nikogo na omawianym meczu ani przed nim ani po nim nie zabił. Więc znowu masz jakieś urojenia i znowu pomawiasz? Raz oskarżasz o coś mnie, raz innych, a sam rzucasz mięsem, hejtujesz i trollujesz na prawo i lewo, a jak dostajesz bana to masz pretensje do innych, nie do siebie.

  • ~Arteks 2019-11-21
    11:17:35

    3 15

    @lewy_gwint - to chyba zależy kto jest zarządcą parkingów i dróg. Jeśli droga należy do miasta to miasta to opłaty za brak biletu parkingowego ustala miasto https://spidersweb.pl/bizblog/mandat-parkowanie-podwyzki/ Więc nie zarzucaj "że nie mam pojęcia" bo jakieś mam. ;)

  • ~ 2019-11-21
    11:51:21

    12 1

    @Arteks,
    Jestem za zwiększeniem dochodów miasta ale poprzez zwiększenie wpływów z podatku dochodowego na skutek zwiększenia liczby osób które go w Rybniku rozliczaja. Takie działanie nie powoduje że osobie która to zrobi rosną koszty życia w formie opłat - ma tyle samo pieniedzy w kieszeni ile miała.
    Ty jesteś za zwiększeniem wpływów do miasta poprzez zwiększenie kosztów życia mieszkańców poprzez zwiększenie opłat co sprawia że zostaje im mniej pieniędzy na swoje potrzeby.
    Tutaj jest różnica między naszymi propozycjami i dlatego jestem przeciwko Twojej.
    To jest dokładnie tak samo jak tłumaczenie wzrostu ceny usług wzrostem kosztów energii (bo tak jest najprościej) zamiast zastosować działania obniżające zużycie energii (lub jej kosztów).

    A co do autobusów i twierdzenia że dojedziesz nimi wszędzie - nie, nie dojedziesz. Szczegolnie wieczorami i w weekendy. A jak mam wybrac czy mam jechać autem i zapłacić za parking czy marnować 4x tyle czasu (lub więcej ze wzgledu na dojście na przystanek) autobusem to wolę to pierwsze bo uważam czas spędzony z rodziną za bezcenny. A w skali miesiąca taka godzina dziennie daje już 20h stracone.

    A Twoja logika przypomina mi trochę logikę rzecznik UM - nie wzrosły wam koszty wywozu odpadów bo wywozimy je dwa razy rzadziej.

  • ~arkussinus 2019-11-21
    11:54:19

    12 4

    panie(???0 arteks:"Jeżeli zaś morderca, czy inny przestępca, któremu UDOWODNIONO WINĘ LUB SAM SIĘ PRZYZNAŁ "....gdzie ja tu napisałem, że to kibice??? To ,że pan wmawiasz ludziom nieprawdę,(niestety mierzysz ludzi swoją miarą)to już wszyscy tu wiedzą. Do tego , że jesteś "rozdającym" bany sam się przyznałeś. Zatem jak już coś masz napisać, to zrób to UCZCIWIE i najpierw pomyśl, potem pisz....tobie po "orwellowsku" tu więcej wolno( przykładem cudze linki, za które inni mieli usuwane komentarze)

  • ~Arteks 2019-11-21
    12:01:54

    4 14

    @owen - a ja popieram każdy wzrost wpływów do budżetu miasta, a nie tylko niektóre. :) Szczególnie jeśli mamy do czynienia z cenami symbolicznymi lub socjalnymi - tak jak w przypadku niedoszacowanego parkowania lub kwoty za brak biletu parkingowego. W niedzielę fakt - autobusów jest mało ale wtedy nie płacisz za parkowanie... A skoro uważasz, że czas jest taki bezcenny to powiedz to tym którzy wyprowadzają się za miasto, a potem kilka razy dziennie "obracają" autem jeżdżąc tam i z powrotem po wszystko do miasta. To się nazywa marnowanie czasu. W autobusie czy pociągu można przynajmniej czytać książki albo gazety, a przez to uzupełniać wiedzę w każdej dziedzinie, poszerzać swoje horyzonty i język. W aucie nie ma jak wypełnić czasu, w dodatku jazda nimi jest stresująca, bywa też czasami tragiczna.

  • ~matif1 2019-11-21
    12:03:00

    11 4

    Panie Prezydencie! Proponuje nie dotować żużla !
    I tak za rok spadną z ekstraligi na zbity pysk!!! :))

  • ~Arteks 2019-11-21
    12:19:50

    4 14

    @arkussinus - nazwałeś ludzi ścierwem jako chyba jedyna(!) osoba z komentatorów: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,kibice-mobilizuja-sie-na-derby-byli-pilkarze-apeluja-o-spokoj,wia5-3266-42409.html i nie chodziło o mordercę. Gdybym ja rozdawał bany - od razu byś go dostał bo to jest sformułowanie które należy zostawić do kompletnych degeneratów. Sam jesteś kibicem - chciałbyś aby cię ktoś tak nazwał? Już widzę jakbyś straszył sądem. Masz kompletnie porypane standardy i nie masz honoru. Bo to nie chodzi tylko o to, że ciągle dostawałeś bany i musiałeś posiłkować się zmianą nicków - ale twoje wpisy zawierają tylko mowę nienawiści, zero merytoryki i zaangażowania w sprawy regionu. No może poza tym, że bronisz kopciuchy i czasami coś napiszesz o żużlu... ;)

  • ~argo44 2019-11-21
    12:44:11

    7 4

    Niestety mamy efekt całkowitego braku zrozumienia lokalnych przedsiębiorców . Z Rybnika ubyło dużo firm a te co zostały świadczą usługi dla UM Rybnik bezpośrednio i pośrednio . Znając Prezydenta Kuczerę nie będzie szukał oszczędności w inny sposób tylko poprzez ograniczenie zleceń . Oczywiście takie działanie będzie miało zaraz efekty wtórne bo mniej zleceń mniej wpływów z tytułu subwencji VAT i CIT w kolejnych latach , czyli sytuacja będzie się pogarszać przez kolejne lata . Panie Prezydencie niestety proszę szukać oszczędności w taki sposób aby nie pogorszyć i tak słabego budżetu . Zmniejszyć zatrudnienie i zarobki w UM i spółkach miejskich . Zmniejszyć koszty poprzez ogłaszanie przetargów na podstawowe media których UM potrzebuje mnóstwo , zmniejszyć rozdawnictwo poprzez dotowanie żłobków i przedszkoli ( rodzice mając 500 plus i tak płaca mniej niż ja 20 lat temu ) , ograniczyć wydatki na Dni Rybnika i inne „imprezy” które mają tylko na celu uzyskanie przychylności wyborców . Na końcu podpowiem Panu że warto uderzyć się w pierś i przeprosić z lokalnymi przedsiębiorcami , zachęcić do powrotu do Rybnika aby wpływy z subwencji VAT i CIT były antidotum na wpływy z budżetu Państwa które już ma zadyszkę ….

  • ~ 2019-11-21
    12:47:36

    11 2

    @Arteks,
    Nie tylko w niedzielę autobusów jest mało. Już w tygodniu popołudniu często jest problem że kursy są co 40min czy co godzinę.
    Z całym szacunkiem ale kompletnie mnie nie obchodzi jak sobie to rozwiązują ludzie mieszkający poza miastem i ile tracą czasu na dojazdy. Co to ma do rzeczy? Idąc pieszo po wszystko mieszkając w centrum marnujesz mniej czasu niż jadąc spod miasta i wrócić? Ja mówię o mieszkaniu w mieście niedaleko centrum i choćby dojazdach do pracy autem vs autobusem. Tak wyobraź sobie że 4-5km łącznie z przejazdem autobusem przez centrum zajmuje 40min a autem ogarniasz to w 10min i to poza godzinami szczytu. A jak Cię stresuje jazda autem to go nie używaj. A zamiast czytać książki można słuchać audiobooków w aucie. A z książek wiedzę masz co najwyżej teoretyczna ;-) chyba że chcesz przeglądy literatury pisać.

    Kilkukrotnie w ciągu dnia spod miasta do miasta? Gdzie? do centrum? Po co? Zakupów nie robisz codziennie, jeśli odwozisz dzieci do/ze szkoły to robisz to zwykle przed i po pracy a nasz "super" deptak to nie jest taka atrakcja żeby go codziennie odwiedzać czy to na zakupy czy na spacer, szczególnie popołudniami i w środku lata.

  • ~spirit-of-the-town 2019-11-21
    12:48:43

    27 2

    Czy to nie w zeszłym roku prezydent lekką ręką umorzył 53 miliony długu lokatorom ZGM? Starczyłoby na połowę obecnego deficytu. Jaka jest logika przymykania oka na dłużników przez lata, po czym dotowania ich podatkami mieszkańców? Jeśli kogoś nie stać na opłacenie mieszkania zawsze może przenieść się no nowo budowanej noclegowni.

  • ~tuPOrtal 2019-11-21
    12:57:27

    14 2

    Panie Arteks pod podanym przez pana linkiem "arcussinus"dyskutuje z Kazo64 a NIE z panem i nie pisał o kibicach ale o bandytach!

  • ~hub381 2019-11-21
    14:03:29

    3 23

    To właśnie długów narobił"rząd dobrej zmiany".Brak słów i komentarzy na powyższy temat. Kommbinatorzy,oszuści,to było do przewidzenia.

  • ~hub381 2019-11-21
    14:06:20

    3 23

    Sory'ale tak czytając n.wypisane wywody na temat obecnego prezydenta-widać to PiSiory Dziękuję !

  • ~Łukasz Kocik 2019-11-21
    14:19:07

    28 2

    W kraju sytuacja się poprawia tylko u Nas pieniędzy brakuje tak rządzi P.Kuczera . Na ścieżce rowerowej od stacji BP na ul Chabrowa w stronę Niewiadoma Rydultów całą noc pali się non stop z 50 latarni praktycznie w samym lesie i nikt o tej porze roku po nich nie jeździ ale na bezsensowne ich swiecenie są pieniądze. Jak prezydent w mieście się zmieni to i miasto i budżet się zmieni .I nie będzie brakowało pieniędzy z tak wydawane są na bezsensowne inwestycje .

  • ~tomolesrow1 2019-11-21
    14:28:10

    20 3

    Hmm, Pan Prezydent mówi , że niedobry rząd przez wprowadzenie większej płacy minimalnej spowodował wzrost kosztów z budżetu miejskiego na płace. A nie jest to tak, że jeśli zarabiam 1600 zł a po wzroście np do 2000 na rękę to płacę więcej podatków, których prawie połowa zostaje ? Płace pracowników opłacanych z samorządowych pieniędzy to pewni kilka- kilkanaście % mieszkanców. Cała reszta z wyższych wypłat płaci chyba większe podatki prawda? Nawet po obniżeniu podatku dochodowego o 1 % z kilkaset wyższej płacy to miasto dostaje więcej w podatkach od pewnie ponad 80 % reszty lepiej zarabiających . Zarabiając ok 300 zł więcej miesięcznie to z tego jest kilkadziesiąt złotych podatku razy kilkadziesiąt tysięcy pracowników to jest parę baniek miesięcznie więcej, rocznie kilkanaście- kilkadziesiąt tysięcy więcej. Nie znam dokładnie ilu ludzi płaci podatki w Rybniku, o ile średnio wzrosły płace w przeciągu roku- dwóch, więc nie mogę rzetelnie podsumować, ale z zasady tak to działa chyba nieprawda? Coś mi tu te obliczenia Pana Kuczery śmierdzą. Śmieci bilansują się naszymi opłatami y- może to jednak złe zarządzanie budżetem miasta jest przyczyną dziury a nie zły rząd?

  • ~rosthost1 2019-11-21
    14:36:43

    15 2

    ~Jacek Kamiński 2019-11-21 08:11:15
    "Nazywanie UE komuną świadczy o gigantycznej niewiedzy lub bardzo złej woli. Takie sformułowania są obrazą dla kilkudziesięciu milionów ofiar śmiertelnych tego systemu. A wynik 93 % - [Tuska] jest godny pochwały."
    tak macie rację Jacku. Podobny wynik w wyborach osiągali: Alaksandr Łukaszenka -Prezydent Białorusi, Nicolás Maduro - prezydent Wenezueli i Kim Ir Sen b- były prezydent Korei Północnej.

  • ~rosthost1 2019-11-21
    14:39:25

    17 2

    ...a mi brakuje do nowego samochodu - elektryka - 41 000 zł. Gdzie jest winny temu???? Miasto Rybnik???? bo kasuje mnie na śmieciach, parkingach, wodzie itp. Gdyby nie te opłaty to już bym miał nowe auto!

  • ~rosthost1 2019-11-21
    14:41:29

    9 4

    ~hub381 2019-11-21 14:03:29
    To właśnie długów narobił"rząd dobrej zmiany". - czy to twój uczeń Jacku Kamiński?

  • ~ka22 2019-11-21
    14:47:20

    6 16

    Widzę, że fanatyczni wyznawcy pisu twardo kopią się z faktami. A fakty są takie - zajmował się tym NIK - że dwa lata temu duże kwoty z Funduszu Sprawiedliwości płynęły do Raciborza - rodzinnego miasta Michała Wosia oraz jego okręgu wyborczego, z którego w 2018 roku kandydował w wyborach samorządowych. 1,1 miliona złotych dotacji otrzymała Państwowa Szkoła Zawodowa w Raciborzu - pieniądze miały być przeznaczone na remont sali gimnastycznej i jej wyposażenie. Jak uzasadniono przyznanie środków z funduszu, który z założenia miał wspierać ofiary przestępstw? Ministerstwo i uczelnia stwierdziły, że jeśli młodzi z Raciborza będą aktywni fizycznie, to spadnie ryzyko popełniania przez nich przestępstw - wynika z ustaleń NIK. Zdaniem Izby przyznanie dotacji odbyło się bez konkursu i uznaniowo

  • ~rzyt 2019-11-21
    14:58:18

    24 4

    Ciekawe, gdzie płacą zastępcy prezydenta podatki. Masłowski chyba jest już Rybniczaninem, a reszta? Pozdrawiam tylko logicznie myślących.

  • ~zik2022 2019-11-21
    17:37:28

    22 4

    Kpina . Zero gospodarności i płacz oderwanych od koryta. Trzaskowski też płacze.Przypadek?

  • ~ 2019-11-21
    18:17:38

    13 3

    Arteks napisał:
    Rybnicki budżet przekroczył w tym roku 1 miliard (!) złotych, wy żałujecie kilku milionów na tunel zamiast cieszyć się, że będzie trochę po "europejsku", zapominając przy okazji, że dzięki tej inwestycji w bonusie powstanie PIERWSZE w naszym mieście centrum przesiadkowe - standard w Niemczech, Czechach czy Austrii.

    buahaha

  • ~Jacek Kamiński 2019-11-21
    19:08:22

    3 21

    do rosthost 1
    Zarzucasz największej w PE - Europejskiej Partii Ludowej (265 posłów) że nie wiedzą co czynią? Wybrali na przewodniczącego tego, kogo uznali za najlepszego. To jedyny Polak o randze polityka światowego. Ale nie pasuje Jarosławowi, stąd taka nagonka na niego. Gdyby był nieodpowiedni, to ani tych wyborów by nie wygrał, ani dwukrotnie demokratycznie nie byłby wybrany na Przewodniczącego RE. Szczekajcie dalej, wasza nienawiść do normalności w Brukseli na nikim wrażenia nie robi.

  • ~rzyt 2019-11-21
    20:09:12

    18 3

    @Jacek Kamiński, daj Pan sobie spokój z tym światowym formatem. Dalej będzie popychadłem Merkel i Niemców. Bo Tusk potrafi być grzeczny.

  • ~Arteks 2019-11-21
    20:25:11

    2 20

    @argo44 - napisałeś coś co naprawdę mnie zainteresowało. Na jakiej
    podstawie uważasz, że w Rybniku ubyło firm? Wręcz przeciwnie - siedziba połączonych kopalń ROW jest w Rybniku. :) Gdyby jakaś znacząca firma wyprowadziła się z miasta - mielibyśmy na drugi dzień artykuł w mediach na ten temat! Czy mógłbyś podać jakiś przykład na to co napisałeś? Identyczne zarzuty bez pokrycia padały w czasach Fudalego. @kukulka123 - nie mam pretensji do ignorantów którzy wyśmiewają inwestycje dla pieszych czy rowerzystów czy podróżnych. Natomiast mam o co innego. Bo tracimy kilkadziesiąt milionów z powodu rządowej reformy oświaty - z której miasto nic nie ma poza stratami! Nie mamy nowych szkół, nowych boisk czy innych państwowych inwestycji z tym związanych. Czyli ty krytykujesz inwestycje jakie zrealizowano, a akceptujesz wydatkowanie kilkudziesięciu milionów na to aby zniknęły gimnazja i był większy tłok w liceach czy zawodówkach? Szoook! Dlaczego ci którzy zaplanowali reformę oświaty nie dali samorządom pieniędzy na te zmiany? Przecież to nie był pomysł samorządowców tylko minister oświaty która ewakuowała się do Brukseli! @owen - więc skoro uważasz, że do centrum się nie jeździ często - to dlaczego zanegowałeś możliwość podwyżek za parkingi? Jeśli dojazdy autami nie są uciążliwe - dlaczego co drugi wypowiadający się tak bardzo narzeka na korki, powodowane przez właśnie zbyt dużą liczbę pojazdów w mieście? Logiki się to trochę nie trzyma (wcześniejsze twoje wypowiedzi były bardziej sensowne).

  • ~ 2019-11-21
    23:21:49

    10 1

    @Arteks,
    Napisze jeszcze raz. Jestem zwolenniem zwiększania wpływów do kasy miasta poprzez zwiększenie liczby osób rozliczajacych podatek w US gdy to nie powoduje zwiększenie obciążeń osób które to robią. Nie jestem zwolennikiem zwiększania wpływów poprzez podnoszenie opłat. Ale skoro tak bardzo Ci na tym zależy to niech Ci będzie. Tylko że uważam że Twoja propozycja spowoduje że mniej osób będzie korzystać z parkingow a to sprawi że wpływy zbytnio nie wzrosną a dla mnie będzie to kolejny argument żeby centrum nie odwiedzać. Drogi parking + beznadziejna komunikacja miejska (i stosunkowo droga jak jedziesz cała rodzina na krótkiej trasie, droższa niż autem) to ja podziękuję, pojadę sobie gdzieś indziej. EOT

  • ~rosthost1 2019-11-22
    07:44:15

    11 5

    Do :
    ~Jacek Kamiński 2019-11-21 19:08:22
    "do rosthost 1
    ... wasza nienawiść do normalności w Brukseli na nikim wrażenia nie robi."
    No i szkoda bo gdyby w Brukseli było trochę normalności to każdy Europejczyk czułby się świetnie. A tutaj i Katalończycy cierpią w protestach, Francuzi tracą życie i zdrowie w protestach, uchodźcy duszą się w samochodach a Unia czym się zajmuje: prostymi ogórkami, seksualnością, przypisaniem ślimaka do ryb - aby Francja miała dotacje, równouprawnionymi meblami- projekt na ok 30 mlln Euro, marchewką jako owocem itd..

  • ~tomolesrow1 2019-11-22
    10:34:46

    10 1

    ~`Arteks
    Jak zwykle wychodzi Twoja niewiedza - siedziba połączonech kopalń ROW jest w Rybniku - i co z tego - czy choć jedna złotówka więcej z tego tytułu wpada do budżetu - odpowiedź brzmi - NIE.
    Opłaty eksploatacyjne płaci tak jak płaciła gminom, na których prowadzi działalność, PITy ludzie rozliczają tak jak rozliczali, podatki od nieruchomości płaci kopalnia dla Gmin, na których ma działki jak płaciła gdy były jako osobne podmioty,od budowli to samo. Siedziba PGG S.A jest w Katowicach i to ewentualnie Katowice mogą czerpać dodatkowe korzyści jako siedziba całej spółki jak np PCC od transakcji nabycia majątku od starej Kompanii Węglowej .
    Piszesz jak zwykle bzdury propagandowe nie mając pojęcia o strukturze wpływów z Kopalni do gmin

  • ~Arteks 2019-11-22
    11:07:19

    2 11

    @tomolesrow1 - jaka niewiedza? Napisałem coś nieprawdziwego? Siedziba nowej jednostki górniczej jest przecież w Rybniku. Ktoś wcześniej napisał, że firmy uciekają - no uciekły ale z Radlina czy Rydułtów. I nie piszę żadnych bzdur propagandowych. Piszę o faktach. Kopalnia ROW, dyrekcja, inżynierzy, księgowość itd są w Rybniku. @owen - gdzie pojedziesz "gdzie indziej". Każde porządne miasto się szanuje i owszem w jakichś "osadach pseudomiejskiej" zaparkujesz za darmo, w centrach miast NIGDZIE chyba, że ryzykując mandat. Podoba mi się to co piszesz o zwiększeniu wpływów z PIT - ale czy w dzisiejszych czasach można oczekiwać od wszystkich patriotyzmu lokalnego? Obawiam się, że nie.

  • ~Kurt_Wallander 2019-11-22
    11:56:51

    11 2

    Dobra, a gdzie jest kasa, którą Fudali skitrał na "gorsze czasy"?

  • ~Arteks 2019-11-22
    12:13:11

    3 9

    @Kurt_Wallander - w drodze P-R. Jesteśmy jednym z nielicznym samorządów którzy realizuje tak wielki projekt z miejskiej kasy. Inni dostali to w prezencie od państwa (skuteczność lobbingowa posłów, której u nas brak) np. Bielsko (obwodnica i droga ekspresowa do granicy), Gliwice, Zabrze, Katowice (DTŚ).

  • ~tomolesrow1 2019-11-22
    12:27:00

    12 2

    `Arteks
    Niewiedza, Arteks niewiedza, nie ma księgowości na kopalni w Rybniku, jest w Gliwicach, nie wiesz o czym piszesz

  • ~Arteks 2019-11-22
    12:34:07

    2 10

    @tomolesrow1 - jesteś pewny, że w tak dużym organizmie jak kompleks 4 kopalń nie ma księgowych? ;) Cały zakład informatyki i telekomunikacji największej spółki górniczej jest w Rybniku. Mało?

  • ~argo44 2019-11-23
    07:17:09

    12 1

    Arteks pytasz na jakiej podstawie , już odpowiadam wiem ilu moich klientów i klientów moich szanownych kolegów Prawników zmieniło siedziby firm . Problem a tym że nie rozróżniasz zmiany siedziby firmy i tym samym zmiany właściwości podatkowej podmiotu . To że są kopalnie w Rybniku nie znaczy że podatki VAT i akcyza z tytułu sprzedaży węgla wpływają do kasy Rybnika . Nawet zmiana członków Zarządu spółek powoduje że podatki płyną gdzie indziej . Zmiany przepisów , samowola Prokuratorów i ich niebezpieczne narzędzia powodują że rolą zawodowego Pełnomocnika jest rekomendowanie rozwiązań które zabezpieczają podmioty gospodarcze . W podobny sposób działa na przedsiębiorców zachowanie lokalnych władz . Wysokość podatków , zrozumienie nawet chwilowych problemów , dostosowanie podatków lokalnych do specyfiki danej działalności i wiele innych czynników powoduje że rekomenduje się pozostanie w danym mieście lub nie . Ktoś tu napisał że umorzono 52 mln w ZGM a jako ciekawostkę dodam że UM Rybnik wprowadził jako narzędzie do walki o podatki lokalne Prokuraturę chyba jako jedyny w Polsce , co znowu odbije się czkawką ….. bo po „przygodach” z tą instytucją która wie tyle o obrocie gospodarczym co Prezes PIS o dzieciach … tzn że są …. Spowoduje dalszy odpływ firm i podatków z tego tytułu . Arteks gdyby to samo zrobił z podatkami dla przedsiębiorców które i tak nie będą ściągalne w trybie egzekucji administracyjnej ale pod warunkiem np. 3 lata prowadzenia firmy w Rybniku spowodowało by że przedsiębiorcy zostaną w mieście . Z racji obowiązków zawodowych nie mogę do końca opisać tych mechanizmów ale odwołam się do definicji „optymalizacji” podatkowej która niektórzy definiują inaczej . Reasumując Prezydent Kuczera zastosuje typowy dla niego klucz tzn cięć inwestycje , sport będąc głuchym na głosy takie jak twój czy mój i wielu tutaj bo tak jest wygodniej wskazując winnego tj Państwo . Zwracam uwagę że gdyby poddać analizie poważne propozycje to z potrzebnych 110 mln wyszło by zapewne drugie tyle nadwyżki właśnie z tych działań . Już na zakończenie dodam że ostatnio przygotowywałem dokumenty do sprzedaży Spółki właśnie z Rybnika i starałem się aby inwestor pozostawił ją w Rybniku jako argument przywołałem DEPR ( nowa droga dwujezdniowa wyjazd na A1 etc ) człowiek który był przedstawicielem Investora z zaciekawieniem przyglądał się tej inwestycji ale po analizie jej przebiegu zwrócił uwagę że na terenie Rybnika ma cztery pasy po czym na końcu przebiega przez Żory które mają dwa pasy . Zaraz napiszesz co to ma za znaczenie .. Ogromne bo z tej drogi aby włączyć się do A1 stracisz 2 godziny . Do tego osoba ta zwróciła uwagę że dosłownie zaraz obok zaznaczyła na terenie Rybnika przebiega A1 i nikt nie pomyślał o węźle DEPR z A1 . Ten fakt i wielu innych czynników spowoduje że rybnicka firma w ramach sukcesji znajdzie się w strukturach innej a nie jako osobny podmiot . I znowu hale nie znikną , produkcja na razie też nie ale znikną zakupy półproduktów z podatkiem VAT , zniknie sprzedaż , stracą lokalni dostawcy itp. Itd. Myślę że teraz zrozumiesz o czym pisze .

  • ~Jacek Kamiński 2019-11-24
    18:53:00

    4 4

    do rosthost 1
    Co ma Bruksela do Katalonii czy do walk w Paryżu?
    Czy namawia pierwszych do secesji, a Madryt do ostrego tłumienia ich dążeń? Czy w Paryżu popiera grabienie sklepów i palenie samochodów i każe francuskiej policji strzelać? Nie, to suwerenne decyzje społeczeństw/państw. Więc nie zrzucaj wszystkiego na niewinnych. Czy Bruksela każe łamać ją tym, którzy z Bogiem na ustach przysięgali przestrzegać Konstytucji?

  • ~jolaw2 2019-11-25
    11:38:04

    6 1

    Fest zafrasowana minę ma pan prezydent na zdjęciu.. myśli.. ale niestety wydaje mi się , ze tylko dla potrzeb tego artykułu.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3555