Po Rybniku jeździ 9 autobusów na gaz. Do końca tego roku w naszym mieście miała powstać stacja tankowania CNG. Jak udało nam się dowiedzieć – ten termin jest niemożliwy do zrealizowania. Dlaczego? Gdzie tankują te pojazdy?
Przypomnijmy, na początku roku pisaliśmy o nowych autobusach na gaz w Rybniku. Na rybnickie drogi wyjechało w sumie 9 takich pojazdów. Od razu pojawił się jednak problem, w naszym mieście brakuje stacji CNG, która nadawałaby się do tankowania gazowych autobusów.
Wtedy usłyszeliśmy zapewnienia PGNiG, że taki punkt przy ul. Brzezińskiej pojawi się w Rybniku do końca 2020 roku. Dzisiaj wiemy już jednak, że ten termin jest nierealny.
Sprawę przejęła Polska Spółka Gazownictwa. Jarosław Jankiewicz, rzecznik prasowy PSG tłumaczy, że w Rybniku pierwotnie planowana była budowa stacji 60Nm3/h. Decyzją PSG zrezygnowano z realizacji stacji 60Nm3/h i postanowiono realizować inwestycje nakierowane na wybudowanie stacji o przepustowości minimalnej 300mN3/h.
Dodaje, że w związku z uchwaleniem Ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, zgodnie z Art.63 w ustawie z dnia 11 stycznia 2018r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadzone zostały następujące zmiany:
1. w art. 60 w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia i w ust. 2 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „31 grudnia 2020 r.” zastępuje się wyrazami „31 marca 2021 r.”;
2. w art. 78 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: „2a. Operator systemu dystrybucyjnego gazowego może pomniejszyć liczbę planowanych punktów, o której mowa w ust. 2, o liczbę punktów tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG) zlokalizowanych na obszarze gminy w dniu wejścia w życie ustawy.”
- To oznacza, że w terminie wynikającym z ustawy - 31.03.2021 r. - rozpocznie się etap faktycznej realizacji robót budowlanych. Odbiory przedmiotowych robót zaplanowano na przełom III i IV kwartału 2021 r – wyjaśnia Jarosław Jankiewicz.
Co na to firma Transgór, w której posiadaniu znajdują się gazowe autobusy? Polska Spółka Gazownictwa co prawda wydłużyła czas finalizacji inwestycji, ale firma z Rybnika już zadbała o konieczną infrastrukturę.
- Doprowadziliśmy rurociąg gazu ziemnego do posesji na Brzezińskiej, czyli tam, gdzie mamy zajezdnię autobusową oraz zainstalowaliśmy gazowy zespół redukcyjno - pomiarowy. Zapewniliśmy również zasilanie przyszłej stacji w energię elektryczną i przygotowujemy infrastrukturę zajezdni do tankowania pojazdów napędzanych CNG – wymienia Andrzej Gruszka, wiceprezes Transgóru.
Gdzie w takim razie do wiosny 2021 roku będą tankowane rybnickie autobusy gazowe? Nasz rozmówca wyjaśnia, że pojazdy kierują się przede wszystkim do stacji CNG w Gorzyczkach. Stacja CNG w Tychach jest z kolei awaryjną opcją.
- Niestety, ze względu na stosunkowo małą wydajność stacji w Gorzyczkach, nie jesteśmy w stanie codziennie zatankować wszystkich naszych 9 autobusów. Na tej stacji tankowanie są również inne pojazdy użytkowe świadczące usługi w okolicznych gminach – dowiadujemy się.
Andrzej Gruszka zapewnia, że Transgór ma już możliwości odbioru gazu sieciowego i natychmiast po wybudowaniu stacji CNG oraz popisaniu stosownej umowy z PSG Sp. z o.o. będzie mógł go tankować do pojazdów.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Tragedia w Bogunicach. Nie żyje nastolatka
49458Policja i pogotowie na rynku. Były dwie interwencje
25998Tragiczny pożar niedaleko Rybnika. W pszowskim hostelu znaleziono ciała 5 osób
25919Miejsca relokacji imigrantów w Rybniku? Mamy konkretną odpowiedź MSWiA
23322Jejkowice: to była próba porwania dzieci? Policja zaprzecza, ale prowadzi czynności
21610Miejsca relokacji imigrantów w Rybniku? Mamy konkretną odpowiedź MSWiA
+359 / -63Nowość w Rybniku! Już dziś otwarcie chlebomatu Piekarni Croma przy Galerii Domus
+240 / -23Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+151 / -5"Polska może być krajem bogatym i wolnym". Sławomir Mentzen w Rybniku zgromadził tłumy (zdjęcia)
+309 / -165Jejkowice: to była próba porwania dzieci? Policja zaprzecza, ale prowadzi czynności
+88 / -13Tak ma wyglądać nowy stadion miejski przy Gliwickiej. Poznaliśmy werdykt konkursu (zdjęcia)
34Miejsca relokacji imigrantów w Rybniku? Mamy konkretną odpowiedź MSWiA
23Braun i Fritz weszli do szpitala, by zatrzymać lekarkę. „Może dalej mordować?”. Służby sprawdzają, czy politycy popełnili przestępstwa (wideo)
22Żałoba to kwestia prywatna? Nie wszystkie wydarzenia w Rybniku zostaną odwołane w sobotę
16Kolejny krok ku biogazowni. Miasto chce wnieść grunty do spółki komunalnej
13Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~jajko 2020-10-27
13:53:53
To nasze miasto robi się jakimś jednym wielkim żartem... Jeżeli stacja w Tychach jest awaryjna to może warto aby Pan z Transgóru powiedział jako często jeżdżą tam autobusy po paliwo. Ale chyba nie powie, bo pewnie jeżdżą zbyt często i więcej autobusów tankuje w Tychach niż w Gorzyczkach. Inaczej temat byłby wyjaśniony jasno... Typowy polityczna wypowiedź też dupochronna.
Ale w sumie co to są za koszty jak w mieście za miliony stawiamy kontenery i remontujemy w centrum miasta kamienice w które dalej będziemy ładować miliony na utrzymanie...
Ale co tam lepiej zwolnić personel w przedszkolach, zlikwidować kluby sportowe dla dzieci, zlikwidować wszystkie imprezy miejskie dla mieszkańców, wyrzucać społeczne organizacje z lokali itp... słabo to u nas wygląda
~tommi 2020-10-27
14:33:41
Autobusy służą do jeżdżenia wiec jeżdżą ile popadnie, 5 latach przebieg będzie spektakularny. ile tylko z przebiegu bedzie podczas wożenia pasażerów? Kupić autobusy bez możliwości tankowania to jest dopiero ekologia?!?!?!
~moratorek 2020-10-27
14:44:39
To jak to wygląda w statystykach? Ile: czasu pracy kierowcy/użytkowania pojazdu/paliwa gazowego jest wykorzystane do wożenia pasażerów a ile w/w do tankowania.
Proponuję rozbudować hasło "Jeżech na gaz - jak go mom"
~cyd 2020-10-27
15:33:52
Przeczytałem to, nie wiem czy śmiać się, czy płakać?
~Lateks 2020-10-27
19:50:22
"300mN3/h." "60Nm3/h"
Ciekawe jednostki miar.
~Arteks 2020-10-27
20:00:47
Przyszłość jest w pojazdach elektrycznych pobierających prąd z sieci trakcyjnej. Liczę na jakiś narodowy program budowy metra w wielkich miastach typu Kraków czy Łódź oraz sieci tramwajowych i trolejbusowych w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. W Europie Zachodniej wkrótce nie będzie już miast które nie są oparte na komunikacji elektrycznej. Polska oczywiście od tego modelu wyraźnie odstaje. Jak to pogodzić z zielonym ładem jaki mamy w którymś tam roku wprowadzić w życie? Obecnie nowe sieci powstają w Szwajcarii, Danii czy Finlandii. Nawet azjatycka Turcja inwestuje w takie środki transportu... W Polsce Olsztyn jest przykładem, że można ze środków miejskich i unijnych wybudować od podstaw sieć tramwajową. Podobno sprawdza się kapitalnie.
~ 2020-10-27
20:31:19
Zanim zdecydowano się na zakup autobusów na gaz trzeba było wziąć pod uwagę gdzie będą tankować te autobusy???.... Głupotą jest robic tyle km żeby jechać zatankować tak daleko od Rybnika. W skali roku to jest kilkadziesiąt tyś przejechanych km dla jednego autobusu co za tym idzie przyśpieszona amortyzacja i zużycie pojazdu - niepotrzebnie! Kompletny brak sensu i logiki w tym temacie jak w większości działań w naszym mieście za panowania obecnego włodarza.
~Arteks 2020-10-27
22:14:02
@bartezz - miasto na tym nic nie traci, to problem prywatnego przewoźnika który realizuje przewozy, a nie władz miasta. Raczej mniejszość działań miasta jest bez sensu niż większość. No ale bartezz nie istnieje bez przesadyzmów. ;)
~ 2020-10-27
22:57:22
Arteks - no pewnie : ) a ty nie istniejesz bez konfabulacji z manią dopisywania rzeczy na temat, których nic defakto nie wiesz ale tworzysz swoje teorie...
Ja bym powiedział, że większość spraw należy do nie przemyślanych i można je tu zacząć wymieniać od a do z. Sam zresztą wiesz jak one wyglądają bo już w tym roku nieraz je punktowałeś i wyśmiewałeś.
~tommi 2020-10-28
06:08:15
Arteks, nie widzę możliwości by w Rybniku wybudowano sieć trakcyjną dla autobusów. To nie Tychy i Rybnik posiada zupełnie inne warunki. Chyba że mowa o autobusach akumulatorowych. Ale jak widać ten sposób nie jest w zasięgu Rybnika.
~artefaks 2020-10-28
06:41:19
Lateks. To są normalne metry sześcienne.
W temperaturze pokojowe 20 st. i ciśnieniu atmosferycznym gazu. Jeden z tych zapisów jest zresztą z błędem.
Jeśli masz w domu dokumentację z wentylacji po spotkasz te jednostki.
Również Arteks jako doświadczony fachowiec powinien znać te jednostki. W kotłach grzewczych jest tak podawany naddatek powietrza Λλ (lambda ).
~rzyt 2020-10-28
06:50:31
Aborygeni nie potrzebują transportu autobusowego, a Rybnik za niedługo będzie miastem z dużymi przestrzeniami bez ludzi.
Arteks, jak widzę te przegubowe jamniki z kilkoma pasażerami to płaczę nad środowiskiem.
A gaz ziemny to też paliwo kopalne podobnie jak prąd z naszych elektrowni.
Może trzeba założyć jakąś nową społkę miejską typu tramwaje rybnickie sp.z o.o. podobnie do inicjatywy rządzących, kiedy powołali spółkę polityczną do budowania elektrowni atomowej?
Cel i zasadność jest; fachowcy nie wybrani w wyborach też będą do zagospodarowania...
Realizacja celu? Ciągle będą problemy merytoryczne usprawiedliwiające odsunięcie w czasie realizacji.
Wynagrodzenia oczywiście pobierane w terminie.
Prywatny inwestor zaczyna dopiero zarabiać, gdy realizacja inwestycji zaczyna wpierw się spłacać, a zarabia później. To jest odpowiedź na różnice w podejściu poważnym do inwestycji urzędniczych.
~Arteks 2020-10-28
10:22:51
@tommi - każde miasto jest inne i w każdym da się zbudować nowoczesne systemy transportu publicznego. Problem z Rybnikiem jest taki, że tu się od 30 lat inwestuje tylko w drogi i auta. @bartezz - fakty, prawdomówność, realia, opiniotwórczość - to znaki rozpoznawcze mojej osoby. :) Oczywiście, że punktowałem i wyśmiewałem ale mimo, że co raz gorzej oceniam naszego prezydenta to absolutnie nie można powiedzieć, że większość spraw w naszym mieście idzie w złym kierunku. A przykład z brakiem stacji gazu w ogóle nie dotyczy władz miasta tylko... prywatnej firmy. @rzyt - ja też widzę puste autobusy "ciągnące" do Dworca KM i często przepełnione w centrum miasta. Nigdy się już nie dowiemy kto przekonał Fudalego do tak kiepskiej lokalizacji tego obiektu. Trudno aby DKM generował jakieś przewozy skoro w okolicy poza zespołem szkół ekonomicznych nie ma żadnego generatora przewozów... Ale niestety DKM jest pewnego rodzaju symbolem peryferyjnego traktowania transportu publicznego w naszym mieście przez poprzednie władze miasta. Nowe też nie zrobiły za wiele poza stworzeniem planu mobilności który... nie jest realizowany.
~ 2020-10-28
17:55:24
Arteks - cyt. twoje słowa "@bartezz - fakty, prawdomówność, realia, opiniotwórczość - to znaki rozpoznawcze mojej osoby. :) " - hehehe : ) pojechałeś po bandzie grubo : ))))
Dzięki za poprawę humoru :))))