zamknij

Wiadomości

Nici z połączenia bulwarów pod Rybnikiem Towarowym? Dosadne słowa PLK o tym pomyśle

Bartłomiej Furmanowicz 2022-06-27, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

To miał być kluczowy odcinek drogi rowerowej łączącej północ Rybnika z jego południem. Miasto snuło już śmiałą wizję stworzenia tunelu dla rowerzystów pod Rybnikiem Towarowym. Tymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe mówią „nie” temu pomysłowi. Dlaczego? Co na to magistrat?

Reklama

Idea połączenia północnej części Rybnika z południową kiełkowała już w 2018 roku. Wtedy to magistrat oświadczył, że pod Rybnikiem Towarowym dla rowerzystów udostępniony zostanie 400-metrowy tunel »Pod Rybnikiem Towarowym powstanie 400-metrowy tunel! Dla rowerzystów«

Przypomnijmy, że projekt budowlany drogi rowerowej w tunelu Nacyny oraz łączników drogowych, wzdłuż ul. Śląskiej i powstającego odcinka drogi Śródmiejskiej, wykonała firma DMK Inżynieria Sp. z o.o. z Rybnika, za kwotę 268 tys. zł.

Lata mijają, a przełomu w przebudowie tunelu nadal nie ma. Dlaczego? O to pytamy w rybnickim magistracie. Agnieszka Skupień tłumaczy, że wciąż trwają uzgodnienia z PKP na temat tunelu pod stacją Rybnik Towarowy.

Miasto przygotowuje kolejne materiały potrzebne do uzyskania niezbędnych pozwoleń i uzgodnień, których wymagają właściciele obiektu. Zgodę na realizację inwestycji wyraziły już PGW Wody Polskie – tłumaczy.

Radzi też, by z pytaniem skierować się do zarządcy infrastruktury kolejowej – PKP PLK. Tu zwrot akcji – spółka państwowa mówi „nie” tunelowi dla rowerzystów.

Nie jest on w żadnym stopniu przystosowany do przebywania tam ludzi. Przyjęte przez projektantów założenia nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistym stanie obiektu. Dodatkowo na obecnym etapie rozmów istnieją poważne zastrzeżenia co do kwestii bezpieczeństwa osób przebywających w takim obiekcie – tłumaczy Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK.

Dodaje, że istnieje duże prawdopodobieństwo podtopień nowej infrastruktury, a także nierozwiązane kwestie wentylacji, czy odgrodzenia użytkowników od znajdującej się obok rzeki.

Wobec powyższych faktów przedstawione PLK rozwiązania projektowe zostały zaopiniowane negatywnie – słyszymy.

Co na to magistrat? Jak zamierza wyjść z impasu? Na odpowiedź czekamy od prawie miesiąca! W kuluarach słyszeliśmy jedynie tyle, że miasto zamierza tak, czy w inny sposób połączyć bulwary z północy i południa. Jak? Tu magistrat też milczy.

---

W czwartym kwartale 2021 roku ruszyła budowa bulwarów nad Nacyną, łączące Niewiadom z Niedobczycami. Prace prowadzi wybrana w przetargu firma DROGOPOL Sp. z o.o. z Katowic, za kwotę przeszło 7,4 mln zł. Zgodnie z deklaracją wykonawcy, roboty powinny się zakończyć do końca przyszłego roku. Miasto planuje połączyć dodatkowo Niedobczyce z Zamysłowem (relizacja 2022-2023), a także ul. Targową z Obwiednią Południową (realizacja 2022-2023). Jeszcze w tym roku ma być modernizowany istniejący, stary odcinek wzdłuż ul. Rzecznej (od Hallera do Targowej).

Oceń publikację: + 1 + 40 - 1 - 28

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (15):
  • ~Kwinto 2022-06-27
    17:39:48

    40 34

    To było do przewidzenia że PKP PLK stwierdzi że się nie da bo NIE.
    Z pewnością nawet nie usiedli aby taki pomysł przedyskutować bo po co jak nic z tego nie mają. Szkoda bo męczy mnie ciągłe objeżdżanie a to Wodzisławską a to przez Chwałowice, tunelem można by w 10-15 minut zajechać z Rybnika do Popielowa czy Radziejowa.
    Pytanie! czy nie dało by się alternatywnie pociągnąć ścieżki rowerowej tyłem Chwałowic (za Hajdą) od ul. Parkowej wzdłuż torów aż do Śląskiej wprost drogi na Radziejów? i potem połączyć to z bulwarami w stronę Popielowa? Tam od zawsze była i jest wąska ścieżka którą można by poszerzyć, bo raczej nie czekałbym na decyzję PKP.

  • ~Arteks 2022-06-27
    17:49:22

    16 74

    @Kwinto - dlaczego się poddawać? Jeśli miasto potrafiło wybudować całkowicie nowy przepust pod linią kolejową z czynnym ruchem kolejowym, potrafiło wybudować estakadę drogi P-R nad dwoma czynnymi liniami kolejowymi i umiało się dogadać z PKP. To dlaczego ma się poddać i rezygnować w przystosowaniu tunelu który już istnieje? Jeśli ktoś z PKP PLK uważa, że nie jest on przystosowany do przebywania w nim ludzi to ma rację - bo obecnie nie jest. Władze miasta mogą jednak przekonać PKP, że przy odpowiednich inwestycjach jakie tam wdroży, będzie to możliwe.

  • ~Abisall 2022-06-27
    18:58:47

    29 23

    @Arteks tyle że obawiam się że Kwinto ma rację - Stanowisko PLK brzmi jak tłumaczenie na urzędnicze "O jezu, co oni znowu chcą, napiszcie że się nie da"
    "Dodaje, że istnieje duże prawdopodobieństwo podtopień nowej infrastruktury, a także nierozwiązane kwestie wentylacji, czy odgrodzenia użytkowników od znajdującej się obok rzeki." - a nawet w zapowiedzi mamy że projekt uwzględnia drogę alternatywną na wypadek wysokiego stanu wody, wentylacja ma być problemem w 400 metrowym tunelu, wzdłuż rzeki gdzie ruch będzie wyłącznie rowerowy...? No i wisienka na torcie - odgrodzenie użytkownika od rzeki - tego nawet nie chce się komentować

  • ~rybol9999 2022-06-27
    19:07:56

    38 22

    PJOTER ZAŚ JE ZDZIWIONY?

  • ~rodzyn 2022-06-27
    19:24:32

    46 3

    Argument o wentylacji jest słuszny. Trzeba tam zapewnić wymuszony obieg powietrza.

  • ~Abisall 2022-06-27
    19:40:08

    11 27

    @~rodzyn
    Tak tylko projekt to uwzględnia
    "Poza samą ścieżką rowerową, w tunelu (ale też na odcinkach dojazdowych) zamontowanie zostanie oświetlenie, system monitoringu oraz wentylacja." - więc jaki problem z wentylacją widzi PLK w 400m prostym jak sik po 4 browarach tunelu, bez ruchu emisyjnego, wzdłuż rzeki która sama w sobie już spowoduje ruch powietrza, i z przewidzianą w projekcie dodatkową wymuszoną wentylacją?

  • ~extraliga_2 2022-06-27
    20:12:04

    42 16

    "Nie jest on w żadnym stopniu przystosowany do przebywania tam ludzi. Przyjęte przez projektantów założenia nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistym stanie obiektu. " - wszystko w temacie i takie uwagi powinny być uwzględnione w projekcie. Chyba, że ktoś w UM uznał, że to się "musi dać zrobić". Historyk czy politolog tak myśli.

  • ~Kwinto 2022-06-27
    21:04:03

    10 19

    ~Arteks oczywiście że jestem za tym aby Rybnik dalej walczył o ten projekt, ale obawiam się że to jeszcze potrwa, a południe Rybnika cierpi. To już chyba dwa lata jak pomysł się pojawił a PKP dopiero teraz postanowiło napisać suchy tekst na odczepkę. Nie wiem jak wygląda ten tunel w środku, oraz kiedy powstał, sama rzeka w okolicach Popielowa była wykładana betonowymi płytami chyba gdzieś na początku lat 90-tych. Tunel na Śląskiej wychodzi pod bardzo wysoką skarpą, w lasku, gdyby powstał ten projekt mielibyśmy rewelacyjną ciekawostkę rowerową w Rybniku. Trzymam kciuki!

  • ~rzyt 2022-06-28
    06:40:09

    19 5

    Nasze przepisy budowlane skutecznie zabijają taki pomysły. Oddymianie, szybka ewakuacja, dojazd służb do ew. wypadku to problemy nie do przeskoczenia.

    Miałem problem z oddaniem budynku do użytku po remoncie, bo schody były w jednym miejscu o 2 cm za wąskie /droga ewakuacyjna/. Nie wspominam o takich problemach jak znak drogowy na parkingu /miejsce dla osób niepełnosprawnych/ był o 7 cm za niski. Jeszcze jedne kuriozum; znak drogowy na prywatnej posesji nie podlega jurysdykcji służb...Ale musi być...

  • ~THE Bill 2022-06-28
    07:20:02

    18 4

    Ehh wielka szkoda :( Niecierpliwie czekam na dokończenie tego fragmentu inwestycji. A niestety nie da się tego inaczej objechać bo przez tory nikt się na pewno nie zgodzi. Przy okazji jednak można by pomyśleć nad poprawą skomunikowania Chwałowic od ulicy Chwałowickiej do Śląskiej (pod drogą P-R, za szybem V) tam jest fantastyczna ścieżka przez las, ale z bardzo stromą skarpą. Trzeba by ją odrobinę poszerzyć i zniwelować. Da się to zrobić!

  • ~Maksymilian Popeć 2022-06-28
    08:02:42

    24 20

    Ten przejazd od zawsze był mydleniem nam oczu. Podczas budowy drogi RP mieli tylko bezkosztowo wyrównać przejazd pod wiaduktem - ale "się nie dało..." Oni są tak samo skuteczni, jak rząd Ewy Kopacz w ostatnich latach rządu.

  • ~Gibon 2022-06-29
    07:30:55

    3 2

    Szkoda słów na tę urzędniczą bezczynność. Ile to może jeszcze trwać.. co trzeba mieć w glowie, żeby wymyślić tak bzdurne argumenty jak ten z wentylacją? Przypuszczam, że tam zawsze jest przeciąg ;) Trzymam kciuki, aby miasto się nie poddało bo byłby to świetny skrót i ciekawa atrakcja. A tak wygra urzędnicza nieudolność

  • ~Gibon 2022-06-29
    07:32:16

    3 4

    Swoją drogą przejazd pod Kotucza też miał być zagrożeniem dla życia a dzisiaj nie wyobrażam sobie, że go nie ma...

  • ~artefaks 2022-06-29
    07:51:27

    5 5

    @Gibon.Nie porównuj tego z przejazdem pod Kotu cza.Bo to zupełnie inna skala i inne zagrozenie.Rzeka jest zanieczyszczona i może się wydobywać bardzo groźny gaz .Siarkowodór był już przyczyną niejednego zgonu w studniach,komorach ,studzienkach kanalizacyjnych itp. Wyobraź sobie nawet taka prosta sytuację że jesteś w środku ,masz 250 m do wylotu i gaśnie światło.Nikt rozsądny nie podpisze się pod takim projektem.A poza tym są jeszcze przepisy budowlane i drogowe i obiekt musiałby zostać komisyjnie odebrany.

  • ~Arteks 2022-06-29
    10:48:58

    2 5

    @artefaks - co ma wspólnego rzeka ze studzienkami kanalizacyjnymi? Jeśli ktoś ma klaustrofobię - nie musiałby korzystać z tego tunelu. Jeśli zgaśnie światło - to ciemno jest wszędzie, nawet na zwykłej ulicy i w każdym domu. Każdy pojazd jest wyposażony w swoje źródło światła. Mam nadzieję, że władze miasta nie posłuchają bojaźliwych tak jak nie uczyniły tego w przypadku przepustu pod Kotucza i przepustu na Paruszowcu. Przejazd w tym miejscu jest bardzo potrzebny.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy "Okrąglaczek" w Rybniku to potrzebna miastu inwestycja?




Oddanych głosów: 354