zamknij

Edukacja

Nauczyciele z SP 36 z wizytą na Cyprze

2019-01-11, Autor: KT

Pracownicy Szkoły Podstawowej nr 36 w ramach realizowanego projektu partnerskiej współpracy między szkołami odbyli pierwszą wizytę zagraniczną. Nauczyciele udali się do Specjalnej Szkoły im. Apostoła Barnabasza w Liopetri na Cyprze.

Wizyta w szkole koordynującej projekt była przeznaczona dla kadry zarządzającej oraz nauczycieli zaangażowanych w jego realizację. Celem spotkania było poznanie specyfiki szkół partnerskich, omówienie i podział działań do realizacji oraz zasad dotyczących mobilności uczniów i nauczycieli.

Reklama

Projekt "We are all different but we all smile in the same way"(Wszyscy jesteśmy inni ale wszyscy uśmiechamy się tak samo) jest realizowany w ramach programu Erasmus+ . Będzie on realizowany w SP 36 w latach 2018-2020

Projekt jest skierowany na integrację uczniów o specjalnych potrzebach oraz uwrażliwienie na ich problemy z którymi stykają się na co dzień. Biorą w nim udział szkoły z Cypru, Malty, Rumunii i Polski. Podczas wizyty w szkole partnerskiej na Cyprze dniach 06.11 – 09.11.2018 r. naszą szkołę reprezentował dyrektor szkoły Krzysztof Zaik, koordynatorka projektu Marzena Kuś oraz nauczycielki języka angielskiego – Ewa Kula-FiziaPatrycja Rusin.

W trakcie wizyty nauczyciele poznali szkołę i zgłębili zasady jej funkcjonowania. Mieli okazję przypatrzeć się specyfice pracy w placówce biorąc udział w lekcji otwartej prowadzonej przez nauczycieli kształcenia specjalnego oraz terapeutów jak również w warsztatach decoupage. Ponadto, każdy z partnerów przedstawił swoją szkołę, jej specyfikę, miasto i kraj używając dowolnych technik multimedialnych. Poruszono też kwestie komunikacji i upowszechniania efektów projektu. W kolejnych dniach wizyty omówiono zasady organizacji i przeprowadzania wizyt dla uczniów ze specjalnymi potrzebami oraz dla nauczycieli.

Punktem wieńczącym wizytę było przedstawienie przygotowane wcześniej przez uczniów, nauczycieli, rehabilitantów oraz terapeutów. Brali w nim udział wszyscy uczniowie, niezależnie od stopnia swojej niepełnosprawności. Dla wszystkich partnerów projektu był to najbardziej wzruszający moment pobytu w szkole, w której każdy młody człowiek boryka się ze swoją niepełnosprawnością.

Nauczycielka języka angielskiego, Patrycja Rusin wspomina, ze wzruszeniem występ młodych Cypryjczyków:
- Największe wrażenie zrobiło na mnie przedstawienie, jakie przygotowali uczniowie wraz z opiekunami. Wzruszyło mnie do łez, dzieciom dało ogromną radość to, że mogą nam pokazać co potrafią, a czasem jeden gest był dla nich ogromnym wyzwaniem.

Również Dyrektor Krzysztof Zaik podzielił się swoimi wrażeniami z pobytu:
- Szkoła na Cyprze to zupełnie inna placówka niż nasza. Jest to szkoła w której uczniowie z upośledzeniem umiarkowanym są uczniami najmniej kłopotliwymi. W szkole tej "uczy" się około 50 uczniów z południowego wschodniego rejonu Cypru Greckiego. Większość uczniów to uczniowie z upośledzeniem w stopniu głębokim, porażeniem mózgowym. Szkoła jest doskonale wyposażona, widać duże nakłady finansowe na wyposażenie. U uczniów tych istnieje inne pojęcie sukcesu. O ile u naszych dzieci to sukces wiąże się z osiągnięciami w konkursach, zawodami sportowymi, olimpiadami, to w tej szkole sukcesem jest to, że uczeń wózkowy kopnie do piłki. Nie ma parcia na wynik, jest za to człowiek. Przedstawienie, na które zaproszono nas na koniec pobytu wzruszyło wszystkich do łez. Uczniowie przygotowali je wcześniej i wykonali w obecności nauczycieli, pielęgniarek i rehabilitantów.

Ostatni dzień wizyty poświęcony był na poznanie historii Cypru. Wszyscy uczestnicy zwiedzili obserwatorium niezamieszkałej strefy Famagusty. Poznaliśmy historię mieszkańców, którzy od 44 lat czekają na powrót do swoich rodzinnych domów. Ponieważ był to ostatni dzień wizyty przyszedł moment rozdania certyfikatów i pożegnań. Pełni pomysłów i wrażeń oraz niezwykle wdzięczni gospodarzom za wspaniałe przyjęcie wróciliśmy do domu.

Jest to początek owocnej współpracy oraz nowych przyjaźni. Uczniowie i nauczyciele naszej szkoły odwiedzą kolejno wszystkie szkoły partnerskie. Nasza szkoła ugości z kolei wszystkich w marcu 2020 r.

- Sądząc po poziomie tej pierwszej wizyty, będzie to dla nas duże wyzwanie, tym bardziej, że w projekt będą włączeni uczniowie niepełnosprawni. Jesteśmy jednak przekonani, że wzmocni to proces integracji uczniów ze specjalnymi potrzebami oraz będzie doskonałą lekcją tolerancji i narzędziem do walki z ksenofobią –  podsumowuje Marzena Kuś.

Zobacz galerię

Oceń publikację: + 1 + 8 - 1 - 12

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jaki Waszym zdaniem czas powinien pozostać na stałe: letni czy zimowy?





Oddanych głosów: 681