zamknij

Wiadomości

Nauczyciele czekają na pracę

2012-10-11, Autor: 
Zbliża się Dzień Nauczyciela, ale nie wszyscy będą w tym roku świętować. Jak przyznają w PUP nauczyciele nie chcą się przekwalifikowywać, większość liczy na powrót do szkoły.

Reklama

- W sumie, w Rybniku 90 nauczycieli straciło pracę – podusumowuje Lucyna Tyl, rzecznik magistratu. Spora część z nich trafiła do rybnickiego pośredniaka. - Od początku września zarejestrowało się 36 osób, które jako ostatnie miejsce pracy wskazało szkołę lub przedszkole (nauczyciele, nauczyciele przedszkola, wychowawcy, pedagodzy). Z grupy tej, pięć osób wyrejestrowało się już w związku z faktem podjęcia pracy – poinformowali nas pracownicy PUP-u.

Nauczyciele nie są jednak zbyt chętni, żeby zmieniać branżę. - Jeśli chodzi o oferty pracy, to tymi, które realizujemy, nie są zainteresowani (prace biurowe, doradcy klienta, prace w ubezpieczeniach czy telemarketingu). Zgodnie przyznają, że chcą pracować w szkole i tylko takimi propozycjami są zainteresowani – mówi Małgorzata Tlołka z PUP - Wszyscy bezrobotni, w tym nauczyciele, mogą liczyć na pomoc w przekwalifikowaniu się w ramach szkoleń grupowych i indywidualnych – dodaje.

 

A co czeka ogromną rzeszę świeżych absolwentów kierunków pedagogicznych – Młodzi nauczyciele (stażyści) mogą tylko liczyć na zatrudnienie na czas określony – najczęściej na zastępstwo za innego nieobecnego nauczyciela – mówi Lucyna Tyl.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (29):
  • ~elegant 2012-10-11
    09:06:50

    0 3

    To może tylko świadczyć o tym,że nie chce im się pracować.To mnie akurat nie dziwi skoro są grupą zawodową ( czytaj: polscy nauczyciele),która w UE pracuje najmniej przy całkiem niezłych zarobkach.Interesujące jest również to,że zazwyczaj z tego środowiska wywodzą się osoby szkolące innych bezrobotnych na różnorakich kursach organizowanych ze środków unijnych.

  • ~pixarybnik 2012-10-11
    09:13:12

    6 0

    dobra dobra gadanie o przekwalifikowaniu na co jakie kursy oferuje nasz PUP .Sorry ale bukieciarstwo czy nie wiadomo jaki hand made to gówno a nie kwalifikacja ,Ile na rynku potrzeba florystów .To wszystko jest po to żeby nabijać kieszenie kolesiom powiązanym z PUP za byle jakie szkolenia .

  • ~lukaszn84 2012-10-11
    09:16:39

    4 0

    PUP LIKWIDACJA TEGO BADZIEWIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! A NAUCZYCIELOM DADZĄ KURS WYSZYWANIA OBRAZKÓW :p

  • ~liesel 2012-10-11
    09:33:17

    1 0

    dziwne że jak byłam w PUP zarejestrowana to dla mnie żadnej oferty pracy biurowej nie było a jestem po administracji z 2 letnim doświadczeniem w UM Żory, nawet nedznego kursu. Pozatym zgadzam sie z pixa.. ze to tylko nabijanie kasy dla powiazanych z pup. mój mąż jest nauczycielem ale nie w tym dziwnym mieście i nie zarabia kroci jak uważa elegant. za 18 godzin masz 1900 zł tylko że to nie 18 h a jakies 35-40 tyg.

  • ~kamilamila 2012-10-11
    09:36:51

    0 5

    jakby naprawdę im zależało na pracy to poszliby gdziekolwiek... ale wiadomo w normalniej pracy brak wakacji, ferii, wolnych świąt itp itd... no i praca od rana do późnego popołudnia na nogach to nie to samo co siedzenie na stołku przez 45 minut i przerwa :)

  • ~liesel 2012-10-11
    09:44:04

    3 0

    te czasy siedzenia na stołku dawno minęły, nie znacie tematu nie wypowiadajcie się.....z każdej godziny nauczyciel jest rozliczany przez um-wydział oświaty. troszkę trzeba czegoś liznąć żeby się wypowiadać w temacie drodzy rybniczanie.

  • ~kamilamila 2012-10-11
    10:06:48

    0 0

    tak się składa, że jestem w tym temacie:) jestem przebranżowionym nauczycielem więc oświatę i system "rozliczania" znam od kuchni:) a czasy na stołku wcale nie minęły

  • ~kamilamila 2012-10-11
    10:07:48

    0 0

    tak się składa, że jestem w tym temacie:) jestem przebranżowionym nauczycielem więc oświatę i system "rozliczania" znam od kuchni:) a czasy na stołku wcale nie minęły

  • ~kamilamila 2012-10-11
    10:10:59

    0 1

    tak się składa, że jestem w tym temacie:) jestem przebranżowionym nauczycielem więc oświatę i system "rozliczania" znam od kuchni:) a czasy na stołku wcale nie minęły

  • ~magdalena 2012-10-11
    10:51:54

    2 0

    no to kamilamila bardzo się cieszę, że się przebranżowiłaś bo jak widać "byłaś cudowną nauczycielką z powołaniem" ;-)

  • ~Afordancja 2012-10-11
    11:01:35

    2 0

    @~sajko15 hm.. sugerujesz, że prawdziwy nauczyciel z powołaniem, nie przyjmie innej pracy niż tylko nauczyciela? Intrygujące...

  • ~werkk 2012-10-11
    11:07:45

    0 0

    liesel wiec liźnijmy norma godzin dla nauczyciela to 18 godzin tygodniowo ( dla innych zawodów 40 godzin) każda kolejna godzina to nadgodziny. Nauczyciel zatrudniony na pełnym etacie powinien być w szkole 8 godzin w czasie kiedy nie ma zajęć z klasą poprawiać klasówki, uzupełniać wpisy w dzienniku itp. (Nie dotyczy nauczycieli zatrudnionych na umowę np nauczyciele zawodu bo Ci najczęściej pracują w innych firmach i Tych rozliczać za przepracowane godziny) Tyle dni wolnych co ma nauczyciel nie ma żaden inny zatrudniony trzeba dodać urlop zdrowotny ( o ile jestem dobrze poinformowany jak nie to proszę poprawić 2 razy po roku w całej karierze oczywiscie jest to płatne) Problem braku pracy dotyczy nauczycieli przedmiotów humanistycznych i wf. nauczycieli zawodu brak. O tym było wiadomo już 5 lat wstecz a mimo to niektórzy wybierają takie studia może należało by przed wyborem studiów o tym pomyśleć. No i może zamiast narzekać należało by poszuka innej pracy, tylko tu jest problem lata pracy w szkole wyrabia w nauczycielu poczucie że jest najważniejszy i najmądrzejszy tylko jego zdanie jest ważne inni się nie liczą, niestety w każdej innej pracy z takim podejściem na dłuższą metę się długo nie popracuje i w tym jest problem.

  • ~liesel 2012-10-11
    11:29:02

    1 0

    kamila czy jak ci tam...na 100 nie jesteś z tej branży bo żaden nauczyciel lub ex nauczyciel nie sra do swojego gniazda, tak etat to 18 godzin ale nadgodziny są wtedy jak jest kogo uczyć, mój mąż uczy wf, jeździ na zawody z dziećmi prawie każdą sobotę wyręczając rodziców z opieki nad dziećmi często trudnymi wychowawczo. nie jest ważne gdzie się ile czasu pracuje i ile się zarabia tylko jak się wykonuje daną pracę. Dobrych nauczycieli nie zwalniali. W szkole też się trzeba wykazać. Zapraszam do szkoły chociaż na tydzień w roli nauczyciela dzieci rodziców takich jak wy- którzy nie mają szacunku do żadnego zawodu prócz swojego. Nauczyciel-za mało pracuje, górnik ma węgiel za DARMO i do tego te kartki na żywność, urzędnik nic nie robi tylko zajmuje miejsce siedzące w urzędzie, lekarze tylko łapówki biorą, policjant tylko mandaty wypisuje. A CO WY ROBICIE POCHWALCIE SIĘ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Pogadamy w miłej atmosferze o WAS.

  • ~Afordancja 2012-10-11
    11:54:04

    1 0

    @~liesel co do tych zawodów, ludzie się czepiają bo są to nazwijmy z naszych pieniędzy, w dużej mierze ludzie mają rację. Wszystko powinno być regulowane wysokością wynagrodzenia (które łatwo dynamicznie zmieniać na przestrzeni lat, z przywilejami jak widać już gorzej). Co do nauczycieli to jest faktem, że nauczyciele na odpowiednim levelu ;) są nie do ruszenia i nie ma znaczenia ich zaangażowanie itd. a jest wielu młodych nauczycieli którzy są pełni zapału itd.. Ty patrzysz na wszystko przez pryzmat męża który być może jest zaangażowany itd. nie zmienia to jednak całej sytuacji. System 40 h, akurat wydaje mi się sensowny, nie musieli by narzekać, że w domu pracują, w przypadku choroby nauczyciela nie było by tak trudno o zastępstwa itd. roczny płatny urlop na "poratowanie zdrowia" jest mitem, doświadczenie pokazuje coś innego. Powinno to zostać zlikwidowane, a kasa przeznaczona na chociażby wynagrodzenia nauczyceli którzy coś osiągają. Oczywiście zawód jako, że kontakt z "klientem" nie należy do najprostszych, ale co to ma do rzeczy? Jak się to ma do tych nauczycieli których nie ma karty nauczyciela? Ogólnie środowisko nauczycieli do dosyć specyficzne środowisko ;) ale to na marginesie.

  • ~Afordancja 2012-10-11
    12:08:01

    0 0

    PS.
    Mogę się pochwalić co robię, ale z racji, że to prywatna firma, to raczej mało czego będziesz się mogła czepiać ;)
    Ogólnie to zasady takie jak w Kodeksie Pracy, czyli 26 dni urlopu, 40 godz. tydzień pracy, + to co sobie "wywalczyłem", czyli jedeń dzień w tyg. praca z domu, w pozostałe dni zaczynam o której chcę, to tyle z plusów ;) (wynagrodzenie pomijam, patrz ->firma prywatna), ogólnie lubie swoją pracę. Z minusów, daleki dojazd(4/5 tyg. to tak jak by delegacja), w każdej chwili możliwość przeniesienia w inne miejsce, praca często pod silną presją terminów, rozliczanie się godzinowe z wykonanej pracy(dosłownie godzinowe, czyli pisanie co ile czasu się robiło), i praca w trybie ciągłej niewiedzy ;) czyli prawie każdy nowy temat jest nowy i trzeba się samemu douczyć. Ogólnie nie narzekam.

  • ~roger 2012-10-11
    12:18:14

    0 1

    Ciekawi mnie ilu z tych nauczycieli mówiło do swoich uczniów: ucz się, ucz bo nic z ciebie nie wyrośnie. Jak się nie będziesz uczyć to nigdzie dobrej pracy nie znajdziesz. Pewnie kilku z nich mimo, wykształconych nie umie się przystosować do środowiska w jakim teraz się znaleźli. Niestety takie właśnie grupy muszą zrozumieć, że nie tylko stawianie warunków i wieczne pretensje o to, że rząd to lub tamto. Dziś takie czasy by aby istnieć na rynku trzeba być trzeba elastycznym i kreatywnym a nie tylko szkoła lub kopalnia. Po drugie jaki pożytek z nauczyciela lub górnika poza ich miejscami pracy?? Marny!!!

  • ~spirit-of-the-town 2012-10-11
    12:26:06

    0 0

    No właśnie, trzeba być elastycznym i dostosowywać się do rynku pracy a nie biadolić jak pewien znany, iż "dla ludzi z moim wykształceniem nie ma pracy w tym kraju:)". Jeśli ktoś nie chce pracowac w innym zawodzie, to znaczy że chyba nie doskwiera mu na razie brak finansów. Ja przebranźowiałem się 3 razy i nie żałuję. Pozdrawiam

  • ~ 2012-10-11
    18:24:28

    0 0

    Nauczycielem powinno się zostać z powołania a nie jak 80% dla kasy, potem przychodzą takie baby i nic tylko wydzierają gębę szykanują uczniów i potrafią tylko nazekać, często przekraczają swoje uprawnienia, oj znam ja taką jedną, za mało byczenia mają lenie!!!

  • ~werkk 2012-10-11
    20:08:19

    0 0

    liesel nic prostszego poślij męża na kopalnię teraz przyjmują będziesz miała 8 ton węgla i kartki na flaps. Jestem pewien że mu się spodoba, To nie To co hasanie po trawie. Nie napisałaś czy kończył AWF no i na jakiej uczelni pytam bo teraz dużo nauczycieli pokończyło licencjaty w Jastrzębiu. Sportowcy którzy trenowali jakiś sport najczęściej mają specjalizację w danej dyscyplinie sportowej maja uprawnienia trenerskie i zarabiają jako trenerzy bardzo duże pieniądze. Mamy tez nauczycieli wf po 3 miesięcznych kursach. Zresztą dużo nauczycieli się przekwalifikowało np. nauczyciele j. rosyjskiego po kursie uczą informatyki, nauczyciele geografii przedmiotów zawodowych technologi, i z takich szkół wychodzą orły. W Rybniku mieliśmy 2 licea które nadal są jedynymi porządnymi szkołami średnimi fakt ze to nie to co 10 lat temu.

  • ~liesel 2012-10-11
    20:16:45

    1 0

    ja rozumiem ,że w dużej mierze zawody które wymieniłam wiszą na budżetówce ale wydaje mi się, że wszyscy uważają że nauczyciel skończy szkołę 3 lub 5 letnią i już nic nie robi. każdy nauczyciel dorabia na boku-uczy w prywatnych szkołach(językowych), prowadzi zajęcia sportowe(wf), piszą lub redagują(poloniści)...tego się na studiach bezpłatnych nie nauczysz musisz się dokształcać, nikt ci tego nie zasponsoruje, a urlopy...wierzcie mi, że nauczyciele chcieli by pracować 40 h i mieć 26 dni urlopu. poza tym pomyśl kto uczy twoje dzieci i sie nimi zajmuje jak ty pracujesz. miejcie szacunek dla tych ludzi. bez tego wasze dzieci wyrosną na zwykłych chamów.

  • ~liesel 2012-10-11
    20:29:36

    0 0

    mój mążą nie jest tylko wfistą i skończył najlepszą uczelnie w kraju na której jest wych.fiz. nie był po ogólniaku ale po technikum jako najlepszy absolwent w roczniku, zna jezyk migowy, skończył również informatykę i ma 3 uprawnienia trenerskie, oprócz uczenia w szkole pracuje jeszcze na kilku innych etatach. jego pozycja w szkole jest tak stabilna że pup mu nie grozi. pracuje z trudną dzieciarnią i wiem że kocha to co lubi. wychodzi z domu o 7 wraca o 21. kocha to co robi . kopalnia mu nie straszna ,wiem bo bardzo chciał iść pracować na kopalnie gdy po 5 latach nauki jego pierwsza wypłata w szkole wyniosła 485,60. za 12 h. błagałam by wytrwał bo wiedziałam że damy rade. jestem z niego dumna. i z siebie. dlatego nie umiem się pogodzić z brakiem szacunku do tego zawodu.

  • ~liesel 2012-10-11
    20:42:56

    0 0

    poza tym historie o tym jak się "idzie wyspać na szychcie" też znam, może nie na trawie no ale jak se pościelesz tak sie wyśpisz, pozdrawiam i mykam sie przygotować na powrót meża z pracy.

  • ~magdalena 2012-10-11
    20:59:12

    0 0

    Liesel pozdrawiam i wychodzi na to, że osoby które mają w swoim gronie nauczyciela wiedzą jak to naprawdę wygląda ( w moim przypadku jest to Mama, którą podziwiam za to co robi;-) trafna uwaga co do paskudzenia we własnym gniezdzie;-)

  • ~Lateks 2012-10-11
    21:10:45

    0 0

    ~liesel " za 18 godzin masz 1900 zł tylko że to nie 18 h a jakies 35-40 tyg. "
    To w końcu 1900 za te 18 godzin czy może wiecej za 35-40 tyg.?
    Ja rozumiem że nie każdy się nadaje na nauczyciela i że nie jest to łatwa praca, ale znam kilku nauczycieli i jakoś żaden mi nie wmawia że poprawa kartkówek mu więcej czasu zajmuje niż siedzenie na lekcjach.

  • ~sweeTeddy 2012-10-11
    22:00:14

    0 0

    Cóż za dyskusja... jacy Ci nauczyciele leniwi i nieelastyczni. Pozornie moi drodzy pozornie. Wszystkie szkolenia, konferencje, kolejne studia podyplomowe, praca w kilku różnych szkołach. Powiecie 2 miesiace wakacji- ok, ale praca nauczyciela niestety nie kończy się z ostatnim dzwonkiem ani podczas roku szkolnego, ani w czerwcu. Eh... a o pracy w domu to ja już wolę nie wspominać. Faktycznie nie wszyscy są z powołania, ale Ci co są łatwo nie mają, a w chwili obecnej to nawet szacunku w większości szkół. Bardzo łatwo oceniać tę profesję dopóty, dopóki ktoś z najbliższego grona belfrem nie będzie. "Obyś cudze dzieci uczył".

  • ~Afordancja 2012-10-11
    22:05:35

    0 0

    @~liesel (z mojej strony tylko mała uwaga) napisałaś: ". miejcie szacunek dla tych ludzi. bez tego wasze dzieci wyrosną na zwykłych chamów", z mojego punktu widzenia, szacunek należy się każdemu, jak sprzątaczce tak i dyrektorowi, i to nie ma nic do różnych patologicznych sytuacji które występują w szkolnictwie, z którymi należy po prostu walczyć, przykładem jest ten roczny "urlop" na PORATOWANIE zdrowia. Widzisz piszesz, że chcieli by pracować te 40 h tygodniowo i 26 dni urlopu, ale jak ktoś rzuci taki tekst to widzę bardzo często wielki opór ze strony nauczycieli, to w końcu nie rozumiem jak to jest. Co do ciągłego rozwoju i "douczania" się to niestety taka specyfika pracy, nie tylko tego zawodu, mam (i pewnie wiele zawodów) dokładnie to samo, sam mam w kolejce jakieś około 10 tysięcy stron do przeczytania (a język angielski o co najmniej 50% skutecznie mnie zwalnia), zrozumienia i nauczenia się, ale nie narzekam, taka specyfika pracy i nie czuję przez to, że z racji tego coś mi się należy, chcę być dobry trzeba się uczyć i tyle, takie czasy.

  • ~Afordancja 2012-10-11
    22:09:10

    0 0

    @~sweeTeddy zgadzam się z Tobą, nie można też wpadać w drugą skrajność, i jak to jest ciężko, jak to trzeba się douczać, jak jest ciężko itd. itd.nauczyciele (zbyt) często nie wiedzą jak to jest w innych branżach i popadają w samouwielbienie. Z resztą jak pisałem zawód ten na pewno nie należy do tych banalnych. Myślisz, że te 40 h i 26 dni urlopu, to zły pomysł czy nie?

  • ~werkk 2012-10-12
    07:00:23

    0 0

    liesel Nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi ? jeśli chodzi o szacunek to na niego trzeba zapracować nauczyciel również, To że mąż wychodzi o 7:00 a w domu jest o 21:00 nie koniecznie jest to spowodowane pracą ale to nie moja sprawa. Osoby które same stworzyły miejsca pracy pracują nawet 20 godzin na dobę i wyobraź sobie ze mają pokończone po kilka studiów podyplomowych a wiekszośc z nich włada 3 językami. Skoro skończył AWF (5 lat) Informatyka (5 lat) jest trenerem skoro taki prymus to zapewne jest trenerem klasy mistrzowskiej napisz mi ilu to mistrzów wyszło spod jego ręki?. Piszesz jak nauczycielka Tylko nauczyciele to najmądrzejsi ludzie reszta narodu to ciemnota na która nauczyciel musi pracować.

  • ~werkk 2012-10-12
    07:08:55

    0 0

    liesel Specjalnie dla Ciebie. Wszyscy dla wszystkich. Murarz domy muruje, Krawiec szyje ubrania, Ale gdzie by co uszył, gdyby nie miał mieszkania? A i murarz by przecie Na robotę nie ruszył, gdyby krawiec mu spodni i fartucha nie uszył, Piekarz musi mieć buty, Wiec do szewca iść trzeba, No a gdyby nie piekarz, To by szewc nie miał chleba, Tak dla wspólnej korzyści, I dla dobra wspólnego, wszyscy muszą pracować, Mój maleńki kolego. Julian Tuwim.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5078