zamknij

Biznes

Największa inwestycja w Rybniku wchodzi w kolejną fazę. Ruszył przetarg na budowę Racibórz-Pszczyna

2016-10-10, Autor: 

Rozpoczął się kolejny etap realizacji największej inwestycji w dziejach miasta. Rybnicki magistrat ogłosił przetarg na budowę odcinka Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna (etap 1-4). Zainteresowane firmy mogą składać oferty do 21 listopada r. Przetarg zostanie również ogłoszony w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Reklama

Przetarg (zobacz szczegóły ogłoszenia) obejmuje budowę 10,22 km drogi na odcinku od ronda Raciborskiego w Żorach do ul. Wodzisławskiej w Rybniku. - Mowa o budowie drogi klasy GP (główna przyspieszona) o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Trasa będzie całkowicie bezkolizyjna – skrzyżowania z kluczowymi drogami niższego rzędu będą wykonane w formie węzłów. W ramach tej części inwestycji  powstanie też 13 obiektów mostowych – 2 mosty i 11 wiaduktów – przypomina Agnieszka Skupień, rzecznik prasowa rybnickiego magistratu.

Zgodnie z harmonogramem zaplanowanych działań, plac budowy oddany zostanie wybranemu w przetargu wykonawcy niezwłocznie po zawarciu umowy. Budowa powinna rozpocząć się wiosną 2017 roku, a jej zakończenie przewidywane jest na koniec 2019 roku.

Całkowita wartość inwestycji szacowana jest na 433,7 mln zł, z czego 83 mln zostały zabezpieczone na wypłatę odszkodowań. Na realizację zadania miasto otrzyma dofinansowanie w kwocie 290 mln zł. z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

- Przetarg obejmuje także realizację drugiego zadania – Budowa Drogi Śródmiejskiej na odcinku od ul. Obwiednia Południowa w Rybniku do Węzła Śródmiejskiego. Ta inwestycja finansowana będzie w 100% ze środków własnych miasta i Europejskiego Banku Inwestycyjnego – dodaje Agnieszka Skupień.

Na 17 października przewidziano otwarcie ofert w innym związanym z inwestycją przetargiem na pełnienie funkcji Koordynatora Czynności Nadzoru Inwestorskiego. Więcej informacji TUTAJ.

Oceń publikację: + 1 + 10 - 1 - 6

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (19):
  • ~Arteks 2016-10-10
    20:38:54

    32 27

    Panie Prezydencie, cieszę się, że sprawa budowy nowej drogi posuwa się do przodu ale mam nadzieję, że nie podziela pan entuzjazmu swojego naczelnika wydziału dróg, który naiwnie ogłosił w Radio 90, że nowa droga odkorkuje Rybnik... Bo tak oczywiście nie będzie, korki poroznoszą się co najwyżej w inne miejsca. (Paradoks Braessa). Niemcy to wiedzą dlatego w miastach poza obwodnicami, inwestują w transport zbiorowy, w infrastrukturę dla rowerów i pieszych.
    Doskonałym rybnickim przykładem potwierdzającym Prawo Braessa jest Obwiednia Południowa - miała być drogą która odkorkuje Reymonta i Wodzisławską. Po 15 latach od oddania jej do użytku, mamy korki nie tylko na Wodzisławskiej i Reymonta ale także na Obwiedniej. Czasami kolejka sięga do od Jankowickiej do Wodzisławskiej! No więc co poza obwodnicą panie prezydencie?

  • ~Станислав Андрей 2016-10-10
    21:35:01

    13 36

    Aż przecieram oczy ze zdziwienia i nie wierzę ... w komentarz Arteksa. I nie chodzi o to że, źle że, krytykuje budowę drogi. Gratuluje Panie Arku, to co mówiłem Panu 5 lat temu w końcu do Pana dotarło :)
    Ponadto nie można zapominać o innych walorach - miasto na tym straci, dzielnice takie jak Zamysłów czy Niewiadom stracą swój podmiejski charakter, wzrośnie zanieczyszczenie powietrza (smog też), a jedynie kto na tym zyska to sektor usług który w Rybniku jest przerośnięty.

    Przedewszystkim należy postawić pytanie - czy na wjazdach do miasta na drodze 935 faktycznie jest tak duży ruch tranzytowy, aby budować obwodnicę? Wystarczy sprawdzić GPR ...

    Pozdrawiam :)

  • ~lewy_gwint 2016-10-10
    22:24:28

    10 1

    Paradoks o którym mowa jest wyżej nie zawsze występuje. Jednak sprzyja mu układ drogowy o ruchu niekierowanym o dużym obciążeniu.

  • ~Gruby21 2016-10-10
    23:07:02

    18 25

    Oby to była ostatnia taka inwestycja w naszym mieście na najbliższe sto lat. Ta niepotrzebna nikomu droga, nie wiadomo skąd dokąd była priorytetową inwestycją byłego prezydenta. Swego czasu miałem nadzieję, że temat ucichnie. @Arteks, dobrze prawisz... Jeśli już decyzja zapadła, trzeba będzie zrobić w mieście coś co uporządkuje wreszcie cały ten komunikacyjny chaos i monofunkcyjne, najmniej ekonomiczne, samochodowe podejście do tematu przemieszczania się. Po wybudowaniu RDRP i Śródmiejskiej chyba nie będzie już w mieście terenów zielonych, na których można będzie wybudować coś podobnego za takie pieniądze. Inne miasta w Polsce zawsze budowały takie drogi za państwową, nie samorządową kasę. To jest w tym przypadku chyba najgorsze. Nawet Wrocław ma A8 a nie drogę, za której utrzymanie będą musieli płacić z własnej kieszeni. Dzisiaj stałem w korku 45 minut w mieście, jeśli te korki będą jeszcze większe po wprowadzeniu SRB, SRC i SWD do centrum to ja dziękuję...

  • ~polk 2016-10-11
    04:43:22

    36 10

    Nie chcę krakać ale na koniec 2019 roku usłyszymy z ust pani rzecznik, że ze względu na złe warunki atmosferyczne, niewybuchy, gniazda rzadkich ptaków lub innych żyjątek (niepotrzebne skreślić) drogą zostanie otwarta w innym terminie.
    Jeden mostek w centrum robią pół roku a oni w dwa i pół chcą wybudować 13 i do tego 10km drogi???
    A tak na marginesie pani rzecznik, to coś mi się wydaje, że kolejny termin oddania tego mostku już minął.

  • ~Kowal07 2016-10-11
    08:57:58

    14 4

    Tak na serio obwodnica trochę rozładuje ruch - powinni dociągnąć ją od razu do ul. Raciborskiej.
    Pytanie co dalej po za obwodnicą, ciężko będzie przekonać kierowców do przesiadki w transport publiczny wiele osób jest nauczonych wsiąść w samochód i wygodnie dojechać do miejsca docelowego mimo,że często stoją w korku ale jadą swoim transportem niestety często sami.
    Kiedyś myślałem może tramwaj dwie linie z dzielnic tzw. sypialni do śródmieścia tak jak Olsztyn ale chyba nie ma poparcia wśród rajców miejskich i droga inwestycja. PKP kolej jest jeszcze wiele do zrobienia.
    I jak tu żyć.

  • ~Jarek_LX 2016-10-11
    08:58:01

    9 18

    1/5 kwoty inwestycji to odszkodowania a np. okolice węzła świerklańskiego zamiast przez pola to droga będzie przebiegać między domami i do tego wytną spory kawałek lasu ( a ochrona środowiska śpi)...

  • ~minowa 2016-10-11
    10:19:17

    11 5

    Inwestycja powinna być rozpoczęta od węzła Wodzisławskiego do Obwiedni Południowej przez Węzeł Śródmiejski w celu jak najszybszego odblokowania korków na ul. Wodzisławskiej.
    Proszę poważnie rozważyć ten argument.

  • ~Arteks 2016-10-11
    10:21:01

    17 14

    @kowal07 - ale to trzeba na nowo ludzi nauczyć, że da się dojeżdżać komunikacją miejską ale najpierw trzeba zreformować ZTZ. A wiesz od kogo należy zacząć - od urzędników! Bo to oni w dużej mierze zagracają te dwa parkingi w centrum miasta tworząc po 15.00 korki na 3 Maja, Piłsudskiego, Miejskiej, Hallera. Trzeba apelować do władz miasta aby podnieśli opłaty abonamentowe za parkowanie w centrum. Obecnie pracownicy instytucji są uprzywilejowani i płacą tylko 20 zł na miesiąc! Dla porównania w Wodzisławiu najtańszy abonament miesięczny dla osób które nie są mieszkańcami centrum kosztuje od 100 do 200 zł. Na mnie możesz liczyć. Będę wypominał Kuczerze, że nie da się nauczyć ludzi nie jeżdżenia autem do centrum jeśli urzędnicy Urzędu Miasta będą psuć "morale".

  • ~storek 2016-10-11
    12:49:46

    17 1

    Moim zdaniem problemem Rybnika (i innych średnich miast) jest to, że wszystko co powstaje, każdy obiekt który przyciąga tłumy ludzi, powstaje w centrum (np. dwie galerie w ścisłym centrum), a nie gdzieś na uboczu (nieco dalej od centrum) gdzie można dojechać obwodnicą. Patrząc np. na Regensburg, to w centrum nie ma galerii, ani biurowców, gdzie dojeżdża masa ludzi (również z poza miasta), albo jest to po prostu rozlokowane w bardziej zrównoważony sposób. Wydaje mi się, że transport publiczny może zastąpić samochód jedynie w naprawdę dużych miastach, gdzie jadąc tramwajem czy autobusem można faktycznie zyskać na czasie, bo np. mają wydzielone pasy. Dojeżdżając do centrum Rybnika z bardziej odległych dzielnic, traci się niestety bardzo dużo czasu.

  • ~Arteks 2016-10-11
    15:07:09

    21 10

    @storek - galerie handlowe pełnią inną funkcję od marketów, to coś eksluzywnego pełniącego też funkcje rozrywkowe. Galerie takie mają charakter miastotwórczy - szczególnie jeśli powstają na terenie dawnych zakładów. Nie stawiałbym w jednym rzędzie Focusa z Auchanem czy Obi. W Augsburgu zauważyłem, że miasto jest większe od Rybnika czy Gliwice, w centrum były galerie, natomiast tak jak piszesz, wszystkie Obi, Kauflandy i inne markety na przedmieściach. W ciągu kilku dni nie spotkałem ani jednego korka. W centrum pełno deptaków i placów z całkowitym zakazem ruchu samochodowego. Spotkałem na obrzeżach Śródmieścia kilka wielopoziomowych parkingów ale płatnych za godziny - bez żadnych abonamentów tak aby korzystali z nich turyści, ludzie przyjeżdżający coś załatwić ale nie pracownicy centrum! Z kolei na peryferiach i przy pętlach tramwajowych - parkingi bezpłatne tak aby mieszkańcy okolicznych wiosek mogli przyjechać autem i przesiąść się na tramwaj. W Rybniku jednym z problemów korkujących miasto są urzędnicy i pracownicy instytucji w centrum miasta którzy zostawiają auto na 8 godzin po czym wyjeżdżając paraliżują ok. 15.00-16.00 całe centrum miasta. I za to zostawiają w kasie miejskiej 20 zł miesięcznie czyli ok 1 zł(!!!) dziennie. Czy nie uważacie, że radni i władze miasta sami prowokują nadmierny ruch samochodów i korki w centrum miasta?

  • ~Jo Jetu 2016-10-13
    15:44:22

    4 1

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~rad11 2016-10-16
    11:03:57

    11 4

    Narazie miasto się chwali, ciekawe kiedy pochwali się jak traktują przesiedlanych ludzi nie dotszymujac obietnic zmniejszając odszkodowania o 5% pieniądze miały być nieopodatkowane a okazuje się inaczej. Pieniędzy jeszcze nie ma a do marca trzeba się wyprowadzić. Może trzeba tym się zainteresować a nie tylko przechwalkami miłościwie panującego Piotra

  • ~BartekH 2016-10-16
    23:05:39

    6 2

    Właśnie, dlaczego miasto zaciąga kredyt, którego raty będziemy wszyscy spłacać tyle lat? Co Rybnik zyska tą inwestycją?

  • ~darth_vader 2016-10-17
    11:40:27

    16 3

    Arteks jo Ci powiem po ślońsku: Ciebie chyba piere w dekiel. A czym niby różnią się urzędnicy od pracowników innej branży? A co? Górnikom wolno dojeżdżać do pracy samochodem? Zauważ może specjalisto od transportu w mieście jak zakorkowana jest ul. Mikołowska w tych godzinach, ilu pracowników firm powstałych na terenach byłej Huty Silesia dojeżdża samochodami. Po za tym trochę jeżdżę po mieście i np. ul. Kotucza i ul. Wyzwolenia potrafi być zakorkowana do 17 a nawet czasami i dłużej. I co urzędnicy robią rundki po mieście? Albo może wszyscy urzędnicy dojeżdżają od strony Chwałowic i robią korki rano i po południu? Weź się chłopie ogarnij z tymi Twoimi wypowiedziami bo czasami to ręce opadają.

  • ~HAN 2016-10-18
    08:55:34

    5 1

    Mam nadzieje ze nazwy wezlow jakie sa na tej mapce to tylko tak pogladowo. Nazwy wezlow powinny byc od ulic z ktorymi je tworza np wezel Wodzislawska, wezel Swierklanska, dokladnie jak wezel Grota-Roweckiego. NIe wiem czym sie tak zasluzyly te miasteczka zeby dawac takie nazwy wezlow. W Rybniku to zawsze wszystko musi byc udziwnione w infrastrukturze drogowej. W zarzadzie drog dalej tkwia w latach 60tych.

  • ~Arteks 2016-10-18
    09:47:36

    4 10

    @darth_vader - no górnicy dojeżdżają, tak samo jak pracownicy zakładów na Paruszowcu i... muszą parkować co raz dalej od miejsca pracy bo nic nie jest z gumy i miejsca co raz mniej. A centrum powinno być dla ludzi, a nie dla aut. Władze miasta mają w zanadrzu różne możliwości walki z takimi niedobrymi dla mieszkańców trendami. Mam nadzieję, że w końcu zacznie je stosować. Obecna sytuacja szkodzi rybnickiemu biznesowi, który zamiast zarabiać - stoi w korkach z ludźmi którzy wcale nie muszą dojeżdżać do pracy autem. @han - popieram, trzeba walczyć z takimi różnymi rybnickimi paradoksami i je pokazywać władzom miasta, tak samo nazwy na przystankach - tylko u nas nazwa dzielnicy jest większa od nazwy przystanku czy miasta.

  • ~ 2016-10-18
    10:45:25

    8 4

    Węzły w Polsce generalnie mówią wiele;) Np jak chcesz zjechać z A1 na Toruń, to węzeł Lubicz, jak na Bydgoszcz to Kopytkowo:) jak z A4 na Oławę, to oczywiste, że Brzezimierz:) Tak że niech kierowcy ćwiczą wyobraźnię

  • ~jurekogórek 2016-10-18
    14:15:17

    8 4

    Będą przy tej drodze dróżki dla rowerów ? W Niemczech jak budują drogi to w 98% obok niej robią dróżkę rowerową ...może byt tak wziąć z nich przykład....

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5087