zamknij

Wiadomości

Na Żorskiej nie działa sygnalizacja. Kierowcy są... zadowoleni

2019-07-16, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

Już od dłuższego czasu jadąc ul. Żorską od ronda Powstańców Śląskich nie uświadczymy działającej sygnalizacji świetlnej. Ma to związek z budowaną drogą rowerową. Co ciekawe, podnosi się wiele głosów kierowców mówiących o tym, że brak świateł na Żorskiej to genialny pomysł!

Reklama

Zapewne większość z Was jadąc ulicą Żorską zauważyła, że na skrzyżowaniach obok Tesco i Lidla nie działa sygnalizacja świetlna. Efekt jest taki, że kierowcy jadący np. od ronda „z kulkami” bez zatrzymywania się dojadą aż do skrzyżowania z ul. Prostą.

Jak z informacji nadesłanych do naszej redakcji i komentarzy pod artykułami wynika, że jesteście... zadowoleni z takiego rozwiązania. Powód jest prosty, brak sygnalizacji nie generuje korków wzdłuż ulicy, a podróżujący płynnie przemieszczają się z lub do centrum Rybnika.

Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu tłumaczy, że obecna sytuacja na Żorskiej jest tymczasowa.

- W ramach kontraktu pod nazwą „Budowa dróg rowerowych na ul. Żorskiej” przebudowie podlegają również urządzenia sygnalizacyjne i ich instalacje elektryczne. Uruchomienie obiektów będzie możliwe po zakończeniu prac instalacyjnych i wprowadzeniu docelowej organizacji ruchu co najmniej w obrębie skrzyżowań. Zgodnie z zawartą umową wykonawca winien zrealizować wszystkie prace do dnia 23 sierpnia 2019 r. - mówi.

Czy miasto nie zastanawiało się nad tym, by na stałe zlikwidować sygnalizację świetlną na Żorskiej? Bogdan Wochnik z Wydziału Dróg w rybnickim magistracie powołuje się na rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

- Kryterium łączne dla każdego ze skrzyżowań na ul. Żorskiej w tym rejonie przekracza 100 pkt. Oznacza to, iż na tych skrzyżowaniach winny być zastosowane urządzenia do kierowania ruchem drogowym – mówi wprost.

Jak dalej tłumaczy Bogdan Wochnik, jedynym uzasadnieniem do wyłączenia urządzeń sygnalizacyjnych byłoby zmniejszenie natężenia ruchu w godzinach szczytu do 1/3 obecnej wartości szczytowej.

- Taka okoliczność w normalnych warunkach ruchu nie będzie miała miejsca, biorąc pod uwagę główny czynnik - ciągle rosnący stopień zmotoryzowania społeczeństwa w Polsce, który zgodnie z publikacjami jest jednym z wyższych w Unii Europejskiej i wyprzedza takie kraje jak Niemcy, czy Francję – dodaje.

Rybnicki magistrat odnosi się też do samych opinii uczestników ruchu.

- Są one jak zwykle podzielone. Są zwolennicy likwidacji sygnalizacji, którzy oczekują na bezproblemowy przejazd drogą z pierwszeństwem, oraz przeciwnicy, którzy często korzystają z wlotów bocznych. Ci ostatni zgłaszają już w tej chwili swoje negatywne uwagi z powodu tymczasowego wyłączenia obiektów sygnalizacyjnych na czas ich przebudowy – słyszymy.

Wy do której grupy kierowców się zaliczacie? Zadowolonych z braku sygnalizacji czy też nie?

Czy na Żorskiej powinna działać sygnalizacja?




Oddanych głosów: 984

Oceń publikację: + 1 + 91 - 1 - 27

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (25):
  • ~ 2019-07-16 08:15:59

    Ze względu na bezpieczeństwo lepiej niech te światła tam będą jak były. Wszystko fajnie i super do czasu aż nie wydarzy się tam jakiś wypadek. Wtedy zamiast chwalenia będzie nagonka i teksty typu " gdyby działały światła to by do tego nie doszło "

    86 45
  • ~zatroskany 2019-07-16 08:52:31

    No i otóż to. Ci jadący Żorską zadowoleni, Ci którzy chcą włączyć się do ruchu z bocznych uliczek już nie bardzo, szczególnie wyjazd z Tesco w lewo narażony na długie oczekiwanie. Zgadzam się z panem Kamil78

    75 31
  • ~Arteks 2019-07-16 08:58:01

    Fajny przykład jak bycie kierowcą znieczula na potrzeby innych. Faktycznie jadąc Żorską jest teraz fajnie. Ale jak się włączyć do ruchu z Brzezińskiej, Przyjaźni czy Tesco? Jak w takiej sytuacji przejść na drugą stronę ulicy? Całe szczęście, że administratorzy drogami nie myślą samolubnie, wykonują te prace w okresie letnim, a światła na skrzyżowaniach wkrótce będą na nowo uruchomione - także dla rowerzystów. :)

    51 99
  • ~rzyt 2019-07-16 09:19:00

    Często włączam się w Żorską z ulicy Brzezińskiej skręcając w lewo. Jest dużo sprawniej niż ze światłami. Przerwy w strumieniu samochodów regulują światła przy Tesco i ruch na rondzie Żorska-Prosta. Na Brzezińskiej nie ma kolejki oczekujących tak jak było wcześniej.

    74 14
  • ~eljot13 2019-07-16 10:08:41

    ~Arteks - nie ma najmniejszych problemów z włączeniem się z ulicy Brzezińskiej, Przyjaźni czy Tesco. Żaden pieszy nie ma trudności z pokonaniem przejścia - skąd Ty to wszystko czerpiesz - drona wysyłasz czy jakaś szklana kula podpowiada Ci te rewelacje? Wybacz, ale nie można się tym razem zgodzić z tym co mówisz. Ruch jest w pełni płynny, nikt niczego nie blokuje, nie widać żadnych korków, rowerzyści też sobie znakomicie radzą. Niebawem za to przekonamy się wszyscy jakim dobrodziejstwem są światła na skrzyżowaniach. Masz za to rację w tym jednym - gdyby tak administratorzy dróg zaczęli myśleć....

    76 9
  • ~observator 2019-07-16 10:31:43

    To tylko moja opinia: "Nie ma nic nic gorszego niż światła między rondami". Skręcając w lewo przy braku świateł marnuję więcej czasu i paliwa, niż skręcając w prawo i zawróceniu . (tych miejsc jest tam dużo) :) Podzielam zwolenników świateł, jak i tych, którym obecny stan się podoba :) Pozdrawiam.

    19 4
  • ~bajzi 2019-07-16 10:49:19

    Ale rozwiązanie jest bardzo proste. Zlikwidować lewoskręt zarówno przy Tesco jak i Brzezinskiej/Lidlu. Zlikwidować pas środkowy na Żorskiej do skrętu w lewo do Tesco i do Lidla. Wprowadzić tylko prawoskręt do zjazdów i wyjazdów (odległość między rondami jest naprawdę niewielka i można je swobodnie objechać) i zrobić pas do włączania się do ruchu przy wymienionych wyjazdach.. Jest na to miejsca bo i tak mamy teraz trzy pasy.
    Proponowałam to rozwiązanie już bardzo dawno temu p. Koperowi ale nie był zainteresowany.

    34 13
  • ~rzyt 2019-07-16 12:25:38

    ~bajzi; Wg Twojej propozycji generowany jest większy ruch i tworzymy nową rzeczywistość na prawoskręcie z Żor, który został zlikwidowany. Rozpoczyna się blokowanie ronda przy stacji benzynowej i McDonald.

    11 1
  • ~Arteks 2019-07-16 12:56:44

    @eljot13 - czerpie z tego co ty czyli z życia, a jeśli ty wysyłasz drona to podziel się jakimś filmem. ;) Zdecydowanie bardziej wolę być zdany na światła niż na litość współczesnych kierowców i dlatego ich przywrócenie jest niezbędne.

    5 43
  • ~pprywatne 2019-07-16 14:11:24

    Przecież większość sygnalizacji w Rybniku działa, jak by przedszkolak ją zaprogramował. Dlaczego w nocy dalej działają światła, powinno być pomarańczowe pulsujące.
    Każde przejście dla pieszych wygląda inaczej, brak standardów.
    Szkoda pisać i tak to nic nie zmieni.

    49 2
  • ~bajzi 2019-07-16 14:16:09

    rzyt
    W mojej propozycji nie było mowy o likwidacji prawoskrętu na rondzie koło Maca. Prawoskręt był potrzebny tylko należało wydłużyć pas włączenia się do ruchu, przejmując od Lotosa kawałek ziemi.

    19 1
  • ~pprywatne 2019-07-16 14:17:14

    W żadnym normalnym kraju, jak się ma zielone światło skręcając w prawo to pieszy ma czerwone. U nas pieszy też ma zielone w tym samym czasie co kierowca!!!

    32 4
  • ~rzyt 2019-07-16 16:33:57

    ~bajzi; Z tym prawoskrętem będą jeszcze jaja. Brak odczujemy po wakacjach. Twój pomysł wtedy nie byłby zły.
    Pozdrawiam.

    6 0
  • ~Arteks 2019-07-16 18:48:02

    @pprywatne - fajnie, że podjąłeś ten temat. :) Nasze polskie przepisy z niewielkimi modyfikacjami pochodzą z czasów PRL, a wtedy aut na drogach było... "100x" mniej. I wtedy nikomu nie przeszkadzały takie idiotyczne przepisy odnośnie przechodzenia przez pasy czy wspólnego zielonego dla kierowcy skręcającego i pieszego. Przy czym gdyby zrobić osobne cykle to jak zwykle najgłośniej ujadaliby kierowcy bo nagle okazałoby się, że muszą stać nie tylko ustępując innym autom ale także pieszym - a to byłoby dla nich "upokarzające". ;)

    6 21
  • ~Arteks 2019-07-16 18:48:48

    @rzyt - ale rowerzyści będą mieli kolejną fajną trasę. Do tej pory Żorska była tylko dla kierowców.

    6 24
  • ~pprywatne 2019-07-16 22:07:58

    ~Arteks - To zdanie o tym "ujadaniu" było zbędne.

    11 1
  • ~ 2019-07-16 23:04:12

    Arteks 2019-07-16 18:48:48
    "@rzyt - ale rowerzyści będą mieli kolejną fajną trasę. "
    "droga wśród spalin" - powód do dumy dla władz, myślę że dla miłośników rowerów będzie to hit co najmniej na miarę Bulwaru nad Nacyną

    12 2
  • ~DonPedro 2019-07-17 10:43:48

    Wyjazd z Brzeziskiej - super bez swiatel, jestem przeszczesliwy i niech swiatla nie wracaja, nawet jak tiry z Tesco Steel wyjada to nigdy wlaczenie do ruchu nie trwa dluzej niz do minuty. Postoj na swiatlach trwal o wiele dluzej.
    Skret w lewo z Przyjazni to gorsza sprawa ale do zrobienia przy wspolpracy kierowcow, czasem troche adrenaliny wystepuje.
    Wyjazd z Tesco w lewo to tragedia, w poniedzialek byly stluczki. Lepiej jechac w prawo i skrecic na OBI albo nawrocic na rondzie.

    Ogolnie bez swiatel na plus :)
    Dolozyc zakaz skretu w lewo z Tesco i Lidla i bylaby bajka, korzystniej dla plynnosci ruchu na Zorskiej i dla oczekujacych na wyjazd z marketow.

    8 1
  • ~bajzi 2019-07-17 11:33:44

    Arteks
    Prosze przestań pitolić o tych drogach rowerowych, bo na dzień dzisiejszy żadna nie spełnia wymogów bezpieczeństwa i ta na Żorskiej również spełniać nie będzie.
    Przykład 1. ul. Raciborska. zaczynając na Nowinach droga zaczyna sie nagle co oczywiscie wymaga przejazdu na drugą strone jezdni, bez swiateł. Czyli wpadamy pod rozpędzonego tira. Na rogatkach miasta droga również konczy sie nagle w lesie, co wymaga przejazdu na drugą strone jezdni, bez świateł w dodatku blisko zakretów czyli ... wpadamy pod rozpedzonego tira.
    przykład 2. ul. Kotucza wjazd na droge rowerową przy rondzie Gliwickim wymaga złamania przepisów. Jadąc od Wyzwolenia albo skręcamy w Gliwicka po czym przelatujemy po pasach na drugą strone jezdni - nieprzepisowo, albo mijamy rondo i wbijamy się sciezke przecinajac pas prawoskretu - mandacik. Dalej lecimy do cmentarza a nastepnie przelatujemy na drugą strone bez świateł wpadając ... tak tak pod rozpedzonego tira. No i na koncu chcąc np. pojechac do hmmm centrum przesiadkowego, przelatujemy na drugą strone ul. Kotucza i .... droga się konczy. Czyli schodzimy z rowerka i grzecznie po chodniku idziemy do owego centrum.
    I tak mogę o kazdej z tych pieknych dróg. I Żorska niczym od nich sie nie różni. Przelatujemy z jednej strony na druga jak urzędnikom było wygodniej. Uwierz, bezpieczniej było bez tych bezmyslnie zrobionych dróg.

    11 1
  • ~bajzi 2019-07-17 11:36:37

    I żeby było jasne. Nie jestem przeciwniczką dróg rowerowych. Ale droga rowerowa nie służy do jazdy w kółko lub gdzie oczy (urzędnika) poniosą. Tylko do pokonania odcinka z punku A do punktu B w sposób bezpieczny dla ROWERZYSTY i w miarę nieuciżzliwy dla kierowcy. I tych ostatnich elementów brakuje w rybnickich drogach.

    10 1
  • ~Arteks 2019-07-17 20:19:27

    @ursus - to według ciebie przejazd rowerem wśród spalin kilkaset metrów jest czymś dyskomfortowym, a stałe zamieszkanie w chałupie "wśród spalin" położonej przy ulicy jest dla ciebie ok? @bajzi - żadna nie spełnia wymogów bezpieczeństwa? To zgłoś to do odpowiednich służb. Ciekawe, że drogi publiczne spełniają wszystkie normy bezpieczeństwa, a mamy na nich ciągłe wypadki samochodowe ze skutkiem śmiertelnym. Jak można mieć pełną sieć rowerową skoro inwestycje w system rowerowy w Rybniku zaczęły się gdzieś 3 lata temu. W porównaniu do tego ile dekad trwa budowa w Polsce sieci nowoczesnych dróg i ile jeszcze brakuje? Też widzę mankamenty typu zakończenie jakieś drogi w danym miejscu - na pewno kiedyś powstanie dalszy odcinek.

    0 10
  • ~bajzi 2019-07-18 08:36:49

    arteks
    Człowieku czytaj ze zrozumieniem
    "Wymogów bezpieczeństwa" nie wymogów formalnych. Jak sam zauważyłeś coś co jest zgodne z prawem nie zawsze jest bezpieczne.
    Za "zakonczenie" drogi rowerowej na Rudzkiej na wysokości oczyszczalni autor tego pomysłu powinien siedzieć. Ale ustawienie znaku "koniec drogi rowerowej" załatwia problem.
    Zwróć uwagę co robią ci pseudomiłośnicy rowerów w tanich garniakach. Na odcinku kilkuset metrów drogi rowerowej przed każdym skrzyżowaniem, wyjazdem itp. stawiaja znak koniec drogi rowerowej, tylko po to by uniknąć odpowiedzialności za bezmyślność.

    5 0
  • ~Arteks 2019-07-18 12:05:38

    @bajzi - skoro coś co jest zgodne z prawem nie zawsze jest bezpieczne to jak skomentujesz wszystkie wypadki śmiertelne z udziałem aut w Rybniku jakie miały miejsce powiedzmy w ostatnich latach? Akurat Rudzka jest dobrym przykładem na to co wyjaśniałem w poprzednim wpisie - czyli kontynuacja drogi rowerowej jest założona w dalszym etapie remontu drogi. Z tym "siedzeniem" to już bardzo przesadziłeś bo w takim razie siedzieć w naszym kraju mógłby co trzeci kierowca za rażące naruszanie przepisów. Tylko wtedy zamiast inwestycji państwo musiałoby ciągle budować nowe więzienia. Włączenie się do ruchu rowerzysty z drogi rowerowej na drogę wspólną dla rowerów i aut wymaga jedynie zachowania ostrożności ze strony rowerzysty. Manewr taki sam jak dla każdego kierującego czymkolwiek który włącza się do ruchu z drogi podporządkowanej. Widzisz jakieś problemy których nie ma lub które zostaną zminimalizowane wtedy kiedy drogi rowerowe będą połączone w sprawną sieć. W związku z tym mam propozycję - domagaj się zmiany w proporcjach wydatków. Więcej na inwestycje dla pieszych i rowerzystów, mniej na inwestycje w auta. Wtedy będzie to postępować szybciej niż do tej pory i szybciej doczekamy się efektów.

    1 7
  • ~bajzi 2019-07-18 17:01:30

    Arteks.
    To nie jest manewr jak kazdy. Zeby poruszac sie po drodze kolowej potrzebujesz dokumentu ktory cie do tego upowaznia. Prawo jazdy, karta rowerowa lub przynajmniej dowod osobisty. Po drodze rowerowej jezdza dzieci. Bez takowych dokumentow. I droga rowerowa ma zapewnic im bezpieczenstwo. Nie iluzje.

    7 0
  • ~Arteks 2019-07-18 21:39:55

    @bajzi - droga rowerowa - nawet najlepsza - nie zapewni nikomu bezpieczeństwa. Można przecież się zderzyć z innymi rowerzystami. O bezpieczeństwo trzeba zadbać samemu, być ostrożnym i niestety żyjąc w tym kraju - trzeba mieć szczęście. ;) Nadal nie rozumiem dlaczego oczekujesz pełnego bezpieczeństwa dla rowerzystów w sytuacji kiedy nie ma go ani dla kierowcy, ani dla motocyklisty ani nawet dla pieszego? Doniesienia o przeróżnych wypadkach mamy codziennie. Najlepiej nie jeździć i nie wychodzić z domu według ciebie? Nawet tak dobrze zaprojektowane autostrady i bezkolizyjne zjazdy nie powodują, że nie ma na nich wypadków. Wręcz przeciwnie, na A1 nie ma tygodnia aby nie słyszeć o jakimś. Np. dzisiaj zderzyło się kilka aut i przewróciła ciężarówka na prostym odcinku koło Knurowa.

    2 6

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy w Rybniku powinien obowiązywać zakaz spalania węgla?




Oddanych głosów: 4493