zamknij

Wiadomości

Na Wzgórzu Akademickim ruszą wykopaliska

2011-10-20, Autor: 
Dyrekcja rybnickiego muzeum planuje przebadać Wzgórze Akademickie, miejsce, z którym związane są prawdopodobnie najstarsze dzieje naszego miasta.

Reklama

– W 2013 roku będziemy obchodzić kolejną ważną rocznicę, 790 lat od pierwszej pisanej wzmianki o mieście z roku 1223. Dlatego myślę, że właśnie wiosna 2013 roku to czas, kiedy realnie można myśleć o podjęciu prac wstępnych – mówi dyrektor rybnickiego muzeum, Bogdan Kloch.

Jak zapewnia dyrektor muzeum, miejsce, w którym dzisiaj znajduje się park, prezbiterium po dawnym gotyckim kościele i resztki cmentarza, może kryć w sobie wiele tajemnic. – Myślę, że w tym miejscu może być coś, co zmieni nasze spojrzenie na historię Rybnika, jego początki. To miejsce, w którym ślady po pochówkach sięgają przynajmniej końca XII wieku. Być może też znajdowała się tutaj jakaś świątynia pogańska. Te badania mogłyby pomóc to udowodnić – mówi Bogdan Kloch.

 

Władze rybnickiego muzeum rozważają zatrudnienie archeologa, ale jak przyznaje dyrektor, zespołem badawczym musiałaby kierować osoba z odpowiednim doświadczeniem. – Zespołem musiałaby kierować osoba z doświadczeniem, najlepiej ze środowiska akademickiego. Niekoniecznie więc chodzi nam o zatrudnienie, chociaż to też rozważamy, ale przede wszystkim o wprowadzenie stałego nadzoru archeologicznego – mówi dyrektor muzeum.

 

Gruntowne przebadanie wzgórza jest przedsięwzięciem dość kosztownym. – Same badania georadarem, od których trzeba zacząć to koszt kilku tysięcy złotych. Największe koszty będą jednak zapewne związane z konserwacją i wydatowaniem tych znalezisk, które może udałoby się znaleźć pod ziemią – mówi Bogdan Kloch – Będziemy na pewno rozmawiać z muzeum w Wodzisławiu i innymi placówkami i korzystać z ich doświadczenia, postaramy się być może pozyskać środki zewnętrzne – dodaje dyrektor.

 

Jak mówi Bogdan Kloch, w związku z modernizacją miasta, przebudową domów i ulic, Wzgórze Akademickie to miejsce, które jest jednym z ostatnich bastionów historii w naszym mieście. – To miejsce mogłoby być elementem marketingu turystycznego, produktu turystycznego dla Rybnika, to nasze dziedzictwo kulturowe. Jeżeli takich miejsc nie będziemy chronić, to za ileś lat nie będziemy mogli nic światu o naszej przeszłości powiedzieć – mówi dyrektor.

Oceń publikację: + 1 + 8 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (24):
  • ~beata 2011-10-20
    05:58:06

    0 0

    "To miejsce mogłoby być elementem marketingu turystycznego, produktu turystycznego dla Rybnika"...wszystko niby ok.ale czy w naszym mieście naprawdę nie na ważniejszych i potrzebniejszych spraw do załatwienia?

  • ~tommi 2011-10-20
    06:06:08

    0 0

    Beata a jakie to ważniejsze sprawy ma dla siebie przewidziec muzeum? Promocja miasta na wszelaki sposób to jest chyba zadania statutowo najważniejsze. Choć przynam szczerze, że wykopaliska w miejscu gdzie leży pochowana moja prababcia niespecjalnie mi się podoba.

  • ~danielo78 2011-10-20
    06:12:45

    0 0

    KOPAĆ - MOŻE COŚ TAM ZNAJDZIEMY.PRAWDOPODOBNIE JEST TAM SPORA ILOŚĆ ZŁOTA DLATEGO IM TAK ŚPIESZNO DO KOPANIA.

  • ~minges 2011-10-20
    07:06:27

    0 0

    "W 2013 roku będziemy obchodzić kolejną ważną rocznicę, 790 lat od pierwszej pisanej wzmianki o mieście z roku 1223" - z tego co pamiętam to w 2002 r. obchodziliśmy 800-lecie Rybnika, a w 1964 750-lecie Rybnika, coś im się pochrzaniły te daty. Możliwe, że miasto istniało przed "pierwszą pisaną wzmianką" ale to ustalcie wreszcie ile to miasto ma lat i już...

  • ~mploszaj 2011-10-20
    08:21:45

    0 0

    Brawa dla muzeum!

  • ~tommi 2011-10-20
    08:27:52

    0 0

    minges, żartujesz czy naprawdę nierozumiesz różnicy pomiędzy prawami miejskimi, wzmianą o miejscowości a obecnością człowieka na danym terenie. w tym ostatnim przypadku możemóy mówić o okresie 10 tys lat gdzie człowiek jest obecny na tym terenie.

  • ~jackoc 2011-10-20
    08:28:56

    0 0

    a gdzie się znajduje dokładnie to Wzgórze Akademickie?

  • ~leo_rybnik 2011-10-20
    09:47:32

    0 0

    ~jackoc od placu Wolności jadąc ul.Gliwicką po lewej stronie za Bahamas

  • ~minges 2011-10-20
    11:02:24

    0 0

    tommi dlatego pytam jak to w końcu w przypadku Rybnika wygląda :) bo nie jest to do końca jasne. Jeśli wiesz coś na ten temat to nie obruszaj się tylko po prostu napisz.

  • ~tommi 2011-10-20
    11:27:46

    0 0

    minges, jakieś 7-8 tys lat p.n.e datujemy najstarsze dowody obecności człowieka na tym terenie, potem poszło juz z górki. zresztą średio inteligentny internauta jest w stanie znaleść potrzebne informacje w czasie 0.3 s wpisujac w popularne wyszukiwarki hasło "Rybnik historia miasta".

  • ~ 2011-10-20
    11:51:47

    0 0

    Oczywiście! Bo przecież my nic o swoim mieście nie wiemy i musimy koniecznie wiedzieć jeszcze więcej. Macie dość dziur na drogach? No to teraz nam przekopią piękny park w środku miasta. Sądząc po "archeologicznych" wymogach kopania zacznie się na wiosnę 2013 a skończy na zimę 2016. Super.

  • ~Ksenopita 2011-10-20
    14:14:17

    0 0

    Mam nadzieję, że przy okazji tych badań ten las zwany "parkiem" zostanie w końcu wykarczowany w 90% żeby mógł się tym parkiem w końcu stać. Do parku dociera światło słoneczne a tam go w ogóle nie ma (no chyba że zimą przez bezlistne konary). Od strony ulicy Brudnioka, należałoby zrobić parking, żebym sobie mógł z rodziną bezpiecznie zaparkować auto, bezpiecznie powyjmować dzieci i bezpiecznie udać się na piknik, do ogrodzonego, zamykanego na noc, wolnego od lumpów, żebraków, pijaków i psich gówien parku... Wtedy dopiero nazywajcie to miejsce parkiem. Potencjał ono ma ale jeszcze nie wykorzystany.

  • ~Fiodore 2011-10-20
    14:33:19

    0 0

    To moze od razu zrobmy tam drogi, abys mogl tam wjechac samochodem? Park w obecnej formie jest zwyczajnie piekny i imo nie powinno sie go zmieniac, a juz na pewno nie wolno karczowac tam drzew! Nie uszkodzic tylko dopiescic go.

  • ~minges 2011-10-20
    17:58:15

    0 0

    tommi - inteligentny człowiek potrafi odpowiedzieć na pytanie, a nie bezsensowanie pouczać :) tak tak - złota zasada - nie potrafisz się wykazać na codzień - zrób to anonimowo w Internecie!

  • ~alojz rybnik 2011-10-20
    20:13:20

    0 0

    Popieram i czekam z niecierpliwoscia na wyniki wykopalisk!

  • ~ 2011-10-20
    21:03:31

    0 0

    Jako zwolennik spiskowej teorii dziejów myślę, że te wykopaliska to tylko przykrywka do późniejszego wybudowania w tym miejscu hipermarketu. W tej okolicy akurat jest małe zagęszczęnie tego rodzaju budynkami.

  • ~slmen 2011-10-20
    21:08:18

    0 0

    no już nie mają gdzie kopać :) przecież to słynny park dla doggersów

  • ~Valjean 2011-10-20
    21:30:57

    0 0

    jackoc " od placu Wolności jadąc ul.Gliwicką po lewej stronie za Bahamas". Ja myślałem że punktem orientacyjnym w naszym mieście jest właśnie wzgórze akademickie, a nie jakieś Bahamas? Ale się uśmiałem. Chociaż co niektórym tylko tak można wytłumaczyć lokalizację.
    Plany muzeum popieram w 100%

  • ~dominika40 2011-10-20
    22:04:34

    0 0

    Co tam można znaleźć? Ja pamiętam,że tam były groby...bo sama jako dziecko byłam tam z moją mamą zapalić znicz.To było w 60 latach poprzedniego stulecia. Ale wtedy już cmentarz był zaniedbany.

  • ~tommi 2011-10-21
    05:38:50

    0 0

    minges, teraz to juz napewno ze mnie żartujesz, wskazałem Ci sposób w jaki masz szukać potrzebnych infromacji, wskazałem nawet gdzie, a Ty mnie krytykujesz, że nie podaje Ci konkretnych odpowiedzi? Jesli jesteś mieszkańcem miasta, to zwyczajna ignorancja z Ciebie wypływa jesli nie znasz choć niewielkiej histori miasta. Jesli jednak moje odpowiedzi nie są dla Ciebie wystarczające, to podpowiem Ci żebyś zaczoł czytać ksiązki na temat Rybnika, których w każdej księgarni obecnie jest pełno. A zatem książki, książki i jeszcze raz książki a dopiero potem internet. Żeby móc się odezwać trzeba mieć coś dopowiedzenia.

  • ~Wachu 2011-10-21
    07:06:13

    0 0

    Wykopaliska w Rybniku powinno się zacząć od wykopania pseudodyrektora szpitala w Orzepowicach razem z całą kliką zgromadzoną wokół niego.

  • ~minges 2011-10-21
    09:58:21

    0 0

    spoko tommi, nie unoś się tak bo się wrzodów nabawisz. Chciałem tylko uzyskać odpowiedź od kogoś z komentujących. Skoro sam nie miałeś nić do powiedzienia to po kiego robiłeś personalną wycieczkę pod moim adresem? Miłego weekendu :)

  • ~Ryba 2011-10-22
    15:46:09

    0 0

    Połowa komentarzy nie dotyczy meritum.

    Moim zdaniem wykopaliska w miejscu najstarszej części miasta są czymś normalnym. Wyobraźcie sobie, że podnosiłyby się głosy sprzeciwu w związku z wykopaliskami najstarszych części wszystkich takich miast jak Poznań, Wrocław, Kraków czy taki Cieszyn. Albo jakichkolwiek innych inicjatyw, które chcą dokopać się do nieznanych materialnych śladów obecności byłych mieszkańców tych okolic.

    Tak więc - nareszcie Muzeum to robi. Teorie spiskowe zostawcie sobie jako rozrywkę niewzbudzającą namiętności.

  • ~Teddy 2011-10-22
    23:54:32

    0 0

    No faktycznie... warto przebadać wzgórze, a potem albo najpierw głowy pomysłodawców z głową pana Klocha na czele!!!! Widać, ze miasto nie ma na co wydawać pieniędzy, wrrrrrr... Co tam chcą znaleźć?? Świętego Gralla??? Przekopali już większość ulic w mieście i nic nie znaleźli to trzeba teraz tam pokopać??? Dajcie te pieniądze ubogim rodzinom, albo Domowi Dziecka a ten cmentarzyk zostawcie w ŚWIĘTYM SPOKOJU !!!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5075