zamknij

Wiadomości

Na parkingu przy Parku Tematycznym stoją bramki. System ruszy z początkiem września

2015-08-11, Autor: bf
Parking znajdujący się w pobliżu Parku Tematycznego nad Nacyną był jeszcze do niedawna w pełni darmowy. To wkrótce ma się zmienić. Na miejscu zainstalowano bezobsługowy system parkingowy. Na terenie parku stoi też toaleta.
- System ten, podobnie jak na parkingu przy ul. Kościuszki oraz Powstańców Śląskich będzie umożliwiał 90 minut bezpłatnego parkowania, ponadto planujemy uruchomienie możliwości opłacenia parkowania za pomocą karty płatniczej. W chwili obecnej system jest w trakcie testów, a jego uruchomienie planujemy z początkiem września – wyjaśnia Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu.

Miasto zdecydowało się na ten krok, by umożliwić dojazd tym osobom, które faktycznie chcą skorzystać z atrakcji Parku Tematycznego. - Często zdarzało się tak, że parkowali tam studenci, którzy nie zamierzali płacić abonamentu na Kampusie - dodaje Agnieszka Skupień.Cennik będzie taki sam jak w przypadku parkingów na ul. Kościuszki czy Powstańców Śląskich - od poniedziałku do soboty (6.00-20.00) zapłacimy 2 złote za każdą godzinę. Od 20.00 do 6.00 – 1 zł za każdą godzinę. Z kolei w niedzielę całodobowo za 1 zł.

Na wspomnianym parku tematycznym zainstalowano również bezobsługową toaletę. Aktualnie trwają prace wykończeniowe, zostanie ona otwarta pod koniec tygodnia. (opłata za toaletę wynosi 1 zł). 
Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 7

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (48):
  • ~Arteks 2015-08-11 11:58:14

    Bardzo popieram płatne parkingi - właściwie powinno być tak jak w Katowicach czy jak planują Gliwice że w centrum jest strefa parkowania i wszystkie miejsca są płatne. Przez taką politykę zniechęca się do przyjazdu do centrum autami. Tylko że znowu jest przegięcie w drugą stronę. Bo jeśli parking został stworzony z myślą o rekreacji - to w sobotę po południu i niedzielę powinien być bezpłatny. Wtedy ruch w mieście jest znacznie mniejszy i można sobie pozwolić na to aby kierowcy nie płacili za postój, kosztem zwiększenia opłat w dni robocze. SRBowcom szukającym darmowych miejsc nie radzę stawiać aut koło Tesco na ul. Dworek - oni grożą odholowaniem aut które stoją dłużej niż godzinę. I chociaż pewnie nie robią tego codziennie to przypuszczam, że zrobią takie akcje aby w świat poszła informacja, że ci którzy nie są ich klientami nie mają prawa tam stać. Każdy teraz walczy z dzikimi parkującymi i słusznie. 1 czy 2 zł za godzinne parkowanie to naprawdę taniocha, a ci którzy chcą wygodnie dojeżdżać autami do miasta niech wykupują abonamenty albo niech się przesiądą na transport zbiorowy.

    0 11
  • ~siwy_rybnik 2015-08-11 11:58:16

    Niestety musiało do tego dojść. Tutaj nie chodzi tylko o studentów. Nawet w wakcje rano, w ok. godz. 8:00 parking jest zapełniony w 3/4, a ludzi w parku tematycznym jest tyle co kot napłakał. Niestety, ale ludzie spoza centrum Rybnika zaczęli ten parking wykorzystywać jako miejsce postojowe ich samochodu w trakcie swojej pracy. Dojście do ścisłego centrum miasta zajmuje niezbyt dużo czasu, a więc chamsko wykorzystywany jest ten parking, blokując miejsca ludziom, którzy faktycznie nieco później przyjeżdżają do Rybnika, aby skorzystać z dobrodziejstw parku tematycznego. Dobrze, że miasto próbuje robić porządek. Nie jestem zwolennikiem tego, że w centrum Rybnika jest tak wiele płatnych parkingów, ale akurat w przypadku tego parkingu w pełni utożsamiam się z władzami miasta.

    28 0
  • ~norton 2015-08-11 12:10:19

    To może darmowa komunikacja miejska? Parking będzie puściutki.

    34 0
  • ~dav 2015-08-11 12:13:07

    no i super :) w roku szkolnym jeżdżę dziennie z synem do szkoły ul. Kotucza - parking prawie full a w parku pustki. Parking Tesco, nie było szans aby znaleźć spokojnie miejsce i zrobić "turbo" zakupy, w sklepie pusto:) obecnie pusto.

    14 0
  • ~Marcin74 2015-08-11 12:19:02

    Tesco nie może odholować czyjegoś auta. To się nazywa kradzież.
    W Rybniku nie ma alternatywy do poruszania się autami. Komunikacja działa źle i jest droga w stosunku do tego jak działa. Jakimś wyjściem w ciepłych miesiącach są rowery ale skoro nawet pod UM stojak na rowery jest tylko na koło (nie ma do czego przypiąć ramy), to pokazuje jaka wiedza jest w UM na temat poruszania się rowerem (mam na dzieję, że „oficer” to zmieni). Ciekaw jestem jak % wpływów do budżetu stawią opłaty za parking i ile problemów zwykłych mieszkańców rozwiązało by zrobienie WSZYSTKICH parkingów miejskich za darmo z ograniczeniem czasu postoju do max 1 h?

    16 0
  • ~Arteks 2015-08-11 12:32:04

    @siwy_rybnik - musi być taki trend aby w dni robocze kiedy popyt na miejsca parkingowe jest duży, parkingi były płatne ale nie rozumiem jakichś argumentów odnośnie weekendów... Chyba że... chodzi o to że studenci zaoczni tam blokują miejsca. No ale w takim razie czemu parking na Kościuszki w niedzielę też jest płatny mimo że tam nie ma w okolicy studentów? Na Discovery był świetny film o przekształcaniu zwykłego amerykańskiego miasta jak każde inne - Portland, w miasto przyjazne ludziom. Wywalono z wielu ulic auta, tworząc place i deptaki dla ludzi, zwężono niektóre ulice, zmniejszono ilość miejsc parkingowych o 1/2. Wybudowano nowe linie tramwajowe, kolej linową i drogi rowerowe. Dawną dzielnicę portową która uchodziła za lumpiarską i zacofaną przekształcono w nowoczesne osiedle z apartamentowcami. Miasto promuje wszystkich którzy mają jakiekolwiek innowacyjne i ekologiczne pomysły i jakie są efekty tych działań? Portland w przeciwieństwie do wielu innych amerykańskich miast, przyciąga nowych mieszkańców, a jego stali mieszkańcy są zachwyceni ze zmian mimo że musieli zmienić swoje przyzwyczajenia. Niektórzy sprzedali nawet swoje auta! Ludzie są zachwyceni że w centrum jest miejsce na nowe skwery, place zabaw, rzeźby, fontanny, sklepy, muzea czy gastronomie. Może to nie jest idealny przykład i nie ta sama liga miast ale... jest to przykład na to, że jeśli chcemy aby Rybnik był atrakcyjniejszy - musi ograniczać ruch bo trudno się mieszka tam gdzie hałas, korki i spaliny.

    0 4
  • ~Arteks 2015-08-11 12:35:30

    @marcin74 - rewolucja w ZTZ jest bezwzględnie konieczna bo naszymi autobusami nie da się jeździć, a pomysły ZTZ jak np. ostatnio wprowadzona korekta trasy linii 43 to jakieś kompletne kretyznizmy. Jak myślisz czemu nowa władza z tym czeka i czemu nie wymienia Bergera który osiągnął już wiek emerytalny? Indolencja czy też brak koncepcji? Nie podoba mi się żorski BKM, wodzisławska komunikacja też nie jest ideałem ale... przynajmniej władze tych miast miały odwagę aby coś zmienić. Nasze na razie nie mają odwagi, a ZTZ marnuje w dużej mierze 28 mln na komunikację którą nie da się dojechać nawet na basen czy wrócić z meczu żużlowego... Kompletna miernota.

    7 0
  • ~siwy_rybnik 2015-08-11 12:46:56

    @Arteks - z tym parkingiem na ulicy Kościuszki (niedaleko parku) często były problemy przed jego remontem. Wtedy w weekend (w ciągu dnia) było na prawdę ciężko o miejsce. Po pierwsze, naprzeciwko znajduje się Technikum Górnicze, a tam w weekendy uczy się wielu uczniów zaocznych na kierunkach technicznych (sporo kierunków ma tam TEB). Zdecydowaną większość stanowią osoby spoza centrum Rybnika, głównie można tam było spotkać rejestracje typu SRB, SWD. Po drugie, parking ten był ulubionym miejscem do stawiania samochodów na cały weekend przez okolicznych mieszkańców (ulice Kościuszki, Białych, Wysoka). To może nie był jakiś wielki problem, takie samochody zajmowały z jakieś 20% parkingu. Po trzecie, parking ten stał się z czasem ulubionym miejscem osób, które chciały iść do Focus-a. Do Focusa z tego parkingu nie jest daleko, od czasu gdy Focus wprowadził bezpłatny parking, coraz więcej ludzi wolał samochód zostawić na tym parkingu niż w Focusie. Problemem parkingów w Rybniku (w tym w weekendy) jest to, że wiele osób do Rybnika przyjeżdża z zewnątrz i niekoniecznie parkują samochód ze względu na "atrakcje" znajdujące się obok parkingu.

    5 0
  • ~Sourcouf 2015-08-11 12:51:26

    Arteks. Gliwice już wprowadziło dwie płatne strefy parkowania. Strefę A - obejmującą ścisłe centrum, oraz Strefę B - zaczyna się już od skrzyżowania ul. Rybnickiej z ul. Nowy Świat. Pomysł uważam za rewelacyjny. Ulice są uwolnione od natłoku stojących aut. Przyjemniej się spaceruje po centrum. W końcu skończyło się bezsensownie podjeżdżanie przyjezdnych oraz Gliwiczan samochodami jak najbliżej punktu docelowego. Można zastanowić się nad wprowadzeniem takiego rozwiązania także w Rybniku. Pomysł ten wymusi działania miasta także na jak najlepszym zkomunikowaniu miasta z dzielnicami poprzez ścieżki rowerowe, częstsze kursy autobusów, a w przyszłości można by pomyśleć nad jednym dużym parkingiem wielopoziomowym przy centrum.

    4 0
  • ~Arteks 2015-08-11 12:52:40

    @siwy_parking - zaczynasz mnie przekonywać odnośnie tych weekendów ale to w takim razie możnaby zrobić tak aby w weekendy ta opłata była symboliczna np. 0,50 zł za godzinę. Za to powinno się do 3 zł podnieść w dni robocze i na maksa zarabiać na przyjezdnych i zniechęcać tych którzy nie muszą do przyjeżdżania do centrum autami.

    0 1
  • ~Marcin74 2015-08-11 12:58:21

    @Arteks – właśnie dlatego (złą komunikacja miejska) tworzenie kolejnych płatnych parkingów jest po prostu zdzieraniem z mieszkańców regionu. Zdzieraniem nieuzasadnionym ekonomicznie w dodatku. Jeśli Miasto nie stworzy REALNEJ alternatywy dla aut, utrudnianie korzystania z nich jest chamstwem. NAJPIERW musi być stworzona alternatywa a potem nakładane restrykcje i opłaty. NAJPIERW miasto musi mieć pewność, że mieszkańcy chcą korzystać z innych środków lokomocji niż auta a dopiero NASTĘPNIE opornych lekko przymuszać do zmiany zachowań. To co dzisiaj robi miasto nikomu nie pomaga. Płatne parkingi przy ZUS-ie (te po drugiej stronie ulicy) puste. Parking przy UM pusty. Parking przy targu zapełniony max w 2/3 i to nie we wszystkie dni. Parking naprzeciwko RuckZuck –a pusty. Nic ale to absolutnie NIC strasznego by się nie stało gdyby wszystkie te parkingi były za darmo. Na pewno nie zwiększyła by się ilość aut w Rybniku za to nie było by problemu z zapełnionymi parkingami obok parku i cmentarza (ciekawe kiedy tam postawią bramki). Rozwiązaniem mogło by być stworzenie DARMOWYCH parkingów dla mieszkańców spoza Rybnika gdzieś pod miastem (i darmowy, szybki transport do centrum) oraz darmowe parkingi dla rybniczan ale... MAX do 1 h.

    9 0
  • ~siwy_rybnik 2015-08-11 12:59:23

    @Arteks - najprościej niech wprowadzą wysokie stawki za parkowanie (choćby nawet 5 zł za godzinę). Popieram Ciebie w pełni, że trzeba by było skutecznie zacząć walczyć z chamstwem dużej części przyjezdnych. Co do weekendów, niech wprowadzą bezpłatne parkowanie (lub symboliczne kwoty) w soboty oraz niedziele od godz. 12 czy 13. Rano mało ludzi do parku czy na fontannę przyjeżdza, po południu dopiero się oni zbierają. Przynajmniej "odkurzyłoby" się samochody z rana, które stoją tam przez pół soboty/niedzieli, a często nawet do wieczora (mowa o uczniach zaocznych).

    5 0
  • ~luby 2015-08-11 13:04:16

    A zastanawialiście się co ma robić ktoś, kto jeździ autobusami do pracy do innych miast a samochód zostawiał właśnie na tym parkingu?
    To chore co się dzieje, powinien być abonament możliwy do zakupienia po normalnej cenie (np 40 zl na miesiac)

    4 0
  • ~Marcin74 2015-08-11 13:09:30

    luby trafił w punkcik! Zrobienie dworca autobusowego bez parkingu obok to jakaś masakryczna kpina. Jeśli takie rozwiązania mają zachęcać do korzystania z komunikacji miejskiej to sorry… Na szczęście jest parking pod PKP - oczywiście płatny. Oczywiście pusty.

    10 0
  • ~exx 2015-08-11 13:10:41

    Dobrze by było gdyby za tymi płatnymi parkingami szły scieżki rowerowe ale nie takie strzępki jak mamy teraz.No i lepsza komunikacja albo nieco tansza.Bo to nie sztuka postawić bramki czy parkomaty i wystawić łapę po kasę a ludzie niech "se" radzą.Chętnie bym pojechał do pracy autousem za polowe tego co wydaje na paliwo ale,że autem jade 25min a autobusem z przesiadką godzine to mnie to lotto.

    8 0
  • ~Arteks 2015-08-11 13:15:12

    @Marcin74 - darmowy parking w dzisiejszych czasach w dni robocze??? No chyba cię całkowicie porąbało... Proponujesz to od czego miasta na zachodzie odeszły 20-40 lat temu i do czego nie chcą już wracać! Tam już od lat nie tworzy się nowych parkingów a te które są - pochowane są albo w podziemiach albo przy stacjach kolejowych czy centrach handlowych. Wszyscy na świecie się zastanawiają co jeszcze można zrobić żeby zniechęcać ludzi do przyjeżdżania autem, a ty chcesz darmowych parkingów aby zrobić z Rybnika całkowitą giełdę samochodową?! W Niemczech godzina parkowania kosztuje czasami 3-4 euro i nawet dla dobrze zarabiających Niemców jest to na tyle dużo, że wolą do urzędów czy na spotkania jeździć zbior-komem... Ja mam zupełnie odwrotne obserwacje - nasze parkingi są przeważnie pozapychane w godzinach szczytu i nie są ozdobą centrum miasta. Ilość miejsc parkingowych w centrum powinna się zmniejszać, parkingi powinne drożeć, a jednocześnie miasto powinno skończyć z tym, że ZTZ to jest rodzinne królestwo Bergera które niczego nie potrafi i bawi się komunikacją jak dzieci bawią się "resorakami" wydając nasze pieniądze na puste wozokilometry, a nie tam gdzie chcą jeździć ludzie. Komunikacja miejska w Rybniku powinna zacząć dowozić ludzi w każde miejsce naszego miasta w które mieszkańcy chcą dojechać - czy to na mecz, do pracy, do domu kultury, parków, lekarza, urzędów, nad zalew, na deptak lub na imprezę. Obecnie nie da się w logiczny sposób poruszać po mieście!

    0 1
  • ~siwy_rybnik 2015-08-11 13:19:44

    Zapominamy o problemach mieszkańców centrum Rybnika. Weźmy pod uwagę np. ulice Białych, Wysoka, Saint Vallier, Mickiewicza. Tutaj jest cała masa płatnych parkingów "na ulicy". W sumie dobrze, ale wracając np. górnik z pracy po godz. 14:00 praktycznie nie ma gdzie samochodu postawić, aby wrócić szybko do mieszkania. Nieliczne bezpłatne miejsca są zajęte w 100%, a miejca płatne w 80-90%. Teoretycznie można byłoby samochód trzymać w garażu. Jednakże liczba garaży w centrum oraz okolicy poraża - jest ich tyle co kot napłakał w stosunku do liczby mieszkańców centrum. To nie jest miłe, że mieszkańcy wymienionyc ulic mają albo problem z znalezieniem miejsc parkingowych albo muszą sporo płacić za taką przyjemność, jak przybysze z zewnątrz. Mieszkańcy powinni mieć jakieś profity, a płatne (najlepiej wysoko płatne) miejsca powinny być skierowane głównie dla osób z zewnątrz.

    4 0
  • ~siwy_rybnik 2015-08-11 13:26:40

    @arteks - masz dużo racji odnośnie nastawienia w stronę parkowania w centrum miasta. Ja byłem 2 lata temu w Wielkiej Brytanii. Byłem zszokowany cenami na parkingach. Np. miasto Peterborough (200 tys. mieszkańców), w zależności od parkingu, godzina parkowania kosztowała ... 5-6 funtów. Nawet dla Brytyjczyka to jest wysoki koszt. 80% parkingów to parkingi podziemne lub wielopoziomowe. Niesamowity porządek, na prawdę miło spaceruje się po takim mieście. Nie będę wspominał już o Londynie, bo tam dopiero panują bardzo rygorystyczne warunki, aczkolwiek tam ciągle nie rozwiązano idealnie problemów na ulicach. W każdym bądź razie na Zachodzie jest trend stawiania zaporowych cen na parkingach czy nawet za możliwość wjazdu do centrów miast.

    4 0
  • ~Marcin74 2015-08-11 13:36:03

    @Arteks – Chyba nie czytasz w całości tego co piszę. Wszystkie przykłady, które podajesz są jak najbardziej ok. i zdecydowanie jestem za ich wprowadzeniem (podziemne parkingi, przy dworcach za miastem itd) im dalej od centrum tym powinny być tańsze lub za darmo (tak jest w Holandii, Niemczech, Austrii, Pradze, Belgii) ale tam nie MA ŻADNEGO problemu z dojazdem do centrum komunikacją miejską (nawet starym ikarusem w Pradze ale za to co 10 min i z biletem za 50 koron działającym na WSZYSTKIE miejskie środki transportu. Nawet na kolejkę „górską”). W Rybniku natomiast robi się dokładnie to samo co w reszcie kraju (nie wiem, może są jakieś specjalne szkolenia dla urzędników robione przez ślepych i głuchych „specjalistów”?) czyli zakazuje, kasuje, nakłada sankcje w zamian NIE DAJĄC NIC! lub jakiś substytut, półśrodek w postaci dramatycznie działającej komunikacji miejskiej, remontowanych ledwo co wybudowanych autostrad, obskurnych spóźniających się pociągów-że zostanę przy temacie transportu i nie wspomnę o dopłatach do paneli słonecznych. Napiszę to jeszcze raz: NAJPIERW alternatywne, dobrze działające rozwiązania. POTEM opłaty i sankcje. Nie odwrotnie.

    7 0
  • ~Arteks 2015-08-11 13:49:31

    @marcin74 @siwy_rybnik - to może zacznijmy mówić jednym głosem w kierunku władz miasta. Bo obojętnie czy rządzi nim Fudali czy Kuczera - żadnych przełomowych pomysłów rozwiązujących problemy komunikacyjne tego miasta nie ma. I czasami odnoszę wrażenie, że co raz więcej z nas jeździ po świecie, Europie, Polsce widzi różne ciekawe rozwiązania których zupełnie nie znają lub nie chcą zauważać nasze władze. A jeśli nawet znają to nie zamierzają wprowadzać w życie! Weźmy przykład Masłowskiego - postulował rozkłady taktowe które faktycznie są świetnym rozwiązaniem dającym pewność że zawsze coś pojedzie nie patrząc w rozkład. I co? Jest wiceprezydentem i "buzia na kłódkę" w temacie komunikacji.

    6 0
  • ~siwy_rybnik 2015-08-11 13:56:10

    @Marcin74 - na pewno masz sporo racji w tym, że komunikacja miejska w Rybniku funkcjonuje bardzo źle. W sumie nie zachęca się ludzi do korzystania z niej. Po pierwszej bilety drogie (taniej można pojeździć sobie w Warszawie czy Wrocławiu), zwłaszcza na krótkich odcinkach (do 20 minut jazdy). Po drugie rozkład jazdy tragiczny. Standardem na Zachodzie jest to, że nie trzeba znać rozkładu jazdy, nie ważne o której przyjdziesz na przystanek, w ciągu kilkunastu minut na pewno coś pojedzie w pożądanym kierunku. Niestety, ale miasto bardziej dba o swój interes niż o korzyści dla mieszkańców czy ludzi z zewnątrz. Drogie bilety autobusowe oraz płatne parkingi tak na prawdę mają na celu "wlanie" jak największej kasy do budżetu miasta. Przez to ludzie kombinują. Kolejne płatne parkingi, powodują to, że ludzie stawiają samochody w innych miejscach, gdzie nie trzeba płacić (choćby na parkingach przy marketach). Ja osobiście nie jeżdże komunikacja miejską. Jest drogo. Jeśli ja z centrum mam dostać się do rodziny na Nowinach, to wolę albo wybrać spacer (jeśli pogoda pozwala), albo wolę podjechać te kilka kilometrów samochodem. Dla 3 osób wyjdzie to o wiele taniej, niż poruszając się w obie strony komunikacją miejską. Niestety, ale władze miasta nie mają pomysłu jak rozładować coraz większy ruch w centrum miasta i okolicach oraz w jaki sposób optymalnie dopasować działanie parkingów oraz komunikacji miejskiej do potrzeb użytkowników.

    7 0
  • ~Marcin74 2015-08-11 14:02:26

    @Arteks-To świetny pomysł. Idźmy tropem, który obrał ostatnio UM i zróbmy początek online: Strona na, której wypiszesz Arteks (bo uważam, że w temacie transportu masz dużą widzę) uwzględniając sugestie innych mieszkańców (nie koniecznie musisz się ze wszystkimi zgadzać) 10 największych porażek komunikacyjno-transportowych w Rybniku. Do na każdą taką porażkę będzie można oddać głos. Wyniki wyślijmy do UM i dajmy im 6 miesięcy na przedstawienie KONKRETNYCH!!! rozwiązań problemów. Rozwiązania (przedstawione za pomocą równoważników zdań!) i podanymi terminami realizacji opublikujmy. Niektóre rozwiązania już padły ze strony dzisiejszych rządzących podczas kampanii np.: rozkłady taktowe czy prawo skręt na rondzie obok K1 – na wstępie więc możemy zapytać: CO TYM?!! Poprośmy rcpl o pomoc w organizacji i koordynacji.

    6 0
  • ~danielgst 2015-08-11 14:04:43

    Arteks powiem krótko, w Żorach się K&## M@C da darmowe parkingi zrobić i kilka stref przemysłowych! Tylko z Rybnika chcą zrobić PRL i jedno auto na ulicy co minutę żeby jechało a ludzie pracowali w polu.

    3 0
  • ~Arteks 2015-08-11 14:08:54

    @danielgst - całe szczęście że u nas nie ma tych koreańskich montowni co w Żorach i całe szczęście że nie ma u nas bezpłatnych parkingów. Żory to dziura do której po nic się nie jeździ. A miasta z różnymi atrakcjami, urzędami, szkołami i miejscami pracy takie jak Rybnik są oblężone - ale już za bardzo... Z ulic z których dało się 5-10 lat temu bez problemu wyjechać, teraz jest problem. Przejść się nie da czasami na pasach. Mamy za duży ruch jak na miasto tej wielkości ale potrafię zgodzić się z @marcin74 że najpierw miasto powinno robić coś z komunikacją miejską. To powinna być alternatywa plus bezpieczna jazda rowerami po mieście. A potem wręcz ograniczanie miejsc parkingowych lub przenoszenie ich na obrzeża.

    0 3
  • ~siwy_rybnik 2015-08-11 14:10:52

    @Arteks - czasem odnoszę wrażenie, że władze miasta cierpią na jakąś impotencję ws. postulatów zgłaszanych przez mieszkańców, które by umożliwiły im lepsze poruszanie się po mieście. Słyszałem o wielu ciekawych inicjatywach w centrum miasta, bardzo mało z nich zrealizowano. Przykładowo, ulica Białych. Wąska ulica, samochody stojące wdłuż jezdni, generalnie kiepska widoczność - strach tutaj z dziećmi przechodzić przez ulicę czy też ogólnie trzeba zachować sporą ostrożność wyjeżdzając z parkingu "na drodze". Nie brakuje debili, którzy wychodząc zza zakrętu od ulicy Wysokiej, wciskają gaz na całego i pędzą ulicą Białych dużo powyżej 50 km/h. Mieszkańcy liczyli tutaj na "wyboje" czy jakiekolwiek progi zwalniające, aby wyeliminować zapędy takich delikwentów. Jak widać nic takiego tutaj nie powstało do dzisiaj. Wcześniej czy później ten pomysł wróci. Kiedy? Gdy jakiś człowiek (zwłaszcza dziecko) tutaj zostanie rozjechany. Nie wiem, czy kolejne władze miasta są równie bezmyślne, czy mają po prostu jakiś interese w tym, że poruszanie się po centrum Rybnika wygląda tak a nie inaczej. Nawet takie Katowice się opamiętują i wprowadzają coraz ciekawsze inicjatywy. A jeszcze do niedawna Katowice były stawiane za wzór jako miasta najbardziej nieprzyjaznego do poruszania się po mieście.

    4 0
  • ~siwy_rybnik 2015-08-11 14:25:15

    @Arteks - wszystko to co Ty napisałeś to sie zgadzam w 100% z jednym wyjątkiem. Parkingów w centrum miast ja bym w 100% nie likwidował, niech one służą tutejszym mieszkańcom. Nawet nie muszą one być bezpłatne, niech są jakieś abonamenty w przystępnej cenie. Ludzie tutaj mieszkają i gdzieś muszą samochody trzymać. Garaży jest bardzo mało. O parkingach z prawdziwego zdarzenia można zapomnieć (podziemnie, wielopoziomowe). Z punktu widzenia pieszego, najgorsze co może być to samochody parkujące sobie "na drodze". Samo sobie to nie jest takim wielkim problemem, ale wielu delikwentów nie potrafi nawet porządnie zaparkować samochodu. Np. parking przy ulicy Białych (nowy i stary biurowiec). Czasem nie da się tutaj przejść chodnikiem z wózkiem dla dziecka, gdyż delikwent potrafi przodem auta zająć 3/4 chodnika. Parkowanie "na ulicy" powoduje też spore problemy kierowcom. Weźmy ulicę Wysoką, jadąc od teatru, ulica tak bardzo jest "zapchana" samochodami, że kierowca w ostatniej chwili widzi jak ktoś z lewej strony próbuje wjechać na ul. Wysoką. Wynika to z tego, że ten co wjeżdża z bocznej uliczki nic nie widzi czy coś jedzie ul. Wysoką. Samochody stoją tam dokładnie co do samej krawędzi skrzyżowania. Samochody parkujące na ulicach również powinny być wyeliminowane. Parkingi w centrum powinny służyć mieszkańców (nie muszą być bezpłatne, niech są jakieś abonamenty w rozsądnej cenie), a nie przybyszom z zewnątrz (dla nich nalezy stworzyć tanią na wysokim poziomie komunikację miejską).

    0 1
  • ~Marcin74 2015-08-11 14:29:47

    Deptak i ciągła konieczność jego ożywiania. Na siłę wręcz. „Igrzyska” polonijne. Przebudowa stadionu. „Lotnisko” i co z nim zrobić bo tak jak jest to bez sensu. Pomoc społeczna. Wojny futbolowo-koszykarskie i pięć tysięcy innych „super ważnych” spraw, który przeciętny mieszkaniec Rybnika spycha gdzieś daleko za problemy dot. syfu w powietrzu, drogiej wody, korków w mieście, bezrobocia, braku tanich mieszkań, braku perspektyw. Wiem co odpowie UM: 1. Wszystko po kolei. Najpierw sprawy b.ważne (nic to, że b.ważne dla UM, nie dla mieszkańca).
    lub 2. Nie mamy kim, nie mamy środków. Zarobieni jesteśmy. Zatrudnijmy jeszcze ze 100 urzędników to będzie lepiej. Obiecujemy. Mam nadzieje, że się mylę i ta ekipa w UM pozytywnie nas zaskoczy robiąc nam dobrze na poziomie strukturalnych, skutecznych rozwiązań a nie igrzysk i ankiet o niczym.

    10 0
  • ~siwy_rybnik 2015-08-11 14:46:18

    @Arteks @Marcin74 - mądrze piszecie, dostrzegacie w sensowny sposób problemy naszego mieszkańca. Szkoda, że władze miasta tak mało poważnie podchodzą do rozwiązania oczywistych problemów w mieście. W ciągu kilkunastu dni ja się do Was odezwę (wiadomość prywatna na forum rybnik.com.pl). Mam pewne pomysły, jak można byłoby zacząć działać, aby skutecznie docierać z tym wszystkim do władz miasta (sprawdzone na przykładzie innych miast, w Rybniku jeszcze czegoś takiego nie było), z mojej strony można liczyć na dużą pomoc i spore zaangażowanie. Za 3 lata są wybory, czasu jest dużo - z czasem władze miasta będą musiały się zacząć liczyć z postulatami zgłaszanymi przez mieszkańców. Najważniejsze by miało to zorganizowany charakter i zacząć działać w słusznej sprawie wg. sprawdzonych schematów w innych miastach.

    0 0
  • ~danielgst 2015-08-11 15:01:53

    Artekst twoja ignorancja odnośnie fabryk w Żorach poraża...na Katowickiej strefie w Warszowicach nie ma ani jednej Koreańskiej firmy i żadna z nich nie jest montownią.

    5 0
  • ~Arteks 2015-08-11 15:02:59

    @marcin74 - nie powinno nam przeszkadzać jak zatrudniają nowoczesnych ludzi którzy mają jakieś wizje i koncepcje - tak jak ten oficer rowerowy który może faktycznie pozytywnie "namieszać" w naszym mieście jeśli chodzi o rowery ale problem w tym że Wydział Dróg jest absolutnie beznadziejny, a ZTZ niestety powiązany nepotycznie. Kuczera zrobił parę dobrych ruchów. Np. w miejsce miernego Śmigielskiego pojawił się Student, coś tam zmienił w wydziale urbanistyki i architektury ale to co leżało w naszym mieście przez lata nadal leży... A nie trzeba być ekspertem żeby stwierdzić, że kwestie dróg i komunikacji w naszym mieście nie funkcjonują dobrze jeśli chodzi o koncepcje i poruszanie się. @siwy_rybnik - też mi się podoba twoje trzeźwe myślenie mimo drobnych różnic. Ale ja również uważałem Katowice za kompletnie nieprzyjazne miasto moto-zombie po którym trudno się porusza i źle mieszka. Zaczynam zmieniać poglądy pod wpływem wielu ciekawych zmian jakie te miasto zaczęło doświadczać - zmieniając gdzieś tak z 5 lat temu całkowicie kierunki jakie wcześniej były priorytetem. Dodam, że władze Katowic wsłuchują się w głosy mieszkańców. W ciągu kilku ostatnich lat: wyremontowano sieć tramwajową, wybudowano tunel w centrum miasta, wybudowano przepust Piotrowicach, zamieniono kilka ulic w centrum na deptaki, wprowadzono nocne autobusy, nowe trasy rowerowe a teraz strefę z ograniczoną prędk. Co ciekawe - Katowice za wyjątkiem centrów handlowych - w ogóle nie tworzą nowych miejsc parkingowych.

    0 4
  • ~danielgst 2015-08-11 15:03:12

    "miejscami pracy takie jak Rybnik" hahahahahahahahhaahahahahahahahahahhaa

    1 0
  • ~Arteks 2015-08-11 15:06:27

    @danielgst - Warszowice to nie Żory, to raz, a po drugie co tam jest takiego co naprawdę by coś produkowało bo kiedyś ktoś wymienił w dyskusji same firmy usługowe albo logistyczne czy zajmujące się przeróbką aluminium - na takie firmy nie trzeba stref przemysłowych. Jeśli chcemy aby Rybnik miał atrakcyjne miejsca pracy to róbmy wszystko aby tworzyć w tym mieście lepszą bazę biurową, ściągajmy tu firmy IT i nowoczesne technologie. A montownie niech powstają tam gdzie nie ma w ogóle miejsc pracy bo tam zarabia się mniej niż w marketach.

    0 4
  • ~Arteks 2015-08-11 15:10:58

    @danielgst - a co cię śmieszy w tym co napisałem bo mnie rozśmieszyłeś pisząc o Żorach - sypialni z pakowalnią, tanimi marketami i montowniami? Masz dużo w Polsce miast w których są tak dobrze płatne miejsca pracy jak te oferowane przez: górnictwo, energetyka, automatyka, autentyczna (!) produkcja, transport kolejowy, specjalistyczne lecznictwo, świetne urzędy państwowe jak np. WORD, ZUS, Sąd Okręgowy czy Urząd Celny?

    0 6
  • ~lastwordsbd 2015-08-11 15:43:59

    Myślę, że po stworzeniu spójnego szkieletu dróg dla rowerów (DDR), pozwalającego dojechać do centrum z oddalonych dzielnik, a później rozbudowaniu sieci dróg dla rowerów mocno poprawi się komunikacja w mieście. Sam znam wiele osób, które chętnie dojeżdżałyby do pracy rowerem, ale mają opór przed jazdą między samochodami. Po zbudowaniu sieci dróg dla rowerów ludzie będą woleć szybko, bezpiecznie i tanio dojechać do centrum rowerem, zamiast tłuc się samochodem i szukać parkingu. Już widać małą poprawę w tym temacie: dobra DDR na wyremontowanym odcinku ul. Mikołowskiej, pojawiają się też stojaki na rowery w mieście. Jeśli plany oficera rowerowego co do rozbudowy sieci dróg rowerowych się powiodą, do tego zostanie wymieniona nawierzchnia na istniejących DDR, poprawione zostanie oznakowania i spójność całej sieci, to będzie naprawdę spory sukces i komunikacja w mieście mocno się poprawi. Rower miejski też byłby bardzo dobrym pomysłem, ponieważ wiele osób nie ma lub nie chce zostawiać swojego roweru na ulicy, a tak to można by wypożyczyć rower miejski w jednej stacji i odstawić go w innym miejscu bez martwienia się. Do tego przydałoby się usprawnienie komunikacji zbiorowej i problem płatnych parkingów zniknie, bo ci co naprawdę będą musieli jechać autem, to spokojnie znajdą miejsce i zapłacą te parę złotych za parking, a reszta będzie się poruszać po mieście rowerem/autobusem.

    6 0
  • ~Marcin74 2015-08-11 17:33:18

    Mieszkam na Maroku. Rowerem na Rude: Da się. Po ulicy. Nie ma gdzie zostawić roweru. Nie przypnę za koło. Rowerem na mecz. Da się. Po ulicy. Na stadion z rowerem nie można. Rowerem na rynek. Da się. Po ulicy. Nie ma gdzie zostawić roweru. Nie przypnę za koło (o tym, żeby wypić piwo, zostawić gdzieś rower i wrócić po niego następnego dnia nawet nie śmiem marzyć. Rowerem do UM. da się. Po ulicy. Nie ma gdzie zostawić roweru. Nie przypnę za koło. Rowerem do PKP. Da się. Po ulicy. Nie ma gdzie zostawić roweru. Nie przypnę za koło. Rowerem do US, ZUS. da się. Po ulicy. Nie ma gdzie zostawić roweru. Plaza, Media Markt, Focus, Real to samo. Piszę o jeżdżeniu żeby coś załatwić. Nie rekreacyjnie. Próbowałem. W Rybniku to jest bez sensu. Jeżdżę więc autem. Fajnie, że jest oficer. Fajnie, że fragmencik na Mikołowskiej ale do jasnej @#olery! Mamt XXI wiek! Cywilizowana cześć Europy ma sieci ścieżek od dziesięcioleci! Fajnie, że „może kiedyś u nas” ale kolejny płatny parking zrobili JUŻ nie czekając aż będą ścieżki a w ramach Eko dopłaty do solarów (tak, wiem znowu jęcze z solarami ale to dla mnie przekręt dekady jest ;) )

    5 0
  • ~Arteks 2015-08-11 18:01:46

    Dzisiaj taką ciekawostkę puścili z Poznania. Zamiast parkingu pod ratuszem wystawiono tymczasowo jakieś poduszki do leżenia dla osób które mają ochotę a wkrótce pojawi się tam skwer z ławkami. Dodam, że w Poznaniu po wielu latach zmieniły się władze miasta i te nowe nie chcą już wszędzie aut.

    0 3
  • ~lewy_gwint 2015-08-11 20:40:32

    ~Marcin74 co Ty masz z tym przypinaniem za koło. Prześladuje Cię to?

    0 2
  • ~frbro 2015-08-11 22:00:35

    Moja frustracja dotycząca działania tego miasta tylko się pogłębia.

    1 0
  • ~Arteks 2015-08-11 23:46:05

    @marcin_74 - spróbuje skorzystać z twojej rady. Czasami pisma coś dają. Ale wyobraź sobie że czasami łatwiej się dogadać z Kolejami Śląskimi czy PKP IC niż... z ZTZ który specjalnie niczego dobrego nie wymyśli, a z dobrych rad nie korzysta. Nowe władze mamy w Rybniku od później jesieni i... ani o milimetr nie posunęli problemów związanych z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej. Zwykli mieszkańcy powszechnie je zauważają, szczególnie ci którzy komunikacją się interesują lub z niej korzystają albo mają jakieś porównanie z innych miast gdzie komunikacja działa lepiej. Ja kiedyś napisałem do prezydent Kryszczyszyn parę uwag to dostałem odpowiedź w tym stylu, że z Nowin "jedzie autobus co chwilę"... Tak faktycznie, czasami jadą 4 na raz a potem przez 20 minut żaden... I to ma być stabilna oferta? To ma być ekonomiczne? Właśnie takie coś to marnotrastwo! Gdyby rozkłady linii były cykliczne, a układ linii logiczniejszy i bardziej przejrzysty, można byłoby tego uniknąć. Ale podczas gdy większość systemów przebudowywuje oferty na nowoczesne - ZTZ czy MZK stoją w miejscu. Co do taryf to w dużej mierze odpowiedzialność za nie ponosi Rada Miasta i Prezydent - to oni je uchwalają. A to że miesięczne są zbyt drogie - wie każdy. Zauważcie też że zawsze podwyżki cen biletów tłumaczone byłu podwyżkami cen paliw - a od pewnego czas ON tanieje - a bilety stoją cały czas w miejscu... Sprytnie nas władze oszukują nie?

    2 0
  • ~werkk 2015-08-12 07:08:34

    Arteks wspomniałeś o tunelu w Katowicach warto dodać że kierownikiem budowy tego obiektu był Rybniczanin niestety już ś.p. Bronisław Rduch szkoda że urzędnicy oraz poprzedni prezydent go nie słuchali bo proponował bardzo mądre rozwiązania ruchu w Rybniku http://www.slk.piib.org.pl/pliki/informator/InformatorSOIIB03-2007.pdf Całkowicie się z Tobą zgadzam Wydział Ruchu w Rybnickim UM nie został przewietrzony. Została stara ekipa więc może być tylko gorzej.

    2 0
  • ~Arteks 2015-08-12 09:05:32

    @werkk - ciekawe... To była bardzo odważna inwestycja bez której Katowice dzisiaj byłyby nieprzejezdne. Ale z drugiej strony Katowice bardzo dbają o komunikację tramwajową. Tramwajem można co kilka minut dojechać w wiele miejsc. U nas takiej alternatywy nie ma, a autobusy ZTZ jeżdżą w chaosie, Wydział Dróg nie panuje nad planowaniem przystanków lub uruchamia je byle gdzie i byle jak, a co jakiś czas powstają ronda donikąd - które tylko spowalniają ruch np. na nowej Prostej... Liczyłem tu bardzo na jakieś zmiany i tak jak ty - przeliczyłem się.

    2 0
  • ~To Masz 2015-08-12 12:14:16

    ~Arteks napisał:Mamy za duży ruch jak na miasto tej wielkości.
    Moje zdanie jest takie:w Rybniku niema dróg są tylko dróżki które pełnią rolę nie mając do tego warunków(czy to przelotowe, czy to lokalne-wew.)W Rybniku niema ani jednej drogi typu 2x2, a dwie takie (1-wsza północ-południe,2-ga wschód zachód)załatwiłyby w Ry bniku sprawę raz na zawsze.Częściowym rozwiązaniem będzie droga Racibórz-Pszczyna

    1 0
  • ~Ija 2015-08-12 12:54:48

    Ja również codziennie dojeżdżam z dkm do innego miasta. Niestety komunikacja ZTZ nie pozwala mi na dojazd z mojego miejsca zamieszkania na dkm w godzinach odjazdu autobusów do Katowic (nie mówiąc o powrocie!), dlatego zostawiam samochód na parkingu przy parku tematycznym. Kompletnie nie mam pomysłu jak będę dojeżdżała do pracy od września.

    Może redakcja zainteresuje się sprawą braku parkingu przy dkm i przekaże sprawę dalej miastu?
    Jestem ciekawa czy będą posiadali pomysł na rozwiązanie tego realnego problemu mieszkańców, bo przecież co za problem postawić barierki i kasować za parking?

    2 0
  • ~Arteks 2015-08-12 13:25:26

    @To Masz - jeśli chodzi o drogi 2x2 to mamy Prostą - wiem że to niewiele ale jest. Poza tym sporo dróg w centrum Rybnika w centrum ma dwa pasy ruchu dzięki temu że są jednokierunkowe, Wodzisławska i Żorska w wielu miejscach posiadają trzy pasy - czy to jednak pomaga? Dzisiaj odchodzi się od budowy szerokich dróg dojazdowych i szerokich dróg w centrum miasta na rzecz szerokich obwodnic (u nas droga P-R może być jej częścią). W Rybniku dałoby się poszerzyć niektóre drogi do 4 pasów np. Kotucza - relatywnie niewielkimi kosztami, pytanie czy to ma sens? Katowice chcą np. zwęzić Sokolską z 4 do 2 pasów, a nawet zamienić 3 pasmową Mickiewicza w deptak!!! Więc warto nie tylko nie demonizować naszej sytuacji ale ją wykorzystać dla dobra. Władze Gliwic są krytykowane za to że wprowadzają do centrum 4-pasmową drogę. W Europie to jest już od lat faux-pas i szkodzi rozwojowi centrum. Nikt normalny nie chce spacerować, mieszkać czy wypoczywać przy oblężonych szerokich drogach. Lepiej zmniejszać ruch niż marnować miejsce na szerokie drogi. @ija - muszę sprostować. Z Rybnika do Katowic nie ma autobusów - są busiki. Nigdy nie zrozumiem osoby która zamienia auto na busik. Nie lepiej jechać autem albo od Rybnika pociągiem (to akurat jest logiczne). Auta przy dworcu można zostawić koło ekspedycji (dojazd od Ronda Kamyczek). No i twój przykład potwierdza że niektórzy wykorzystują parking którego celem była obsługa parku tematycznego dla innych celów. Dobrze że władze miasta to dostrzegł

    0 1
  • ~To Masz 2015-08-12 14:42:51

    ~Arteks napisał: Dzisiaj odchodzi się od budowy szerokich dróg dojazdowych i szerokich dróg w centrum miasta na rzecz szerokich obwodnic (u nas droga P-R może być jej częścią). W Rybniku dałoby się poszerzyć niektóre drogi do 4 pasów np. Kotucza - relatywnie niewielkimi kosztami, pytanie czy to ma sens? Katowice chcą np. zwęzić Sokolską z 4 do 2 pasów, a nawet zamienić 3 pasmową Mickiewicza w deptak!!! Więc warto nie tylko nie demonizować naszej sytuacji ale ją wykorzystać dla dobra.

    Zawsze fundamentem miasta były drogi i tak raczej zostanie(no chyba że postawimy na BALONIARSTWO)
    CHyba miasta nie dążą do całkowitej likwidacji dróg 2x2, a jedynie do jej ograniczenia.W Rybniku nie można szybko i bezpiecznie przejechać z jednego końca miasta na drugi, ba niemożna nawet fragmentu tak przejechać.Więc co tu ograniczać,wykorzystywać.Rybnik bez nowych, szybkich dróg szybko przestanie się rozwijać(nie myślę tu o autostradzie obok rynku)
    Natomiast te nasze fragmenty 2x2 czy obwodnice pozostawiam bez komentarza.

    1 0
  • ~Arteks 2015-08-12 15:32:24

    @To masz - rozwój miasta potrzebuje dróg dojazdowych ale Rybnik nie ma z tym problemu - mamy wszystkie wylotówki poza Mikołowską po remoncie, a Rudzka w trakcie (kolejny etap chyba za rok). Sieć dróg w Rybniku jest bardzo gęsta, a rozwój dróg w centrum miasta - wymiotłaby nam mieszkańców bo ludzie nie chcą mieszkać tam gdzie jest hałas czy smród ze spalin. Przykład z katowicką Mickiewicza jest wymowny bo w kamienicach na tej ulicy jest pełno wolnych lokali. Władze Katowic słusznie sądzą, że jeśli ulica przestanie być ruchliwym traktem, a zamieni się w zaciszny i sympatyczny deptak - ściągną tam z powrotem mieszkańców. To co mówią moi znajomi kierowcy o Rybniku na plus to bardzo duża ilość miejsc parkingowych w centrum. W innych miastach parkingi są bardzo deficytowym "towarem". W Rybniku za bardzo ściągamy do miasta auta - i to jest nasz problem. Wiele włoskich miast ma większe centra, a drogi w nich są czasami jeszcze węższe i nie robią z tego problemu - to samo wiele zabytkowe niemieckie miasta gdzie albo pobudowano parkingi podziemne albo koło stacji kolejowych czy na obrzeżach miasta. Nikt w Europie nie chce marnować cennej śródmiejskiej powierzchni na parkingi. Dzisiaj wam mówię że za kilka lat z pewnością te parkingi które są na Hallera i 3 Maja znikną całkowicie lub zostaną w części zamienione na miejsca parkingowe dla mieszkańców budynków jakie tam powstaną. Student - nowy pełnomocnik prezydenta wspomniał w wywiadzie, że chce ściągnąć developerów do centrum. :)

    0 0
  • ~danielgst 2015-08-13 07:15:33

    "świetne urzędy państwowe jak np. WORD, ZUS, Sąd Okręgowy czy Urząd Celny? " Hit roku! :D Arteks się rozkręca dajesz dalej z tym szajsem!

    1 0
  • ~Arteks 2015-08-13 09:57:12

    @danielgst - skoro cię bawią porządne urzędy w których da się pracować za godziwe pensje oraz inne gałęzie gospodarki które podałem to ty musisz być na "mocarzu" albo innym dopalaczowym g. skoro fascynują cię byle jakie montownie które zatrudniają na umowy śmieciowe w jakichś tymczasowych hangarach...

    0 1

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś za budową w Rybniku nowej kopalni "Paruszowiec"?




Oddanych głosów: 634