zamknij

Wiadomości

Mieszkańcy przeciw kolei „tnącej” Kłokocin. Zebrali ponad 160 podpisów

Bartłomiej Furmanowicz 2022-01-11, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

Mieszkańcy Kłokocina nie zgadzają się na żaden wariant przebiegu kolei szybkiej prędkości Katowice – Ostrawa. Zebrali w czasie długiego weekendu 164 podpisy przeciwko pomysłom spółki CPK. Wczoraj (10 stycznia) odbyło się w tej sprawie długie posiedzenie Komisji Transportu i Mobilności Miejskiej.

Reklama

Warianty nie do zaakceptowania

To już wiecie, pod koniec grudnia 2021 informowaliśmy Was o wariantach przebiegu kolei szybkiej prędkości Katowice – Ostrawa, które zaproponowała spółka Centralny Port Komunikacyjny. Do gmin trafiły przed świętami dokładne mapy, celem zapoznania się i konsultacji z mieszkańcami, także samorządowcami. Jeden z wariantów trasy przecina wręcz Kłokocin.

Właśnie w tej sprawie głos na wczorajszej komisji zabrały przedstawicielki Rady Dzielnicy Kłokocin - Izabela Kowalczyk, Jadwiga Peterko i Aleksandra Szymura.

Jako przedstawiciele naszej społeczności, w trakcie długiego weekendu odwiedziliśmy kilka domostw. Zebraliśmy już 164 głosy sprzeciwu wobec projektowanym 4 wariantom trasy szybkiej kolei. Dzisiaj pismo zostało przesłane do firmy Egis (działającej na zlecenie CPK - red.), na sekretariat CPK i do UM. Prosimy w piśmie o rozważenie przeniesienia wszystkich wariantów od strony Żor, gdzie wzdłuż autostrady nie ma żadnych zabudowań. Można poprowadzić linię nie ingerując w zabudowanie. Wariant 64a (pomarańczowy – red.) jest nieakceptowalny i niedopuszczalny, całkowicie zaburza charakter dzielnicy, dzieli ją na pół – oznajmiły panie.

Dodały, że poprowadzenie linii kolejowej przez Kłokocin spowoduje utratę wartości domów w rejonie trasy. To istotne dla tych mieszkańców z zaciągniętymi kredytami hipotecznymi.

Co stoi na przeszkodzie, aby jeszcze raz wziąć pod uwagę linię poprowadzoną od strony Żor, skoro od 2020 roku takie konsultacje były prowadzone. Z nami nikt nie rozmawiał, wszystkiego dowiedzieliśmy się w październiku. Cała miejscowość będzie odczuwała skutki – usłyszeliśmy.

Mieszkanki Kłokocina zwróciły ponadto uwagę, że w dzielnicy i tak jest już ciężko – bez kolei.

Mamy autostradę, obwodnicę, oczyszczalnię, asfaltownię. Niedaleko jest lotnisko i teraz dojdzie kolej? – pytały.

Wszyscy muszą się wypowiedzieć

Kazimierz Peryt - ekspert CPK z Biura Relacji z otoczeniem Inwestycji nie mógł odnieść się do apelu pań.

By to zrobić w sposób merytoryczny, musimy przeprowadzić konsultacje we wszystkich gminach, na których przewidziano linię kolejową. Dopiero po zebraniu uwag, będziemy mogli podjąć decyzję odnośnie zmian. Nie możemy bazować na opinii grona w stosunku do całości. Każda uwaga jest istotna, ale musimy spełnić uwarunkowania dla całego procesu inwestycyjnego. Dzisiejsze spotkanie nie zastąpi konsultacji. Rozumiem, że każdy tych wariantów jest trochę lepszy lub trochę gorszy. Być może będziemy mogli wprowadzić takie zmiany, które są akceptowalne – oznajmił.

Konsultacje w tej sprawie mają się odbyć 3 lutego w Kłokocinie. Wiadomo jednak, że jeżeli szybka kolej przejdzie przez tę dzielnicę, trzeba będzie wyburzyć około 40 domów. Zakres oddziaływania linii będzie obejmował 50 metrów z każdej strony toru. To oznacza, że pas zajęty przez CPK może wynosić nawet maksymalnie 150 metrów.

Oceń publikację: + 1 + 16 - 1 - 53

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (15):
  • ~Arteks 2022-01-11
    12:02:55

    47 33

    Inwestycje infrastrukturalne czasami niestety wymagają pewnych "ofiar" tak jak Droga P-R czy A1 z których wszyscy chętnie korzystają, a chyba zapomnieli ile -set domostw trzeba było wysiedlić? Nowa linia kolejowa będzie wymagać wyburzeń. Akurat w przypadku Kłokocina, to da się go ominąć albo nieco skręcając wariantem pomarańczowym albo wybierając inne warianty ale tak czy owak gdzieś będzie trzeba wyburzać. Jak nie tu, to gdzie indziej. Śląsk jest niesamowicie chaotycznie zabudowany. Jak się z góry popatrzy na google maps to albo są lasy albo zabudowa.

  • ~artefaks 2022-01-11
    12:06:40

    30 56

    Niech się nie martwią.Wunderwaffe pissu pozostanie tylko na papierze....

  • ~Longina b 2022-01-11
    12:09:36

    29 60

    CPK-Centralnie Pomylony Kaczor.Ludzie pobrali kredyty na budowę domów i teraz chcą im je zabrać.Stopa kredytowa wg.Glapy osiągnie 10%.

  • ~Teoretyk 2022-01-11
    12:11:25

    73 17

    40 rodzin dostanie piękny prezent w postaci wyboru nowej lokalizacji miejsca zamieszkania. Większość to stare chałupy. Poza tym autobus i tak za pomarańczową linę nigdy nie jechał.

  • ~tce 2022-01-11
    12:46:49

    9 32

    40 rodzin dostanie piękny prezent w postaci wyboru nowej lokalizacji miejsca zamieszkania. Większość to stare chałupy. Poza tym autobus i tak za pomarańczową linę nigdy nie jechał.

    Taa, jasne - to nie A1 czy R-P. Tutaj rząd ciśnie specjalną ustawę (tzw. lex-CPK) i widać już pierwsze efekty: https://www.youtube.com/watch?v=dsvkMwAI5dw

  • ~HAN 2022-01-11
    13:20:39

    60 17

    Rybnik za chwile bedzie skansenem w ktorym nic nie mozna. Domkowiczom wszystko przeszkadza, kazdy rozwoj miasta. Kuczera oczywiscie jest na nie bo on ma gdzies Rybnik i jego rozwoj i do tego jest z po to z automatu wszystkiemu musi sie sprzeciwiac co jest od pis. Potem bedzie lament typu bo Zory to sie rozwijaja a Rybnik nie. Inne warianty linii kolejowej przebiegaja centralnie przez Rowien tam to dopiero bedzie domow do wyburzenia. Zamiast dazyc do tego zeby linia i stacja byly w Rybniku robi sie cos zupelnie odwrotnego. To tak jak z A1 bylo przed budowa. Fudali nie zgodzil sie zeby autostrada przebiegala na granicy Rybnika i Zor bo ubzdural sobie ze ze sportowego lotniska zrobi port lotniczy. Juz teraz w projektach na tej linii stacja nazywa sie Zory a nie Rybnik. Marginalizacja Rybnika ciag dalszy. Czy te panie wiedza ze szykuje sie przetarg na sprzedaz gruntow pod inwestycje przemyslowe miedzy Klokocinska a obwodnica? Tez beda protestowac? Skoro nawet lotnisko im przeszkadza w tej ich 'miejscowosci'.

  • ~Arteks 2022-01-11
    13:42:29

    18 40

    @Han - nie będzie bo jest niezwykle różnorodnym miastem w przeciwieństwie do bardzo monotematycznych miast okolicznych. Przykładowo cały strefowy rozwój Żor jest nastawiony na części do motoryzacji, a przecież w Zielonym Ładzie jaki chce realizować UE, auta będą pełnić marginalną rolę... W kontekście linii KDP - tylko Rybnik ma dużą stację przesiadkową co będzie sporym argumentem do trasowania pociągów przez Rybnik nawet kosztem utraty kilku czy kilkunastu minut. Marginalizacją Rybnika byłaby realizacja CPK omijająca nasze miasto szerokim łukiem jaka proponowana była 2 lata temu w pierwszych planistycznych wariantach. Ale jak widzisz Rybnik się postawił i... już wywalczył wiele. Otrzymujemy łącznicę która będzie ok. 2,5 km od... głównej stacji. :D Dzięki niej dojazd do Katowic może skrócić się trzykrotnie. Odnośnie pań z Kłokocina - mają prawo do wyrażania swoich poglądów i obaw. Natomiast od urbanizacji nie uciekniemy, a duże miasta zawsze mogą więcej. :)

  • ~corona 2022-01-11
    14:10:01

    30 14

    Jak na cocobongo gołębie na plecach latają bo nie ma na co nasrać a oni się sztorcują. W końcu będzie się tam coś działo a nie tylko smród z każdej strony

  • ~artefaks 2022-01-11
    15:56:40

    20 15

    @Arteks. Po co Ci jeszcze kolej do Katowic jak Rybnik jest zrównoważonym centrum cywilizacyjnym? Dojeżdżać to muszą ci z Żor , Wodzisławia

  • ~Franz Kawka 2022-01-11
    17:13:34

    23 24

    CPK skończy tak jak elektrownia w Ostrołęce. Miliardy znikną a prokurator z politycznego nadania nie dopatrzy się niczego złego. Mały nieinternowany powie, że to wina Tuska i rowerzystów.

  • ~Arteks 2022-01-11
    23:34:36

    4 10

    @artefaks - głupi nie rozumie, że jednym pociągiem można dojechać do jakiegoś celu z Rybnika, innym można dojechać do celu którym jest Rybnik. Mógłbym zadać pytanie - po co ci internet ale wcale nie obchodzi mnie twoja odpowiedź. ;) @Franz Kawka - może się tak stać ale... linia w kierunku południa Europy ma szansę powstać jako korytarz międzynarodowy. I dobrze, że władze naszego miasta się tematem interesują.

  • ~secretkey 2022-01-17
    20:15:01

    1 0

    @Arteks Oprzytomnij, by nie napisać wytrzeźwiej. Całe to CPK służy bo swobodnego wyprowadzenia kasy dla "swoich". Opowieści "jeśli nie tu to gdzieś indziej", nigdzie, to się nie wydarzy, zwyczajnie. Gdyby komuś zależało na skomunikowaniu regionu już dawno powstał by drugi tor na wąskim gardle pomiędzy Rybnikiem a Katowicami, że o rewitalizacji Rybnik - Knurów - Gliwice nie wspomnę. Mącenie ludziom w głowach. Żadne z okolicznych miast nie skorzysta na tej linii. Za to powstają lotniska w Radomiu (na nowo), elektrownie w Ostrołęce (akurat w odwrocie) i przekop przez który poważna flota nie przepłynie. CPK to taki "Miś" mistrza Barei.

  • ~secretkey 2022-01-17
    20:18:22

    3 0

    @Arteks "głupi nie rozumie, że jednym pociągiem można dojechać do jakiegoś celu z Rybnika, innym można dojechać do celu którym jest Rybnik" Możesz wytłumaczyć jakim cudem pociągi będą zatrzymywać się w Rybniku???

  • ~Arteks 2022-01-17
    20:27:59

    0 4

    @secretkey - a jakim cudem miałyby się nie zatrzymywać skoro będą mogły dzięki odpowiednim łącznicom wjechać w Wodzisławiu i wyjechać z Rybnika? W czym problem???

  • ~Arteks 2022-01-17
    20:42:45

    1 4

    @secretkey - środki jakie idą na kolej są duże, prędkości pociągów i czasy jazdy z Rybnika jak i jakiegokolwiek innego węzła wzrosły. Ilość pociągów przybyła. Wiem, że można jeszcze wyremontować linię do Gliwic - ale czy to przeczy potrzeby KDP? To wielka satysfakcja, że jedna z nitek poleci tak blisko Rybnika. To nie tak, że coś ominie nasze miasto. Skoro Włoszczowa budzi zainteresowanie przewoźników, to wątpisz w Rybnik+Wodzisław przy czym Rybnik to dodatkowo jest węzeł przesiadkowy, więc to jeszcze dodatkowi pasażerowie poza tymi z miasta.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy dodatek energetyczny to lepszy pomysł niż dodatek węglowy?




Oddanych głosów: 281