zamknij

Wiadomości

Mieszkańcy Ochojca: nie zamierzamy zostać królikami doświadczalnymi!

2013-08-13, Autor: 
Mieszkańcy dzielnicy Ochojec po raz kolejny nie zgadzają się na budowę stacji przekaźnikowej w pobliżu swoich domów. Ze swoim protestem zwracają się do Rady Miasta Rybnika, oskarżając radnych o działanie na szkodę mieszkańców.

Reklama

Przypomnijmy, niedawno pisaliśmy o tym, że operator sieci komórkowej Play – spółka P4 planuje w Ochojcu wybudować stację przekaźnikową. Radni z Rybnika w czasie ostatniej sesji RM zgodzili się na wydzierżawienie na ten cel terenu byłej oczyszczalni ścieków (czytaj więcej).

Mieszkańcy dzielnicy Ochojec nie zgadzają się jednak na budowę stacji przekaźnikowej w bliskiej odległości swoich domów. Protestujący twierdzą, że planowana inwestycja ma powstać w bardzo podobnej odległości jak ta, na którą władze miasta pod naciskiem mieszkańców nie wyraziły zgody w 2011 roku. Poza tym w Ochojcu istnieje już jedna wieża przekaźnikowa. – Najbliższe zabudowania położone są w odległości ok. 60 metrów. Ponadto bezpośrednio do działki miejskiej przylegają działki z przeznaczeniem pod dalszą zabudowę mieszkaniową. W żadnym wypadku nie wyrażamy zgody na powstanie w naszym sąsiedztwie budowli zagrażającej zdrowiu naszych dzieci i naszych rodzin. Nie zamierzamy zostać królikami doświadczalnymi i patrzeć spokojnie jak „za płotem” powstaje kilkudziesięciometrowa wieża przekaźnikowa emitująca promieniowanie elektromagnetyczne 24 godziny na dobę przez co najmniej 10 lat. Nie mamy zamiaru czekać na to, jak my sami czy też nasze dzieci zaczną ciężko chorować i milczeniem przyczyniać się do zwiększania ryzyka zachorowania na nowotwory, zespół Downa u dzieci czy też zaburzeń płodności dorosłych – piszą w piśmie do władz miasta mieszkańcy Ochojca.

 

Oburzeni mieszkańcy swoje niezadowolenie kierują przede wszystkich w stronę rybnickich radnych. – Żaden z Państwa nie ma pojęcia, gdzie ma zostać wybudowana ta wieża, a jeżeli tak, to Państwa działania są skierowane przeciwko nam, mieszkańcom tego osiedla i dzielnicy. Taka postawa w naszej opinii ukazuje niekompetencję RM oraz świadczy o umyślnym narażaniu zdrowia i życia mieszkańców – czytamy w piśmie mieszkańców.

Protestujący oczekują pomocy ze strony władz miasta, w przeciwnym razie sprawa trafi do sądu. – Proponujemy, aby istniejąca już wieża była wykorzystywana przez wszystkie sieci komórkowe, tak jak to z pewnością ma miejsce w chwili obecnej. Proszę mieć świadomość, że przeforsowanie  inwestycji w Ochojcu, pomimo naszego protestu spowoduje, że wystąpimy przeciwko władzom Rybnika na drogę sądową o odszkodowanie z tytułu utraty wartości nieruchomości z przyczyn leżących wyłącznie po stronie władz miejskich – podsumowują mieszkańcy Ochojca.

 

Protest podpisało 118 mieszkańców dzielnicy Ochojec.

 

Przypomnijmy, spółka P4 kilka lat temu również w Ochojcu planowała budowę przekaźnika, jednak protesty mieszkańców spowodowały, że władze miasta nie wyraziły zgody na budowę.

 

Jak na protest mieszkańców zareagują władze Rybnika? Będziemy informować na bieżąco.

Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (26):
  • ~ 2013-08-13
    09:45:29

    2 0

    Psy szczekają a karawana jedzie dalej ,stacja przekaźnikowa i tak będzie....a w ochojcu działki potanieją jeszcze bardziej. Ciemnogród.

  • ~lastwordsbd 2013-08-13
    09:59:34

    20 0

    Czyli chodzi po prostu o kasę. Jakby komuś z nich P4 Sp. z o.o. zaoferowało postawienie stacji na jego działce, to od razu by się zgodził. Ale sąsiedzi by dalej protestowali bo to nie na ich działce i oni nie będą mieć żadnych zysków. Za rok będziemy czytać artykuł o tym, że mieszkańcy Ochojca nie mogą się dodzwonić nawet na pogotowie, bo sieć jest zapchana albo nie ma zasięgu. Umysły myśleniem nieskalane.

  • ~Fiodore 2013-08-13
    10:03:34

    3 0

    Ciemnogród? Być może, ale potrafią postawić na swoim i nie dają się omamić zasięgiem sieci komórkowej, a co za tym idzie stałym nasłuchem i lokalizacji 24h/dobę. A ponadto operator stawiając taką stację nigdy nie oferuje niczego w zamian - stawia i zapomina o mieszkańcach.

  • ~piotrs-1980 2013-08-13
    10:03:47

    19 0

    Ciekawe który z nich nie używa komórki i zabrania z niej korzystać swoim bliskim. To szkodzi jeszcze bardziej niż wieża gdzie promieniowanie jest 40m nad ziemią a tu sam sobie je przykłada do głowy. Pozatym jakby im ktoś płacił co miesiąc przez 10 lat po kilka stówek to już mniej by protestował :) Ale na słaby zasięg to psioczą codziennie pewnie Ale niech walczą ich prawo

  • ~sybin 2013-08-13
    10:24:47

    5 0

    Myślałem, że mieszkam w mieście ale to jednak zabobonna wieś.

  • ~Arteks 2013-08-13
    10:37:21

    10 0

    Jeśli w Ochojcu jest kościół to zaproponować na wieży kościelnej zrobienie masztu. Proboszcz zarobi, uciszy mieszkańców i wszyscy będą zadowoleni. Swoją drogą wysokie budynki w Rybniku są naszpikowane urządzeniami przekaźnikowymi także związanymi z telefonią komórkową i jakoś wszyscy przeszli z tym do porządku dziennego ale zauważyłem, że gdziekolwiek ma powstać jakaś nowa stacja - to protesty i bulwersacja... Ludzie, dajcie spokój, przecież sami korzystacie z komórek, a to prawdopodobnie jest bardziej szkodliwe od mieszkania niedaleko stacji...

  • ~martin75fm 2013-08-13
    11:34:13

    17 0

    ~Ateks wyjątkowo popieram twoją argumentację co do stacji na wieży kościoła. Jak nie ma we wsi gdzie postawić to na kościele się montuje i po problemie. Co do protestów mieszkańców to coś chyba zatrzymali się w czasie bo nikt nie będzie na nich robił eksperymentów bo technologia już znana od lat. Teraz są nadajniki w biurowcach, w autobusach a co drugim domu jest WiFi i to nikomu nie przeszkadza albo jak śpią jeden z drugim z telefonem przy głowie że by słyszeć jak ktoś w nocy zadzwoni. Kasa kasa i jeszcze raz kasa jest do zgarnięcia jak już wcześniej pisałem za wydzierżawienie działki pod stację przekaźnikową ktoś zainkasuje około 1500$ więc nie będzie musiał chodzić do roboty bo miesięcznie raczej tyle nie zarobi. Zaś dzieci jak są co raz głupsze to od ciągłego siedzenia przed PS a nie od nadajników :)

  • ~exitcosmo 2013-08-13
    11:55:42

    0 5

    Co za zacofana wieś , paniska dzwonić chcą ale jak sieć komurkowa ma być odciążona to olaboga. Proponuje zablokować drogę , podpalić opony i czekać na zbawienie.

  • ~mb3366 2013-08-13
    12:50:59

    2 0

    No dobra wszyscy oświeceni miastowi ! Powiedzcie mi tylko dla czego cały czas sieci próbują postawić nadajniki blisko domów ?Wszyscy są za ale jak jest informacja że wybudują komuś koło domu to już nie....
    Ochojec otoczony jest lasem....niech postawią to badziewie w lesie i nie będzie problemu. Ja tam osobiscie protest mieszkanców popieram. Nadajniki tak, ale nie na podwórku.

  • ~lastwordsbd 2013-08-13
    13:14:43

    4 0

    @mb3366 Jak ci to powiedzieć. Hmm. Możliwe, że nadajniki stawiają przy domach przez to, że jednak trochę więcej osób mieszka i korzysta z telefonu w domu, a nie w lesie między drzewami? Wg ciebie lepiej, żeby wszystkie nadajniki stawiali w lesie i ludzie chodzili dzwonić pod najbliższą sosnę?

  • ~martin75fm 2013-08-13
    13:18:30

    3 0

    ~mb3366 lokalizacja nadajnika to nie jakieś widzimisię kogoś z P4 tylko układ sieci połączonej właśnie tymi nadajnikami w konkretnych miejscach. Widzicie nadajniki tylko koło domów a w centrach miast są one zlokalizowane na dachach bloków, szpitali czy szkół i tam jakoś nikt nie protestuje. Im większe zagęszczenie nadajników tym mniejsza jest ich moc więc nie ma sensu stawiać jednej anteny w centrum wsi bo sygnał i tak zasłonią inne budynki lub drzewa.

  • ~Ksenopita 2013-08-13
    13:30:58

    1 0

    W lesie nie wolno bo by zwierzętom zaszkodziło. Ja bym nie kupił domu ani działki w bliskiej odległości masztu. Popieram mieszkańców Ochojca. Ja bym stacje wybudował na dachu domu na Poniatowskiego albo na UM.

  • ~dadon 2013-08-13
    13:46:52

    5 0

    zwróćcie uwagę na mały fakt że nadajniki w mieście są o dużo niższej mocy ( jest ich więcej ale oddziaływanie mają dużo niższe ) te poza gęstą zabudową są decydowanie mocniejsze właśnie ze względu na obszar jaki mają objąć. W pełni się zgadzam z mieszkańcami Ochojca, niech wykorzystają istniejący nadajnik ( ale play sobie pogrywa brzydko z innymi stąd nie chcą się zgodzić na to ) albo niech go postawią w większej odległości od zabudowań ( 400- 500 m ) ale na to nie chce się pewnie zgodzić play bo koszty wrosłyby z powodu infrastruktury którą trzeba by pociągnąć. Ogólnie , nie dajcie się w Ochojcu, RM trzeba ustawić a jak nie chcą to zbierać podpisy pod referendum i odwołać całą RM inni mieszkańcy was poprą a będzie to nauczka dla wszystkich, że RM jest dla mieszkańców i ich ma słuchać a nie tylko swoje widzimisie realizować ( patrz śmieci, remonty dróg itp )

  • ~majka15_26 2013-08-13
    14:00:37

    0 0

    Popieram mieszkańców Ochojca.Łatwo powiedzieć ciemnogród itd ale zastanówcie się, czy ktoś z was zgodziłby się gdyby maszt miaŁ stanąc np 150 m od jego domu?Ja nie i rozumiem protesty. W tej sytuacji zaproponowałabym ugodę, niech P4 postawi maszt, ale w zamian np wypłaci jednorazowe świadczenia np w wysokości 5000zł rodzinom, które mieszkają w najbliższej odległości.Jeśli nie jednorazowe świadczenie to jakąs sumę 2 razy w roku, którą będzie można przeznaczyć np na badania lekarskie lub cokolwiek innego.I wówczas wilk będzie syty i owca cała:)

  • ~ 2013-08-13
    14:01:54

    6 0

    Przez komórki wszyscy chcą rozmawiać - ale najlepiej jakby nie stanął żaden maszt bo to szkodzi - XXI wiek a taka ciemnota !!!

  • ~lastwordsbd 2013-08-13
    14:25:36

    1 4

    @majka15_26 "czy ktoś z was zgodziłby się gdyby maszt miaŁ stanąc np 150 m od jego domu?". Tak, zgodziłbym się. Mógłby nawet być zamontowany na moim dachu. W niczym by mi to nie przeszkadzało, a prawdopodobnie miałbym cały czas dobry zasięg. Na miejscu P4 sp. z o.o. odpuściłbym stawianie masztu w tym ciemnogrodzie, ale nie przyjmowałbym od ludzi tam mieszkających żadnych reklamacji związanych z zasięgiem, przerywaniem połączeń itp. Ciekawe po ilu miesiącach ludzie zaczęliby pisać zażalenia na P4 sp. z o.o. że nie wywiązuje się z umowy bo nie ma u nich w domu zasięgu.

  • ~majka15_26 2013-08-13
    14:49:51

    2 0

    lastwordsdb- ok, może część osób, tak jak Ty zgodziłaby się bez problemu.Być może to, co napisali mieszkańcy na temat promieniowania, chorób itd jest trochę przesadzone, ale to promieniowanie na pewno nie pozostaje bez żadnego wpływu na otoczenie. Tym bardziej, że jak już niektórzy zauważyli nadajniki (czy stacje przekaźnikowe) montowane poza miastem są zwykle mocniejsze niż te w centrach.Nie potrafiłabym żyć, spokojnie mieszkać wiedząc, że niedaleko mojego domu stoi taki maszt. Ja zaproponowałam jakieś rekompensaty finansowe, Twój pomysł jest też dobry.Skoro mieszkańcy nie wyrazili zgody, gdyby zgłaszali w przyszłości reklamację dotyczące zasięgu nie byłyby one w ogóle przyjmowane, a jeśli już przyjmowane to na pewno nie rozpatrywane.

  • ~majka15_26 2013-08-13
    14:56:51

    1 0

    jestem realistką i uważam, że protest 118 osób niewiele tu jednak da i tym razem maszt stanie, no chyba, że UM wystraszy się tych pozwów o odszkodowania za utratę wartości nieruchomości...

  • ~spirit-of-the-town 2013-08-13
    15:09:08

    6 1

    No właśnie, niech zamontują na wieży kościelnej. Jeśli rzeczywiście nadajnik ma negatywny wpływ na zdrowie, to wierni tego raczej nie odczują, bo proboszcz za comiesięczne wpływy z dzierżawy załatwi zapewne u swego "szefa" cudowną neutralizację fal. Pozdrawiam

  • ~mazi_rk 2013-08-13
    15:30:39

    1 0

    @~majka15_26
    "Nie potrafiłabym żyć, spokojnie mieszkać wiedząc, że niedaleko mojego domu stoi taki maszt"
    Jeżeli tak to czy będzie on 100m od domu czy 300m to i tak będzie! Jak nadajnik będzie dalej postawiony i z powodu tego będzie o większej mocy to fale elektromagnetyczne i tak będą w Twoim domu i tak. Tak samo jak teraz, że nie widać żadnego nadajnika to nieznaczy że żadnych fal tam nie ma bo są i telefony i internet, telewizja, satelita, GPS i wiele innych. nawet fotoradary emitują taką wiązkę i też ktoś by powiedział że sobie nie życzy w swojej obecnoścu fotoradaru bo raka od tego dostanie.

  • ~lastwordsbd 2013-08-13
    16:18:18

    1 0

    @majka15_26 "Nie potrafiłabym żyć, spokojnie mieszkać wiedząc, że niedaleko mojego domu stoi taki maszt." Ale potrafisz spokojnie żyć wiedząc, że wszyscy dookoła spalają węgiel i inny syf, przez który prawdopodobnie ty i twoja rodzina będziecie mieli problemy z płucami w przyszłości? Jak ktoś boi się promieniowania z BTSów, to proponuję przeprowadzić się do dżungli. Chociaż tam też nie ma 100% pewności. W dzisiejszym świecie wszystko "promieniuje" - telefony, routery i cała masa innego sprzętu elektronicznego. Takie tłumaczenie, że "łojezu umrzemy bo nam nadajnik przy domu postawili" jest śmieszne. Korzystać chcą wszyscy, ale jak coś ma powstać w okolicach ich domów to zaraz protesty. To jak z autostradami albo (lepszy przykład) z drogami w górach: "turyści do nas nie mogą dojechać", ale jak ktoś będzie chciał wybudować drogę to będą protesty że "za blisko działki, za daleko, czemu to idzie przez działkę sąsiada, a nie moją" itd.

  • ~szymon189 2013-08-13
    18:02:10

    2 0

    Potem jeden z drugim płacze, że niema zasięgu..

  • ~adiqq 2013-08-13
    19:09:01

    0 0

    tak się składa, że akurat to czy będzie ten nadajnik 100m czy 300m od domu ma kluczowe znaczenie...nie wiem, czy w dzisiejszych szkołach tego nie uczą, ale natężenie pola maleje z kwadratem odległości...
    a wiecie, że nie jest możliwe

  • ~adiqq 2013-08-13
    19:12:06

    3 0

    a wiecie że nie jest możliwe precyzyjne zbadanie wpływu tego promieniowania na zdrowie, bo nie jesteśmy w stanie stwierdzić jak reagowałby organizm nie wystawiony na działanie promieniowania....
    tak, wszystko promieniuje...ziemia,kosmos...takie tam...cały czas jesteśmy wystawieni na działanie promieniowania...takiego czy innego....

  • ~martin75fm 2013-08-13
    19:17:59

    0 0

    Jak czytam takie bzdury że komuś masz w odległości 100 czy 200m zaszkodzi to aż strach pomyśleć kim jest ta osoba i w jakich warunkach mieszka. Dla każdej lokalizacji nadajników jest opracowana ocena oddziaływania na środowisko z uwzględnieniem konkretnego typu anten - Ilu ludzi z tej okolicy zapoznało się z tym dokumentem? Promieniowanie może być szkodliwe gdy będziemy "przed" anteną bardzo długi czas czyli na 40 lub 60 metrach nad ziemią. Teraz pytanie to po co w okolicy komuś hotel czy dom przyjęć czy co to jest tam w pobliżu jak żaden z gości nie ma zasięgu, podobnie okoliczne firmy borykają się z problemem zasięgu P4 - pozamykać firmy zwolnić ludzi a tych 118 czy ilu tam mieszkańców będzie łożyło na ich utrzymanie? Kolejne pytanie to po co jeździcie do centrum miasta gdzie jest pełno anten których nawet nie zauważacie bo nie wiecie co jest nad waszymi głowami. Reasumując rozwój nieunikniony ale nie w Rybniku albo raczej we wsiach dołączonych jako dzielnice miasta bo im krowa mleka nie będzie dawała, bo będą dzieci chore, bo będą choroby ... ale jak by któryś poczytał, zapoznał się z dokumentacją do pozwolenia budowlanego to nie bo poco bo trza protestować, kto wam tam kupi te działki za 5 lat jak nie będzie zasięgu GSM czy LTE, ilu tam mieszkańców ma internet radiowy i jakoś ta ich antenki za oknem koło którego dzieci siedzą po całych dniach im akurat nie szkodzą.

  • ~ 2013-08-14
    07:03:53

    6 0

    Mieszkam 200 metrów od planowanej inwestycji , dzieci mam , internet z orange mam ( no właśnie) i może właśnie orange podsyca niepokoje u mieszkańców bo to jedyna dzielnia w mieście gdzie są monopolistą i nie przebudowują central dlatego u nich prędkość max to 6mb. P4 poprawi zasięg i będzie można mieć internet z play dużo szybszy , tańszy a co do promieniowania to widziałem tylko pod sklepem przy kościele jak żule piją tatrę w nocy i świecą na żółto :)))

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5273