O budowie centrum przesiadkowego w Rybniku poważnie zaczęto mówić w listopadzie ubiegłego roku. Miasto wyłoniło w konkursie projekt tej inwestycji, a w prognozie finansowej na kolejne lata zabezpieczy prawie 40 mln zł na realizację tej inwestycji. Całkowity koszt budowy centrum wyniesie ponad 101 mln zł.
W listopadzie 2023 roku w Urzędzie Miasta Rybnika zorganizowano konferencję prasową w sprawie centrum przesiadkowego w Rybniku. Była mowa o centrum przesiadkowym, zwężeniu jezdni pomiędzy 3 Maja a Piłsudskiego i Reymonta — Armii Krajowej, a także o nowym rondzie, promenadzie oraz... małym stawie <<Nowe rondo, zwężone jezdnie, promenada i staw. Tak może wyglądać Plac Armii Krajowej za kilka lat (zdjęcia)>>
Następnie Miasto wraz ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich z Katowic rozstrzygnęło konkurs na projekt centrum. Z ogłoszenia o konkursie czytamy, że maksymalny planowany koszt Inwestycji realizowanej na podstawie projektu konkursowego w stanie wykończonym i zagospodarowaniem terenu miał nie przekroczyć kwoty: 40 000 000,00 zł brutto <<Tak będzie wyglądało centrum przesiadkowe w Rybniku? Ten projekt wygrał konkurs>>
W tym roku podjęte zostaną kolejne kroki w realizacji tej inwestycji. Miasto wystartuje w konkursie o dofinansowanie budowy ze środków unijnych. Warunkiem przystąpienia do konkursu jest zabezpieczenie środków własnych na pozostałą wartość inwestycji.
- W związku z zamiarem przystąpienia przez Miasto do konkursu o dofinansowanie projektu z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 w ramach działania FENX.03.01 Transport miejski zwiększa się o 34.870.779 zł nakłady dla zadania Budowa centrum przesiadkowego wraz z parkingiem P&R w Rybniku na lata 2025-2028. W związku z rozszerzeniem zakresu zadania z aktualnej nazwy wykreśla się słowo „dokumentacja” - czytamy uzasadnieniu wprowadzenia zmian w wieloletniej prognozie finansowej dla Rybnika.
Jak dalej czytamy, centrum przesiadkowe zlokalizowane zostanie poza obszarem śródmiejskim, co zdaniem urzędników, pozwoli znacznie poprawić spójność miasta i okolic poprzez dogodne skomunikowanie poszczególnych obszarów, niepowiązanych połączeniami bezpośrednimi. W ramach centrum przesiadkowego powstanie parking, który pozwoli na pozostawienie podróżującym samochodu i przesiadkę na publiczny środek transportu: autobus lub pociąg.
Centrum przesiadkowe zaprojektowano w układzie pół-poziomowym z pochylniami prostymi. Wjazd do centrum odbywać się będzie z nowoprojektowanej drogi wychodzącej z ul. Jankowickiej, która jednocześnie stanie się wymaganą przepisami drogą pożarową dla centrum przesiadkowego. Szacowana ilość miejsc parkingowych na jednym pół-poziomie wynosi 34. Przyjmując 10 półpoziomów ilość miejsc parkingowych wyniesie około 350, w zależności od rozwiązań projektowych (w tym ilości kondygnacji). Zarówno centrum przesiadkowe, jak i parking P&R zostaną skomunikowane z otoczeniem tworząc bezpieczną przestrzeń dla pasażerów poruszających się w kierunku dworca kolejowego przez Plac Armii Krajowej - dowiadujemy się z uzasadnienia projektu uchwały.
Centrum przesiadkowe ma zostać uruchomione w 2028 roku, a wartość inwestycji oszacowano na 101.352.000 zł. Planowane dofinansowanie z funduszy europejskich wyniesie 66.481.221 zł. Łączne nakłady finansowe z budżetu miasta na lata 2023-2028 wyniosą 38.070.779 zł.
Tagi: centrum przesiadkowe w Rybniku, prognoza wieloletnia budżetu Rybnika, miasto dołoży prawie 40 mln zł, dofinansowanie z UE
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Tragedia na autostradzie A4, tuż za węzłem Sośnica. Droga do Katowic całkowicie zablokowana (wideo)
38094Szaleńczy rajd kierowcy, uszkodził co najmniej 10 pojazdów. Mamy informacje od policji w Rybniku
23423Rybnik wyludnia się. Nie jest już 130-tysięcznym miastem! Żory regionalnym ewenementem
21570Rybnik przegrywa sprawę o parkingowy mandat. „Nie chodziło o pieniądze, tylko o sprawiedliwość”
20612Do końca kwietnia wyłowiono około 1000 śniętych tołpyg. PZW Katowice przedstawia wyniki badań
18034Miejsca relokacji imigrantów w Rybniku? Mamy konkretną odpowiedź MSWiA
+374 / -69Rybnik przegrywa sprawę o parkingowy mandat. „Nie chodziło o pieniądze, tylko o sprawiedliwość”
+282 / -8Rybnik wyludnia się. Nie jest już 130-tysięcznym miastem! Żory regionalnym ewenementem
+163 / -13Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+155 / -5Jest prawomocny wyrok w sprawie byłego posła Grzegorza J. Spędzi 2,5 roku w więzieniu
+106 / -32Do wyborów pozostało 10 dni. Nie wiesz, na kogo głosować? Sprawdź quizy wyborcze!
25Jest prawomocny wyrok w sprawie byłego posła Grzegorza J. Spędzi 2,5 roku w więzieniu
25Szymon Hołownia odwiedzi po majówce Rybnik
24Aquapark? W Rybniku nie ma na to szans, a sąsiedzi zapowiedzieli budowę
23Poseł z Rybnika rozsierdził wicepremiera tekstem o polskich żołnierzach w Ukrainie. „Skończ pan z tymi ordynarnymi kłamstwami” (wideo)
23Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Janusz_Cebularz 2024-06-10
08:33:24
I myk, jest okazja, żeby wyciąć wszystkie drzewa rosnące na około istniejącego parkingu.
~predkront 2024-06-10
10:13:56
Kasa w bloto. Bezsensowny pomysl, bo w Rybniku nie ma sie z czego na co przesiadac. Komunikacja miejska to dno, a miedzymiastowa kolejowa na poziomie jakiejs wioski na Podkarpaciu. Miedzymiastowej autobusowej nie ma wcale. Rownie dobrze takie centrum przesiadkowe mozna wybudowac w lesie w Przegedzy. No ale pieniedzy podatnikow nikt nie szanuje, wiec mozna szastac na prawo i lewo i wydawac na niepotrzebne bzdety. Kuczera jest w tym bardzo dobry.
~Arteks 2024-06-10
10:50:50
@predkront - jak zwykle przesadzasz bo w Rybniku komunikacja miejska była 20 lat temu kiepska ale nigdy nie była dnem. Za Kuczery poziom taboru stawia Rybnik w gronie najlepszych. Nigdy wcześniej bym tego nie napisał bo sam krytykowałem 20 lat temu nasze graty czy rozkłady jakie wtedy były albo poziom taryf. Jak możesz pisać, że w Rybniku nie ma się do czego przesiadać skoro w naszym mieście przecinają się wszystkie możliwe linie kolejowe i autobusowe całego subregionu oraz kiedy stacja w Rybniku obsługuje pociągi dalekobieżne w wielu kierunkach? Jeśli ktoś chce się dostać z Gaszowic do Katowic czy z Czerwionki do Jastrzębia albo z Żor do Raciborza - to tylko przez Rybnik. Poza tym przyda się jedno miejsce w centrum gdzie będzie się można przesiadać wewnątrz Rybnika z różnych dzielnic np. między Chwałowicami, a Paruszowcem czy między Niedobczycami, a Boguszowicami. Jeśli to będzie dobrze zorganizowane - to efekt może być imponujący.
@Janusz_Cebularz - raczej zakryć kolejne szpetne "składowisko aut" i przykryć go eleganckim budynkiem.
~Janusz_Cebularz 2024-06-10
11:44:13
Przy urzędzie miasta w samym centrum jest klepisko ze "składowiskiem aut". Odległość od parkingu do dworca wynosi niecałe 600m w obu przypadkach. Czemu tam nie zbudują "centrum przesiadkowego"?
~Otto 2024-06-10
13:21:11
To ma sens gdy spojrzymy na wybor mieszkancow! Pan prezydent poprostu przewidzial przyszlosc. Wkrotce bedziemy sie przesiadac z elektrycznego roweru na wodorowy autobus. Nie bedzie samochodow, tylko bogaci towarzysze z lewicy beda latac prywatnymi odrzutowcami. A my w maseczkach wychwytujacych co2 do butli...