zamknij

Wiadomości

Miasto zamówiło nowe czujniki powietrza. Smog w Rybniku wystrzelił w górę

Wacław Wrana 2021-12-17, Autor: Wacław Wrana

Miasto Rybnik zrezygnowało z dalszego utrzymania czujników powietrza sieci Airly. Nowe czujniki sieci Syngeos pokazują znacznie wyższe wartości zanieczyszczenia powietrza niż te z Airly. Pytamy więc skąd te różnice i które pomiary są wiarygodne? Odpowiedź może sugerować porównanie wyników pomiarów w dzielnicy Orzepowice.

Reklama

Jak już informowaliśmy, Miasto Rybnik zrezygnowało z dalszego utrzymywania czujników jakości powietrza sieci Airly. Magistrat zamówił nowe czujniki, wybierając ofertę sieci Syngeos, która była zaledwie o 2 tysiące tańsza niż oferta Airly. By rybniczanie nadal mieli możliwość sprawdzania jakości powietrza w aplikacji Airly, redakcja Rybnik.com.pl zakupiła 2 czujniki. Trzeci sensor sponsoruje firma Tefal.

Gdy urząd miasta uruchomił nową sieć czujników, rybniczanie zaczęli przecierać oczy ze zdumienia. Sensory sieci Syngeos pokazują znacząco wyższe przekroczenia pyłów niż czujniki firmy Airly. Dotyczy to zwłaszcza pomiarów pyłu PM 2,5. Rozbieżności między czujnikami Syngeos a Airly wynoszą nawet kilkaset procent.

Jak na dłoni widać to na przykładzie sensorów oddalonych od siebie zaledwie o 400 metrów: na terenie szkoły przy ulicy Różańskiego (Syngeos) i przy ulicy Wyzwolenia 41 (Airly). Na przykład w poniedziałek 13 grudnia o 13:15, wyniki pomiarów przedstawiały się tak:

Po lewej wyniki pomiarów Syngeos, z prawej Airly.

O różnice w wynikach pomiarów spytaliśmy zarówno twórców sieci Syngeos, jak i Airly. Agata Kańtoch-Kucab z firmy Global Innovative Solutions (dostawca rozwiązania Syngeos) mówi tak:

Nie będziemy odnosić się do różnic, w stosunku do konkurencyjnych mierników, ponieważ nie posiadamy informacji, w jakim otoczeniu zostały one zainstalowane. Nasze urządzenia każdorazowo są montowane zgodnie z wytycznymi, pozwalającymi na maksymalnie rzeczowy pomiar, co w przypadku konkurencyjnych rozwiązań, nie jest przestrzegane.

Uważa również, że nie można porównywać wyników pomiarów sensorów oddalonych od siebie o kilkaset metrów

Dystans kilkuset metrów może mieć diametralne znaczenie w odczytach parametrów. Na poziom stężenia wpływa nie tylko bliskość ewentualnych źródeł niskiej emisji, ale także okoliczna zabudowa i związane z nią układy przepływu powietrza czy wspomniany sposób montażu urządzenia pomiarowego – tłumaczy.

Co na to firma Airly? Przedstawia swoje zestawienie pomiarów. Zdaniem Marty Szemraj z Airly, ich sensory są właściwie skalibrowane. Na dowód tego przedstawia zestawienie pomiarów wykonanych w dzielnicy Orzepowice, przy ulicy Borki. Znajdują się tam zarówno czujniki Syngeos, jak i Państwowego Monitoringu Środowiska (Główny Inspektorat Ochrony Środowiska). Swój sensor ma też tam Airly. Na wykresie przygotowanym przez Airly widać, że wyniki pomiarów za dni od 1 do 14 grudnia pokrywają się w przypadku sensorów Airly i Państwowego Monitoringu Środowiska. Wartości wykazane przez czujnik Syngeos są wyższe:

Odczyt sensora Airly charakteryzuje się bardzo dobrym dopasowaniem do stacji państwowej. Analizując okres od 1 do 14 grudnia, wartość współczynnika determinacji R2 wynosi 0.93. Analizując ostatnie 24 godziny, błąd sensora Airly w stosunku do urządzenia PMŚ (średni absolutny błąd procentowy) wynosi 8.7%, natomiast błąd sensora Syngeos wynosi 72.8% - zwraca uwagę Marta Szemraj.

Najwyraźniej sytuacja zaniepokoiła też urząd miasta. Na nasze pytania o rozbieżności w wynikach pomiarów otrzymaliśmy taką odpowiedź:

Poinformowaliśmy Wykonawcę o rozbieżnościach we wskazaniach urządzeń pomiarowych, prosząc o pilną informację w tym zakresie. Nadmienię, że Urząd Miasta jako Zamawiający usługę oceny jakości powietrza na terenie Rybnika na bieżąco monitoruje jakość uruchomionych rozwiązań, a w razie zauważonych nieprawidłowości zgłasza kwestie wymagające poprawy. Usługodawca reaguje na bieżąco na wszelkie zgłaszane nieprawidłowości – napisała nam Anna Kolenda z Biura Prasowego Urzędu Miasta.

A co Wy sądzicie o sprawie? Które dane wydają Wam się bardziej wiarygodne – Airly czy Syngeos?

Oceń publikację: + 1 + 7 - 1 - 53

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (17):
  • ~Kurt_Wallander 2021-12-17
    08:41:54

    12 4

    Hm, dziwne - u mnie pokazuje prawidłowo, może faktycznie trzeba poczekać na kalibrację (bo taka informacja mignęła mi gdzieś na Fejsie) a mam porównanie bo Airly w mojej okolicy jeszcze monitoruje powietrze i nie odbiega to dużo od rzeczywistości. Dopóki sobie sam nie kupię czujnika, choćby ręczniaka, to nawet Airly nie uwierzę ;)

    PS: strona nowego dostawcy to jakiś zamulający API...

  • ~Kurt_Wallander 2021-12-17
    08:51:13

    5 4

    Aha, te "nasze" czujniki nie pokazują skali CAQI, bo np. z Wodzisławia, Gliwic czy Warszawy - już tak.

  • ~marcin040 2021-12-17
    08:51:14

    50 0

    Czujniki na Borki 37 (szkoła) godzina 8.40 byłem dziecko zaprowadzić do szkoły nie czuć smogu jak w inne dni. Czujniki pokazują Mapa Airly wspaniałe powietrze PM10 -15 czujnik Syngeos PM 10 -442 ug/m3 norma przekroczona 885 % . Chyb pan prezydent znowu kupił badziew.

  • ~Maksymilian Popeć 2021-12-17
    09:03:33

    23 0

    Syngeos w stosunku do wszystkich innych czujników pokazuje bzdury. Mamy w mieście nie tylko czujnikia Gioś i Airly które pokazują średnią godzinową ale także wiele innych czujników prywatnych, które pokazują dane bieżące, tak jak Syngeos.

  • ~rudobrody 2021-12-17
    09:10:53

    23 4

    O matko. Stężenie PM2.5 685,59 ug/m3 a PM10 296,8 ug/m3 ?
    Serio? Uważaliście na matematyce i fizyce w szkole podstawowej?

    Przecież PM2.5 z definicji zawierają się w PM10 więc siłą rzeczy niemożliwym jest żeby wartość PM2.5 była większa niż PM10.

    I wy, eksperci od jakości powietrza, piszecie takie herezje na swoim portalu?

    @Kurt_Wallander,
    które czujniki pokazują CAQI? Airly? Skala CAQI kończy się na wartości 100, później jest tylko opisane jako "100" więc do dzisiaj nie wiem jak Airly liczy te wartości CAQI.

    Zresztą, osobiście uważam że wartości według norm UE są dwukrotnie zawyżone.

    "A co Wy sądzicie o sprawie? Które dane wydają Wam się bardziej wiarygodne – Airly czy Syngeos?"
    Najbardziej wiarygodny dla mnie jest mój własny czujnik umieszczony obok domu.

  • ~Maksymilian Popeć 2021-12-17
    09:31:48

    31 0

    BTW chcieliśmy "tanio" to mamy. Zaoszczędziliśmy całe 3tyś zł. Finalnie dostaliśmy produkt który i na komputerach i na smartfonach działa tak, jakby tworzył go 8-mio latek. Jedynym pozytywnym efektem jest szum medialny w związku z bzdurami, które pokazują czujniki Syngeosa. I dobrze, więcej osób będzie miało świadomość, że czujnik GIOŚ jest postawiony "poza" Rybnikiem.

  • ~Arteks 2021-12-17
    10:17:14

    5 37

    @rudobrody - osobiście możesz sobie uważać nawet, że zapach palonego węgla jest przyjemnością ale dla kogoś zza granicy to nawet przekroczenie o 100% PM10 wiązałoby się z pytaniem, jak wy dajecie rady żyć w takim smrodzie, a przecież przed uchwałą antysmogową zdarzały się u nas 3000% i to nie była pomyłka licznika. Wczoraj w Radiu 90 puszczono wypowiedź wkurzonego rybniczanina który chce się przyłączyć do gazociągu ale nie umie się doczekać na przyłączenie. Przyznał na antenie, że jego kopciuch nie tylko dymi na zewnątrz ale dymy wydobywają się także do pomieszczeń domowych... Czyli właściciele pieców są w pewien sposób truci podwójnie, nie tylko przez kominy ale przez własne kopciuchy... A ile pyłu musi być w domu?

  • ~Kurt_Wallander 2021-12-17
    11:04:02

    3 1

    @ rudobrody - ja wiem, jaka jest skala CAQI i nie do niej piję, mówię tylko, że ten czujnik, co się ostał na Grunwaldzkiej i jeszcze Orzepowickiej, pokazują indeks CAQI a te nowe w naszym mieście nie, tyle.

  • ~rudobrody 2021-12-17
    11:43:21

    3 3

    @Kurt_Wallander,
    Skala CAQI to dla mnie sztuczny twór, jak każdy którego metodologia obliczania jest tak niejasna. Wolę po prostu procentowe przekroczenie normy polskiej.

  • ~rudobrody 2021-12-17
    12:00:54

    8 3

    @Arteks,
    Ja nie wiem czy Ty masz problemy z prawidłowym rozumieniem tekstu pisanego, wszyscy muszą mieć tylko i wyłącznie Twoje zdanie czy jedno i drugie jednocześnie.

    Padlo pytanie które dane są dla mnie bardziej wiarygodne z tych dwoch?
    To odpowiadam - żadne, wolę z własnego czujnika dla którego wiem w jaki sposób jest realizowany pomiar i co się dzieje z danymi uzyskanymi z czujnika.

    Nie podoba Ci się moja odpowiedź i moje podejście do tego to nie.

    Nie podoba Ci się że dane z mojego czujnika są publicznie dostępne to z nich nie korzystaj.

    Nie neguje samego sensu pomiarów (inaczej bym swojego czujnika nie montował), neguje tylko sens normy UE która przyjmuje wartości graniczne jako 25 ug/m3 oraz 50 ug/m3 oraz wartości CAQI które niewiadomo jak są obliczane i prezentowane przez Airly. Ja uznaje za reprezentatywne wartości polskie czyli 13 ug/m3 oraz 21 ug/m3 i procent przekroczenia tej normy. Mam do tego prawo? Mam.
    Nie podoba Ci się to dalej uważaj za jedynie słuszne to co pokazuje Airly.

  • ~rudobrody 2021-12-17
    12:05:18

    6 4

    @Kurt_Wallander,
    Żeby porównywać czy czujnik pokazuje prawidłowo musi być w tym samym miejscu a nie kilkanaście/kilkadziesiąt/kilkaset metrów od siebie.
    Dopóki takiego porównania nie ma dyskusja jest bezprzedmiotowa.

    I to ci mogę powiedzieć że swojego doświadczenia - różnica wskazań na 20 metrach moze być i 100%. To akurat sam sprawdziłem.
    Wystarczy że czujnik jest po drugiej stronie budynku i moze wskazywac zupełnie inne wartości.
    Więc do czego chcesz kalibrować?

  • ~imrahil 2021-12-17
    12:13:08

    12 2

    aplikacja Syngeos faktycznie dziadowska, pomiary też. pewnie wysokie wartości wynikają z wilgotności. Airly pewnie jakoś korygowało pomiary, nawet jeśli tylko programowo. tutaj wygląda na to, że Syngeos mierzy mgłę a nie zanieczyszczenia. jeśli pomiary działają tak jak sama aplikacja, to w zasadzie można je wyrzucić do kosza i samemu o siebie zadbać

  • ~Maksymilian Popeć 2021-12-17
    12:22:32

    8 1

    @rudobrody - różnica wskazań chwilowych na 20m może wynosić nawet 1000% w wietrzny dzień. Ale w niedzielę rano, gdy jest powietrze stało tak jak ostatnio, powietrze jest bardzo jednorodne na dużych obszarach nawet do 1km i wówczas gdy dwie stacje położone są na tej samej wysokości n.p.m. powinny pokazywać bardzo, bardzo zbliżone wartości. Tak że tłumaczenia się Synegosa, że stacja stoi "daleko" od stacji GIOŚ dlatego inaczej wskazuje, to zwykłe wciskanie kitu...

  • ~Maksymilian Popeć 2021-12-17
    12:39:03

    3 1

    A żeby było ciekawiej Syngeos podaje dane bieżące, ale aktualizację robi co 45min... Jawna kpina! Airly nie było lepsze po podaje dane uśrednione, czyli często również zupełnie bezużyteczne dla nas mieszkańców.

  • ~Kinga Luty 2021-12-17
    22:22:57

    11 0

    Lepsze jest wrogiem dobrego mówi mądre przysłowie. Mieszkańcy byli przyzwyczajeni do Airli i należało to uszanować. Zdaje się w tym momencie straty na nowych czujnikach są takie, że lepiej było nic nie zmieniać w dodatku wkradł się chaos i bałagan.

  • ~Henryk Polnik 2021-12-19
    19:51:21

    1 0

    Porównywałem w zeszłym roku wyniki Airly z wynikami prywatnego czujnika dobrej klasy i były to dane porównywalne. To co pakazuje Syngeos to jakiś kosmos.

  • ~Tadeusz Kiełkowski 2021-12-19
    21:51:17

    4 0

    Czyli nieważne jakie mamy powietrze. Ważne czym mierzymy. Teraz wiem dlaczego na zachodzie mają smród ale mają czyste powietrze takie, że od czterdziestu lat bocian tam nie zawitał. Oszustwo!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy udzieliłbyś absolutorium prezydentowi Piotrowi Kuczerze?




Oddanych głosów: 408