zamknij

Wiadomości

Miasto wyłączy „akcję-reakcję”. Ile nas kosztowała? Ile osób z niej korzystało?

Bartłomiej Furmanowicz 2021-11-02, Autor: 

Aplikacja „akcja-reakcja” kończy swój żywot. Będzie można z niej korzystać tylko do końca tego roku. Taką decyzję wydał w zarządzeniu prezydent Rybnika. Pytanie dlaczego? Ile kosztowało nas wdrożenie tej aplikacji w życie i ile trzeba było wydać na jej utrzymanie? Jak te koszty mają się do liczby użytkowników i zgłoszeń?

Reklama

„Akcja-reakcja” kończy żywot

Cofnijmy się do kwietnia 2017 roku. Wtedy rybnicki magistrat ogłosił, że wprowadza w życie nową aplikację o nazwie „akcja-reakcja”. Zasada działania była prosta – mieszkańcy Rybnika za pomocą własnego urządzenia mobilnego mogli zgłaszać problemy. Wystarczyło zrobić zdjęcie, określić problem (np. nieczynna sygnalizacja świetlna, dziura w drodze) oraz wskazać miejsce jego występowania »Chcesz zgłosić uwagę lub problem? Magistrat uruchomił aplikację „akcja-reakcja«

Po niecałych 5 latach miasto zamierza jednak wyłączyć aplikację. Zarządzenie w tej sprawie wydał prezydent Rybnika. Piotr Kuczera zobowiązał jednostki obsługujące system, by:

- zrealizowały wszystkie aktywne i niezakończone zgłoszenia przed dniem wyłączenia systemu i powiadomienia drogą e-mailową użytkowników aplikacji o sposobie załatwienia zgłoszenia,

- zrealizowały ww. zgłoszenia w następujących terminach:

a) do 5 dni roboczych od daty wpływu zgłoszenia – podjęcie odpowiednich czynności związanych z obsługą zgłoszenia,

b) zakończenie zgłoszenia do 30 dni od daty jego wpływu.

Ile osób korzystało z aplikacji?

Dlaczego „akcja-reakcja” będzie wyłączona? Anna Kolenda z biura prasowego Urzędu Miasta w Rybniku wyjaśnia, że w nowej miejskiej aplikacji Halo Rybnik znajduje się już moduł, w którym będzie można zgłosić problemy i nieprawidłowości zauważone na terenie miasta.

W ten sposób mieszkańcy mają wszystko w jednej aplikacji – zaznacza.

Ile kosztowało wprowadzenie tej aplikacji w życie? Anna Kolenda dodaje, że w ramach umowy został wdrożony system, na który składa się: aplikacja webowa (moduł zgłoszeń, moduł komunikatów), aplikacja mobilna oraz moduł integracyjny z systemami obiegów dokumentów w urzędzie i jednostkach miejskich.

W umowie i ofercie na realizację nie było wydzielonych kosztów samej aplikacji mobilnej – zaznacza.

Dowiedzieliśmy się jednak, że wartość umowy wyniosła 30 504 zł, w tym wdrożenie: 24 403,20 zł i asysta techniczna na 2 lata: 6 100,80 zł. Z kolei średni roczny koszt asysty technicznej za kolejne 3 lata wynosi 5 146,32 zł, a roczna opłata deweloperska: 429,00 zł.

No to teraz pytanie, ilu rybniczan korzystało z aplikacji od początku jej istnienia do teraz? Anna Kolenda informuje o 4 548 użytkownikach w systemie. Do 27 października rybniczanie przesłali w sumie 3138 zgłoszeń (około 100 zgłoszeń w tej liczbie były testowe).

Czy wg Was koszt wdrożenia i utrzymania aplikacji jest współmierny do liczby użytkowników i nadesłanych zgłoszeń?

Oceń publikację: + 1 + 21 - 1 - 22

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (10):
  • ~tesla 2021-11-02
    12:23:07

    40 5

    Choć sam korzystałem z tej aplikacji, to uważam, że była zdecydowanie za słabo "reklamowana". Mało kto wiedział o tej formie zgłaszania - stąd tak niska ilość użytkowników, a jeszcze mniejsza zgłoszeń.

    Co do kosztów - cóż, adekwatne do w/w liczb, tj. niskie. Po usunięciu początkowych błędów w samej aplikacji raczej nie było czego tam utrzymywać.

    Moduł zgłaszania w Halo! Rybnik dużo bardziej rozwinięty, rozleglej skategoryzowany i z opcją automatycznego ustawienia lokalizacji - to na duży plus. Zobaczymy jak będzie z czasem reakcji, ale póki co było ok. Sama inicjatywa super i dobrze, że mieszkańcy mają dostęp do takich rzeczy.

  • ~Abisall 2021-11-02
    12:29:10

    16 16

    Przykład na to jak przez brak realnego i solidnego przeanalizowania czy dany pomysł się sprawdzi, brak rozpytania czy ludziska zechcą korzystać, przeputać ponad 30k zł
    Dodać do tego "błyskawiczną" reakcję na zgłoszenia, skromne 2 tygodnie po zgłoszeniu niedziałającego oświetlenia przejścia dla pieszych, i nie ma dziwne że z platformy korzystała tak "oszałamiająca" rzesza rybniczan

  • ~MatiW 2021-11-02
    12:45:26

    36 3

    Czemu wcześniej nie informowaliscie, że działa nowa miejska aplikacja halo!Rybnik? Inne media to podały i była tam informacja, że teraz jest wszystko w jednej apce i dlatego zamykają pozostałe. Trochę się spozniliscie.

  • ~Humble 2021-11-02
    12:49:50

    49 8

    Czy portal prowadzi jakaś wojnę z miastem? Bo ostatnio nic wam się nie podoba. O nowej appce też nie informowaliscie, ale że zamykają starą to już tak. Czasem o pozytywnych rzeczach też napiszcie.

  • ~Werka z Rybnika 2021-11-02
    12:53:36

    41 11

    Wprowadzacie w błąd w tytule! Miasto wyłącza, bo od paru miesięcy działa lepsza i o wiele bardziej funkcjonalna aplikacja, która także na w sobie akcję reakcję. Siejecie zamęt niczym Wiadomości.

  • ~znawca again 2021-11-02
    13:14:52

    17 13

    No i bardzo dobrze że to wyłączą skoro jest nowa, sprawniejsza i duuuuużo lepsza (halorybnik).
    Plotki niosą (ale ja się tam nie znam) że za poprzednią apką stała stara ekipa (-poFudalowa) a za nową młodzi i przedsiębiorczy ludzie. I od razu widać efekty. :-)

  • ~Lokalny 2021-11-02
    14:08:33

    12 21

    Moim zdaniem do zgłoszeń miasto nie potrzebuje żadnej aplikacji. Wchodzisz na profil Facebooka miasta i tam zgłaszasz problem. Oczywiście tak się powinno dziać, ale nasza rzeczniczka woli dawać kwiatki i widoczki niż realnie wykorzystać FB do komunikacji z mieszkańcami. Kolejne dziesiątki tysięcy złotych wydane bez sensu. Brawo UM Rybnik, wszystko robicie odwrotnie.

  • ~tesla 2021-11-02
    14:34:29

    19 3

    @Lokalny Nie mogę się z Tobą zgodzić. Smartfona ma dużo więcej osób niż konto na Facebooku. No i jaka wygoda - robisz telefonem zdjęcie, oopisujesz, wybierasz kategorię, lokalizacja jest dołączana automatycznie i wsio - informacja trafia do odpowiedniej komórki błyskawicznie. Na Facebooku ktoś by to musiał moderować, zastanawiać się gdzie przydzielić. Do tego kłopotliwe utrzymanie historii zgłoszeń (z punktu widzenia nadawcy oraz adresata), chaos w komentarzach, brak automatycznych statystyk.

    Jak zwykle bywam sceptyczny (ale nie bez powodu) na pomysły "miasta", tak teraz uważam, że idea jest słuszna i warta tych pieniędzy.

  • ~Jarosław Mazelanik 2021-11-02
    20:04:13

    2 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Lokalny 2021-11-03
    09:05:03

    2 4

    @tesla to że prawie każdy ma smartfon nie znaczy, że ma zainstalowaną aplikację miejską. Aktualnie zainstalowanych na smartfonach ma ją około 2 tys. osób, a na profilu Facebook urząd miasta ma 20 tys. obserwujących. Odpowiedz sobie więc na pytanie gdzie efektywniej komunikować się z mieszkańcami? Oczywiście urzędnicy mają to gdzieś i wydają dziesiątki tysięcy złotych na kolejne aplikacje z których prawie nikt nie korzysta. Tak niestety działa się w Rybniku. Ale spoko rzeczniczka znów to pięknie wytłumaczy i nic się nie stało.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5265