zamknij

Wiadomości

Miasto odda parafii działkę za 500 złotych

2019-06-27, Autor: 

Rybniccy radni zdecydują dzisiaj, czy zgodzić się na oddanie działek o łącznej powierzchni prawie 3 hektarów. Jeżeli decyzja będzie pozytywna, miasto przekaże ją parafii Matki Boskiej Bolesnej za 500 złotych. Jak tłumaczy nam proboszcz parafii, w końcu po wielu latach zostanie uporządkowana ta kwestia. Dlaczego jest to tak ważne?

Reklama

Dzisiaj sesja Rady Miasta Rybnika. Wśród wielu omawianych punktów znajduje się też taki, który dotyczy „zbycia nieruchomości na rzecz kościelnej osoby prawnej”.

- Nieruchomości będące przedmiotem projektu niniejszej uchwały stanowią zwarty kompleks działek położonych na terenie cmentarza przy ulicy Rudzkiej. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przedmiotowe działki zlokalizowane są w terenach cmentarzy, symbol na planie C3 ZC. Parafia Matki Boskiej Bolesnej jest właścicielem działek przyległych, na których znajduje się katolicki cmentarz wyznaniowy – czytamy w uzasadnieniu uchwały.

Jak się dowiadujemy, proboszcz powyższej parafii wystąpił do Prezydenta Miasta z wnioskiem o sprzedaż nieruchomości gminnej za cenę 500 złotych. - Stosownie do przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej – Gmina może sprzedać nieruchomość przeznaczoną w planach zagospodarowania przestrzennego m.in. pod katolickie cmentarze wyznaniowe kościelnym osobom prawnym na ich wniosek za cenę ustaloną uchwałą Rady – czytamy dalej.

Od ks. Marka Norasa, proboszcza parafii Matki Boskiej Bolesnej dowiadujemy się, że na działach jeszcze miejskich znajduje się cmentarz parafialny, który „poszatkowany” jest pod względem własności.

- Nikt "od 100 lat" nie uporządkował tej kwestii. Zaangażowałem się w tę sprawę, gdy chciałem zrobić porządek na cmentarzu. Zamierzałem położyć kawałek chodnika, okazało się jednak, że teren należy do miasta. Ktoś inny z kolei prosił o usunięcie drzewa, ale rosło ono na miejskim terenie – wyjaśnia.

Kapłan liczy, że dzięki dzisiejszej decyzji rady miasta, problem własności na terenie cmentarza zostanie zażegnany.

Oceń publikację: + 1 + 91 - 1 - 147

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (36):
  • ~Lahcim 2019-06-27
    15:21:28

    Im się powinno ziemie odbierać a nie oddawać za bezcen.

  • ~@komentarz 2019-06-27
    15:37:23

    No ok, teraz ta działka może jest częścią cmentarza, ale np. za 50 lat tam już cmentarza być nie musi. I co, wtedy kościół otrzymał działę za bezcen? Można tą działkę teraz za taką kwotę chętnie przekazać, ale z zastrzeżeniem, że może być ona tylko i wyłącznie wykorzystywana publicznie. Każde inne przeznaczenie oznacza automatyczny zwrot do miasta za taka samą cenę.

  • ~Jan R. 2019-06-27
    15:51:28

    @komentarz zostaniesz pochowany w niepoświęconej ziemi i pójdziesz do piekła razem z Lechem i Jarosławem Kaczyńskimi, Antonim Macierewiczem, Mariuszem Błaszczakiem ponadto ze "świętymi"rozwodnikami z PiSu: M. Kuchcińskim, P. Glińskim, R. Czarneckim, J. Kurskim, R. Terleckim, B. Mazurek, B. Krynicką, A. Zalewską i wieloma, wieloma innymi z tej pięknej katolickiej rodziny, którą tak ochoczo popiera nasz narodowy Kościół Katolicki.

  • ~@komentarz 2019-06-27
    15:59:24

    94 19

    @Jan R.: Czy chciałbyś, żeby inni podobnie komentowali Twoje przekonania? Co to wnosi do stosunków społecznych poza tym, że ludzie na siebie naskakują i stają się coraz bardziej agresywni i nietoleranycjni? Kościół ma swoje interesy, PiS ma swoje interesy, ich popierający mają swoje, tak jak i Ty masz swoje. I każdemu wydają się one (jedynie) słuszne i konieczne. Fajnie by było, gdybyśmy przekonwali się do swoich racji argumentem i logiką, a nie kolanem, łokciami i obrażaniem. I have a dream.

  • ~master4k 2019-06-27
    16:22:31

    Rok rocznie na KK w Polsce przekazywane jest łącznie około 12.000.000.000 PLN (tak, dobrze czytacie, miliardów złotych) w formie danin, dotacji, odpisów, zwolnień podatkowych i subwencji. No ale skoro nasze miasto ma gest, to tym bardziej powinniśmy wspomóc tą jakże skromną daniną misję ewangelizacyjną. Bez nieruchomości i innych dóbr doczesnych głosić słowa bożego się po prostu nie da. A najlepiej jeśli wcześniej przekazane za bezcen grunty kościelne wykorzystywane są później np. pod budowę luksusowych hoteli, co ostatnio w Polsce zyskuje na popularności, tak żeby biedny KK miał coś odłożonego na czarną godzinę. Oto wielka tajemnica wiary. Au, Ag i $.

  • ~Janusz_Cebularz 2019-06-27
    16:33:43

    98 33

    Może da się taniej coś? może "bóg zapłać" wystarczy?

  • ~polk 2019-06-27
    16:39:24

    51 26

    Ciekawe czy nadworny piewca dobrej/dojnej (niech sobie każdy wybierze) zmiany Kazo64 potępi decyzję prezydenta jak to ma w zwyczaju?
    Przecież prezydent należy do tych złych i wszystko co robi jest złe.

  • ~Roland Piszczelok 2019-06-27
    16:51:08

    Ja poprosiłem urząd o odsprzedanie przyległej działki, przechodzi linia elektryczna wysokiego obok i niskiego w połowie działki, brak możliwości zabudowy, bardzo jestem wdzięczny Urzędowi za pozytywne rozpatrzenie mojej prośby, jednak chyba nastąpiła jakaś pomyłka bo przetarg zacznie się od kwoty 130zł za metr kwadratowy czyli za 0,37ha jakies 480tys...
    Kochany ksiądzu... książe....księciu...hmm Panie kapłanie pomóż w negocjacjach bo opuściła mnie wiara. :(

  • ~Marek Twardowski 2019-06-27
    17:19:54

    85 40

    Kolejna działka za darmo dla okupanta. Kilka lat temu w Ligocie za 100 PLN. Ale w RM nie ma odważnych ludzi. Powiedzmy sobie szczerze - w RM są tylko watykański pa......ki.. Nie sprzeciwią się okupantowi ,bo kto , im, zapewni głosy mieszkańców.

  • ~siarzewski 2019-06-27
    17:47:05

    Tu chodzi o prosty biznes cmentarny.

    Gdy cmentarz będzie kościelny, proboszcz będzie mógł zbierać haracz od wartości pomników.

  • ~ 2019-06-27
    17:58:09

    64 21

    Tak, to BIZNES cmentarny.
    Cmentarz należy okroić o 90% a nie stale rozbudowywać. W XXI wieku zwłoki powinny być kremowane i składowane w urnach. Gdyby wszyscy stawiali sobie po śmierci wieczyste pomniki , to zabrakłoby w mieście miejsca!
    Mi na przykład nie jest wszystko jedno czy po śmierci robaki zjedzą zwłoki a rozkład zanieczyści wody gruntowe, czy też będzie z szacunkiem i mądrością skremowane najlepiej jeżeli urna zostanie przekazana rodzinie. Może ktoś sobie nawet zdecyduje, że ma być podsypane drzewo albo popioły wysypane do morza.

  • ~cyd 2019-06-27
    18:05:06

    51 85

    Kiedyś księży całowało się w rękę, teraz jest moda na opluwanie. Moda jak moda, przeminie. Jedno jest pewne, każdego czeka śmierć, wielu pieniaczy odbierze ostatnie namaszczenie z rąk opluwanych i spocznie w mogile - tam w ciemnym grobie, będą się zastanawiać.
    Trochę rozumu, pomyślunku - kościół to wierni, zapłaci i tak z kasy, którą zbierze od owieczek a ksiądz, jak każdy człowiek, ani lepszy, ani gorszy jak będzie chciał ukraść to ukradnie. Ale naoglądali się ludziska filmów i gniew w nich pulsuje - taka moda.

  • ~ 2019-06-27
    18:17:59

    31 14

    "tam w ciemnym grobie, będą się zastanawiać."

    Jak mają się zastanawiać jak nie żyją? Tu niestety nie ma znaczenia religia, przynależność do PiS czy PO. To normalna kolej rzeczy, którą trzeba zaakceptować i technicznie rozwiązać.

  • ~jabibe 2019-06-27
    18:25:20

    53 15

    Zastanawiam się czemu miało by to służyć? Cmentarz parafialny jest fatalnie zarządzany w porównaniu z częścią komunalną a parafia chce jeszcze 3 hektary przygarnąć? Niech najpierw pokaże ze jest w stanie ogarnąć teren który ma do swojej dyspozycji, niech w końcu zrobi chodniki i ścieżki, niech w końcu ktoś zapanuje nad tym jak stawiane są pomniki bo póki co jest tam jeden wielki chaos i syf.

  • ~master4k 2019-06-27
    18:34:23

    53 17

    @ kazo64

    Skoro jesteś tak usłużnym wiernym, to może oddasz KK za bezcen coś wyłącznie własnego, żeby wszystkim bezbożnikom zamknąć usta np. komputer z dostępem do internetu? Świat od razu stanie się lepszym miejscem.

    Obecnie KK jest drugim co do wielkości właścicielem gruntów w Polsce posiadając 3% łącznej powierzchni kraju (tylko PKP ma więcej - 7%) i jak widać cały czas ma mało. Nie wyobrażam sobie jakim strasznym musi być wyrzeczeniem i udręką pilnowanie takich wielkich latyfundiów. Niemniej niezmiernie cieszy, że chcą i w tym przypadku, kierując się oczywiście wyłącznie naszym dobrem przyjąć na siebie to nieludzkie brzemię.

    "Jakos nie doczytalem ze to inicjatywa Prezydenta by SPRZEDAC cos KK co mu sie PO prostu NALEZY!!!"

    Masz może krewnych w Brzeszczach? Gdzieś już podobny tekst słyszałem.

    A tak na marginesie cmentarz nie może być po prostu komunalny? Musi być kościelny? Gorzej się będzie kontemplować nieskończoność i oczekiwać w kolejce do czyśćca, czy jak? Jezus spoczął na cmentarzu miejskim w Jerozolimie, co jak uczy dobra księga, jakoś nie stało na przeszkodzie w zmartwychwstaniu.

  • ~jabibe 2019-06-27
    18:44:45

    45 12

    W takim Rybniku różnica między poszczególnymi częściami cmentarza jest zauważalna. Cmentarz komunalny jest regularnie sprzątany, koszony, są zrobione chodniki.

    Na części parafialnej poza główną, dziurawą już ścieżka prowadzącą od cmentarnej do kaplicy zostały w ostatnich latach zrobione 2 ścieżki w tym jedna do budy grabażowej (ciekawy wybór priorytetów).

    Tak więc ciekaw jestem jakie plany ma parafia co do cmentarza, jak zamierza poprawić jego stan i czy jest w stanie zarządzać tymi dodatkowymi 3ha. I nie muszę być pochowany na cmentarzu, nie muszę mieć krzyża na pomniku mogę zostać spalony i rozsypany pod domem kazo, nie widzę żadnego problemu. Nie wiem czemu jedynym argumentem w tej dyskusji nagle jest kwestia zgonu komentatorów i obrządków z tym związanych.

  • ~Abisall 2019-06-27
    18:53:20

    35 16

    "a ksiądz, jak każdy człowiek, ani lepszy, ani gorszy" - no właśnie.
    Tylko czemu o tym zapominają co chwilę i stawia się każden jeden w roli autorytetu moralnego, oskarżyciela i sędziego, uprzywilejowanego osobnika który może bez żenady wnioskować o przekazanie 3ha ziemi za 500zł?

  • ~lewy_gwint 2019-06-27
    18:53:51

    45 15

    Dlatego to tak ważne bo się 5 stówek zaraz księdzu wróci przez ten cmentarny biznes. Zgoda na pomnik, zgoda na ławeczke, ..... co łaska ale nie mnie niż...... A i potem miasto też pomoże utrzymać

  • ~Abisall 2019-06-27
    18:57:42

    31 9

    ~lewy_gwint
    Dokładnie. Tu "dejcie za pińcet bo chcemy coś działać a nie możemy" a jak już dostaną to będzie "To najstarsza część cmentarza, dziedzictwo i symbol historii miasta więc miasto ma obowiązek finansować "

  • ~jabibe 2019-06-27
    19:18:48

    16 3

    ciekawe co ma moja śmierć do moich wątpliwości co do zarządzania terenem miejskim. Może mi ktoś podesłać mapkę żeby sprawdzić o który teren dokładnie chodzi? Albo chociaż nakierować gdzie znajdę bo na miejskim planie zagospodarowania nie widzę tego symbolu

  • ~Jacek Kamiński 2019-06-27
    19:21:39

    32 14

    Do kazo 64
    Pięknie, że panu Rydzykowi przepisałeś połowę niemałego majątku. Przyda mu się, gdy sąd nakaże zwrot środków ze zbiórki na ratowanie stoczni gdańskiej. A na jakiej podstawie twierdzisz, iż ten teren KK się należy? I czemu określasz PLUCIEM działania przeciw temu? Przecież miasto jako wspólnota mieszkańców korzysta z tego terenu. on zaspokaja nasze potrzeby. Podobnie jak parafia, z tym, że do niej nie nalezą wszyscy mieszkańcy, a tylko część i to zmniejszająca się. Dokonałeś analizy czy dla obywateli korzystniejsze będzie skorzystanie z opcji miejskiej, czy kościelnej (różna wysokość różnych opłat) czy z przyczyn ideologicznych wybrałeś swoją opcję. To zbyt poważny temat, by kierować się tylko emocjami.

  • ~Abisall 2019-06-27
    19:26:04

    6 5

    jabibe - wejdź na http://www.rsip.rybnik.eu
    Wybierz Mapy tematyczne i Grunty własność - drogą eliminacji działek miejskich można chyba uznać że te pozostałe należą do KK

  • ~Abisall 2019-06-27
    19:36:24

    34 10

    A tak w sumie teraz mnie to uderzyło "Kapłan liczy, że dzięki dzisiejszej decyzji rady miasta, problem własności na terenie cmentarza zostanie zażegnany." a może niech parafia odsprzeda miastu swoje działki za te a niech będzie 1000 zł i problem będzie rozwiązany - cały cmentarz będzie komunalny i miasto jako takie będzie musiało o to wszystko zadbać.

  • ~jabibe 2019-06-27
    19:40:59

    20 12

    kazo jak zawsze nie ma nic mądrego do powiedzenia to rozpoczyna swoją werbalną biegunke

  • ~Elżbieta Wasilewska 2019-06-27
    19:42:21

    56 16

    A ILE KOSZTUJE POCHÓWEK ???
    NA TERENIE KOŚCIELNYM TYSIĄCE !!!
    Na komunalnym biednego pochowają za darmo.
    NA KOŚCIELNYM mając kryptę na kilka urn niby na 30 lat, to co nowa urna to 1200 się należy.
    NA KOMUNALNYM RAZ płacimy za kryptę i przez 25 lat dokładamy co się chce, po tym czasie można przedłużyć na kolejne 25 lat i za 800zł - tak jest we Wrocławiu.
    A ta krypta to płaska obetonowana dziura w ziemi niby na 10 urn.
    Oni dostali 3 hektary (30 000m2), jeden grób to 2m
    Czyli mają 15 000 miejsc na groby, za każdy 1200zł czyli mają 18 000 000 zł, 18 baniek na czysto bez podatku, a jak to miejsca wielorodzinne , na urny lub grobowce, to co roku kilka BANIECZEK POD KIECKI KK WPADA !!!
    GRATULACJE
    Świetnie przemyślana kolejna Afera Cmentarna PiSuarów .

  • ~jabibe 2019-06-27
    19:46:04

    36 7

    + na parafialnym opłata za postawienie pomnika jest uzależniona od wartości pomnika, na komunalnym opłata jest z góry ustalona i nikogo nie obchodzi ile wart jest pomnik. Wiadomo, że w całej tej sytuacji chodzi o wpływy z kasy, prosty i czysty biznes.

  • ~ 2019-06-27
    20:13:44

    32 6

    Kościół chce otrzymywać takie "prezenty" od samorządów czy państwa ale sam nie odda niczego za darmo. Czy ktoś pamięta ile zapłacono kościołowi za budynek szkoły muzycznej?

  • ~jabibe 2019-06-27
    20:16:13

    27 8

    No tak bo nie można mieć wątpliwości co do działań kościoła, nie można zadawać pytań tylko trzeba w 100% zawierzyć i a niewierzących palić na stosie:) szkoda, że nikt nie pokusił się by odnieść się do różnicy w cenach które zostały tu przytoczone i do różnicy co do prowadzenia cmentarza, zamiast tego rzuciły się wierne pieski z tekstami o ostatnim namaszczeniu. Gratuluje takiego ślepego zawierzenia pracownikom kościoła. Osobiście nie mam nic do wiary, nie mam nic do kościoła po prostu zadaje pytania a księży traktuje jak zwykłych ludzi bo nimi są, popełniają błędy, nawet zdarza się, że łamią prawo dlatego nie rozumiem co jest złego w tym, że ktoś próbuje zadać pytania albo zarzucić błędne i niezrozumiałe działania. No ale czasami życie jest łatwiejsze jak się nie zadaje pytań i nie zastanawia nad pewnymi rzeczami i chyba o to w tym chodzi.

  • ~Barakuda 2019-06-27
    20:32:16

    23 14

    Spokojnie, wszystko zostanie w rodzinie. Później się działeczkę opchnie takim Morawieckim albo innym cwaniakom z układami w kurii za 20% wartości a następnie wytyczy tam autostradę... Polska to jest ciekawy kraj...

  • ~Piotr Czaja 2019-06-27
    20:53:12

    25 7

    kazo-tak mi przykro że smog tak ci zaszkodził i oczadziałeś do tego stopnia że połowę MAJĄTKU oddałeś batmanowi-zastanów się i zainwestuj w ziemię-wykup sobie działkę na cmentarzu za drugą połowę

  • ~Piotr Czaja 2019-06-27
    21:15:43

    22 8

    kazo -lepiej żeby spożżżżytkowali co nie zmienia faktu że dzieci i wnuki oszwabiłeś z POłowy majątku

  • ~artefaks 2019-06-27
    21:59:40

    6 10

    Czy nie można POwiedzieć , czy też naPISać. Że nie jesteśmy świadkami żywego wzorca głuPOty ?

  • ~Jerzy Nowak 2019-06-28
    00:55:28

    1 2

    cmentarz parafialny

  • ~Oldmax58 2019-06-28
    10:06:54

    7 5

    Ja daje panowie radni 1000 pln i ją chcę ;-)
    A na poważnie do wszystkich poierających KK to kieryję na tę strone --- http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,22800121,prof-tadeusz-bartos-polski-katolicyzm-atakuje-kazdego-kto.html?fbclid=IwAR2PgwSdrwPKqSZXRuI2VNxdD-Ez0JxRUAbU2nv49QvGmoePGXy_DDeCxZ0

    Po państwie Polskim KK to 2-gi najbogatszy organizm w Polsce . i jeszcze mu takie prezenty robicie ?? Rozumiem upust 5 % , ale nie za 500 stówk ponad 2 hektarowy plac . Skandal to małe słowo .

  • ~Oldmax58 2019-06-28
    10:11:12

    4 4

    A jeszcze słówko , czy wycenił tę działkę jakiś rzeczoznawca i ile jest warta ? Cena rzeczywista tej działki musi być ogłoszona publicznie .

  • ~Lahcim 2019-06-28
    10:52:54

    6 8

    ~kazo64 musiałoby mnie nieźle w głowie powykręcać na starość żeby brać namaszczenie od członków korporacji/grupy przestępczej, którzy nic nie robią z pedofilią. Kościół nie raz pokazywał, że z chrześcijaństwem nie ma nic wspólnego. A idol takich jak ty, JPII powinien być skazany a nie wyświęcany. Odpowiedzialny za rozwój AIDS przez walke z antykoncepcją za wszelką cenę, jego podwładni nie zrobili nic by uniknąć rzezi w ugandzie (Hoser), ukrywanie pedofilii, nie przeszkadzało mu, że jego najbliższy współpracownik wspierał Pinocheta, walczył z homoseksualizmem mimo, że w samym watykanie osoby o odmiennej orientacje to większość.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5268