zamknij

Wiadomości

Męczarnie urzędników z przetargiem na telewizję. Pytamy: po co miastu w ogóle taki program?

2015-02-09, Autor: 
Jedną z pierwszych decyzji nowego prezydenta – Piotra Kuczery było ogłoszenie przetargu na produkcję i emisję Miejskiego Programu Informacyjnego. Jak na razie to postępowanie jest pasmem niepowodzeń urzędników. Co gorsza, naczelnik Wydziału Promocji i Informacji nie jest w stanie racjonalnie wytłumaczyć po co w ogóle miastu taki program.

Reklama

Urząd miasta zleca produkcję i emisję Miejskiego Programu Informacyjnego od wielu lat. Pierwszym wykonawcą programu był Janusz Rzymanek i jego firma Wideoart. Ostatnie kilka lat z rzędu przetarg na tę usługę wygrywała naziemna, lokalna Telewizja TVT. W 2014 roku otrzymała za to od miasta niecałe 160 tys. złotych.

 

W grudniu ubiegłego roku magistrat zamierzał rozstrzygnąć przetarg na kolejny, 2015 rok. Jedyną ofertę, co nie było zaskoczeniem, złożyła telewizja TVT. Zaoferowała za swoje usługi 150 tys. złotych. Przetarg został jednak unieważniony, ponieważ oferta TVT zawierała błędy formalne.

Wydział Promocji i Informacji tuż przed świętami Bożego Narodzenia ponowił ogłoszenie przetargowe. I zaczęły się schody. Ogłoszeniem przetargowym zaczęły interesować się inne firmy niż TVT. Jeden z zainteresowanych oferentów wytknął urzędnikom oczywiste nieścisłości w specyfikacji przetargowej. Specyfikacja nie określała m.in., że Miejski Program Informacyjny ma być emitowany na terenie Rybnika (teoretycznie przetarg mogła wygrać telewizja naziemna ze Szczecina czy Olsztyna). Magistrat musiał więc poprawiać ogłoszenie przetargowe i przesuwać termin składania ofert, najpierw na drugiego, później na 9. stycznia.

 

W końcu 20 stycznia komisji przetargowej pod wodzą Naczelnika Wydziału Promocji i Informacji – Krzysztofa Jarocha udało się rozstrzygnąć przetarg. Najkorzystniejszą ofertę złożyła Telewizja Polska Oddział Terenowy w Katowicach, która za produkcję i emisję programu zaoferowała 138 tys. złotych (oferta TVT opiewała na 150,5 tys. zł). Wydawało się więc, że męki urzędników z tym przetargiem dobiegły końca. Władze Rybnika szybko (21 stycznia) podpisały umowę z TVP, a redaktorzy publicznej stacji zabrali się do produkcji pierwszego wydania Miejskiego Programu Informacyjnego.

 

Okazało się jednak, że telewizja TVT, w ustawowym terminie 5 dni od rozstrzygnięcia przetargu przysłała do magistratu pismo informujące o zastrzeżeniach dotyczących postępowania przetargowego. Było to tzw. ciche odwołanie, w którym startująca w przetargu firma może wskazać zamawiającemu uchybienia przy wyborze oferty. Jeśli zamawiający nie naprawi swojego błędu, naraża się m.in. na skargę do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Na jakie uchybienia wskazano? Tego nie wiemy – można jedynie się domyślać, że wątpliwości budzi fakt, czy TVP spełnia określone w przetargu wymagania.

 

Urząd Miasta Rybnika najwyraźniej doszedł do wniosku, że uwagi telewizji TVT są słuszne, bo zwrócił się do Telewizji Polskiej z wnioskiem o rozwiązanie umowy za porozumieniem stron. Czy TVP Katowice się na to zgodzi? Na razie nie wiadomo. Wszystko wskazuje jednak na to, że sprawa zakończy się unieważnieniem całego przetargu.

 

Dodajmy, że gdyby urzędnicy nie śpieszyli się tak z podpisaniem umowy z TVP i odczekali aż upłynie okres tzw. cichego odwołania, uniknęliby kłopotów z rozstrzygnięciem przetargu.

 

To jednak nie problemy proceduralne z rozstrzygnięciem tego przetargu budzą najwięcej wątpliwości. Naczelnik Wydziału Promocji i Informacji – Krzysztof Jaroch nie jest w stanie przedstawić racjonalnych argumentów, że program emitowany w telewizji naziemnej miastu w ogóle jest potrzebny, a wydawanie na ten cel 140 tys. złotych ma sens. - Celem programu jest bezpłatne dotarcie do telewidzów w Rybniku i regionie. Miejski Program Informacyjny ma charakter informacyjno-publicystyczny i informuje o wydarzeniach społecznych, kulturalnych, gospodarczych i politycznych w Rybniku – uzasadnia ogólnikowo naczelnik.

 

Krzysztof Jaroch przyznaje, że nigdy nie zlecał żadnego badania, który pokazałoby ilu i jakich widzów ma emitowany w telewizji naziemnej Miejski Program Informacyjny. Urzędnik nie dysponuje też wynikami oglądalności na terenie Rybnika ani telewizji TVT ani TVP. - Dysponujemy natomiast wynikami oglądalności MPI za pośrednictwem miejskiego kanału YouTube – mówi naczelnik Jaroch.

 

Wyniki oglądalności MPI w kanale miejskim You Tube nie mogą być dla magistratu powodem do dumy. Jak wyliczyliśmy, średnia oglądalność jednego odcinka MPI wynosiła zaledwie 661 wyświetleń (wyliczone na podstawie opublikowanych 38 programów z 2014 r., dane na dzień 5.02.2015 r.).

 

Co ciekawe, jeszcze przed grudniowymi wyborami samorządowymi, ówczesny kandydat na prezydenta – Piotr Kuczera zwracał uwagę, że Miejski Program Informacyjny zamiast pełnić wyłącznie funkcję informacyjną, służy promocji urzędującego wówczas prezydenta – Adama Fudalego. Dlaczego więc teraz zgodził się na kontynuowanie programu w starej formule przez kolejny rok? - Ogłoszenie przetargu na produkcję i emisję MPI to nic innego, jak kontynuacja wykorzystywania anteny telewizyjnej w dotarciu do mieszkańców z informacjami o mieście. Nikt natomiast nie powiedział, że program przez kolejny rok ma ukazywać się w dotychczasowej formule. Jest oczywiste, że merytoryczna formuła każdego programu powinna być wypracowana wspólnie z realizującą program telewizją, według najlepszej jej wiedzy i przyjętych standardów produkcji programów informacyjnych – tłumaczy decyzję prezydenta jego rzecznik – Agnieszka Skupień.


> Janusz Rzymanek: trudne doświadczenia życiowe nauczyły mnie optymizmu

Czy oglądasz Miejski Program Informacyjny?




Oddanych głosów: 976

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 13

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (31):
  • ~werkk 2015-02-09
    07:47:16

    24 0

    TVT działała pod dyktando AF, tak samo Krzysztof Jaroch. Dlatego powinni zostać już dawno zmienieni. Tylko nie tak jak rzecznik któremu należało podziękować a nie tworzyć nowe etaty.

  • ~zorza54 2015-02-09
    08:05:16

    30 0

    Jak to po co. Po to, żeby pociotki i powujki mieli posady przy organizowaniu i realizacji...

  • ~pz1 2015-02-09
    08:15:06

    33 2

    Żal d...ściska Rybnik.com.pl bo nie może wziąć udziału w tym przetargu, a konkurencja jeszcze się odwołała i ma szansę go wygrać... mam pytanie do Redakcji po co o tym piszecie i staracie się poddać w wątpliwość istotę Miejskiego Programu Informacyjnego? Miasto wymyśliło taką formę promocji, ogłosiło przetarg i Miasto za to zapłaci....a tak wygląda na artykuł w stylu...Rybniczanie uprzejmie donosimy... Jesteście jak dzieci w piaskownicy...

  • ~maria 2015-02-09
    08:22:30

    40 0

    Ja pamiętam że lubiłam oglądać ten program za czasów Pana Janusza Rzymanka, myślę że tylko on wkładał serce w swoją robotę i były efekty. Telewizji TVT daleko do niego... Może by wrócić do tej formuły?

  • ~dadon 2015-02-09
    08:22:48

    21 0

    "Urząd miasta zleca produkcję i emisję Miejskiego Programu Informacyjnego od wielu lat." i jakoś rybnik.com.pl nie miał nic przeciwko temu, to, że było to ciche wspieranie tvt to osobna sprawa, nowy prezydent tylko robi nadal to co było w tym wypadku a artykulik jakby to b ył jego autorski pomysł - przygotowania do przetargu pewnie zrobione jeszcze za AF, a może teraz AF poprosił o kolejne kłody dla nowego ?

  • ~sarin 2015-02-09
    08:33:08

    22 0

    Pan redaktor Wacław się znowu zagalopował.:)

  • ~markrotka 2015-02-09
    08:58:05

    18 0

    P. Prezydentowi zależy teraz na TVT, bo wie, że tam może liczyć na subiektywny obraz Rybnika a jeszcze jedno! w TVT pracuje kandydat na Radnego z FOR (partii P. Masłowskiego) - P. Mateusz Kubis.

  • ~antyfudali 2015-02-09
    09:23:47

    12 0

    Klasyka. Urzędnicy nie wiedzą jak to zrobić dobrze,w sumie nawet nie wiedzą,po co to robią. I klasycznie żadnych konsekwencji z tego nie będzie.

  • ~spzoo 2015-02-09
    09:35:30

    7 0

    ~markrotka - jak zwykle coś ci dzwoni, ale nie wiesz w którym kościele. Kubis od dawna tam nie pracuje, zresztą dlatego zdecydował się na kandydowanie, że nie był już dziennikarzem

  • ~halupczok1 2015-02-09
    09:53:35

    9 0

    Ci z państwa którzy oglądali na żywo otwarcie olimpiady w Soczi widzieli jak jedno z kółek olimpijskich się nie otwarło. Rosjanie oglądający ten sam moment widzieli ,że wszystkie się otwarły. W tym MPI z Rybnika jest czasem identycznie haj wcześniej wspomniałem.

  • ~Lateks 2015-02-09
    10:05:26

    13 0

    Strzelę sobie w kolano a co mi tam. Niech ktoś mi wytłumaczy może być Jaroch Tyl albo nawet sam Fudali czy Kuczera po kiego grzyba ja mam zapłacić o 5zł większy podatek żeby miasto emitowało MPI? W normalnym kraju to dziennikarze są aktywni żeby reklamodawcy chcieli im zapłacić za reklamę publikowaną razem z ich wiadomościami. Tymczasem w socjalistycznej europie ciemny naród sobie nie poradzi bez wszechwiedzącej władzy i to władza musi zapewnić programy informacyjne. Bo cóż my tępi ludzie jesteśmy niedoinformowani jaka władza jest dobra, i jak wiele dobrego robi. Osobiście bym bardziej się ucieszył gdyby za te 150 tys. TVT i inni mieszkańcy miasta mogli by swoje samochody zaparkować na darmowym parkingu obok bazyliki i na Brudnioka. (zapomniałem odchodzą koszty poboru opłat to jeszcze przy ZUSie też mógłby być darmowy.)

  • ~miro55 2015-02-09
    10:06:25

    1 0

    Jestem stary rybniczanin zamieszkaly za granica, dla mnie MPI to kompetentne zrodlo wiadomosci o Rybniku.
    Jeden raz na dwa tygodnie wystrarczy, mozna koszty zredukowac o polowe.

  • ~piotrstruzik 2015-02-09
    10:08:16

    5 0

    Zaskakuje ostatnio dobór tematów w rybnik.com.pl. Po okresie euforii że Fudali nie jest już prezydentem zaczyna się nagonka na nową władzę....Kozłem ofiarnym zamiast Fudalego jest teraz Jaroch...Za chwilę będzie Kuczera.....A miało być po wyborach według rybnik.com.pl tak pięknie....

  • ~czarny_julek 2015-02-09
    10:28:23

    9 0

    Ten artykuł to klasyczny przykład zawoalowanej "mowy nienawiści" o której tak ostatnimi czasy głośno trąbicie. Dajecie pożywkę lokajnym hejterom, którzy prócz hasła "wypierd.... najlepiej wszystkich naczelników, kierowników i referentów z UM" nie mają nic konstrukywnego do zaproponowania.

  • ~kretek 2015-02-09
    10:31:26

    12 0

    ~miro obraz Rybnika z TVT jest tak prawdziwy, jak obraz polityki Putina wedle Russia Today.

  • ~WENUS 2015-02-09
    10:34:19

    0 1

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2015-02-09
    11:49:40

    14 1

    WERK Masz rację. Teraz trzeba zrobić TV, która bedzie emitować tylko pieśni wychwalajace nowego prezydenta Kuczere. Z resztą po ostatnim podpisanym porozumieniu pomiędzy redakcjami nie wolno nic złego pisać czy mówić na wielmożnie nam panujących. Boże, czasy jak na Białorusi, albo za komuny

  • ~rybnikus 2015-02-09
    12:42:42

    8 0

    Masz rację, wszelka krytyka nie jednie słuszna będzie uważana za mowę nienawiści pisiorów!

  • ~ 2015-02-09
    13:02:31

    7 0

    Jestem abonentem tzw. kablówki. Wiadomo, o jaką firmę chodzi (monopolista w Rybniku), nie będę podawał nazwy. W jej ofercie nie ma lokalnej telewizji z naszego miasta (TVT) w pakiecie najdroższym. Jest lokalny program z Zabrza, Gdańska, ale po co ? MPI mogę oglądać tylko w internecie. Czy tak powinno być ? Oczywiście mogę sobie zamontować antenę do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej, ale czy warto tylko dla jednego programu ? Pozostałe mam w kablówce. Skoro miasto wydaje pieniądze na emisję lokalnego programu informacyjnego, to powinno zadbać o to, aby każdy miał możliwość obejrzenia go w TV. Innymi słowy wymusić na operatorze kablówki obecność tego programu w ofercie. Pozdrawiam :)

  • ~rybnikus 2015-02-09
    13:07:10

    5 0

    Don Tytus, dobrze ci tak ale masz rację, ja od nich uciekam, jeszcze pół roku mam umowę i tyle!

  • ~Esprit 2015-02-09
    13:27:56

    2 0

    Jednemu kolesiowi najlepiej wychodzi halanie delfinów. Najwyższy czas, żeby poświęcił się temu zajęciu bez reszty.

  • ~werkk 2015-02-09
    14:00:35

    6 0

    ~monnie jak na razie nie ma za co go chwalić przecież w UM oprócz P. Masłowskiego, W. Studenta i rzecznika nikogo innego nie wymieniono, czyli dalej rządzą ludzie AF. I budżet na 2015 tez jest zrobiony przez ekipę AF.

  • ~Marcin74 2015-02-09
    16:37:27

    22 0

    Ale chwila… czy tylko mi się rzuciło w oczy, że UM podpisem swojego urzędnika wydaje od paru lat ok. 150 000 zł rocznie nie mając bladego pojęcia jaki jest efekt wydawania tych pieniędzy? Każde działania promocyjne robione są po coś… nie dla samego robienia. Jeśli zleca się realizację programu to robi się to w jakimś celu. Z artykułu wynika, ze Pan Jaroch ani nikt UM nie zna tego celu. Jakim cudem więc został ogłoszony przetarg?! Po co?! Jak UM jest w stanie uzasadnić samą potrzebę zlecania takiego programu? Jak uzasadnić, że koniecznie trzeba wydać 150 000 zł rocznie? Jeśli tak działa i ma nadal działać UM w Rybniku (nie mając bladego pojęcia po co wydaje pieniądze) to zupełnie nie dziwi mnie wysokie miejsce w rankingu najdroższych miast do życia w regionie. Ktoś – czyli my- musi zapłacić za niczym nie uzasadnione wydatki dworu. Gdyby UM co roku publicznie palił na rynku 150 000 zł, gwarantuje, że oglądalność w sieciach ogólnopolskich (a może nawet światowych) była by większa niż wszystkich odcinków MPI razem wziętych... A co tam. Stać nas.

  • ~ 2015-02-09
    17:31:24

    7 0

    Kto ma telewizję ten ma władzę ,Putin robi dokładnie tak samo...gratuluję wzorców nowej władzy...

  • ~ 2015-02-10
    00:50:09

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~werkk 2015-02-10
    12:42:14

    1 2

    Najlepiej jak by telewizja zajął się Eugeniusz Kluczniok - Klub Filmu Niezależnego.

  • ~ 2015-02-10
    13:59:48

    5 0

    Trzeba być idiotą, żeby powiedzieć coś takiego, co powiedział pan Jaroch: "Celem programu jest bezpłatne dotarcie do telewidzów w Rybniku i regionie." Mam na myśli, słowa "bezpłatne dotarcie". Jak można tak zakłamanie przedstawiać fakty. Miasto płaci 150 tys. i jednocześnie jakiś urzędas rodem z ekipy Fudalego mówi, że jest to bezpłatne. Ile kosztuje kolportaż Gazety Rybnickiej? To też jest "bezpłatne"? Wciskanie kitu.

  • ~ 2015-02-10
    14:02:25

    5 0

    A bilety na Ryjka, które pan Jaroch dostaje w pierwszych rzędach też są formą "bezpłatnego dotarcia" do widza???

  • ~myshorek1 2015-02-10
    16:04:53

    2 0

    Oooo pierwsze rzędy komentów widzę sami zainteresowani i w temacie, po porannej kawce i przed przerzucaniem papierków. Aście się rozpisali. Aż oczy bolą. A tak naprawdę, to ktoś z was to w ogóle ogląda? A może by tak przerwać na rok emisję i zobaczyć, czy komuś tego w ogóle brakuje? Idę o zakład, że większość obrońców z pierwszych rzędów, nawet by nie zauważyła zmiany. Marcin74 ma rację. Od lat wydawane jest rok w rok 150 tysiaków i nikt w urzędzie nie potrafi podać w jakim to właściwie celu.

  • ~ 2015-02-10
    19:34:09

    3 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~gigi 2015-02-11
    18:49:08

    5 0

    Program informacyjny oglądamy często, jedynie bolą nas uszy z dykcji prowadzącej, jak również jej koleżanki "pogodynki". Stylista także miałby co z nimi robić...Widać, że są tam po "znajomościach".

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4868