Swego czasu Urząd Miasta w Rybniku chwalił się rowerami miejskimi z których mogli korzystać rybniczanie. To udogodnienie zakończyło się w 2022 roku i na pewno nie powróci w 2025. Powód? Brakuje pieniędzy. W naszym mieście nie uświadczycie też możliwości wypożyczenia hulajnogi elektrycznej.
Ten temat poruszaliśmy na łamach Rybnik.com.pl. Pamiętamy jak przed laty prezydent miasta wraz z urzędnikami prezentowali żółte rowery miejskie. Co jakiś czas prezentowane były też statystyki wypożyczeń jednośladów. Jednak wraz z końcem sezonu w 2022 roku zniknęły bezpowrotnie (jak na razie) »Mamy ścieżki rowerowe, kontrapasy, a gdzie rowery miejskie? Zniknęły nawet hulajnogi«
W ciągu ostatnich lat powstało też wiele dróg rowerowych, a także budzące dyskusje kontrapasy czy kontraruchy. Mamy Miejską Politykę Mobilności i oficera rowerowego. O tym w interpelacji do prezydenta wspomina radny Grzegorz Głupczyk, wskazując jednocześnie, że brakuje jednego, ważnego elementu.
W Rybniku od lat rozwijana jest infrastruktura piesza i rowerowa, niemniej po kilku latach zaprzestano realizacji usługi związanej z rowerami miejskimi. Współcześnie charakterystycznym elementem wielu miast jest dostępność do usług rowerów miejskich i hulajnóg – zaznacza rybnicki radny.
Pyta się Piotra Kuczery, że miasto rozważa wdrożenie systemu rowerów miejskich w 2025 lub 2026 roku?
Czy Miasto podejmuje lub planuje podjąć starania w celu uruchomienia w Rybniku systemu hulajnóg elektrycznych? Czy prowadzone są rozmowy z potencjalnymi operatorami, którzy mogliby dostarczyć i obsługiwać taki system? Czy planowane jest przeprowadzenie analiz dotyczących zapotrzebowania mieszkańców na tego typu usługi? - kontynuuje Grzegorz Głupczyk.
Jego zdaniem wprowadzenie systemu rowerów miejskich oraz hulajnóg mogłoby znacząco poprawić komfort i szybkość przemieszczania się mieszkańców, przyczynić się do redukcji emisji spalin w centrum miasta i poprawy jakości powietrza.
Ponadto, takie rozwiązania wpisują się w nowoczesne trendy zrównoważonego transportu i mogą pozytywnie wpłynąć na atrakcyjność miasta – dodaje na końcu interpelacji.
Odpowiedź prezydenta Piotra Kuczery jest tożsama z tym, co wybrzmiało już wcześniej – w dalszym ciągu nie ma na to pieniędzy.
W budżecie miasta na rok 2025 nie przewidziano środków na wdrożenie systemu rowerów miejskich. Szacowany koszt jego prowadzenia oscyluje w granicach 2 - 3 mln zł rocznie w zależności od złożoności systemu, liczby udostępnionych rowerów i kosztów przenoszonych na użytkowników – wyjaśnia prezydent Rybnika.
Dodaje, że urząd poszukuje zewnętrznych źródeł finansowania, które mogłyby umożliwić ponowne uruchomienie tego systemu.
W przypadku pojawienia się możliwości pozyskania dofinansowania, miasto będzie zainteresowane realizacją systemu – zaznacza.
Swego czasu rybniczanie mieli też możliwość wypożyczania (przez prywatnych operatorów) hulajnóg elektrycznych, ale i one zniknęły z miejskiego krajobrazu. Piotr Kuczera zapewnia radnego, że miasto „podejmuje starania w celu ponownego uruchomienia takiego systemu poprzez wysyłanie zaproszeń do operatorów i zachęcanie ich do podjęcia działalności na terenie Rybnika”. Jednak w każdym przypadku proponowane warunki finansowe okazywały się zbyt wysokie.
Każda inicjatywa związana z rozwojem zrównoważonej mobilności jest wspierana i promowana przez magistrat, jednak ostateczna decyzja o prowadzeniu takiego systemu pozostaje w rękach podmiotów prywatnych. Nieustannie monitorujemy rynek i w przypadku pojawienia się bardziej korzystnych ofert jesteśmy otwarci na negocjacje – zauważa prezydent.
Piotr Kuczera wspomina też o Rybnickiej Ankiecie Rowerowej, która została przeprowadzona wśród mieszkańców miasta. Wzięło w niej udział ponad 1100 respondentów, a badanie dotyczyło funkcjonowania systemu rowerów miejskich w latach 2018-2021. Pozyskane dane nie przekonują do tego, by iść w tym kierunku.
- 83,6% mieszkańców nigdy nie korzystało z roweru miejskiego,
- 5,9% skorzystało tylko raz lub kilka razy,
- 3,8% korzystało sporadycznie,
- 2,3% korzystało regularnie,
- 4,3% próbowało skorzystać, ale napotkało trudności i nie podejmowało ponownej próby.
Urzędnicy wskazują, że zainteresowanie systemem będzie musiało wiązać się ze zmianami, jak np. wprowadzenie darmowego czasu przejazdu, znaczne obniżenie kosztów dla użytkowników, czy możliwość pozostawienia roweru w dowolnym miejscu:
- 15,2% respondentów zadeklarowało, że skorzystałoby z systemu po wprowadzeniu zmian,
- 19,3% rozważyłoby taką możliwość,
- 19,2% skorzystałoby niezależnie od zmian,
- 46,3% nie zamierza korzystać z rowerów miejskich w przyszłości.
Jednak jak zauważa Piotr Kuczera, 66,4% respondentów stwierdziło, że system rowerów miejskich nie powinien funkcjonować lub jest im to całkowicie obojętne.
Pod względem realnego wykorzystania, w latach 2018-2021 zrealizowano łącznie 9362 wypożyczenia, z czego tylko 1141 w ostatnim roku działania systemu. W świetle tych danych koszt jego utrzymania był niewspółmierny do rzeczywistego zainteresowania mieszkańców – zaznacza prezydent Rybnika.
Piotr Kuczera w odpowiedzi na interpelację zdaje sobie sprawę z potrzeby rozwoju zrównoważonej mobilności, w tym mobilności aktywnej.
Dlatego nieustannie realizowane są inwestycje infrastrukturalne, które wpływają na poprawę warunków dla rowerzystów i pieszych. Środki finansowe, które musiałyby zostać przeznaczone na system rowerów miejskich, są obecnie wykorzystywane na inne projekty infrastrukturalne poprawiające mobilność miejską. Pomimo wysokich kosztów, wierzymy, że rower miejski może przyczynić się do zmiany nawyków komunikacyjnych mieszkańców. Dlatego jeśli pojawi się możliwość zewnętrznego finansowania, która zmniejszy koszty dla miasta, to chętnie skorzystamy z takiej szansy i uruchomimy system rowerów miejskich – oznajmia radnemu.
Jakie jest Wasze zdanie? Czy rowery miejskie powinny wrócić do Rybnika? Jak patrzycie na możliwość wypożyczenia hulajnogi elektrycznej?
Tagi: rowery miejskie Rybnik, rowery Rybnik, drogi rowerowe Rybnik, Grzegorz Głupczyk, Piotr Kuczera, UM Rybnik, kontrapasy Rybnik, Hulajnogi elektryczne
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Tragedia w Bogunicach. Nie żyje nastolatka
40305Policja i pogotowie na rynku. Były dwie interwencje
25762Tragiczny pożar niedaleko Rybnika. W pszowskim hostelu znaleziono ciała 5 osób
25752Miejsca relokacji imigrantów w Rybniku? Mamy konkretną odpowiedź MSWiA
22699Jejkowice: to była próba porwania dzieci? Policja zaprzecza, ale prowadzi czynności
21410Miejsca relokacji imigrantów w Rybniku? Mamy konkretną odpowiedź MSWiA
+356 / -62Nowość w Rybniku! Już dziś otwarcie chlebomatu Piekarni Croma przy Galerii Domus
+239 / -23Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+150 / -5"Polska może być krajem bogatym i wolnym". Sławomir Mentzen w Rybniku zgromadził tłumy (zdjęcia)
+307 / -165Jejkowice: to była próba porwania dzieci? Policja zaprzecza, ale prowadzi czynności
+88 / -13Miejsca relokacji imigrantów w Rybniku? Mamy konkretną odpowiedź MSWiA
23Braun i Fritz weszli do szpitala, by zatrzymać lekarkę. „Może dalej mordować?”. Służby sprawdzają, czy politycy popełnili przestępstwa (wideo)
21Ul. Kominka. Mieszkańcy kontra miasto. Znów zabrakło rozmów?
13Pracowali, by postawić wiaty. Zniszczyli je wandale. Sołtys i rada sołecka nie przebierają w słowach (zdjęcia)
10„Gravel to wolność, przygoda, kontakt z naturą” – o Szutrach Śląskich, pasji i trasach
10Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~jose_23 2025-03-19
09:51:07
To już lepiej chyba zrobić jakiś miejski program dofinansowania kupna roweru dla mieszkańców i wypożyczalnie rowerów ale taką w jednym punkcie, gdzie przychodzisz rano wypożyczasz rower na kilka godzin albo dni i oddajesz w tym samym miejscu.
~Arteks 2025-03-19
10:07:39
Szczerze? Jest to duża niekonsekwencja władz miasta. Budujemy obwodnicę za kilkaset milionów, a nie ma kilku milionów na zakup rowerów (na stałe!) czy obsługę firmy z hulajnogami? To trochę tak jak z autobusami. Wydajemy dużą kasę na nową zajezdnię, wodorowce czy elektryki ale o ile w dni powszednie ilość kursów jest na poziomie zadowalającym to w niedzielę jest ich naprawdę mało. To nie jest argument, że większość rybniczan ma swoje rowery. Bardziej chodzi o tych którzy tu pracują, mieszkają tymczasowo, przyjeżdżają w odwiedziny itd. Po co prowokować aby przyjeżdżali lub kupowali auta aby dodatkowo zagracać miasto?
~mariusz mewa 2025-03-19
10:45:30
Na rowery i hulajnogi pieniędzy nie ma, ale na skanowanie dróg i inne bzdury pieniądze się znajdują! Ale zgadzam się, że rowery to średni pomysł, kto chce podróżować rowerem to ma własny. To dobry pomysł w dużych lub turystycznych miastach.
@Arteks, czyli uważasz, że osoby, które pracują lub mieszkają tymczasowo w Rybniku nie kupią sobie rowera, ale za to samochód już tak?
~Francik049 2025-03-19
10:59:04
Pamiętam że w ostatnim roku funkcjonowania systemu rowery miejskie ( przynajmniej te które wyprzedzałem jadąc swoim) to był skrzypiący złom.
Aby nowy system miał sens musiałby być kompatybilny z najpopularniejszym w województwie Metrorowerem, bo tworzenie tak jak to miało miejsce poprzednio, swojego odrędnego systemu nie podniesie zainteresowania.
~Arteks 2025-03-19
11:09:57
@mariusz mewa - nie chodzi o to. Jeśli ktoś jest przykuty na stałe do auta to nie zamieni go na nic. Na tych miasto przynajmniej niech zarabia na opłatach parkingowych. Ale są też miłośnicy jednośladów, ludzie elastyczni i pod ich kątem można tworzyć takie oferty. Ktoś może mieć auto do innych celów ale przejazd pociąg + rower może być dla nie tylko atrakcją turystyczną lub czymś co zaleci mu... jego lekarz.
Wypożyczanie roweru nie ma za bardzo sensu jeśli nie jest powiązane z pociągami i dobrą ofertą rozkładową więc robienie czegoś takiego 15-20 lat temu byłoby bez sensu. Teraz jednak miałoby sens. Ciężko zrozumieć argumenty ze strony władz miasta w obecnych czasach. Są nieprzekonujące dla nikogo.
~xerim 2025-03-19
11:37:10
Szkoda tylko ulicy Żorskiej, którą poprzednia władza wybudowała od podstaw szeroką po dwa pasy odcinkami, teraz wróciła do stanu jak z lat 80,90-tych jeden pas w obydwie strony, ale najgorsze jest to, że dobry asfalt został sfrezowany z farbą na tyle głęboko, że jedzie się teraz jak po tarce.
~Francik049 2025-03-19
12:06:12
Arteks piszesz o połączeniu pociąg +rower i wyobraźmy sobie że zechcę w weekend przejechać się szlakiem rowerowym przez Jurę, chcę dojechać pociągiem do Olkusza lub Wolbromia i tam wystartować na szlak, obecnie ze względu na dwóch przewoźników muszę kupić dwa bilety + dwa bikety ba rower, w ostateczności jadąc z rodziną zmodyfikuję trasę, zrezygnuję z pociągu i pojadę samochodem, a jeszcze kilka lat temu kupując w Polregio bilet turystyczny w ppcji rozszerzonej + bilet rowerowy można było tanio i wygodnie odbyć podróż zw opcji dwóch przewoźników, obwcnie w ramach postępu wstecznego opcję tą zlikwidowano, podobnie przydałaby się możliwoś jazdy na jednym bilecie z rowerem w wariancie osobowy/ pospieszny IC lub TLK/osobowy przydatna podczas urlopowych wyjazdów (sam wielokrotnie z niej korzystałem w czasach jednej PKP)
~dolomyth 2025-03-19
12:21:17
tylko Metrorower
wdrażanie osobnego rozwiązania obejmującego tylko Rybnik jest nieuzasadnione pod wieloma względami (w tym również- finansowo), kiedy jest opcja podpięcia się pod większy system, kompleksowo obsługiwany przez jednego operatora i funkcjonalnie połączony z komunikacją miejską w nieodległych miastach, jak Mikołów czy Gliwice
~Arteks 2025-03-19
12:32:49
@Francik049 - masz rację co do systemu Metrorower żeby do niego dołączyć. Nie rozumiem jednak co do rzeczy ma jakaś taryfa i wycieczka raz w życiu do Wolbromia... Jak kogoś nie stać na bilety kolejowe na wycieczkę z rowerem to niech ogląda "Kanapowców" w telewizji albo hoduje kwiatki w ogródku. Tworzysz problemy jakich nie ma (typowe dla ciebie).
~Ancymon 2025-03-19
13:05:12
Tak , najlepiej każdemu dać wszystko za darmo , kogo dziś nie stać na rower ? Poza tym gdzie są te ścieżki rowerowe w dzielnicach Wielopole , Golejów , Grabownica , Ochojec , Chwałowice itd .
~polk 2025-03-19
14:14:45
@Arteks piszesz, że "Ale są też miłośnicy jednośladów, ludzie elastyczni i pod ich kątem można tworzyć takie oferty."
Tylko, że to jest mały procent, a podejrzewam, że miłośnicy rowerów mają swoje rowery, zapewne dużo lepsze niż to co było do wypożyczenia.
Poza tym po co na siłę pudrować trupa? Ludzie nie chcą tych rowerów i koniec, dobitnie pokazali to w ankiecie.
A tak na koniec i z ciekawości to ile razy korzystałeś z miejskich rowerów?
~Lokalny 2025-03-19
14:39:20
Dobra decyzja prezydenta i urzędników. Dlaczego jako mieszkańcy mamy innym dopłacać do wypożyczenia roweru? Chcesz pojeździć, to sobie kup albo wypożycz w prywatnej wypożyczalni. Miasto nie jest od wypożyczania rowerów, tak samo jak utrzymywania restauracji czy hoteli. Zrozumcie to wreszcie.
Co innego budowa rekreacyjnych ścieżek wokół miasta. Tu warto rozbudowywać infrastrukturę, bo widać że mieszkańcy z niej korzystają.
~norton 2025-03-19
14:43:49
To jakieś kuriozum dopłacać prywatnym podmiotom wypożyczającym rowery i hulajnogi do interesu. Nie chcą zarabiać w naszym mieście? To nie.
Po za tym z hulajnogami to jeden wielki bałagan. W latach ubiegłych widać było walajace się po chodnikach, byle jak i byle gdzie "zaparkowane". Dobrze, że tego syfu w tym roku nie będzie w Rybniku.
~Francik049 2025-03-19
14:57:28
Arteks to że czegoś nie dostrzegasz zza ekranu to nie znaczy że nie istnieje dlatego nie dziwię się że nie widzisz związku, bo sprawa nie dotyczy teoretyzujących zza komputera kanapowców, a regularnie ( a nie raz w roku) uprawiających turystykę rowerową, dlatego nie dziwi mnie że jedyne co możesz zrobić to prymitywny przytyk w moim kierunku bo jak widać nie rozumiesz że sprawa dotyczy nie tylko dojazdu Wolbromia ( który był tylko drobnym przykładem), ale wskazaniem na problemy z jakimi należy się zmierzyć podczas przejazdu kilkoma przewoźnikami, a "agrument" że jak kogoś nie stać na bilety ma siedzieć na kanapie lub uprawiać kwiatki może wysnuć tylko mały zakompleksiony człowieczek z bloku, nie martw się o moje finanse, stać mnie na bilety i częste wyjazdy ale nie lubię sobie utrudniać życia, długi dojazd z dwoma biletami i dwoma przesiadkami bez gwarancji na bezproblemowy powrót (poprzez rezerwacje miejsc na rowery w KŚL ) przy nie znanej wcześniej godzinie powrotu sprawia że samochód będzie jeszcze długo popularnym środkiem transportu do turystycznych miejsc
~Maksymilian Popeć 2025-03-19
16:59:45
Od początku były to pieniądze wywalone w błoto. W takim całkowicie nie turystycznym mieście i tak małym jak Rybnik, gdzie prawie każdy kierunek wiąże się z częstymi podjazdami, była to skrajna fanaberia, ażeby pochwalić się modnym wówczas rowerem miejskim - dodatkowo rowery te były tak dziadowskie jako nowe, że strach było to w ogóle dotykać. Niestety Fiałkowski na swoim składaczku, był kompletnie niedoświadczony w kwestii rowerowej, zaraz po studiach, który nigdy nie powinien być na tym stanowisku. W tej chwili miasto ładuje kasę tylko w drogi samochodowe - i szczerze mówiąc, po komentujących tutaj, nie dziwię się tego populistycznego podejścia rządzących. I beznadziejnego Fiałkowskiego zamieniono na Karbowińskiego z RSK... czyli na kompletne olewanie i ignorowanie potrzeb rowerzystów.
~kurier 2025-03-19
18:07:26
Kolego Maksymilianie nie jest turystyczny bo władze miasta go nie promują. Ma klimatyczne centrum z co raz lepszym jedzeniem, piękny Zalew Rybnicki, zabytkowa kopalnia i wiele innych ładnych miejsc. Na parkingach wokół zalewu widujemy wszyscy auta z bagażnikami na rowery. Niektórzy z dalsza przyjeżdżają bo słyszeli że jest po co i po czym pojeździć. Nie rozumiem czemu chociaż nie ma jednej miejskiej wypożyczalni rowerowej ??
~Maksymilian Popeć 2025-03-19
18:32:11
@kurier - Rybnik nigdy nie będzie miastem turystycznym. Choćby miasto wydawało pierdylionmiliardów na promocję. Trasy turystyczne na zalew itp. nie mają nic wspólnego z rowerem miejskim! Tylko skrajny dyletant może tak myśleć.
~etet 2025-03-19
20:40:20
Te rowery to było fajne rozwiązanie. Bierzesz skąd chcesz, przejedziesz ile chcesz, odstawiasz w jednym z wielu miejsc, masz problem z głowy. Dla mnie bardzo wygodne. Choć oczywiście nie pozbawione wad. Np ten żółty kolor.