zamknij

Wiadomości

Linia Żory-Rybnik-Sumina na ukończeniu. Pojedziemy szybciej

2019-03-04, Autor: 

Dobiegają końca prace rewitalizacyjne na ważnym odcinku linii kolejowej Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze. Pojedzie więcej pociągów, a czas przejazdu z Żor do Rybnika skróci się z 22 do 15 minut. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Rybnickim Okręgu Węglowym jest warta 370 mln złotych.

Reklama

Prace na odcinku Żory – Rybnik – Sumina dobiegają końca. Wymieniono ok. 55 km torów i 60 km sieci trakcyjnej. Wyremontowano 36 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i przepusty. Modernizacja 5 przejazdów kolejowo-drogowych zakończy się w drugim kwartale tego roku. Z kolei monitoring na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami zapewni lepszy nadzór w ruchu drogowym.

Po zakończeniu wszystkich prac, pociągi pojadą szybciej, a ich prędkości wzrosną do 80-120 km/h. Dzięki temu skróci się czas przejazdu z Żor do Rybnika o 7 minut, tzn. zajmie 15 zamiast 22 minut. O bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadbają dyżurni w 9 zmodernizowanych, nowoczesnych nastawniach.

Pasażerowie korzystają z nowych peronów

Rewitalizacja linii to korzyści m.in. dla mieszkańców Żor i Rybnika. Pasażerowie korzystają z nowych peronów na stacjach i przystankach w Żorach, Szczejkowicach, Rybniku Gotartowicach, Rybniku Piaskach oraz w Rybniku. Perony zostały podwyższone, aby podróżni mogli łatwiej wsiadać i wysiadać z pociągu. Obiekty dostosowano także do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Powierzchnia peronów jest antypoślizgowa i wyposażona w ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą. Na stacji w Rybniku zamontowane zostały windy.

Nowe możliwości kolei w Rybnickim Okręgu Węglowym

Inwestycja tworzy nowe możliwości kolei w Rybnickim Okręgu Węglowym, który jest ważnym fragmentem południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. Zwiększa się przepustowość, czyli możliwość kursowania większej liczby pociągów. Dzięki szybszym wyjazdom pociągów towarowych z Rybnickiego Okręgu Węglowego, kolej staje się bardziej konkurencyjna względem innych środków transportu.

Przebudowa odcinka Żory – Rybnik - Sumina to część większego projektu pn. „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza / Turze”. Projekt o wartości ponad 370 mln realizowany jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020 i jest współfinansowany w 80% z funduszy unijnych. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w drugiej połowie 2019 roku.

Oceń publikację: + 1 + 32 - 1 - 6

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (13):
  • ~Arteks 2019-03-04
    14:57:58

    31 36

    Efekty związane z nowymi torowiskami, wiaduktami, peronami są widoczne, prędkość rozkładową pasażerowie też pewnie jeszcze w tym roku odczują ale... co z remontem cieknącej wiaty na 3 peronie (wstyd dla PKP PLK!) i co z obiecanym remontem przejścia podziemnego. Wtedy kiedy je wyczyszczono - zapewniono, że to tylko lifting. Remont miał być zrobiony wraz z rewitalizacją linii kolejowej Nędza-Rybnik-Chybie. Mam nadzieję, że posłom reprezentującym nasze miasto i jego władzom nie jest to obojętne i przypomną PKP PLK aby o tym nie zapomniały. Tak samo warto im przypomnąć o innej obietnicy jaką składano, a mianowicie remoncie i podwyższeniu peronu na przystanku Rybnik Paruszowiec. Budynek z okazałą klatką schodową wyremontowano, miasto buduje przepust i małe centrum przesiadkowe, wyremontowany peron byłby uwieńczeniem całego projektu rewitalizacji przystanku i jego okolicy.

  • ~totrzebaskomentowac 2019-03-04
    15:42:37

    27 12

    Remont remontem. Będzie fajnie. Szkoda, że zamykają nastawnie. Na każdej pracuje lub pracowało co najmniej 5 osob. O tym nikt nie pisze i się nie chwali. Gotartowice zamknieod roku, Szczejkowice też będą zamknięte od maja, Pawłowice zniknęła nastawnia wykonawcza itp, itp.

  • ~cyd 2019-03-04
    15:50:33

    38 33

    I po co to wszystko? Nasz cudowny ratusz przecież wywalił miliony na ścieżki rowerowe właśnie na odcinu rybnik -Żory, a tu nam tory wyremontowali, niepotrzebnie. Każdy w Polsce wie, że rybniczanie uwielbiają poruszać się w smogu - zgodnie z polityką naszych radnych a w takim wagonie jeszcze powietrze z Żor o zgrozo przywiozą.

  • ~Kwinto 2019-03-04
    17:05:49

    21 20

    ~cyd ulżyło ci? mam nadzieję.

  • ~ 2019-03-04
    17:28:12

    30 0

    pojedziemy szybciej, tymczasem zgodnie z prowadzoną w województwie polityką prorowerową, zlikwidowano możliwość bezpłatnego przewozu roweru na odcinku Rybnik -Żory - Pszczyna (która zachęcała m.in.do wycieczek do Pszczyńskiego parku i okolic ), tłumacząc to "Taka decyzja wynika przede wszystkim z faktu, iż znakomitą większość naszego taboru stanowią już nowe pojazdy, która posiadają mniej miejsc do przewożenia rowerów" czyli nowe pociągi są nawet wg KŚ gorsze od starych "kiblolino", przynajmniej w temacie promowanej polityki rowerowej
    przy okazji czekam na skomunikowanie w Pszczynie porannego pociągu z Rybnika, z tym do Zakopanego, może w końcu uda się to, co funkcjonowało przed laty

  • ~Stanisław Nowak 2019-03-04
    22:38:28

    4 0

    gdy władze miejscowe rozkoszowały się domniemanymi osiągnięciami ,stowarzyszenie Nasz Wspólny Śląski Dom walczyło o poprawę pasażerskiej komunikacji kolejowej - patrz pismo do Ministra Transportu .... w sprawie Konsultacji społecznych w sprawie projektu Wieloletniego Programu Inwestycji kolejowych z dnia 6 lutego 2013 roku i inne opracowania - na stronie internetowej Stowarzyszenia. Przyjemnej jazdy.

  • ~Jacek88 2019-03-05
    07:04:09

    11 1

    totrzebaskomentowac

    I co w związku z tym, że zamknęli nastawnie? Dyżurny ruchu, który ma aktualne egzaminy, może pracować na KAŻDEJ nastawni. Ci ludzie nie stracą pracy, a nastawniczemu albo zaproponują inną nastawnie wykonawczą (zostało ich jeszcze trochę) albo wyślą na kurs dyżurnego ruchu. Obecnie brakuje ludzi na stanowisku dyżurnego ruchu.

    Arteks z tego co wiem, rewitalizacja nie obejmowała wiat oraz remontu przejścia podziemnego, chyba że mam nieaktualne informacje.

  • ~Arteks 2019-03-05
    10:49:22

    3 1

    @ursus - takie są niestety KŚ, najpierw coś z "pompą" dają by potem po cichu odebrać. Z drugiej strony 5 zł za przewóz roweru to w podróżach turystycznych nie jest cena zaporowa. :) Bardzo dobry wniosek odnośnie skomunikowania w kierunku Zakopanego. Jeszcze lepiej jakby jeździł bezpośredni pociąg do Zakopanego. @trzebaskomentowac - niestety ale to nie wszystko, także nastawnia wykonawcza w Żorach oraz Ciepłownia i Kleszczów mają iść do likwidacji. Wszystko będzie obsługiwane z jednej nastawni dysponującej w Żorach. To efekt uboczny unowocześnień na kolei. :/ @Jacek88 - ale to ciekawe, że PKP nie wykorzystała możliwości połączenia wydatków na to w ramach tej modernizacji. Zastanawiam się czy nie byłoby mądrze aby przejście podziemne przedłużyć pod Piłsudskiego jako projekt miasta i PKP. Za to wiaty muszą naprawić jak najszybciej - to w skali ich budżetu żaden wydatek, a trochę wstyd jak na nowy peron kapie.

  • ~Arteks 2019-03-05
    10:52:49

    6 1

    @cyd - po co taki defetystyczny trolling? Jeszcze parę lat bez remontu i nie byłoby po czym jechać między Rybnikiem, a Żorami bo tory by się rozpadły, a to kluczowa linia do wywozu węgla koksującego na eksport oraz do Koksowni Zdzieszowice i innych dużych zakładów. Przy okazji zyska także ruch pasażerski.

  • ~supermek 2019-03-05
    13:05:54

    1 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~supermek 2019-03-05
    13:11:58

    1 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2019-03-05
    19:11:11

    0 0

    ~Arteks nie chodzi mi o 5 zł za przewiezienie roweru ( z resztą jeden z moich rowerów to składany "góral", a składaki KŚ przynajmniej jak na razie wozi gratis), tylko o zasadę, w ramach polityki prorowerowej w cywilizowanych rejonach, w ramach zachęty rowery wozi gratis (np KM, czy ŁKA, pomimo tego, że społeczeństwo jest tam bogate), u nas widzimy podwójne standardy, z jednej strony dużo mówi się o zachęcie do używania rowerów, a z drugiej strony zniechęca się do nich, z resztą mniejsza o to, wyobraźmy sobie, że 4 osobowa rodzinka z dziećmi zechce pojechać w niedzielę z rowerami do Pszczyny, pojeździć po parku, do Goczałkowic nad jezioro i do Jankowic zobaczyć żubry (parkujące latem w okolicach parku samochody na rybnickich tablicach wskazują, że jest to popularny kierunek), koszt nawet samych biletów rowerowych sprawi, że każdy wybierze samochód, szczególnie jeżeli dodamy do tego wygodę spowodowaną częstotliwością kursowania pociągów na tej trasie, podobnie będzie chociażby z kierunkiem do Wisły
    a co do zakopanego, pamiętam z dawnych czasów, że ilość przesiadających się pasażerów w Pszczynie to kilka do kilkunastu osób, bezpośredni pociąg byłby przynajmniej na początku mało rentowny, myślę że dobre skomunikowanie z istniejącym pociągiem ( do kilkunastu minut oczekiwania w Pszczynie, oba pociągi przy tym samym peronie, by nie zniechęcić pasażerów koniecznością biegania z bagażem czy rowerem po kładce nad torami), niewielkim kosztem załatwiłaby sprawę

  • ~ 2019-03-06
    18:06:33

    3 0

    Trzeba to wykorzystać i zamiast dodatkowych kursów pociągów z Wodzisławia Śl. do Czerwionki-Leszczyn lepiej wprowadzić na to miejsce małą kolej aglomeracyjną: Wodzisław Śl. - Rybnik - Żory.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4971