zamknij

Wiadomości

Lepszy zjazd z autostrady A1 i połączenie z drogą Racibórz-Pszczyna dalej „na tapecie”. Prezydenci przedstawiali pomysły w Warszawie

2025-01-14, Autor:  Bartłomiej Furmanowicz

Samorządowcy mogą apelować i przedstawiać pomysły. Decyzja zależy jednak do Warszawy. W ubiegłym tygodniu do Ministerstwa Infrastruktury pojechali prezydenci Rybnika i Żor. Jeszcze raz przedstawili problemy komunikacyjne związane z drogą Racibórz-Pszczyna i zjazdem z autostrady A1. Czy coś drgnęło w tej sprawie?

Reklama

Ten problem spędza sen z powiek wielu kierowców chcących dostać się z autostrady A1 do Żor lub na drogę Racibórz-Pszczyna. Kłopoty mają też ci, którzy próbują dostać się z regionalnej drogi na większy trakt. Obecna tam infrastruktura drogowa korkuje się za każdym razem, gdy zwiększa się natężenie ruchu.

O tym, że samorządowcy i politycy próbują zrobić coś z tą sprawą – już pisaliśmy. <<Żorski zjazd z autostrady A1 i połączenie z DR R-P doczeka się przebudowy? Poseł z regionu przypomina temat w ministerstwie>> Efektów jeszcze się nie doczekaliśmy. Temat po raz kolejny wybrzmiał wraz z postem posła Marka Krząkały w mediach społecznościowych.

- Dziś w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się ważne spotkanie z udziałem prezydenta Rybnika Piotr Kuczera oraz prezydenta Żor Waldemara Sochy. Włodarze naszych miast przedstawili kluczowe problemy związane ze zjazdem z autostrady A1 i połączeniem z drogą Racibórz–Pszczyna. Zaprezentowano różne warianty rozwiązań, które teraz wymagają szczegółowych analiz i wyliczeń po stronie Ministerstwa. Kolejne robocze spotkanie już wkrótce! - poinformował polityk w ubiegły czwartek.

Ten wątek poruszyliśmy też w niedawnej rozmowie z Piotrem Kuczerą.

Problem tylko będzie narastał

Zdaniem prezydenta Rybnika, ruch na drodze Racibórz-Pszczyna będzie rósł – tym bardziej, kiedy zostanie oddane do użytku kolejne 4 kilometry drogi od ul. Sportowej do Węzła Wodzisławskiego. Jakie są więc pomysły, by rozwiązać problem przy autostradzie A1?

- Jest jeden pomysł bardzo konkretny, który już był pokazywany zresztą wielokrotnie i myślę, że nie jest to novum. Tak naprawdę chodzi o to, aby ruch, który wyjeżdża z autostrady w kierunku Rybnika był kierowany do Rybnika, a ci, którzy chcą jechać na Pszczynę i Żory, żeby mieli szansę pojechać tylko już w kierunku Żory. Rzecz w tym, by te dwa kierunki nie krzyżowały się na rondzie. Chodzi właściwie o dobudowanie jednego, kluczowego elementu – wyjaśnił Piotr Kuczera.

Tego nie mogą finansować samorządy

Ważne pytanie dotyczyło sfinansowania prac poprawiających ruch drogowy. Jako, że infrastruktura nie znajduje się już w granicach Rybnika, Piotr Kuczera nie widzi konieczności wykładania pieniędzy z budżetu miasta. Z drugiej strony Żory też nie są zobligowane do finansowania zadania, ponieważ tym powinna zająć się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

- Trzeba sobie powiedzieć, że po pierwsze - to nie będzie nigdy inwestycja samorządowa, ponieważ GDDKiA jest „właścicielem problemu”, również finansowego. Ja mogę lobbować, wspierać pana prezydenta Sochę i fajnie, że mamy taki samorządowy sojusz w tym temacie – dodaje włodarz naszego miasta.

Dlaczego nie pomyślano o tym szybciej?

Te pytanie też musiało paść. Dziennikarze byli ciekawi, dlaczego nie pomyślano szybciej o dogodnym zjeździe i wjeździe na autostradę.

- To były decyzje lat 90-tych, gdzie Piotr Kuczera był wtedy w liceum Nie wińcie mnie za to – odparł nasz rozmówca.

Na ten moment koszty poprawy komunikacji nie są jeszcze znane, nawet szacunkowe. To samo dotyczy czasu.

- Głównym problemem są koszta i przepisy. To są rozwiązania ustawowe, które wynikają bezpośrednio z przepisów. Myślę, że generalny dyrektor tę koncepcję w tym kontekście będzie musiał mocno prześledzić. Nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że poprawa komunikacji jest potrzebna. Myślę, że GDDKiA też to widzi. My z kolei widzimy po stronie Żor gdy właściwie układ trzech rond się klinuje w pewnym momencie. Szczególnie w okresach dojazdu do pracy i powrotu. Także na pewno temat musi być, jak to mówi młodzież na tapecie i staramy się to czynić, żeby nie został zapomniany – mówi prezydent Rybnika.

Zdaniem włodarza problem stanie się jeszcze większy, gdy zostanie oddana do użytku kolejna część drogi Racibórz-Pszczyna. Takiego też argumentu prezydenci używali w rozmowach w ministerstwie.

- Moim zdaniem problem może być coraz większy. Z prostego powodu, światła na ulicy Raciborskiej i Sportowej będą dawały priorytet wszystkim tym, którzy jadą na obwodnicę Rybnika, czyli drogę Racibórz-Pszczyna. To może też zwiększyć ruch. Używam tego argumentu też nieprzypadkowo. Proszę zwrócić uwagę, że ilość zarejestrowanych pojazdów w mieście Rybniku rośnie. To samo się dzieje u naszych sąsiadów. Zatem to też jest argument w rozmowach w Warszawie – zdradza Kuczera.

Na obecnym etapie rozmów nie ustalono jeszcze szczegółów dotyczących kosztów ani harmonogramu realizacji inwestycji. Kluczowym krokiem pozostaje opracowanie konkretnej koncepcji, która pozwoli na zaprojektowanie i budowę niezbędnych usprawnień infrastruktury.

- Nie mówimy o pieniądzach. Musimy wiedzieć przede wszystkim jaka jest koncepcja, później to zaprojektować i wybudować – kończy nasz rozmówca.

Samorządowcy zgodnie podkreślają, że poprawa komunikacji w regionie jest niezbędna, a dalsze działania w tej sprawie będą zależeć od decyzji Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Oceń publikację: + 1 + 83 - 1 - 22

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (19):
  • ~mariusz mewa 2025-01-14
    11:39:11

    32 34

    "Lobbowali" czyli pojechali na wycieczkę, cyknęli sobie zdjęcie i nie przedstawili żadnych konkretów.

  • ~Maksymilian Popeć 2025-01-14
    12:10:27

    24 39

    Jeśli chodzi o drogę RP to akurat korki na zjeździe to najmniejszy problem. Dużo większym jest ogromny koszt budowy samje drogi, kredyty i praktycznie totalny zastój i degresja w każdej innej dziedzinia miasta + potężne koszty jej utrzymania oraz koszty społeczne tejże drogi.

  • ~1floyd 2025-01-14
    16:25:14

    27 2

    Tak jak tu przedstawiono, problem powstał w trakcie projektowania A1. Już wtedy byłem zdziwiony że, Rybnik ówcześnie prawie 140 tys miasto, nie ma węzła łączącego go z autostradą. Nie wiem czy wtedy, zaspali nasi włodarze, jednak błąd jest kolosalny. Gdyby zamiast w Rowniu, powstał w Kłokocinie, to byłby duży atut dla rozwoju gospodarczego Rybnika. Tereny byłego Fadomu, to super miejsce na budowę jakiegoś huba logistycznego. Bo i linia kolejowa też przebiega w pobliżu. A i jakaś strefa ekonomiczna też mogła by zaistnieć. Może warto rozwinąć ten pomysł.

  • ~Francik049 2025-01-14
    16:51:53

    23 3

    1floyd dlatego później dla dowartościowania się i przykrycia nieudolności przemianowano węzeł Bełk na Rybnik, pomimo że jego połączenie z naszym miastem do najlepszych nie należy

  • ~rudobrody 2025-01-14
    20:39:02

    15 0

    "Dziennikarze byli ciekawi, dlaczego nie pomyślano szybciej o dogodnym zjeździe i wjeździe na autostradę.

    - To były decyzje lat 90-tych, gdzie Piotr Kuczera był wtedy w liceum Nie wińcie mnie za to – odparł nasz rozmówca."

    No tak ale kto podejmował te decyzje?
    Bo z tego artykułu nie wynika czyja to "zasługa" że ten zjazd wygląda tak jak wygląda. Nie, nie chodzi mi o nazwisko ale o funkcję/stanowisko (np. marszałek Województwa, Prezydent Miasta, kto).

  • ~Arteks 2025-01-14
    20:56:12

    6 27

    Praprzyczyna tego problemu to zbytnie rozczłonkowanie Śląska na zbyt wiele mało znaczących i niezbyt profesjonalnie zarządzanych miast. W naszym subregionie Rybnik i Racibórz to jedyne miasta pod kątem jakiegoś sensownego rozwoju urbanistycznego. Gdyby przykładowo Rybnik zarządzał Żorami czy Rowniem - nigdy nie doszłoby ani do tak kuriozalnego połączenia za pomocą zatykającego się ronda, a do wschodnich granic Żor ciągnęłaby się profesjonalna dwujezdniowa obwodnica.

    To mi się podoba w Rybniku, że nawet jeśli na coś czekamy - to buduje się u nas z rozmachem, po miejsku i miasto potrafi negocjować. Żory nie radzą sobie z niczym, ani budżetowo, ani z ich słabą komunikacją, ani negocjacjami z PKP. Mają w środku centrum przejazd z rogatkami i mimo śmiałej wizualizacji jaką przygotowało PKP - po cichu wycofali się z tego bo ich to przerosło.

    Duże miasto - duże możliwości i większy profesjonalizm rządzenia. Małe miasta obok dużych to przeważnie tacy "biedniejsi kuzyni na utrzymaniu". Mimo to uważam, że Kuczera powinien edukować, współpracować i wspierać okolicznych "wójtów" pod warunkiem, że jest w tym jakiś interes Rybnika.

  • ~Arteks 2025-01-14
    21:02:00

    4 24

    @1floyd - to są jakieś kompletne bzdury. Opole - miasto wojewódzkie ma do A4 mniej więcej tylko co z Rybnika do Gliwic-Bojkowa i nigdy nie słyszałem niezadowolenia. Wręcz przeciwnie uważają, że leżą "przy autostradzie". Rybnik ma świetne połączenia drogowe, kolejowe. Naprawdę w ostatnich 15 latach nastąpił niebywały rozwój transportowy miasta. Kiedyś mieliśmy prawo ponarzekać - teraz narzekają już tylko wieczni malkontenci. Wiele miast wojewódzkich może pomarzyć o tak szybkim dojeździe pociągiem do Warszawy, jak z Rybnika. :) Wiele miast może pomarzyć o autostradach czy parkingach wielopoziomowych.

    A jeśli chodzi o żorski zjazd z A1 to przecież jeśli ktoś nie chce stać w korku, a podróżuje autem osobowym może skręcić na starą drogę Rybnicką w Żorach, by potem bezkorkowo dojechać Żorską w kierunku centrum SR. Korki tworzą się w kierunku żorskim i w kierunku wjazdu/zjazdu na obwodnicę, a nie w każdym kierunku.

  • ~1floyd 2025-01-14
    21:41:33

    22 3

    Arteks. Od twojego zachwytu nad działaniem, naszych władz i "rozwojem Rybnika" to nutrie w Nacynie popełniają samobójstwo przez samo utopienie. Pokaż mi tak naprawdę, co w tym mieście prosperuje. Tenneco? równia pochyła. Purmo? podobnie. Firmy informatyczne? W porównaniu do innych w PL jak wiele na podobnym poziomie. Elektrownia? Jeden blok gazowy, wiosny nie czyni. Dlaczego Amazon wybudował swe centrum logistyczne w Gorzycach? A Tenneco w Bełku? Bo blisko do autostrady. Setki tirów w ciągu m-ca, to zaoszczędzone setki km. Spójrz gdzie potentat logistyczny Panattoni, buduje swoje centra. Komunikacja to podstawa. Nasza słynna droga Pszczyna - Racibórz, to tak naprawdę łącznik między dzielnicami. Bo Racibórz nie jest zainteresowany by iść w tym kierunku. Bo bliżej im do Gliwic. Mentalnie i kulturowo. O koszcie tej inwestycji nie wspomnę. Przykłady mogę mnożyć. Ale ty jak autystyk, nie obrażając tych chorych ludzi, też żyjesz w swoim świecie.

  • ~Francik049 2025-01-14
    21:55:47

    24 3

    Arteks jak ktoś zjeżdża w Rowniu z autostrady i chce skręcić na starą drogę jak sugerujesz to i tak stoi bo w porze "korkowej" zator zaczyna się przy samym zjeździe z autostrady, widać że nigdy tam nie jechałeś o takiej porze, skoro wypisujesz takie "mądrości" nie mających odbicia w rzeczywistości

  • ~Arteks 2025-01-14
    22:07:41

    2 28

    @Francik049 - nie pisz za mnie "nigdy tam nie jechałeś" chyba, że bawisz się w współczesnego ubeka który obserwuje innych jak stam55. Jechałem parę razy i w przeciwieństwie do zapchanego lewego pasa zjazdowego, nie spotkałem się z korkiem na prawym pasie. Już parę razy dzieliłem się w innych dyskusjach z tą obserwacją i nikt temu nie zaprzeczył. Co najwyżej parę osób zauważyło, że to tylko opcja dla osobówek.

  • ~Arteks 2025-01-14
    22:16:15

    2 25

    @1floyd - w swoich zochydzeniach nie myślisz bo najpierw piszesz, że Tennecco to równia pochyła po czym chwalisz ich inwestycję przy autostradzie w Stanowicach... Amazon przejechał się już w paru lokalizacjach na braku frajerów do pracy u nich m.in. w Sosnowcu i dlatego szuka dziwnych lokalizacji, a powiat wodzisławski jest dla niego atrakcyjniejszy niż duże miasta. Mi się trochę Amazon kojarzy z call-center z lubelskiego - to mniej więcej taki pracodawca. Za to mam pytanie czy w ostatnich latach jechałeś np. Brzezińską, Lipową, Mikołowską, Podmiejską? Nie mogłeś nie zauważyć jak bardzo rozwinęły się duże firmy rybnickie. Odległość do autostrady nie jest dla nich problemem. Zresztą nie jest też dla budującej się właśnie huty aluminium przy Podmiejskiej. Budżet Rybnika 1,7 miliarda nie bierze się z niczego. :DDD

    Przykłady mogę mnożyć. Ale ty jak PiSiowy paranoik, nie obrażając tych chorych ludzi, też żyjesz w swoim świecie zochydzania wszystkiego co nie po linii waszych nieudolnych polityków.

  • ~Francik049 2025-01-14
    22:17:09

    17 1

    w powszednie dni po godzinie 14 stoi się tam codziennie, a brak możliwości sensownej jazdy przez Stanowice potęguje tylko to zjawisko

  • ~Sceptyk24 2025-01-15
    07:45:19

    16 5

    arteks jednym z "dowodów" wielkomocarstwowości Rybnika jest KRADZIEŻ NAZWY zjazdu Bełk!!! A co do zjazdu w Rowniu....w pierwotnych planach autostrada miała przebiegać w innym miejscu, ale..."dziwnie"(wielu mieszkańców wie czemu) trasa została zmieniona i projektanci gdzieś musieli wcisnąć ten felerny zjazd

  • ~Arteks 2025-01-15
    12:19:41

    3 14

    @Sceptyk24 - i bardzo słusznie! Wstydem dla regionu byłaby nazwa kojarząca się z bełkotem... Poza tym skoro powiatowcy korzystają z różnych dobrodziejstw Rybnika to niech Rybnik korzysta z tego, że jest stolicą powiatu, a Bełk to jego część.

  • ~Sceptyk24 2025-01-15
    15:23:35

    9 4

    arteks znów posunąłeś się do bezkarnego obrażania obywateli- tym razem miejscowości Bełk!!!(Panie Burmistrzu Pana jako mieszkańca też) Nie wiem kto cię od lat wspiera w tej bezkarności, ale mogę się domyślać. Co do wspomnianego "bełkotu", to twojego bełkoczącego jadu mało kto go akceptuje- co widać po czerwonych liczbach przy twoich komentarzach!!

  • ~Arteks 2025-01-15
    17:38:47

    1 10

    @Scepty24 - troglodyto tobie to zawsze brakuje jakichkolwiek pozytywnych bodźców życiowych. Nie stać cię na Rybnik to może chociaż kup sobie w aptece kilka paczek positivum? ;P

  • ~Sceptyk24 2025-01-15
    18:43:49

    7 3

    arteks niestety nie chcę ci odpowiadać tym samym, bo ja w przeciwieństwie do ciebie NIE JESTEM RASISTĄ!!! Poza tym nie chce mi się tworzyć nowego nicka, bo gdybym ja napisał coś używając twojego chamskiego i karygodnego języka, to znów "wyżebrałbyś" zbanowanie mi konta. Redakcjo ja rozumiem, że ta osoba mocna wam pomaga, ale obiecuję, że jego ostatni wpis skopiuję i wyślę do odpowiedniej instancji......

  • ~Arteks 2025-01-15
    19:17:28

    0 7

    @Sceptyk24 - traktuję twoją osóbkę z przymrużeniem oka ale do czasu! Racz pamiętać, że to ty wylałeś na mnie morze hejtu i w każdej chwili mogę to wykorzystać przeciwko tobie.

  • ~Sceptyk24 2025-01-16
    07:19:29

    5 0

    arteks tak ku przestrodze: "Krytyka jest oceną zawierającą argumenty, służącą polemice, wyrażeniu opinii i zmianie czyjegoś zdania. Hejt ma na celu obrażenie i zrobienie przykrości"....ja i inne osoby, które cię krytykują robią to najczęściej podając merytoryczne dowody i to jest krytyka. Niestety ty wiele razy bezkarnie hejtowałeś poprzez obrażenie i zrobienie przykrości innym. My cię krytykujemy ( choć nie zawsze), ale ty wmawiasz nam hejtowanie. Ty bezkarnie hejtujesz(choć nie zawsze), a jak ci się ktoś bardziej(kilkakrotnie) naprzykrza poprzez merytoryczną krytykę twoich poglądów/komentarzy, to używając wpływów banujesz ludzi czasem dożywotnio. Aha zacytuję taką definicję hejtu: "Zjawisko hejtu może dotyczyć osoby, grup społecznych, mniejszościowych, etnicznych ale też produktów, kampanii, czy filmów. Jego celem jest wyrażanie pogardy i podważanie pozycji osoby lub grupy społecznej ze względu na rasę, płeć, naród, poprzez wyrażanie dyskredytującej opinii o tej grupie, czy jej poszczególnych członkach..." Zatem zanim opublikuesz komentarz zastanów się, czy to krytyka, czy zwykły hejt. W przypadku mieszkańców Bełku to zwykły wredny hejt

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy celibat księży powinien zostać zniesiony przez Kościół Katolicki?




Oddanych głosów: 652